Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
سرمایه گذاری در بورس یا بیمه عمر بهتر است؟

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

سرمایه گذاری در بورس یا بیمه عمر

به نظر شما سرمایه گذاری در بورس یا بیمه عمر برای بلندمدت گزینه مناسب تری است؟ البته این که سرمایه گذاری در بورس یا بیمه عمر مناسب تر است به خود شما بستگی دارد و نمیتوان به صورت کلی گفت که بورس بهتر است یا بیمه عمر برای بلندمدت سوددهی بیشتری دارد ولی می توان گفت که مزایا و معایب هر کدام به چه صورت است و چشم انداز سرمایه گذاری در کدام روشن تر است تا شما به عنوان سرمایه گذار و مخاطب یک دید کلی در خصوص این موضوع پیدا کنید تا بتوانید راحت تر و سریع تر سرمایه گذاری در بورس یا بیمه عمر را تجربه کنید و بدانید که کدام یک از آن ها برای شما مناسب تر است و یا اصلا هیچ کدام نمی تواند گزینه مناسبی برای شما باشد!

سرمایه گذاری در بورس یا بیمه عمر

در حال حاضر بازار سرمایه رونق خوبی دارد، به صورتی که بسیاری از افراد سرمایه های زیادی در داخل بورس دارند و باید دید روند آتی بورس به چه سمت و سویی کشیده خواهد شد. در مقابل بازار بیمه عمر آنقدرها هم داغ نیست و به دلیل عدم آشنایی کافی مردم با بیمه عمر و مزایای آن، متقاضیان زیادی نسبت به بورس ندارد.

حتما بخوانید : سرمایه گذاری در بورس یا بانک بهتر است؟


البته این طور به نظر می آید که تنها دانش مردم کشور ما نسبت به بیمه عمر کم است، به این خاطر که در حال حاضر در تعداد زیادی از کشورهای پیشرفته جهان، بیشتر مردم از خدمات بیمه عمر برای خود استفاده می کنند. ولی به نظر شما سرمایه‌ گذاری در بورس بهتر است یا بیمه عمر؟ مزایا و معایب سرمایه گذاری در بورس و بیمه عمر را می دانید؟ در ادامه این مطلب ابتدا به توضیح کوتاهی در مورد بازار بورس خواهیم پرداخت و سپس مزایا و معایب سرمایه گذاری در این بازار را بازگو خواهیم کرد و همین روند را در مورد بیمه عمر نیز تکرار می کنیم و نتیجه گیری خواهیم کرد، پس به هیچ عنوان ادامه این مقاله راهنما را از دست ندهید؛

۱) سرمایه گذاری در بازار بورس

در بازار بورس میتوان سرمایه گذاری های مختلفی انجام داد؛ از معاملات آنلاین و لحظه ای در بازارهای گوناگون گرفته است تا سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت که هر کدام می توانند سود خوبی به همراه داشته باشند. البته باید در نظر داشته باشید که سرمایه گذاری در بورس مستلزم داشتن وقت و دانش بورسی نسبتا بالایی است که باعث میشود همه افراد نتوانند موفق باشند. اگر دوست دارید در بازار بورس سرمایه گذاری کنید، باید حواستان باشد که برای فعالیت در بورس جدا از داشتن پول باید انرژی و زمان زیادی را در راستای یادگیری انواع تحلیل ها و الگوهای آماری به صورت روزانه صرف کنید تا بتوانید از این طریق سرمایه گذاری در این بازار، سود مناسبی را کسب کنید.

شما برای معامله سهام و سایر اوراق بهادار باید ابتدا برای دریافت کد بورسی با احراز هویت‌ غیرحضوری یا حضوری اقدام کنید که شرایط این کار را در لینک بالا می توانید ملاحظه کنید. به صورت کلی میتوان این طور گفت که بورس محل مناسبی برای افراد عجول،  پراسترس و بی حوصله نمی باشد. چنانچه برای پولتان ارزش قائل هستید و ویژگی هایی که گفتیم را دارید، بهتر است برای ورود به بورس اقدامی نکنید. این نکته را در نظر داشته باشید که امکان دارد سهمی را امروز خریده اید، فردا با افت ارزش سهم به دلیل انتشار اخبار مختلفی که در خبرگذاری ها درج می شود روبرو شود، پس باید صبر و حوصله سرمایه گذاری در بورس را داشته باشید و تحت تاثیر هیجانات بازار قرار نگیرید.

به عنوان مثال اخبار پیرامون قرارداد برجام، اخبار مربوط به انتخاب ریاست جمهوری کشورهای آمریکا و ایران، اخبار مربوط به قوانین اتخاذ شده بازار بورس، اخبار مربوط به صندوق های etf و … همگی از آن دسته اخبارهایی بودند که در زمان خود موجبات نوسانی شدن و تغییرات قیمتی در سهام هایی که به این اخبارهای مرتبط بوده اند را فراهم می کردند و باعث کاهش و یا افزایش قیمت سهام شرکت های مرتبط می شدند. بنابراین سرمایه گذاری در بورس جدا از درآمد مناسب که می تواند برای شما به همراه داشته باشد، می تواند سرمایه شما را نیز نابود کند. البته در سال های اخیر که صندوق های سرمایه گذاری هم فعالیت های خود را آغاز کرده اند، گزینه های به مراتب کم ریسک تری برای سرمایه گذاری به حساب می آیند.

حتما بخوانید : اصول اولیه سرمایه گذاری در بورس چیست؟


شیوه کار صندوق های سرمایه گذاری بدین شکل است که شما با توجه به پول تان واحدهای سرمایه گذاری آن ها را می خرید و صندوق ها این تضمین را به شما می دهند که مبلغ مشخصی را به عنوان سود به صورت ثابت به شما پرداخت کنند. این شیوه هیچ گونه ریسکی ندارد، به این خاطر که احتیاجی به مدیریت سرمایه در بورس نخواهید داشت و دیگر نیازی نیست که هر روز ساعت ها وقت صرف چک کردن سهام گوناگون نمایید تا بتوانید روند آن ها را در روزها و ماه های آتی پیش بینی کنید. بنابراین سرمایه گذاری در بورس برای افراد ریسک گریز که سرمایه گذاری در بانک ها و بیمه های عمر را ترجیح می دهند نیز گزینه های مناسبی جهت سرمایه گذاری دارد.

مزایای سرمایه گذاری در بورس ایران

قابلیت سرمایه گذاری با مبالغ اندک : برای سرمایه گذاری در بازار بورس ایران می توانید با ۵۰۰ هزار تومان و حتی مبالغ بسیار پایین تری به ترتیب برای خرید سهام در بورس و خرید عرضه اولیه در بورس اقدام کنید و فعالیت خود را در این بازار آغاز نمایید.

سودآوری در بورس : شما با سرمایه گذاری در بازار بورس می توانید هم نوسان گیری کنید و هم از سود سالیانه سهام شرکت های مختلف که در انتهای سال مالی بین سهامداران خود توزیع می کنند، استفاده کنید و به کسب درآمد بپردازید.

شفافیت و امنیت سرمایه گذاری : زمانی که در بورس سرمایه گذاری می کنید، اطلاعات شرکت ها به صورت پیوسته در سایت کدال قرار خواهد گرفت و شما می توانید کاملا شفاف و واضح شرکت مورد نظر خود را مورد بررسی قرار دهید و برای ثبت سفارش خرید و فروش روی آن نماد اقدام کنید.

ارزش سرمایه شما در برابر تورم حفظ میشود : چنانچه آگاهانه و با استفاده از مبانی تحلیل تکنیکال و همین طور تحلیل بنیادی برای خرید و فروش سهام در بورس اقدام کنید، مطمئنا ارزش سرمایه شما در طول زمان در برابر تورم حفظ خواهد شد و حتی می توانید از تورم پیشی بگیرید و سود خوبی نیز این طریق به دست آورید.

محدودیت مکانی و زمانی برای سرمایه گذاری ندارید : هر زمان و در هر مکانی می توانید به پنل معاملاتی خود در کارگزاری مورد نظر وارد شوید و برای خرید و فروش و یا مدیریت سرمایه خود در بورس اقدام کنید و البته این کار با استفاده از اینترنت و در طول ساعاتی که بازار بورس در طول روز و هفته فعال است، قابل انجام است.

حتما بخوانید : ریسک سرمایه گذاری در بورس | مفهوم ریسک در بازارهای مالی


قابلیت نقد شوندگی : یکی از تفاوت های مهمی که بین سرمایه گذاری در بورس و بیمه عمر مطرح است، همین قابلیت نقدشوندگی بالای بازار بورس می باشد. در واقع اگر سهم مناسبی را برای خرید انتخاب کرده باشید، سرمایه شما خیلی زود به فروش رفته و طی یک الی دو روز کاری به حساب بانکی شما واریز خواهد شد.

حمایت قانونی : شما در بازار سرمایه از لحاظ قانونی امنیت مناسبی دارید! بورس یک بازار قانونی است و سازمان بورس معمولا بر معاملات آن نظارت دارد! لذا اشخاص حقیقی و حقوقی متخلف، اجازه فعالیت در آن را نخواهند داشت!

مشارکت در اداره شرکت : از دیگر مزایای بورس این است که چنانچه جزو سهامداران عمده یک شرکت باشید، به اندازه سهمتان مالک هم به حساب می آیید و این بدین معنی است که می توانید در تصمیم گیری های مربوط به نحوه اداره شرکت، انتخاب مدیران و … هم به اندازه سهمی که از شرکت دارید، مشارکت کنید.

معایب سرمایه گذاری در بورس ایران

  • همواره می بایست مراقب وجود رانت های اطلاعاتی در بازار سرمایه باشید.
  • سرمایه گذاری در بازار بورس به مهارت بالایی نیازمند است و باید با آگاهی کامل برای ورود به این بازار اقدام کرد و یا با سرمایه های اندک برای شروع سرمایه گذاری در این بازار تخصصی اقدام کرد.
  • امکان دارد سرمایه گذاران بر اساس شایعات تصمیمی بگیرند و این موضوع بی تردید بر ارزش سهام گوناگون و سود و زیان بورس موثر خواهد بود.
  • در بورس رابطه ریسک و بازه وجود دارد، از همین روی احتمال ضررهای سنگین در کنار سودهای شیرین نیز وجود دارد. لذا امکان دارد در طول زمان سرمایه اولیه شما با کاهش بسیار شدیدی روبرو شود.
  • میزان رشد و افت قیمت سهام شرکت ها در بورس را نمی توان به صورت دقیق پیش بینی کرد، از همین روی نمی توان میزان سود احتمالی بورس را بیان کرد.
  • سرمایه گذاری در بورس زمانی می تواند مناسب باشد که دولت و سفته بازان، این بازار را به حال خود رها کنند تا سهام های مختلف بر اساس تحلیل های مخلتف پیش بروند و نه جهت گیری های مخلتف و تاثیرگذاری اخبار روی عوام که اخیرا بسیار شاهد آن بودیم و بازار بورس لطمه بسیار شدیدی از این دخالت های ناآگاهانه دریافت کرد و می توان گفت که اعتماد مردم به بازار بورس به کمترین میزان خود رسیده است!

۲) سرمایه گذاری در بیمه عمر

چند سالی است که با تبلیغات گسترده شرکت های بیمه، دید به مراتب مثبت تری به بیمه عمر شکل گرفته است و تعداد افرادی که به انتخاب بیمه عمر روی آورده اند، رفته رفته در حال افزایش است، ولی تعداد افرادی که برای پرداخت منظم اقساط بیمه عمر خود اقدام می کنند نامشخص است. اینکه فردی می آید و بیمه عمر را انتخاب می کند، ولی بعد از پرداخت چند قسط به دلایل گوناگون ادامه نمی دهد، در خیلی چیزها ریشته دارد که در حال حاضر موضوع مقاله ما نیست.

حتما بخوانید : سرمایه گذاری در بورس یا مسکن بهتر است؟


در حال حاضر با توجه به وجود بیمه سلامت همگانی، انتخاب بیمه عمر و پوشش هایی که دارند باید با دقت بیشتری انجام شود تا بجای سرمایه گذاری، متوجه ضرر نشوید. پوشش هایی که برای یک فرد جوان که بیماری سخت یا مشکلی ندارد با پوشش هایی که برای یک فرد دارای بیماری انتخاب می شود، به صورت کامل فرق می کند.

بیایید فرض را بر این بگذاریم که شما بیمه سلامت دارید، جوان هم هستید و هیچ مشکلی هم ندارید؛ در این صورت به انتخاب پوشش های فوت، بیماری و امراض خاص احتیاج نخواهید داشت. البته که استثنا نیز وجود دارد و این موضوع را به صورت کلی اینچنین گفتیم و در واقع این موضوع به خود شما بستگی دارد که چه پوششی را انتخاب کنید. چنانچه با این طرز فکر به سمت بیمه عمر حرکت کردید که کل مبلغ پرداختی تان در بیمه عمر سرمایه گذاری می شود و بعد از مثلا ۳۰ سال N میلیون مبلغ به شما تعلق می گیرد، پیشنهاد می کنم که فکر انتخاب بیمه عمر را از سر خود بیرون کنید!

بیمه عمر بهتره یا بورس

چرا که بیمه عمر با تحت پوشش قراردادن شما مبلغی از سرمایه شما را طی زمان قراردادتان بابت پوشش های بیمه ای و هزینه ای که روی دوش شرکت بیمه گذار می گذارید، کسر می کند که اگر مجموع مبلغ آن را بدانید، مطمئنا طرف بیمه عمر نخواهید رفت و لذا این سرمایه گذاری برای شما صرفه اقتصادی نخواهد داشت. میتوان این طور گفت که بیمه عمر جدا از بحث سرمایه گذاری، بیشتر روی گذران زندگی اطرافیان وابسته به شما پس از فوت شما متمرکز است و اینکه فکر کنید هر مبلغی پرداخت کنید، دقیقا چند برابرش را دریافت خواهید کرد، کاملا اشتباه است.

مزایای سرمایه گذاری در بیمه عمر

امکان سرمایه گذاری با هر مبلغی : مثل بورس، در بیمه عمر هم این توانایی را دارید که با کمترین مبلغ، در طرح های گوناگون سرمایه گذاری نمایید. حتی با ماهانه ۵۰ الی ۱۰۰ هزار تومان نیز می توانید سرمایه گذاری مطمئن و قانونی را در بیمه عمر تجربه کنید.

معاف از قوانین مالیاتی : در بیمه های عمر و سرمایه گذاری مالیات بر ارث و همچنین مالیات بر درآمد دیده نمی شود.

امکان عقد قرارداد برای بلند مدت : سرمایه گذاری در بیمه عمر یک سرمایه گذاری بلندمدت به حساب می آید که مدت آن می تواند بین ۵ تا ۳۰ سال باشد. این یکی از موارد ویژه در مقایسه بیمه عمر با بورس محسوب می شود. البته شما قبل از ۵ سال هم می توانید بیمه خود را بازخرید کنید، ولی این کار صرفه اقتصادی ندارد و هیچ وقت توصیه نمی شود که کسی بخواهید قبل از سال پنجم برای این کار اقدام کند.

سودآوری بیمه عمر : شرکت های بیمه یا سود تضمینی دارند که توسط بیمه مرکزی ایران تضمین شده است یا سود مشارکت در منافع دارند که از تجمیع حق بیمه هایی که در هاوینگ های گوناگون، سرمایه گذاری میشود، قابل دستیابی است. لذا ۸۵ درصد این سود به بیمه گذاران تعلق خواهد گرفت، ولی باید در نظر داشته باشید که به علت نوسانات اقتصادی، نرخ دقیقی از پیش برای این سودآوری تعیین نشده است، بنابراین نرخ این نوع سودآوری در بیمه عمر، به شرایط اقتصادی روز کشور بستگی خواهد داشت.

پوشش های بیمه ای : با عضویت در طرح های بیمه ای شما صرفا سرمایه گذاری نکرده اید، بلکه پوشش های بیمه ای متنوعی نیز به شما تعلق خواهد گرفت که می توانید در شرایط گوناگون آن ها را مورد استفاده قرار دهید.

حتما بخوانید : بهترین سرمایه گذاری با ۱ میلیارد تومان


تسهیلات : در اکثر شرکت هایی که بیمه عمر ارائه می دهند، این توانایی را دارید که بعد از گذشت دو سال تا ۹۰ درصد از اصل پول و سود خودتان را وام بدون ضامن و ضوابط بانکی بگیرید. حتی در بعضی از این شرکت ها، بیمه شوندگان قادرند حتی با گذشت تنها یک سال از پرداخت حق بیمه، از این وام برخوردار شوند.

حق فسخ و حق برداشت : بعد از سرمایه گذاری در بیمه عمر، این توانایی را دارید که قرارداد خود را فسخ کنید و سرمایه خود را تمام و کمال دریافت نمایید. البته باید در نظر داشت که زمان فسخ قرارداد و نوع طرح بیمه ای در مبلغ بازخرید موثر خواهد بود.

برخورداری از حمایت قانونی : مثل سرمایه گذاری در بورس، بیمه عمر هم قانونی است. بیمه مرکزی، بیمه عمر را ضمانت می کند، بنابراین چنانچه شرکت بیمه ای ورشکست و یا منحل شود، بیمه مرکزی باید پاسخگوی تمامی بیمه شوندگان باشد.

معایب سرمایه گذاری در بیمه عمر

  • پوشش های بیمه ای محدودیت های سقفی از پیش تعیین شده دارند.
  • درصد سودآوری در بیمه عمر، همزمان با رشد تورم افزایش پیدا نخواهد کرد. نرخ سوددهی بیمه در قرارداد تعیین شده است، بنابراین به عنوان بیمه گذار، نمی توانید به صورت مستقیم کاری کنید که سود شما بیشتر شود!
  • سرمایه شخص بیمه گذار به صورت مستقیم در حساب شخصی شخص قرار ندارد، لذا در صورت تمایل به فسخ قرارداد، باید روند اداری خاصی و بعضا سختی را پشت سر بگذارید تا به پولتان برسید.

نتیجه گیری و کلام پایانی

در پایان می توان این طور نتیجه گرفت که اگر شما شخص ریسک پذیری هستید و به این موضوع علاقه دارید که در بازارهای مختلف سرمایه گذاری های گوناگونی را تجربه کنید و در تمامی بازارهای مالی حضور فعال داشته باشید، توصیه ما این است که اگر بین بیمه عمر و بورس باید یکی را انتخاب کنید، گزینه مناسب تر برای شما بازار بورس خواهد بود، به شرطی که صبر و حوصله بازار بورس و روند های قیمتی بعضا خسته کننده را داشته باشید.

ولی چنانچه شغل خطرناکی دارید و از طرف دیگر فرصت و یا دانش کافی برای بررسی صورت حساب های مالی و تحلیل های مختلف در بازار بورس را ندارید و همچنین شخصی نیستید که ریسک پذیری بالایی داشته باشید اما باید بین بازار بورس و بیمه عمر یکی را انتخاب کنید، توصیه ما این است که سرمایه گذاری در بیمه عمر می تواند برای شما مناسب تر باشد، بنابراین بهتر است یک بیمه عمر افتتاح کنید تا هم به عنوان پشتوانه سلامتی شغلی و زندگی شما باشد و هم به عنوان یک منبع پس انداز برای آینده فرزندانتان بتوانید روی آن حساب کنید.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، به این سوال که سرمایه گذاری در بورس یا بیمه عمر برای آینده ما بهتر و سودآورتر است پاسخ دادیم. 

اگر دوست دارید بدانید بهترین سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۰ در ایران چیست؟ این مطلب شما را به صورت رایگان راهنمایی می کند.

برای دوستانتان بفرستید: