Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
خرید عرضه اولیه در بورس | صفر تا صد عرضه اولیه شرکتها

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

خرید عرضه اولیه در بورس | صفر تا صد عرضه اولیه شرکتهای بورسی

خرید عرضه اولیه در بورس همیشه جذاب است؛ چه عرضه های اولیه ۳۰ هزار تومانی و چه عرضه های اولیه ۳ میلیون تومانی. مزایای خرید عرضه اولیه در بورس بسیار است و سوددهی بالا در کنار ریسک بسیار کم میتواند تضمین دهنده این باشد که خرید عرضه اولیه در بورس قطعا کار درست و سودآوری است. در این مطلب آموزشی رایگان قصد داریم تا در خصوص مراحل خرید عرضه اولیه در بورس و نحوه خرید و فروش عرضه اولیه در بورس صحبت کنیم و به این مطلب هم اشاره خواهیم داشت که چگونه دو روز جلوتر عرضه اولیه را بخریم پس با کد بورسی همراه باشید تا همه چیز راجب خرید عرضه اولیه در بورس را رایگان و به زبان ساده یاد بگیرید.

خرید عرضه اولیه در بورس

باوری وجود دارد که میان فعالان بازار رایج است و می گوید خرید عرضه اولیه همیشه سودآور است. تجربه نیز نشان داده است که تاکنون بیش از ۹۰ درصد عرضه اولیه های بورس حداقل بین ۲۰ الی ۳۰ سود را برای خریداران آن ها به همراه داشته اند. حتی در برخی موارد این سود به بیش از ۱۰۰ یا بعضا بیشتر از ۱۰۰۰ درصد نیز رسیده است.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


پس عرضه اولیه سهام شرکت‌ های بورسی یکی از جذاب ‌ترین فرصت‌ های سرمایه‌ گذاری در بازار سرمایه به حساب می آید، ضمن اینکه ریسک چندانی هم برای خریداران به همراه نخواهد داشت و تقریبا همواره با سود همراه خواهد بود.

عرضه اولیه شرکتها در بورس چیست؟

عرضه اولیه معادل فارسی اصطلاح Initial Public Offering است و منظور از آن نخستین باری است که بخشی از سهام یک شرکت در بازار بورس و به شکل عمومی عرضه می‌ شود و برای خرید در اختیار عموم سهامداران قرار می گیرد. در حقیقت با عرضه‌ های اولیه سهام یک شرکت در بازار بورس، آن شرکت از حالت سهامی خاص خارج و به یک شرکت سهامی عام تبدیل می ‌شود و بعد از آن همه مردم قادرند سهام آن شرکت را از طریق بازار بورس مورد معامله قرار دهند.

حال باید پرسید که دلیل استقبال از عرضه اولیه چیست؟ دلیل استقبال سهامداران خرد از عرضه‌های اولیه این است که قیمت سهام شرکت‌ هایی که برای نخستین بار در بازار بورس یا فرابورس عرضه می ‌شوند اغلب در کوتاه ‌مدت رشد مناسبی دارد و همین امر موجب خواهد شد تا سهامداران با خرید سهام این شرکت‌ ها بازدهی مناسبی در کوتاه‌ مدت کسب کنند.

خرید عرضه اولیه از بورس به روش بوک بیلدینگ

قدیم تر ها روش بوک بیلدینگ برای خرید عرضه اولیه وجود نداشت و هر شخص ‌هر مقداری که تمایل داشت درخواست خرید به سازمان بورس می فرستاد. برخی از افراد پول ‌های سنگینی برای خرید عرضه اولیه در نظر می گرفتند و یک عده موفق به خرید عرضه اولیه نمی شدند و این موضوع موجب نارضایتی فعالان بازار سرمایه شده بود، از همین روی روش بوک بیلدینگ را جایگزین روش قبلی کرده‌ اند. در روش‌ های قبلی تمامی افراد در یک ساعت و دقیقه‌ مشخصی باید درخواست خرید ارسال می­ کردند و فقط به نفرات اول سها­م می رسید و به دیگر افراد عرضه اولیه تعلق نمی گرفت. البته هنگ کردن هسته بورس، دان شدن سرورها و ضعیف بودن اینترنت نیز موجب شد تا روش بوک بیلدینگ جایگزین روش قبلی گردد.

 

چگونگی خرید عرضه اولیه در بورس

ولی در روش بوک­ بیلدینگ ساعتی را سازمان بورس مشخص می­ کند که خریداران درخواست خرید خود را در آن ساعت می فرستند. اغلب سازمان بورس تایم دو ساعتی را که از ساعت ۱۰ تا ۱۲ صبح است برای خرید عرضه اولیه قرار می­دهند و افرادی که تمایل به خرید دارند باید در این ساعت درخواست خرید خود را ثبت نمایند و پس از پایان ساعت ذکر شده سهام قابل عرضه در بورس را به درخواست کنندگان به صورت مساوی تقسیم می‌ کنند. بعضی اوقات امکان دارد ساعت سفارش عرضه اولیه متفاوت باشد به همین دلیل شما می ­توانید در روز عرضه اولیه در سایت بورس در صفحه  آن شرکت در بخش پیغام ناظر بازار توجه کنید و زمان دقیق ثبت سفارش را ملاحظه فرمایید.

مراحل خرید عرضه اولیه در بورس

ثبت نام و دریافت کد بورسی : اولین و مهم ترین قدم برای خرید عرضه اولیه های بورسی قطعا ثبت نام در بورس و گرفتن کد بورسی است، چرا که تنها در صورتی که کد بورسی داشته باشید می توانید برای خرید عرضه اولیه سهام شرکتهای بورس اقدام کنید. برای این کار اول باید در سامانه سجام ثبت نام اولیه را انجام داده و کد ده رقمی سجام را دریافت کنید. در ادامه باید به صورت حضوری با مراجعه به دفاتر پیشخوان و یا به صورت غیر حضوری و با استفاده از اپلیکیشن های معرفی شده در سایت سجام برای احراز هویت حضوری و یا غیر حضوری سجام اقدام کنید.

در انتها هم نوبت به انتخاب کارگزاری و ثبت نام اولیه در آن کارگزاری می رسد و بعد از آن باید برای احراز هویت کارگزاری به خود کارگزاری یا دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید و یا از سیستم کارگزاری برای احراز هویت غیر حضوری استفاده کنید تا فرآیند ثبت نام شما در بورس و کارگزاری به اتمام برسد و بعد از انجام مراحل فوق، چند روزی زمان نیاز است تا دسترسی شما بر روی پنل معاملاتی کارگزاری مورد نظر فعال شود و بتوانید کار خود را در بورس شروع کنید که معمولا بیشتر از پنج روز نخواهد بود.

اطلاع از ساعت عرضه، حجم سهام و حجم نقدینگی مورد نیاز : پس از اتمام مراحل ثبت نام کافیست از زمان عرضه اولیه و اطلاعات شرکت که در اطلاعیه عرضه آن منتشر می شود، اطلاع یابید تا بتوانید در ساعت مشخص شده و با شرایط معلوم، برای خرید عرضه اولیه شرکت اقدام کنید.

برآورد میزان سهمیه هر کد در عرضه اولیه :پس از اینکه اطلاعیه شرکت را مطالعه کردید، با توجه به تعداد شرکت کنندگان در عرضه اولیه قبلی و برآورد کلی که دارید، می توانید تعداد سهام عرضه را بر تعداد نفرات یا کدهایی که درخواست خرید عرضه اولیه را دارند، تقسیم کنید تا تعداد سهام تقریبی که به شما می رسد، مشخص شود.

شارژ کردن حساب بورسی خود به اندازه برآورد شده : در ادامه و پس از برآورد کلی، خواهید فهمید که به عنوان مثال تقریبا ۸۵۰ سهم در سقف قیمتی به شما تعلق خواهد گرفت و بر این اساس حساب معلاتی خود را شارژ می کنید.

ثبت سفارش خرید عرضه اولیه در ساعت مشخص : با توجه به اطلاعیه عرضه شرکت و زمان مشخص شده باید برای ثبت سفارش خرید عرضه اولیه در پنل کارگزاری اقدام کنید. برای این کار باید مثلا در بازه زمانی روز چهارشنبه بین ساعت های ۱۳:۳۰ تا ۱۷:۰۰ برای ثبت سفارش اقدام کنید. برای ثبت سفارش هم نماد شرکت را در پنل کارگزاری خود جست و جو می کنید و با کلیک بر روی گزینه خرید به صفحه ثبت سفارش ارجاع داده می شوید و در آنجا هم سقف قیمتی و حجم مورد نظر خود را که برآورد کرده اید وارد کرده و دکمه ثبت سفارش را می زنید تا فرآیند ثبت سفارش خرید عرضه اولیه شرکت به اتمام برسد و دیگر مابقی کار دست شما نخواهد بود.

پیگیری تخصیص عرضه اولی و میزان آن چند ساعت پس از اتمام عرضه شرکت : اگر عرضه اولیه صبح انجام شود، اغلب پس از ساعت ۱۶ آن روز تخصیص سهام به اتمام خواهد رسید. بورس با توجه به تعداد شرکت ‌کنندگان و قیمت وارد شده به وسیله آن‌ ها سهام را میان شرکت‌ کنندگان توزیع می نماید. می ‌توانید تعداد سهام تخصیص یافته را در سامانه معاملاتی ببینید. کار به اتمام رسیده و از روز کاری بعد می توانید نسبت به مدیریت سهام خود اقدام کنید و برای خرید مجدد، نگهداری یا فروش آن در روزهای آتی تصمیم گیری کنید.

چرا قیمت سهام عرضه اولیه رشد می ‌کند؟

دلیل رشد سهام عرضه اولیه را باید در شرایط پذیرش شرکت‌ ها در بازار بورس یا فرابورس جست‌ و جو کنیم. توضیح همه این شرایط در این مطلب امکان پذیر نیست، ولی به عنوان مثال یکی از شرایط پذیرش شرکت ‌ها در بورس این است که شرکت باید سودآور باشد و امکان سودآوری در آینده هم وجود داشته باشد و شرکت زیان انباشته نداشته باشد.

حتما بخوانید : موج دوم سود از عرضه اولیه ها | سود شیرین ۱۰۰ درصدی

برای پذیرش در بازار فرابورس هم شرکت باید طرح توجیهی تأییدشده از سوی هیئت ‌مدیره داشته باشد که بیانگر چشم ‌انداز روشنی از سودآوری فعالیت ‌های شرکت باشد. طبیعی است که سهام چنین شرکت‌ هایی اغلب در بلندمدت هم قادرند سودآوری خوبی داشته باشد و خرید آن برای اهالی بازار جذابیت دارد.

نکات مهم در مورد عرضه اولیه های بورسی

  1. میزان نقدینگی لازم یا مبلغ موردنیاز برای هر عرضه اولیه با این فرمول ارزیابی می شود که میزان سهام قابل عرضه را در تعداد خریداران تقسیم می‌ کنیم و با ضرب آن در قیمت هر سهم، به این مبلغ می ‌رسیم. حالا اگر کارگزاری ‌ای دچار مشکل شد یا به هر دلیلی تعداد خریداران کم شد، طبیعتاً سهام بیشتری به سایرین تعلق خواهد گرفت و مبلغ بیشتری هم لازم است و همین ‌طور اگر به هر دلیلی میزان خریداران عرضه اولیه افزایش یافت و مورد استقبال قرار گرفت، سهام کمتری به همه متقاضیان تعلق خواهد گرفت و پول کمتری از حسابتان کسر خواهد شد. پس دلیل تقریبی بودن ستون پیش ‌بینی نقدینگی موردنیاز و تفاوتش با مبادله نهایی این است.
  2. روال این است که ارزش هر سهم در عرضه اولیه مشخص شده و دارای کف و سقف معینی است. اما اغلب به علت استقبال عمومی، این عدد در مبلغ سقف خرید و فروش می ‌شود. در این ستون ما سقف هر سهم عرضه اولیه را می‌نویسیم، اما این عدد هم با توجه به رویکرد بازار، تقریبی است.
  3. ستون آخر، گزارش دارایی عرضه اولیه پس از مبادله است. این که به هر مشتری چند سهم رسیده و چقدر دارایی باید در پرتفوی خود داشته باشید. این تعداد سهم با ضرب در مبلغ مشخص شده نشان می ‌دهد که چقدر باید از حساب شما کسر شده باشد.
  4. تلاش کنید همیشه ۱۰ درصدی بیشتر از نقدینگی موردنیاز به حسابتان در نزد کارگزاری ‌ها واریز کنید. به خاطر این که مبلغ ستون آخر فقط قیمت تقریبی تمام شده خرید سهام عرضه اولیه است و این در حالی است که در این میان باید کارمزد کارگزاری را هم به این مبلغ اضافه کرد، وگرنه اتوماتیک از تعداد سهام خریداری شده ‌تان کسر خواهد شد.
  5. روزهایی که این عرضه صورت می پذیرد، امکان دارد سامانه‌ های کارگزاری‌ به علت ترافیک بالای مراجعه ‌کنندگان با اختلال روبرو شوند، از همین روی چنانچه قصد دارید برای خرید عرضه اولیه وجهی به حساب کارگزاری انتقال دهید و از مبادله روز شلوغ بورس جا نمانید، بهتر است روز قبل از عرضه این کار را انجام دهید و امکان خرید خودکار عرضه اولیه را برای کارگزاری فعال نمایید.

نحوه خرید اتوماتیک عرضه اولیه سهام

خرید اتوماتیک عرضه ‌های اولیه همیشه یکی از دغدغه ‌های افرادی است که قصد ندارند در روزهای عرضه خود را درگیر خرید عرضه‌ های اولیه کنند. باتوجه به هسته معاملاتی کند و اعصاب خردکن و همچنین قطعی گاه و بی گاه سامانه معاملاتی کارگزاری‌ ها، خرید خودکار عرضه اولیه اهمیت بسیاری دارد و خیال شما را از خرید این عرضه‌ ها راحت می ‌کند. البته خرید عرضه‌ های اولیه نسبت به گذشته بسیار ساده ‌تر شده است، ولی بازهم امکان خرید اتوماتیک عرضه اولیه بسیار کاربردی است.

حتما بخوانید : خرید عرضه اولیه در فردای عرضه – ترفند طلایی ثبت سفارش عرضه اولیه

سال ‌هاست که بسیاری از کارگزاری ‌ها در روزهای عرضه اولیه با مشکلات زیادی مواجه اند، که دلیل این مشکلات ترافیک بسیار بالای مراجعه کنندگان به سایت ‌های کارگزاری و بعضا هسته مرکزی بورس بود. به هر روی امروزه تنها کارگزاری که حقیقتا به صورت تمام اتوماتیک امکان خرید عرضه‌ اولیه را در اختیار کاربران قرار داده اند، کارگزاری مفید، آگاه، فارابی و … هستند که فقط کافی است یک بار توافق نامه‌ مربوطه را تیک بزنید و دیگر هیچ گاه برای خرید عرضه ‌های اولیه نیازی نیست به سامانه مراجعه فرمایید. امیدواریم در آینده سیستم‌ تمامی کارگزاری ‌ها به این امکان مجهز شوند.

خرید عرضه اولیه از چند کارگزاری امکان پذیر است؟

به دلیل محدود بودن سقف خرید در عرضه اولیه برخی­ افراد برای خرید بیشتر سهام تصمیم می‌ گردند از چند کارگزاری کد ­بورسی دریافت نمایند که هم­زمان از چند کارگزاری خرید داشته باشند. ولی نکته مهم این است که عرضه اولیه با کد ملی اختصاص پیدا می کند و شخص تنها از یک کارگزاری می­تواند برای خرید عرضه اولیه اقدام نمایند. حتی امکان دارد چنانچه از چند کارگزاری درخواست ارسال کند، درخواست های او لغو شوند و در هیچ کارگزاری برای او خرید انجام نشود. پس به هیچ عنوان از چند کارگزاری درخواست خرید یک عرضه اولیه را ثبت ننماید.

خرید عرضه اولیه روز فردای عرضه 

بعضی از افراد اقدام به خرید عرضه اولیه در روز دوم می ‌کنند، ولی افرادی که سهام دار هستند، سهام خود را به فروش نمی رسانند و خریدار ها در بالاترین قیمت مجاز درخواست خرید قرار می ‌دهند. به طور ساده خرید در روز دوم عرضه اولیه تقریبا امکان پذیر نیست و سهام داران قصد فروش ندارند و تمام روش گفته شده صرفا فرضیه به حساب می آید.

شخصی که می خواهد در روزهای بعد از عرضه برای خرید سهم عرضه شده اقدام کند باید رأس ساعت ۰۸:۳۰:۰۰ درخواست خرید خود را به هسته معاملات بفرستد. اگرچه اکثر فعالان بازار در این ساعت درخواست خرید ارسال می ‌کنند. افرادی که در این ساعت درخواست خرید می فرستند تقریبا نفرات اول در صف هستند و اگر کسی سهام به فروش برساند، حق با نفرات اول است که سهام را خریداری نمایند. نکته جالب توجه اینجاست که درخواست خرید عرضه اولیه در ساعت ۰۸:۳۰:۰۰ دلیل بر خرید حتمی سهام نیست، صرفا شانس شما را برای خرید افزایش خواهد داد.

بهترین زمان فروش عرضه اولیه در بورس

سهام شرکت‌ هایی که برای نخستین در بورس عرضه می ‌شوند، اغلب با تقاضای خرید بسیار زیادی همراه است و بعد از روز عرضه اولیه تا چند روز یا حتی چند هفته با صف خرید همراه است. ساده ‌ترین راه برای تشخیص زمان فروش و شناسایی سود سهم‌ های عرضه ‌اولیه‌ ای این است که تابلوی معاملات سهم را دنبال کنید و روزی که صف خرید عرضه شد و قیمت سهم به اصطلاح به تعادل رسید، شما هم سهم‌تان را به فروش برسانید.

حتما بخوانید : بهترین زمان فروش عرضه اولیه | زمان فروش عرضه اولیه سهام

ولی نکته مهم اینجاست که بیشتر شرکت ‌هایی که با این روش عرضه اولیه وارد بازار سهام می‌ شوند، پتانسیل سودآوری بالایی دارند و قیمت سهم‌ آن شرکت ها بعد از متعادل شدن هم می‌ تواند به ‌مرور رشد کند. در حقیقت برخی از این شرکت ‌ها به منظور سرمایه ‌گذاری میان‌ مدت و بلندمدت هم گزینه مناسبی محسوب می شوند و اگر بتوانید پناسیل ‌های سودآوری را در این شرکت ‌ها تخمین بزنید و سهام شرکت ‌های قوی ‌تر را برای مدت طولانی ‌تری در سبد سرمایه‌ گذاری‌ خود نگه دارید، احتمال زیادی دارد که سود بسیار بیشتری عایدتان شود، اما میتوان به جدیت گفت که فروش عرضه اولیه در بورس در روندهای صعودی بازار اصلا منطقی نخواهد بود.


چند پرسش رایج درباره عرضه های اولیه

حداقل خرید عرضه اولیه در بورس چقدر است؟ برای خرید عرضه اولیه در بورس هیچ گونه حداقلی وجود ندارد. به عنوان مثال شما می توانید برای عرضه اولیه شرکتی تا سقف ۳ میلیون تومان اقدام کنید ولی محدودیت حداقلی قیمت تعیین نمی شود و شما می توانید حتی ۱۰ یا ۱۰۰ هزار تومانی که دارید را برای خرید آن عرضه اولیه اختصاص بدید و یا حتی ۱ یا ۲ میلیون تومان خریداری کنید.

چگونه دو روز جلوتر عرضه اولیه را بخریم؟ برای خرید عرضه اولیه در بورس می توانید از کارگزاری هایی استفاده کنید که امکان سفارش عرضه اولیه در روزهای قبلی را داشته باشند. این کارگزاری ها این امکان را در اختیار کاربران قرار می دهند تا یک یا دو روز قبل از روز عرضه، کاربران بتوانند سفارش خرید عرضه اولیه را وارد سیستم کنند تا در روز عرضه اولیه دیگر نیازی به ثبت سفارش نداشته باشند و مشکلاتی مانند خرابی و شلوغی سیستم های کارگزاری و مشغله های شغلی نتواند موجب عدم خرید عرضه اولیه مورد نظر شود.

چگونه در صف خرید عرضه اولیه بورس رتبه اول باشیم؟ راه عجیب قریبی برای این موضوع وجود ندارد و تنها میتوانید برای افزایش شانس خرید در صف خرید سهم، سفارش خرید خود را در راس ساعت ۰۸:۳۰:۰۰ و در تعداد پنج یا ده سفارش از ۵ ثانیه قبل از این ساعت دانه به دانه به سیستم معاملاتی بفرستید تا در صف خرید جایگاه بسیار خوبی را کسب کنید تا در صورت فروش حقیقی و یا حقوقی سهم بتوانید صاحب سهام مورد نظر شوید.

زمان خرید عرضه اولیه در بورس کی و چطور مشخص میشود؟ زمان خرید عرضه اولیه با هماهنگی شرکت و سازمان بورس تعیین شده و در اطلاعیه عرضه اولیه شرکت اعلام خواهد شد و میتوانید با مطالعه اطلاعیه عرضه شرکت که در سایت سازمان بورس، شرکت، سایت های بورسی دیگر، کانال های بورسی تلگرام، پیج های معتبر بورسی اینستاگرام و … نسبت به مشاهده آن اقدام نمایید.

آیا می ‌توان تعداد کمتری از حداکثر مجاز سهم خرید؟ بله؛ می‌توانید این کار را انجام دهید. البته با توجه تعداد زیاد متقاضیان، معمولاً تعداد سهم کمتری نسبت به سقف مجاز به هر کد تعلق می ‌گیرد. با یک محاسبه سرانگشتی، می‌توانید این تعداد را به دست آورید.

آیا می‌ توان روز معاملاتی بعد از عرضه اولیه باز هم از آن سهم خریداری کرد؟ بله؛ در روزهای معاملاتی بعد از عرضه اولیه نیز قادرید سهام مورد نظر را بخرید. با توجه به حجم زیاد تقاضا، بهتر است سفارش خو را در ساعت ۸:۳۰ و در بالاترین قیمت آن روز ثبت نمایید تا شانس خرید داشته باشید.

سفارش خرید عرضه اولیه را در چه قیمتی ثبت کنیم؟ با توجه به استقبال زیاد و تقاضای بسیار زیاد برای عرضه اولیه، باید سفارش خود را در سقف قیمتی ثبت کنید تا سهم به شما تعلق بگیرد.

در اطلاعیه شرکت برای عرضه اولیه چه مواردی مهم است و باید چک شود؟ تاریخ عرضه، تعداد سهام و معادل درصد از سهام کل شرکت، بخش، گروه و طبقه سهام، نماد، کف و سقف قیمتی، مدیر و متعهد عرضه و حداکثر سقف خرید حقیقی و حقوقی از مواردی است که باید در نظر داشته باشید.

مزایای خرید عرضه اولیه در بورس چیست ؟ این را در نظر داشته باشید که به عنوان مثال اگر ارزش هر برگ سهام ۳۰۰ تومان تعیین شود، شرکت برای ایجاد جذابیت سهام خود را با قیمت ۲۰۰ تومان عرضه می‌کند. این جذابیتی که شرکت در نظر می‌گیرد، خریداران را ترغیب می‌کند و روز عرضه اولیه آن شرکت برای خرید اقدام می‌کنند. از طرفی با توجه به این که عرضه‌ های اولیه گذشته سودهای بین ۲۰ تا ۲۵۰ درصدی به بالا داشته، این باور بین اهالی بازار شکل گرفته که خرید عرضه اولیه با سود خوبی همراه است.

موضوع دیگر این است که چون در عرضه اولیه تعداد محدودی از سهام شرکت یعنی حدود ۵ تا ۲۰ درصد از سهام کل شرکت در بازار عرضه می ‌شود، خریداران طی روزهای بعد از عرضه اولیه خواهان سهام بیشتری از شرکت هستند و در صف ‌های خرید سهم شرکت فوق قرار می‌ گیرند. از همین روی افرادی که در روز عرضه اولیه اقدام به خرید سهام شرکت کردند، اغلب می ‌توانند سود مناسبی به دست آورند و در نهایت از مزایای عرضه اولیه بهره مند گردند.

در پایان امیدوارم از این مقاله که به آموزش خرید عرضه اولیه در بورس پرداختیم، نهایت استفاده را برده باشید.

هر سوال یا ابهامی در مورد نحوه خرید عرضه اولیه از بورس داشتید، حتما در بخش دیدگاه ها بنویسید تا پاسخ بدم.

برای دوستانتان بفرستید: