برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

سرمایه گذاری در بورس ایران برای چه کسانی مناسب است؟

فرآیند ایجاد نقدینگی و چرخش مالی در کشور های تحریم زده ای مثل ایران میتونه خیلی به اینکه اثرات تورم روی دارایی های ما کم تر بشه، کمک کنه. سرمایه گذاری در بورس ایران هم یکی از زمینه های سرمایه گذاری مناسب به حساب میاد که با توجه به بازدهی ۱۰ سال اخیر خودش، برای خیلی ها جذاب شده. سرمایه گذاری در بورس ایران میتونه خیلی سودآور باشه و میتونه که کمکی به شما نکنه، در واقع باید ببینید که سرمایه گذاری در بورس ایران به دردتون میخوره یا خیر. مثلا باید ببینید که تا چه اندازه ای ریسک پذیر هستید و یا اصلا ریسک گریز هستید و بسیاری موارد دیگه که مشخص میکنه که سرمایه گذاری در بازار سرمایه ایران میتونه براتون مناسب باشه یا خیر که در این مقاله قصد داریم به همین موضوع بپردازیم چون این موضوعی هستش که هر کسی باید پیش از اقدام به سرمایه گذاری در یک حوزه، بهش فکر کنه.

سرمایه گذاری در بورس ایران

تجربه نشان می دهد افرادی که از فرصت های سرمایه گذاری به درستی استفاده می کنند طی یک دوره ۱۰ تا ۲۰ ساله حتی با پس انداز های کوچک می توانند به افراد بسیار ثروتمند تبدیل شوند. این همان اثر مرکب در حوزه سرمایه گذاری است که شبیه آن را در بیمه های عمر نیز شنیده اید اما مسئله جدی این است که بازده های سرمایه گذاری صحیح از بازده بیمه های عمر که تضمین شده و بسیار پایین هستند بسیار بیشتر است.

پس یکی از مهمترین تصمیمات هر فرد برای افزایش ثروت این است که در زمان های مناسب گزینه ی درستی را برای سرمایه گذاری و پس انداز خود انتخاب کند.

شما در جدول زیر تفاوت ارز روز ثروت یک فرد را پس از ۲۰ سال در صورت کسب بازده های متفاوت ماهیانه مشاهده می کنید.

  • سود ماهیانه ۰ درصد همان نگهداری اسکناس و پول در منزل و یا حساب های قرض الحسنه است.
  • سود ماهیانه ۱ درصد مشابه نرخ سود کوتاه مدت بانکی است.
  • سود ماهیانه ۱٫۵ درصد مشابه سود سپرده ها ویژه و مدت دار در بانک هاست.
  • سود ماهیانه ۲ درصد در بسیاری از اوقات از طریق صندوق ها کم ریسک بورس و اوراق های تضمیمن شده دستیافتنی است.
  • سود ماهیانه ۳ درصد بازدهی مشابه نرخ رهن مسکن و معادل سود ساده سالیانه ۳۶ درصد است.

احتمالا قبول دارید که این سود ها با توجه به توضیحاتشان بسیار تحقق یافتنی و برای همه مردم در دسترس هستند.

حال در بازار سرمایه نوسان مجاز قیمتی سهام شرکت ها روزانه ۵ درصد است و در برخی ماه ها بازار سرمایه بیش از ۱۰ تا ۱۵ درصد بازدهی نصیب سرمایه گذارانش می کند.

به نظر می رسه تمام خوانندگان این مطلب توانایی پس انداز ماهیانه ۱۰۰ هزار تومان را داشته باشند. بیایید مقایسه کنیم بر اساس درصد های بالا اگر فرد بازده های اشاره شده را طی ۲۰ سال دریافت کند چه میزان ثروت خواهد داشت؟

سرمایه گذاری در بورس ایران

همانطور که در جدول بالا مشخصه ثروت فردی که به جای پس انداز بدون سود بازده معادل سود بانکی یکساله یعنی ۱٫۵ درصد ماهیانه معادل سود ساده ۱۸ درصد سالیانه را انتخاب می کنند ثروتشان بعد از ۲۰ سال بیش از ۹ برابر پس انداز کننده بدون سود است و کسی که ماهیانه ۳ درصد سود تقریبا معادل سالیانه ۳۶ درصد را کسب می کند بیش از ۱۶۶ برابر ثروت دارد!!!!

این است اثر شگفت انگیز سود مرکب در گذر زمان و تاثیرش بر ثروتمند شدن شما در مقایسه با سایر افراد جامعه!

لازم به ذکر است سود غیر رسمی برای تامین مالی و قرض از بازار، معمولا بیش از ۴ درصد ماهانه در نظر گرفته می شود که ماهیت ربوی دارد و از نظر شرعی دارای اشکال است.

اما مهم است بدانیم با چه سرمایه گذاری می توان به این میزان سود دست پیدا کرد.

در جدول زیر بازده ۱۹ ساله بازارهای سرمایه پذیر و فرصت های سرمایه گذاری رایج برای مردم عادی در کنار هم برای مقایسه آورده شده است.

سرمایه گذاری در بورس ایران

با علم بر اینکه بازده شاخص بورس در سال ۱۳۹۸ معادل ۱۸۷ درصد بوده است و در این جدول نیست به قسمت متوسط بازده بازارها طی ۱۸ سال منتهی به ۱۳۹۷ توجه کنید. همانطور که مشاهده می کنید اگر چه این بازارها در سال های مختلف افت و خیزهایی دارد اما متوسط بازده سالیانه بلند مدت بازار بورس و سکه در این جدول جلب توجه می کند. بازده متوسط سالیانه ۳۹ درصد یعنی بیش از ۳ درصد ماهیانه! جالب اینکه سکه و سهام هر دو از طریق بورس با امنیت بالا قابل سرمایه گذاری و خرید و فروش آنی هستند.

این ارقام را با توضیحات قبلی در سود مرکب مقایسه کنید و قطعا به نتیجه جالبی خواهد رسید. حال به آسانی به دلیل میزان ثروت افراد فعال در بازار طلا و به خصوص فعالین بازار سرمایه پی میبرید.

لازم به ذکره که این متوسط بازده سالیانه بورس هست. یعنی با توجه به اینکه بازار بورس از بیش از چند صد سهام شرکت های مختلف تشکیل شده است برخی قطعا بیش از این میزان بازده داشته و برخی نیز کمتر به طوری که میانگین وزنی همه آنها این رقم را نشان میدهد.

اما آیا سود کردن به این میزان در بازار سرمایه نیاز به تخصص ویژه ای داره ؟

و آیا برای افراد تازه کار هم این سودها دستنیافتنی است؟

طبیعیست که احتمال زیان در افراد تازه کار و مبتدی بیشتر از افراد باتجربه و حرفه ای است. این موضوع عمدتا به دلیل اشتباه در انتخاب سهام برای سرمایه گذاری و یا رفتار هیجانی در معاملات و نداشتن استراتژی مشخص رخ می دهد. با دریافت مشاره از کانالهای معتبر و آموزش هایی که با قیمت های پایین در دسترس همه هستند به آسانی و طی مدت کوتاهی می توان قابلیت های خودتان را در بورس افزایش دهد و به مرور زمان در جمع افرادی قرار بگیرید که بازدهی بهتر و بیشتری از متوسط بازده بازار را کسب کرده اند. با اقدامات سنجیده در این زمینه شما حتما طی مدت زمانی کمتر از ۱۰ سال نتایج ثروت آفرینی بورس را در زندگی خود خواهید چشید و حضور در جمع ثروتمندان این بازار را برای خود دستیافتنی خواهید دید. یکی از مهمترین ویژگی های بورس ایران این است که بسیار مستعد بزرگ شدن و پذیرش شرکت های بیشتر است نتیجتا بازار بورس ایران جای زیادی برای افراد و سرمایه گذاران جدید دارد و به دلیل منفعت های اقتصادی فراوان رونق بورس و هدایت سرمایه های مردم به آن معمولا رشد آن و افزایش ثروت سرمایه گذاران بورس مورد حمایت و تشویق دولت ها قرار می گیرند.

برای شروع معامله در بازار سهام می توانید از خریدن عرضه های اولیه شروع کنید.

برای این کار لازم است ابتدا کد بورسی داشته باشید. این کد یکمرتبه برای شما صادر می شود و در تمام طول عمر شما مشابه کد ملی برای سرمایه گذاری در بورس بکار می رود. برای دریافت کد بورسی و احراز هویت پس از کارکردن با کارگزاری های مختلف و ارزیابی سرویس های آنها، ما کارگزاری آگاه را به شما پیشنهاد می دهیم. مشتریان کارگزاری آگاه در میان ۱۰۷ کارگزار به تنهایی موفق می شوند بیش از ۲۵ درصد کل عرضه های اولیه را خریداری کنند و همزمان با معاملاتشان از سرویس های مشاوره ای و آموزشی با کیفیت عالی بهره مند شوند. برای دریافت کد و معامله از طریق این کارگزاری قابل توصیه لینک مستقیم آن با عنوان “دریافت کد بورسی رایگان” را در زیر می بینید که شرایط خاص آن مشابه مشتریان وفادار و پرگردش کارگزاری و سقف تخفیفات یعنی ۸۰ درصد تعرفه خدمات به شما نیز تعلق می گیرد.

 


علاقه مند به سرمایه گذاری در بازار بورس هستید؟ از طریق لینک زیر (ثبت نام سریع و رایگان) اقدام به ثبت نام نمایید. راهنمایی و آموزش بورس نیز به صورت رایگان بعد از ثبت نام برای شما ارسال خواهد شد.


اگر برای خرید سهام هنوز کد بورسی ندارید و یا تمایل دارید از خدمات کارگزاری آگاه با شرایط بینظیر ۸۰ درصد تخفیف خدمات و ۲۵ درصد تخفیف کارمزد استفاده نماید می توانید از طریق دکمه زیر اقدام نمایید:

دریافت کد بورسی رایگان


هر سوالی در رابطه با بورس دارید از ما بپرسید.

 

برای دوستانتان بفرستید: