Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
مدیریت سرمایه در بورس - رازهای مدیریت سرمایه گذاری در بورس | کد بورسی

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

مدیریت سرمایه در بورس – رازهای مدیریت سرمایه گذاری در بورس

مدیریت سرمایه در بورس امری کاملا شخصی است و با توجه به شخصیت، روحیات و اهداف فرد می ‌تواند برای هر کس متفاوت باشد. موضوع مدیریت سرمایه در بورس و بازارهای مالی دیگر، به خود شناسی کامل فرد نیازمند است، همچنین اینکه او در چه سنی قرار دارد و چه زمانی به چه چیزی می ‌خواهد دست پیدا کند، امری کاملا ضروری در تعیین اهداف سرمایه گذاری های هر شخص به حساب می آید. مدیریت سرمایه در بورس می تواند بسیار آسان باشد، اگر چند تکنیک و نکته مهم رو در نظر داشته باشید که در این مقاله آموزشی قصد داریم در خصوص با مدیریت سرمایه در بازارهای مالی مانند بورس و … صحبت کنیم و در انتها هم یک جمع بندی مناسب از مطالب گفته شده داشته باشیم، پس اگر دوست داری روشهای مدیریت سرمایه در بازار بورس و سایر بازارهای مالی رو یاد بگیری، این مطلب از کد بورسی بهترین گزینه برای شماست.

مدیریت سرمایه در بورس

با توجه به رشد قابت توجه شاخص ‌های بازار سهام طی سالیان اخیر که تا به امروز هم ادامه پیدا کرده است، صاحبان سرمایه‌ های خرد و کلان از اقشار مختلف و با هر میزان تخصص مالی، وارد بازار سرمایه شده ‌اند. اگرچه گزینه ‌های مطمئن ‌تری مانند صندوق ‌های سرمایه ‌گذاری هم وجود دارند، ولی بسیاری از افراد به دلایل گوناگون ترجیح می ‌دهند که خودشان به صورت مستقیم در بازار به خرید و فروش سهام بپردازند. برای سرمایه ‌گذاری آگاهانه، باید پیش از ورود به بازار آموزش دیده و ارکان اصلی فرآیند معامله ‌گری یعنی تحلیل، روانشناسی و مدیریت سرمایه را به خوبی فرا بگیرید. یادگیری این مفاهیم، به وسیله آموزش ‌های تئوری و تجربه معامله ‌گری در بازار بورس، به دست می آید.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


در این بین، قسمت مدیریت سرمایه از اهمیت بسیاری برخوردار است، به این دلیل که مستقیما با بقای افراد در بازار مرتبط بوده و به شکلی می ‌توان آن را ضامن حفظ و رشد سرمایه معامله‌ گران به حساب آورد. برای پیاده سازی قوانین مدیریت سرمایه در بازار بورس، عملکرد سیستماتیک و تفکر منطقی فرد الزامی است. مطمئنا معامله ‌گری که این مفهوم را به خوبی درک کرده و آن را به اجرا درآورد، از آرامش روحی بیشتری حین معامله برخوردار خواهد بود و دلیل این موضوع هم این است که با درنظر گرفتن تمام ریسک ‌های ممکن به سرمایه ‌گذاری اقدام کرده است و همین موضوع یکی از سنگ بناهای اصلی موفقیت در بازار مالی مانند بورس است. در ابتدا این سه نکته را در خاطر داشته باشید تا به نکات جزئی تر هم برسیم :

  • مدیریت سرمایه در بورس ریسک بزرگی به همراه دارد. شایان ذکر است که چنانچه شما معامله گر مبتدی در بازار معاملات هستید، با ریسک کمتر از ۴ یا ۵ درصد کل سرمایه خود آغاز نمایید. وقتی که در انجام معامله های خود موفق شدید، می توانید میزان ریسک خود را طبق قوانین مدیریت نقدینگی بیشتر کنید.
  • در یک زمان چند معامله هم می توانید انجام دهید. آموزش تحلیل تکنیکال بورس و همین طور تحلیل بنیادی بازار سرمایه به شما مدیریت سرمایه در بورس را می آموزد. مدیریت کردن حجم زیاد معاملات به طور همزمان خیلی ساده نیست، اما شما باید بتوانید معاملات را به صورت دستی با احتیاط در بازار مدیریت کنید و باید حداکثر تعداد موقعیت های بازار را محدود نمایید.
  • تناسب ریسک در قبال سود عاید شده در بازار بورس و سرمایه است. هرگز سعی نکنید نسبت ریسک به سود ۲،۵ به ۱ باشد. به ویژه اگر یک معامله گر تازه کار در بازار سرمایه هستید، بایستی نسبت را ۳ به ۱ قرار دهید.

مدیریت سرمایه چیست ؟

همان طور که پیش تر و در بخش مقدمه مقاله عنوان کردیم، مدیریت سرمایه امری کاملا شخصی است و با توجه به شخصیت، روحیات و اهداف شخص می‌ تواند متفاوت باشد. این امر شدیدا به خود شناسی فرد وابسته است. اینکه او در چه سنی قرار دارد و چه زمانی به چه چیزی می‌خواهد برسد، امری کاملا ضروری در تعیین اهداف سرمایه گذاری های اوست. مدیریت سرمایه، علمی است که نه تنها به بقای سرمایه شما کمک خواهد کرد. بلکه اگر به شیوه صحیح مدیریت شود مطمئنا موجب افزایش سرمایه شما خواهد شد. بنابراین هر شخصی باید سرمایه خود را در جهت درست مدیریت کند که با توجه به مدل ‌های سرمایه گذاری شخص، بازدهی سرمایه او می ‌تواند متفاوت باشد.

اولویت اصلی مدیریت سرمایه با بقای سرمایه است. سپس کسب سود از محل سرمایه گذاری که چنانچه شخصی به این اولویت توجهی نداشته باشد و در اجرای این اولویت کوتاهی نماید باعث ضرر رساندن به سرمایه خود خواهد شد. قسمت قابل توجهی از سرمایه خود را از دست خواهد داد. در این راستا روشی از سرمایه گذاری را به شما خواهیم گفت، که بتوانید با به حداقل رساندن خطر از دست دادن سرمایه و با توجه به هدف و شخصیت خود بهترین سودآوری از سرمایه خود را داشته باشید.

ارکان اصلی مدیریت سرمایه در بازار سهام

اگرچه برای مدیریت سرمایه روش و فرمول مشخصی وجود ندارد، ولی برای تدوین قوانین مدیریت ریسک و ارزیابی دقیق موقعیت‌ های معاملاتی در بازار، شاخص ‌های مرسومی وجود دارند که حائز اهمیت ‌ترین آن ‌ها به شرح زیر می باشند :

  • بازده
  • ریسک
  • حجم معاملات
  • نسبت افت سرمایه
  • نسبت بازده به ریسک

در راستای انجام معاملاتی اصولی و موفقیت آمیز، موارد بالا را باید برای هر موقعیت معاملاتی و الزاما پیش از ورود، بررسی نمایید و در مورد آن‌ ها تصمیم ‌‌گیری کنیم. در حقیقت پس از تعیین کردن این موارد مشاهده می ‌کنیم که نقاط خروج و حداکثر سود و زیان مورد انتظار از موقعیت معاملاتی مذکور، با دقت معین می ‌شوند. به وضوح مشاهده خواهیم کرد که مدیریت سرمایه در راستای موفقیت هر استراتژی معاملاتی نقش کاملا حیاتی ایفا می ‌نماید که چشم‌ پوشی از آن نتیجه ‌ای جز شکست نخواهد بود.

تعریف ریسک و اثرات آن بر مدیریت سرمایه در بورس

ریسک عبارت است از مشکل و خطری که احتمال بروز آن در آینده دور یا نزدیک وجود دارد، لذا در صورتی که نتایج مورد انتظار به طور قطعی مشخص نباشد و همراه با احتمال باشد با موقعیت ریسکی مواجه می شویم.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

چنانچه نتوانید ریسک ها را کنتزل و مدیریت کنید، اتفاقات غیر منتظره برایتان رخ می دهد که برای مواجه شدن با آنها آمادگی ندارید و این اتفاقات غیر منتظره می تواند به شکست شما در بازار مالی منتهی شود.

نکات مهم برای مدیریت سرمایه در بورس

یکی از عوامل موفقیت معامله گران در بازارهای مالی، مدیریت سرمایه است و بی توجهی به آن موجب شکست معامله گران خواهد شد. سیستمی که فاقد مدیریت سرمایه باشد، نتیجه ای جز شکست نخواهد گرفت، پس همیشه در خاطر داشته باشید که بدون مدیریت سرمایه به معامله گر موفقی تبدیل نمی شوید.

مدیریت سرمایه در بورس

لذا یکی از الزامات معامله گری داشتن سیستم مدیریت سرمایه بهینه و کارا می باشد. حال سوال اینجاست که یک سیستم مدیریت سرمایه ارزشمند باید چه ویژگی هایی داشته باشد و چه موارد و نکاتی را باید در نظر داشته باشیم که در ادامه به این موارد پرداخته ایم :

۱) استراتژی معاملاتی خود را مشخص کنید

همیشه در نظر داشته باشید که باید در ابتدا سیستم مدیریت سرمایه خود را طراحی کنید. برنامه شخصی معاملات خود را تنظیم کنید و اصولی را که با شرایط شما بیشترین هماهنگی را دارد، مورد استفاده قرار دهید و در یک کلام، استراتژی معاملاتی خود را بچینید و طبق آن پیش بروید. حال اگر به مواردی که در ادامه گفته می شود عمل کنید، می توانید برای خود یک سیستم معاملاتی منطبق بر ویژگی های شخصیتی خودتان داشته باشید و خرید و فروش های به موقع و مناسب را تجربه کنید و از سرمایه گذاری در بورس ، تجربه شیرینی داشته باشید.

۲) حد زیان و حد سود برای معاملات خود داشته باشید

معامله گری که از حد زیان در معاملات خود استفاده نکند و یا این که به حد زیان خود پایبند نباشد، در نهایت بازار را با شکستی تلخ رها خواهد کرد، پس موضوع حد ضرر و حد سود را جدی بگیرید و در نظر داشته باشید که همیشه حد ضرر و پایبندی آن بیشتر از حد سود و پایبندی به آن اهمیت دارد، به خاطر این که اگر حد سود را رعایت نکنید و با روند کاهشی سهم در روزهای آتی روبرو شوید، از سودتان کم می شود که خود نوعی ضرر است ولی به هر حال اصل پول شما آسیبی نمی بیند، ولی در صورت رعایت نکردن حد ضرر، امکان نابودی اصل پول شما عزیزان وجود دارد.

بنابراین تنظیم حد زیان مناسب، برای مدیریت ریسک امری ضروری به حساب می آید. حد زیان خود را باید قبل از ورود به معامله مشخص کنید. به حد ضررهای خود پایبند باشید و از آن در معاملات خود استفاده نمایید.

۳) قبل از ورود به معامله، حجم معاملات خود را تعیین کنید

به منظور داشتن مدیریت سرمایه بهتر، می بایست حجم معاملات خود را پیش از ورود به معامله مشخص نمایید. تعیین حجم معاملات باید با توجه به شرایط هر معامله تعیین گردد. افزایش و یا کاهش حجم معاملات در هر معامله متفاوت است. این حالت به ریسکی وابسته است که در هر معامله آن را قبول می کنیم. البته نباید از این موضوع قافل شد که استراتژی هر معامله گر و شرایط معامله هم نقشی تعیین کننده ایفا می کند. برای مثال با افزایش قیمت سهم می توان حجم معالات را افزایش دارد و با کاهش قیمت، حجم معاملات را کم کرد.

۴) ریسک معاملات خود را مدیریت کنید

بایستی بر ذهن و روان خود مسلط باشید. تسلط بر ذهن به تمرین احتیاج دارد. این موجب خواهد شد تا از نظر ذهنی قوی تر شوید و اضطراب کمتری را تجربه کنید.

هر آنچه که موجب می شود اثرات منفی بر ذهن شما داشته باشد را از ذهن خود دور کنید و محرک های مثبت را تقویت نمایید. عمل کردن به این موارد موجب خواهد شد تا برنامه معاملاتی خود را بهتر اجرا کنید و در نتیجه معاملات بهتر و سودده تری را داشته باشید.

۵) سوابق معاملاتی خود ثبت کنید و درس بگیرید

چنانچه قصد دارید به معاملات خود نظم دهید، چاره ای جز ثبت و یادداشت معاملات خود نخواهید داشت. در این صورت اطمینان بیشتری به سیستم معاملاتی خودتان پیدا می کنید. می توانید با مطالعه آن، رفتارهای نادرست و اشتباه خود را اصلاح کنید و سیستم خود را بهینه تر کنید و همچنین احتمال تکرار اشتباهات خود را تا حدود زیادی کاهش دهید. در این صورت رفتارهای درست شما در انجام معامله بیشتر خواهد شد.

نتیجه گیری و کلام پایانی

مدیریت سرمایه چیست؟ مدیریت سرمایه در حقیقت مفهومی است که به حفظ سرمایه ما منجر می شود و مهم ترین مهارت در معامله گری و بازارهای مالی به حساب می آید.

مدیریت سرمایه که همچنین مدیریت ریسک نامیده می شود، مفهومی کلیدی است که باید از آن استفاده نمایید و تمرکز اصلی خود را بر روی آن بگذارید.

این مفهوم به ما کمک شایانی می کند تا ضرر و زیان در بازار نزولی را تا حدود زیادی کاهش دهیم.

سرمایه گذاری با روش مدیریت سرمایه، شیوه همیشه به شما یادآور خواهد شد که سرمایه و سود شما واهی نیست. همواره به صورت مستمر آن را لمس خواهید کرد و از آن لذت خواهید برد که لمس سود به سود های شما خواهد افزود.

کسانی که برای رسیدن به موفقیت شان برنامه ‌ای ندارند، مثل افرادی هستند که برای عدم موفقیت‌ شان برنامه دارند!

نکات مهم مدیریت سرمایه در بورس به صورت خلاصه به شرح زیر است :

  • پیش از ورود به معامله، باید ریسک و بازده مورد انتظار از آن را مشخص کنید.
  • محاسبات مقادیر ریسک و بازده، تابع مستقیمی از نقاط خروج احتمالی و حجم معاملات هستند.
  • بر اساس اصول سرمایه‌ گذاری و توصیه بزرگان بازار، حداکثر مقدار ریسک در هر موقعیت معاملاتی، نباید از ۳ درصد تجاوز کند.
  • حداقل مقدار مجاز نسبت بازده به ریسک، برابر ۱ است و در غیر این صورت، ورود به معامله خطای بسیار بزرگی به حساب می آید.
  • وقتی که به بازدهی نجومی معاملات اعتباری و اهرمی فکر می کنید، ریسک سنگین و چند برابری آن ‌ها را نیز مد نظر داشته باشید.
  • در صورت نیاز به داشتن چندین موقعیت معاملاتی باز به صورت هم‌ زمان، می بایست حداکثر ریسک قابل تحمل را بین این معاملات تقسیم کرد.
  • آستانه تحمل افت سرمایه حساب معاملاتی خود را به صورت دقیق تعیین کرده و وقتی که به دلیل چندین معامله زیان ‌ده میزان افت سرمایه شما به محدوده خطر رسید، بدون تعلل فرآیند معاملات خود را برای مدتی متوقف نمایید.

آیا شما برای مدیریت سرمایه در بورس ، برنامه ریزی مشخصی دارید؟ روش مدیریتی خود را برای حفظ سرمایه و کسب سود بیشتر، از طریق قسمت ارسال نظرات و دیدگاه ‌ها با کاربران کد بورسی و همین طور کارشناسان ما به اشتراک بگذارید، مطمئن باش نتیجه گیری مناسبی ازش خواهیم داشت.

برای دوستانتان بفرستید: