برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

اصول اولیه سرمایه گذاری در بورس چیست؟

اگر اخیرا وارد بورس شده اید و اصول اولیه سرمایه گذاری در بورس را نمی دانید و یا هنوز در بورس فعالیت ندارید و قصد دارید برای یادگیری مفاهیم اولیه بورس اقدام کنید، این مطلب برای شما نوشته شده است. سرمایه گذاری در بورس همواره به عنوان یکی از روش های کسب درآمد جانبی در ایران و سایر کشورهای دنیا مطرح بوده است و در حال حاضر با داغ شدن تب بورس و سودهای چندهزار درصدی سهام های مختلف در سال های ۹۷، ۹۸ و شش ماه نخست سال ۹۹، اشتیاق حضور و فعالیت در بورس با بالاترین حد خود رسیده است و همین امر، اهمیت آموزش اصول اولیه سرمایه گذاری در بورس را چندین برابر کرده است. به هر حال اگر قصد دارید حتی ۱ ریال در بورس سرمایه گذاری کنید، حتما باید اصول اولیه سرمایه گذاری در بورس را بدانید و با مفاهیم ابتدایی بورس آشنایی داشته باشید که به سادگی و در همین مطلب تمامی مبانی سرمایه گذاری موفق در بورس را مرور خواهیم کرد تا تمام ابهامات و سوالاتی که از بورس و سرمایه گذاری در آن در ذهن شما بوده است، کاملا برطرف شود. پس تا انتها همراه کد بورسی باشید.

اصول اولیه سرمایه گذاری در بورس

بیایید اول به این موضوع بپردازیم که بورس چیست؟ بورس یک کلمه فرانسوی است که می ‌تواند به بازارهای زیادی اطلاق شود، به عنوان مثال بورس پوشاک، بورس طلا و جواهر یا بورس لوازم یدکی. به صورت کلی، بورس را می ‌توان بازاری به حساب آورد که در آن خرید و فروش صورت می پذیرد. ساده ‌تر این است که بگوییم هرگاه شرایطی به وجود آید که بین خریدار و فروشنده رابطه‌ برقرار شود و معامله ‌ای انجام شود بازار تشکیل شده است، ولی زمانی که کلمه بورس به تنهایی استفاده می شود، اغلب منظور بورس اوراق بهادار است. بورس تهران به همراه فرابورس، تنها بازارهای مجاز خرید و فروش اوراق بهادار در ایران محسوب می شوند.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


البته تالارهای گوناگونی در شهرهای دیگر وجود دارد که با هدف نمایش تابلوهای قیمت و دسترسی به کارگزاران و … به وجود آمده است، اما معاملات تنها در سامانه معاملاتی بورس تهران انجام می‌ گردد. بورس اوراق بهادار تنها یکی از قسمت ‌های بورس ایران است. در این مطلب قصد داریم تا ۵ مورد از اصول اولیه سرمایه گذاری در بورس را خدمت شما عزیزان توضیح دهیم و در ادامه به اصول مهم خرید و فروش سهام در بورس اشاره داشته باشیم که موضوع بسیار مهم و پرکاربردی است که در انجام معاملات بورس، ابهامات بسیاری را برای کاربران بورسی ایجاد کرده است و قصد داریم تمام این ابهامات را در همین مطلب به صورت رایگان برطرف کنیم.

۱) سرمایه ‌گذاری با سرمایه‌ اضافی و نه با وام و پول قرضی

نخستین و حائز اهمیت ترین اصل، سرمایه ‌گذاری با سرمایه ‌ای است که تا مدت‌ ها به آن احتیاجی ندارید. این اصل همواره مورد تاکید و توصیه مسئولان و فعالان با سابقه بازار بوده است. در حقیقت از آنجایی که این بازار به‌ علت افت و خیزهای متوالی وضعیت یکسانی ندارد، اغلب سرمایه‌ گذارانی قادرند با خیال راحت، بحران ‌های مقطعی بورس را تحمل کنند که با سرمایه‌ مازاد خود برای فعالیت در این بازار اقدام کرده اند و در عین برخورداری از ملزومات اولیه زندگی مانند مسکن، خودرو، لوازم خانکی و …، مازاد سرمایه خود را به این بازار تزریق کرده ‌اند.

از مقروض شدن به دیگران به جهت سرمایه ‌گذاری در بورس اجتناب کنید تا با ابتکار عمل و آسایش خاطر در بورس سرمایه ‌گذاری نمایید. دریافت وام و قرض از دیگران برای سرمایه گذاری در بورس حتی در زمانی که روند بورس صعودی قدرتمند است، به هیچ عنوان توصیه نمی شود، چرا که پولی که برای خودتان نیست و یا حتی در بازه زمانی کوتاه مدت امکان دارد نیاز داشته باشید، موجب بروز هیجان در تصمیم گیری ها و انتخاب های شما خواهد شد که قطعا به ضرر منتهی می شود. در این باره اگر دوست دارید دلایل بیشتری را بررسی کنید، مقاله سرمایه گذاری در بورس با وام کار درستی است یا خیر؟ را مطالعه نمایید.

۲) تشکیل سبد متنوع سهام برای کاهش ریسک

پرهیز از خرید تک سهام و تشکیل سبد سهام، دومین اصل مهم برای کاهش ریسک سرمایه‌ گذاری در بورس به شمار می رود. از آنجا که نوسانات قیمت سهام شرکت ‌ها دارای روند متفاوتی هستند، بهتر است سرمایه‌ موجود برای خرید سهام در چند شرکت از صنایع مختلف تزریق شود تا ریسک سرمایه‌ گذاری کاهش پیدا کند. در صورت وجود سرمایه اندک، در شرکت‌ های واسطه‌ گری مالی که از سبد سهام متنوع برخوردار هستند سرمایه‌ گذاری شود، به خاطر این که همچین شرکت هایی نسبت به دیگر شرکت‌ ها، ریسک به مراتب کم تری را متوجه سرمایه ما خواهد کرد. می‌ توان برای کاهش ریسک، در ETF ها نیز سرمایه ‌گذاری نمود. اگر قصد اطلاع از شرایط سرمایه گذاری در ETF ها را دارید، مطلب صندوق های ETF – همه چیز درباره صندوق های قابل معامله ETF بهترین راهنمایی را در اختیارتان قرار می دهد.

۳) آموزش مبانی تحلیل در بازار بورس

به منظور کسب بازده مناسب در بازار سرمایه حتما می بایست تحلیل های مختلف در بازار بورس را مد نظر داشت. به ‌علاوه با استفاده از تحلیل‌ های عملی متداول مثل فاندامنتال و تکنیکال شرایط را برای دستیابی به بیشترین بازده در کمترین زمان ممکن مهیا کرد. استفاده از تئوری مدرن پرتفولیو نیز کمک مؤثری در بهینه‌ سازی سبد سهام و توازن ریسک و بازده می ‌کند.

تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال یکی از روش ‌های معتبر در بررسی روند قیمت سهام شرکت ‌ها به حساب می آید که طبق شاخص ‌هایی مانند؛ عرضه و تقاضا، حجم معاملات، تعداد خریداران و قیمت ‌های تاریخی استوار اس. به عبارتی تحلیل تکنیکال استفاده از اطلاعات گذشته برای پیش ‌بینی وقایع آینده است. به آن دسته از تحلیلگرانی که این روش را برای بررسی سهام مورد استفاده خود قرار می دهند، تکنیکالیست گفته می شود. می توان گفت که در این نوع تحلیل، استفاده از نمودار قیمت و اندیکاتورهای گوناگون، پایه و اساس کار است و برای یک چارتیست اطلاعات بنیادی سهم هیچ اهمیتی ندارد. بعضا دیده شده است که چارتیست‌ ها اصلا نمی ‌دانند شرکتی که سهام آنرا می خرند چه محصولی تولید می کند، ولی سهم که در جایگاه تکنیکالی مناسبی قرار دارد، سود خوبی را برایشان به همراه می آورد.

تحلیل فاندامنتال یا بنیادی

تحلیل بنیادی یا همان فاندامنتال در لغت به معنای بنیادی و پایه ‌ای است و در علم معاملات بورس اوراق بهادار به نوعی از تحلیل می گویند که به بررسی بنیادی و همه جانبه شرکت‌ های بورسی در سطح خرد و کلان می ‌پردازد. به افرادی که این روش را برای تحلیل مورد استفاده خود قرار می دهند، فاندامنتالیست گفته می شود. سرمایه‌ گذار در هر نوع بازار، اعم از اوراق بهادار، طلا، ارز مسکن و … همیشه نیازمند بررسی همه جانبه فرصت ‌ها و هزینه‌ های سرمایه ‌گذاری و روند آیند آن است.


حتما بخوانید : آموزش کامل تحلیل بنیادی در بازار سرمایه


در واقع تحلیل طبق اطلاعات موجود و پیش ‌بینی وقایع موثر بر اساس فرصت ‌های سرمایه‌ گذاری روشی است که بسیاری از تحلیل‌ گران آن را مورد استفاده خود قرار می دهند. در این نوع دیدگاه، تحلیل ‌گر کار خود را با کل نگری آغاز و سعی در پیش بینی روند مطالعات جهانی، منطقه‌ ای کشوری، صنعتی و شرکتی است که قصد سرمایه گذاری آن را دارد. بررسی هزینه ‌ها و فرصت ‌ها و ریسک با ذکر دلایل و مقایسه با دیگر اطلاعات موجود به‌ همراه پیش ‌بینی وقایع آینده، شالوده این گونه تحلیل به حساب می آید.

۴) دیدگاه بلندمدت در سرمایه گذاری

اصل دیگر سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار، سرمایه‌ گذاری با دید بلندمدت است. تجربه و گذشته شاخص ‌های گوناگون بورس اوراق بهادار نیز ثابت کرده است که در هیچ دوره ۳ ساله ‌ای سهامداران دچار ضرر و کاهش ارزش سرمایه نشده ‌اند، لذا هرچه دید سرمایه ‌گذاران بلند مدت ‌تر باشد، به همان نسبت نیز ضریب ریسک به حداقل خواهد رسید و از هیجانات معاملات مختلف جلوگیری خواهد شد. وقتی دید بلندمدت به سهامی داشته باشیم، دیگر دچار اشتباهای مختلف و هیجانات روانی بازار نخواهیم شد و به روند سهم در طولانی مدت نگاه خواهیم داشت و مطمئنا اگر سهم مناسبی را انتخاب و خریداری کرده باشیم، سود خوبی هم کسب خواهیم کرد که ثمره صبر و دانش درست ما از بازار بورس است.

مفاهیم ابتدایی بورس

۵) عدم قطعیت کسب سود

عدم قطعیت بازار، اصل دیگری است که باید در هر شرایطی سهامداران به آن توجه داشته باشند. بعضا دیده شده که افراد تنها به صرف بازدهی گذشته یک شرکت و یا شاخص ‌های بورس اوراق بهادار به این بازار روی آورده ‌اند و با ذهنیت تداوم روند گذشته انتظار کسب سود داشته ‌اند و این در حالی است که بورس به تالار شیشه‌ ای معروف است و با هر تلنگری فرو می‌ ریزد و ترک بر می ‌دارد، بنابراین همیشه باید در نظر داشته باشید که وضعیت یک دوره بورس اوراق بهادار را نمی ‌توان به زمان‌ های آینده تعمیم داد.

به بیانی دیگر، در این بازار اصل یگانه عنصر ثابت جهان تغییر است مصداق کاملی دارد. می توان این طور نتیجه گرفت که هیچ قطعیتی در خصوص سود در کوتاه مدت یا میان مدت و یا بلندمدت برای شما وجود ندارد و شما با توجه به دانش بورسی و معامله گری، روند بازار، تجربیات و مهارت های خود و مواردی این چنینی می توانید در یک سال ۱۰۰۰ درصد از بازار سود بگیرید و یا ۷۰ درصد از سرمایه خود را از دست بدهید، پس اندیشه سود بانکی و قطعیت پرداخت آن را از ذهن بیرون ببرید و تلاش کنید تا ببینید که دیگر سود بانک های مختلف برای شما هیچ است.

اصول اولیه خرید و فروش سهام در بورس

به منظور شروع معاملات سهام و سرمایه‌ گذاری در بورس چه نکاتی را باید مد نظر داشت؟ به صورت کلی کسب تجربه و آموزش مناسب می ‌تواند به موفقیت شما در بازار سرمایه کمک کند. رعایت کردن و توجه به تعدادی از نکات که در ادامه قصد داریم به آن‌ ها اشاره کنیم، می ‌تواند درصد موفقیت شما را افزایش دهد. توجه کنید که علارغم تکرار این نکات در بسیاری از آموزش ‌ها، رعایت کردن آن‌ها در زمان انجام معاملات و سرمایه‌ گذاری، به تمرین و پیگیری شما وابسته است و صرفا آگاهی از این موارد نمی ‌تواند تضمین‌ کننده موفقیت شما باشد.

توجه به اطلاعات معتبر و نه شایعات

سرمایه‌ گذار باید پیش از خرید سهام به بررسی عوامل مختلف مانند عوامل محیطی، صنعتی و عوامل درونی شرکت بپردازد. مطمئنا بررسی این عوامل به منابع اطلاعاتی معتبر و موثق نیاز دارد. سرمایه ‌گذاران با استفاده از این منابع می ‌توانند در مورد خرید و فروش سهام خود تصمیم ‌گیری های لازم و مناسب را داشته باشند. همان ‌طور که استفاده از اطلاعات صحیح می ‌تواند به تصمیم ‌گیری صحیح و سرمایه ‌گذاری مناسب منجر شود، استفاده از اطلاعات اشتباه و شایعات بی‌ پایه و اساس بعضا می ‌تواند منجر به ضرر و زیان‌ در معاملات شود که جبرانش خیلی سخت است و شاید شما را از بازار بورس و سرمایه گذاری مجدد در آن منصرف نماید.


حتما بخوانید : ۱۰ نکته برای خرید و فروش سهام – نکات طلایی و کلیدی بورس


بر اساس تجارب سال ‌های گذشته می‌ توان این طور گفت؛ افرادی که توانایی تشخیص اخبار صحیح و معتبر با منابع رسمی را دارند، هرگز اسیر شایعات و هیجانات موجود در این بازار نمی شوند، بنابراین توجه داشته باشید که سرمایه ‌گذاران موفق همواره از پایگاه‌ ها و منابع رسمی برای پیگیری اخبار و اطلاعات لازم استفاه می کنند. استفاده از نرم‌ افزارهای پیام ‌رسان و کانال ‌ها و اخباری که در شبکه ‌های مجازی مشغول هستند و به هیچ وجه منابع قابل اتکایی نیستند به شما عزیزان توصیه نمی ‌شود. در عوض توصیه ما به شما، مراجعه به پایگاه ‌های رسمی اطلاع‌ رسانی بورس مانند کدال، شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، سایت بورس اوراق بهادار تهران، پایگاه اطلاع ‌رسانی بازار سرمایه ایران و دیگر منابع معتبر مورد تایید سازمان بورس است.

مراقبت از سهام به صورت پیوسته

امکان دارد نوسانات مقطعی به دلایل گوناگونی موجب کاهش و افزایش در قیمت سهام شود، ولی این نوسانات نباید اصل قبلی را تحت تاثیر قرار دهد. البته باید توجه داشته باشید که این موضوع تنها زمانی صادق است که شما تمامی جوانب سرمایه ‌گذاری خود را سنجیده و بر مبنای اطلاعات درست سهام خود را تحلیل کرده باشید. در طول زمان سرمایه ‌گذاری امکان دارد عوامل تاثیرگذار بر قیمت سهام تغییر کرده و در تحلیل شما موثر واقع شوند، بنابراین سرمایه‌ گذاری با نگاه بلندمدت به معنای عدم پیگیری و توجه به بازار برای مدت طولانی نیست و شما باید به صورت مداوم وضعیت سهام خود را مورد بررسی قرار دهید و در صورت لزوم تحلیل خود را بروز رسانی کنید.

بنابراین تحت شرایطی که در زمان نواسانات مقطعی با بررسی این موضوعات به این نتیجه برسید که تغییرات قیمت، ناشی از عوامل موقت و زودگذر است، دیگر احتیاجی به نگرانی نیست، ولی در صورتی که بعد از بررسی سهام و مشورت با افراد خبره و قابل اعتماد به این نتیجه برسید که تحلیل شما اشتباه بوده و یا عوامل اثرگذار بر قیمت سهام در طولانی مدت به کاهش قیمت سهم منجر خواهد شد، نگهداری سهام دیگر منطقی نیست. تحت این شرایط سرمایه ‌‌گذار باید ابتدا اشتباه بودن تحلیل خود را قبول کند، سپس سهام خود را در قیمت مناسب و تا حد امکان با ضرر اندک به فروش برساند و در انتها سهام شرکت دیگری را که در وضعیت مناسبی قرار دارد خریداری کند.

عدم تعصب روی سهام یا صنعتی خاص

بسیار دیده ایم که حتی افراد خبره فعال در بازار نیز به تعصب بی‌ مورد نسبت به سهام خود به عنوان یک چالش مهم گرفتار شده‌ اند. منظور از تعصب نسبت به سهام این است که وقتی که افراد پس از خریدن سهام متوجه اشتباه خود می ‌شوند و در حالی که اطلاعات معتبر و عوامل تاثیرگذار از کاهش بیشتر قیمت آن سهم حکایت دارند، سرمایه‌ گذار با عدم قبول واقعیت‌ ها نسبت به نگهداری متعصبانه سهام خود اقدام می کند. در سال‌ های گذشته به شخصه جملات بسیاری مانند؛ این سهم در گذشته سهم بسیار خوبی بوده و سود خوبی داده یا چون سهم را با قیمت بالاتر خریده ‌ام، حاضر نیستم به قیمت کمتر بفروشم و یا انقد نگه می ‌دارم تا به سود برسم! را بسیار شنیده‌ ام.


حتما بخوانید : اصول سهامداری در بورس – اصول مهم در تشکیل سبد سهامی


خودداری از فروش سهام در همچین زمان هایی حاکی از عدم جسارت سرمایه‌ گذار برای پذیرش اشتباه و زیان خود است. این اتفاق در بسیاری از موارد به غیر از این که زیان سرمایه ‌گذاری را هر روز افزایش می ‌دهد، امکان دارد موجب از دست رفتن موقعیت ‌های خرید دیگر در بازار شود. چه بسا در صورتی که سرمایه ‌گذار به موقع و با ضرر اندک سهام خود را به فروش می رساند و اقدام به خرید سهام مناسب دیگری می ‌کرد، هم زیان خود را جبران می ‌کرد و هم به سودهای خوبی می ‌رسید!


چگونه سرمایه ‌گذاری در بورس را به صورت اصولی آغاز کنیم؟

برای این که متوجه شوید به چه صورتی باید برای سرمایه گذاری در بورس اقدام کنید، می توانید مطالب زیر را مطالعه کنید که قطعا ابهام شما را برطرف خواهد کرد؛

دریافت کد بورسی با احراز هویت‌ غیرحضوری

نحوه دریافت کد بورسی آفلاین | راهنمای دریافت کد بورسی آفلاین

دریافت کد بورسی برای کودکان | دریافت کد بورسی برای افراد زیر ۱۸ سال

بهترین کارگزاری بورسی کدام است؟

نحوه سرمایه گذاری در بورس | آموزش گام به گام سرمایه گذاری در بورس

آموزش معامله در بورس | نحوه خرید و فروش آنلاین سهام

بهترین استراتژی معاملاتی در بورس کدام است؟

اصول اولیه سرمایه گذاری در بورس از نگاه سایت کد بورسی

  • یادگیری مفاهیم سرمایه گذاری
  • آموزش مفاهیم و اصطلاحات بازار
  • آشنایی با روانشناسی بازار سرمایه
  • تسلط بر مهارت های مدیریت سرمایه
  • یاد گرفتن روش های تحلیل در بازار بورس
  • آموزش روش های صحیح معامله گری در بازار بورس
  • یافتن مناسب‌ ترین کارگزار برای شروع سرمایه گذاری
  • آغاز فعالیت با استفاده از روش های کم ریسک سرمایه گذاری

همچنین موارد بسیار زیادی که همگی لازم و ملزوم انجام یک سرمایه گذاری منطقی در بازار بورس هستند. نکته مهم برای یک سرمایه گذار منطقی این است که زمان کافی برای یادگیری دانش و مهارت را صرف کند.

در انتهای مطلب امیدوارم از این مقاله که اصول اولیه سرمایه گذاری در بورس را شرح داد، نهایت استفاده را برده باشید.

هنوز سوالی دارید که پاسخ آن در متن نبود؟ (در کامنت ها بپرسید لطفا)

برای دوستانتان بفرستید: