Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
صف خرید در بورس یعنی چه - صف فروش به چه معناست؟ | کد بورسی

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

صف خرید در بورس یعنی چه – صف فروش به چه معناست؟

بسیاری از سرمایه گذاران مبتدی و یا بعضا سرمایه گذارانی که مدتی است در بازار بورس معامله می کنند، نمیدانند صف خرید در بورس یعنی چه و صف فروش سهام به چه معناست و وقتی کانال ها و گروه های تلگرامی و اینستاگرامی می گویند فلان سهم رفت تو صف خرید و یا صف فروش فلان سهم جمع شد، گیج می شوند و نمیدانند که کدام یکی از صف خرید و صف فروش در بورس خوب است و کدام بد و در صورتی که سهمی صف خرید شد باید چیکار کرد و یا برعکس.

در این مقاله قصد داریم بگیم صف خرید در بورس یعنی چه و صف فروش چه معنایی دارد. در ابتدا باید این دید رو داشته باشید که موضوع عرضه و تقاضاست که صف خرید و یا صف فروش بودن سهم در بورس را تعیین خواهد کرد و در زمان صف خرید، خریدن سهم سخت تر است و در زمانی که سهم صف فروش است، فروختن آن مشکل تر خواهد بود. در ادامه به صورت کامل به اینکه صف خرید در بورس یعنی چه و صف فروش در بورس چه معنی میدهد خواهیم پرداخت، پس در این مقاله آموزشی مختصر با کد بورسی همراه باشید. در انتهای مقاله هم فیلتری تحت عنوان فیلتر صف خرید و صف فروش در بورس برای شما آورده ایم تا به سادگی بتوانید سهام هایی که در بازار بورس صف خرید و صف فروش هستند را شناسایی کنید.

صف خرید در بورس یعنی چه

چنانچه وضعیتی پیش آید که هیچ گونه عرضه کننده ای برای سهم وجود نداشته باشد و تقاضای خرید سهام در سقف قیمتی قرار گیرد، اصطلاحا به آن صف خرید سهم گفته می شود.

به عنوان مثال در نظر بگیرید که خبر خوبی از شرکت X انتشار داده شده باشد مثال افزایش سوددهی، افزایش سرمایه، شروع سرمایه گذاری در طرحی بسیار عالی و سودده و …. با تحلیلی که افراد انجام می‌ دهند این سهم تا قیمت فرضی ۵۰۰ تومان رشد خواهد کرد، در نتیجه سرمایه گذاران، تمایل خود را برای خرید این سهام نشان خواهند داد. در این وضعیت، از یک طرف، امکان قرار دادن سفارش در قیمت بیشتر از ۴۲۰ تومان به عبت محدودیت دامنه نوسان در آن روز وجود ندارد و از طرفی، افراد به منظور خریدن سهام شرکت X با هم رقابت خواهند داشت. در نهایت و در چنین وضعیتی، پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه سهام مشهود است و سهام به صف خرید خواهد رفت، حال هرچه این صف خرید با حجم های بالاتری باشد، گفته میشود که صف خرید سهام شرکت X سنگین تر شده است.

چگونه در صف خرید سهام بخریم ؟

سوالی که در روزهای صعودی بازار سهام ذهن بسیاری از سهامداران مبتدی را به خود مشغول کرده است این سوال است. همانطور که گفتیم صف خرید زمانی تشکیل خواهد شد که تقاضا برای خرید یک سهم از میزان عرضه آن در سقف مجاز قیمت روزانه بیشتر باشد و فروشنده ای در آن سهم پیدا نشود و یا خیلی کمتر از متقاضیان آن سهم باشد. در این وضعیت فروشنده زیاد نیست ولی متقاضیان قادرند سفارش ‌های خود را در سامانه معاملاتی ارسال نمایند. در این وضعیت افرادی که زودتر سفارش‌ های خود را در سیستم ثبت کرده ‌باشند از شانس بیشتری برای خرید سهام  مد نظر برخوردار خواهند بود. در واقع در صورت ثبت یک سفارش فروش در سقف قیمت، به صورت خودکار کسانی که جایگاه بالاتری در صف دارند، مالک سهم فروخته شده، می شوند و سنگینی صف، به اندازه حجم آن سفارش انجام شده کاهش پیدا خواهد کرد. اگر می خواهید در مورد وضعیت صف‌ های خرید و فروش به صورت آنلاین مطلع شوید و در جریان اتفاقات روز بازار سرمایه ایران قرار بگیرید، روی لینک سبز رنگ کلیک فرمایید تا وارد بخش رصد بازار بورس سایت کد بورسی شوید و اطلاعات را رایگان و جامع دریافت کنید.

صف خرید در بورس یعنی چه

صف فروش در بورس یعنی چه

چنانچه وضعیتی پیش آید که هیچ گونه متقاضی برای خرید سهم وجود نداشته باشد و تقاضای فروش سهام در کف قیمتی قرار گیرد، اصطلاحا به آن صف فروش سهم گفته می شود.

به عنوان مثال فرض کنید که خبری منفی برای سهمی که قیمت روز قبل آن ۴۰۰ تومان بوده است، منتشر میشود. چه اتفاقی خواهد افتاد؟ روز جاری با توجه به محدودیت دامنه نوسان منفی ۵ درصدی کف قیمتی که می‌ توان سفارش گذاشت مشخص است، ولی با توجه به انتشار خبر منفی در خصوص آن سهم، فشار زیادی برای فروش آن سهم به وجود خواهد آمد و عرضه سهم از تقاضای آن پیشی خواهد گرفت. این حالت را به شکلی تصور کنید که فروشنده‌ ها باید برای رهایی از کاهش قیمت سهم خود در آینده برای فروش سهم خود از یکدیگر سبقت بگیرند و قیمت پیشنهادی برای فروش خود را مرتب کم کنند.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


اکنون به نظر شما فروشندگان تا کجا قادرند قیمت خود را کم کنند؟ تا منفی ۵ درصد که همان قیمت مشخص شده دامنه نوسانی سهم است. به صورت طبیعی چنانچه کف قیمتی روز، خریداری وجود نداشته باشد، فروشندگان در کف قیمتی با یکدیگر رقابت سختی خواهند داشت و هر کسی که زودتر سفارش خود را در کف قیمت ثبت نماید در اولویت انجام معامله قرار خواهد گرفت. چنانچه حجم زیادی سهام در قیمت کف سفارش گذاشته شود و خریداری نباشد، صف فروش به وجود خواهد آمد و هرچه حجم عرضه ها در کف قیمتی روز و در صورتی که سهم صف فروش است بیشتر باشد، آن صف فروش سنگین تر خواهد شد.

چگونه در صف فروش سهام بفروشیم ؟

فروش سهم در زمانی که صف فروش است مانند همان خرید سهم زمانی است که صف خرید است. به این صورت که سهامدار شرکت با افت حداکثری قیمت در معاملات روزانه روبرو می شود و با غلبه عرضه بر تقاضا، سهم به صف فروش می روند و می ‌تواند سفارش فروش خود را در سامانه معاملاتی ثبت نماید. در این وضعیت نیز افرادی که در جایگاه بالاتری در صف فروش قرار داشته باشند یا نسبت به دیگر سهامدران سفارش فروش خود را سریع تر ثبت نمایند، شانس بیشتری برای فروش سهم در ساعت کاری بازار خواهند داشت و با ثبت اولین سفارش خرید در سامانه بسته به حجم سفارش، از ابتدای صف فروش سهام فروخته شده و به متقاضی تعلق خواهد گرفت.

نفر چندم صف خرید یا صف فروش هستم؟

بدین منظور که متوجه جایگاه خود در صف خرید و یا صف فروش یک سهم شوید، باید به صفحه معاملات آنلاین کارگزاری خود رفته و جایگاه خود را در صف مشاهده نمایید.

تشخیص صف خرید و فروش در بورس

در این خصوص باید گفت که هر نماد که  یک شرکت فعال در بورس به حساب می آید، در سایت tsetmc.com صفحه ‌ای مخصوص به خودش دارد که در آن اطلاعات مورد نیاز سرمایه‌ گذاران قرار داده شده است.

فیلتر صف خرید در بورس

true==function()
{
if((qd1)>0&&(pd1)==(tmax))
{
return true;
}
else
{
return false;
}
}()

فیلتر صف فروش در بورس

(po1)==(tmin)&&(qd1)==0&&(qo1)<2000000

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

با کپی و جایگذاری این کد ها در بخش دیدبان سازمان بورس، قادرید از این فیلتر ها استفاده نمایید. امیدوارم از این مطلب آموزشی نهایت استفاده رو برده باشید. هر گونه سوال و یا ابهامی داشتید از بخش نظرات سوالتون رو مطرح کنید.

برای دوستانتان بفرستید: