برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تفاوت صندوق سرمایه گذاری با بانک – تفاوتهای صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت با سپرده های بانکی

از گذشته های بسیار دور، انسانها همیشه برای خود سرمایه ای را به عنوان پس انداز و برای روز مبادا کنار می گذاشتند و همین روند امروزه هم ادامه دارد و البته امروزه مردم با دقت بیشتری اینکار را انجام می دهند و سعی می کنند این سرمایه را به نحوی پس انداز کنند که بهتر است چه از نظر امنیت و چه از نظر حفظ ارزش سرمایه؛ به طور مثال برخی از افراد طلا و ارز می خرند و بعضی دیگر زمین و ملک، تعدادی هم پس انداز در بانک را ترجیح می دهند، این نوشته در مورد افرادی است که سرمایه شان را در بانک ذخیره می کرده و بانک را انتخاب کرده اند؛ در واقع قصد داریم به این بپردازیم که تفاوت صندوق سرمایه گذاری با بانک چیست و در حقیقت سرمایه گذاری در کدام یکی از این دو مورد بهتر است. زمانی قادر به تشخیص برتری هر یک خواهیم بود که تفاوت صندوق سرمایه گذاری با بانک را بدانیم و سپس اقدام به تصمیم گیری کنیم.

تفاوت صندوق سرمایه گذاری با بانک

می خواهیم بدانیم آیا راهی بهتر و پرسودتر از پس انداز در بانک وجود دارد؟ و به عبارتی بانک بهتر است یا صندوق های سرمایه گذاری؟ تفاوتهای این دو را بیشتر بررسی میکنیم:

پس انداز در بانک مطمئن، اما سود کمتر

از زمانهای قدیم، بانکها برای حفظ امنیت سرمایه های نقد مردم به وجود آمده اند و بانکها این وظیفه خود را به نحو احسن انجام داده اند و حتی در کنار حفظ پول و سرمایه مردم، آپشن های دیگری هم به مشتریان خود ارائه داده اند؛ به طور مثال می توان از پرداخت تسهیلات به صورت وام، قرعه کشی، دادن جوایز نام برد؛ همچنین بانکها پوشش دهنده تمام وکمال ریسک بوده اند و کسی که پولش را توی بانک ذخیره می کرد خیالش از همه نظر راحت بود و می توانست هر وقت که به پولش نیاز داشت آن را به راحتی دریافت کند، بنابراین یکی از مزیتهای اصلی که بانکها داشته و دارند پایین بودن ریسک است؛ حالا این سوال مطرح است که اگر گزینه های بهتری باشد که ریسک آن اندازه بانک ولی سودش بیشتر باشد باز هم افراد سرمایه گذاری ذر بانک را ترجیح خواهند داد؟

سود بانکی چقدر است؟ 

بیشترین سود سپرده های بانکی در سال ۹۸ ، ۱۰ درصد برای حسابهای کوتاه مدت، ۱۵ درصد برای حسابهای بلند مدت یکساله بوده است و در شرایط متفاوتی بانک مرکزی مجوز افزایش سود بانکی براب بعضی حسابها را صادر نموده است.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

بازدهی صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت چقدر است؟ 

در دنیا و از جمله در ایران مدلهای زیادی برای صندوق های سرمایه گذاری طراحی شده است که شبیه ترین آنها به سرمایه گذاری در بانکها، صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت است و چون ریسک این صندوقها مانند حسابهای بانکی است؛ این صندوق ها طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است (از ۲۰۱ صندوق سرمایه گذاری که تا پایان ۹۸ فعال بوده اند ۷۹ تای آن ها صندوق درآمد ثابت هستند) این صندوقها، سود ماهیانه و تقریبا ثابتی را به سرمایه گذاران خود می دهند، صندوق های درآمد ثابت نسبت به بقیه صندوق های سرمایه گذاری کم ریسکتر هستند و به خاطر همین موضوع میزان سوددهی آنها کمتر از بقیه صندوق هاست با این حال سوددهی آنها نسبت به بانکها بیشتر است، ولی با توجه به اینکه به دست آوردن سود یک ماه در تمامی ماهها یکسان نیست و معمولا نوساناتی دارد، ولی این صندوقها یک رقم ثابت را به مشتریان این صندوق پرداخت می کنند؛ ولی بد نیست بدانید که میانگین سوددهی صندوقهای درآمد ثابت در سال گذشته ۲۵ درصد بوده است. از ۷۹ صندوق فعال، فقط ۹ صندوق، سوددهی کمتر از ۲۰ درصد داشته است.

صندوق سرمایه گذاری بانک ها 

این صندوقها توسط بانک یا موسسات مالی تاسیس می شوند و از انواع مختلف صندوقهای سهامی، مختلط و درآمد ثابت هستند و خود بانکها پشتیبان نقدشوندگی این نوع صندوقها هستند و از این بابت سرمایه گذاران با خیال راحت می توانند در این صندوقها سرمایه گذاری کنند.

سرعت نقدشوندگی جزو تفاوت صندوق سرمایه گذاری با بانک

برای سرمایه گذاران همیشه یکی از فاکتورهای مهم، قدرت نقدشوندگی بوده و هست و سرعت نقدشوندگی بانکها در حد کارت به کارت اینترنتی، برداشت از عابر بانکها، بسیار فوری و سریع انجام می گیرد؛ اما این موضوع در صندوقهای سرمایه گذاری به این سرعت نیست و بسته به نوع صندوق متفاوت است و معمولا بین یک تا چند روز کاری زمان می برد.

این صندوق ها برای چه افرادی مناسب هستند؟

صندوقهای درآمد ثابت نوعی از صندوقهای سرمایه گذاری مشترک هستند که سرمایه های سرمایه گذاران حقیقی یا حقوقی را جمع آوری کرده و بخش عمده آن را در اوراق با درآمد ثابت سرمایه گذاری می کنند؛ سرمایه گذاران با خرید واحدهای صندوق به اندازه سرمایه خود در سود و زیان سبد صندوق شریک می شوند و می توانند در هر زمان که بخواهند سرمایه گذاری خود را از راه ابطال یا فروش واحدهای سرمایه گذاری به پول نقد تبدیل کنند؛ این نوع سرمایه گذاری مناسب افرادی است که به دنبال سرمایه گذاری بدون ریسک هستند و یا اینکه تازه کار هستند و دانش لازم را برای انجام سرمایه گذاری مستقیم ندارند.


درصورتی که قصد دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، آموزش رایگان، امکان سرمایه گذاری روی صندوق های سرمایه گذاری و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


این صندوقها، بهترین جایگزین سپرده گذاری در بانک است، قیمت هر واحد صندوق درآمد ثابت از تقسیم ارزش سبد به تعداد واحد صندوق به دست می آید؛ با تغییر ارزش سبد، قیمت واحدهای صندوق های مشترک روزانه تغییر می کند، کلیه صندوقهای مشترک در ایران تحت نظارت سازمان بورس قرار دارد و نظارت دقیق و قانونی بر روی آنها اعمال می شود؛ صندوقها در پایان وقت بازار، ارزش سبد و بازده سبد صندوق را حساب کرده و اعلام می کنند و به همین ترتیب هر روز مشخص می شود که یک صندوق چه میزان سود یا ضرر کرده است.

سود سرمایه گذاران صندوق های درآمد ثابت چگونه محاسبه می شود؟

این سرمایه گذاران از ۲ طریق سود دریافت می کنند:

  1. افزایش ارزش خالص دارایی ها یا NAV: در این حالت با افزایش ارزش صندوق، قیمت واحدهای صندوق افزایش می یابد.
  2. دریافت سود تقسیمی دوره ای صندوق: بعضی از این صندوقها تنها در پایان سال سود تقسیم می کنند و بعضی دیگر سود دوره ای ( ماهیانه ) دارند، افراد می توانند بنا به نیاز و سلیقه خود انتخاب کنند که در کدام صندوق درآمد ثابت سرمایه گذاری کنند.

پیش بینی سود و دوره پرداخت  

صندوقها معمولاٌ پیش بینی سود خود را در شعبه بانک یا وبسایت صندوق به شما اعلام می کنند اما سود قطعی صندوق با آن چیزی که به شما اعلام می شود تفاوت خواهد داشت؛ طبق مصوبه مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس، امکان تضمین نرخ سود قطعی وجود ندارد و صندوقها فقط می توانند پیش بینی سود را به سرمایه گذاران اعلام کنند و زمان و چگونگی پرداخت سود معمولاٌ در اساسنامه و امیدنامه صندوق ثبت می شود؛ البته لازم است این را هم بدانیم که صندوقها این امکان را برای سرمایه گذاران ایجاد کرده اند که به جای دریافت سود نقدی، بتوانند سودشان را دوباره در خود صندوق سرمایه گذاری کنند.

وجود ضامن در صندوقهای سرمایه گذاری، یکی از مهمترین و برجسته ترین امتیاز این صندوقهاست؛ زیرا عملاٌ با پذیرش این ریسک فوق العاده مهم، سرمایه گذار در هر زمان می تواند سرمایه خود را به ارزش روز و به صورت نقد دریافت کند.

حداقل و حداکثر سپرده در صندوق های سرمایه گذاری 

معمولا برای سرمایه گذاری در این صندوقها مبلغی به عنوان حداقل در نظر گرفته می شود؛ البته هر صندوق به اندازه ظرفیت خود می تواند سرمایه جذب کند، برای مثال یک صندوق هزار میلیارد تومانی می تواند تا این سقف، جذب سرمایه کند.

هزینه ابطال و مدت زمان واریز پول به حساب 

در ابتدای سرمایه گذاری، شما باید اطلاعات کاملی در مورد هر صندوقی که انتخاب کرده اید را درخواست کنید و مطلع شوید مثلا هزینه های ابطال واحدها و مدت زمان مورد نیاز و اینکه دقیقا چند روز بعد از ابطال پول به حسابتان واریز می شود را جویا شوید؛ البته این اطلاعات معمولا در شعبه به شما گفته میشود و یا می توانید خودتان بپرسید؛ برخی از صندوقها برای ابطال واحدهای سرمایه گذاری هزینه دریافت می کنند، اطمینان حاصل کنید حالت برداشت بدون جریمه و هزینه ابطال به چه صورت است؛ لازم است دقت داشته باشید که تعداد روزهایی که به شما اعلام می شود روز های کاری است و روزهای تعطیل در نظر گرفته نمی شود، سرمایه گذاری در واحدهای صندوقها همانند بانک معاف از مالیات است.

امتیازهای سرمایه گذاری در صندوق 

این صندوقها معمولاٌ علاوه بر سودی که به سرمایه گذاران می دهند امتیازاتی نیز در نظر می گیرند، به طور مثال برخی صندوقهای بانکها امکان دریافت وام را به سرمایه گذاران خود می دهند، این وام ممکن است حتی در مواردی تا ۹۰% مبلغ سرمایه گذاری شما در صندوق باشد؛ بنابراین قبل از سرمایه گذاری در صندوق هر بانکی ابتدا با مدیر شعبه صحبت کنید و تمام اطلاعات لازم را کسب نمایید.

فرست اسامی تعدادی از صندوق های درآمد ثابت 

توسعه سرمایه نیکی، گسترش فردای ایرانیان، البرز، صبای هدف، توسعه فراز اعتماد، پاداش سرمایه بهگزین، گنجینه الماس بیمه دی، پیشگامان سرمایه نوآفرین، صنعت و معدن، گنجینه الماس پایدار، آتیه ملت، اندیشه فردا، نگین رفاه، افق کارگزاری بانک خاورمیانه، ارمغان ایرانیان، نگین سامان، گنجینه آینده روشن، آرمان آتی کوثر، گنجینه امید ایرانیان، کارگزاری کارآفرین،درآمد ثابت تصمیم، نامی مفید، اندوخته ملت، درآمد ثابت کیان ETF، آرمان کارآفرین، حکمت آشنا ایرانیان، اندوخته پایدار سپهر، درآمد ثابت کمند ETF، گنجینه زرین شهر، لوتوس پارسیان و …

صندوقهای سرمایه گذاری با درآمد ثابت ، به ترتیب صندوق های مشترک اندیشه فردا، صنعت دارانف صندوق مشترک صبای هدف، گنجینه الماس دی، نیکوکاری دانشگاه الزهرا، بالاترین بازده یک ساله منتهی به ۲۹ اسفندماه ۹۸ را به دست آورده اند.

سخن پایانی 

صندوقهای سرمایه گذاری با درآمد ثابت یکی از انواع صندوقهای مشترک هستند که با حداقل ریسک، بازدهی مناسبی را به سرمایه گذاران می دهند و اصولاٌ اشخاصی که در این صندوقها سرمایه گذاری می کنند افراد ریسک گریزی هستند که می خواهند سود قابل قبولی به دست آورند و به طور معمول در  این صندوقها حداقل سود تضمین شده را خواهند داشت.

این صندوقها مزایای فراوانی دارندکه می توان به قابلیت نقد شوندگی بالای آنها اشاره کرد و همچنین این صندوقها یک رکن به نام ضامن نقد شوندگی دارند که این ضمانت موجود باعث می شود تا سرمایه گذاران با آرامش بیشتری سرمایه گذاری کنند.

ریسک سرمایه گذاری صندوق با درآمد ثابت مانند سرمایه گذاری در بانک بسیار کم است، اما از نظر سوددهی، سرمایه گذاری در بورس سوددهی بیشتری نسبت به بانک دارد؛ بنابراین صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت برای افراد کم ریسک که پولشان را در بانک نگهداری می کنند یک گزینه جذاب به شمار میرود؛ دوره های پرداخت سود در صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت ۱_۳_۶_۱۲ ماهه می باشد.

برای دوستانتان بفرستید: