برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

بهترین بازار برای سرمایه گذاری – بهترین سرمایه گذاری در سال ۹۹

با توجه به تورم روز افزون موجود در کشور و لزوم سرمایه گذاری در بازارهای مالی برای حفظ ارزش ریال و دارایی، هر فردی به دنبال بهترین بازار برای سرمایه گذاری می گردد! در واقع همه قصد دارند با توجه به روند افزایش قیمت ها در سالیان اخیر و وضع موجود، بهترین سرمایه گذاری در سال ۹۹ را شناسایی کرده و سرمایه خود را به آن بازار منتقل کنند. در این بین بعضی ریسک پذیری بیشتری دارند و به سمت بازار ارزهای دیجیتال و بورس می روند و برخی هم ریسک پذیری پایین تری دارند و برای سرمایه گذاری در طلا و سکه و حتی ارز اقدام می کنند و برخی هم سود سپرده های بانکی را ترجیح می دهند که اصلا توصیه نمی شود، برخی هم دید بلند مدتی دارند و سرمایه گذاری در ملک و املاک را مناسب تر می دانند، ولی واقعا بهترین بازار برای سرمایه گذاری کدام است؟ انتخاب بهترین بازار برای سرمایه گذاری در این وضع به چه عواملی بستگی دارد؟ برای انتخاب بهترین سرمایه گذاری در سال ۹۹ ؛ میزان سرمایه، ریسک پذیری، دید سرمایه گذاری و مواردی از این دست اهمیت دارد و چشم انداز اقتصادی کشور نیز بی تاثیر نیست.

این نکته را در نظر داشته باشید که بهترین سرمایه گذاری در زمان رکود تورمی قطعا سپرده گذاری در بانک های مختلف با سود های متنوع نیست و بهترین صندوق سرمایه گذاری بورس می تواند گزینه به مراتب مناسب تری از سرمایه گذاری در بانک باشد. سرمایه گذاری مطمئن با سود بالا نیازمند دانش و تجربه در بازارهای مالی است؛ اینکه بدانید در چه زمان باید برای سرمایه گذاری در کدام بازار مالی اقدام کنید و در چه زمانی سرمایه خود را از آن بازار به بازار دیگری انتقال دهید و یا نقد بمانید تا بتوانید در فرصت مناسب تری به بازار مالی دیگری ورود کنید. به این دانش و تجربه که باید هر سرمایه گذاری داشته باشد، مدیریت سرمایه گفته می شود. به عنوان مثال برای انتخاب بهترین سرمایه گذاری با سرمایه کم نمی توان به سراغ بازار مسکن رفت، اگرچه در حال حاضر مقدمات فروش متری مسکن در بورس فراهم شده است و افراد می توانند برای خرید و فروش ملک و املاک به صورت متری در بورس اقدام کنند.

بهترین بازار برای سرمایه گذاری

در حال حاضر کسب درآمد، سرمایه و پس ‌انداز جزء جدایی ‌ناپذیر زندگی به حساب می آید و بیشتر افراد به دنبال راه‌ هایی به منظور کسب درآمد و سود بیشتر هستند تا هزینه فرصت برای سرمایه‌ خود را کم کنند و ثروت و دارایی خود را زیاد تر نمایند. جالب است بدانید که غیرقابل ‌پیش ‌بینی بودن و ریسک ‌­پذیری یکی از قابلیت ‌­های جدایی‌ ناپذیر در فرآیند سرمایه ‌گذاری به شمار می آید. راه ‌های سرمایه­‌ گذاری بسیاری مثل سپرده‌­ گذاری در بانک، خرید سهام در بورس، سکه و … وجود دارند که هر یک از مزایا و مخاطرات خاص خود برخوردارند.


درصورتی که تمایل دارید تا به سرمایه گذاری و خرید متری مسکن در بورس بپردازید و همچنین از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


پس مهم ترین سوالی که ذهن بسیاری از سرمایه گذاران را به خود مشغول کرده است این است که “بهترین بازار برای سرمایه گذاری کدام است؟” می توان گفت که بهترین گزینه‌ ها جهت سرمایه ­‌گذاری انتخاب ‌هایی هستند که در کنار متناسب بودن با استراتژی ‌ها و شرایط فرد، بازدهی مورد انتظار سرمایه ‌گذار را به‌ همراه داشته باشند، دارای ریسک کم تری بوده و از قابلیت نقدشوندگی بالایی برخوردار باشد. در ادامه این مقاله آموزشی از کد بورسی قصد داریم به بررسی چند مورد از روش‌ های سرمایه‌ گذاری پرسود در ایران بپردازیم.

خرید ارز یکی از بهترین بازار برای سرمایه گذاری

گفتنی است که درک مناسبات اقتصادی جهان در این بازار بسیار حائز اهمیت است و درک درست از آینده حتی بسیار مهم ‌تر از آگاهی از واقعیت موجود است؛ به این دلیل که این موضوع که یک حادثه مهم در جهان چگونه ادامه دارد را هیچ‌ کس نمی ‌تواند دقیقا در لحظه شروع آن حادثه پیش ‌بینی نماید.

هر یک از حوادث عنوان شده می ‌تواند در لحظه و بدون هیچ‌ گونه اعلام قبلی اتفاق افتد و به ‌دنبال خود باعث نوسانات شدید کوتاه‌ مدت ارزها در دنیا شوند. برای افرادی که به دنبال یک سرمایه ‌گذاری مطمئن هستند، خرید ارز راه‌ حل چندان مناسبی به نظر نمی آید، به خاطر این که از حساسیت‌ های بالایی برخوردار است و نیازمند اختصاص دادن زمان زیادی در روز برای کنترل نوسانات ارز است و با توجه به سیاست های کنترلی موضعی دولت روی بازار ارز، نمی توان بازار ارز را به عنوان بهترین بازار برای سرمایه گذاری دانست، ولی به هر حال یک بازار مالی است که اگر در زمان مناسب به آن ورود کنید، می توانید سود بسیار خوبی را کسب کنید.

سرمایه گذاری در بورس

یکی دیگر از روش ‌های سرمایه‌ گذاری سودآور که می ‌تواند هم در کوتاه‌ مدت و هم در طولانی ‌مدت برای سرمایه ‌گذار سودآور باشد، خرید سهام و سرمایه گذاری در بورس محسوب می شود. یکی از قابلیت های مثبت در خرید سهام این است که مانند سپرده ‌گذاری در بانک، هر فرد با هر میزان پولی که در دست دارد می ‌­تواند در این حوزه سرمایه‌ گذاری نماید، ولی فرق عمده سهام با سپرده ‌گذاری در بانک این است که در بانک افراد کم ‌و بیش با سود بانکی روبرو هستند و نیازی به ریسک کردن ندارند.

این در حالی است که در بازار سرمایه افراد باید پذیرای ریسک معاملات خود باشند، به این دلیل که به همان میزان که امکان دارد بورس سوددهی داشته باشد، امکان ایجاد ضرر و زیان نیز وجود دارد. قیمت سهام بورس را می ‌توان به عوامل زیادی مانند بازار جهانی، شرایط سیاسی کشورها، وضعیت صنعت، عملکرد شرکت و … وابسته دانست، لذا سیاست ‌های پولی و مالی دولت، قیمت جهانی نفت و حتی روند مذاکرات هسته ‌ای و مواردی از این دست نیز می‌ تواند در روند قیمتی و معاملاتی بازار سهام موثر باشد.

در کنار موارد گفته شده، رشد در هر صنعتی نیز می ‌تواند اثرات خاص خود را بر روی سهام داشته باشد. به عنوان مثال با ایجاد روند رو به رشد قیمت جهانی فلزات، گروه فلزات در بورس نیز از روند رو به رشدی برخوردار است. میزان نقدشوندگی در بورس به نسبت سایر سرمایه ‌گذاری‌ ها وضعیت خاص خود را دارد، بنابراین امکان دارد سهم خریداری‌ شده به وسیله  افراد دارای نقد شوندگی بالایی بوده و خریداران زیادی داشته باشد یا بالعکس سهم خریداری ‌شده به ‌اصطلاح کم ‌طرفدار باشد و فروش آن سهم نیازمند اختصاص زمان بیشتری باشد.

به صورت کلی بازار بورس با توجه به ورود دولت از طریق آزادسازی سهام عدالت که موجب فروش سهام عدالت در بازار بورس می شود و عرضه صندوق های ETF دولتی و همین طور جبران کسری بودجه دولت از طریق سرمایه گذاری و رونق بورس و روند صعودی شاخص کل بورس ، روند صعودی خود را حفظ خواهد کرد و می تواند بهترین بازار برای سرمایه گذاری در این روزهای کشور به حساب آید که هم می تواند در برابر تورم سرمایه گذاران را مقاوم سازد و هم می تواند سودهای مناسبی را نصیب سهامداران کند.

سرمایه گذاری روی املاک و مستغلات

در ایران به علت وجود عوامل فرهنگی و اقتصادی، به مسکن و مستغلات در سرمایه‌ گذاری اهمیت بسیاری داده می ‌شود که از همین روی همیشه بازار مسکن منبع خوبی برای سرمایه ‌گذاری پرسود و طولانی مدت به حساب می آید. خرید مسکن البته بسیار پرهزینه و دارای ریسک های بسیار است و امکان دارد سود مورد انتظار را در کوتاه ‌مدت برای شما عزیزان محقق نکند. همچنین نقدشوندگی پایین بازار مسکن یکی از معایب سرمایه ‌گذاری در این حوزه به حساب می آید.

بهترین بازار برای سرمایه گذاری

ورود به سرمایه‌ گذاری در این حوزه به تجربه و آگاهی از وضعیت اقتصادی کشور، میزان عرضه‌ و تقاضا، یافتن مناطق مناسب برای سرمایه‌ گذاری، اطلاع از دورنمای بازار مسکن و … نیاز دارد تا نتیجه مطلوب از سرمایه‌ گذاری حاصل شود. عوامل مؤثر بر قیمت مسکن در آینده عبارت ‌اند از؛ سیاست‌ های دولت در بافت فرسوده و مسکن اجتماعی و نحوه اجرایی شدن آن، رشد اقتصادی و قدرت خرید مردم، جدیت دولت در اجرای قوانینی چون مالیات بر خانه خالی و … البته رشد قیمت مسکن به ‌صورت ناهمگن بوده و امکان دارد در مناطق مختلف این میزان رشد یا افت قیمت متفاوت باشد. عواملی مانند میزان رشد منطقه، تصمیمات شهرسازی، امکانات شهری و نوع بافت منطقه از عواملی هستند که روی قیمت ملک موثر خواهند بود.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

این نکته را در خاطر داشته باشید که با توجه به نوسانات قیمت مسکن در طول سال، انتخاب زمان مناسب برای خرید ملک، فاکتور حائز اهمیت دیگری است که در موفقیت سرمایه ‌گذاری می‌ تواند موثر باشد. البته سرمایه ­‌گذاری بر روی مسکن می ‌تواند خطرات دیگری را هم به دنبال داشته باشد. به عنوان مثال مسکن در جریان حوادث طبیعی مثل زلزله، جنگ، سیل و … آسیب ‌پذیر است و امکان دارد بخشی از آن از بین برود یا از نظر اقتصادی ارزش خود را از دست بدهد.

مشکل نقدشوندگی هم یکی از موارد مهم در حوزه مسکن است و سرمایه گذاران این حوزه باید توجه به این موضوع داشته باشند. اخیرا در بازار بورس ایران طرح فروش متری مسکن مطرح شده است که می تواند به کاهش قیمت مسکن و بعضا افزایش قیمت آن دامن بزند و باید دید به چه صورتی اقدامات مربوط به این تصمیم، می تواند روی قسمت مسکن شهرهای گوناگون تاثیرگذار باشد.

سپرده ‌گذاری در بانک ‌ها

جالب است بدانید که در سپرده ‌گذاری بانک باید تا یک موعد مقرر پول‌ خود را در بانک بگزارید تا سود کامل را قبل دریافت باشد، پس چنانچه بنا داشته باشید پیش از موعد پولتان را پس بگیرید، باید وجهی را به‌ عنوان جریمه بپردازید. برای افرادی که اهل ریسک نیستند، سرمایه‌ گذاری توسط سپرده‌ گذاری در بانک را می ‌توان یک گزینه مطمئن با سود کم دانست، با این وجود نرخ سود سپرده‌ های بانکی امروزه به میزان حداقل ۱۰ درصد و حداکثر ۲۳ درصد است. البته ریسک سپرده‌ گذاری در بانک صفر نیست و بانک ‌هایی که نرخ سود بالاتری را پیشنهاد می‌ کنند، سپرده گذاران خود را با ریسک بالاتری روبرو می سازند.

در حقیقت نرخ سود بیشتر پیشنهادی، پاداش ریسکی است که سپرده ‌گذار میتواند متحمل شود و چشم بر احتمال نزول دارایی ‌خود می ‌بندد. وقتی افراد تصمیم می‌ گیرند که با سرمایه خود یک سپرده بانکی داشته باشند، شاید در ظاهر پس از مدتی یک سود مالی مناسبی به دست آورند، ولی باید بدانند که از یک نکته چشم ‌پوشی کرده ‌اند و آن ‌هم ارزش واقعی پول (ریال) است. افزایش در ارزش واقعی پول بدین معنی است که با توجه به وجود تورم هر ساله در قیمت کالاها و خدمات، سود دریافتی از بانک به شکلی باشد که در پایان هر دوره سپرده، هزینه‌ های تورم و افزایش قیمت ‌ها پوشش داده ‌شده و بازهم بر میزان دارایی فرد افزوده‌ شده باشد. به صورت کلی سپرده گذاری در بانک با توجه به میزان تورم واقعی موجود در کشور، به هیچ عنوان و به هیچ فردی توصیه نمی شود.

صندوق های سرمایه ‌گذاری

برای دور ماندن از استرس نوسانات سهام در بازار، می ‌توان خرید و معامله صندوق های سرمایه‌ گذاری مختلف را انتخاب کرد. این صندوق ‌ها انواع مختلفی دارند که انواع آن‌ ها شامل سرمایه‌ گذاری در سهام، درآمد ثابت، مختلط و قابل معامله بوده که هر یک شرایط مخصوص به خود را دارند. به منظور سرمایه ‌گذاری در صندوق‌ ها می بایست به وسیله بازار بورس، کارگزاری ‌ها یا بعضا بانک ‌ها اقدام به سرمایه گذاری کرد. سهام برخی صندوق ‌ها که در بورس قابل معامله هستند هم از انواع صندوق ­‌های سرمایه‌ گذاری بوده که امکان معامله سبدی از سهام یک شاخص را ایجاد می کنند. این صندوق ‌ها طی یک سال گذشته ۵ تا ۳۸ درصد بازدهی داشته‌ و متوسط بازدهی آن‌ ها ۱۷ درصد بوده است.

معاملات صندوق ‌های ETF را می­‌ توان مانند سهام در طول یک روز معاملاتی انجام داد. از مزیت ‌های مهم ETF، ارزان بودن آن ‌ها نسبت به دیگر صندوق ­‌های سرمایه ‌گذاری است که همین موضوع موجب شده تا بیشتر از سهام، خواهان داشته باشند، به همین خاطر مینیمم سرمایه ­‌ای برای آن تعریف نمی ­‌شود و همچنین بر اساس قانون، هرگونه معامله و انتقالی هم معاف از مالیات است. با این وجود که هزینه اولیه خرید در زمان شروع به کار این صندوق‌ ها بسیار پایین است، هزینه­‌ های معاملات پس‌ از آن به‌ صورت متغیر می‌­ تواند بالا باشد.

سرمایه گذاری روی سکه و طلا

عوامل موثر بر قیمت طلا و سکه به ‌مراتب بیشتر از ارز است، به این دلیل که طلا و سکه در کنار اثرپذیری مستقیم از نوسانات نرخ ارز، به اونس جهانی نیز بستگی خواهد داشت. اونس جهانی طلا هم به عوامل بسیاری وابسته است، مانند؛ جنگ و درگیری در کشورهای آفریقایی یا آزمایش ‌های موشکی کره شمالی، عملکرد اقتصاد چین و نرخ بهره در آمریکا، از همین روی برای سرمایه‌ گذاری روی طلا و سکه نباید از نوسان قیمت‌ ارز غافل بود، همین طور قیمت سکه و طلا تابع عرضه و تقاضا بوده و دارای یک قیمت جهانی مشخص است.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

چیزی که همیشه موجب شده تا طلا و سکه به ‌عنوان یکی از بازارهای سرمایه ‌گذاری شناخته شود، خاصیت نقد شوندگی این بازار است. به این معنی که هر زمان نیاز به نقد کردن سرمایه باشد، می ‌توان به‌ سادگی آن را به پول نقد تبدیل کرد و طلا یکی از نقدشونده‌ ترین دارایی ‌ها در جهان به شمار می رود. از دیگر مزایای سرمایه‌ گذاری روی طلا، نبود محدودیت زمانی است و در هر زمان می ‌توان اقدام به انجام معامله آن کرد.

بهترین بازار برای سرمایه گذاری

طلا مانند مسکن در مقابل حوادث طبیعی مقاوم است و می ‌تواند حفظ شود، ولی به هر حال مشکل سرقت و موارد مربوط به نگهداری آن هم وجود دارد. خرید و فروش طلا و سکه در بورس امکان پذیر است و می توانید با ۱/۱۰ پول یک سکه به خرید سکه به اندازه پول خود بپردازید و یا مقدار گواهی مورد نظر خود را در حوزه طلا خریداری کنید و از نوسانات بازار طلا و سکه منتفع شوید و مشکل نگهداری و سرقت هم دیگر برای آن ها وجود نخواهد داشت.

خرید اوراق با درآمد ثابت

این گونه از اوراق در بورس و با درآمد ثابت انتشار می یابد که از نظر سود و ریسک متنوع‌ هستند. ریسک اوراق بدهی دولتی صفر است، ولی اوراق بدهی شرکت ‌ها یا اوراق مشارکت شهرداری ‌ها و … هرچند ریسک بسیار کمتری دارند، ولی مثل اوراق دولتی نیستند. سود آن‌ ها هم بین ۱۵ تا ۲۵ درصد است. برخی از اوراق با درآمد ثابت، سود ماهانه یا ۳ ماهه می پردازند و برخی تعهد سود ندارند و بازدهی آن ‌ها تنها از محل افزایش قیمت تا سررسید حاصل می گردد.

مزیت این اوراق این است که نوسان قیمت­‌ آن ‌ها در شرایط خوب و بد اقتصادی زیاد نیست و این ریسک ضرر و زیان را تا حدود زیادی کاهش خواهد داد. همچنین این اوراق از نقدشوندگی بالایی برخوردار اند و یک روز پس از فروش اوراق، امکان دریافت وجه فروش آن‌ ها وجود دارد. اوراق قرضه ­‌ای که به وسیله دولت عرضه می­‌ شود، از خطر تورم و مشکلات اقتصادی در امان بوده و اطمینان بیشتری برای مشتری دارد. این نکته را در نظر داشته باشید که تمامی درآمدهای حاصل از این اوراق معاف از مالیات خواهند بود.

استارتاپ یکی از بهترین بازار برای سرمایه گذاری

در سال ‌های اخیر در اخبار دنیای فناوری شاهد استفاده از کلمه استارتاپ در توصیف شرکت های نوپایی هستیم که راهکارهای جدیدی را برای حل مشکلات و مسائل موجود در دنیای فناوری و حتی غیر فناوری مطرح می ‌کنند. استارت آپ ها برای تامین هزینه ‌های اولیه خود و برای شروع کار نیازمند سرمایه ‌­گذاران هستند. اغلب سرمایه موردنیاز این استارتاپ ها شاید مبلغ بسیار زیادی نباشد، ولی زمانی که آن ها به نتایج دلخواه خود دست پیدا کنند و مورد اعتماد مردم قرار گیرند، سرمایه‌ گذاران اولیه آن ‌ها ثروت زیادی را کسب خواهند کرد.

بنابراین می توان با انتخاب هوشمندانه و انجام تحقیق و همچنین آگاهی از این که استارت‌ آپ برای ایده ‌ایی نو و جدید فعالیت می ‌کند و انتظار می ‌رود استقبال از آن‌ زیاد باشد، در این پروژه‌ سرمایه‌ گذاری کرد. شناخت بالا از تکنولوژی، بازار کار مرتبط، محیط‌ های استارت ‌آپی و اصول حاکم بر آن ‌ها کمک می ‌کند تا افراد در این راه گام های مثبتی برداشت. سرمایه گذاری در استارت آپ می تواند یکی از بهترین گزینه های سرمایه گذاری در سال های آتی باشد.

نتیجه گیری و کلام پایانی

از میان راه‌های مختلفی که برای سرمایه ‌گذاری بیان شد هر فرد با توجه به میزان ریسک‌ پذیری، شفایفت بازار، میزان نقدشوندگی، بازدهی مورد انتظار، سرمایه و شرایط زندگی خود باید بهترین روش را انتخاب و فرآیند سرمایه گذاری خود را آغاز نماید. بعضی افراد به امکان نقدشوندگی بالای بازار مالی نیاز دارند، پس باید از سرمایه گذاری در حوزه مسکن اجتناب کنند و خود را برای ورود به بازار طلا و سکه آماده سازند. بعضی افراد با داشتن سرمایه­‌ های بیشتر، می ‌توانند به‌ صورت هم‌ زمان روی چند شاخه سرمایه ‌­گذاری کنند و دید میان مدتی و بلند مدتی دارند و ریسک پذیری بالایی هم دارند که بهتر است این گونه از افراد در ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم و … و یا در بورس اقدام به سرمایه گذاری نمایند.

میزان بازدهی حاصل از هر نوع سرمایه‌­ گذاری با توجه به عوامل مختلف، متفاوت است. به عنوان مثال در بازار بورس نمی ‌توان بازدهی تعیین شده ای را در نظر گرفت، به این خاطر که همان طور که اشاره کردیم عوامل متعددی روی قیمت سهام موثر اند که با تغییر در هر یک از آن ‌ها امکان دارد بازدهی تخمین زده شده حاصل نشود، یا در مثالی دیگر در همین چند ماه اخیر قیمت ارز جهش ناگهانی و بسیار زیادی داشت که موجب افزایش سرمایه بسیاری از افراد شد و تأثیر قابل توجهی نیز روی سایر بازارها مانند طلا و سکه و بورس داشته است.

در پایان امیدوارم از این مقاله آموزشی با عنوان بهترین بازار برای سرمایه گذاری نهایت استفاده رو برده باشید. هر گونه سوال و یا ابهامی بود، از طریق بخش ارسال دیدگاه ها و نظرات با ما و دیگر مخاطبان سایت کد بورسی در میان بگذارید.

برای دوستانتان بفرستید: