برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

خرید و فروش سکه و طلا در بازار بورس

به چه صورتی در بازار بورس خرید و فروش سکه و طلا انجام دهیم؟

سرمایه گذاری در طلا و سکه در بازار بورس توسط کد بورسی

ساز و کار صندوق طلا به چه صورتی است؟

در ابتدای توضیحات باید این طور بیان داشت که در واقع صندوق طلا صندوقی محسوب می شود که دارایی های گرد آوری شده از سرمایه گذاران را تحت عنوان گواهی سپرده طلا و … سرمایه گذاری کرده و در نوع خود دارای ریسک بسیار کم تری نسبت به سکه طلا خواهد بود و از طرف دیگر با مبلغ حداقل ۱۰۰ هزار تومان می توانید نسبت به خرید اقدام نمایید. سوالات زیر از جمله مواردی است که قصد داریم در ادامه این مقاله به توضیح آن ها بپردازیم. پس همراه با ما باشید.

• آیا تا به امروز با خود پنداشته اید که به منظور خرید و فروش سکه شاید احتیاجی به رفتن به صرافی ها نداشته باشید و قادر باشید به سادگی در بورس سکه خرید و فروش نمایید؟
• آیا تا به امروز مطلع بودید که صندوق طلا در بورس مورد معمله قرار خواهد گرفت، که با خرید آن می توانید ضمن پوشش ریسک در جهت خرید سکه، از نوسانات بازار هم استفاده نمایید؟
• آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که در صورت خریدن دارایی های مثل سکه، مشکلات مربوط به نگهداری آن مثل سرقت و مفقود شدن و موارد دیگر وجود دارد؟

به صورت سنتی سرمایه گذاران و یا حتی عوام بازار این عادت را در خود دارند که در زمان رشد قیمت سکه به صرافی ها رفته و سکه فیزیکی خود را خرید کنند تا در آینده و با توجه به افزایش قیمت سکه آن را به فروش برسانند و کسب سود کنند، ولی در حال حاضر در بازار سرمایه ایران این امکان فراهم آمده است تا سرمایه گذار فقط با دریافت کد بورسی به وسیله بازار سرمایه، سکه و یا مشتقات آن را خریداری نماید. از همین روی بنا داریم در این مقاله در مورد ساز و کار خرید و فروش سکه و صندوق طلا مطالبی را عنوان کنیم و امید داریم تا انتها نوشته با ما همراه باشید.

تعریف جامع و کلی صندوق طلا

در ابتدا باید این طور بیان داشت که صندوق طلا یکی دیگر از راه های سرمایه گذاری در بورس، به حساب می آید. همان طور که پیش تر هم خدمت شما عزیزان بیان شد، صندوق طلا صندوقی است که دارایی های گرد آوری شده از سرمایه گذاران را در گواهی سپرده طلا و اوراق مبتنی بر طلا سرمایه گذاری خواهد کرد.
ولی اجازه دهید یک تعریف مناسب تر و کلی تر از گواهی سپرده طلا داشته باشیم. در حقیقت می توان گفت که گواهی سپرده طلا ورقه‌ بهاداری است که نشان ‌دهنده مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالای سپرده ‌شده در انبار می باشد و آدرس این انبار در خزانه داری پردیس بانک رفاه خواهد بود.
جالب است این نکته را در خاطر داشته باشید که سکه های مورد تایید این انبار دارای ضرب سال ۱۳۸۶، با وزن ۸٫۱۳۳ گرم و عیار ۹۰۰ می باشد، پس چنانچه فردی قصد دریافت گواهی سکه داشته باشد قادر است سکه فیزیکی خود را به بانک مد نظر تحویل داده و حواله سکه اخذ نماید.
در نظر داشته باشید که امروزه حواله سکه در بورس اوراق بهادار در حال معامله است و شایان ذکر است که قیمت آن هم دقیقا هم سو با قیمت سکه در بازار در نظر گرفته خواهد شد، ولی گواهی سکه در بورس دارای نوسان محدود است که این امکان وجود دارد که نسبت به قیمت سکه در بازار دارای تاخیر زمانی باشد.
در شکل زیر معامله گواهی سکه در بورس را مشاهده می فرمایید، پس هر سرمایه گذاری می تواند گواهی سکه را به شکل کاملا آنلاین ( دقیقا مانند خرید و فروش سهام ) در بازار معامله نماید و هنگامی که تمایل داشت آن را بفروشد و یا آن را نگه دارد.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

خرید و فروش گواهی سکه طلا چگونه است؟

در این خصوص باید گفت که یکی از دارایی های صندوق طلا گواهی های سکه عرضه شده در بورس به شمار می رود. شیوه خرید و فروش گواهی سکه مثل خرید و فروش سهام خواهد بود. به این شکل که سرمایه گذار فقط با داشتن کد بورسی قادر است به صورت آنلاین سکه را خرید بزند و در پرتفوی خود داشته باشد. پس از خرید گواهی سکه سرمایه گذار قادر است یا همان گواهی را دوباره در بازار بورس بفروشد و یا می تواند به همراه داشتن گواهی سکه به بانک عامل مراجعه کرده و سکه خود را به صورت فیزیکی دریافت نماید.
به همان صورتی که در شکل بالا مشاهده می فرمایید، قیمت این گواهی ۴۴۷۰۰۸۱ ریال است، در واقع این بدان معناست که سرمایه گذار به منظور خرید یک سکه می بایست سفارش های خود را در مضرب ۱۰ تایی وارد سامانه نماید. در واقع این بدین معنی است که چنانچه سرمایه گذاری قصد خرید ۵ سکه را داشته باشد باید ۵۰ سفارش و چناچه قصد خرید ۱ سکه را داشته باشد، می بایست ۱۰ سفارس وارد سامانه نماید تا قادر باشد سکه مورد نظر را خریداری نماید.
زمان معاملات گواهی سکه طلا نیز در حال حاضر از ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۵:۳۰ در نظر گرفته شده است. ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۳:۰۰ مرحله پیش گشایش در این بازار جذاب به حساب می آید که در ساعت ۱۳:۰۰ قیمت مشخص خواهد شد و حراج پیوسته ( معاملات عادی ) از ساعت ۱۳:۰۰ الی ۱۵:۳۰ در جریان خواهد بود.

گواهی طلا

دارایی های صندوق طلا

طبق قوانین، دارایی های صندوق طلا در اوراق گواهی سکه، ابزار های مشتقه مرتبط با طلا مثل اختیار و آپشن و اوراق مشارکت است که بیشترین درصد آن که نزدیک به ۷۰ درصد است نیز در اوراق گواهی سکه خواهد بود. می توان گفت که سرمایه گذار در حالتی که چشم انداز افزایش در قیمت سکه را در سر داشته باشد به سادگی قادر است صندوق طلا را در بازار سرمایه خرید بزند و در یک زمان مناسب آن را بفروشد و سود کند و در حقیقت بدون این که درگیر رفتن به صرافی و موارد از این دست شود به سادگی سکه مد نظر خود را دریافت نماید و از طرف دیگر ریسک ناشی از دزدیده شدن، گم کردن سکه و مسائل این چنینی را نیز را کاهش دهد.

سرمایه گذاری در صندوق طلا چه مزایای به همراه دارد؟

در خصوص با مزایای سرمایه گذاری در صندوق طالا باید عنوان کرد که در واقع پوشش ریسک نرخ ارز و بهره بردن از تغییرات قیمت طلای جهانی می باشد به نحوی که عمده سرمایه گذاری صندوق طلا روی گواهی های سکه طلا خواهد بود، از طرف دیگر قیمت گذاری سکه طبق ۲ پارامتر قیمت اونس جهانی و نرخ دلار خواهد بود.
پس سرمایه گذاری در صندوق طلا به منزله سرمایه گذاری غیر مستقیم در طلای جهانی و نرخ ارز در نظر گرفته خواهد شد. همچنین این نکته را نیز در ذهن داشته باشید که پوشش ریسک کاهش قیمت طلا به یاری ابزار های بازار آتی صورت خواهد پذیرفت به شکلی که در این صندوق امکان دریافت موقعیت در بازار آتی به جهت پوشش ریسک بازار طلا نیز وجود خواهد داشت.

پوشش ریسک تورم

نقد شوندگی بالا از مزایای ویژه این بازار به حساب می آید، نظیر سایر صندوق های قابل معامله، صندوق طلا نیز دارای رکن بازار گردان خواهد بود که ضمانت نقد شوندگی صندوق را بر عهده خواهد داشت.


صندوق طلا در بازار سرمایه چه انواعی دارد؟

جالب است بدانید که امروزه روز ۴ صندوق طلا شامل طلا، زر، گوهر و عیار در بازار سرمایه در حال فعالیت هستند که هر یک از سرمایه گذاران در صورت تمایل به خریداری از صندوق طلا به سادگی امکان خرید آن را خواهند داشت. این مسئله را یقینا در خاطر خود نگه دارید که در واقع نگاهی به سابقه راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری طلا در کشور این موضوع را اثبات خواهد کرد که در ایران صندوق پشتوانه طلای لوتوس از نوع صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس کالا و اولین صندوق کالایی بازار سرمایه کشور محسوب می شود که مسئله فعالیت آن سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر گواهی سکه طلا، اوراق مشتقه مبتنی بر سکه طلا، اوراق بهادار با درآمد ثابت، سپرده و گواهی سپرده بانکی خواهد بود و از آن در نیمه اول امسال رونمایی به عمل آمده است.
برای مثال شکل زیر معاملات صندوق طلا با نماد زر را نشان خواهد داد :

صندوق رز

در صندوق طلا به همان صورتی که در شکل بالا برای شما عزیزان نمایان است، تمامی صندوق ها دارای ارزش خالص هر واحد سرمایه گذاری یا NAV می باشند. NAV در حقیقت ارزش واقعی روز آن صندوق خواهد بود. بعضی از سرمایه گذاران بر این باورند که چنانچه قیمت صندوق طلا برابر با قیمت nav باشد نباید آن را خریداری نمایند در حالتی که این تصور درستی نیست و کاملا اشتباه است.
می توان این طور بیان کرد که ارزش واقعی صندوق طلا بر مبنای آینده آن صندوق مشخص خواهد شد. برای مثال سرمایه گذاری بر این اعتقاد است که قیمت طلا در آینده افزایش پیدا خواهد کرد و از همین روی اقدام به خرید سکه و یا صندوق طلا در بورس می کند و این موضوع به هیچ عنوان ارتباطی به قیمت روز آن نخواهد داشت. البته این موضوع را هم می بایست در نظر داشته باشید که اغلب قیمت روز این صندوق ها با nav آن برابری خواهد کرد، مگر آن که چشم انداز قیمتی نسبت به قیمت طلا افزایشی پیدا کند.

در صورتی که تمایل دارید از طریق بورس در بازار سکه و طلا سرمایه گذاری کنید ابتدا باید از طریق لینک زیر کد بورسی دریافت کنید:

دریافت کد بورسی رایگانسریع و رایگان

در مرحله بعدی و پس از دریافت کد بورسی میتوانید وارد سامانه معاملاتی شده و در ساعت ۱۳:۰۰ الی ۱۵:۳۰ اقدام به خرید و فروش گواهی سکه یا صندوق های پشتوانه طلا کنید.

به روزرسانی: شمش طلا نیز  قرار است به بازار گواهی سپرده کالایی اضاقه شود که اتفاق مهمی برای این بازار تلقی میشود.


هر سوالی در رابطه با بورس و طلا دارید از ما بپرسید:

برای دوستانتان بفرستید: