Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
نکات مهم در معاملات بورس که تاحالا هیچ جا گفته نشده!

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

نکات مهم در معاملات بورس که همه باید بلد باشند!

بازار بورس و اوراق بهادار یک نوع بازار تخصصی است که هر کسی با هر میزان آشنایی با مبانی بورس و انواع تحلیل و نکات مهم در معاملات بورس نمی تواند برای  گذاری منطقی و سودآور در بورس اقدام کند. در واقع وقتی شخصی وارد بازار بورس می شود بهتر است مبانی تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی را بلد باشد و نحوه خرید و فروش سهام در بورس ایران نیز مورد دیگری است که لازمه حضور و سرمایه گذاری در بورس است. در واقع اگر شما تمامی نکات مهم در معاملات بورس را ندانید نیز می توانید برای ورود به بورس و حتی سرمایه گذاری اقدام کنید و بعضا امکان دارد سود هم بکنید، ولی چنانچه بدانید روند معاملات در بورس به چه صورت است و نکات مهم در معاملات بورس ایران چیست، قطعا سرمایه گذاری مطمئن تر، سودآورتر و کم خطر تری را تجربه خواهید کرد. پس اگر دوست دارید نکات کلیدی معامله گری در بورس را به زبان ساده و رایگان یاد بگیرید، این مطلب بهترین راهنمایی را در اختیارتان قرار می دهد.

نکات مهم در معاملات بورس

نکات معامله گری در بورس مجموعه نکاتی هستند که هر سرمایه گذاری بعد از ورود به بازار سرمایه باید آن را درک کند تا بتواند اثرات آن را در معاملات خود مشاهده کند. بورس یکی از پرسودترین بازارهای مالی برای سرمایه ‌گذاری به حساب می آید که در واقع یک بستر مناسب برای فعالیت مولد اقتصادی که با مزایای متعدد است و توانسته است بخشی از نقدینگی موجود در جامعه را به خود جذب نماید.

جالب است بدانید که فعالیت در بورس بسیار آسان است و از طریق سامانه‌ های معاملاتی به صورت آنلاین صورت می پذیرد، ولی با این وجود برای موفقیت در این بازار باید نکات متعددی را در نظر داشته باشید. در طی سالیان اخیر، آگاهی و شناخت مردم نسبت به بازار بورس بیشتر از پیش شده است.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


موسسات بسیاری در زمینه اطلاع ‌رسانی و آموزش مشغول فعالیت هستند و مراجع گوناگون، اطلاعات مفیدی را در اختیار علاقه ‌مندان قرار می ‌دهند. مواردی که در ادامه عنوان می کنیم، در واقع نکاتی هستند که کارشناسان و متخصصان بورس در مورد آن ‌ها اتفاق نظر دارند و برای موفقیت در بورس، ضروری است حتما مد نظر سهامداران و فعالان بازار بورس ایران قرار گیرد.

همان طور که می دانید افزایش دانش و مهارت، اولین گامی است که باید برای موفقیت در هر حوزه‌ ای باید برداشته شود. آموزش بورس راهکاری برای کاهش ریسک محسوب می شود. پیش از سرمایه ‌گذاری بر روی انواع سهم ها، لازم است روی خود سرمایه‌ گذاری نمایید. دانش و مهارت مهم ترین ثروت شما است و توسط آن قادرید در هر شرایطی سود مناسبی کسب کنید.

در همین ابتدا در نظر داشته باشید که یکی از حائز اهمیت ترین اصول در بازار سرمایه بورس، داشتن استراتژی موفق معاملاتی در بورس است. افرادی در این بازار به موفقیت دست پیدا می کنند که دانش و مهارت کافی داشته باشند و بتوانند برای خود یک استراتژی معاملاتی تدوین نمایند، در غیر این صورت دنباله‌ روی دیگران خواهند بود و این به عنوان پیروی کورکورانه از جمع تلقی خواهد شد که امکان دارد زیان‌ های بسیاری را برای شما به دنبال داشته باشد. بهتر است با در نظر گرفتن شرایط خودتان و البته تحلیل بازار، یک استراتژی مناسب تعیین کنید و به آن پایبند باشید. در ادامه ۵ مورد از نکات مهم معاملات بورسی رو بررسی کرده ایم؛

۱) تعصب را کنار بگذارید

نخستین نکته مهم در خصوص معامله گری در بورس به جنبه روانشناسی معامله گری ارتباط دارد و آن هم این است که باید تعصب خود در معاملات را کنار بگذاریم. به عنوان مثال این طور فرض کنید که سهام شرکتی را با تحلیل و با توجه به چشم انداز آینده آن صنعت و چشم انداز سوددهی خریده باشید، زمان می گذرد و مشاهده می کنید که قیمت سهام شرکت در حال کاهش است و به حد ضرر شما رسیده است.

حتما بخوانید : نکات مهم معامله گری در بورس | نکات ارزشمند برای حرفه ای شدن در بازار بورس


با همان مفروضات قبلی سعی در بررسی شرایط دارید و مشاهده می کنید که یکی از متغیرهای سودآوری شرکتی عوض شده است و انتظار این است که سود شرکت کاهش پیدا کند اما شما قبول نمی کنید و پیش خودتان این طور فکر می کنید که شرایط مجددا تغییر خواهد کرد.

مجددا دست به خرید پله ای می زنید و اصطلاحا میانگین کم می کنید اما باز هم قیمت با کاهش مجدد روبرو خواهد شد. این موضوع در واقع نشان می دهد که شما نسبت به سهم مورد نظر تعصب دارید و حاضر به فروش آن نیستید و به اصطلاح با سهم مورد نظر ازدواج کرده اید، بنابراین بهتر است در خرید و فروش سهام تعصب را کنار بگذارید تا بتوانید تصمیم گیری بهتری داشته باشید.

۲) توجه به سودآوری سهام

سودآوری از تقسیم سود یا زیان بعد از کسر مالیات، بر تعداد کل سهام به دست می آید. شرکت ها وظیفه دارند در ابتدای سال مالی خود گزارشی مبنی براین موضوع ارائه دهند. این مورد به شما کمک خواهد کرد تا مطابق با سود و زیان ارائه به وسیله شرکت سهم را خرید و فروش نمایید.

۳) میزان نقد شوندگی

منظور از نقدشوندگی یک سهم یعنی خرید و فروش آسان در بازه زمانی کوتاه تر است. میزان نقدشوندگی را را با میزان معاملات آن سهم میتوان مورد بررسیق قرار داد. معامله بیشتر نشان از تبدیل یک سهم به وجه نقد در زمان کوتاه است. هنگامی که معامله با قدرت نقدشوندگی بالاتری دارید، ریسک معامله شما کاهش پیدا خواهد کرد. نکاتی که به شما کمک میکند تا نقدشوندگی سهم را مورد بررسی قرار دهید به شرح زیر است:

  • پایداری سوددهی سهام را بسنجید.
  • ظرفیت رشد و سودآوری صنعت را بسنجید.
  • صنعت با پتانسیل بالا را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید.
  • خرید و فروش سهم ها را در بازه زمانی روزانه و هفتگی بسنجید. هر چقدر میزان این معاملات بیشتر باشد قدرت نقدشوندگی نیز افزایش خواهد یافت.
  • نکته مهم دیگر این است که خرید یک سهم بد در یک صنعت خوب بهتر از خرید یک سهم خوب در صنعت بد است. صنعت راکد و کم معامله آینده مناسبی برای نقدشوندگی نخواهد داشت و بهتر است که سمت آن صنعت و حتی سهام های معروف آن صنعت نروید.

۴) تصمیم گیری هوشمندانه

بعضی اوقات بعد از خرید یک سهم بازار رفتاری مورد انتظار شما ندارد، لذا در این مواقع شما باید درست ترین تصمیم را بگیرید تا ضرر کمتر داشته باشید. در واقع تعیین حد ضرر و سود عامل مهمی در تصمیم گیری شما خواهد بود. هنگامی که ارزش یک سهم روند نزولی داشت و بعد از تحلیلات و بررسی ها به این نتیجه رسیدید که این روند ادامه دارد از آن سهم خارج شوید (آن سهم را به فروش برسانید).

حتما بخوانید : آموزش معامله در بورس | نحوه خرید و فروش آنلاین سهام


سرعت عمل در تصمیم ‌گیری و اجرای به موقع آن در معاملات بازار بورس بسیار حائز اهمیت است. بزرگ ترین اشتباهی که سرمایه‌ گذاران هنگام متضرر شدن از سرمایه ‌گذاری روی یک سهم یا دارایی انجام می هند این است که سعی می ‌کنند به خود دلداری داده و به آینده مبهم سرمایه‌ گذاری امیدوار باشند!

۵) بهترین زمان برای فروش سهم

زمان فروش سهم در بازار یکی دیگر از نکات معامله گری در بازار بورس به شمار می رود که تقریبا مشکل هر سرمایه گذاری با فعالیت در این بازار است. به صورت کل زمان فروش هر سهم به وسیله سرمایه گذار دقیقا در زمان خرید آن سهم مشخص خواهد شد.

نکات کلیدی معامله گری در بورس

یعنی وقتی که سرمایه گذار پس از بررسی سهم برای خرید آن سهم اقدام می کند، باید طبق استراتژی معاملاتی خود بداند که حد سود و حد زیانش به دقیقا در چه قیمت هایی است تا بعد از رسیدن سهم به آن محدوده های معاملاتی برای خرید و یا فروش سهم مورد نظر اقدام کند، ولی برخی از نکات وجود دارد که به سرمایه گذار کمک می کند زمان فروش سهم را به درستی تشخیص دهد. برای فهم این موضوع بهتر است مطلب بهترین زمان فروش سهام به همراه نکات طلایی در تشخیص زمان مناسب فروش سهام را مطالعه کنید.

نکات کلیدی معامله گری در بورس

  1. در بازاهای مالی شما خود را مثل یک دونده ماراتن در نظر بگیرید و نه یک دونده سرعت!
  2. حد ضرر تنها ابزرا دفاعی شماست و نداشتن حد ضرر مثل نداشتن سنگر و استتار در میدان جنگ است. (شیوه تعیین حد ضرر در بورس)
  3. وقتی معامله شما با ضرر مواجه می شود، از اضافه کردن و میانگیین گیری بپرهیزید، اما چنانچه با سود خوبی همراه بود، مجازید در صورت صلاحدید حجم اضافه نمایید.
  4. وقتی ضرر می کیند، مایوس نشوید و وقتی هم سود می کنید به خود غره نشوید؛ چرا که تنها یک بازدهی ۶ ماهه است که به شما نشان خواهد داد واقعا چه کاره هستید.
  5. از پولی استفاده کنید که اگر از دست رفت توانایی مالی شما زیر سوال نرود و زندگی مالی شما را به خطر نیاندازد. عزت نفس یک معامله گر ارتباط نزدیکی با خودنفسی و آرامش حین معامله دارد.
  6. خدا به صورت معمول کاری به بازاهای مالی ندارد، بنابراین چنانچه در ضرر هستید به جای دعاکردن برای این که معامله شما وارد سود شود، شکست را پذیرفته و به افزایش دانش و تجربه خود بپردازید.
  7. بسیاری از تازه واردان به بورس، وقتی که سود می ‌کنند تصور می ‌کنند این مورد همیشه ادامه دارد، لذا تند تند معامله انجام می دهند تا میزان سود خود را افزایش دهند. اما در انتها متوجه خواهند شد که ضررهای بسیاری کرده اند. معامله گری به معنی معاملات متعدد است ولی نه این که به خودتان غره شوید. بهتر است زمانی که سود زیادی کرده ‌اید؛ کمی صبر کنید. بع از ا« برای خرید و فروش اقدام کنید.
  8. یکی از حائز اهمیت ترین نکات معامله گری در بورس این است که اگر شکست خوردید؛ بازهم ادامه دهید. اصلی ترین نکته معامله گری بورس این است که اگر به ‌صورت متمادی شکست خوردید؛ از دور معاملات کنار نروید و سعی کنید اشکال یابی کنید و سعی کنید اشتباهات گذشته را تکرار نکنید.
  9. یا از اندیکاتورها یا استفاده نکنید و یا اگر استفاده می کنید از چند مورد از آنها کمک بگیرید و اجازه دهید چشمانتان به چارت قیمت عادت کند، چرا که این برای شما بهتر خواهد بود. توجه خود را به قله ها و دره ها بدوزید و شکست آن ها از بالا یا پایین، تا کم کم با مفهوم روند آشنا شوید.
  10. در بازارهای مالی فرصت ها مثل ایستگاه اتوبوس هستند، با رفتن یک اتوبوس، اتوبوس بعدی می رسد و شاید شما کمی معطل شوید. بنابراین هرگز نگران موقعیت های از دست رفته نباشید.
  11. بازاهای می توانند به سادگی و بدون هیچ دلیل خاصی پرشتاب به مسیر خود ادامه دهند یا از مسیر خود منحرف شوند این ذات بازار هست پس با بازار همراه باشید و تعصبی روی جهت آن نداشته باشید.
  12. تا می توانید از خرید و فروش های سرخطی بپرهیزید و کمی با مفهم خرید و فروش های شرطی آشنا شوید. به عنوان مثال چنانچه این عدد را شکست من برای خرید اقدام می کنم و یا در فلان عدد دست به فروش سهم خواهد زد. درک این مفهوم نیمی از هنر معامله گری است.
  13. همیشه ۳۰ درصد سرمایه ‌خود را نقد داشته باشید. امتحان کنید حاشیه امنیت بالایی برای شما به وجود می آید. تا زیر و بم کار را یاد نگرفتید هرگز تک سهم نشوید. تک سهم شدن مخصوص معامله‌ گران بسیار حرفه ای و رانت ‌دار است!

سهم چه شرایطی داشته باشد تا در واچ لیست خرید قرارش دهیم؟

  • آخرین معامله بیشتر از قیمت پایانی باشد.
  • حجم معاملات نسبت به میانگین حجم ماه زیاد باشد.
  • قدرت خریدار بیشتر باشد؛ یعنی تعداد خریدار کمتر از تعداد فروشنده باشد.
  • چند روز گذشته منفی خورده باشد؛ از طریق سابقه سهم قابل پیگیری است.

چه زمانی بهتر است برای فروش سهم تصمیم گیری کنیم؟

  • حجم زیادی بخورد.
  • قدرت خریدار کاهش یابد.
  • قیمت رفته رفته کاهش پیدا کند.
  • قیمت آخرین معامله کم تر از قیمت پایانی باشد.

نتیجه گیری و کلام پایانی

نخستین اولویت سرمایه گذاران در بورس باید حفظ سرمایه، حفظ سود‌های قبلی و در مرحله پایانی سود کردن در معاملات باشد. حفظ سرمایه حائز اهمیت ترین اصل است، به خاطر این که چنانچه سرمایه خود را از دست بدهید، دیگر امکان این که با آن معامله و سود ببرید وجود ندارد.

همچنین باید در نظر داشت که بازار همیشه مثبت و رو به رشد نخواهد بود و بهتر است سرمایه گذاران خود را برای زمانی که بازار منفی می‌ شود، آماده کنند و اطلاعات خود را برای پیروز شدن در شرایط سخت افزایش دهند.

سهامداران بهتر است از تجربیات دیگران استفاده کنند و وقتی اشتباهی انجام دادند، آن را بپذیریدند، آن اشتباه را تصحیح کنند و درس بزرگی که از آن اشتباه گرفته‌ اید را در جایی یادداشت کنند، در این بین معامله در بورس مجازی می ‌تواند برای سنجش مهارت شما در انتخاب سهام کمک نماید.

عواملی مثل؛ ترس، طمع و دیگر احساسات در همه افراد وجود دارد، ولی این موارد وقتی دردسر ‌ساز خواهند شد که به شکلی فلج ‌کننده امکان تصمیم ‌گیری و عمل صحیح را از معامله ‌گران بگیرد و در مجموع سهامداران بهتر است با هیجان و دید کوتاه مدت در بازار سرمایه برای معامله اقدام نکنند.

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، تمامی نکات مهم در معاملات بورس را به زبان ساده بررسی کردیم.

همچنین چنانچه دوست دارید روش معامله در بازار آتی را یاد بگیرید، می توانید از این مطلب را مطالعه کنید.

اگر هم هر گونه سوال یا ابهامی درباره هنر معامله گری در بورس داشتید، میتوانید آن را در بخش نظرات عنوان کنید تا کارشناسان ما در اولین فرصت جواب شما را بدهند.

برای دوستانتان بفرستید: