Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
نکات مهم معامله گری در بورس | نکات ارزشمند بازار سرمایه

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

نکات مهم معامله گری در بورس | نکات ارزشمند برای حرفه ای شدن در بازار بورس

نکات مهم معامله گری در بورس رو میدونی؟ بازار بورس ایران با توجه به کوچک بودن و ساده بودن نسبت به بورس جهانی، باز هم پیچیدگی های خاص خود را داراست. اگر قوانین و نکات مهم معامله گری در بورس را ندانید و رعایت نکنید، قطعا متضرر خواهید شد. نکته های ارزشمندی هستند که برای حرفه ای شدن در بازار بورس و فرآیند انجام معاملات به آن ها نیاز دارید و اگر بدانید می توانید تصمیم گیری های به موقع و مناسب تری را از خودتان نشان دهید. اگر دوست دارید نکات مهم معامله گری در بورس را به صورت کامل یاد بگیرید، این مقاله از کد بورسی قطعا میتواند کمک بسیار زیادی به شما عزیزان بکند، پس همراه ما باشید.

نکات مهم معامله گری در بورس

همانطور که میدانید معامله ‌گری با سرمایه‌ گذاری متفاوت است. معامله‌ گری به معنی کسب سود از نوسانات در کوتاه ‌مدت است و این در حالی است که سرمایه‌ گذاری یک استراتژی بلندمدت به حساب می آید. دشوار ‌ترین کار برای معامله ‌گران، تشخیص روند آتی بازار به صورت صحیح است. معمولا همه ما دوست داریم سهامی را بخریم که در کف قیمت قرار داشته باشد و پس از خرید ما، بلافاصه شروع به افزایش قیمت کند، ولی چنین چیزی ممکن نیست، به خاطر این که تغییرات بازار به صورت نوسانی است و روندها هم در همین شرایط ایجاد می شوند.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و … بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


در عین حال تشخیص دقیق روند آینده بازار نیز غیر ممکن است. هرگز نمی ‌توان روند آتی بازار را به صورت ۱۰۰ صورت تشخیص داد، ولی می ‌توان با تحلیل تکنیکال، احتمالات را سنجید و طبق آن ها اقدام کرد. یادگیری تحلیل تکنیکال یکی از مهم ترین کارهایی است که برای قرار گیری در مسیر حرفه‌ ای شدن به آن نیاز دارید. چنانچه در معامله‌ گری حرفه‌ ای شویم به همان اندازه که در این راه پیشرفت می ‌کنیم، می ‌توانیم با بهبود معاملات، به صورت پیوسته بر سود خود بی افزاییم و راه ضرر و زیان را تا حد زیادی بر روی خود ببندیم.

۱) تعیین استراتژی معاملاتی مناسب در بورس

شاید بتوان گفت حائز اهمیت ترین مسئله برای یک معامله ‌گر، تعیین استراتژی در بازار سرمایه است. موفقیت بلندمدت در بازار، بدون استراتژی قوی، ممکن نیست. شاید شما قوی‌ ترین استراتژی ‌ها را در بورس داشته باشید و شاید هم از استراتژی ضعیفی برخوردار باشید و شاید هم اصلا تا به امروز به این موضوع فکر نکرده‌ اید. در هر صورت ما استراتژی معاملاتی مناسبی را به شما معرفی می‌ کنیم که چنانچه مورد پسند شما قرار گرفت می ‌توانید آن را در بورس اجرایی نمایید. البته امیدواریم استراتژی شخصی شما در بورس تا به امروز از برترین‌ ها بوده باشد.

ولی آن استراتژی که ما به شما پیشنهاد می کنیم این است که با هر مبلغ سرمایه که به بورس آمده و سرمایه ‌گذاری می ‌کنید بهتر است استراتژی ۵ تا ۱۰ ساله داشته باشید و در این مدت بر روی حداقل ۵ شرکت برتر از ۵ صنعت برتر در سهام بنیادی و با پتانسیل رشد قیمتی بالا سرمایه ‌گذاری نمایید و هر سودی که در این راه کسب می‌ کنید آن را مجددا و صرفا صرف خرید سهام تا پایان دوره ۵ تا ۱۰ ساله کنید. با اینکار، سود مرکب باعث رشد چشم‌گیر سرمایه شما می‌ شود. به نظر ما استراتژی ۵ تا ۱۰ ساله برترین استراتژی ممکن برای سهامداران خرد است. در این استراتژی باید در یک برنامه ۵ تا ۱۰ ساله به سهام خود از شرکت ‌های گوناگون بی افزایید.

اصول معامله گری در بورس

سود مجمع، افزایش سرمایه، سود حاصل از خرید و فروش‌ ها در مدت مذکور را باید صرفا صرف خرید سهام نمایید تا بعد از مثلا ۵ یا ۷ یا ۱۰ سال دیگر، تعداد سهام بسیار قابل توجهی از شرکت ‌های گوناگون ولی با پتانسیل سوددهی بالا که سود مناسبی هم در مجمع تقسیم می‌ کنند، داشته باشید. به این صورت برای آینده خود و خانواده‌ خود سرمایه‌ بسیار ارزشمندی جمع ‌آوری می‌ کنید. سرمایه‌ گذاری که می‌تواند در دوران بازنشستگی به خوبی پشتیبان شما باشد. به عنوان مثال انتظار و البته آرزو داریم، به عنوان مثال کسی که با ۱۰ میلیون تومان سرمایه به بورس آمده، بتواند پس از ۵ سال، حداقل از ۵ شرکت از هر شرکت صدها هزار سهم داشته باشد و از سود سالیانه این شرکت‌ ها برای امرار معاش زندگی خود استفاده نماید.

البته باید این نکته را در خاطر داشته باشید که چنانچه شما بتوانید از ۱۰ میلیون تومان سرمایه اولیه، یا حتی ۱ میلیون تومان سرمایه اولیه، پرتفویی بسازید که پس از ۱۰ سال از ده‌ها شرکت برتر و چندصد هزار سهم داشته باشید که البته رویایی به نظر می رسد! مطمئنا خوشحالی ما صد چندان خواهد شد؛ این موضوع به هنر و تلاش و پشتکار شما بستگی دارد که تا چه اندازه موفق عمل کنید و سودآوری داشته باشید. البته شما سهامداران با هر روش و سلیقه ‌ای که خرید و فروش را در دستور کار دارید، قابل احترام و ارزشمند است و استراتژی افراد می‌تواند متفاوت باشد.

۲) مشورت همیشگی با فعالین حرفه‌ ای بازار

باید به صورت مرتب با فعالین حرفه ‌ای بازار مشورت کنیم تا از نظرات و دیدگاه‌ های آنها مطلع شویم. در نظر داشته باشید که این کار می ‌توانند با دنبال کردن نظرات و تحلیل ‌ها در کانال یا سایت‌ آن ها انجام شود.

۳) مطالعه تحلیل ‌های تکنیکال و فاندامنتال

می بایست به صورت مرتب و مداوم از دیدگاه‌ های کارشناسی روز تحلیل‌گران بنیادی و تکنیکی بازار آگاهی پیدا کنیم تا در زمان مناسب بتوانیم بهترین تصمیمات معاملاتی را انجام دهیم.

۴) ایجاد آرامش در فرآیند معامله ‌گری

یک معامله ‌گر حرفه ‌ای به همان اندازه که آرامش دارد، می ‌تواند معاملات موفق ‌تری را تجربه نماید. میتوان گفت که موفقیت در معامله‌ گری با آرامش رابطه ‌ای مستقیم دارد. هیجانات موجب کاهش ضریب موفقیت یک معامله ‌گر خواهد شد. پریشانی ذهن، حواس ‌پرتی، پریدن از یک گروه به گروه دیگر، خرید و فروش بی ‌نظم و خارج از استراتژی، همگی موجب برهم خوردن بیشتر آرامش می ‌شود. آرامش ‌تان را حفظ کنید. کارهایی که موجب افزایش آرامش شما می ‌شوند را بنویسید و هر زمان آرامش ‌تان به هم خورد آن کارها را انجام دهید. شاید گوش دادن به یک موسیقی آرام‌ بخش در زمان بازار بتواند به این موضوع کمک نماید.

۵) مطالعه دیدگاه‌ های فعالین تجربی بازار

باید در حد معمول از نظرات فعالین تجربی بازار درباره بازار و آینده آن آگاهی پیدا کنیم. افرادی هستند که به خاطر تجربه‌های زیادی که از افت و خیزهای بازار دارند، درس‌ های خوبی قادرند برای ما داشته باشند. چه بسا امکان دارد این افراد چیزهایی را ببینند که کارشناسان حرفه‌ای بازار به آن توجه نکرده ‌اند. این افراد را می توان در تالارهای کارگزاری ‌ها دید و یا نظراتشان را در گروه ‌های تلگرام، تالارها و انجمن‌ های بورسی و اتاق ‌های گفتگو و وبلاگ ‌های بورسی مطالعه نمود.

۶) شناخت نظرات اکثریت بازار سرمایه

باید بتوانید تعیین کنیم اکثریت بازار بیشتر روی کدام سهم ‌ها یا گروه‌ ها توافق دارند. در برهه ‌های زمانی خاص، برخی گروه‌ های بورسی محبوبیت و رشد بیشتری به خود می بینند. بررسی کنید کدام نمادها در سایت tsetmc بیشترین بازدید را داشته‌ اند، در گروه ‌های مختلف از چه گروه و سهمی بیشتر صحبت می ‌شود تا بتوانید روند ورود و خروج پول هوشمند را تشخیص و با موج صعودی ایجاد شده همراه شوید.

۷) در دست داشتن نقدینگی

زمانی که تشخیص دادیم کدام نمادها افزایش قیمت خواهد داشت، باید نقدینگی لازم برای خرید سهام را در اختیار داشته باشیم. در ادامه قصد داریم بدانیم آیا می ‌شود همیشه نقدینگی داشته باشیم؟ بله شدنی است. اگر سهامی خریداری کنیم که از قدرت نقدشوندگی بسیار بالایی برخوردار باشند، همیشه می ‌توانیم آنها را به فروش برسانیم و از نقدینگی بدست آمده، در پرپتانسیل‌ ترین سهام که فرصت خرید می‌ دهند، ورود کنیم.

حتما بخوانید : آموزش معامله در بورس | نحوه خرید و فروش آنلاین سهام

لذا خرید سهامی که نقدشوندگی بسیار مناسبی دارد، خود نوعی حفظ نقدینگی به حساب می آید. یعنی همیشه نیاز نیست پول نقد کنار بگذاریم و این اصلی ترین دلیلی است که کارشناسان همیشه به خرید سهام بنیادی و پر پتانسیل توصیه می ‌کنند، به خاطر این که این سهم‌ ها مانند پول نقد عمل می ‌کنند. البته در نظر داشته باشید که این راهکار یعنی کل پول نقد را تبدیل به سهام پر پتانسیل کردن، بهتر است فقط و فقط به وسیله افراد حرفه ‌ای قابل انجام است و افراد مبتدی بهتر است همواره در حساب خود به غیر از سهام پرتفوی، ۳۰ الی ۲۰ درصد از سرمایه را، نقد باشند.

۸) حرکت مطابق روند

بایستی بسته به شرایط بازار حرکت کنیم و از فرصت‌ هایی که بازار در اختیار ما قرار می ‌دهد، استفاده نماییم. نه اینکه بازار در مسیری حرکت کند و ما در مسیری دیگر باشیم. به عنوان مثال فرض می ‌کنیم سهامدار عمده ‌ای به صورت مداوم سهمی را به کف می ‌آورد و خریداری می‌ کند، بایستی سعی کنیم درصدی از این نوع سهم‌ ها را در کف قیمت، خریداری کنیم یا زمانی که بازار مستعد رشد سهام مرتبط با بازارهای جهانی است باید معامله‌گر نیز با این روندها همگام و منطبق شود و همیشه همراستا با روندهای بازار حرکت نماید.

۹) صف خرید و صف فروش

معمولا آنهایی که در صف خرید یا فروش قرار می گیرند کسانی هستند که در محدوده ‌های کف، موفق به خرید و در محدوده‌ های اوج، موفق به فروش نمی ‌شوند. پدیده صف را می ‌توان اینگونه توضیح داد که فرض کنیم شخصی در محدوده کف ۱۸۰ تومان، صدرا خریده است و بعد از چند روز، صدرا در ۲۳۰ تومان، دارای صف خرید ۲۰ میلیونی است. آیا آن کسی که در ۱۸۰ تومان صدرا خریده است، باز هم در قیمت ۲۳۰ تومان، در صف خرید صدرا حضور دارد؟ غالبا بعید است.

به خاطر این که این شخص یا تا به امروز سهم صدرا را کامل یا بخشی از آن را به فروش رسانده و منتظر فروش بقیه آن است و آنهایی که دائم در صف خرید یا فروش هستند، اصولا افرادی اند که نمی توانند در محدوده‌ های کف و سقف، سهمی را خریداری کنند یا بفروشند. اغلب افراد حرفه ‌ای کمتر در صف‌ ها حضور پیدا می کنند و برای خرید و فروش سهم در صف های خرید و فروش قرار می گیرند، به ویژه زمانی که صف طولانی و سنگین باشد.

۱۰) قدرت پیش ‌بینی حداقل یک هفته ‌ای بازار

این بسیار مهم است که بتوانیم چرخش قیمتی کل گروه ‌ها و سهم ‌ها را برای حداقل یک هفته‌ آتی یا ۵ روز معاملاتی آتی تخمین بزنیم و یادداشت کنیم. وقتی قصد تحلیل بازار را داریم نباید علایق شخصی خود را دخیل کنیم. باید تلاش کنیم در بازار کاملا بی‌ طرف باشیم تا بتوانیم سمت و سوها را بهتر پیش بینی کنیم. برای مثال امکان دارد نمادی صف خرید سنگینی داشته باشد و ما آن سهم را در پرتفوی خود نداشته باشیم، در اینجا نباید نسبت به افرادی که آن سهم را دارند حسادت بورزیم، این حالات و رفتار، امکان دارد ما را از واقعیات بازار منحرف کند. باید به تحلیل پرداخت حتی اگر درست از آب در نیایند، این که پیش ‌بینی ما به واقعیت بپیوندد یا غلط از آب در آید چندان اهمیت ندارد و در حقیقت مهم این است که ما یاد می ‌گیریم با نگاه به آینده معامله کنیم و هر چه بیشتر در این خصوص تلاش کنیم حرفه ‌ای‌ تر می ‌شویم و ضریب خطایمان بسیار کاهش پیدا می کند.

۱۱) خرید پله ای در بورس

از دیگر نکات مهم معامله گری در بورس خرید پله ای در بورس است. معمولا خرید پلکانی سهام یعنی خرید در روند منفی و این گونه خریدن، وقتی است که ما دقیقا نمی ‌دانیم کف قیمتی سهم در چه قیمتی قرار دارد. خرید پلکانی این خوبی را دارد که چنانچه سهمی پس از خرید ما افت قیمتی داشت باز فرصت برای خریدن آن سهم را داریم به خاطر این که نقدینگی لازم را برای این کار کنار گذاشته ‌ا‌یم، اما این اشکال را هم دارد که امکان دارد بعد از خرید گذشت مدت زمان کمی سهم در پله‌های اول، آن سهم شروع به رشد کند و ما مقدار کمی از سهم را خریده باشیم و سود کمتری نصیب ما می ‌شود. حال از شما سوال می کنیم آیا این مزیت بر معایب آن غالب نمی‌ شود؟ به نظر من می ‌ارزد و از همین روی به معامله‌ گران توصیه می ‌کنیم از خرید پلکانی استفاده کنند.

حتما بخوانید : خرید پله ای در بورس – استراتژی خرید و فروش پله ای در بورس چیست؟

تعداد پله‌ های خرید محدودیتی ندارد و می توانید در ۳ تا ۴ تا ۷ تا ۱۰ پله و حتی بالاتر در طی یک روز یا چند روز خرید کنید. با توجه به نقدینگی هر سهامدار، افرادی که نقدینگی بیشتری دارند، قادرند در هر پله تعداد بیشتری سهم بخرند و آنها که نقدینگی کمتری دارند می ‌توانند در هر پله تعداد کمتری سهم خریداری کنند. تنها نکته ای که در این خصوص باید در نظر داشته باشید این است که در روند منفی اگر کسی بتواند در پله ‌های آخر تعداد بیش تری نسبت به پله‌ های اول خرید داشته باشد، با ارزش ‌تر خواهد بود و به اصطلاح قیمت میانگین خرید آن شخص پایین تر می باشد و سوددهی بیشتری در صورت افزایش قیمت سهم نصیب آن شخص خواهد شد، ولی خرید پلکانی بدین معنی نیست که کورکورانه شروع به خرید یک سهم کنید و تصمیم بگیرید در صورت افت قیمت، بازهم خریداری کنید. خرید پلکانی تنها برای سهم ‌های بنیادی توصیه می ‌شود. امکان دارد قیمت یک سهم به صورت هیجانی رشد کرده باشد و یک روند نزولی بسیار طولانی در پیش ‌رو داشته باشد.

۱۲) محاسبات دقیق کارمزد کارگزاری

چنانچه کسی بخواهد معاملات کوتاه مدت انجام دهد، باید حتما محاسبه ‌گر دقیقی باشد و بداند مبلغی که کارگزاران بابت خرید و فروش کسر می ‌کنند قابل توجه است. در حال حاضر در بیشتر سیستم‌ های معاملات آنلاین یک محاسبه ‌گر خودکار وجود دارد که کارمزد کارگزار را مورد ارزیابی قرار می دهد. در کل همه معامله ‌گران باید این مبالغ را در محاسبات ‌خود لحاظ کنند، به خاطر این که جزئی از هزینه ‌های کار به شمار می رود.

۱۳) شناخت سهم‌ ها یا گروه ‌های مستعد رشد

به عنوان یک معامله ‌گر می بایست تشخیص دهیم بازار کدام سهم ‌ها یا گروه سهم‌ ها مستعد رشد و افزایش قیمت های بیشتر در بازه های زمانی کوتاه تر هستند.

۱۴) ایجاد نظم در فرآیند انجام معاملات

زمانی که بر اساس استراتژی، یک سیگنال معاملاتی صادر می ‌شود باید طبق آن عمل کنیم. چنانچه نوسانات بیشتر یا کمتر از انتظارات ما بود اهمیتی ندارد. آن ماهیگیری که تور خود را به دریا می ‌اندازد هر ماهی و هر اندازه از ماهی؛ کوچک یا بزرگ امکان دارد در تور ماهیگیر بیافتند. این بدین معنی است که یک معامله‌ گر حرفه ‌ای نباید صرفا منتظر صیدهای خیلی بزرگ باشد؛ هر معامله ‌ای که سودآور باشد ارزشمند است و مقدار سود چه میزان باشد اهمیت زیادی ندارد، ولی از طرفی باید ضررها را به حداقل ممکن رساند.

۱۵) بعضی اوقات بازار را تماشا کنید

حتما این را شنیده ‌اید که بعضا باید تماشاگر بود و معامله‌ ای انجام نداد. برخی اوقات هر‌گونه خرید و فروشی ریسک بالایی به همراه دارد و بهترین کار تماشای بازار و روند انجام معاملات بورس است. در این مواقع چنانچه بازار به سمت مثبت برگشت کند، می ‌توان از خریدهای قبلی خود سود برد و اگر بازار باز به سمت منفی ‌تر شدن میل کرد و افت بیشتری داشت، آن زمان می ‌توان خریدهای ارزنده‌ تری در قیمت ‌های پایین تر انجام داد. پس حواستان باشد که نیازی نیست همیشه در حال معامله های پی در پی و بعضا بدون استراتژی و تحت تاثیر افراد و اخبار باشید و بعضی اوقات باید نقد باشید و سعی کنید احساسات خود را کنترل کنید تا در بهترین موقعیت زمانی و قیمتی، یک سهم مناسب را برای خرید انتخاب کنید و ریسک های مختلف را نیز متوجه سرمایه خود نکنید.

امیدوارم از این مقاله با عنوان نکات مهم معامله گری در بورس نهایت استفاده را برده باشید.

اگر هر گونه سوال یا ابهامی در خصوص معامله گری و بورس و سرمایه گذاری داشتید، حتما در بخش دیدگاه ها از من بپرسید.

برای دوستانتان بفرستید: