Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
آموزش معامله در بورس | نحوه خرید و فروش آنلاین سهام | کد بورسی

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

آموزش معامله در بورس | نحوه خرید و فروش آنلاین سهام

با توجه به ورود مشمولان سهام عدالت و علاقه مندان به بازار سرمایه و کسب سودهای کلان، هم اکنون شاهد ورود افراد تازه کار به بازار بورس هستیم و همین امر موجب شده است تا موضوع آموزش معامله در بورس بیشتر از گذشته حائز اهمیت باشد. آموزش معامله در بورس شامل تمام مواردی است که باید در زمان خرید و فروش سهام به صورت آنلاین در بورس در نظر داشته باشید تا بدون هیچ گونه اشتباهی و در کوتاه ترین زمان قادر باشید برای خرید سهم مورد نظر خود و یا فروش سهامی که دارید اقدام نمایید. پس به هیچ عنوان این مقاله آموزشی رایگان که با زبانی ساده تهیه شده تا تمامی عزیزان بتوانند از آن استفاده کنند را از دست ندهید و مطمئن هستم که بعد از مطالعه مطلب، آموزش معامله در بورس را کاملا یاد گرفته اید و دیگر با نحوه خرید و فروش سهام در بورس بصورت انلاین که بسیار ساده است، آشنا خواهید بود.

آموزش جامع معامله در بورس

برای ورود به بورس و شروع خرید و فروش سهام، سرمایه‌ گذاران باید با روش‌ های مختلف انجام معاملات مثل خرید و فروش اینترنتی، تلفنی، حضوری و خرید و فروش آنلاین سهام آشنایی داشته باشند. البته امروزه بیشتر از ۹۵ درصد از معاملات به صورت آنلاین صورت می پذیرد و روش های دیگر تقریقا از دور خارج شده است. خرید و فروش سهام در بورس همواره تحت نظر کارگزاری انجام می شود و افراد نمی‌ توانند به‌ صورت مستقل و بدون درگیر بودن یک کارگزار، به خرید و فروش در بورس بپردازند.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


همانطور که احتمالا می دانید، کارگزار واسطه بین سرمایه‌ گذار و بازار سهام یا همان بورس است و در حقیقت خرید و فروش بین سرمایه ‌گذاران از طریق سیستم‌ های معاملاتی کارگزاران که به سامانه معاملات بورس متصل هستند، انجام می شود، لذا نخستین مرحله جهت سرمایه‌ گذاری در بورس، مراجعه به یک کارگزاری و افتتاح حساب معاملاتی در آن کارگزاری می باشد.

مزایای معاملات آنلاین سهام در بورس

  • سرعت عمل در تصمیم ‌گیری : می ‌توان در چند ثانیه خرید یا فروش را انجام داد.
  • امنیت بالای معاملات آنلاین : چنانچه رمز عبور مناسب انتخاب کنید و آنرا در اختیار هیچکس قرار ندهید، کسی نمیتواند به آن دسترسی یابد.
  • نقل و انتقال الکترونیک پول : در پنل معاملات آنلاین، پرداخت آنلاین از حساب شما به حساب کارگزاری امکانپذیر است و نیازی به مراجعه به بانک نخواهد بود.
  • عدم محدودیت زمانی و مکانی برای سرمایه‌ گذاری : در هر جای دنیا که باشید، کافیست یک کامپیوتر یا موبایل متصل به اینترنت داشته باشید، تا بتوانید خرید و فروش کنید.
  • کاهش اختلافات میان سرمایه‌ گذار و کارگزار و کاهش اشتباهات : به این دلیل که شخص سرمایه ‌گذار سفارشات خود را ارسال می ‌کند، بایستی در این زمینه مهارت به دست آورد.

نحوه خرید و فروش سهام در بورس بصورت انلاین

پرطرفدارترین و پر استفاده ترین روش انجام معامله، معامله سهام از طریق سامانه معاملات آنلاین است که ما هم بنا داریم آموزش معامله در بورس به روش آنلاین را در این مطلب شرح دهیم. در این روش سرمایه‌ گذار قادر است با در اختیار داشتن یک سیستم متصل به اینترنت در هر نقطه به صورت مستقیم اقدام به خرید و فروش انواع سهام ها در بازارهای مالی مختلف کند. به منظور دسترسی به سامانه معاملات آنلاین فرد با مراجعه تنها یکبار به کارگزاری و پر کردن فرم ‌ها و قراردادهای مربوطه، کد کاربری و کلمه عبور دریافت کرده و با ورود به سامانه آنلاین کارگزاری امکان انجام معاملات در ساعت بازار بورس در ساعت ۰۹:۰۰ تا ۱۲:۳۰ روزهای شنبه تا چهارشنبه، امکان خرید و فروش را برای سرمایه ‌گذار میسر می سازد.

پس توجه داشته باشید که ساعت خرید و فروش سهام در بورس به جز چند نمادی که در بعضی از مواقع انجام معاملات آن ها به دلیل حجم بالای معاملات و تعداد بالای سفارش به زمان های دیگری موکول می شوند، در همین ساعت خواهد بود. در این روش سرمایه‌ گذار به صورت مستقیم سفارش خود را وارد سامانه می کند و به سادگی می تواند در صورت لزوم در قیمت و تعداد سهام مورد معامله خود تغییرات لازم را اعمال کند. در معاملات آنلاین، مشتریان از وضعیت لحظه ‌ای بازار باخبر می‌ شوند و به‌ شکل آنلاین آمار مربوط به نمادها، شاخص کل بورس و همچنین چند سفارش اول برای خرید و فروش سهام را مشاهده می‌ نمایند.

 آموزش گام به گام معامله در بورس

در این سامانه سرمایه‌ گذاران امکان مشاهده وضعیت درخواست ‌های خرید و فروش خود را هم خواهند داشت و سهام خریداری شده نیز بلافاصله در پرتفوی یا سبد سهام آن ‌ها قابل مدیریت و مشاهده خواهد بود. همین طور در نظر داشته باشید که مشتریان برای نقل و انتقال وجوه مورد نیاز برای سرمایه ‌گذاری، قادرند به پرداخت الکترونیک اقدام نمایند و گردش حساب خود در کارگزاری را در قسمت ‌های مالی سامانه آنلاین خود ملاحظه کنند. معاملات آنلاین، امروزه بهترین و پرطرفدارترین شیوه معامله در بازار بورس به حساب می آید و به دلیل سرعت و دقتی که دارد مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفته است.

حتما برایتان جالب است : قوانین سرمایه گذاری در بورس | قوانین طلایی و جادویی بازار بورس

انواع سامانه ‌های معاملات برخط کارگزاری ‌ها سامانه ‌های معاملات آنلاین که به وسیله کارگزاری ‌ها برای کاربران در نظر گرفته می شود، یکی از وجوه تمایز بین آنان محسوب می شود و انتخاب کارگزاری که یک نرم ‌افزار معاملات آنلاین مناسب را برای انجام معاملاتی امن و آسان در اختیارتان قراردهد، یکی از نکات مهم و اساسی خواهد بود. هر کدام از این نرم‌افزارها امکانات ویژه خود را دارند و باید به این موضوع توجه کنید که تعدادی از نرم‌ افزارهای آنلاین موجود اختصاصی هستند، بدین معنی که به کارگزاری خاصی تعلق دارند و تنها مشتریان آن کارگزاری امکان استفاده از نرم ‌افزار را خواهند داشت.

مراحل خرید و فروش سهام در بورس بصورت آنلاین

به این منظور که بتوانید در بورس ایران سهمی را خریداری کنید، سود کنید و سپس سهم را به فروش برسانید، باید یکسری مراحل بسیار ساده را انجام دهید. مراحل خرید و فروش سهام در بورس بصورت گام به گام به صورت زیر می باشد :

  1. دریافت کد بورسی و ورود به سامانه معاملات آنلاین
  2. شارژ کردن حساب کارگزاری
  3. سرچ کردن نام نماد بورسی مورد نظر
  4. ثبت سفارش خرید سهم
  5. تایید سفارش و اضافه شدن سهم به پرتفوی سرمایه‌گذار
  6. ثبت سفارش فروش و فروختن سهم
  7. دریافت وجه و واریز به حساب بانکی

دریافت کد بورسی و ورود به سامانه معاملات آنلاین : همان طور که پیش تر هم گفتیم برای شروع سرمایه گذاری در بورس به دریافت کد بورسی و احراز هویت در سامانه سجام نیاز دارید. تفاوتی ندارد که از کدام کارگزاری کد بورسی می گیرید، به این دلیل که کد بورسی برای شما یکتاست و در تمام کارگزاری های یکی است و هر کارگزاری هم سیستم معاملاتی آنلاینی دارد که شما عزیزان بتوانید به این وسیله به خرید و فروش سهام در بورس اوراق بهادار و بازارهای دیگر مانند بورس کالا بپردازید.

شارژ کردن حساب کارگزاری : برای خرید سهام در بورس ایران نیاز دارید تا پس از اخد کد بورسی و کد آنلاین از کارگزاری مورد نظر، حساب بورسی خود را به اندازه دلخواه شارژ نمایید تا بتوانید با آن پول برای خرید سهام در بازار سرمایه اقدام کنید. باید در نظر داشت که حداقل مبلغ خرید در بورس رقم ۵۰۰ هزار تومان است، اما برای خرید عرضه اولیه سهام در بورس، این قانون وجود ندارد و شما می توانید عرضه اولیه را با قیمت هایی مثل ۱۰۰، ۲۰۰ و حتی ۲۰ هزار تومان بخرید و سبد سهام خودتون رو تشکیل دهید.

سرچ کردن نام نماد بورسی مورد نظر : در بخش سرچ و یا همان جست و جوی سیستم معاملاتی کارگزاری خود می توانید نمادی که قصد خرید و یا بررسی آن را دارید، جست و جو نمایید و آن را حتی به دیده بان بازار بورس خود انتقال دهید تا در صورت نیاز سریعا بتوانید به راحتی به آن دسترسی داشته باشید.

ثبت سفارش خرید سهم : در گام بعدی، در صورت تمایل به خرید می توانید روی گزینه خرید کلیک کنید تا یک پنجره کوچک برای شما نمایش داده شود، سپس می بایست قیمت مورد نظر و تعداد سهامی که برای خرید مد نظر دارید را وارد کنید و بعد از وارد کردن این دو عدد، سیستم معاملاتی هم ۱٫۵ درصد کارمزد انجام معاملات را روی آن در نظر گرفته و عدد نهایی که باید بپردازید را نمایش می دهد و اگر شما به اندازه این عدد حسابتان شارژ داشته باشد، سفارش خرید سهام شما به هسته معاملاتی بورس ارسال می شود و در صورت وجود فروشنده در همان لحظه و در همان قیمت، سفارش شما تایید می شود.

حتما برایتان جالب است : آموزش سیو سود در بورس – راهنمای نحوه تشخیص بهترین زمان فروش سهم

تایید سفارش و اضافه شدن سهم به پرتفوی سرمایه‌ گذار : پس از تایید سفارش و ثبت سفارش در سیستم معاملات، سفارش شما در قسمت خریداری آن سهم اعمال شده و در صورتی که فروشنده ای با شرایط شما در آن لحظه وجود داشته باشد، سفارش تکمیل شده و آن سهام به تعدادی که سفارش داده بودید و در همان قیمت، به پرتفوی بورسی سهام اضافه می شود.

ثبت سفارش فروش و فروختن سهم : حال امکان دارد دقایقی بعد، ماه بعد و یا سال های بعد قصد فروش آن سهام و یا سهام های دیگر خود را به هر دلیلی داشته باشید، در این صورت باید نماد مورد نظر کلیک نمایید و گزینه فروش را انتخاب کنید. باز هم مانند فرآیند خرید باید در پنجره بازه شده تعداد سهامی که قصد فروش آن را دارید به همراه قیمت فروش مشخص کنید و بر روی گزینه تایید ثبت سفارش فروش کلیک نمایید تا سفارش فروش سهام شما با شرایطی که برای آن مشخص کرده اید، به هسته معاملاتی ارسال شود و اگر خریداری در آن لحظه با همان قیمت و تعدادی که مشخص کردید وجود داشت، سفارش فروش شما تکمیل می شود. در نظر داشته باشید که تمام مراحلی که در خصوص با خرید و یا فروش سهام در بورس گفتیم، معمولا در کمتر از چند ثانیه انجام می شود، مگر اینکه در صف خرید یا صف فروش سهام قرار بگیرید که شرایط خاص خودش را دارد.

دریافت وجه و واریز به حساب بانکی : در انتها و بعد از تکمیل فرآیند فروش سهم مورد نظر، پول حاصل از فروش آن سهام در همان لحظه تکمیل سفارش فروش به حساب بورسی شما واریز خواهد شد و می توانید برای واریز آن مقدار پول از حساب بورس به حساب بانکی خود اقدام نمایید و در کمتر از ۲ روز کاری، پول مد نظر شما به حساب بانکی که در هنگام ثبت نام اطلاعات آن را به سازمان بورس دادید، واریز خواهد شد.

چرا باید با مبلغ کم وارد بازار بورس شد؟

هنگامی که با مبلغ کمی وارد بازار بورس شوید، حتی اگر درصد زیادی ضرر کنید، به خاطر این که میزان سرمایه اولیه کم است، میزان ضرر نیز کم خواهد بود. به عنوان مثال اگر ۵ میلیون تومان سهام خریده باشید، اگر ۱۰ درصد ضرر کنید ضرر شما فقط ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود و به راحتی قابل جبران است، اما زمانی که میزان سرمایه شما بالا باشد، میزان ضرر نیز افزایش خواهید یافت، ولی از طرفی میزان کسب سود نیز با سرمایه بالاتر، بیشتر خواهد بود.

نکات مهم در خصوص آموزش معامله در بورس

  1. بازار همیشه مثبت و رو به رشد نیست. همیشه خود را برای زمانی که بازار منفی می ‌شود آماده کنید و اطلاعات ‌خود را برای پیروز شدن در شرایط سخت افزایش دهید.
  2. به هیچ وجه بدون اطلاعات و دانش کافی و پیش از اینکه درک صحیحی از بازار بدست نیاورده‌ اید، سرمایه اصلی که برای سرمایه‌ گذاری پس ‌انداز کرده ‌اید را وارد بورس نکنید. بورس تهران برای افراد مبتدی و افرادی که از آن شناخت کافی ندارند دارای ریسک زیادی است و احتمال از دست رفتن بخش زیادی از سرمایه وجود دارد.
  3. پس از یادگیری مفاهیم اولیه بورس، باید بدانید کدام سهام یا اوراق بهادار را در چه زمانی خریداری کنید و چه زمانی بفروشید تا بتوانید کسب سود کنید. این کار به وسیله یادگیری روانشناسی بازار، تحلیل فاندامنتال و تحلیل تکنیکال میسر است و همزمان با یادگیری نیاز به کسب تجربه و تمرین دارد.
  4. تجربیات دیگران را در نظر بگیرید و وقتی اشتباهی انجام دادید، آنرا بپذیرید، آن اشتباه را تصحیح کنید و درس بزرگی که از آن اشتباه گرفته‌ اید را در جایی یادداشت کنید. معامله در بورس مجازی می ‌تواند برای سنجش مهارت ‌شما در انتخاب سهام به شما کمک نماید.
  5. اولویت اول شما در بورس باید حفظ سرمایه، اولویت دوم حفط سودهای قبلی‌ و اولویت سوم سود کردن باشد. در حقیقت حفظ سرمایه حائز اهمیت ترین اصل اس، به خاطر این که چنانچه سرمایه خودتان را از دست بدهید، دیگر چیزی ندارید که با آن به خرید و فروش سهام و کسب سود بپردازید.
  6. فرقی نمی‌کند از طریق کدام کارگزاری اقدام کرده باشید، این کارگزاری برای شما کد بورسی صادر می‌کند و پس از آن می‌توانید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبوری که مشخص شده، وارد پنل معاملاتی خود شوید.

نتیجه گیری و کلام پایانی

در این مطلب به تفصیل اشاره داشتیم که روش خرید و فروش سهام به صورت آنلاین در بازار سرمایه به چه صورت است و با انجام چه مراحلی قادرید سهم یک شرکت را خریداری و یا برای فروش آن اقدام کنید.

خرید و فروش در بورس اصلا سخت نیست و با چند کلیک ساده می توانید نسبت به خرید و فروش سهام در بورس اقدام کنید.

در پایان امیدوارم از این مقاله آموزشی با عنوان آموزش خرید و فروش سهام در بورس نهایت استفاده رو برده باشید.

هر گونه سوال و یا ابهامی در خصوص آموزش مقدماتی بورس داشتید، از طریق قسمت ارسال نظرات و دیدگاه ها با و دیگر مخاطبان سایت کد بورسی در میان بگذارید.

برای دوستانتان بفرستید: