Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
روش معامله در بازار آتی چگونه است؟ - کد بورسی

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

روش معامله در بازار آتی | مراحل انجام معامله در بازار آتی

روش معامله در بازار آتی چگونه است؟ بازار آتی با وجود قابلیت های جذاب و منحصر به فردی مثل داشتن اهرم مالی، دوطرفه بودن و فرصت آربیتراژ، ریسک زیادی دارد، از همین روی برخی از معامله ‌گران در بدو ورود به این بازار، با ترس و اضطراب برای انجام معاملات، روبرو هستند. در این مطلب با عنوان روش معامله در بازار آتی اینکه بازار آتی چیست ، چگونه وارد بازار آتی شویم و سرمایه گذاری در بازار آتی بورس چه شرایطی دارد را در این مطلب به تفصیل بررسی خواهیم کرد. پس اگر مشتاقید در خصوص با بازار آتی کالا بیشتر آشنا شوید و دریابید روش معامله در بازار آتی به چه صورت است، حتما این مطلب رو تا انتها مطالعه کنید.


روش معامله در بازار آتی

معاملات آتی سکه و سهام از جمله معاملاتی است که می ‌توان با سرمایه کم نیز آن را در دستور کار قرار داد. شما می ‌توانید با سرمایه کمی وارد شوید، ولی حتی بیشتر از ۵ برابر آورده خود سود به دست آورید. البته این موضوع شایان ذکر است که به همان میزان که سود شما بیشتر می‌ شود، ریسک سرمایه ای بیشتری را متحمل می شوید. معاملات آتی دسته از انواع اوراق مشتقه هستند که ریسک خرید و فروش را برای خریدار و فروشنده کاهش خواهد داد.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


در بازار آتی ایران، کالاهایی مثل زیره، زعفران و پسته مورد معامله قرار می‌گیرند. پس از دریافت کد معاملاتی آتی از کارگزاری مورد نظر خود، آموزش در این حوزه می‌ تواند شما را به سطح یک معامله ‌گر حرفه‌ ای برساند. آموزش برای معامله ‌گری برای انواع بازارها لازم و ضروری است و در ادامه این مطلب آموزشی هم می توانید به سواد خود در خصوص روش معامله در بازار آتی اضافه کنید و اگر هم چیز زیادی در این زمینه نمی دانید، دید خوبی راجب سرمایه گذاری در بازار آتی کالا پیدا کنید.

بازار آتی چیست؟

بازار آتی بازاری است تحت نظارت سازمان بورس که مردم در آن به معامله‌ گری یک کالا مثل زعفران و … می ‌پردازند، ولی قیمت مورد نظر را برای آینده انتخاب می ‌کنند. معاملات به شکل آنلاین یا تلفنی صورت می پذیرد و می ‌توان بدون رد و بدل کردن کالای فیزیکی و از خانه یا هرجای دیگر با داشتن اینترنت در این بازار سود یا زیان کرد. در بازار آتی می ‌توان از نزول ‌های قیمتی هم سود برد به شرطی که شما در ابتدا نزول قیمت را تحلیل کرده باشید. بد نیست بدانید که شما در این بازار می ‌توانید بدون داشتن کالای مورد نظر، فروشنده باشید و در صورتی که قیمت نزولی باشد از نزول سود ببرید و اگر خریدار باشید از صعود قیمت سود خواهید برد. در حقیقت فعالان این بازار به ۳ دسته تقسیم بندی می شوند که به شرح زیر است :

  1. خریداران کالا؛ افرادی که به کالایی به عنوان مثال سکه در آینده نیاز دارند، امروز در بازار آتی با قیمت معین پیش خرید می ‌کنند.
  2. نوسان‎گیرها؛ افرادی که قصد خرید و فروش فیزیکی اصل کالا را ندارند، بلکه قصد دارند با تخمین درست روند قیمت کالا سود بسیاری کسب کنند.
  3. فروشندگان کالا؛ افرادی که می خواهند در آینده کالا به عنوان مثال سکه خود را بفروش برسانند، امروز قادر هستند به قیمت معین برای ماه دلخواه در آینده پیش فروش نمایند.

قرارداد آتی چیست؟

قرارداد آتی یعنی الان ما برای خرید کالایی اقدام می کنیم، ولی نمی خواهیم همین الآن آن کالا را تحویل بگیریم و در حقیقت قصدمان این است که چند ماه بعد کالا را تحویل گرفته و پول آن را بپردازیم، لذا به قراردادی که طی آن کالایی را در حال حاضر و با قیمت مشخصی خریداری ‌کنیم اما تحویل و پرداخت وجه آن در آینده صورت می‌گیرد، قرارداد آتی گفته می شود. در این قرارداد طرفین متعهد به تحویل کالا و پرداخت وجه آن در تاریخ مشخصی در آینده هستند و برای تضمین انجام تعهد باید خریدار و فروشنده هر کدام مبلغی را نزد شخص امینی قرار دهند.

این را در نظر داشته باشید که قرارداد آتی قراردادی دو طرفه است و می‌ توانیم بدون در اختیار داشتن کالا همین الان کالا با مشخصات معین را به فروش برسانیم و پس از چند ماه آن را با قیمتی که اکنون توافق کردیم تحویل بدیم و پول آن را دریافت کنیم. این نوع معامله برای افرادی که می خواهند ریسک خود را کم کنند، بهترین گزینه به حساب می آید، مانند کشاورزان و تولیدکنندگان موادغذایی. کشاورز قصد دارند اطمینان یابند در فصل برداشت محصول از نوسان قیمت در امان باشد و کارخانه هم برای برنامه ‌ریزی و بودجه ‌بندی نیاز دارد مقدار و قیمت خریدهای آینده خود را مشخص نماید.

چگونه در بازار آتی ۴ برابر سرمایه خود سود/زیان کنیم؟

این بازار مشابه بازار جهانی فارکس، امکان استفاده از اهرم را داراست. اهرم بدین معنی است که برای مثال سود و زیان شما ۴ برابر حساب خواهد شد و شما با چند برابر دارایی خود معامله انجام می ‌دهید. به عنوان مثال چنانچه شما خریدار باشید و به اندازه ۸ میلیون تومان قرارداد خرید یک کالا را اخذ کرده باشید، وقتی آن کالا ۱۰ درصد رشد کند، دارایی شما ۴۰ درصد افزایش خواهد یافت، یعنی بیش از ۳ میلیون تومان سود کرده ‌اید که البته هنگام زیان هم ریسک بالاتری را پذیرفته ‌اید و ضررهایتان ۴ برابر حساب خواهد شد.

مزایای خرید و فروش در بازار آتی 

  • معافیت مالیاتی
  • واریز روزانه سود و زیان به حساب مشتری
  • امکان خرید و فروش نامحدود در هر روز معاملاتی
  • امکان برداشت یک روزه موجودی از حساب، کارمزدهای بسیار پایین
  • وجود اهرم در معاملات؛ یعنی قادریم با چندین برابر پول خود معامله کنیم
  • تخصیص سود بانکی به مبلغی که در حساب در اختیار مشتری موجود است
  • دو طرفه بودن بازار؛ هم از بالا رفتن قیمت می‌ توان سود کرد و هم از افت قیمت‌‌ ها
اهرم مالی بازار آتی یعنی چی و چرا این اهرم برای بورس بازان جذابیت دارد؟

همان طور که می دانید از اهرم در مواقعی بهره می گیریم که قصد داریم با وارد کردن نیرویی کوچک، نتیجه‌ ای بسیار بزرگ ‌تر کسب کنیم. افراد با هوش مالی بالا همواره به دنبال یافتن فرصت‌ های سرمایه ‌گذاری با قابلیت اهرمی هستند، اهرم می ‌‎تواند با تغییر در زمان، نتیجه نهایی، مواد اولیه و یا سرمایه اولیه، به سرمایه‌ گذاران فرصت ثروتمند شدن بدهد. این را از خاطر نبرید که استفاده اشتباه از وضعیت‌ های اهرمی می ‌تواند به شکست ‌های سنگین مالی منجر شود، بنابراین افرادی با درجه ریسک‌ پذیری بالاتر و هوش و ذکاوت بالا همیشه به دنبال سرمایه گذاری ‌های با اهرم بالاتر می باشند.

حتما برایتان جالب است : معرفی بازار آتی و کاربرد های آن

بازار آتی این اهرم را به وسیله سرمایه اولیه در اختیار معامله ‌گران سکه قرار داده است. یعنی با در اختیار داشتن مبلغ یک سکه بهار آزادی می ‌توانند بر روی ۱۰ سکه سرمایه ‌گذاری نمایند و سود ۱۰ برابری و یا زیان ۱۰ برابری به حساب آن‌ ها منظور گردد. در معاملات آتی سکه مشتری با واریز مبلغی به عنوان ضمانت، حدود قیمت یک سکه نزد بورس کالا می ‌تواند اقدام به خرید و یا فروش ۱۰ سکه نماید، در صورت پیش ‌بینی درست قیمت سکه، سود مشتری به حسابش واریز و در صورت زیان از مبلغ ضمانت مشتری برداشت و به حساب طرف مقابل واریز خواهد شد.

دو طرفه بودن بازار آتی یعنی چی؟

در بازار نقدی افراد وقتی سکه طلا را می خرند، این انتظار را دارند که قیمت افزایش یابد تا آنها با فروش در قیمت بالاتر سود کسب کنند. یعنی معامله‌ گران تنها وقتی قادرند از بازار سود مناسبی را به دست آورند که قیمت‌ ها با افزایش روبرو شود، اما وقتی که قیمت طلا در حال کاهش است، عملا نمی ‌توانند انتظار سود داشته باشند، تنها می ‌توانند در صورت دارا بودن سکه با فروش آن از ضرر یا افزایش آن جلوگیری کنند. برخلاف بازار نقدی در معاملات آتی سکه، افراد می ‌توانند هم در جهت افزایش قیمت و هم در جهت کاهش قیمت سود کسب نمایند.

یعنی وقتی قیمت افزایش پیدا می کند، افراد در قیمت پایین خرید خود را انجام داده و در قیمت بالاتر آن را می فروشند. از طرف دیگر وقتی سرمایه ‌گذاران پیش ‌بینی می ‌کنند که قیمت‌ ها کاهش می یابد، در قیمت بالاتر اقدام به پیش ‌فروش سکه کرده و پس از کاهش قیمت‌ ها اقدام به خرید همان تعداد سکه می ‌کنند و از اختلاف بین فروش و خرید منفعت کسی می ‌کنند. این موجب خواهد شد که بدون توجه به شرایط اقتصادی شما بتوانید با تشخیص درست جهت بازار از حرکت قیمت ‌ها در هر طرف کسب سود نمایید.

وجه تضمین قرارداد یعنی چی؟

در قرارداد آتی برای اطمینان از انجام تعهدات، هر یک از طرفین معامله درصدی از ارزش قرارداد را به عنوان “وجه تضمین اولیه” نزد کارگزار سپرده ‌گذاری می ‌کنند که متناسب با تغییر ارزش قراردادهای آتی، حساب هر یک از طرفین تعدیل می ‌شود. بر همین اساس مبلغ وجه تضمین اولیه متغیری است که طبق فرمول تسویه روزانه قراردادهای آتی در بورس کالا تعیین و اعلام می شود، لذا با کاهش قیمت ها، این مبلغ از حساب سپرده خریدار کسر و به حساب سپرده فروشنده افزوده می‌ شود و بالعکس.

مراحل انجام معامله در بازار آتی

مراحل انجام معامله در بازار آتی چگونه است؟

افرادی که علاقه ‌مند به فعالیت در بازار آتی کالا هستند، باید برای انجام معامله مراحل زیر را به ترتیب طی کنند :

آشنایی با اصول و مفاهیم قراردادهای آتی 

با توجه به ماهیت تعهدی قراردادهای آتی و دو طرفه بودن بازار، سازوکار معاملات در این بازار نسبت به بازارهای نقدی مثل سهام بورس متفاوت و سخت تر است. بنابراین علاقمندان باید پیش از ورود به این بازار، با ماهیت و اصول قراردادهای آتی به خوبی آشنایی پیدا کنند.

آشنایی با بازار دارایی‌های پایه قراردادهای آتی

معامله‌گران بازار آتی، علاوه بر آگاهی و شناخت نسبت به اصول و مفاهیم قراردادهای آتی و همچنین سازوکار انجام معاملات، می‌بایست از آخرین اخبار مرتبط با بازار دارایی‌های پایه (زعفران، پسته و زیره سبز)  و همچنین عوامل تاثیر گذار بر قیمت این دارایی‌ها مطلع باشند. از آن جایی که زعفران، پسته و زیره هر سه محصولات کشاورزی و صادراتی هستند، نحوه تحلیل قیمت آن‌ها تاحدی مشابه هم است.

تجزیه و تحلیل قیمت دارایی‌های پایه

معامله‌ گران پس از طی دو مرحله فوق، یعنی آشنایی با اصول قراردادهای آتی و جمع ‌آوری اطلاعات در خصوص بازار پایه قراردادهای آتی، باید اقدام به تجزیه و تحلیل قیمت کنند. برای پیش‌ بینی قیمت‌ ها در بازار آتی می ‌توان از مبانی تحلیل تکنیکال و بنیادی استفاده کرد. شایان ذکر است برای تحلیل تکنیکال در بازار آتی باید تایم فریم‌ های کوتاه مثل ۱۵ دقیقه، نیم ساعته، ۴۵ دقیقه در نظر گرفته شود.

حتما برایتان جالب است : بورس کالای ایران چیست | صفر تا صد بورس کالا

علاوه بر این، معامله‌ گران می‌ توانند با استفاده از تکنیک تابلو‌خوانی گرایش فعالان بازار جهت خرید یا فروش را شناسایی کنند و برای گرفتن موقعیت خرید یا فروش در بازار آتی تصمیم‌ گیری کنند. همچنین در زمان ‌هایی که بازار با هیجان شدیدی همراه است، معامله ‌گران قادرند برای پیش ‌بینی روند قیمت از استراتژی ACD در کنار دیگر تحلیل‌ های خود استفاده نمایند.

انجام معامله

آخرین مرحله، انجام معامله است. در واقع هر معامله‌ گر طبق تحلیل و پیش ‌بینی خود از قیمت دارایی پایه قراردادهای آتی، اقدام به معامله می کنند. در بازار آتی به دلیل ماهیت تعهدی قراردادها، هنگام انجام معامله نیاز نیست کل ارزش معامله پرداخت شود. کافیست به میزان وجه تضمین اولیه در حساب در اختیار بورس موجودی باشد و فرد طبق پیش ‌بینی خود می ‌تواند موقعیت خرید یا فروش اخذ نماید. این را هم باید در نظر داشت که در بازار آتی حتی بدون در اختیار داشتن دارایی ‌هایی مانند زعفران، پسته و زیره و تنها با واریز وجه تضمین، می ‌توان اقدام به فروش قراردادهای آتی کرد. معامله ‌گران مبتدی پیش از انجام معامله لازم است چند نکته را مد نظر قرار بدهند تا احتمال زیان برای آن‌ ها محدود گردد :

  • معاملات خود را از یک قرارداد آغاز کنید. به عنوان مثال معاملات خود را تنها در قرارداد آتی زعفران دی ماه انجام دهید و در سایر قراردادهای فعال، معامله نکنید.
  • با تنها ۱ یا ۲ موقعیت، اقدام به انجام معامله کنید. تعداد موقعیت کم، در ابتدای معاملات موجب می شود معامله‌ گران بدون ترس و نگرانی از زیان ‌های سنگین، با زیر و بم بازار آتی آشنا شوند.
  • با توجه به این موضوع که در ساعات ابتدایی و انتهایی بازار هیجان بیشتر است، همواره پیشنهاد می کنیم معامله ‌گران مبتدی در ۲۰ دقیقه ابتدایی و انتهایی بازار معامله نکنند تا درگیر هجانات بازار نشوند.

اهمیت آموزش برای معامله در بازار آتی

بازار آتی کالا مثل فارکس اهرم های مالی را مورد استفاده قرار می دهد. استفاده از اهرم مالی در قراردادهای آتی، یکی از دلایل جذابیت های این بازار برای فعالین بورس است. اگر شما ۵ سکه طلا خریداری کنید و قیمت سکه نسبت به روز پیش پنج درصد افزایش پیدا کند، اما دارایی شما ۲۰ درصد رشد کند، در اینجا می توان گفت که اهرم مالی سرمایه گذاری شما ۱ به ۴ است. البته باید در نظر داشت که هنگام زیان هم ریسک بالاتری را پذیرفته اید. واضح است که با پذیرش ریسک در این گونه معاملاتی که با اهرم مالی انجام می شود باید آموزش به صورت جدی تری در دستور کارتان قرار گیرد.

حتما برایتان جالب است : معاملات آتی پسته به چه صورتی است؟

به خاطر این که در کنار پذیرش ریسک سیستماتیک، افزایش اهرم مالی در معاملات نیز اصل سرمایه را با خطر روبرو خواهد کرد. معامله کردن در بازار سهام، بسیار متفاوت تر از بازار آتی است. در شرایط نزولی بازار، سرمایه شما نهایتا تا ۴۰ درصد متحمل ضرر خواهد شد اما در بازار آتی به علت استفاده از اهرم مالی امکان اینکه سرمایه شما به صفر برسد و کاملا از بین رود، بسیار محتمل است. لذا عدم آموزش در بازار آتی می تواند سرمایه شما را مورد تهدید جدی قرار دهد. با توجه به مطالب گفته شده، اهمیت آموزش در این بازار خیلی احساس می شود، از همین روی حتما باید برای افزایش آگاهی در این زمینه همواره در حال کوشش باشید.


نتیجه گیری و کلام پایانی

پس فهمیدیم که معاملات آتی به دسته ای از معاملات می گویند که فردی قصد خرید کالایی را دارد، ولی دریافت و پرداخت وجه آن در آینده اتفاق رقم می ‌خورد. معاملات آتی دسته از انواع اوراق مشتقه هستند که ریسک خرید و فروش را برای خریدار و فروشنده کاهش خواهد داد. در بازار آتی ایران، کالاهایی مانند زیره، زعفران و پسته مورد معامله قرار می‌گیرند. پس از دریافت کد معاملاتی آتی از کارگزاری مورد نظر خود، آموزش در این حوزه می ‌تواند شما را به سطح یک معامله‌ گر حرفه ‌ای برساند. آموزش برای معامله‌ گری برای انواع بازارها لازم است. در بازار سهام، علم تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادین و تابلو خوانی می ‌تواند منجر به انتخاب درست یک سهم  و در نهایت فرد به بازدهی مناسبی برسد.

در بورس کالا اقلام گوناگون کالایی مانند فلزات، کالاهای کشاورزی، محصولات صنعتی و معدنی قابل معامله و پذیرش هستند به شرط این که استانداردها و شرایط مورد نظر بورس را کسب نمایند. بنابراین ویژگی اصلی کالاهای بورسی احراز شرایط استاندارد بورس جهت معامله است که این شرایط شامل کیفیت کالا، نحوه تحویل، اندازه قراردادها، کارمزدها، جریمه‌ ها و … است. به شکل کلی باید گفت که معاملات آتی خطر ندارد. معامله گرانی خطرناک ‌اند که معامله آتی را نمی ‌شناسند، اما وارد معامله آتی می‌ شوند. روش تسویه را نمی‌ دانند و با چگونگی پوشش ریسک آشنایی ندارند، به همین خاطر لازم است معامله گران پیش از هر چیز با معاملات آتی آشنا شوند.

همچنین در این مطلب، مراحل انجام معامله در بازار آتی را با هم بررسی کردیم؛ مراحلی که شامل آشنایی با مفاهیم اولیه، آشنایی با بازار دارایی‌های پایه، تجزیه و تحلیل و در نهایت انجام معامله می‌شود. در نظر داشته باشید که هیچ چیز به اندازه تجربه، هنر معامله‌ گریِ معامله گران را تقویت نمی‌ کند. معامله ‌گران تازه کار بهتر است در شروع مسیر با یک یا دو قرارداد و با گذاشتن حد سود و زیان برای معاملات خود، کسب تجربه کنند و مهارت معامله‌ گری خود را با معاملات روزانه بهبود ببخشند. دانستیم که وجود اهرم در معاملات و دو طرفه بودن بازار به ما کمک می ‌کند تا سود قابل توجهی از سرمایه ‌گذاری خود به دست آوریم. همچنین بازار آتی هم برای کسانی مورد استفاده است که می خواهند ریسک خود را کاهش دهند و هم برای نوسان ‌گیران که قصد دارند از تغییرات قیمت سود کسب کنند.

در پایان امیدوارم از این مقاله آموزشی با عنوان روش معامله در بازار آتی نهایت استفاده رو برده باشید.

هر گونه سوال و یا ابهامی در خصوص آموزش روش های معامله در بازار آتی داشتید، از طریق قسمت ارسال نظرات و دیدگاه ها با و دیگر مخاطبان سایت کد بورسی در میان بگذارید.

برای دوستانتان بفرستید: