Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
بیت کوین های گم شده چرا گم شدند و الان کجان؟

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

بیت کوین های گم شده | چرا و چگونه؟

تا به حال به بیت کوین های گم شده فکر کردید؟ دلیل این که بیت کوین و یا رمزارزهای دیگر از دسترس خارج می شوند و برای همیشه غیر قابل بازیابی هستند چیست؟! اصلا راهی وجود دارد و یا در آینده تعبیه خواهد شد تا بیت کوین های گم شده را بازیابی کنند؟ دلایل بسیاری می تواند وجود داشته باشد که بیت کوین ها گم شوند و دیگر نتوانیم به آن ها دسترسی داشته باشیم؛ فراموش کردن آدرس کیف پول، ارسال بیت کوین به آدرس اشتباه، گم شدن یا خراب شدن لپ تاپ یا گوشی، ویروسی شدن کامپیوتر و تغییر آدرس ها و مواردی از این دست از دلایل عمده وجود بیت کوین های گم شده هستند و در این مطلب به این خواهیم پرداخت که گم شدن ارز دیجیتال در شبکه چه دلایلی دارد و آیا امکان بازیابی بیت کوین های گمشده وجود دارد یا خیر.

بیت کوین های گم شده 

تعداد بیت کوین های گمشده و یا روش های بازیابی آن ها از مواردی است که معامله گران ارزهای دیجیتال به احتمال زیاد شنیده اند، ولی بیت کوین ها چگونه از دسترس خارج خواهند شد؟ آیا می توان کاری کرد که احتمال گم شدن بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال کاهش یابد؟ آیا می‌ توان برای بازیابی بیت کوین های گمشده اقدام کرد؟ در ابتدا باید گفت که مردم همیشه بسیاری از چیزها را گم می کنند یا از دست می دهند. کلیدها، رمز کارت های بانک، موبایل و … ولی گم کردن یک دارایی دیجیتال مانند بیت کوین چگونه رخ خواهد داد؟ همان طور که می دانید بیت کوین به صورت فیزیکی وجود ندارد، بنابراین ممکن نیست که در خیابان از جیب یا کیف شما افتاده باشد یا آن را جایی جا گذاشته باشید، ولی با این وجود باز هم امکان گم کردن آن وجود دارد؛ مخصوصا وقتی که بسیاری از کاربران شاهد این اتفاق تلخ بوده اند!


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


به بیانی دیگر منظور از بیت کوین گم شده تعداد سکه‌ های BTC می باشد که جزو عرضه کل ۲۱ میلیون عددی هستند، ولی به دلایلی در دسترس نیستند! به این خاطر که نخستین ارز دیجیتال جهان شبکه‌ ای غیر متمرکز است، هیچ کسی قادر نیست بدون داشتن کلید خصوصی، این بیت کوین های گمشده را به دست آورد و یا خرجشان کند و اگر این امکان وجود داشت، امنیت شبکه بیت کوین دیگر معنایی نداشت. البته امکان دارد آن ها واقعا گم نشده باشند و تنها به وسیله مالکان برای مدت زمانی طولانی در یک کیف پول بدون دست زدن هولد شود، لذا زمان، واقعیت پشت پرده هر آدرس کیف پول را مشخص خواهد کرد.

آیا هولد طولانی مدت نیز جزو سکه های گمشده است؟

بله؛ پروتکل نتورک بلاکچین بیت کوین در راستای تزریق توکن های جدید BTC آ‌ن‌ ها را میان استخراج کنندگان تقسیم بندی می نماید. لذا هر استخراج‌ کننده‌ ای که سهم بیشتری از هش ریت کل شبکه داشته باشد، به مراتب مقدار بیشتری کسب خواهد کرد. حال ماینر پس از دریافت جایزه استخراج بیت کوین، امکان دارد دارایی خود را بفروشد و یا آن را به امید افزایش قیمت‌ های آینده و به خصوص بعد از هاوینگ‌ بعدی بیت کوین، در والت امنی نگهداری نماید.

حتی این امکان وجود دارد که شخصی مستقیما برای خرید و سرمایه گذاری اقدام نماید و قصد نگهداری بلندمدت آن دارایی ها را داشته باشد. اما به هر حال دست نزدن به کیف پول رمزارز طی بلندمدت، ظاهرا در تعداد بیت کوین های گمشده اثراگذار است. ولی چنانچه از این فرضیه، یعنی هولد طولانی مدت دارایی به سیله یک سری افراد، عبور کنیم، مابقی بیت کوین های استخراج شده کجا هستند؟ امکان دارد که مالک یک دارایی دیجیتالی، بدون این که از پیش کلید خصوصی آن رمزارز یا عبارت بازیابی کیف پولش را در اختیار فرد دیگری نیز قرار بدهد، مرده باشد.

حتما بخوانید : بهترین توکن های دیفای برای خرید در سال ۲۰۲۲


بر خلاف سیستم‌ های بانکداری سنتی، به فرض آگاهی اطرافیان شخص از وجود این میزان سرمایه، آن‌ ها قادر نیستند با مراجعه به یک مرکز خاص، دارایی های خود را به دست آورند! احتمال دیگر هم می تواند گم کردن کلید خصوصی به وسیله مالک در قید حیات باشد، ولی چیزی که در حال حاضر واضح است این است که این مقدار بیت کوین گمشده است و تراکنش های دیگری قرار نیست با آن ها انجام شود. در بخش بعدی دلایل مفقود شدن بیت کوین های گم شده را بررسی کرده ایم؛

دلایل گم شدن رمز بیت کوین چیست؟

این موضوع که شما یک پول فیزیکی مثل دلار را گم کنید، تاثیر زیادی روی اقتصاد نمی گذارد، به این خاطر که این موارد با چاپ پول مجدد پول به وسیله دولت جبران خواهد شد، ولی این که شما یک دارایی دیجیتالی مثل بیت کوین را گم کنید، هم به سرمایه خود و هم به شبکه بیت کوین آسیب زده اید، به این خاطر که موجودی بیت کوین و عرضه آن محدود است و شما با گم کردن حتی یک واحد از آن، چرخه عرضه بیت کوین جهانی را کاهش خواهید داد. باید توجه کنید که بیت کوین های دزدیده شده در دسته تعداد بیت کوین گمشده قرار نمی گیرند، به این خاطر که به هرحال سارقان از آن بیت‌ کوین‌ ها استفاده خواهند کرد و یا دست کم به آن ها دسترسی خواهند داشت! به صورت کلی گم شدن بیت کوین ها معمولا به ۷ دلیل اتفاق می افتد که این ۷ مورد به شرح زیر می باشند :

۱) انتقال بیت کوین ها به حساب های اشتباهی : تراکنش های بیت کوین به هیچ عنوان قابل بازگشت نیست و متاسفانه درصد بالایی از تعداد بیت کوین گمشده، به این دلیل از دسترس خارج شده اند، لذا چنانچه بیت کوین های خود را به یک ادرس و حساب اشتباه فرستادید، فکر بازیابی دارایی های خود را از سرتان بیرون کنید!

۲) گم شدن یا خراب شدن دستگاه‌ ها : با این وجود که مدت زمان زیادی از ظهور بیت کوین نمی گذرد، ولی در همین مدت زمان کوتاه هم فناوری و تجهیزات، تغییرات بسیاری داشته اند و امروزه اکثر افراد از سیستم ها و دستگاه های قدیمی خود استفاده نمی کنند. حال این امکان وجود دارد که بیت کوین‌ ها روی یکی از این دستگاه های قدیمی ذخیره شده باشد و با خراب شدن دستگاه، تمام اطلاعات مربوط به آن نیز از بین می رود!

۳) فراموش کردن کلید و رمز عبور : دسترسی به بیت کوین ها به وسیله یک کلید خصوصی قابل انجام است که تنها در اختیار مالک بیت کوین است. بدون داشتن این کلید، امکان دسترسی به دارایی ها به هیچ وجه وجود ندارد!

۴) فوت کردن مالکان بیت کوین : تعداد زیادی از کسانی که بیت کوین در اختیار دارند، در همان سال های ابتدایی برای استخراج آن اقدام کرده بودند و احتمال دارد در حال حاضر در قید حیات نباشند! لذا با توجه به این که آن ها چیزی در مورد دارایی خود به شخص دیگری نگفته اند و کلیدهای خصوصی ولت های آن ها را کسی ندارد، با فوت آن ها، بیت کوین ها آن ها نیز فوت کرده اند! امروزه با توجه به افزایش استفاده مردم از بیت کوین و افزایش بی سابقه ارزش آن، قوانینی برای انتقال مالکیت بیت کوین تعبیه شده است، لذا بهتر است هر کسی که قصد تنظیم وصیت نامه دارد، در صورت داشتن بیت کوین، آن را هم در وصیت نامه خود عنوان کند!

۵) عدم دسترسی به دارایی های دیجیتال به دلیل تحریم : به علت تحریم بودن ایران بعضی از صرافی های دیجیتالی این امکان را در اختیار کاربران ایرانی قرار نمی دهند که از حساب و دارایی های خود استفاده کنند و پیغام بلوکه شدن دارایی به آن ها نمایش داده می شود. در نظر داشته باشید که به منظور جلوگیری از این مشکل بهتر است کاربران ایرانی از صرافی ها استفاده نکنند و به کیف پول های دیجیتالی متکی شوند. البته نکته دیگر این که برای ایجاد کیف پول حتما از والت های پرطرفداری که دارای کلمه بازیابی هستند، استفاده نمایید.

۶) فراموش کردن بیت کوین‌ ها : در شرایط کنونی و با توجه به افزایش قیمت تمامی ارزهای دیجیتالی، وجود چنین علتی برای گم کردن بیت کوین ها شاید در نگاه اول خیلی منطقی نباشد، ولی با در نظر گرفتن این که در ابتدا بیت کوین چندان هم شناخته شده و با ارزش نبود، طبیعی است که بسیاری از افراد برای استخراج آن حتی با کامپیوتر اقدام کرده باشند و در ادامه آن را به صورت کلی فراموش کرده باشند!

حتما بخوانید : فراموشی کد بورسی | آموزش بازیابی کد بورسی به زبان ساده


در حقیقت وقتی که بیت کوین به تازگی در دنیا مطرح شده بود، امکان استخراج آن با یک لپ‌ تاپ یا رایانه رومیزی وجود داشت و هر شخصی قادر بود بدون پرداخت هزینه، به استخراج بیت کوین بپردازد. در واقع در آن زمان افراد زیادی برای انجام این کار اقدام کردند و از آنجایی که به ذهنشان هم نمی رسید روزی قیمت بیت کوین به سطوح قیمتی فعلی برسد، این دارایی دیجیتالی خود را به صورت کلی از یاد برده اند.

۷) هک شدن کیف‌ پول : هک شدن بیت کوین امکان پذیر نیست، ولی هک شدن کیف‌ پول بیت کوین امکانپذیر است. تحت شرایطی که فردی در زمینه امنیت کیف‌ پول خود جوانب احتیاط را رعایت نکند، به هدف خوبی برای هکرها تبدیل خواهد شد. البته چنانچه شما جزو آن دسته از کسانی هستید که موارد امنیتی را همواره مد نظر قرار می دهدی، باید بدانید که دارایی شما هم در معرض خطر قرار دارد ولی اگر شما هکر بودید، زمان خود را برای دسترسی به دارایی های ولتی که امنیت پایینی دارد صرف می کردید و یا کیف پولی که کار بیشتری می برد تا بتوان به دارایی ها دسترسی پیدا کرد!؟

تعداد بیت کوین های گمشده چقدر است؟

تحقیقات Glassnode ثابت می کند که تعداد بیت کوین های گم شدن و یا هولد شده، در حال حاضر به سقف جدیدی برابر با تقریبا ۳۴ درصد از عرضه کل رمز ارز BTC رسیده است! این مقدار بیت کوین های گمشده، بیش از ۷ میلیون واحد از عرضه کل ۲۱ میلیون واحدی بیت کوین را به خود اختصاص داده است.

بیت کوین های گمشده

جالب است بدانید که امروزه، بیش از ۳۰ درصد از عرضه کل بیت کوین در گردش است که منجر به افزایش کمیابی بیت کوین خواهد شد؛ لذا بزرگترین ویژگی بیت کوین که غالبا ماکسیمالیست‌ های آن را برتر از طلا، ارز فیات و آلت کوین‌ های دارای عرضه نسبتا نامحدود می‌ دانند، همین ویژگی است.

با این حال به احتمال زیاد بعضی از این بیت کوین‌ ها به وسیله هولدرهای بلند مدت و علاقه‌ مندان حوزه ارزهای دیجیتال که در روزهای اول به خرید یا استخراج آن پرداخته بودند، در کیف پول های سخت افزاری نگهداری می‌ شوند. به بیان دیگر معلوم نیست چقدر از توکن های BTC واقعا گم و یا از دسترس خارج شده اند، یا این که به وسیله افرادی برای بلندمدت همچنان هولد می شوند!

چطور از گم شدن ارز دیجیتال در شبکه جلوگیری کنیم؟

به منظور جلوگیری از گم شدن بیت کوین ها و همین طور رمزارزهای دیگر، شما می بایست در زمان انتقال و انجام تراکنش ها نهایت دقت را به خرج دهید و از درست بودن آدرس مقصد اطمینان حاصل کنید. توصیه می شود به منظور ایمنی بیشتر، همواره آدرس ها را کپی کرده و چندین بار آن ها را به دقت چک نمایید. همچنین استفاده از کدهای QR یک روش ایمن تر به منظور انتقال بیت کوین محسوب می شود که می توانید از آن استفاده کنید تا احتمال خطا را کاهش دهید.

حتما بخوانید : کلاهبرداری در بازار ارز دیجیتال


نکته حائز اهمیت دیگر این که در نگهداری از کلید شخصی خود کوشا باشید، به این خاطر که گم کردن این کلید مساوی است با از دست دادن کل دارایی های شما! توصیه دیگر ما به شما این است که از روش هایی مانند پلتفرم Luno بهره بگیرد تا در صورت فراموش کردن اطلاعات، بتوانید به کمک این پلفترم آن ها را بازیابی نمایید. لذا به صورت کلی با رعایت این موارد، از دارایی های خود محافظت خواهید کرد و همچنین از افزایش تعداد بیت کوین گمشده جلوگیری خواهید کرد.

سهم ساتوشی ناکاموتو از بیت کوین‌ های گمشده

پژوهش های وب سایت Whale Alert اثبات کرده است که ساتوشی ناکاموتو که بیت کوین است، به صورت کلی بیش از ۱ میلیون واحد کوین BTC در اختیار دارد. آخرین پیغام این فرد که هویت واقعیش همچنان معلوم نیست، ۱۳ دسامبر ۲۰۰۹ در انجمن بیت کوین تاک منتشر شد. با در نظر گرفتن قیمت حال حاضر بیت کوین، سرمایه خالق نخستین رمزارز معتبر جهان بیش از ۷۰ میلیارد دلار است! مطابق با فهرست ثروتمندترین انسان‌ ها در وب سایت فوربز، او در صورت زنده بودن، مطمئنا بین ۱۵ ثروتمند دنیا قرار خواهد گرفت.

لذا از ۷ میلیون واحد بیت کوین گمشده، مالک بیش از ۱ میلیون آن ساتوشی ناکاموتو است! حتی چنانچه ساتوشی زنده باشد، بعید می‌ دانیم به دارایی‌ های خود دست بزند، به این خاطر که می‌ داند فروش این مقدار بیت کوین چه اثراتی بر قیمت بیت کوین خواهد گذاشت! شاید این طور تصور کنید نگه داشتن بالای ۱ میلیون عدد بیت کوین به وسیله سازنده شبکه این رمزارز به نوعی خودخواهی یا شاید سواستفاده است، ولی بررسی ها حاکی از آن است که استخراج مستمر به وسیله این فرد، نقش عمده ای در جلوگیری از حمله ۵۱ درصدی به بلاک چین بیت کوین داشته است.

آیا بیت کوین های گمشده بازیابی یا پیدا می شوند؟

این‌ موضوع که بیت کوینی را بتوان بازیابی کرد یا خیر، به این که چطور آن بیت کوین گم شده است و یا از دسترس خارج شده است بستگی دارد. با توجه به حجم بیت کوین های گمشده که پیش تر بررسی کردیم، بعضی از افراد برای ارائه خدمات و راهکارهایی برای کمک به بازگشت بیت کوین‌ ها اقدام کرده آن که گروه آن ها شامل متخصصان بازیابی داده و حتی متخصصان هیپنوتیزم است. ولی همچنان هیچ تضمینی وجود ندارد که آن‌ ها قادر باشند کمک شایانی در این زمینه ارائه دهند.

چنانچه شما دستگاهی که بیت کوین دارد را گم کنید، فعلا هیچ روش عملی برای دسترسی به دارایی های خود نخواهید داشت مگر این که عبارات بازیابی ۱۲ یا ۲۴ کلمه ای را داشته باشید و یا خود آن دستگاه را پیدا کنید، ولی اگر دستگاه نابود شده باشد و یا از کیف پول هایی به غیر از کیف پول های سخت افزاری برای نگهداری از دارایی های دیجیتال خود استفاده کرده باشید، باید حتما عبارات بازیابی داشته باشید و یا بایستی با بیت کوین‌ های خود برای همیشه خداحافظی کنید!


همان طور که در ابتدای مطلب قول داده بودیم، در این مطلب همه چیز درباره بیت کوین های گم شده را مورد بررسی قرار دادیم. 

همچنین اگر دوست دارید بدانید ارز دیجیتال یونیک فاینانس چیست و آیا کلاهبرداری است یا خیر، همین الان این مطلب را مطالعه نمایید.

برای دوستانتان بفرستید: