Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
کلاهبرداری در بازار ارز دیجیتال | چطور خود را مومیایی کنیم؟

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

کلاهبرداری در بازار ارز دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال به دلیل نوپا بودن، تعیین نشدن قوانین خاص، غیرمتمرکز بودن، غیر قابل ردیابی بودن، کاهش اطلاعات عموم سرمایه گذاران از بازار و نحوه معاملات، طمع معامله گران و بسیاری موارد دیگر بستری شده است که کلاهبرداری های ریز و درشت بسیار زیادی را به خود می بیند، بنابراین کلاهبرداری در بازار ارز دیجیتال رایج است ولی ما به عنوان فعال بازار چطور قادریم از کلاهبرداری در بازار ارز دیجیتال در امان بمانیم و یا حداقل شانس کلاهبرداران و هکرها را برای کلاهبرداری کاهش دهیم؟ مطمئنا در ابتدا باید بدانیم انواع کلاهبرداری در بازار ارز دیجیتال کدامند تا بتوانیم شیوه مقابله با هر یک را یاد بگیریم، پس اگر دوست ندارید تحت هیچ عنوان سرمایه و دارایی های شما توسط کلاهبرداران و هکرها تهدید شود، این مطلب را تا انتها بخوانید.

انواع کلاهبرداری در بازار ارز دیجیتال

روند رشد بازار ارزهای دیجیتال بسیار سریع و جذاب است و نوآوری‌ های فنی به همراه الگوهای جدید معاملاتی سریعا در حال تکامل هستند و همچنان جمعیت زیادی را به سمت خود جذب می‌ کنند، ولی با این وجود این فضا مورد سوءاستفاده و کلاهبرداری نیز قرار می گیرد. در طول سالیان اخیر، بسیاری افراد به خاطر رمزارزهای گوناگون وضعیت مالی بسیار خوبی را کسب کرده اند و برای افراد دیگری که قصد دارند در آینده روی این فناوری سرمایه‌ گذاری نمایند، کسب و کارهای سوددهی را ایجاد کرده اند، ولی این رشد ارزش و پذیرش رمزارزها به وسیله کسب و کارهای گوناگون، پیامدهایی هم به دنبال داشته است.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


این در حالی است که افرادی با نیت‌ های خوب به‌ دنبال سرمایه‌ گذاری و احتمالا سوددهی هستند و می خواهند بخشی از دنیای آتی پول را به وجود آورند، ولی در این بین افرادی هم با سوءنیت قصد فریب سرمایه‌ گذاران بازار را دارند. سرمایه‌ گذاران بالقوه به صورت معمول به علت افزایش پیوسته تعداد موارد سرقت و کلاهبرداری رمزارزها، از سرمایه‌ گذاری در این صنعت در حال تکامل دوری می کنند. سرمایه‌ گذاران ماهر سایر بازارها هم تمایل چندانی به سرمایه‌ گذاری در صنعت رمزارزها ندارند. متاسفانه در کشورهایی مثل کشور ما که اقتصاد تضعیف‌ شده دارند، این کلاهبرداری‌ ها به مراتب از سایر کشورها بیشتر نیز هست!

در واقع وعده سودهای نجومی از طرف طرح‌ های کلاهبرداری و وضعیت بد اقتصادی باعث شده اند تا تعداد زیادی از مردم ایران به دام آن ها بیفتند. همچنین از آنجا که تراکنش‌ های رمزارزها به صورت ناشناس یا نیمه‌ ناشناس انجام می شود و سادگی امکان جابجایی پول را فراهم کرده است، پیگیری قضایی این جرائم کار ساده ای نیست و این موضوع باعث بازتر شدن دست کلاهبرداران در این حوزه شده است.

در این مطلب با ۷ نوع رایج کلاهبرداری‌ در بازار کریپتوکارنسی آشنا خواهیم شد و سعی می کنیم این اطلاع رسانی را بسیار دقیق و به همراه جزئیات خدمتتان بیان کنیم تا از ابعاد مختلف انواع کلاهبرداری های این حوزه اطلاع پیدا کنید و سرمایه و دارایی های دیجیتال خود را به سلامت از بین این موارد عبور دهید. البته همان طور که این صنعت رو به پیشرفت می باشد، روش های کلاهبرداری نیز بروز خواهد شد و به همین دلیل سعی می کنیم این مقاله را تا جایی که امکان دارد سریع بروزرسانی کنیم تا هر زمانی که آن را خواندید، بروز باشد و بتوانید با استفاده از آن مسیر مطمئن را برای سرمایه خود انتخاب کنید.

۱) طرح های کلاهبرداری پانزی 

در حال حاضر تعداد زیادی از افراد و حتی صرافی های دیجیتالی با ایده هایی کلاهبردارانه که به طرح پانزی معروف است، با وعده سودهای بسیار هنگفت و وسوسه انگیز برای جذب سرمایه افراد مبتدی اقدام می کنند. در این ترفند کلاهبردارانه شخص کلاهبردار به صورت معمول طعمه های خود را از بین افرادی که آگاهی زیادی از بازار ارزهای دیجیتال ندارند، انتخاب کرده و به آن ها وعده می دهد که اگر سرمایه های خود را در اختیار او قرار دهند، می تواند با آن در بازارهای مالی مختلف کار کرده و سود تضمین شده بسیار بالایی را به شخص پرداخت کند که برای جلب اعتماد مخاطبان این سودهای بالا را در ابتدای مسیر خود به خوبی پرداخت می کند و اعتماد سازی می کند.

این افراد فقط با تبلیغات فریبنده برای جلب اعتماد و جذب سرمایه افراد نا آگاه اقدام کرده و همان طور که گفتیم به منظور اعتماد سازی تا مدتی هم با استفاده از پول افراد جدید به سرمایه گذاران قدیمی تر سود می پردازند و این موجب ترغیب بیشتر افراد به این نوع سرمایه گذاری می شود، ولی در نهایت زمانی که سرمایه گذار جدیدی پیدا نشد یا حجم سرمایه به حد مناسبی رسید، کلاهبردار که می تواند شخص یا حتی یکی از صرافی های رمزارز کلاهبردار باشد، سرمایه ها را برداشته و فرار می کند! به همین سادگی. متاسفانه به علت نو ظهور بودن این بازار و خاصیت ناشناس ماندن طراحان کلاهبرداری در فضای مجازی هیچ رد و نشانی از کلاهبرداران باقی نخواهد ماند و این فرصت نابی برای کلاهبرداری در ابعاد گوناگون به حساب می آید و همین موضوع نیاز توجه به مسائل امنیتی در این بازار را بیش از پیش حائز اهمیت می کند.

۲) استخراج رمزارز با کامپیوتر و گوشی های شخصی

این را همیشه به خاطر داشته باشید که استخراج ارز تجهیزات سخت افزاری خاص و سرمایه بالایی نیاز دارد که دسترسی به آن به این سادگی ها امکان پذیر نمی باشد، لذا ادعای استخراج رمزارزها با کامپیوتر های خانگی و گوشی های موبایل بسیار مسخره می باشد. تنها دامی برای به سرانجام رساندن نقشه ای است که به کلاهبرداری صرافی های آنلاین رمزارزها منتهی خواهد شد و همچنین به سیستم های خانگی و تلفن های همراه من و شما آسیب جبران ناپذیری وارد آمده و هیچ گونه سودی نیز برای شما به همراه نخواهد داشت!

حتما بخوانید : ارز دیجیتال WCX | کلاهبرداری در ارزهای دیجیتال این بار با WCX


در نظر داشتن این نکته نیز الزامی است که بسیاری شرکت های معتبر مثل اپل به علت این که استخراج ارز را تهدید جدی برای سرقت اطلاعات شخصی افراد می داند این امکان را از گوشی های تولیدی خود حذف کرده اند. رایانه شخصی شما می بایست به امکانات سخت افزاری و نرم افزاری ویژه مجهز باشند تا شاید بتوانید برای استخراج ارز اقدام کنید، ولی در مجموع با توجه به هزینه برق مصرفی، نوسانات بازار و قابلیت های مورد نیاز استخراج رمزارزها با کامپیوتر های خانگی و گوشی های موبایل این وعده یک توهم است!

۳) استخراج ابری رمزارزها

استخراج رمزارزها به صورت معمول تجهیزات گران قیمتی نیاز خواهد داشت و همین موضوع این کار را تبدیل به روش برای کلاهبرداری های آنلاین ارز دیجیتال کرده است. تبلیغات وسیعی با عناوین کسب درآمد عالی با استخراج ارز، اجاره دستگاه استخراج بیت کوین در فضای مجازی وجود دارد.

در این حالت کلاهبرداری، به افراد عادی و علاقه مندان به حوزه استخراج گفته می شود که با استخراج رمزارز می تواند به سادگی و در مدت کوتاه سودی بسیار به دست آورند و حتی ابزاری به منظور سنجش سود احتمالی در اختیار او قرار می دهند و بسیاری افراد نا آگاه زمانی که می بینند در مدت زمان کمی امکان دارد سود بسیار خوبی در این حوزه کسب نمایند، فریفته شده و به هوای استخراج ارز یا سرمایه گذاری در پروژه تامین دستگاه استخراج ارز و یا دریافت ربات تلگرامی دریافت ارز برای سرمایه گذاری اقدام می نمایند!

ولی باید در نظر داشت که این روش نیز در حقیقت یک طرح پانزی به حساب می آید که در نهایت به از دست رفتن سرمایه شما منتهی خواهد شد، لذا می توان این طور نتیجه گیری کرد که هیچ موقع نباید فریفته عناوین جذاب تبلیغاتی شوید، طمع کنید یا این که بدون آگاهی کافی برای سرمایه گذاری و خرید تجهیزات ماینینگ اقدام کنید. بنابراین چنانچه قصد فعالیت در این حوزه را دارید، ابتدا جوانب مختلف امر را بسنجید و به ویژه از وجود و صحت فارم استخراج اطمینان یابید و با آگاهی کامل پا در عرصه سرمایه گذاری رمزارزها بگذارید تا در دام کلاهبرداری افراد، سایت ها، صرافی ها، کیف پول ها و شرکت های تقلبی گرفتار نشوید.

۴) حملات فیشینگ برای ارز های دیجیتال

حملات فیشینگ در حقیقت با سو استفاده از ضعف های امنیتی یک سایت انجام می شود و اجرای آن بدین صورت است که ایمیل یا پیامی با مضامین مهم از طرف فرد کلاهبردار به قربانی فرستاده می شود که او را وادار می کند اطلاعات حائز اهمیت از جمله رمز عبور، رمز دوم کارت بانکی و اطلاعاتی این چنینی را در وب سایتی جعلی وارد نماید، به این خیال که مشغول تکمیل اطلاعات خود در سایتی معتبر است. در حقیقت فیشینگ نوعی عملیات مهندسی اجتماعی روانی محسوب می شود که با استفاده از غفلت و ساده انگاری و اشتباهات سهوی افراد دارایی آن ها را سرقت می کند!

حتما بخوانید : ارز دیجیتال یونیک فاینانس چیست؟


دنیای رمزارزها از آن دسته بازارهایی است که فیشرها علاقه بسیار زیادی به آن ها دارند و یکی از ترفندهای مرسوم کلاهبرداری در این بازار این است که با جعل کیف پول و یا وب سایت خاصی کاربران را فریب می دهند و به خیال این که مشغول انجام عملیات مالی برای دریافت خدمات معمولی و معتبر هستند، اطلاعات کلیدی خود را در محل دلخواه کلاهبرداران وارد کرده و ناخواسته در راستای اهداف سارقین حرکت کنند. لذا نخستین و حائز اهمیت ترین اصل در حفاظت از سرمایه در بازار های مالی دیجیتال، احتیاط و دقت کامل و پرهیز از سهل انگاری می باشد.

۵) تبلیغ کیف پول و صرافی های جعلی دیجیتال

شما برای فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال به یک کیف پول دیجیتالی نیاز دارید که همین نیاز هم در بسیاری موارد تبدیل به وسیله ای برای کلاهبرداری در این حوزه می شود! کلاهبرداران بدین وسیله و در پوشش یک صرافی دیجیتال ظاهر می شوند و با ایجاد درگاه، سایت و حتی کیف پول جعلی و سو استفاده از بی دقتی و نا آگاهی متقاضیان، برای کلاهبرداری و سرقت رمزرازها و حتی پول نقد شما اقدام می کنند. صرافی های رمزارز کلاهبردار به صورت معمول روش های مختلفی جهت سود جویی و کسب درآمد مد نظر قرار می دهند.

روش های کلاهبرداری ارز دیجیتال

ولی مرسوم ترین روش کلاهبرداری های اینچنینی، سو استفاده از نام سایت ها و کیف پول های معتبر و اقدام به جعل کیف پول و درگاه واریز ارز به حساب می آید. جعل به صورت معمول بدین شکل رخ می دهد که صرافی متقلب برای طراحی سایت یا درگاه مشابه نمونه معتبر اقدام کرده و کاربرانی که معمولا دقت یا آگاهی کافی از ظرایف ندارند را دچار اشتباه کرده و موجب می شوند کاربر دارایی خود را به این کیف یا درگاه تقلبی واریز کرده و در ادامه هرگز به دارایی خود دسترسی پیدا نکند.

۶) عرضه رمزارزهای رایگان در شبکه های اجتماعی

ارزهای دیجیتال در بازار کریپتوکارنسی دقیقا مشابه پول در دنیای حقیقی عمل می کنند. در نظر داشته باشید که هرگز کسی پول رایگان در اختیار کسی نمی گذارد، بنابراین چنانچه شخص، سایت، شرکت یا هر چیز دیگری این ادعا را داشت که با خرید و یا واریز مبلغ مشخصی ارز دیجیتال، ارز رایگان برای شما واریز می شود، همینجا متوجه شوید که با یک دام کلاهبرداری در بازار رمزارزها مواجه شده اید. اگرچه وعده ارسال ارز رایگان انگار پیش پا افتاده است، ولی با همین ترفند به ظاهر ساده افراد بسیاری وسوسه شده و دارایی خود را به صورت کامل از دست داده اند.

حتما بخوانید : شت کوین چیست | معرفی شت کوین های انفجاری


به صورت معمول در این روش کلاهبرداران با سو استفاده از نام و نشان افراد معروف حوزه رمزارزها برای ایجاد صفحات مجازی اقدام کرده و با رصد اوضاع دقیقا ذیل پست های پر بازدید مدهی می شوند که در صورت واریز میزان مشخصی از دارایی خودتان دو برابر آن را به رایگان در اختیار شما قرار می دهند. این روش تا به امروز دارایی افراد بسیاری را از آن ها سرقت کرده اند.

۷) فروش توکن های بی ارزش در بازار کریپتو

توکن ها نوعی رمزارز می باشند که فاقد بلاکچین مستقل بوده و برای کاربردهای خاصی طراحی و عرضه می شوند. به عنوان مثال چنانچه پروژه ای با هدف پرداخت هزینه بلیط اتوبوس با توکن طراح شود با توکن ایجاد شده نمی توان بلیط سینما یا خرید دیگری انجام داد به صورت معمول ترفند کلاهبرداری بدین صورت است که کلاهبردار با این ادعا که توکن عرضه شده به وسیل او در آینده بسیار کاربردی و ارزشمند می شود و سودی خیلی بالایی را برای شما به ارمغان می آورد، برای فروش توکن بی ارزش خود اقدام می کند.

البته این در حالی است که تحقیقات ثابت کرده بیش از ۸۰ درصد توکن های موجود در معنای کلمه بی ارزش اند و هر توکن تا وقتی که بستری مناسب و پروژه ای خاص برای تبدیل به رمزارز نداشته باشد، فاقد ارزش بوده و تنها روش برای دستبرد به دارایی شما خواهند بود و باید در این بازار مواظب شت کوین های بدون ساختار و آینده ای مشخص باشید و حتی سرمایه های خرد خود را نیز در اختیار این پروژه های تقلبی قرار ندهید به امید این که یک یا چند ارز خریداری شده در آینده سود دلاری بسیار بالایی برایتان به همراه داشته باشد.


نتیجه گیری و کلام پایانی

به صورت مجموع با وجود تعدد کلاهبرداری‌ ها، طرح‌ ها و مجرمان فعالیت‌ های متقلبانه گوناگون در کل دنیای کریپتو، بهترین رویکرد رعایت حدی معقول از بدبینی و احتیاط است. علی‌ رغم تعداد زیاد پروژه‌ های کلاهبردارانه، سازمان‌ ها و گروه‌ های قابل‌ احترام بسیاری نیز با مدیریت مؤثر خود، سرمایه‌ گذاری ایمن روی ارزهای دیجیتال را مقرون به صرفه و امکان‌ پذیر کرده‌ اند.

امیدوارم که این موارد کلاهبرداری که در این مطلب برای شما عنوان کردیم به شما کمک کرده باشد تا وقتی که قصد دارید در این بازار را دارید و یا سرمایه فعال در این بازار دارید، بتوانید مسیر درست را از غلط تشخیص دهید و طمع و ترس خود را در این بازار کنترل کنید.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، ۷ مورد از انواع کلاهبرداری در بازار ارز دیجیتال را خدمت شما عزیزان معرفی کرده و روش های آن را شرح دادیم. 

همچنین اگر دوست دارید نکات سرمایه گذاری در ارز دیجیتال را به صورت کاملا رایگان و به زبانی ساده یاد بگیرید، این مطلب شما را راهنمایی می کند.

به نظر شما کلاهبرداری در بازار ارز دیجیتال در آینده کاهش می یابد؟

برای دوستانتان بفرستید: