Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
الگوی مثلث در بورس - الگوی مثلث در تحلیل تکنیکال چیست و انواع آن کدام است؟

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

الگوی مثلث در بورس – الگوی مثلث در تحلیل تکنیکال چیست و انواع آن کدام است؟

الگوی مثلث در بورس اغلب از الگوهای ادامه ‌دهنده محسوب می شوند، ولی بعضی وقت ها مثل الگوهای برگشتی نیز عمل می ‌کنند. از الگوی مثلث در بورس می ‌توان به ۴ مورد با نام‌های الگوی مثلث متقارن، الگوی مثلث صعودی، الگوی مثلث نزولی و الگوی مثلث پهن شونده اشاره داشت. هر نوع از این مثلث‌ ها، شکل تقریبا متفاوتی دارند و شیوه پیش ‌بینی آن‌ ها با یکدیگر متفاوت است. در این مطلب آموزشی قصد داریم تا در خصوص انواع الگوی مثلث در بورس صحبت کنیم و همه آن ها را با شکل با یک دیگر بررسی کنیم و در انتها هم یک جمع بندی مناسب داشته باشیم. اگر دوست دارید این مبحث ساده، شیرین و پولساز رو یاد بگیرید، ادامه این مقاله بهترین راهنما برای شما عزیزان خواهد بود.

الگوی مثلث در بورس

همان طور که پیش تر هم گفته شد، الگوهای مثلث اغلب از الگوهای ادامه دهنده به حساب می آیند، ولی گاها مثل الگوهای برگشتی نیز عمل می کنند. الگوهای ادامه دهنده بیانگر این امر هستند که روندهای خنثی در طی فعالیت های قیمت، چیزی جز یک توقف مقطعی قیمت نیستند و بعد از آن روند مجدد در همان جهت قبلی خود به حرکت ادامه می دهد. این موضوع وجه تمایز اصلی این نوع الگو با الگوهای برگشتی است.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


فرق دیگر الگوهای برگشتی با الگوهای ادامه دهنده در طول دوره زمانی آنها است. در واقع الگوهای برگشتی اغلب در زمان طولانی تری ایجاد می شوند، حال آن که الگوهای ادامه دهنده معمولا در زمان کمتری ساخته می شوند و عموما در رده الگوهای کوتاه مدت و یا میان مدت طبقه بندی می شوند. همچنین می توانید برای یادگیری بهتر و جامع تر، انواع الگوی مثلث را از کتاب تحلیل تکنیکال جان مورفی مطالعه کنید.

الگوی مثلث متقارن در تحلیل تکنیکال

در الگوی مثلث متقارن دو ضلع با شیب برعکس ولی متقارن وجود دارد و ضلع افقی وجود ندارد! الگوی مثلث متقارن هم جزو الگوی ادامه دهنده است ولی در این الگو هم ممکن است ضلع بالا شکسته شود و هم ضلع پایین! ولی به صورت کلی تا وقتی که شکست صورت نپذیرد، تقریبا امکان اظهار نظر وجود ندارد. ولی همیشه این نکته را در خاطر داشته باشید که در این الگو هم مثل مثلث افزایشی و یا کاهشی انتظار می رود که ضلع در جهت روند شکسته شود. به تصویر زیر توجه کنید همان طور که می بینید:

الگوی مثلث در بورس

همانطور که ملاحظه می کنید، وقتی الگوی مثلث متقارن شکل می گیرد که خریداران و فروشندگان آنقدر قدرت نداشته باشند که روند را تعیین کنند و این امر موجب تشکیل الگوی مثلث می شود. توجه داشته باشید که چنانچه قیمت به یک پنجم نقطه پایانی مثلث نزدیک شود، اما همچنان خطی شکسته نشده باشد، این الگو تقریبا اعتبار خودش را از دست خواهد داد و در حقیقت دیگر سیگنالی از آن دریافت نخواهد شد.

ولی مثلث متقارن چه وقتی سیگنال می دهد؟ تنها در حالتی از مثلث متقارن سیگنال می گیریم که یکی از خطوط بالا یا پایین مثلث که به شکل خط مقاومت و خط حمایتی هستند به وسیله کندل ها شکسته شود و در ادامه یک کندل دیگر هم آن را تایید نماید.

الگوی مثلث افزایشی در تحلیل تکنیکال

مثلث افزایشی که به آن مثلث صعودی هم گفته می شود، وقتی شکل خواهد گرفت که یک خط مقاومتی افقی در بالا و خط حمایتی روندی در پایین نمودار تشکیل شده باشد. در حقیقت الگو مثلث افزایشی زمانی ایجاد می شود که خریداران قدرت کافی برای عبور از سطح مقاومتی ندارند و خریداران توانایی سفارش گذاری در سطح مشخصی را ندارد، اما به مرور زمان قیمت را به سمت بالا هدایت می کنند.

الگوی مثلث در بورس

به همان صورت که در تصویر بالا هم مشخص است، خریداران توانایی عبور از خط مقاومت را ندارند، اما هنوز هم کف های به وجود آمده کوتاه تر از کف های قبلی می باشند و در نهایت هم خریداران موفق به شکستن خط مقاومتی و ادامه روند صعودی خواهند شد. در حقیقت این بدین معناست که در این الگو خریداران به تدریج قدرتمند می ‌شوند به علت این که قیمت کف، روی خط روند صعودی قرار دارند و آن قدر به سطح مقاومت فشار وارد می‌کنند تا بالاخره از خط مقاومت عبور نماید.

در نظر داشته باشید که چنانچه تجربه کافی در زمینه سرمایه گذاری در بورس و تحلیل تکنیکال را دارا باشید، مطمئنا میدانید که از نظر علم تکنیکال در بازارهای مالی هیچ قطعیتی وجود ندارد و همان طور که در تصویر زیر هم ملاحظه می کنید، امکان دارد خط مقاومتی آن قدر قوی باشد که خریداران توان شکستن و عبور از خط مقاومت را نداشته باشند.

الگوی مثلث در بورس

الگوی مثلث کاهشی در تحلیل تکنیکال

در مثلث کاهشی یا نزولی خط افقی حمایتی در پایین و مثلث خط روند مقاومتی در بالا به وجود می آید. الگوی مثلث کاهشی مثل چیزی که در تصویر زیر هم مشاهده می کنید، بیانگر این است که قیمت آرام آرام در حال کاهش است و به مرور زمان فروشندگان در حال در دست گرفتن قدرت بازار هستند و در بیشتر اوقات خط حمایت را شکسته و روند نزولی ادامه پیدا می کند.

الگوی مثلث در بورس

به همان صورت که پیش تر هم گفتیم، هیچ چیز در بورس و تحلیل های بازارهای مالی ۱۰۰ درصدی نیست و ممکن است در برخی اوقات خط مقاومت به قدری قوی باشد که قیمت به آن برخورد کرده و برگردد و شروع به بالا رفتن نماید.

الگوی مثلث پهن شونده در تحلیل تکنیکال

در کنار  الگوهایی که تا به اینجا به توضیح آن ها پرداختیم، الگوی دیگری وجود دارد که در واقع یک حالت غیر معمول و نسبتا نادر از مثلث‌ ها است. لازم به ذکر است که این الگو به شکل یک مثلث واژگون یا عکس یک الگوی مثلث می باشد. همه الگوهای مثلثی که قبل ‌از این بررسی کردیم، متشکل از دو خط به هم نزدیک شونده و یا همگرا بودند. الگوی پهن شونده همان‌ طور که از اسمش مشخص است، کاملاً متضاد آن‌ ها رفتار می کند. همان ‌طور که در تصویر زیر می بینید، خطوط روند به‌ صورت کاملا واضح از هم دیگر دور می ‌شوند و شکلی شبیه یک مثلث در حال ‌توسعه و انبساط را به وجود می آورند.

تحلیل تکنیکال

این الگو را بلندگوی دستی نیز هم نام داده اند. الگوی حجم نیز در این الگو فرق می کند. در دیگر الگوهای مثلثی وقتی ‌که به رأس مثلث نزدیک می ‌شویم، حجم کم می شود، ولی در این الگو عکس این اتفاق اتفاق می افتد و حجم در حین گسترش بازه قیمت زیاد می شود. این وضعیت به ما نشان می‌ دهد که بازار غیر قابل ‌کنترل و احساساتی است. یکی از دلایل مهم وقوع این الگو می ‌تواند علاقه ‌مندی بیش ‌از اندازه تعداد زیادی از عموم به خرید باشد و در بیشتر اوقات یک سقف قوی و بزرگ را در بازار ایجاد می شود.

اهمیت حجم معاملات در الگوی مثلث در بورس چقدر است؟

جالب است بدانید که حجم معاملات همزمان با نوسان قیمت در مثلث و نزدیک شدن به راس کم می شود. همزمان با نفوذ قیمت در خط روند، یعنی درست وقتی که الگو تکمیل شود، حجم معاملات باید به صورت قابل توجهی زیاد شود. حرکت برگشتی اغلب با فعالیت بیشتر قیمت در زمان از سرگیری ادامه روند و همراه با حجم معاملات سبک تری صورت می پذیرد.

به ۲ مورد دیگر در مورد حجم معاملات باید توجه داشته باشید. در الگوهای برگشتی در حرکات صعودی، حجم معاملات، نقش حائز اهمیت تری نسبت به حرکات نزولی دارد. به این علت که افزایش حجم از ضروریات از سرگیری یک روند صعودی در تمامی الگوهای تثبیتی می باشد.

نکته مهم دومی که در مورد حجم معاملات باید در نظر داشته باشید این است که هرچند میزان حجم معاملات در طی شکل گیری الگوی مثلث کم می شود، اما بررسی دقیق حجم معاملات معمولا می تواند راهنمای خوبی باشد در خصوص این که آیا حجم معاملات در زمان حرکات افزایشی قیمت سنگین تر است یا در زمان حرکات کاهشی قیمت. به عنوان مثال در یک روند افزایشی اغلب در هنگام صعود قیمت معاملات سنگین تری نسبت به زمان نزول قیمت صورت می پذیرد.

فاکتور زمانی الگوی مثلث در بورس

در بررسی الگوهای مثلث، آخرین نکته ای که وجود دارد، فاکتور زمانی است که قصد داریم خدمت شما عزیزان توضیح دهیم و سپس به استراتژی های معاملاتی با توجه به الگوهای مثلث و شکست های کاذب بپردازیم. الگوهای مثلث به عنوان یک نوع الگوی میان مدت شناخته می شوند به این مفهوم که معمولا بیشتر از ۳۰ روز برای شکل گیری آنها زمان نیاز است، اما اغلب کمتر از ۳ ماه به طول خواهد انجامید. الگویی که در کمتر از ۱ ماه پدید بیاید احتمالا نوع دیگری از الگو، مثلا پرچم ۴ گوش خواهد بود که اغلب از نوع الگوهای کوتاه مدت است. همان طور که پیش از این اشاره شد گاهی مثلث ها به صورت الگوهای بلند مدت نیز ظاهر می شوند، ولی نحوه تفسیر و اصول آن ها به یک شکل است.

شکست‌ های کاذب (False breakouts)

شکست ‌های کاذب مشکل اصلی اند که معامله ‌گران در زمان معامله طبق الگوهای مثلث‌ یا هر الگوی قیمتی دیگری با آن مواجه‌ می ‌شوند.

تحلیل تکنیکال به زبان ساده

یک شکست کاذب وقتی رخ می دهد که قیمت بالاتر از مثلث رفته و سیگنال یک شکست را می ‌دهد، ولی در ادامه در مسیر عکس بازگشت کرده و حتی امکان دارد از طرف دیگر مثلث بشکند و خارج شود. شکست‌ های کاذب قسمتی از معاملات به حساب می آیند و امکان دارد به ضرر در معاملات منجر شوند. در مواجهه با شکست‌ های کاذب نباید دلسرد شوید. همه شکست‌ ها کاذب نیستند و شکست‌ های کاذب در واقع قادرند به معامله‌ گران کمک کنند تا معامله را طبق استراتژی پیش ‌بینی که در بخش بعدی توضیح خواهیم داد، انجام دهند.

چنانچه در یک معامله نیستید و قیمت در مسیری مخالف آنچه انتظار داشتید دچار شکستی کاذب شد، فورا وارد معامله شوید! برای مثال این طور فرض کنید مثلثی تشکیل می شود و ما طبق تحلیل خود از عملکرد قیمت آن محدوده انتظار داریم که قیمت در نهایت به سمت بالای مثلث شکسته شود. اما این اتفاق نمی ‌افتد و قیمت اندکی پایین ‌تر از مثلث رفته و سپس به شکلی تهاجمی به سمت مثلث برگردد. در این صورت، قادرید یک معامله خرید شوید و حدضرر را دقیقا در زیر کیف اخیر قرار دهید از آنجا که حرکت قیمت به سمت پایین شکست می ‌خورد، بسیار محتمل است که قیمت سعی کند از مثلث خارج شده و به بالاتر از آن رشد کند.

استراتژی پیش ‌بینی الگوی مثلث در بورس

شکل پیشرفته‌ تر این استراتژی، پیش‌ بینی تشکیل مثلث و مسیر نهایی شکست قیمت است. با فرض پیش‌ بینی تشکیل الگوی مثلث و پیش ‌بینی مسیر آینده شکست، معامله ‌گران معمولا قادرند معاملاتی با سود احتمالی بسیار خوب در مقایسه با میزان ریسک کسب نمایند.

این طور فرض کنید یک مثلث تشکیل می شود و یک معامله ‌گر بر این باور است که قیمت در نهایت آن را شکسته و خارج شده به سمت بالا حرکت می کرد. در این مورد، معامله‌ گر می تواند به جای صبر کردن برای شکست، نزدیک به حمایت مثلث خرید کند. با خرید نزدیک به کف مثلث، معامله ‌گر با قیمت بسیار بهتری وارد معامله می ‌شود و با تعیین حد ضرر در زیر مثلث، میزان ریسک معامله کاهش خواهد یافت.

چنانچه قیمت به سمت بالا شکسته شود، همان روش یکسانی که به منظور هدف ‌گذاری شرح داده بودیم را می ‌توان به عنوان هدف قیمت تعیین کرد. معامله ‌گری که پیش ‌دستی خواهد کرد و پیش از شکست مثلث وارد معامله می ‌شود، به دلیل این که قیمت ورود به معامله پایین ‌تر است، از معامله ‌گری که منتظر شکست مثلث است سود بیشتری از بازار می‌ گیرد.

به منظور استفاده از این استراتژی، یک مثلث باید حداقل ۳ بار با حمایت و یا مقاومت برخورد کند، به این علت که در سومین برخورد با حمایت یا مقاومت است که معامله‌ گر قادر است معامله‌ ای انجام دهد. دو نوسان اول تنها برای ترسیم مثلث مورد استفاده قرار می گیرد. لذا، برای ایجاد سطوح بالقوه حمایت و مقاومت، و انجام معامله در یکی از آنها، قیمت باید حداقل ۳ مرتبه به آن سطح برخورد کند.

استراتژی شکست الگوی مثلث در بورس

استراتژی شکسته ‌شدن قیمت را می ‌توان در انواع مثلث استفاده کرد. صرف نظر از این که مثلث افزایشی، کاهشی یا متقارن باشد، شیوه عمل طبق این استراتژی یکسان است. به هنگام حرکت قیمت یک دارایی به بالاتر از خط روند بالایی یک مثلث، می‌ توان وارد معامله خرید شد است. وقتی که قیمت یک دارایی، به زیر خط روند پایینی مثلث نزول کرد باید برای فروش اقدام کرد. از آنجا که هر معامله ‌گر امکان دارد خطوط روند خود را اندکی متفاوت رسم کند، امکان دارد نقاط ورود و خروج به معامله در بین معامله‌ گران اندکی متفاوت باشد.

استراتژی شکست

در راستای تشخیص شکست‌ های واقعی و خروج قیمت از مثلث، وقتی که قیمت در حال خروج از مثلث است، افزایش در حجم معاملات می ‌تواند سیگنالی از معتبر بودن شکست باشد. هدف این استراتژی کسب سود در زمان خروج و دور شدن قیمت از مثلث است. چنانچه قیمت به پایین ‌تر از حمایت مثلث بشکند، آنگاه معامله ‌گر یک معامله فروش با حد ضرری که بالای نوسان بالای اخیر، یا بالای مقاومت مثلث قرار داده شده، شروع می کند.

چنانچه قیمت بالاتر از مقاومت مثلث شکسته شود، آنگاه معامله ‌گر وارد معامله خرید می ‌شود و حد ضرر را کمی پایین‌ تر از کف قیمت اخیر قرار می ‌دهد. به منظور خروج موفقیت ‌آمیز از معاملات سودآور، برای معاملات خود حدسود تعیین کنید. می ‌توان حدسود را روی قیمتی است که معادل کل ارتفاع الگوی مثلث باشد. برای مثال، چنانچه مثلث در قسمت قطور خود ۵۰ تومان ارتفاع داشت، آنگاه هدف سود را باید ۵۰ تومان بالاتر از نقطه شکست قرار دهید.

حدسود، آسان ترین رویکرد برای خروج از یک معامله سودآور است. در نتیجه، قیمت یا به حدضرر یا به حدسود می رسد. مشکل اینجاست که بعضی مواقع معامله امکان دارد سود خوبی نشان بدهد، ولی به حدسود نرسد. برای این شرایط و برای جلوگیری از سوخت شدن سودها، معامله گران باید معیارهای بیشتری به استراتژی خروج از معاملات اضافه کنند. به عنوان مثال تعیین کنند که اگر قیمت، روندی خلاف پوزیشن اتخاذ شده شروع کرد از معامله خارج شوند.

نکات مهم درباره الگوی مثلث در بورس

  • چنانچه نمودار از بالای مثلث خارج شد؛ احتمال پولبک وجود خواهد داشت و ما در این خروج قادریم اقدام به خرید کنیم و بعد از حرکت نمودار به اندازه قاعده مثلث همگرا سهام خود را بفروشیم.
  • بر اساس نظریه و تحلیل های نوین، این الگو از الگوهای اصلاحی محسوب می شود و از ۵ موج برخوردار است که بعد از اتمام این ۵ موج انتظار ادامه روند و پایان اصلاح را داریم.
  • چنانچه مثلث ۱/۳ نهایی تشکیل الگوی خود را طی کند و از مثلث خارج نشود الگوی مثلث همگرا با شکست مواجه می شود و نمودار تشکیل یه روند رنج را خواهد داد.
  • به منظور رسم هر ضلع مثلث، داشتن حداقل ۲ نقطه لازم است.
  • اغلب تعیین هدف قیمتی در این الگو بدین شکل است که از نقطه شکست به اندازه قاعده مثلث میزان صعود یا نزول را در نظر می گیریم.
  • نمودار در مثلث همگرا از هر کجای نمودار که خارج شود در همان جهت به اندازه قاعده مثلث حرکت خواهد کرد؛ معمولا نمودار در ۱/۳ نهایی تشکیل الگوی مثلث از مثلث خارج خواهد شد.
  • چنانچه مثلث ۱/۳ نهایی تشکیل الگوی خود را طی کند و از مثلث خارج نشود، الگوی مثلث همگرا با شکست روبرو می شود.

کلام پایانی و نتیجه گیری

الگوی مثلث در بورس از الگوهای متداول قیمتی است که در نمودارها بسیار دیده می شود و میتوان از قواعد آن به سود خود استفاده کرد.

دانستن نحوه تفسیر و معامله کردن با الگوی مثلث در بورس مهارت خوبی است، به خاطر این که آنها رایج اند، ولی امکان دارد هر روز و در تمام دارایی ‌ها دیده نشوند.

جالب است بدانید که معامله ‌گران کوتاه‌ مدت، معمولا نیاز به طیف وسیع ‌تری از استراتژی‌ ها دارند و نه فقط الگوهای مثلث، لذا از آموزش تحلیل تکنیکال ، تحلیل فاندامنتال ، تابلوخوانی در بورس و مواردی از این دست استفاده کرده و الگو ها را هم در کنار آن ها در نظر خواهند داشت.

مفاهیمی که در این مقاله برای شما بیان شد را می ‌توان برای معامله با دبگر الگوهای نموداری نیز استفاده کرد، مثل؛ محدوده‌ های رنج، گوه‌ ها و کانال ‌ها.

قبل از اقدام به معامله این الگوها با پول واقعی، تشخیص، ترسیم و معامله با الگوهای مثلث‌ را با معاملات مجازی تمرین کنید. به این ترتیب قادرید پیش از اینکه سرمایه خودتان را به خطر بیندازید، اطمینان حاصل کنید که با تحلیل و تشخیص الگوهای مثلث از توانایی کسب سود برخوردارید.

امیدوارم از این مقاله با عنوان الگوی مثلث در بورس نهایت استفاده رو برده باشید. هر سوال و یا ابهامی هم بود، از طریق بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها با ما در ارتباط باشید. اگر قصد سرمایه گذاری در بورس را دارید بد نیست در خصوص با الگوهای مثلثی هم بدانید.

برای دوستانتان بفرستید: