Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
تابلو خوانی در بورس - آموزش صفر تا صد تابلو خوانی بورس | کد بورسی

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تابلو خوانی در بورس – آموزش صفر تا صد تابلو خوانی مقدماتی بورس

هر شخص سرمایه گذاری برای شروع فرآیند سرمایه گذاری نیاز دارد تا آموزش های ابتدای و پایه ای آن بازار را ببیند تا برای اتخاذ تصمیمات مهم برای خرید، فروش و رصد کردن بازار و … توانایی لازم را کسب نماید. تابلو خوانی در بورس یکی از مواردی است که سرمایه گذاران آن باید با آن آشنایی کامل را داشته باشند و از آن جایی که تابلو خوانی در بازار بورس بسیار ساده و کاربردی است، یادگرفتن آن می تواند کمک شایانی در تصمیمات ما داشته باشد. در این مقاله آموزشی قصد داریم بگوییم؛ تابلو خوانی چیست ، تابلو خوانی حرفه ای بورس به چه صورت است ، تابلو خوانی بورس چه اثری در تصمیمات ما خواهد گذاشت و … و به صورت کلی این مقاله آموزش صفر تا صد تابلو خوانی بورس است و شما عزیزان باید مفاهیم آن را که ساده هم هست، یاد بگیرید. اگر در بورس فعالیت دارید این مطلب راهنما تحت عنوان تابلو خوانی در بورس را از دست ندهید.

تابلو خوانی در بورس

همانطور که گفتیم به منظور ورود و کسب موفقیت در هر حرفه و شغلی، آموزش و کسب مهارت در آن زمینه، اولین مرحله خواهد بود. ورود به بازار بورس و تبدیل شدن به یک معامله گر حرفه ‌ای و با تجربه، هدف بسیار والایی است که هر سرمایه گذار در ذهن خود دارد، ولی دستیابی به آن به‌ سادگی قابل دسترسی نیست و مستلزم یادگیری مداوم می باشد. به علاوه مفاهیمی مانند؛ تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی، یکی از مباحث حائز اهمیت تابلو خوانی بورس و بازار خوانی در بازار سرمایه است که هر سرمایه گذار باید آن را فرا بگیرد.

به بیانی دیگر کار روانشناسی بازار بورس دقیقا همین تابلو خوانی بازار بورس محسوب می شود. یک سرمایه گذار باید بر تابلو بورس و بازار خوانی مسلط باشد تا بتواند به بررسی و تجزیه و تحلیل اتفاقات روی تابلو بپردازد و در نهایت خرید و فروشی مطمئن تر و پر سود تر را برای خود رقم بزند. پس همان طور که گفتیم یکی از احتیاجات یک سرمایه گذار بعد از ورود به بازار بورس و دریافت کد بورسی این است که به تابلو خوانی در بازار بورس و بازار خوانی به اندازه کافی مسلط باشد تا بتواند اتفاقاتی را که در تابلو معاملاتی بورس می بیند، تجزیه و تحلیل نماید تا با استفاده از اطلاعات کسب شده، خرید و فروش مطمئن و پر سود تری داشته باشد.

تابلو خوانی چیست ؟

همان ‌طور که اشاره هایی داشتیم، تابلوخوانی در بورس یعنی بررسی هر نماد، میزان خرید و فروش، انواع کندل های قیمتی، قیمت پایانی و قیمت آخرین معامله، سهام شناور سهم و نسبت های EPS و P/E سهم و گروه، ورود و خروج پول هوشند ، ارزش معاملات، تحرکات حقوقی و حقیقی، نوسان‌ های قیمت، میزان عرضه و تقاضای موجود روی هر سهم و مواردی از این دست که به شناخت وضعیت کوتاه ‌مدت و میان ‌مدت سهم منجر خواهد شد.

۹ مورد از موارد تابلو خوانی در بورس ایران

نخستین چیزی که برای تابلوخوانی در بورس باید با آن آشنایی داشته باشیم، اطلاعات معاملات سهم است که در سایت رسمی بورس تهران ، قادریم از آن استفاده کنیم.چنانچه به دنبال سهم خاصی باشیم، با جست و جوی آن در این سایت، قادریم به سابقه معاملات آن سهم دسترسی داشته باشیم. به عنوان مثال نماد پارسان را جستجو می ‌کنیم و در نتیجه تمامی اطلاعات این نماد برای ما نمایان خواهد شد :

تابلو خوانی در بورس

۱) قیمت آخرین معامله و قیمت پایانی

اولین و بالایی ترین بخش در تابلوی بازار یک سهم در واقع وضعیت قیمت روز سهم را نشان خواهد داد. در نظر داشته باشید که قیمت خرید، بهترین سفارشی است که در سطر اول سفارشات قابل دیدن است. قیمت معامله نشان دهنده آخرین قیمتی که سهم معامله شده است، می باشد. قیمت اولین بیانگر نخستین معامله ‌ای است که در نماد صورت پذیرفته است و قیمت پایانی، میانگین قیمت های معامله شده در همان روز را با توجه به حجم معاملات بیان می کند. قیمت فروش هم مثل قیمت خرید است و قیمت دیروز، قیمت پایانی روز گذشته را نمایان می کند.

اگر آخرین قیمت معامله نسبت به قیمت پایانی عدد بزرگ تری باشد، بیانگر اقبال بازار به سهام می باشد و روند مثبت احتمالی در روز کاری بعدی سهم را نشان خواهد داد و اگر آخرین قیمت معامله عددی کمتر از قیمت پایانی سهم باشد، دقیقا برعکس خواهد بود و نشان دهنده عدم رقبت بازار در آن بازه زمانی سهم می باشد و می تواند روند نزولی روز آتی را رقم بزند. این نکته را در خاطر داشته باشید که در محاسبه قیمت پایانی سهام، میزان حجم مبنای سهم نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در شرایطی که تعداد سهام مورد معامله در یک روز بسیار کم تر از حجم مبنا باشد، قیمت پایانی نزدیک ۰ خواهد بود. به صورت کلی قیمت پایانی به منظور محاسبه قیمت مجاز روز آینده مورد استفاده قرار خواهد گرفت به شکلی که قیمت پایانی سهم در انتهای روز معاملاتی، قیمت صفر تابلوی روز بعدی کاری آن سهم خواهد بود.

۲) بازه قیمتی در بازه های زمانی مختلف

این قسمت از تابلوی روز معاملاتی سهم در حقیقت بیانگر تغییرات روزانه، هفتگی و سالیانه سهم می باشد. شایان ذکر است که بازه روز حداقل و حداکثر قیمتی است که سهام شرکت در آن روز مورد معامله قرار گرفته است. قیمت مجاز هم قیمتی است که سهم می‌ تواند روزانه در آن بازه قیمتی نوسانات قیمتی داشته باشد. بازه هفته هم بیانگر قیمت سهام شرکت در بازی زمانی ۷ روز کاری سهم می باشد و بازه سال قیمت سهام نیز بیانگر نوسانات قیمتی یک ساله قیمت است، بدین معنی که چنانچه امروز ۱۵ اردیبهشت باشد، قیمت سال آن سهم، قیمت سهام شرکت را در ۱۵ اردیبهشت سال گذشته تا ۱۵ اردیبهشت امسال بیان خواهد کرد. به عنوان مثال و طبق عکسی فوق، محدوده قیمتی که سهم پارسان می تواند در آن نوسان کند، ۲۰۹۵ تا ۲۱۴۹ می باشد که در واقع با لحاظ مثبت و منفی ۵ درصد نسبت به قیمت فعلی سهم، این اعداد به دست خواهد آمد.

۳) معاملات سهم یکی از نکات تابلو خوانی در بورس

در بخش سوم که معاملات سهم نام دارد در واقع بیانگر تعداد معاملاتی که در یک سهم انجام شده است، می باشد. برای مثال و با توجه به عکس بالا، در نماد پارسیان، ۲۱۰ معامله ثبت شده است. در نظر داشته باشید که این عدد ارتباطی با حجم معاملاتی روز سهم ندارد و حجم معاملات شامل تعداد سهام شرکت است که در طول روز بین خریدار و فروشنده مورد معامله قرار گرفته است. برای مثال حجم معاملات نماد پارسان با توجه به عکس فوق ۴٫۹۹۸ M (میلیون) سهم می باشد.

۴) حجم مبنا ، سهام شناور ، میانگین حجم ماه

به همان صورت که از نام تعداد سهام هم مشخص است به تعداد سهامی که معامله شده است، اطلاق می گردد. حجم مبنا هم به حداقل تعداد سهامی می گویند که باید در طول یک روز بین سهامداران جابجا شود تا قیمت پایانی آن سهم قادر به نوسان مثبت یا منفی باشد. حجم مبنا به خودی خود به منظور کنترل رشدهای شارپی و حبابی قیمت سهام در سال ۱۳۸۲ با نرخ ۱۵ درصد از کل سهام یک شرکت طی یک سال تصویب شده بود که در سالیان اخیر قوانین و اندازه آن مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفته است.

حجم مبنا با توجه به عکس فوق و برای سهم پارسان، ۴۶۳۴ میلیون سهم است، بدین معنی که اگر ۴۶۳۴ میلیون سهم در طول روز در این سهم، معامله شود، قیمت پایانی اجازه نوسان حداکثری خواهد داشت، وگرنه به اندازه ای که حجم مبنا پر شده است قیمت پایانی به قیمت آخرین معامله نزدیک خواهد شد، البته این نکته را در نظر داشته باشید که حجم معاملات هم در این موضوع تاثیر گذار است و قیمت پایانی برای حرکت به سمت قیمتی که بیشترین و در واقع سنگین ترین اردرها روی آن معامله شده باشد، تمایل بیشتری خواهد داشت.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، آموزش های رایگان تابلو خوانی در بورس و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


سهام شناور هم درصدی از سهام شرکت به حساب می اید که در اختیار عموم قرار دارد. در سهم پارسیان و با توجه به عکس بالا، درصد سهام شناوری سهم پارسان ۱۷ درصد است، یعنی ۱۷ درصد از سهام کل شرکت پارسان به عنوان سهم در دست مردم قرار دارد. شایان ذکر است که هر اندازه درصد سهام شناور یک شرکت بیشتر باشد، می ‌توان این طور گفت که سهام آن شرکت طبق عرضه و تقاضای واقعی، قیمت‌ گذاری می شود و کنترل قیمت سهام و فعالیت‌ های سفته بازی در همچین شرکت ‌هایی کم تر دیده می شود. میانگین حجم ماه هم میانگین تعداد سهامی است که در ۳۰ روز گذشته مورد معامله قرار گرفته است.

۵) خرید و فروش حقیقیی و حقوقی

در ابتدا ذکر این نکته الزامیست که در بازار بورس دو گروه سرمایه ‌گذار وجود دارد؛ گروه اول سرمایه گذاران حقوقی و گروه دوم سرمایه گذاران حقیقی می باشند. سرمایه گذاران حقوقی، شرکت ‌های ثبت ‌شده ‌ای اند که به وسیله شرکت اقدام به دریافت کد بورسی کرده اند که شرکت های سرمایه گذاری، سبدگردانی، صندوق های سرمایه گذاری و … را شامل می شوند، ولی سرمایه گذاران حقیقی در واقع افرادی محسوب می شوند که اقدام به دریافت کد معاملاتی کردند و در ادامه در بورس به خرید و فروش سهام پرداخته اند.

در حقیقت یکی از قسمت های حائز اهمیت سایت بورس این قسمت به حساب می آید که در آن تعداد خریداران و فروشندگان، میزان خرید و فروش حقیقی ها و حقوقی ها و حجم معاملات هر یک از آن ها نمایش داده می شود. با بررسی تعداد سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی و حجم معاملات صورت گرفته، می ‌توان به تجزیه و تحلیل سهم مد نظر و تصمیم گیری نهایی در خصوص با آن پرداخت. همانطور که از نماد پارسان که در عکس بالا به عنوان مثال برای شما آورده ایم تا درک بهتری از گفته های ما داشته باشید، سمت چپ مربوط به فروشنده‌ ها و سمت راست مربوط به خریداران است. نسبت حقوقی ‌ها در معاملات می تواند دو مدل تفسیر داشته باشد :

  1. وجود حقوقی و یا حقوقی بیشتر در قسمت فروش نسبت به خرید که بیانگر ایجاد پتانسیل رشد سهم پس از یک نزول کوتاه است.
  2. وجود حقوقی و یا حقوقی بیشتر در قسمت خرید نسبت به فروش که بیانگر ایجاد پتانسیل برای افت سهم پس از یک رشد موقت است.

به عنوان مثال وقتی که حقوقی ‌ها در صف فروش قرار بگیرند و یا نسبت آن‌ ها بیشتر از حقوقی‌ های خریدار باشد و حجم معاملات آن ‌ها هم بیشتر از ۱۵ درصد باشد، این موضوع بیانگر ادامه روند صعودی سهم می باشد، البته در صورتی که از لحاظ نسبت کلی خریداران حقیقی به فروشندگان حقیقی در وضعیت روند مثبت قرار داشته باشیم، می توان این موضوع را تضمین کرد که روند قیمتی رو به رشد باقی خواهد ماند.

۶) بخش خرید و فروش (سکوی معاملات)

این قسمت بیانگر روند کنونی معاملات سهم می باشد. کلا ۳ حالت در معاملات یک سهم قابلیت رخ دادن دارد؛ اول این‌ که صف خرید باشد، دوم این که صف فروش باشد و سوم این که خرید و فروش به ‌صورت متعادل و بین سهامداران در حال انجام باشد. خرید و فروش اوراق بهادار در بورس طبق دستورالعمل های حراج صورت می پذیرد. در این حراج اولویت اول قیمت مناسب و اولویت دوم زمان خواهد بود. برای مثال به همان صورت که در تصویر بالا هم که مربوط به نماد پارسان است مشخص است، در سطر اول و در بخش تقاضا تعداد ۱ کد درخواست خرید با حجم ۳۶۰ سهمی را در قیمت ۲۱۰۲ ریال ثبت نموده است و در سطر دوم سفارشاتی که قیمت بیشتر و در زمانی نزدیک تر به سمت هسته معاملاتی ارسال شده باشد، به ترتیب نمایش داده خواهد شد.

در نظر داشته باشید که حجم و تعداد افراد درخواست کننده سهم در جایگاه آن ها در سکوی معاملاتی (بخش ۶ در عکس فوق) اثری ندارد و اولویت برای بالاتر نمایش دادن در این قسمت بدین صورت است که؛ در بخش خرید، در ابتدا ثبت قیمت بالاتر و در ادامه زمان ارسال سفارش به هسته معاملاتی ملاک خواهد بود و در قسمت فروش، در ابتدا قیمت پایین تر و در ادامه زمان ارسال سفارش به هسته معاملاتی بورس ملاک نمایش بالاتر اردر شما در این قسمت خواهد بود و حجم درخواستی، تعداد سفارش و … در این موضوع نقشی را ایفا نخواهد کرد.

لازم به ذکر است که در نهایت و در زمانی که قیمت پیشنهادی برای خرید سهم با قیمت پیشنهادی برای فروش سهم مطابقت داشته باشد، معامله انجام خواهد شد. در این حالت سامانه معاملاتی به‌ صورت خودکار خرید و فروش را در کسری از ثانیه انجام خواهد داد و بلافاصله سفارش ‌های انجام ‌شده از سامانه معاملاتی حذف و سفارشات خرید و فروش جدید با همین مکانیز آماده برابری در مقابل هم و به صورت کلی معامله خواهند بود.

۷) اطلاعات مربوط هم صنعتی های سهم

در این بخش می توانید تمامی خلاصه تمام مواردی که در تابلو خوانی سهم در بورس اهمیت دارد را برای هم گروهی های سهم مورد نظر خود مشاهده کنید. به عنوان مثال و همانطور که در شکل هم مشخص است، قادرید اطلاعاتی مانند؛ قیمت پایانی و آخرین قیمت معامله، حجم معاملات، ارزش معاملاتی سهم در آن روز و نمودار ماهانه سهام های هم گروهی سهم مورد نظر را ببینید که می تواند نشان دهنده وضعیت هم گروهی های سهم و به صورت کلی وضعیت شاخص صنعت آن سهم باشد که می تواند به صورت کلی صعودی، نزولی و یا خنثی باشد.

۸) نمودار قیمت و حجم روزانه جزو نکات تابلو خوانی در بورس

این نمودار نشان دهنده این خواهد بود که در دامنه نوسان روزانه چه حجمی و در چه قیمتی مورد معامله قرار گرفته است. همانطور که در شکل هم پیداست، ستون افقی مربوط به قیمت سهم و ستون عمودی مربوط به زمان معاملات سهم در طول روز است که بر اساس ساعت کاری بورس تنظیم شده است.

۹) جدید ترین اطلاعیه های کدال سهم

در این بخش از تابلوی سهم، می توانید اطلاعیه های سهم مورد نظر را در خصوص با موارد مختلف مانند؛ صورت های مالی دوره های مختلف زمانی، اطلاعیه های مربوط به افزایش سرمایه سهم ، توقف سهم به دلیل موارد مختلف، تاریخ دقیق برگزاری انواع مجامع مختلف شرکت های بورسی و … رو مشاهده کنید تا از اخبار بروز سهم اطلاع داشته باشید و این داده های خام را در تصمیمات خود برای خرید، فروش و یا نگهداری سهم لحاظ کنید.

نکات مهم تابلو خوانی در بورس

  1. صف خرید و صف فروش سهم به هیچ عنوان بیانگر ارزشمندی و یا عدم ارزشمندی سهم نیست.
  2. رنج های مثبت و منفی در طول روز نشان دهنده نیت و تحرکات سهامدار عمده می باشد.
  3. نوسان های منفی در روزهای صعودی بازار، بیانگر جم گردن سهم به وسیله بازیگر اصلی سهم است.
  4. به قیمت آخرین معامله و قیمت پایانی سهم توجه داشته باشید، لذا معمولا می تواند بیانگر ورود و یا خروج حقوقی باشد.
  5. ملاک ارزشمندی و به صورت کلی تصمیم خودتان را در روز بازگشایی سهام های مختلف قرار ندهید، لذا در روز بازگشایی قیمت سهم تحت تاثیر هیجانات روز آن سهم است.
  6. جریان ورود پول را در نظر بگیرید و بدانید که ورود و خروج پول هوشمند یک روزه اتفاق نمی افتد و بعضا ماه ها طول می کشد.
  7. تحرکات بازار گردانان سهم را زیر نظر بگیرید، زیرا آن ها صبر زیادی دارند و تلاش دارند تا جای ممکن سهامداران را خسته کرده و اصطلاحا از آن ها نوسان بگیرند.
  8. کد به کد ها را تحت نظر داشته باشید، ولی فکر نکنید که رکن بسیار مهمی برای تصمیم شما هستند، به این دلیل که بسیاری از کد به کد ها برای گمراهی شما سهامداران طراحی میشود.
  9. در تابلو خوانی بورس ، در صورتی که تعداد خریدار سهم به نسبت فروشنده های ان کم تر باشد، ولی روند قیمتی خنثی یا صعودی باشد، بیانگر قدرت خریدار خواهد بود، ولی این مورد هم شرط کافی برای خرید و یا فروش یک سهم نیست.
  10. حجم معاملات یکی از مهم ترین مولفه های موجود برای شناسایی سهام مستعد رشد است. در واقع هیچ کاهش و یا افزایشی بدون تغییر در روند حجم معاملاتی آن سهم رخ نخواهد داد. در حقیقت یعنی اگر سهام شما ۱۰۰ درصد هم رشد کرده باشد ولی حجم معاملاتی در آن پایین باشد، به معنی نقدشوندگی پایین آن سهم است و ای امکان وجود دارد که در زمان فروش آن به مشکل بخورید. به عنوان آخرین نکته در خصوص با حجم معاملات در خاطر داشته باشید که همیشه تغییرات ناگهانی حجمی را باید زیر نظر خود داشته باشید.

کلام آخر

به صورت کلی برای انجام یک معامله و یا خرید و شناسایی سهام مستعد رشد، باید به علاوه استفاده از تحلیل تکنیکال، بنیادی و توجه به موارد دیگر، رفتارشناسی سرمایه گذاری و وضعیت کلی بازار را نیز در خرید و فروش آن سهام در نظر داشته باشید و این روانشناسی بازار از تابلوی سهم آغاز خواهد شد و به کل بازار خواهد رسید، در واقع تا تابلو خوانی بورس که در کنار تحلیل تکنیکال و بنیادی لحاظ شده است، قادرید بهترین سهام های بازار را شکار کرده و بهترین سودها را از آن ها کسب کنید.

بیشتر اوقات به کمک تابلوی بورس است که می توانیم اتفاقاتی مثل کد به کد کردن، معاملات بلوکی، اردر های ترس و موارد اینچنینی را مشاهده کنیم که تمامی آن ها تنها با استفاده از مفهومی با نام تابلو خوانی بازار و رفتارشناسی سرمایه‌ گذاران امکان پذیر خواهد شد. بهترین سایت تابلو خوانی بورس متعلق به خود سازمان بورس است و شما عزیزان هم همیشه قادرید از آن استفاده های لازم رو ببرید. در این مطلب سعی کردیم به اموزش تابلو خوانی بورس بپردازیم، امیدوارم که مفهوم تابلو خوانی بورس را تا حدود زیادی متوجه شده باشید. هر گونه سوال و یا ابهامی هم بود، از بخش نظرات از کارشاناسان کد بورسی سوال فرمایید تا با زبانی ساده پاسخ شما را بدهند.

برای دوستانتان بفرستید: