Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
آموزش تحلیل تکنیکال بورس به زبان ساده - آموزش تحلیل تکنیکال مقدماتی | کد بورسی

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

آموزش تحلیل تکنیکال بورس به زبان ساده – آموزش تحلیل تکنیکال مقدماتی

بسیاری از افراد برای سرمایه گذاری بهتر در بازار بورس، بازار جهانی، ارزهای دیجیتال و … برای آموزش تحلیل تکنیکال بورس به زبان ساده اقدام می کنند و دوست دارند در ابتدای امر آموزش تحلیل تکنیکال مقدماتی رو ببینند و در ادامه به آموزش تحلیل تکنیکال پیشرفته بپردازند و روند سودسازی خود را از بازارهای مالی بهبود ببخشند. حال سوالات اصلی این است که؛ تحلیل تکنیکال چیست و کاربردهای تحلیل تکنیکال در بورس از چه قرار است؟ آیا نرم افزار تحلیل تکنیکال اتوماتیک وجود دارد و می توان به آن استناد کرد؟ آیا خرید کتاب تحلیل تکنیکال جان مورفی میتواند در یادگیری مبانی تحلیل تکنیکال به ما کمک کند؟ در این مقاله آموزشی قصد داریم به آموزش تحلیل تکنیکال بورس به زبان ساده بپردازیم و تحلیل تکنیکال را بسیار ساده و کاربردی برای شما تعریف کرده و کاربردها و نحوه استفاده از آن را در بازار بورس برای شما عزیزان بیان کنیم.

آموزش تحلیل تکنیکال بورس به زبان ساده

در جواب به این سوال که تحلیل تکنیکال چیست باید گفت که در حقیقت در تحلیل تکنیکال یا همان یا فنی، بر این باوریم که قیمت سهام را عرضه و تقاضا تعیین مشخص می کند.

تحلیل‌ گران فنی اعتقاد دارند که با وجود نوسانات روزانه،‌ قیمت سهام از الگوهای خاصی پیروی می‌ کند که برای مدت طولانی تغییری نخواهند کرد.

یکی از ابزارهای اساسی تحلیلگران تکنیکال،‌ نمودارها به شمار می روند.

تحلیل ‌گران تکنیکال، وضعیت سهم را در کوتاه‌ مدت و بلند مدت تخمین می زنند و روند کلی و جزئی قیمتی را پیش بینی می کنند.

آن‌ ها در واقع رفتار بازار را با روش ‌های محاسباتی تخمین می زنند و زمان مناسب برای خرید و فروش یک سهم را تشخیص می دهند، اما تحلیلگران فاندامنتال یا بنیادی که بررسی سهام ها و شرکت ها به صورت بنیادین می پردازند و تعیین می کنند که سهام شرکت x سهام بنیادین به حساب می آید و ارزش هر سهام شرکت چقدر است و آیا ارزش خرید در بازه بلند مدت را دارد یا خیر. پس الان می دانیم که تحلیل تکنیکال به زبان ساده چی هستش و با چه قراره در این مطلب آموزشی آشنا بشیم.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

ابزار اصلی در تحلیل تکنیکال همانطور که پیش تر اشاره هایی داشتیم، نمودارها محسوب می شوند.

تحلیلگران تکنیکال بر این باورند که روند نمودارهای گوناگون طبق عوامل اقتصادی، سیاسی، پولی، روان شناسی و … رخ می دهد و می‌ توان به این موارد استناد کرد.

بر همین اساس، اطلاعات مالی در قالب نمودارها بیان می ‌شود و برای یافتن الگوهای تکراری بررسی و تحلیل می شوند.

اساس تحلیل تکنیکال به چه صورت است؟

بررسی تغییرات عرضه و تقاضا در نمودارها ، مهم‌ تر بودن قیمت ‌های گذشته سهام نسبت به علت آن قیمت‌ ها ، اثرات نقل و انتقال عرضه و تقاضا بر تغییرات روند سهام ، تعیین ارزش بازار به وسیله عرضه و تقاضا جزو مواردی هستند که تحلیلگران تکنیکال یا همان فنی به آنها باور دارند.

البته خود تحلیل گران تکنیکال به این موضوع اشاره می کنند که بعضی اوقات قیمت، اصلا از هیچ روند خاصی پیروی نمی کند و بیشتر تحت تاثیر عرضه و تقاضا و هیجانات بازار است.

اگر بخواهیم آموزش تحلیل تکنیکال بورس به زبان ساده را در دستور کار داشته باشیم باید گفت که، تحلیلگر تکنیکال بر این باورند که باید به دنبال چیستی قیمت باشیم و چرایی آن اهمیت چندانی ندارد.

از نظر آن ها این بیشتر بودن تقاضا که در قالب سفارشات خریداران نمایش داده می شود، نسبت به عرضه که در قالب سفارشات فروش پدیدار می شود، است که قیمت را زیاد می کند و ارزش هر چیز به پولی است که در ازای آن می پردازید و علت آن هم حائز اهمیت نیست.

در خلاصه کتاب تحلیل تکنیکال جان مورفی هم بعضی از این موضوعات رو باهم دیگه مورد بررسی خودمون قرار دادیم.

کتاب تحلیل تکنیکال جان مورفی همواره یکی از بهترین مراجع موجود در خصوص با تحلیل تکنیکال بازارهای مالی به حساب می آمد و همین موضوع سبب شده که بسیاری از تازه واردان به بورس و بازارهای مالی، به خرید کتاب تحلیل تکنیکال جان مورفی برای تقویت دانش تحلیل خود اقدام کنند.

انواع مختلف تحلیل تکنیکال

به صورت کلی، تحلیل تکنیکال به دو نوع ذهنی و عینی تقسیم بندی می شود.

در حقیقت تحلیل تکنیکال ذهنی حاوی مجموعه روش ‌ها و الگوهایی می باشد که از پیش توضیحی برای آن‌ ها تعیین نشده است.

نتیجه حاصل از روش ذهنی مبتنی بر تفسیر فردی روش‌ های استفاده شده به وسیله تحلیلگر است.

معمولا این روش موجب خواهد شد که دو تحلیلگر با وجود این که اطلاعات مشابهی را مورد استفاده قرار می دهند، نتایج متفاوتی دریافت کنند، از همین روی روش ذهنی غیر قابل آزمایش است و امکان برنامه‌ نویسی آن در کامپیوتر هنوز ممکن نمی باشد.

ولی روش عینی به این صورت نیست.

در واقع در تحلیل تکنیکال عینی قوانین در قیاس با تحلیل تکنیکال ذهنی، به روشنی توضیح داده شد است و تفسیر افراد در این تحلیل مشابه هم خواهد بود.

جالب است بدانید که معیار استفاده از روش عینی در اطلاعات موجود در بازار بسیار دقیق است، پس قادر هستیم از این روش روی داده‌ های قدیمی هم استفاده کنیم تا از قوانین مشخصی استفاده کنیم.

ابزارهای تحلیل تکنیکال

در آموزش تحلیل تکنیکال بورس به زبان ساده که در واقع بیشتر آموزش تحلیل تکنیکال مقدماتی به حساب می آید تا آموزش تحلیل تکنیکال پیشرفته ، باید به بررسی تحلیل تکنیکال به زبان ساده پرداخت و از ذکر کردن مواردی که در قدم های بعدی یادگیری فرآیند تحلیل فنی قرار دارند، خودداری کرد، پس الآن قصد داریم ما در خصوص با ابزارهای تحلیل تکنیکال با شما صحبت کنیم تا دید مناسبی در مورد موضوع تحلیل تکنیکال به شما بدهیم.

نظریه داو

نظریه داو در واقع، تعبیری از قانون سوم نیوتن است که می ‌گوید هر عمل با عکس ‌العملی همراه است، بدین شکل که هر صعودی، نزولی را به همراه خواهد داشت و برعکس.

داو بر این باور بود که بورس سهام یک معیار قابل اطمینان از شرایط کلی تجارت در اقتصاد به حساب می آید و با تجزیه و تحلیل بازار، می ‌توان آن شرایط را به دقت ارزیابی مورد تحلیل و بررسی قرار داد و جهت ‌گیری های روند اصلی بازار و سهم را بدین وسیله تعیین کرد.

نظریه داو یکی از بهترین و قدیمی‌ ترین نظریه ‌ها در تحلیل تکنیکال می باشد که همچنان کاربردهای خود را در زمینه تکنیکال دارد.

نظریه داو ۵ پخش بسیار مهم داشت که به شرح زیر است :

  1. قیمت همه چیز است. داو بر این باور بود که همه چیز روی قیمت سهم اثرگذار خواهد بود و قیمت تنها چیزی است که باید در تحلیل و بررسی ها مورد توجه قرار داد.
  2. شاخص‌ ها باید یکدیگر را مورد تایید قرار دهند. یعنی سیگنال ‌هایی که در یک شاخص اتفاق می افتد، می بایست با سایر سیگنال‌ ها در تناسب باشد. چنانچه یک شاخص، روند اصلی صعودی جدید را تایید کند، ولی شاخص دیگر بیانگر روند اصلی نزولی باشد، معامله ‌گران نباید تصور کنند که روند جدیدی شروع شده است.
  3. روندها تا وقتی که اتفاق خاصی نیوفتد، ادامه خواهند داشت. برگشت در روندهای اولیه می ‌تواند با روند ثانویه اشتباه گرفته شود. تشخیص اینکه آیا صعود در بازار خرسی یک بازگشت است یا یک نوسان کوتاه مدت، سخت است. در این خصوص، تئوری داو احتیاط را در دستور کار خود دارد و این که امکان یک بازگشت احتمالی وجود دارد را تایید می کند.
  4. روندهای اصلی یا اولیه از ۳ مرحله تشکیل می شوند. در بازار گاوی، این مرحله انباشت، مرحله مشارکت عمومی که حرکات بزرگ سهم را به همراه دارد و مرحله فزونی است. در بازار خرسی به آن ‌ها مرحله توزیع، مرحله مشارکت عمومی و مرحله وحشت که با نا امیدی سهامداران همراه است، می گویند.
  5. حجم معاملات باید روند را مورد تایید قرار دهد. چنانچه قیمت در جهت روند اصلی در حرکت باشد، حجم معاملات هم باید افزایش پیدا کند و اگر قیمت در خلاف جهت روند اصلی باشد، حجم معاملات هم باید روند کاهشی داشته باشد. در نظر داشته باشید که حجم کم بیانگر ضعف در روند است، برای مثال، در بازار گاوی، با بالا رفتن قیمت، باید حجم آن افزایش پیدا کند و در زمان افت ‌های ثانویه این حجم کم شود، چنانچه در این مثال، حجم در حین پولبک زیاد شود، می‌ تواند نشان دهنده روند معکوس شدن روند به حساب آید، بخاطر این که بیشتر فعالان بازار در جهت نزولی رفتار می کنند.

تحلیل تکنیکال به زبان ساده

منظور از قدرت نسبی چیست؟

سهام هایی در بازار وجود دارند که در بازارهای گاوی یا همان صعودی افزایش بیشتری خواهند داشت و در بازارهای خرسی یا نزولی هم کمتر کاهش را تجربه خواهند کرد.

این موضوع، ایده اصلی مفهوم قدرت نسبی است.

تحلیلگران تکنیکال بر این باورند که سهامی که قدرت نسبی بیشتری دارند، بازده بیشتری نسبت به بازده متوسط بازار برای سهامداران خود به همراه خواهد داشت.

حجم معاملات

بیشتر بحث تکنیکال روی قیمت است ولی نمیتوان از حجم معاملات قافل شد. یک اندیکاتور بسیار کاربردی در این زمینه وجود دارد که حول حجم معاملات میتوانید از آن استفاده کنید. اندیکاتور Volume بسیار کاربردی است، بخاطر این که تغییرات قیمت با حجم های زیاد خرید یا فروش رخ می دهد و شما همیشه باید به حجم معاملات توجه خاصی داشته باشید، زیرا امکان دارد اطلاعات بسیار مفیدی را از آن متوجه شوید.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

میانگین متحرک

میانگین متحرک هم در واقع ابزاری قدیمی و بسیار پرطرفدار در بین تحلیل گران تکنیکال است که در آموزش تحلیل تکنیکال بورس به زبان ساده حتما باید به آن اشاره داشت.

می ‌توان این طور بیان کرد که میانگین متحرک، میانگین قیمت سهم در مدت زمانی مشخص است.

به بیانی دیگر، به منظور ارزیابی میانگین متحرک، می بایست دوره زمانی را تعیین کنیم، به عنوان مثال برای میانگین ۳۰ روزه، به راحتی قادریم قیمت سهم را در این ۳۰ روز با یکدیگر جمع کنیم و حاصل را بر ۳۰ تقسیم کنیم، در این صورت، این روش میانگین قیمت سهم در ۳۰ روز گذشته را به ما خواهد داد.

جالب است بدانید که یکی از قابلیت های نمودار میانگین متحرک این است که اجماع رفتار سهامداران در مثلا ۳۰ روز گذشته را بیان خواهد کرد.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


چنانچه قیمت سهم پایین ‌تر از نمودار ۳۰ روزه قرار داشته باشد، بیانگر کاهش توقعات سهامداران و به نوعی نا امیدی آن ‌ها از روند قیمتی سهم است و در طرف مقابل، چنانه قیمت سهم بالاتر از نمودار میانگین متحرک قرار بگیرد، نشان دهنده این است که قیمت کنونی سهم و در نتیجه انتظار سهامداران بالاتر از انتظارات آن ‌ها در ۳۰ روز گذشته بوده است.

سهامداران اغلب زمانی که قیمت سهم به پایین میانگین متحرک برسد، آن را به فروش می رسانند و زمانی که با بالای آن برود، سهم مورد نظر را خریداری می کنند.

یکی از عیب های روش میانگین متحرک این است که اغلب دیر سهم را خریداری می کنیم و همین طور دیر آن را به فروش خواهیم رساند.

مفهوم حمایت و مقاوت در تحلیل تکنیکال

در واقع به محدوده‌ های قیمتی که انتظار داریم عرضه روی آن‌ ها افزایش یابد و به عنوان مقاومتی در برابر پیشروی سهم به حسابش می آوریم، محدوده مقاومتی قیمت آن سهم گفته میشود.

در نظر داشته باشید که بسته شدن قیمت بالای مقاومت با حجم سنگین نکته مثبت و افزایش حجم معاملات در آستانه مقاومت و برگشت قیمت نکته ‌ای منفی برای آن سهم به شمار می رود.

گفتنی است وقتی که یک مقاومت شکسته شود، این مقاومت در واقع به حمایت تبدیل خواهد شد و برعکس، وقتی هم که یک حمایت از دست رود، این حمایت در آینده تبدیل به مقاومت قیمتی سهم خواهد شد.

در مقابل به محدوده‌ های قیمتی که انتظار داریم در آن افت قیمت متوقف شده و ریزش بیشتری برای سهم متصور نیستیم، محدوده حمایتی نام گفته می شود.

این را در نظر داشته باشید که حمایت روانی با حمایت تکنیکی تفاوت دارد، به عنوان مثال اگر سهم خساپا را ۳۵۰ تومن در نظر بگیریم، قیمت ۱۰۰ تومانی برای این سهم یک حمایت روانی به حساب می آید ولی قیمت ۲۹۵ میتواند یک محدوده حمایتی تکنیکی باشد.

به صورت کلی این موضوع را در خاطر داشته باشید که اعداد رند همواره نقش حمایت و مقاومت روانی را ایفا خواهند کرد.

حمایت تاریخی نیز به حمایتی می گویند که در گذشته قبلا برای سهم انجام شده باشد و انتظار رود که دیگر سهم ریزشی بیشتر از آن را به خود نبیند.

لازم به ذکر است که بسته شدن قیمت زیر حمایت با حجم سنگین نکته ‌ای منفی برای سهم است و از طرف دیگر، افزایش حجم معاملات در آستانه حمایت و برگشت قیمت نکته مثبتی محسوب خواهد شد.

انواع مختلف روند زمانی برای انجام معاملات

  1. نوسانگیری : در کوتاه مدت شما قصد گرفتن نوسان چند درصدی از یک معامله را دارید تا از اختلاف قیمت خرید با قیمت فروش، کسب سود کنید.
  2. روند کوتاه مدت : این روند هدفی را در چند روز تا ۳ ماه به دنبال دارد.
  3. روند میان مدت : در این نوع روند شما هدفی بین ۳ تا ۶ ماه را در ذهن دارید.
  4. روند بلند مدت : در این نوع روند که به تحلیل بنیادی قوی نیاز خواهد داشت، هدفی را در نظر می گیرید که بیش از ۶ ماه زمان اجتیاج است تا به مقصود خود دست پیدا کنید.
  5. اسکالپر : این اصطلاح که بیشتر در بازار فارکس مورد استفاده است و بیش تر در تایم فریم های ۱ و ۵ دقیقه ای کاربرد دارد.

مفهوم تایم فریم (Time Frame)

تایم فریم یا دوره زمانی، به همان صورت که از اسمش مشخص است، مدت زمان تاریخچه یک پارامتر مثل حجم، قیمت و … را بیان می کند.

تایم فریم می‌ تواند روزانه، هفتگی، ماهانه و … در نظر گرفته شود.

البته این را در خاطر داشته باشید که انتخاب تایم فریم، به استراتژی تحلیلگر وابسته خواهد بود.

انواع نمودارها در تحلیل تکنیکال

نمودار ها همان طور که پیش تر هم عرض شد، از مهم ترین اجزای تحلیل تکنیکال به حساب می آیند و نقش آن بسیار تعیین کننده خواهد بود.

نمودار های زمان-قیمت از مرسوم ترین نمودارهایی به حساب می آید که تحلیل گران از آن استفاده می کنند.

نمودارهای تحلیل به صورت کلی به سه دسته نمودارهای خطی، میله ای و شمعی تقسیم می شوند.

شایان ذکر است که نمودارهای شمعی بیشترین کاربرد را در تحلیل تکنیکال دارند و ترجیح بسیاری بر این است که از این مدل از نمودار استفاده کنند ولی به صورت کلی ماهییت این سه نوع نمودار با یک دیگر یکسان است.

  • نمودار شمعی : نمودار شمعی یا همان کندل، روند قیمتی و اطلاعات دیگر اعم از قیمت بازگشایی، قیمت بسته شدن سهم، کم ترین قیمت، بیش ترین قیمت را با رنگ های مختلفی که بیشتر سبز و قرمز است نشان می دهد. این شمع ها در کنار هم قرار گرفته و در تایم فریم های گوناگون، روند های منظمی را تشکیل خواهد داد که تحلیل گران قادرند به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه، سالانه و … از آن ها استفاده کنند. شمع قیمتی تو پر دارد که به آن بدنه شمع گفته می شود و قسمتی خطی مانند در دو طرف خود دارد که به آن سایه می گویند. بدنه دامنه نوسان قیمت و قیمت باز و بسته شدن سهم را به ما نشان می دهد و سایه هم بیشترین و کم ترین قیمتی که سهم تجربه کرده است را نمایش خواهد داد.
  • نمودار خطی : این نوع از نمودار ها در واقع نمایش گرافیکی از عملکرد قیمتی به نمایش می گذارند که مجموعه ای از نقاط مختلف را به هم وصل کرده و خطی را به عنوان خط قیمتی به کاربر نمایش می دهند. استفاده از این نمودارها معمولا رایج نیست ولی برای تغییرات قیمت روزانه سهم کاربرد خوبی از خود نشان داده اند.
  • نمودار میله ای : نمودارهای میله ای با استفاده از میله های مستطیلی یا ستون ها، سعی در ترسیم روند قیمتی دارند. این نمودارها بیشتر در تجزیه و تحلیلات مالی و برای نمایش داده های مختلف کاربرد دارند و نمودار های حجم معاملات بهتر است به صورت نمودارهای میله ای باشد.

آموزش تحلیل تکنیکال بورس به زبان ساده

کلام آخر

در این مقاله فهمیدیم که تحلیل تکنیکال چیست ، در واقع تحلیل تکنیکال دانشی است که به شما کمک خواهد کرد تا در زمان مناسب وارد شوید و در زمان مناسب هم خارج شوید و به کمک آن متحمل ضرر های سنگین نشوید و بیشترین مقدار سود را از هر گونه موج صعودی و نزولی و در تایم فریم های مختلف کسب کنید.

در این مقاله آموزشی با قوانین و مبانی اولیه تحلیل تکنیکال آشنا شدیم و به صورت کلی می توان گفت که الان دیگر آموزش تحلیل تکنیکال مقدماتی را دیده ایم و برای آموزش تحلیل تکنیکال پیشرفته در نظر داریم که مقاله ای تهیه و در اختیار شما عزیزان قرار دهیم تا تخصصی تر و عمیق تر مبانی تحلیل تکنیکال را یاد بگیرید ولی خب به طبع در ابتدا باید تحلیل تکنیکال به زبان ساده را فرا بگیرید تا به آموزش تحلیل تکنیکال پیشرفته برسید.

در انتها به شما عزیزان توصیه دارم که به دنبال نرم افزار تحلیل تکنیکال اتوماتیک نروید و خودتان سعی کنید هرچند کم و هرچند با ضرر، فرآیند تحلیل کردن یک سهم در بازار سرمایه را یاد بگیرید و مطمئن باشید که بعد از چند تحلیل ابتدایی که امکان دارد سخت باشد و متحمل ضرر شوید، دستتان راه می افتد و دیگر به هیچ فرد و یا کانال و پیجی برای سیگنال دادن نیاز نخواهید داشت و به سادگی قادرید بهترین سهم های بازار را تشخیص داده و بیشترین سودها را از آن ها کسب کنید.

همین طور که در متن هم اشاره شد، خرید کتاب تحلیل تکنیکال جان مورفی می تواند در حوزه کسب دانش تحلیل تکنیکی به شما عزیزان کمک کند.

هر گونه سوال و یا موردی بود، از طریق بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها، با ما و کارشناسان ما در ارتباط باشید و با نظراتتون ما رو برای بهتر کردن مقالات آموزشیمون یاری کنید.

برای دوستانتان بفرستید: