برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

اندیکاتور cci – آموزش استفاده از اندیکاتور CCI در معاملات بورس

اندیکاتور cci برای نخستین بار به وسیله دونالد لمبرت به جهانیان معرفی شد و اندیکاتوری است که در گروه اسیلاتورها جای می گیرد. اندیکاتور cci در بازار بورس و بازارهای مالی دیگر مانند بازار ارزهای دیجیتال و … کاربردهای بسیار زیادی را از خود نشان داده است و نوعی می توان گفت که این اندیکاتور که یکی از بهترین اندیکاتور بورس برای نوسان گیری به حساب می آید، حساب خودش را پس داده است و کارایی و کارآمدی آن ثابت شده است. اندیکاتور cci بیش از ۳۰ سال قدمت دارد و همیشه به عنوان یک ابزار کمکی در اختیار تحلیل گران و معامله گران بازارهای مالی بوده است. حال اندیکاتور cci چیست و چه کاربردهایی دارد؟ در این مقاله آموزشی از سایت کد بورسی قصد داریم تا در خصوص با آموزش استفاده از اندیکاتور CCI در معاملات بورس صحبت کنیم و همه چیزی که باید درباره اندیکاتور cci بدانید را خدمت شما عزیزان عنوان کنیم.

اندیکاتور cci

اندیکاتور cci یا همان Commodity Channel Index به معنی شاخص کانال کالا می باشد و در واقع نوسانگر مومنتومی (شتاب قیمت) محسوب می شود که در تجزیه و تحلیل تکنیکال کاربردهای بسیار زیادی خواهد داشت و در مرحله نخست با اندازه گیری تغییرات به عنوان ابزاری به منظور شناسایی سطح اشباع خرید که در حقیقت همان سطحی در نمودار است که بیش از حد خرید صورت پذیرفته و پتانسیل برگشت حالت دارد و یا اشباع فروش که همان سطحی در نمودار است که بیش از حد فروش صورت پذیرفته و پتانسیل برگشت حالت دارد و جدا از میانگین آماری آن ها است.

گفتنی است که CCI یک شاخص بسیار شناخته شده و معروف است و موارد استفاده آن بسیار زیاد است و با توجه به تطبیق پذیریش طرفداران خاص خود را در بازارهای مالی دارد. در کنار سطوح اشباع خرید/اشباع فروش، اندیکاتور cci معمولا در راستای پیدا کردن تغییر روند از طریف واگرایی ها هم مورد استفاده قرار می گیرد. در ابتدای امر این شاخص به منظور شناسایی روند نمودار كالاها مورد استفاده قرار می گرفت، ولی امروزه در طیف وسیعی از ابزارهای مالی استفاده شده و کارآمدی خود را به اثبات رسانده است.

جالب است بدانید که از اندیکاتور cci برای تمام بازارهای مالی کاربرد دارد ولی بیشتر برای بازار بورس و همین طور بازار بورس کالا طراحی شده است و در گروه اندیکاتور های اسیلاتور یا نوسان نماها قرار دارد و در فرمول آن از قیمت روز و میانگین متحرک استفاده شده است اندیکاتور cci هم مثل سایر اندیکاتور های گروه اسیلاتور مثل اندیکاتور macd و اندیکاتور rsi و … از درجه بندی برخوردار است که خط میانی آن ۰ و حد پایین آن -۱۰۰ و حد بالای آن +۱۰۰ در نظر گرفته شده است که بیشتر نوسانات اندیکاتور به این محدوده خلاصه می شود و نوسانات خارج از این محدوده ها از اشباع خرید و فروش خبر خواهد داد که در ادامه بیشتر در خصوص آن توضیح خواهیم داد.

مبانی اندیکاتور cci 

در واقع اندیکاتور cci تغییرات قیمت را در نظر می گیرد و آن را با میانگین تغییر قیمت مورد قیاس قرار می دهد. ارزیابی CCI مقادیر مثبت و منفی را به وجود می آورد که در بالا و زیر خط صفر در نوسان خواهند بود. به صورت معمول مقدار ۱۰۰ به عنوان اشباع خرید یا همان overbought اطلاق می شود و  -۱۰۰ به عنوان اشباع فروش یا همان oversold شناخته شده است. با این وجود، باید به چن نکته توجه داشته باشید. بسته به ابزار مالی مورد معامله، آستانه های اشباع خرید و اشباع فروش در بازار های گوناگون متفاوت می باشد.

برای مثال امکان دارد که یک نمودار با نواسان بالا آستانه هایی در ۲۰۰ و -۲۰۰ داشته باشد. معمولا ، شرایط اشباع خرید و اشباع فروش به عنوان پیشرو در تغییر روند قیمت در نظر گرفته می شود، هر چند امکان دارد شرایط اشباع خرید و اشباع فروش، نشان دهنده قدرت حال خریداران و فروشندگان باشند، یعنی این امکان وجود خواهد داشت که روند فعلی تقویت و یا ادامه پیدا کند.

اندیکاتور CCI چیست؟

اندیکاتور cci به عنوان یک اندیکاتور ممنتوم در دسته اندیکاتورهای ارتعاش‌ سنج  جای می گیرد و این دسته از شاخص‌ ها اغلب در سمت قیمت های ثابت فعالیت می کند و تغییرات در ممنتوم و حجم را تعیین می نمایند. گستره عددی ارتعاش‌ سنج‌ ها اغلب میان اعداد ۰ تا ۱۰۰ و یا -۱۰۰ تا ۱۰۰ در نظر گرفته شده است. شایان ذکر است که اندیکاتورهای ارتعاش‌ سنج اغلب در پنجره جداگانه در زیر نمودار اصلی ترسیم می شود و مورد استفاده قرار می گیرد و اندیکاتورهایی مثل CCI در بورس به منظور تعیین مفاهیمی مثل؛ بیش از حد خریداری شده و یا بیش از حد فروخته شده مورد استفاده قرار خواهند گرفت، ولی برای موارد مختلف دیگر هم کاربردهای خاصی خواهد داشت.

جدای از تشخیص شرایط بیش از حد خریداری شده و بیش از حد خریداری شده شما عزیزان قادر هستید از CCI به منظور تشخیص قدرت یک روند استفاده نمایید. تعداد زیادی از تازه واردان بورس و تحلیل تکنیکال در هنگام استفاده از اندیکاتورها از یک سری قوانین از پیش تعیین شده استفاده می کنند و بدون توجه به این موضوع که بازار روندی و یا نوسانی است، این ابزارها را در همه ‌جا مورد استفاده خود قرار می دهند! لذا جای هیچ تعجبی نیست که با این روش بسیاری از تحلیلگران تازه‌ کار در مورد کار نکردن اندیکاتورهایی مانند اندیکاتور cci شکایت داشته باشند.

موردی که بسیاری از سرمایه ‌گذاران از آن با خبر نیستند، این است که اندیکاتورهایی مانند CCI با توجه به تغییرات شرایط بازار عملکردی کاملا متفاوت خواهد داشت و در نتیجه استفاده از آن‌ ها بدون آگاهی کافی و تجربه استفاده از آن، می ‌تواند نتیجه مورد نظر شما را رغم نزند و موجب دلسردی شما شود ولی اگر در جای درست و با دانش کافی از آن استفاده کنیم، قطعا سود بسیار خوبی را کسب خواهیم کرد.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


در ادامه این مطلب آموزشی از سایت کد بورسی قصد داریم تا همه سردرگمی‌ ها و ابهامات ذهن شما در خصوص با اندیکاتور و به خصوص اندیکاتور cci را برطرف نماییم و همین طور استراتژی ‌های درست و تست ‌شده را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم تا قادر باشید سود خوبی از آن کسب کنید، ولی در ابتدا بهتر است دید خوبی در خصوص با سیگنال های خرید و فروش، واگرایی این اندیکاتور و مزیت های آن به شما عزیزان بدهیم تا با خواندن این مقاله بفهمید که به چه صورتی باید از سیگنال‌ های تکنیکال CCI را استفاده نمایید و همچنین دانش تکنیکالی خود در بازارهای مالی را بهبود ببخشید.

سیگنال های خرید و فروش در اندیکاتور cci

  • سیگنال خرید : سیگنال خرید در اندیکاتور cci زمانی صادر خواهد شد که نمودار بالای حد +۱۰۰ قرار داشته باشد و به امید ایجاد روند صعودی قوی این سیگنال برای شما صادر خواهد شد.
  • سیگنال فروش : سیگنال فروش در اندیکاتور cci وقتی صادر خواهد شد که نمودار از حد پایین یعنی -۱۰۰ پایین تر قرار گیرد و از پیش بینی ایجاد روند نزولی قوی برای شما صادر خواهد شد.

مزیت های اندیکاتور cci

  • این اندیکاتور به سرمایه گذار کمک خواهد کرد تا نقاط اشباع خرید و اشباع فروش را در روند سهم به درستی تشخیص دهد.
  • تغییرات مسیر حرکت قیمت دارایی را مورد بررسی قرار می دهد.
  • اندیکاتور cci وقتی که بازار صعودی (گاوی) باشد مثبت است و  زمانی که بازار نزولی (خرسی) است، منفی است، به جز در مواردی که در روند سهم واگرایی دیده شود.
  • تشخیص سیگنال های خرید و فروش به وسیله اندیکاتور cci امکان پذیر است.
  • تشخیص واگرایی های مثبت و منفی توسط این اندیکاتور ممکن است.
  • تغییر روند با شکست خط روند در اندیکاتور CCI به راحتی قابل تشخیص می باشد.

اندیکاتور cci

واگرایی در اندیکاتور CCI

همان طور که احتمالا می دانید، واگرایی یکی از حائز اهمیت ترین مواردی است که در اندیکاتور cci مطرح است. باید گفت که قدرت بسیار زیادی در اندیکاتور cci وجود دارد. واگرایی ‌ها قادرند بیانگر پتانسیل بالقوه اشباع خرید و فروش موقتی به حساب آیند و همچنین قادرند نقاط بازگشت روند را تعیین نمایند که این امر موضوع بسیار مهمی در معاملات به شمار می رود. در نظر داشته باشید که به کمک واگرایی می توانید خط روند را رسم نمایید و از آن استفاده کنید.

نکته جالب توجه این است که از واگرایی اندیکاتور cci نمی‌ توان به تنهایی به منظور ورود و خروج معامله سهام بهره گرفت، ولی می توان با استفاده از تمام ابزارها تحلیل تکنیکال جهت اعتبار سنجی واگرایی ها بهره گرت تا احتمال برد افزایش پیدا کند و از ریسک باخت با اطمینان جلوگیری نماییم.

نکات مهم در خصوص با اندیکاتور cci

  • در اندیکاتور cci می توان خط روند کشید و آن را مورد استفاده قرار داد.
  • چنانچه از سطح +۱۰۰ بالاتر رود، به معنای احتمال حرکت صعودی بیشتر است.
  • چنانچه CCI از سطح -۱۰۰ بالاتر رود، به معنای حرکت نزولی بیشتر آن دارایی خواهد بود.
  • چنانچه CCI از سطح +۱۰۰ پایین تر برود، به معنای تغییر جهت ۱۸۰ درجه ای است و سینگال فروش محسوب خواهد شد.
  • چنانچه CCI از سطح -۱۰۰ پایین تر رود، به معنای تغییر جهت ۱۸۰ درجه ای است و سیگنال خرید محسوب خواهد شد.
  • چنانچه از پایین و به شکل صعودی خط میانی صفر را قطع نماید، به معنی تایید ورود به آن سهم خواهد بود.
  • چنانچه از بالا و به شکل نزولی خط میانی صفر را قطع نماید، به معنی تائید خروج از آن سهم خواهد بود.
  • اندیکاتور CCI برای ردیابی تغییرات بازار مورد استفاده قرار می گیرد که نشان دهنده خرید و فروش می باشد.
  • اندیکاتور CCI قیمت فعلی را با قیمت میانگین در یک دوره زمانی خاص مورد ارزیابی قرار می دهد.
  • اندیکاتور CCI در چندین تایم فریم برای شناسایی مهم ترین خط روند، پول بک یا نقاط ورود به آن خط روند هم کاربرد خواهد داشت.
  • بعضی از استراتژی های معاملاتی مبتنی بر اندیکاتور CCI وقتی قوانین شرایط نقض شود، قادرند چندین سیگنال های اشتباه یا معاملات ضررده را صادر نماید و باید حواستان جمع باشد.
  • مثل دیگر ابزار های تکنیکال از cci هم نمی توان به تنهایی به منظور ورود و خروج در سهام استفاده کرد، بلکه از این ابزار باید در کنار آموزش تحلیل تکنیکال و بنیادی بهره گرفت تا ریسک را کاهش داده و اطمینان تحلیل را بیشتر نماید.

تایم فریم های گوناگون در استراتژی CCI

اندیکاتور cci در تایم فریم های گوناگونی قابلیت استفاده را خواهد داشت. جالب است بدانید که استفاده از تایم فریم های بلند مدت یا کوتاه مدت به انتخاب معامله گر وابسته خواهد بود که بخواهد چه مدت زمانی معامله خود را باز نگه دارد. زمانی که اندیکاتور cci به بالای ۱۰۰+ در چارت بلند مدت شما حرکت کرد، معنی روند صعودی را می توان از آن برداشت کرد و در واقع در این زمان شما باید تنها دنبال سیگنال های خرید در بازه کوتاه مدت بگردید.

لازم به ذکر است که روند تا وقتی که اندیکاتور به زیر ۱۰۰- حرکت نماید، همچنان صعودی خواهد بود. این را در خاطر داشته باشید که وقتی از چارت روزانه به عنوان چارت کوتاه مدت بهره می گیرید معامله گران مغمولا وقتی اندیکاتور CCI به زیر ۱۰۰- نزول کرد، برای خرید اقدام می کنند و زمانی که اندیکاتور به بالای ۱۰۰+ رسید، برای فروش آن دارایی اقدام می نمایند. توجه داشته باشید که چنانچه در چارت بلند مدت خط روند به سمت پایین تغییر جهت داد، بیانگر سیگنال فروش و خروج از همه معاملات خرید خواهد بود.

نکته مهم این که تا وقتی که اندیکاتور در چارت بلند مدت روند صعودی را نشان می دهد، هیچ سیگنال فروشی صادر نخواهد شد. زمانی که اندیکاتور cci به زیر ۱۰۰- در چارت بلند مدت حرکت کرد، تنها به دنبال سیگنال های فروش در چارت کوتاه مدت باشید. روند نزولی تا وقتی که اندیکاتور cci به بالای ۱۰۰+ در چارت بلند مدت تغییر جهت داد، ادامه پیدا خواهد کرد. البته این موضوع را هم در خاطر داشته باشید که در زمان خرید و فروش استاپ لاس یا همان حد ضرر را در نقاط مناسبی قرار دهید. در زمان خرید می توانید حد ضرر را در زیر Low اخیر تنظیم نمایید و در زمان فروش حد ضرر را در High اخیر قرار دهید تا معامله خودتان را در مطمئن ترین حالت قرار داده باشید.

استراتژی چند بازه زمانی در CCI

اندیکاتور cci می ‌تواند در چندین بازه زمانی مورد استفاده قرار گیرد. یک نمودار بلند مدتی به منظور تشخیص روند بلند مدت و یک نمودار کوتاه‌ مدتی به منظور تشخیص پولبک‌ ها و نقاط ورود در آن روند مورد استفاده قرار می گیرد. استراتژی چندبازه زمانی اغلب به وسیله معامله‌ گرانی که معاملات بیشتری دارند، مورد استقبال قرار می گیرد و می ‌توان از آن حتی برای معاملات روزانه نیز بهره گرفت، بخاطر این که کوتاه ‌مدت و بلند مدت تنها به این وابسته است که یک معامله‌ گر بنا دارد موقعیت‌ های معاملاتی خود را تا چه زمانی باز نگه دارد. همانطور که پیش تر هم گفتیم، زمانی که اندیکاتور cci روی نمودار بلند مدت به بالاتر از ۱۰۰+ قرار داشته باشد، این موضوع بیانگر یک روند صعودی خواهد بود و قادرید دنبال سیگنال خرید روی نمودار کوتاه ‌مدت باشید.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

تا وقتی که در نمودار بلند مدت ‌تر CCI به زیر ۱۰۰- نفوذ نکند، روند مورد نظر به عنوان یک روند صعودی اعتبار خواهد داشت. همچنین وقتی از یک نمودار روزانه استفاده می ‌شود، معامله ‌گران معمولا اوقات زمانی که CCI زیر ۱۰۰- قرار دارد و دوباره به بالا باز می‌ گردد، به خرید اقدام می کنند. زمانی که CCI به بالای ۱۰۰+ می ‌رسد و دوباره به زیر ۱۰۰+ باز می گردد برای احتیاط می بایست از سهم مورد نظر خارج شوید. در ضمن وقتی روند روی نمودار بلند مدتی CCI به سمت پایین متمایل شود، بیانگر سیگنال فروش برای آن سهم خواهد بود.

نحوه باز کردن اندیکاتور cci در نرم افزار مفید تریدر

در ابتدای امر از قسمت insert گزینه indicators را باز کنید و در ادامه از بخش osillators گزینه commodity channel index را انتخاب نمایید تا اندیکاتور cci در اختیار شما عزیزان قرار گیرد؛ مانند شکل زیر عمل کنید :

اندیکاتور cci

انحرافات استراتژی‌ معاملات CCI

در نظر داشته باشید که در استفاده از اندیکاتور CCI قادر هستید، قوانین را سخت ‌گیرانه ‌تر یا ملایم ‌تر لحاظ کنید. به عنوان مثال، زمانی که چندین تایم ‌فریم را مورد استفاده قرار می دهید، قادر هستید در تایم فریم کوتاه ‌مدتی‌ تر، تنها زمانی اقدام به خرید کنید که CCI به بیش از ۱۰۰+ رسیده است و در حقیقت با این کار تعداد سیگنال ‌ها را کاهش خواهید داد، اما اطمینان پیدا خواهید کرد که روندی که وارد آن شده ‌اید، از قدرت کافی برخوردار است. قوانین ورود و خروج از معاملات در بازه‌ های زمانی کوتاه‌ مدت ‌تر هم می توانند در نظر گرفته شوند.

به عنوان مثال چنانچه روند در نمودار بلند مدت ‌تر صعودی است، قادر هستید در نمودار کوتاه‌ مدت ‌تر، پیش از این که برای خرید اقدام کنید، اجازه دهید CCI به پایین ‌تر از ۱۰۰- برسد و در ادامه مجددا به بالای ۰ باز گردد، که در واقع این کار احتمالا موجب خواهد شد تا خرید را در قیمت بالاتری انجام دهید، اما اطمینان شما از پایان یافتن پولبک کوتاه‌ مدتی و ادامه روند بلند مدت، بیشتر خواهد بود.

برای فروش، این توانایی رو دارید که اجازه دهید قیمت به بیش از ۱۰۰+ برسد و در ادامه تا زیر صفر پایین آید و آن زمان برای فروش اقدام کنید که در واقع با این کار این امکان وجود دارد که مجبور شوید دارایی را در زمان چندین پولبک کوچک نگهداری نمایید، اما به احتمال زیاد در صورت وجود یک روند قوی، سود شما از معامله افزایش پیدا خواهد کرد.

در خصوص با انتخاب تایم فریم های معاملاتی باید این طور گفت که ترکیب دیگر نمودارها با بازه‌ های زمانی گوناگون  می تواند مناسب باشد، به عنوان مثال ترکیب نمودار روزانه و ۱ ساعته یا ترکیب نمودار ۱۵ دقیقه ‌ای و ۱ دقیقه ‌ای اغلب مناسب خواهد بود و چنانچه سیگنال ‌های خیلی زیاد یا خیلی کمی را به شما داد، باید دوره CCI را عوض کنید و ببینید مشکل حل می شود یا خیر.

متاسفانه این استراتژی هم مثل بسیاری از استراتژی ‌های معاملاتی دیگر، چندین سیگنال اشتباه صادر می کند و احتمالا چندین معامله را نیز از دست می دهید. احتمال این که CCI در طول یک سطح واحد در نوسان باشد هم وجود دارد که در نهایت موجب زیان شما عزیزان در بازه زمانی کوتاه‌ مدت خواهد شد.

در همچین مواقعی باید تا زمانی که بازه زمانی بلند ‌مدت ‌تر ورود شما به معامله صحیح را تایید می ‌کند، همچنان به اعتبار سیگنال اولی پایبند باشید. در این استراتژی، حد ضرر تعیین نشده است، با این وجود قادر هستید در زمان خرید، حد ضرر را پایین ‌تر از کف اخیر قرار دهید و در زمان فروش، حد ضرر را بالاتر از سقف اخیر به حساب آورید.

نتیجه گیری نهایی

همانطور که ملاحظه کردید؛ اندیکاتور cci یا همان Commodity Channel Index به معنی شاخص کانال کالا، نوسانگر شتاب قیمت می باشد که در تجزیه و تحلیل تکنیکال مورد استفاده بسیاری از تحلیل گران قرار می گیرد و در گام نخست با اندازه گیری تغییرات به عنوان ابزاری جهت شناسایی سطح اشباع خرید و اشباع فروش و به دور از میانگین آماری آن ها است. اندیکاتور CCI یک شاخص بسیار قدیمی و معروف است که در علم تکنیکال کاربردهای این اندیکاتور بسیار زیاد است.

به این موضوع توجه داشته باشید که به علاوه سطوح اشباع خرید یا اشباع فروش، اندیکاتور CCI بیشتر در راستای پیدا کردن تغییر روند به وسیله واگرایی ها مورد استفاده قرار می گیرد. جالب است بدانید که در ابتدا، این شاخص به منظور شناسایی روند نمودار كالاها مورد استفاده قرار می گرفت، اما امروزه در طیف وسیعی از ابزارهای مالی کاربرد فراوانی خواهد داشت.

همینطور می توان گفت که حرکت اندیکاتور cci بیشتر با توجه به تغییرات قیمتی است، بنابراین مثل بیشتر اندیکاتورهای مبتنی بر حرکت، واگرایی میان قیمت و اندیکاتور را باید مد نظر قرار دهید. اختلاف میان CCI و عملكرد قیمت می تواند سیگنالی باشد كه تغییرات روند آتی را به نمایش می گذارد. این حقیقت که امروزه اندیکاتور cci بیشتر از ۳۰ سال است که مورد استفاده قرار می گیرد، گواهی بر ارزش آن بین تحلیلگران تکنیکی به حساب می آد.

در حقیقت این که شما از اندیکاتور cci در راستای تایید روند و یا تغییر روند کمک می گیرید، بررسی مومنتوم است و باید حتما به این موضوع توجه کنید. به این موضوع توجه کافی را داشته باشید که مانند بیشتر اندیکاتورها، اندیکاتور cci هم به همراه ابزارهای دیگر تحلیلی و نه به صورت تنها مورد استفاده قرار می گیرد و هیچ موقع نباید برای اقدام به خرید و یا فروش از یک اندیکاتور تنها استفاده کرد.

امیدوارم از این مقاله آموزشی نهایت استفاده رو برده باشید. توجه داشته باشید که اگر سوال و یا ابهامی براتون پیش آمده، می توانید از بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها، آن را با ما و دیگر مخاطبان سایت به اشتراک بگزارید.

برای دوستانتان بفرستید: