برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

چنگال اندروز در تحلیل تکنیکال – آموزش تصویری چنگال اندروز در تحلیل تکنیکال

همانطور که می دانید، چنگال اندروز در تحلیل تکنیکال کاربردهای فراوانی دارد و می تواند سیگنال های خرید و فروش زیادی رو به سهامداران بدهد که اعتبار بسیار بالایی دارند. از آنجایی که استفاده از چنگال اندروز در تحلیل تکنیکال بسیار ساده است و آموزش آن تنها ۱ ساعت زمان می برد، تعداد زیادی از سرمایه گذاران و فعالان بازارهای مالی مختلف از جمله بورس، همیشه سعی در آشنایی با چنگال اندروز و نحوه استفاده از چنگال اندروز در بورس دارند و با پیدا کردن سیگنال های خرید و فروش از طریق استفاده از چنگال اندروز در تحلیل تکنیکال ، توانسته اند سود های بسیار خوبی کسب کنند و این موضوع جذابیت ابزار ساده ای مانند چنگال اندروز در مبانی تحلیل تکنیکال را افزایش داده است. شما هم اگر دوست دارید با چنگال اندروز که یکی از ابزار های ساده در آموزش تحلیل تکنیکال بورس به زبان ساده است را بیاموزید، این مطلب میتواند بهترین و ساده ترین گزینه برای یادگیری شما باشد.

چنگال اندروز در تحلیل تکنیکال

بیشتر معامله گران بازارهای مالی و مخصوص بازار بورس به دنبال روش‌ های معتبر برای انجام معاملات خود هستد که دارای اعتبار مناسب جهانی باشد و به وسیله معامله گران شناخته ‌شده‌ ای طراحی و امتحان شده باشند. ضمن این که کارایی یک سیستم معاملاتی می ‌تواند به دلیل جامع بودن آن باشد، این بدین معنی است که همه شرایط را اعم از نقطه ورود و خروج، مدیریت سرمایه و … پوشش بدهد. روش خط میانی از ابداعات دکتر آلن اندروز است که در حال حاضر با نام سیستم چنگال اندروز شناخته می‌ شود و از معتبر ترین استراتژی‌ های معاملاتی در انواع بازارهای مالی، مخصوصا بورس به شمار می رود.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


چنگال اندروز (Andrews Pitchfork) همان طور که اشاره شد، یکی از روش ‌‌های کاربردی در تحلیل تکنیکال بازار‌های مالی محسوب می شود که با استفاده از آن نقاط بازگشتی بازار پیش بینی میشود. اقای دکتر اندروز بر این باور بود که خطوط کلاسیک روند‌ها پیش بینی قابل استنادی از آینده سهم به ما نمی ‌دهد، به همین دلیل روی توسعه ابزاری چنگال شکل کار کردند که نهایتا این ابزار با نام ایشان معروف و شناخته می ‌شود. زمانی که بازار در جهت صعودی یا نزولی قرار می ‌گیرد این ابزار به کمک ما می آید تا کانال ‌هایی که در آن قیمت حرکت می ‌کند را مشخص نماییم.

چنگال اندروز چیست ؟

این ابزار یک چنگال فرضی است که از ۳ پیوت آخر یک نمودار قیمتی عبور می کند. آلن اندروز توسعه‌ دهنده این سیستم به شمار می رود. او بر این باور بود که خطوط روند معمولی، کارایی بالایی در تحلیل بازارهای مالی ندارند و خطوط روندی که از نقاط و پیوت‌ های بیشتری می‌ گذرد، گزینه مناسب تر و معتبر تری هستند. رسم چنگال اندروز را در قسمت بعدی مقاله بررسی خواهیم کرد.

رسم درست چنگال اندروز در تحلیل تکنیکال

این ابزار میتواند در تخمین حرکت قیمت سهام یا دارایی‌ های دیگر در چارت ‌های پیچیده، خیلی به تحلیلگر کمک کند و دید بهتری از موقعیت سهم به او بدهد. در قدیم تحلیلگران چنگال را بر روی نمودار قیمتی روی کاغذ ترسیم می کردند، ولی در حال حاضر ابزار چنگال اندرو در همه نرم افزارهای تحلیل تکنیکال وجود دارد و شما به سادگی قادرید آن را بر روی نمودار رسم کنید. برای رسم چنگال اندرو به ۳ نقطه پیوت (نقاطی که روند سهم به طور معنی داری تغییر کرده) احتیاج خواهید داشت که در ادامه درباره آن ها بیشتر توضیح خواهیم داد.

مراحل رسم چنگال

  1. پیوت ۲ و ۳ را به یک دیگر وصل نمایید.
  2. از پیوت ۱ خطی رسم کنید که از میان خطی که پیوت ۲ و ۳ را به یکدیگر متصل کرده است، عبور کند. این خط میانی چنگال اندرو است.
  3. از پیوت ۲ و ۳ خطی به موازات خط رسم شده در مرحله دوم رسم کنید. این خطوط بال ‌های چنگال اندروز است.

نکته بسیار مهم : توجه داشته باشید که پیوت ۳ حتما بایستی در بازه قیمتی پیوت ۱ و ۲ باشد. چنانچه به نکته بالا توجه نکنید چنگال شما کاملا اشتباه است.

نحوه انتخاب ۳ نقطه مذکور

نخستین گام جهت  استفاده از چنگال اندروز انتخاب سه نقطه‌ برای کشیدن خطوط روند است. این نقاط همان سقف ها و کف ‌های قیمتی واکنشی محسوب می شوند که به عنوان پیوت نیز شناخته می ‌شوند. اولین نقطه، شروع خط میانی چنگال اندروز خواهد بود و نقاط ۲ و ۳ میزان عرض کانال پیچفورک را نشان خواهند داد.

خط میانی طبق دو نقطه، که یکی از آنها نقطه ۱ و دیگری وسط فاصله نقطه ۲ و ۳ می ‌باشد، ترسیم می شود. این دو نقطه شیب خط میانی را کنترل می ‌کنند و دو خط بیرونی نیز در اطراف خط میانی با فاصله برابر رسم خواهند شد. در نظر داشته باشید که می بایست  شیب خط قرمز رنگ بیشتر از خط آبی است و این موضوع به خوبی بیانگر این است که شیب و تندی خطوط میانی در چنگال اندروز کاملا به جایگاه نقاط وابسته است.

نحوه رسم چنگال اندروز

به منظور رسم چنگال اندروز ، در ابتدای امر باید با مفاهیم پیوت و خط روند آشنا باشیم، به خاطر این که برای رسم این ابزار از پیوت های ماژور و خط روند ها استفاده می شود. به صورت خلاصه می توان این طور بیان داشت که پیوت ماژور نقاط برگشتی اصلی در نمودارند و خط روند خطی است که از اتصال پیوت ها حاصل خواهند شد. به عنوان مثال در تصویر زیر که نمودار نماد خزامیا است، پیوت های ماژور را با فلش آبی مشخص کرده ایم و با اتصال برخی از آنها دو خط روند حمایتی و مقاومتی در یک روند صعودی ترسیم کرده ایم :

چنگال اندروز در تحلیل تکنیکال

به منظور رسم چنگال اندروز به ۳ نقطه (پیوت ماژور) احتیاج داریم تا چنگال را در ۲ حالت کلی رسم نمایید. به صورت کلی ۳ نقطه اصلی را A ، B ، C نام می دهیم. در حالت اول نقطه A و C کف و نقطه B سقف می باشد یعنی ترتیب آن به صورت کف ، سقف و کف می باشد. در حالت دوم نیز نقطه A و C سقف و نقطه B کف می باشد و ترتیب آن سقف ، کف و سقف است.

نکته : این پیوت ها به صورت نسبی اند، پیوت های تایم فریم هفتگی و روزانه متفاوت هستند و پیوت ماژور در یک بازه زمانی جند ساله و چند هفته ای متفاوت است. به منظور رسم چنگال باید از پیوت های هم تراز بهره گرفت.

بنابراین به منظور رسم چنگال اندروز ابتدا ۳ پیوت ماژور هم تراز به صورتی که گفته شد، بر می گزینیم. در مرحله بعد نقطه  B  و C را با یک خط به هم وصل می کنیم، در ادامه از نقطه A به وسط آن خط وصل می کنیم و ادامه می دهیم که به این خط جدید خط میانی می گویند. در ادامه ۲ خط به موازات خط میانی از نقطه B و C ترسیم می نماییم که بال کناری نام دارند و شکل نهایی چنگال آماده خواهد شد.

نکته : صعودی یا نزولی بودن چنگال با خط میانی سنجیده می شود و چنانچه این خط صعودی باشد چنگال صعودی و اگر نزولی باشد چنگال نزولی در نظر گرفته می شود.

در تصاویر زیر که مربوط به نماد خساپا می باشد، نمونه های چنگال اندروز را می بینید :

چنگال اندروز در تحلیل تکنیکال

چنگال صعودی؛ سقف (A)، کف (B)، سقف (C).

چنگال اندروز در تحلیل تکنیکال

چنگال نزولی؛ سقف (A)، کف (B)، سقف (C).

قوانین چنگال اندروز در تحلیل تکنیکال

چنگال اندروز برای تخمین تغییرات قیمت چهار قانون دارد، که بر این اساس استوار است که قیمت ‌ها به خط میانی گرایش دارند و به خطوط اطراف برخورد کرده و مجدد به خط میانی بر خواهند گشت.

  1. قیمت در ۸۰ درصد مواقع به خط میانی بازگشت کرده و آن را لمس خواهد کرد.
  2. وقتی که قیمت خط میانی را لمس کرد، پیوت به وجود خواهد آورد.
  3. اغلب قیمت در محدوده خط میانی در نوسان است و در همان محدوده می توان با توجه به نکات مهم، برای خرید و فروش و نوسان گیری در سهم اقدام کرد.
  4. اگر خط میانی لمس نشود قیمت بازگشت شدیدی خواهد داشت.

آموزش استفاده از چنگال اندروز در معاملات

در این بخش قصد داریم به طور مفصل به آموزش استفاده از چنگال اندروز در معاملات بپردازیم. به تصویر زیر توجه کنید. در اینجا توضیحات را برای یک چنگال صعودی ارائه می ‌دهیم، ولی اصول کلی برای چنگال نزولی مشابه است.

چنگال اندروز در تحلیل تکنیکال

  1. پس از رسم چنگال، قیمت در کانال پایینی چنگال شروع به حرکت می کند. در این زمان بال پایینی چنگال نقش خط حمایتی را دارد. در تصویر مشاهده می کنید که چگونه قیمت به این خط واکنش نشان داده است، پس شما عزیزان قادرید وقتی که قیمت نزدیک این حمایت می ‌شود و فکر می کنید که نمیتواند بال را بشکند، با پوزیشن خرید وارد معامله شوید. در این حالت خط میانی نقش خط مقاومت دینامیکی را داشته باشد.
  2. چنانچه قیمت به خط میانی رسید و نتوانست آن را به سمت بالا بشکند، با احتمال زیاد قیمت تا بال پایینی ریزش خواهد داشت و میتوانید سهم را به فروش برسانید یا با پوزیشن فروش وارد معامله شوید که البته مربوط به بازار دو طرفه بورس است.
  3. چنانچه قیمت بتواند خط میانی چنگال را به سمت بالا بشکند، همین طور که در تصویر می‌بینید، قیمت می‌تواند تا بال بالایی چنگال صعود کند. پس با شکست خط میانی به سمت بالا، می ‌توانید برای خرید سهم اقدام کنید.
  4. پس از وارد شدن قیمت به کانال بالایی چنگال، خط میانی نقش حمایت و بال بالایی چنگال نقش مقاومت را خواهد داشت، پس چنانچه قیمت نتواند بال بالایی را بشکند، میتوانید سهم را به فروش برسانید.
  5. وقتی که قیمت در کانال بالای چنگال است، چنانچه خط میانی که خط حمایت دینامیکی است را به پایین بشکند، سیگنال فروش به حساب می آید و میتوانید سهم را به فروش برسانید.
  6. شکست بال پایینی چنگال اندروز، یک سیگنال فروش قطعی است و در حقیقت قیمت از چنگال صعودی خارج شده است و باید حتما از سهم خارج شوید. در تصویر میبینید که با شکست بال پایینی چنگال قیمت روند کاهشی کامل به خودش گرفته است.

خطوط ماشه

خطی است که از نقطه اول چنگال اندروز به هریک از دو نقطه دوم و سوم وصل شده و امتداد پیدا می کند. خطوط ماشه وقتی استفاده می شوند که قیمت از چنگال خارج شده است. از خطوط ماشه برای سیگنال ‌های خرید یا فروش که البته به شکستن خط ماشه بالایی یا پایینی بستگی دارد، استفاده می شود.

خطوط ماشه

به خط ماشه، خط معامله نیز گفته می شود. پس از این که سهم از خط بالا یا پایین چنگال عبور کند، هدف بعدی آن خط ماشه خواهد بود که به ‌صورت زیر ترسیم شده و انتظار داریم در آن نقطه سهم برگشت کند. حال اگر سهم در آن نقطه واکنش ندهد، نزول سهم بیشتر خواهد بود. در شکل زیر خط معامله را می توانید مشاهده کنید :

چنگال اندروز چیست

سیستم معاملاتی با استفاده از چنگال اندروز

به همان صورت که پیش تر هم گفتیم، چنانچه چنگال اندروز در هر روندی رسم شود، همان جهت را تخمین خواهد زد، بنابراین در روند صعودی، رشد قیمت را پیش ‌بینی می‌ کند. در بورس جمله‌ ای معروف است که می ‌گوید روند دوست شماست، بنابراین در این مقاله صرفا معامله با استفاده از چنگال صعودی توضیح داده می ‌شود که البته عکس موارد توضیح داده شده برای چنگال‌ های نزولی هم صدق می کند. برای معامله با چنگال اندروز بایستی سه مورد نوع چنگال، بررسی قوانین چنگال و دقت به خط هشدار و خط ماشه در نظر گرفته شود.

خرید

  • شکستن خط میانه در جهت بالا و حرکت به سمت خط موازی بالایی
  • شکستن خط ماشه به سمت بالا
  • شکستن خطوط هشدار و صعود به کانال موازی بعدی

فروش

  • شکستن خط میانه در جهت پایین و حرکت به سمت خط موازی پایینی
  • شکستن خط ماشه به سمت پایین
  • شکستن خطوط هشدار و نزول به کانال موازی بعدی

به این موضوع توجه داشته باشید که در همه موارد؛ نوع کندل شکل گرفته و زمان شکست خطوط از اهمیت بسیاری برخوردار است. یعنی در زمان خرید باید کندل های صعودی و زمان فروش کندل های نزولی داشته باشیم. از یاد نبرید که زمانی یک سیستم را به سیستم معاملاتی خود تبدیل کنید که حتما ابتدا آن را مورد آزمایش قرار داده باشید. به عنوان مثال از هر ۱۰ معامله حداقل ۶ معامله آن برای شما سودآور باشد. بنابراین از گذشت از این مرحله با مبلغ کم مجدد سیستم را آزمایش کنید بازهم اگر مجدد حداقل ۶ معامله سوداور از ۱۰ تا داشتید، می ‌توانید با سرمایه اصلی خود وارد بازار شده و استراتژی معاملاتی خود را به صورت جدی در دستور کار قرار دهید.

تعیین حد ضرر و حد سود

می توان گفت که حد ضرر و حد سود در این استراتژی هر دو طبق خود چنگال مشخص می شوند. حد ضرر همان جایی است که شما قصد دارید با ضرر از سهم خارج شوید و از ضرر های بیشتر جلوگیری کنید. یعنی اگر به دلیل شکست یک مقاومت سهم را خریداری کرده اید، اگر قیمت به زیر این مقاومت برگردد، حد ضرر شما فعال شده است و یا اگر بر روی یکی از بال ها که نقش حمایتی داشته است سهم را خریداری کرده اید، وقتی که این حمایت شکسته شود، حد ضرر شما فعال شده است. همچنین حد سود را باید در مقاومت بعدی قرار بدهید، این بدین معنی است که چنانچه روی بال پایین چنگال خرید کرده اید، باید روی خط میانی سهم را به فروش برسانید. اگر روی خط میانی خرید کرده اید باید روی بال بالایی چنگال سهم را برای فروش بگذارید.

به این موضوع توجه داشته باشید که نباید زود تر از این موعد و با سود کم از معامله خارج شوید. این کار در بلند مدت به شما ضرر می رساند. در این راستا توصیه داریم تا سیو سود را به صورت پله ای انجام دهید، به این شکل که نیمی از سهم را در مقاومت فروخته و اجازه دهید که قیمت به روند خود ادامه دهد. چنانچه نتوانست مقاومت را بشکند، باقی مانده سهم را نیز با سود کمتر بفروشید. اگر هم که مقاومت را شکست، به عنوان مثال بال بالایی چنگال، برای فروش باقی سهم تا مقاومت بالایی (خط ماشه) صبر نمایید.

نتیجه گیری و کلام پایانی

همان طور که ملاحظه کردید، یکی از ابزار‌های پر کاربرد در تحلیل تکنیکال ، استفاده از چنگال اندروز است. چنگال اندروز از ۳ خط موازی به عنوان نقاط بالقوه حمایت و مقاومت بهره می گیرد که برای رسم چنگال اندروز نیاز به ۳ پیوت خواهیم داشت. بر اساس قوانین چنگال اندروز ، قیمت تمایل دارد در خط میانی نوسان داشته باشد، ولی چنانچه قیمت از چنگال اندروز خارج شد، می ‌توانیم از خطوط ماشه و هشدار نیز استفاده نماییم. در این مقاله چنگال اندروز و تمامی نکات مربوط به آن را به صورت کامل تشریح و چگونگی خرید و فروش با استفاده از آن توضیح داده شد که امیدوارم استفاده کرده باشید.

شیب چنگال اندروز به ۳ نقطه انتخابی و به خصوص نقطه ۱ وابسته است. خط میانی نیز با استفاده از نقطه ۱ مشخص می ‌شود، بنابراین می ‌توان گفت که نقطه ۱ حائز اهمیت ‌ترین نقطه است و بایستی در انتخاب آن دقت بسیاری داشته باشید. نقطه ۱ با استفاده از یک اوج و یا کف قیمتی مشخص خواهد شد، ولی همان طور که گفتیم، بهتر است که کمی با آن سر و کله بزنید تا بهترین کانال قیمتی را رسم کنید.

در نظر داشته باشید که هیچ قانون خاصی برای تعیین نقاط چنگال اندروز در تحلیل تکنیکال وجود ندارد تا با استفاده از آن‌ بتوان بهترین نقاط را رسم کرد و همان طور که گفته شد، این کار فقط به تجربه و مهارت تحلیلگر ارتباط دارد. ذات تحلیل تکنیکال نیز همین است و باید با تمرین و کسب تجربه در مسیر سرمایه گذاری در بورس به سطح بالایی از این دانش رسید. چنگال اندروز می ‌تواند کار چند ابزار و اندیکاتور در تحلیل تکنیکال را با هم انجام دهد، ولی استفاده از اندیکاتورهای پرکاربرد در بورس قبل از اقدام به خرید و فروش کردن، می تواند بسیار مفید باشد.

اگر قصد سرمایه گذاری در بورس را دارید، بد نیست از ابزار ساده و معتبری مانند چنگال اندروز هم در معاملات خودتون استفاده کنید.

امیدوارم از این مقاله با عنوان چنگال اندروز در تحلیل تکنیکال نهایت استفاده رو کرده باشید. هر گونه سوال و یا ابهامی هم داشتید، از طریق بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها در انتهای صفحه، با ما در ارتباط باشید.

برای دوستانتان بفرستید: