Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
خرید و فروش حقوقی در بورس نشانه چیست؟ - استراتژی حقوقی ها در بورس | کد بورسی

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

خرید و فروش حقوقی در بورس نشانه چیست؟ – استراتژی حقوقی ها در بورس

در بازار بورس استراتژی های گوناگونی برای افراد مختلف با میزان نفوذ بالا و قدرت مالی وجود دارد. اشخاص حقوقی که بیشتر افراد سرمایه دار، سبدگردان و شرکت ها هستند، همیشه با ترفند هایی سعی در کسب بیشترین سود از سهامداران خرد و سوار شدن در موج های صعودی سهم دارند، پس بدون شک خرید و فروش حقوقی در بورس می تواند معنا و مفهوم خاصی داشته باشد. بعضی اوقات خرید و فروش حقوقی در بورس برای گمراه کردن سهامداران بی تجربه و خرد طراحی شده است، لذا داشتن آگاهی از این که خرید و فروش حقوقی در بورس به چه معناست برای هر سهامدار بورسی لازم و واجب است تا در اصطلاح گلیم خودش را از آب بیرون بکشد.

در این مقاله آموزشی سعی کردم به صورت جامع رفتارشناسی حقوقی‌ها در بازار بورس و در حقیقت استراتژی حقوقی ها در معاملات را برای شما عنوان کنم، تا بعد از این دید باز تر و آگاهی بهتری نسبت به خرید و فروش افراد حقوقی در بازار بورس داشته باشید. یادتان باشد که معامله گران حقوقی اغلب به دليل سرمايه زياد، رانت های خبری، نفوذ و استفاده از معامله گران خبره، معمولا معاملات پرسودی رو انجام می دهند و اگر کسی بتواند دقيقا رفتار آن ها رو مطالعه نماید، قادر است سود هایی مانند آن ها را کسب کند. این مطلب پر از نکات کلیدی در مورد رفتارشناسی اشخاص حقوقیه، پس اصلا از دستش ندید.

خرید و فروش حقوقی در بورس

یکی از موضوعات حائز اهمیت در بازار بورس و معاملات سهام، خرید و فروش حقوقی است. خرید و فروش حقوقی در بازار سرمایه همیشه یکی از موضوعات مورد بحث سرمایه گذاران در بازار بورس است، به شکلی که سرمایه گذاران بعضی اوقات اینطور فکر می کنند که با خرید حقوقی های بازار باید سهم را خرید و با فروش حقوقی ها باید سهم را به فروش رساند، در صورتی که این تصور سرمایه گذاران در بازار کاملا غلط است و هر سرمایه گذاری باید با توجه به نوع شرکت حقوقی، میزان سودده بودن شرکت، بازارخوانی و تابلوخوانی، وضعیت تکنیکالی و بنیادی سهم و … اقدام به خرید و فروش سهم در بازار بورس نماید. بررسی رفتار خرید و فروش حقوقی ها در بورس به نوعی زیر مجموعه بحث تابلو خوانی در بورس است که پیش از این در خصوص با آن صحبت کردیم.

پس تا به اینجا فهمیدیم که استراتژی معاملاتی همگام شدن با حقوقی در خرید و فروش سهم اشتباه است و نتایج جالبی از این استراتژی معاملاتی عاید ما نخواهد شد. در نظر داشته باشید که شما عزیزان به عنوان سرمایه گذار باید از ابزارهایی مانند؛ تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی و شناسایی نقاط ورود و خروج به سهم، معاملات خود را مدیریت کنند. در این مطلب آموزشی بنا داریم که رفتار حقوقی ها را در بازار سرمایه تحلیل کنیم و به این نتیجه برسیم که ایا باید همراه با حقوقی ها در بازار معامله کرد یا خیر. اگر دوست داری در خصوص با رفتارهای حقوقی ها و معانی حرکت های گوناگون آن ها بدونی، ادامه این مطلب میتونه کمکت کنه.

منظور از خرید و فروش حقوقی در بورس چیست؟

در بورس به صورت کلی دو مدل سرمایه ‌گذار وجود دارد که شامل سرمایه ‌گذاران حقیقی و سرمایه ‌گذاران حقوقی می ‌شود. سرمایه ‌گذار حقیقی به افرادی می گویند که بر اساس استاندارد تعریف ‌شده از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار، اقدام به دریافت کد بورسی از کارگزاری‌ ها کرده اند و در بازار بورس مشغول به فعالیت اند. شرکت‌ های سرمایه‌ گذاری، سبدگردانی، صندوق های سرمایه‌ گذاری و … از جمله نهادهای مالی فعال در بور به حساب می آیند که به عنوان سرمایه گذار حقوقی معاملات خود را به ثبت می رسانند.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


رفتار حقیقی ‌ها در معاملات، بیشتر شامل بازه زمانی کوتاه ‌مدت است، در حالی که ترجیح حقوقی‌ ها به انجام معاملات میان مدت و بعضا بلند مدت است. به عبارت دیگر سرمایه‌ گذاران حقیقی بیشتر بر موج شایعات سوارند و تصمیمات خود را بر این مبنا می گیرند، ولی سرمایه‌ گذاران حقوقی اهمیت برای شایعات قائل نیستند و تصمیمات احساسی اتخاذ نمی کنند، پس رفتار سرمایه‌ گذاران حقیقی و حقوقی با یک دیگر فرق دارد. وقتی که سرمایه‌ گذاران استراتژی خود را طبق الگوی حقوقی ‌ها بچینند، خرید و فروش حقوقی با اهدافی که داشته است، انجام شده است.

انواع سهامداران حقوقی در بازار بورس

جالب است بدانید که اغلب در فرآیند خرید و فروش حقوقی باید این نکته را در نظر داشت که بعضی از حقوقی ‌ها تنها تعداد کمی از سهام شرکت‌ ها را دارند و قادر نیستند با معاملات خود اثر زیادی بر قیمت سهم بگزارند، از طرفی بعضی از حقوقی ‌ها درصد زیادی از سهام یک شرکت را در اختیار دارند و قادرند جهت دهنده قیمت سهم و حتی تعیین کننده رفتار سهامداران حقیقی خرد در بازار باشند و می توان گفت که این امر خیلی به نفع بازار بورس نیست.

همان ‌طور که بیان شد، حقوقی‌ هایی که درصد زیادی از سهام یک شرکت را در اختیار خود دارند، حکم تصمیم ‌گیرنده روند معاملات را دارند و نظام عرضه و تقاضا که عادلانه ترین و بهترین نظام برای تعیین قیمت یک سهم است، جایگاه خودش را از دست می دهد. چهارچوب منطقی به این شکل است که سهامداران حقیقی نیز تا حدودی باید در حوزه روند قیمتی سهم ‌ها اثر داشته باشند که این امر مستلزم افزایش تعداد سرمایه ‌گذاران حقیقی در بازار و شناوری بیشتر سهام است.

آیا خرید و فروش حقوقی در بورس نوعی سیگنال به بازار است؟

همانطور که پیش تر هم اشاره داشتیم، بعضی از سرمایه‌ گذاران حقیقی تصمیمات معاملاتی خود را بر مبنای معاملات حقوقی میچینند، پس باید این نکته را در نظر داشت که استراتژی و نوع اتاق فکر حقوقی ‌ها برای خرید و فروش سهام با حقیقی ‌های بازار به صورت کامل متفاوت است و نمی ‌توان کل مبنای معاملات را بر این اصل در نظر گرفت. توجه داشته باشید که حقوقی‌ ها هم قادرند با یک سری تصمیمات اشتباه، جهت معاملات یا تبع بازار را به سمت اشتباهی بکشانند.

خرید و فروش حقوقی در بورس

این کار به این صورت انجام می شود؛ چنانچه در روزی که بازار به سمت فروش و عرضه کشیده شود، حقوقی‌ ها هم مثل حقیقی‌ ها دست به فروش بزنند یا برعکس در روزهایی که بازار جهت خرید به خود گرفته باشد و حقوقی ‌ها هم همراه با حقیقی ‌های بازار برای خرید سهام اقدام کنند، این امر نشان دهنده این است که سرمایه‌ گذاران حقوقی به ‌خوبی وظایف خود را انجام نمی دهند، ولی به صورت کلی حقوقی هایی که درصد زیادی از سهام شرکت را در اختیار دارند، بیشتر به دنبال سود نقدی در سهم هستند و بیشتر به چشم سرمایه گذاری میان مدت و یا بلند مدت، سهام آن شرکت را خریداری میکنند و یا چشم به گرفتن نوسان از سهامداران دارند که این مورد اخیرا بسیار دیده شده است.

نحوه تشخیص حقوقی خوب و بد در بازار

چنانچه جزو این گروه از افراد هستید که از عملکرد خرید و فروش حقوقی‌ ها در استراتژی معاملات خود استفاده می کنید، می بایست آشنایی مناسبی از ترفند ها و استراتژی های معاملاتی حقوقی ‌های بازار داشته باشید و طبق تحقیق و بررسی گذشته آن‌ ها وارد عمل شوید. چنانچه قصد تشخیص حقوقی‌ های خوب و بد بازار را دارید، یکی از بهترین راه های آن بررسی عملکرد آن‌ ها در طول بازار است. بر همین اساس یک شناخت کلی از وضعیت حقوقی ‌ها به دست خواهید آورد. به همین منظور، هر سرمایه ‌گذار باید به ‌صورت روزانه عملکرد حقوقی ‌های فعال در هر نماد و از طرفی وضعیت خرید و فروش سهامداران عمده در نماد شرکت را بررسی نماید تا بتواند به‌ مرور زمان دید درستی از آن ها به دست آورد.

علت خرید حقوقی ها در بازار چیست؟

امکان دارد بعضی اوقات دیده باشید که حقوقی در یک سهمی در یک محدوده معین خریدار سهم باشد. این حرکت می تواند دو معنی داشته باشد؛ معنی اول این که آن حقوقی سهام شرکت را ارزشگذاری کرده و به این نتیجه رسیده که محدوده های فعلی برای خرید سهم مناسب است و از همین روی شروع به خرید سهم کرده است، ولی سوال اصلی اینجاست که آیا تحلیل آن شرکت حقوقی در خصوص سهام شرکت درست است یا خیر. در این حالت باید سهم را مورد بررسی قرار داد که آیا واقعا شرکت ارزش خرید را دارد یا نه و حرکت حقوقی با این ذهنیت اشتباه است.

خرید و فروش حقوقی در بورس

معنی دوم این است که حقوقی در نقش حمایت کنند، وارد آن سهم شود و مثلا محدوده های قیمتی حوالی ۲۰۰ تومان را خریدار باشد، چرا که سهام این شرکت را در اختیار دارد و اعتقاد به ارزندگی سهم دارد.

در این شرایط هم اگر به این نتیجه رسیدید که سهم حتما در محدوده قیمتی ۲۰۰ تومان حمایت می شود، میتوان با رعایت حد ضرر در سهم، سهم را خریداری کرد، ولی این نکته را در خاطر داشته باشید که قسمتی از سبد سهام خود را به این سهم اختصاص دهید، به خاطر این که شما صرفا طبق یک تکنیک سهام شرکت را خریده اید و بهتر است که حتما نیز خرید پله ای در سهم را در دستور کار خود قرار دهید، ولی به صورت کلی نمی توان دقیق گفت که همگام با خرید حقوقی ها، سرمایه گذار خرد بازار باید خریدار باشد یا خیر و در سهام های مختلف، بازه های زمانی مختلف و در استراتژی های مختلف این موضوع تفاوت دارد.

علت فروش حقوقی ها در بازار چیست؟

حال اگر با خرید حقوقی همگام شدیم، با فروش آن هم باید همگام شویم؟ بعضی اوقات دیده شده است که افراد حقیقی در سهمی به شدت فروشنده اند. در این حالت باید دو نکته را مد نظر قرار داد؛ نکته اول این است که آیا فروش حقوقی دستوری است یا خیر؟ این بدین معنی است آیا امکان دارد که یک هولدینگ مالک چند شرکت باشد و به یکی از شرکت های زیر مجموعه دستور میدهد که در فلان نماد فروشنده باشید که اغلب این اتفاق به دلیل خروج از سهم و یا تامین نقدینگی انجام می شود.

در این شرایط چنانچه سهم هم از وضعیت خوبی به لحاظ بنیادی و حتی تکنیکالی برخوردار باشد، بهتر است صیر کنید تا فروش حقوقی کم شود و در ادامه اقدام به خرید سهم نمایید. حالت دیگر شناسایی سود به وسیله حقوقی است، یعنی این امکان وجود دارد که حقوقی سهم را به قیمت ۲۱۰ تومان خریده باشد و در حال حاضر سهم به قیمت ۳۰۰ تومان در بازار خرید و فروش می شود و حقوقی در نقش فروشنده ظاهر شده و به صورت مرحله ای سهام خود را به فروش رسانده و به اصطلاح “سیو سود” می کند.

البته این را هم در نظر داشته باشید که بعضی اوقات فروش سهم به وسیله حقوقی خللی در رشد قیمت به وجود نمی آورد به این معنی که حقوقی سهم سعی میکند در صف های خرید و با حجم های مناسب سهام خود را در بازار بفروشد و از این بابت ترسی در دل سرمایه گذاران به وجود نخواهد آمد.

کلام آخر

در این مطلب آموزشی سعی کردم از جهات گوناگون به عملکرد و استراتژی حقوقی ‌ها در فرآیند انجام معاملات سهام در بازار بورس اشاره کنم. بر اساس مواردی که خدمت شما عرض شد، به این نتیجه می رسیم که تمرکز کامل یک سرمایه ‌گذار در معاملات بر مبنای خرید و فروش حقوقی یک استراتژی اشتباه است و شاید منجر به از دست دادن قسمت زیادی از سرمایه شما گردد، پس در این راستا باید از جزئیات حرکات اشخاص حقوقی آگاهی داشته باشید تا هیجانی تصمیم‌ گیری نکنید، ولی با رعایت برخی عوامل و تعیین حد ضرر، قادرید قسمتی از پرتفوی بورسی خود را بر مبنای عملکرد حقوقی ‌ها سرمایه گذاری نمایید.

امیدوارم از این مقاله نهایت استفاده رو برده باشید. هر گونه سوال و یا ابهامی در خصوص با خرید و فروش حقوقی در بورس داشتید، از بخش ارسال نظرات از من بپرسید.

برای دوستانتان بفرستید: