برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

پیگیری سهام های قدیمی چگونه است؟

اگر بخواهید برای پیگیری سهام های قدیمی اقدام کنید، نحوه انجام این کار را بلد هستید؟ شاید شما به هر دلیلی نیاز پیدا کنید که سهام های کاغذی و یا قدیمی خود را وارد پرتفوی بورسی خود در کارگزاری کنید تا امکان خرید و فروش آن ها در فضای آنلاین کارگزاری وجود داشته باشد ولی این کار نیاز به پیگیری دارد که این پیگیری، می تواند با مراجعه حضوری انجام شود و یا با کد ملی شخص سهامدار برای آن اقدام کرد. در این مطلب قصد داریم راهنمای کاملی برای پیگیری سهام های قدیمی در اختیارتان قرار دهیم تا اگر نیاز به پیگیری سهام بورس قدیمی داشتید، بتوانید از آن کمک بگیرید و ابهامات شما در این خصوص برطرف شود، پس تا انتها همراه کد بورسی بمانید.

پیگیری سهام های قدیمی

سال های پیش معامله سهام در بورس و خرید و فروش در بازار سرمایه کار خیلی ساده ای نبود. به منظور معامله در بورس می بایست به شکل حضوری به کارگزاری مراجعه می کردید و پس از این که سفارش معامله سهم مورد نظر خود را به آن ها ارائه می کردید، می بایست صبر می کردید تا کارگزاری این کار را برای شما انجام دهد. به احتمال زیاد وقتی که این سهام قدیمی به شما واگذار شده بود، نحوه معامله در بورس به همین صورت بوده است، ولی در حال حاضر به منظور خرید و فروش سهام در بازار بورس به مراجعه حضوری به کارگزاری احتیاجی نیست و کل مراحل را قادرید به شکل آنلاین از طریق کامپیوتر و لپ تاپ شخصی و یا حتی موبایل خود به سادگی انجام دهید.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


ولی بیایید پیش از این که نحوه پیگیری سهام های قدیمی به شکل آنلاین را شرح دهیم، اندکی با اصطلاحاتی که پیش نیاز معامله آنلاین در بورس می باشد و امکان دارد در حال حاضر برای شما ابهام ایجاد کرده باشد، آشنا شویم. حتما به گوشتان خورده است که برای خرید و فروش در بورس نیاز به کد بورسی می باشد. کد بورسی یا کد معاملاتی یا همان کد سهامداری شناسه یکتای هر فرد برای معامله در بازارهای بورس و فرابورس ایران به حساب می آید. اصطلاح کاربردی دیگر کارگزاری است؛ کارگزاری هایی مثل کارگزاری های مفید، آگاه، فارابی و … در واقع  بنگاه های معاملاتی به حساب می آیند که معامله سهام از طریق آن ها قابل انجام است و در ازای این معاملات، کارمزد معامله از شما کسر می کنند. سامانه سجام و سامانه سمات هم اصطلاحاتی دیگری به حساب می آیند که مطمئنا در مسیر بازیابی سهام های قدیمی و کاغذی تان با آن ها روبرو خواهید شد و چه بهتر که همین الآن کاربرد آن ها را در بازار بورس ایران درک کنید.

سامانه سجام یا همان سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان سامانه ای می باشد که برای دریافت کد بورسی می بایست حتما در آن ثبت نام کرده و احراز هویت شوید، وگرنه امکان انجام معاملات بورسی و فرابورسی به صورت آنلاین برای شما امکانپذیر نخواهد بود. سامانه سمات هم سایت ذینفعان بورس به حساب می آید و برای اتصال یکپارچه ذینفعان بورس، به خدمات اطلاع‌ رسانی و درخواست‌ های عملیاتی شرکت سپرده‌ گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه ایجاد شده است. حالا که با این کلمات کلیدی بورس آشنا شدیم، قصد داریم به این موضوع بپردازیم که سهام های قدیمی را چگونه پیدا کنیم؟ در ادامه مقاله با کد بورس همراه باشید.

بعد از رونق بسیار زیادی که اخیرا در بورس دیده شد، تعداد زیادی از افراد تصمیم به ورود در این بازار و انجام معاملات سرمایه گذاری به منظور کسب سود کردند، همچنین بسیاری از سهامدارنی که در گذشته و پیش از راه اندازی سامانه سجام برای خرید سهام شرکت های گوناگون فعال در بازار اقدام کرده بودند، ولی هیچگونه معامله ای بر روی آن ها انجام نداده اند هم به دنبال وارد کردن مجدد این سهام ها به بورس و قابل معامله کردن برگ سهم های قدیمی و کاغذی خود هستند.

ولی با توجه به این که در زمان خرید این سهام ها سامانه سجامی وجود نداشته، دارندگان آن ها سجامی به حساب نیامده و کد بورسی خود را به روش سنتی دریافت کرده بودند، ولی در حال حاضر سوالی که برای آن ها ایجاد می شود، این است که برای ورود سهام های قدیمی خود به حسابشان در کارگزاری دقیقا بایستی چه کاری انجام دهند؟ یکی از روش های پیگیری سهام های قدیمی از طریق کد ملی است که برای استفاده از این روش لازم است تا پیش از هر چیزی برای ثبت نام و ایجاد حساب کاربری در سامانه سجام و دریافت کد بورسی بدین وسیله اقدام نمایید. در این مطلب در مورد نحوه پیگیری سهام های قدیمی با کد ملی و به صورت حضوری توضیحات کاملی ارائه شده است، بنابراین اگر شما هم در این زمینه با ابهام و یا سوالاتی مواجه هستید، این مطلب را به هیچ عنوان از دست ندهید.

نحوه پیگیری سهام های قدیمی با مراجعه حضوری

در این حالت، افراد بعد از ثبت نام سامانه سجام و دریافت کد بورسی، بایستی تا در دست داشتن برگه سهام مربوطه به یکی از دفاتر پیشخوان موجود در سطح شهر مراجعه کنند و به صورت مستقیم برای فروش سهام های خود اقدام نمایند.

نحوه پیگیری سهام های قدیمی با کد ملی

به منظور پیگیری سهام های قدیمی با کد ملی پیش از هر چیزی می بایست برای دریافت کد بورسی یا کد معاملاتی اقدام کنید. کد بورسی شناسه یکتای هر شخص برای معامله در بازار بورس و فرابورس به حساب می آید که شامل ۳ حرف اول نام خانوادگی افراد به همراه یک عدد ثابت است. به منظور دریافت کد بورسی در ابتدای امر می بایست وارد سامانه سجام شوید و در آن ثبت نام نمایید و پس از ثبت نام سامانه سجام، یک کد پیگیری ۱۰ رقمی تحت عنوان کد سجام دریافت کنید.

حتما بخوانید : فراموشی کد بورسی | آموزش بازیابی کد بورسی به زبان ساده


در ادامه می بایست به همراه کد ۱۰ رقمی سجامی که دریافت کرده اید، به کارگزاری ها یا دفاتر پیشخوان دولت مراجعه نمایید و به صورت حضوری برای احراز هویت اقدام کنید؛ البته در نظر داشته باشید که این مراحل را تماما می توانید در خانه و از طریق فضای آنلاین انجام دهید و امکان احراز هویت سجام و کارگزاری به صورت غیرحضوری نیز فراهم آمده است. پس از انجام مراحل فوق کد بورسی شما برای شما فرستاده خواهد شد. پس از دریافت کد بورسی برای استعلام یا پیگیری سهام های قدیمی می بایست وارد سامانه سمات به آدرس ddn.csdiran.ir شوید. در صفحه ای برای شما نمایش داده می شود، با وارد کردن کد ملی و کد امنیتی و کلیک بر روی دکمه ورود وضعیت دارایی سهام های خود را مشاهده فرمایید.

چگونه سهام قدیمی خود را وارد پرتفوی کنیم؟

برای انتقال سهام های قدیمی به کارگزاری مورد نظر خود در ابتدای امر بایستی وارد سامانه سمات شده و در قسمت گزارش دارایی، گواهی هر سهم خود را دریافت نمایید و در ادامه و پس از دانلود گواهی سهم های قدیمی، دو روش برای انتقال این سهم ها وجود خواهد داشت که روش اول بدین شکل است که باید وارد کارگزاری مورد نظر خود که قصد دارید سهم قدیمی خود را به آن منتقل کنید شوید و تغییر کارگزار ناظر را انتخاب نمایید.

بدین شکل قادرید سهام قدیمی خود را به کارگزار مورد نظر خود منتقل نمایید و برای فروش و مدیریت آن ها اقدام کنید. روش دیگر این است که با در دست داشتن گواهی سهم های خود به شکل حضوری به کارگزاری مورد نظر خود مراجعه فرمایید و از آن ها بخواهید انتقال سهام قدیمی شما یا فروش آن را برای شما انجام دهند تا بتوانید با ورود به سامانه کارگذاری مورد نظر خود، قادر به مشاهده سهم های خود در پرتفوی یا همان سبد سهام خود در بورس باشید.

پیگیری سهام قدیمی افراد فوت شده

پس از فوت فرد وراث برای دریافت دارایی‌ های فرد فوتی می بایست برای انحصار وراثت اقدام کرد؛ در خصوص با سهام هم همین موضوع صدق می کند و این بدین معنی است که تک تک وراث بایستی به دادگاه مراجعه کنند و در خواست انحصار وراثت نمایند؛ در واقع افراد از انحصار وراثت دنبال تعیین میزان دارایی فرد متوفی هستند و از این تعیین دارایی قصد دارند بدانند به هر وراث چه مقدر ارث می رسد. به منظور دریافت سهام‌ های فرد فوتی پیش از مراجع به کارگزاری و در ادامه سپرده گذاری مرکزی وراث می بایست برای گرفتن گواهی انحصار وراثت اقدام نمایند. پس از دریافت گواهی انحصار وراثت وراث به کارگزاری و در ادامه سپرده گذاری مرکزی مراجعه می نمایند.

حتما بخوانید : نحوه دریافت کد بورسی آفلاین | راهنمای دریافت کد بورسی آفلاین


وراث پس از دریافت گواهی انحصار وراثت به سپرده گذاری مرکزی رجوع کرده و تا میزان سهمی که شخص متوفی دارد، میان آن‌ ها تقسیم شود، البته ممکن است که یکی از وراث به وکالت از سایر سهامداران برای معامله سهام مورد نظر اقدام نماید. لذا می بایست برای آن وراث که کد بورسی ندارد، کد دریافت کنند؛ ولی چنانچه وراث به جای سهام مورد نظر، پول نقد بخواهند، قادرند به یک نفر وکالت بدهند و آن یک نفر سهام‌ ها را بفروشد و در ادامه پول نقد را به وراث دهد. گارگزاری مثل دیگر معاملات برای این موضوع نیز تا دو روز کاری فرصت دارد.

پیگیری سهام بورس قدیمی

در پاسخ به این سوال که اگر شخص متوفی پیش از فوت خود مرتکب جرم بورسی شده باشد، اگر این جرم خسارت مالی باشد پس از مرگش از مبلغ سهام وی کسر خواهد شد، می توان گفت که چنانچه فردی جرمی مرتکب شده باشد، امکان دارد به دو سال حبس یا جریمه نقدی محکوم شود، به این خاطر که مجازات منوط به وجود شخص است، لذا پس از فوت فرد هم جریمه نقدی و حبس منتفی خواهد شد، لذا جریمه بدهی نیست که بگوییم به وراث انتقال پیدا می کند، بلکه با فوت فرد از بین خواهد رفت. طی عملیات انتقال قهری سهام، سهام متوفی طبق گواهی حصر وراثت قانونی وی منتقل خواهد شد و گواهینامه نقل و انتقال و سپرده اوراق بهادار برای ایشان صادر خواهد شد. مدارک مورد نیاز برای انتقال قهری سهام به شرح زیر می باشد:

  • اصل یا تصویر مصدق گواهی فوت متوفی
  • اصل یا تصویر مصدق حکم انحصار وراثت متوفی
  • ارائه گواهینامه نقل و انتقال و سپرده اوراق بهادار مربوط به متوفی
  • تصویر صفحه دوم شناسنامه مادر متوفی (در صورت ذکر در حصر وراثت)
  • تصویر شناسنامه و کارت ملی متوفیتصویر شناسنامه و کارت ملی تمامی وراث
  • اصل یا تصویر مصدق گواهی واریز مالیات بر ارث (نام بانک سرمایه در نامه مذکور قید شده باشد)

نکته مهم : بعضی اوقات فردی که فوت کرده است، نام کاربری و رمز عبور خود را پیش از مرگ به یکی از وراث داده است؛ لذا پس از این که فرد فوت می‌ کند، برخی از اشخاص به این منظور که درگیر فرآیند مذکور نشوند، برای فروش سهام فرد متوفی اقدام می کنند، چرا که به محض این که فرد فوت می‌کند، کد بورسی ملغی نخواهد شد. باید سیستم انلاین گواهی فوت به سیستم انلاین سپرده گذاری مرکزی وصل شود که پس از فوت کد بورسی مسدود شود، ولی امروزه این موضوع امکانپذیر نیست. فارغ از این که اقدام فردی که سهام متوفی را به فروش می رساند حسن نیت است یا سوءنیت، این اقدام شخص ورثه در فروش سهام پس از فوت متوفی مصداق جرم فروش مال غیر است و دیگر وراث قادرند بر علیه شخص مورد نظر شکایت کیفری تنظیم کنند.

اگر پدرمان برگه سهمی را از قدیم داشته باشد، چگونه میتواند آنرا زنده کند؟

اگر برگه های سهام به نام پدرتان باشد، شما قادر نیستید بدون وکالت نامه از جانب پدر به سبد دارایی های خود منتقل کنید، ولی پدر شما می تواند در سایت یک کارگزاری معتبر ثبت نماید و مراحل احراز هویت حضوری را انجام دهند و از طریق گزینه تغییر کارگزار ناظر در سامانه معاملاتی آنلاین برگه سهام خود را به سبد دارایی ها منتقل کند. بدین منظور بایستی برای پدرتان به صورت زیر عمل کنید:

  1. در گام نخست در سامانه آنلاین کارگزاری ثبت ورود نمایید
  2. پس از ورود به سامانه به بخش پروفایل مراجعه فرمایید
  3. سپس بر روی گزینه تغییر کارگزار ناظر کلیک نمایید
  4. در مرحله بعدی و در بخش کارگزار ناظر، نماد سهام کاغذی خود را وارد کرده و ثبت نمایید
  5. این امکان وجود دارد که نیاز باشد فایل مربوط به گزارش دارایی را در این بخش بارگذاری نمایید.
  6. چند روزی زمان نیاز خواهد برد تا درخواست شما مورد بررسی قرار گرفته و در صورت صحت اطلاعات، ثبت شود
  7. بعد از تایید نماد، برگه سهام وارد شده، یعنی در واقع همان سهام برگه ای شما، به پرتفوی کارگزاری منتقل خواهد شد و سهام برگه ای شما تبدیل به آنلاین شده و قابل معامله در فضای آنلاین کارگزاری های مختلف خواهد بود.

فروش سهام کاغذی قدیمی چگونه امکان پذیر است؟

پس از تبدیل برگه های سهام قدیمی به آنلاین یعنی پس از این که سهام کاغذی به آنلاین تبدیل شد، توانایی این را دارید که آن را مثل سایر سهام موجود در سبد سرمایه گذاری بورسی خود بفروشید. به صورت کلی به منظور تبدیل برگه سهام کاغذی به آنلاین در ابتدای امر نیاز است که کد بورسی دریافت کنید، چرا که همه افرادی که قصد سرمایه گذاری در بورس را دارند، در اولین گام ملزم به دریافت کد بورسی خواهند بود.

حتما بخوانید : احراز هویت غیرحضوری سامانه سجام چگونه است؟


به منظور دریافت کد بورسی نیز همان طور که پیش تر توضیح دادیم، می بایست در ابتدا در سامانه سجام ثبت نام نمایید و فرآیند احراز هویت را به صورت حضوری و یا غیرحضوری انجام دهید و پس از ثبت نام در سامانه سجام، یک کد پیگیری ۱۰ رقمی سجام برای شما فرستاده خواهد شد. بعد از دریافت این کد به کارگزاری مراجعه نمایید و احراز هویت را انجام دهید و در ادامه کل مراحل بالا کد بورسی برای شما ارسال خواهد شد. شایان ذکر است که به این کد، کد سهامداری یا همان کد بورسی و یا همان کد معاملاتی می گویند. بعد از دریافت کد بورسی قادرید وارد سامانه سمات شده و سهام های قدیمی خود را استعلام گیری کنید. به منظور دریافت استعلام از دارایی های خود می بایست به درگاه یکپارچه ذینفعان بورس مراجعه نمایید و در بخش گزارش دارایی، از دارایی خود استعلام دریافت کنید.

نکات مهم درباره پیگیری سهام بورس قدیمی

  • بایستی نماد مربوط به سهام برگه ای خود را در بورس یا فرابورس بیابید؛ بدین منظور یک جست و جوی ساده نیز کفایت می کند. برای مثال چنانچه سهام سهام شرکت سایپا را به صورت کاغذی در اختیار دارید، می بایست نام نماد آن یعنی “خساپا” را در اولین گام بدانید.
  • امکان دارد شرکتی که شما سهام برگه ای آن را در اختیار دارید، هنوز بورسی یا فرابورسی نشده باشد؛ اگر این طور باشید، شما قادر نیستی برگه سهام را وارد سبد بورسی خود کنید. بنابراین در گام نخست می بایست بررسی کنید شرکتی که سهام آن را از طریق کارگزاری ها یا پذیره نویسی خریده اید، در بورس یا فرابورس عرضه شده است یا نه.
  • پس از چک کردن این موارد قادرید به منظور دریافت کد بورسی و انتقال برگه سهام کاغذی به پرتفوی در کارگزاری ای گوناگون (تبدیل سهام کاغذی به آنلاین) اقدام نمایید.

نتیجه گیری و کلام پایانی

دیدن وضعیت دارایی سهام ها، پیگیری سهام های قدیمی و انتقال سهام قدیمی مواردی است که در حال حاضر با رونق گرفتن بورس بیش از قبل مورد سوال و ابهام است و با توجه به این که بسیاری از افراد فکر می کنند کار سختی است، با داشتن اطلاعات کافی کار بسیار راحتی است. در این مطلب تلاشمان این بود که تمامی ابهامات موجود در این زمینه را برای مشا برطرف کنیم و امیدواریم که استفاده های لازم را از آن برده باشید.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، در این مطلب راهنمای کاملی برای پیگیری سهام های قدیمی در اختیار شما قرار دادیم تا به وسیله آن به سادگی بتوانید سهام های کاغذی و قدیمی خود را زنده کنید.  

همچنین اگر دوست دارید درباره عرضه خودرو در بورس کالا اطلاعات مفیدی کسب کنید، پیشنهاد می کنم همین الان این مقاله را مطالعه فرمایید؛

درباره پیگیری سهام های قدیمی بورس هر سوال یا ابهامی داشتید، در بخش دیدگاه ها بنویسید تا کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخ شما را بدهند؛

برای دوستانتان بفرستید: