برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

حق تقدم سهام چیست و چگونه آن را به سهام عادی تبدیل کنیم؟

حق تقدم سهام با توجه به درصد افزایش سرمایه، نوع افزایش سرمایه و تعداد سهامی که در آن سهم دارید متغییر است و همیشه با اضافه کردن حرف “ح” در انتهای نام سهم قابل شناسایی می باشد. در پاسخ به این سوال که حق تقدم سهام به چه کسانی تعلق می گیرد باید گفت که به افرادی که قبل از مجمع افزایش سرمایه، سهام آن شرکت را در اختیار داشته باشند و اگر بعد از مجمع آن را بفروشند هم باز حق تقدم سهام به آن تعلق خواهد گرفت. حق تقدم سهام استفاده نشده برای فروش گذاشته می شود و معمولا مهلت ۲ ماهه برای تصمیم گیری سهامداران در خصوص پرداخت مبلغ اسمی هر سهم که ۱۰۰ تومان است و یا فروش آن به عنوان یک سهم عادی در بازار، تعیین می شود که سهامداران می توانند درباره فروش یا تبدل کردن حق تقدم به سهم عادی تصمیم گیری کنند. اینکه حق تقدم سهام چیست و چگونه آن را به سهام عادی تبدیل کنیم را اینجا رایگان و به زبان ساده آموزش داده ایم.

حق تقدم سهام چیست؟

در خصوص حق تقدم سهام به زبان ساده میتوان گفت؛ سهامداران شرکت های بورسی در مدت زمان افزایش سرمایه شرکت در مقایسه با بقیه سرمایه گذاران از اولویت برخوردار هستند، به این اولویت حق تقدم خرید سهام گفته می شود که دارای ریسک بالایی است و دامنه نوسانات آن ۲ برابر سهام عادی (یعنی ۱۰ درصد) در نظر گرفته می شود. هنگامی که یک شرکت بورسی تصمیم به افزایش سرمایه می گیرد و سرمایه خود را افزایش میدهد، به نسبت درصد افزایش سرمایه، تعداد سهام آن شرکت هم افزایش پیدا می کند.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


برای حفظ منافع سهامداران فعلی شرکت قانونی وضع شده که طبق قانون تجارت در صورتی که یک شرکت سهام جدیدی برای فروش انتشار یابد، سهامداران فعلی در خرید این سهام جدید اولویت دارند. که به این اولویت در خرید سهام نسبت به سهامداران جدید، حق تقدم خرید سهم می گویند. به عنوان مثال چنانچه شرکت آلفا بعد از برگزاری مجمع عمومی فوق ­العاده تصمیم به افزایش سرمایه ۲۰ درصد بگیرد و شما دارای ۱۰۰۰ سهم از شرکت آلفا باشید، شما حق تقدم خرید ۲۰۰ سهم جدید به قیمت اسمی ۱۰۰ تومان را دارید.

انواع حق تقدم در بورس

در کل سه نوع حق تقدم برای سهم شرکت ها وجود دارد که همه آنها با هدف حفظ کردن قدرت کنترل و مدیریت سهامداران در اداره امور شرکت و حفظ حقوق آنها به وجود آمده اند. این حق تقدم ها عبارتند از :

  1. حق تقدم خرید سهام عادی : این حق تقدم برای خرید سهام عادی جدید منتشر شده مورد استفاده قرار می گیرد و رایج ترین نوع حق تقدم به حساب می آید.
  2. حق تقدم خرید انواع دیگر اوراق بهادار : این حق تقدم به خرید انواع اوراق قرضه، سهام ممتاز و سهام سایر شرکت ها اختصاص داده می شود.
  3. حق تقدم خرید اوراق بهادار قابل تبدیل به سهام : این حق تقدم به خرید اوراق قرضه و یا هر اوراق بهادار قابل تبدیل به سهام عادی ارائه می شود.

نحوه ی تبدیل حق تقدم به سهام

شما بایستی برای هر گواهی مبلغی معادل با ارزش اسمی، سهم بپردازید که در ایران ارزش اسمی هر سهم در حال حاضر ۱۰۰ تومان است. در نهایت به ازای هر گواهی + ۱۰۰ تومانی که برای آن پرداخت کردید یک سهم به شما تعلق می گیرد. اگر در زمان تعیین شده ۱۰۰ تومان را پرداخت کردید، افزایش سرمایه شرکت نزد سازمان بورس ثبت خواهد شد، که بعد از آن حق تقدم های شما به شکل اتوماتیک تبدیل به سهام عادی خواهد شد.


حتما بخوانید : نحوه تبدیل حق تقدم به سهم


البته در پاسخ به این سوال که فرآیند تبدیل حق تقدم به سهام چقدر طول میکشد باید گفت که پروسه آن زمانبر است و معمولا بین ۳ الی ۶ ماه طول می کشد. توجه داشته باشید اگر سهامداران تمایلی به شرکت کردن در افزایش سرمایه شرکت را نداشته باشند میتوانند حق تقدم خود را در بازار بورس بفروشند و یا اگر مهلت تعیین شده برای تبدیل حق تقدم به سهم گذشته باشد، برای سهامدارانی که اقدامی نکرده اند شرکت اقدام به فروش سهم با قیمت روز می کند و اختلاف بین قیمت بازار و ارزش اسمی سهم را به حساب سهامدار واریز می کند.

روش ‌های پرداخت مبلغ اسمی حق تقدم در بورس

به منظور پرداخت مجموع مبلغ اسمی تعداد حق تقدم سهم تعلق گرفته، سهامدار می تواند به دو روش زیر اقدام به پرداخت نماید؛

  • به سایت codal.ir بروید و پس از جستجوی آگهی مربوط به افزایش سرمایه در این سایت، شماره‌ حساب شرکت را جهت واریز مبلغ اسمی دریافت کنید و بعد از پرداخت، فیش واریزی را برای امور سهام شرکت موردنظر فکس کند
  • سهامدار با امور سهام شرکت تماس می‌ گیرد و شماره حساب را دریافت و فیش را برای آن‌ ها فکس می ‌کند.

زمان خرید و فروش حق تقدم سهام

طبق قوانین بورسی این بازه زمانی نباید کمتر از ۶۰ روز باشد و در صورتی بیشتر خواهد شد که این مدت زمان تمدید شود. در این دوره ۶۰ روزه افرادی که تمایلی به شرکت در افزایش سرمایه را ندارند حق خود را به فروش می رسانند و اشخاصی هم که در مجمع سهامداران نیستند می توانند این حق تقدم ها را خریداری کنید.

افرادی که بعدا این حق تقدم سهم را بخرند، باید مبلغ اسمی سهم را به حساب شرکت واریز کنند تا تبدیل به سهم عادی شود. البته خیلی از اشخاص هم این حق ها را مثل سهام عادی خرید و فروش می کنند و از نوسانات آن سود می برند.

ترفندهای معاملاتی در حق تقدم سهام
  1. شرکت هایی که قصد دارند افزایش سرمایه صد درصدی یا کم تر داشته باشد را بیابید. نکته ‌‌ای که در این زمان باید به آن توجه داشته باشید این است که این افزایش سرمایه بایستی از طریق آورده نقدی باشد. در این صورت است که به شما حق تقدم تعلق خواهد گرفت.
  2. مرحله بعدی این است که به تحلیل و برسی بپردازید. در واقع حائز اهمیت ترین گام تحلیل و برسی این است که آیا سهم در ۶ یا ۷ ماه آینده روند صعودی خواهد داشت یا نه.
  3. با توجه به میزان ریسک پذیری خود در گام سوم، اقدام به خرید حق تقدم کنید. توجه کنید که در صورتی که توان ریسک کمی دارید بهتر است سرمایه زیادی برای این کار اختصاص ندهید. چرا که همانطور که در بخش ‌های قبلی مقاله ذکر کردیم، احتمال از دست رفتن بخش بزرگی از سرمایه شما امکان پذیر است.
  4. بهترین کار این است که در گام چهارم حق تقدم‌ها را به فروش نرسانید. این کار را تا زمانی که حق تقدم‌های استفاده نشده به فروش برسند انجام دهید. در صورتی که مرحله دوم را به خوبی و درست انجام داده باشید؛ باید منتظر سود هنگفتی باشید که به حسابتان واریز خواهد شد.

حق تقدم سهم یکی از بزرگترین بازی ‌هایی است که در بورس صورت می پذیرد. این بازی سود بسیاری دارد، ولی توجه داشته باشید که به همان میزان هم ریسک از دست رفتن سرمایه برآورد می‌ شود، لذا بهتر است تحلیلگر خوبی باشید تا بتوانید در بازی حق تقدم سهم نیز نفر برنده باشید.

بهترین کار در حق تقدم این است که سهم شرکت ‌هایی که تشخیص می ‌دهیم افزایش سرمایه سنگین دارند را خریدیم. سپس وقتی که نزدیک است حق تقدم بازگشایی شود، حق تقدم‌ ها را نیز خریداری کنیم. وقتی که بازدهی مناسبی از این شرکت‌ ها کسب کنیم، پیش از سررسید شصت روزه حق تقدم‌ ها را به فروش برسانیم. این کار باعث خواهد شد تا وارد بازی حق تقدم نشویم.

اگر متوجه افزایش سرمایه نشدیم چه کنیم؟

به هر دلیلی این امکان وجود دارد متوجه افزایش سرمایه نشویم. حتی امکان دارد به هر دلیل دیگری اقدام به استفاده از حق تقدم نشوید. در این شرایط شرکت بعد از پایان مهلت مقرر حق تقدم باقی مانده را با قیمت روز بازار به فروش می رسانند. پس از فروش این امتیاز، شرکت مبلغی که از آن کسب می کند را به حساب سرمایه گذارانی که از حق تقدم خود استفاده نکرده ‌‌اند واریز می ‌کند. از دیگر روش های استفاده از حق تقدم این است که برگه حق تقدم خود را در بازار بورس بفروشید.


حتما بخوانید : انواع افزایش سرمایه شرکت های بورسی – صفر تا صد افزایش سرمایه شرکتها


این کار را می ‌توانید به وسیله یکی از کارگزاری‌ های دارای مجوز انجام دهید. توجه کنید که این کار را می‌توان هم از طریق اینترنتی و هم از طریق معامله حضوری انجام دهید. بسیاری از شما هم اکنون سوال قیمت این گواهی در ذهنتان چرخ می ‌زند.

قیمت برگه حق تقدم در بازار بورس معادل تفاوت قیمت برگه مبلغ اسمی و قیمت بازار هر سهم است. این طور فرض کنید شرکت الف سهامی به قیمت ۲۰۰ تومان در بازار بورس دارد. قیمت سهام اسمی نیز ۱۰۰ تومان است، لذا چنانچه  شما بخواهید حق تقدم خود را در بازار به فروش برسانید؛ قیمت آن ۱۰۰ تومان خواهد بود.

چه موقع حق تقدم بخریم؟

به ‌صورت کلی شرکت در افزایش سرمایه از محل آورده و مطالبات، دریافت حق تقدم و تبدیل حق تقدم ‌ها به سهام معمولی می ‌تواند بین ۳ تا ۶ ماه به طول بی انجامد. بنابراین شرکت در این فرایند در گام نخست برای افرادی مناسب است که دیدگاه کوتاه ‌مدت ندارند و قصد دارند با دید میان‌ مدت و بلندمدت سرمایه ‌گذاری داشته باشند. نکته بعدی این که گاهی امکان دارد بین قیمت سهم و حق تقدم آن شکاف قیمتی قابل توجه به وجود آید. به عنوان مثال قیمت سهم ۱۰۰۰ تومان باشد و قیمت حق تقدم آن ۷۰۰ تومان.

ترفندهای معاملاتی در حق تقدم سهام

در این حالت اگر حق تقدم ۷۰۰ تومانی را خریداری کنید و ۱۰۰ تومان آن را بپردازید، قیمت سهم برایتان ۸۰۰ تومان تمام می‌ شود و این در حالی است که قیمت روز آن سهم ۱۰۰۰ تومان است. در این موقعیت، سهامدارانی که نگاه بلندمدت ‌تری دارند و تحلیل ‌شان این است که قیمت این سهم روندی افزایشی دارد، از این شکاف قیمتی استفاده می‌ کنند و به جای خریدن سهم معمولی، حق تقدم آن را می خرند و تبدیل به سهم می ‌کنند. بنابراین برای خریدن حق تقدم باید دو نکته را در نظر بگیریم؛ اول اینکه نگاه خودمان در سهامداری میان‌ مدت (بیشتر از ۶ ماه) و بلندمدت (بیشتر از یک سال) باشد و دوم هم اینکه تحلیل‌ مان این باشد که سهم شرکت در آینده روند صعودی دارد. اگر دوست دارید اطلاعات لازم و بروز را در مورد حق تقدم اعم از اختلاف قیمت حق تقدم با سهم اصلی و مهلت اقدام برای حق تقدم مشاهده کنید، بخش رصد بازار سرمایه به شما کمک می کند.

همه چیز درباره حق تقدم در بورس

حق تقدم سهام در بورس دارای قابلیت هایی است که موجب جذاب شدن آن هم برای سهامداران و هم برای شرکت ها شده است، ولی با وجود مزایای زیاد این نوع سهام باز هم نمی توان از معایب آن چشم پوشی کرد، در ادامه به بررسی قابلیت های این سهام پرداخته می شود :

  • دامنه نوسان برای حق تقدم سهم دو برابر سهام عادی است.
  • حق تقدم سهم سبب افزایش ظرفیت استقراض شرکت ها می شود.
  • عرضه حق تقدم سبب کاهش سود نقدی شرکت نسبت به عرضه سهام عمومی نقدی می شود.
  • نماد این نوع سهم ها در بازار با قرار گرفتن حرف “ح” در انتهای نام نماد شرکت مشخص می شود.
  • این سهام سبب حفظ تاثیر گذاری سهامداران در اداره شرکت ها با حفظ ارزش سهام آنها می شود.
  • انتشار حق تقدم سهم موجب کاهش قیمت سهام شرکت و در نتیجه افزایش میزان تقاضا برای آن است.
  • ارزش حق تقدم سهم معادل ارزش اسمی سهام که به ازای هر سهم ۱۰۰ تومان است و از ارزش بازار آن کمتر می باشد که این به نفع سهامداران شرکت است.
  • ممکن است سهامداران در زمان پذیره نویسی حق تقدم سهام از این موضوع بی اطلاع باشند و یا توان مالی برای خریداری کردن آن را نداشته باشند که در این صورت متحمل زیان می شوند.
  • افزایش تعداد سهام جدید شرکت با قیمت پایین سبب افت قیمت بازار آن می شود در این حالت اگر سرمایه گذاران از حق خرید سهامی که شرکت برای آنها با عنوان حق تقدم سهام در نظر گرفته است استفاده کنند از تحمیل زیان به آنها جلوگیری می شود.
  • شرکت ها با فروش حق تقدم سهام اقدام به تامین مالی با هزینه بسیار کم تر نسبت به تامین مالی از طریق فروش سهام عادی می کنند. همین طور به علت قیمت پایین این سهام ها مورد استقبال سهامداران و در نتیجه افزایش میزان سرمایه می شود.
  • از آنجایی که زمان پذیره نویسی حق تقدم سهام ۲ ماه طول می کشد در نتیجه امکان دارد جهت قیمت در این مدت تغییر کرده و از حالت صعودی به حالت نزولی تبدیل شود و سهامداران متحمل زیان شوند.

آیا حق تقدم از نوع حق تقدم استفاده ‌نشده را میتوان فروخت؟

تحت شرایطی که حق تقدم خریداری ‌شده از نوع استفاده ‌نشده باشد، قابلیت فروش در بازار را ندارند، که در این حالت کارگزار بابت هر سهم خریداری ‌شده، مبلغ اسمی را از حساب سهامدار برداشت می ‌کند. در حقیقت فرد سهامدار لازم است به‌اندازه مبلغ اسمی هر سهم خریداری‌ شده، در حساب کارگزار خود وجه کافی داشته باشد.

چگونه حق تقدم سهام را قبل از تبدل به سهم، بفروشیم؟

تحت شرایطی که سهامدار تمایلی نداشته باشد در افزایش سرمایه شرکت کند و حق تقدم خود را به سهم تبدیل کند، امکان دارد که حق تقدم خود را بفروش برساند. این حق تقدم‌ ها در بازه ۶۰ روزه در بازار قابل معامله هستند. در این حالت، افرادی که سهامدار نبوده ‌اند نیز می ‌توانند این حق تقدم ‌های سهام را خریداری کنند و یا افراد سهامدار، تعداد حق تقدم خود را افزایش دهند.

آیا نماد حق تقدم همیشه قابلیت خرید و فروش دارد؟

در جواب به این سوال آیا نماد حق تقدم همیشه قابلیت معامله دارد؟ باید بگویم که خیر، نماد حق تقدم یک شرکت بورسی تنها در مدت زمان مشخصی قابلیت خرید و فروش ندارند و نه همیشه.

علت صفر بودن حق تقدم سهام عدالت چیست؟

به صورت کلی می ‌توان ۳ کار با حق تقدم سهام در بورس انجام داد، می ‌توان آن را فروخت یا می ‌توان استفاده کرد یا این که هیچ اقدامی انجام نداد تا شرکت تجمیع شود و بفروشد و پول آن را پرداخت کند. امروزه برای مشمولان سهام عدالت فروش به وسیله مشمول و فروش تجمیع شده توسط شرکت مشکلی وجود ندارد و شرایط استفاده از حق تقدم اعلام شده در زمان سررسید اعلام خواهد شد، از همین روی جلوی سهم عدد ۰ نوشته شده است.

میزان سودآوری در حق تقدم چگونه است؟

حق تقدم به دلیل قابلیت هایی مثل دامنه نوسان دو برابری نسبت به سهم عادی ریسک بالایی دارد. نوسان دو برابری هم می تواند سود هنگفتی را نصیب سرمایه گذار کند و هم می تواند موجب ضرر و زیان جبران ناپذیری شود که این موضوع به میزان آشنایی شما با بورس و تشخیص درست زمان ورود و خروج توسط شما وابسته است.

حق تقدم های سهام عدالت چه میشود ؟

در مورد این که با حق تقدم سهام عدالت چه کنیم باید گفت که در فروش به وسیله خود سهامدار و فروش توسط شرکت هیچ مشکلی وجود ندارد، ولی چنانچه بخواهید از آن استفاده کنند، شرایط آن قبل از زمان سررسید اعلام خواهد شد. مشمولان سهام عدالت که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده‌اند می‌توانند با مراجعه به درگاه اینترنتی WWW.SAHAMEDALAT.IR پرتفوی سهام خود را مشاهده نمایند.

دامنه نوسان در حق تقدم چقدر است؟

دامنه نوسان در معامله نماد حق تقدم شرکت ‌ها، دو برابر دامنه نوسان سهام عادی می باشد؛ به این معنی که نماد حق تقدم در طی روز می تواند ۱۰+ درصد و یا ۱۰- درصد به نسبت قیمت پایانی روز گذشته نوسان داشته باشد. اشخاصی که به معامله حق تقدم می پردازند باید به این موضوع توجه نمایند که ریسک حق تقدم در بورس بیشتر از سهام عادی می باشد، به خاطر این که در این حالت در طی روز در بیشترین حالت می تواند حدود ۲۰ درصد هم نوسان داشته باشد در حالتی که این دامنه نوسان برای سهام عادی نزدیک به  ۱۰ درصد است.

حق تقدم استفاده نشده یعنی چه؟

در جواب این سوال که استفاده از حق تقدم سهام حداکثر تا چند روز است باید گفت که، اگر سهامدار در بازه زمانی ۶۰ روزه برای پذیره ‌نویسی و یا فروش آن در بازار اقدامی نکند، پس از اتمام دوره ۶۰ روزه، آن حق تقدم ‌ها را حق تقدم سهام استفاده نشده گویند. در این حالت فروش حق تقدم استفاده نشده به عهده شرکت مذبور می باشد، به شکلی که پس از فروش و پس از کسر هزینه ‌ها و قیمت اسمی، وجه حاصل از فروش را در بازه زمانی یک ماهه به حساب سهامدار واریز می کند.

پس از اتمام دوره ۶۰ روزه پذیره ‌نویسی، با اعلام قبلی توسط شرکت، یک روز برای خرید و فروش حق ‌تقدم‌ های استفاده‌ نشده تعیین می ‌شود. سهامدارانی که قصد خرید حق ‌تقدم‌ های استفاده ‌نشده را دارند باید علاوه بر مبلغ خرید حق ‌تقدم ‌ها، مبلغ اسمی به ازای هر سهم را در سامانه آنلاین خود واریز کنند. پس الان یاد گرفتیم که حق تقدم سهام را چکار کنیم و متوجه شدیم که قانون حق تقدم سهام استفاده نشده چیست.

معایب حق تقدم در بورس چیست؟

فرآیند پذیره نویسی عرضه حق تقدم زمانبر است و اگر این احتمال رخ دهد که جهت قیمت در بازار تغییر کند و از صعودی به نزولی تبدیل شود زیان سنگینی را به سهامداران خود تحمیل خواهد کرد و این که اگر سهامداران از پذیره ‌نویسی حق تقدم خبردار نشوند و یا به دلیل ناتوانی مالی در پذیره‌نویسی شرکت نکنند، در اکثر اوقات به ضرر آن ‌ها تمام خواهد شد.

نماد حق تقدم چیست؟

بعد از برگزار کردن مجمع شرکت یک نماد حق تقدم در بازار به آن شرکت اختصاص داده می شود تا سهامداران بتوانند از طریق آن نماد، حق تقدم های خود را به فروش برسانند. برای مثال اگر شرکت صنعت ملی مس با نماد فملی به افزایش سرمایه بپردازد، نماد حق تقدم آن فملیح می شود.


امیدوارم از این مقاله که به حق تقدم سهام بورس ، طریقه خرید حق تقدم سهام و … پرداخت، نهایت استفاده را برده باشید.

اگر نمیدانید حق تقدم یک سهم به چه کسانی تعلق می گیرد و این که زمان مناسب فروش حق تقدم سهام کی است یا این که حق تقدم سهام را چگونه پرداخت کنیم ، حتما در بخش دیدگاه ها بنویسید و من قول می دم که با حوصله به همه جواب بدم.

هنوز سوالی در مورد حق تقدم دارید که در متن جوابی پیدا نکردید؟ (در کامنت ها بپرسید لطفا)

برای دوستانتان بفرستید: