Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
عرضه خودرو در بورس کالا {آموزش گام به گام}

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

عرضه خودرو در بورس کالا چگونه است؟

درباره عرضه خودرو در بورس کالا چه میدانید؟ شرایط خرید خودرو از بورس کالا چگونه است؟ در پاسخ به سوال خرید و فروش خودرو در بورس چگونه است می توان گفت که طبق موافقت مجلس با عرضه خودرو در بورس کالا در حال حاضر می توانید برای خرید خودرو در بورس اقدام کنید ولی اگر شرایط فروش خودرو در بورس را نمی دانید، در این مطلب صفر تا صد عرضه خودرو در بورس را گام به گام توضیح داده ایم و سعی کردیم به زبان ساده این موضوع را به شما آموزش دهیم، پس تا انتها با کد بورسی همراه بمانید.

عرضه خودرو در بورس کالا

طرح ساماندهی بازار خودرو، ایده‌ ای است که نمایندگان مجلس به دنبال پیاده‌ سازی آن هستند تا هم بازار تعادل بیشتری پیدا کند و هم قیمت خودروها کمی ثبات پیدا کند. یکی از جزییات این طرح، عرضه خودرو در بورس کالاست؛ طرحی که مخالفان و موافقان بسیاری داشت ولی سرانجام عملی شد. صحبت از بورسی شدن خودرو و کشف قیمت آن در شرایطی مطرح شد که خودرو دیگر جنبه مصرفی خود را از دست داده است و بسیاری از افرادی که برای خرید خودرو اقدام می کنند، دیدگاه سرمایه گذاری روی آن دارند و قصد دارند از نوسانات این بازار و اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد استفاده نمایند، ولی در حال حاضر خودرو، سرمایه به حساب می آید و در این بین نبود بازاری شفاف برای قیمت گذاری موجبات رشد شدید قیمت خودرو را فراهم آورده است.


جهت ثبت نام سریع خودرو در بورس کالا، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛ 

ثبت نام خودروسریع و رایگان


اصلی ترین بند این طرح عرضه خودروهای تولید داخل در بورس کالا بود و بدین ترتیب خودروسازان می بایست کل خودروهای سواری خود را در بورس عرضه نمایند تا نرخ فروش در بستر عرضه و تقاضای بورس تعیین شود. عوامل بسیاری مثل بازگشت تحریم‌ ها، اختلاف بسیار زیاد بین قیمت کارخانه‌ ای و قیمت بازاری خودرو و همین طور حضور دلالان و رانت‌ خواران بسیار در این حوزه موجب شد تا موضوع فروش و عرضه خودرو در بورس کالا مطرح شود. به بیان دیگر به دنبال بازگشت تحریم‌ ها بر علیه ایران، صنایع متعدد داخلی مثل صنعت خودروسازی با کمبودهای بسیاری روبرو شدند که به دنبال آن، تولید و عرضه خودرو به بازار شدیدا کاهشی شد.

در این بین ممنوعیت واردات خودرو هم به عنوان یک عامل تقویت‌ کننده دیگر موجب شد خودرو نه به عنوان یک محصول مصرفی، بلکه به عنوان یک کالای سرمایه‌ ای شناخته شود. تیراژ پایین خودروسازان و سیاست گذاری های اشتباه موجب شد تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار خودرو بهم بخورد و بستر مناسبی برای فعالیت واسطه گران و دلالان فرصت‌ طلب ایجاد شود و در نتیجه قیمت خودروها افزایش چشمگیری را تجربه کند. در نظر داشته باشید که در بورس کالا، خودرو بدون نیاز به قرعه‌ کشی در دسترس خریداران قرار خواهد گرفت. لذا مشتریان در یک حراج عادلانه شرکت می کنند و محصول مورد نظر را با یک قیمت نهایی مشخص می خرند.

بورس کالا به صورت کلی بستری را به منظور تعیین شفاف و منصفانه قیمت خودرو در نظر گرفته است، به شکلی که هم خودروساز و هم مصرف‌ کننده از معامله خود کسب سود می کنند و قیمت‌ های نجومی بازار تا حدودی تحت کنترل در خواهد آمد. عرضه خودرو در بورس کالا بی تردید مزایای بسیاری دارد، اما اصلی ترین این مزیت ها، خروج کالای پذیرفته‌ شده در بورس از نظام قیمت‌ گذاری است. به زبان ساده شورای رقابت و تنظیم بازار، نقشی در تعیین نهایی قیمت خودرو ندارند و مشتریان بر سر قیمت با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

شرایط خرید خودرو از بورس کالا

به صورت کلی به منظور انجام معاملات در بورس کالا، داشتن یک شرایط کلی الزامی می باشد. این موارد برای خرید خودرو یا هر کالای دیگری صدق می کند. به همین خاطر فقط کسانی که شرایط مورد نیاز را داشته باشند، می توانند برای ثبت سفارش خرید خودرو در بورس کالا اقدام نمایند. با توجه به این که قرار است از این به بعد خودروهای بسیاری روانه بورس کالا شود، تقاضای زیادی هم برای انجام معامله در این بازار به ویژه برای اشخاص حقوقی به وجود خواهد آمد.

حتما بخوانید : بورس کالای ایران چیست | صفر تا صد بورس کالا


لذا نیاز است متقاضیان با شرایط انجام معامله در بورس کالا آشنایی پیدا کنند تا در این خصوص برای خرید ماشین در بورس کالا یا دیگر موارد با مشکل مواجه نشوند. البته این را هم باید در نظر داشت که تعدادی از این موارد را بررسی کرده ایم و در ادامه نیز بررسی خواهیم کرد، ولی در این بخش قصد داریم مهم ترین شرایط لازم برای خرید خودرو از طریق بورس را مورد بررس قرار دهیم تا افرادی که فکر انجام این نوع از معاملات را از طریق بورس کالا در سر دارند، بتوانند از شرایط کلی انجام این کار مطلع شوند:

  • داشتن کد بورسی برای متقاضیان خرید خودرو از بورس کالا الزامی است.
  • اگر کد بورسی دارید، بایستی برای خرید ماشین در بورس، کد بورسی بازار فیزیکی را نیز دریافت نمایید.
  • به منظور خرید خودرو از بورس کالا، می توانید از طریق سامانه معاملاتی کارگزاری های معتبر، خرید خود را انجام دهید.
  • به منظور خرید خودرو از بورس کالا باید مبلغ ذکر شده برای خرید خودرو را روز پیش از عرضه کالا، به حساب وکالتی واریز نمایید.
  • متقاضیان باید در ابتدای امر حساب وکالتی داشته باشند؛ یعنی با در دست داشتن فرم معرفی نامه دریافت کد بورسی بازار فیزیکی بورس کالا، به یکی از شعب بانکی مورد نظر خود، مراجعه کنند و در ادامه برای افتتاح حساب وکالتی اقدام کنند.

چه کسانی می توانند از بورس، خودرو بخرند؟

مسئولان در سالیان اخیر در راستای جلوگیری از خرید خودرو صفر به وسیله واسطه‌ ها شرایطی ویژه ای را برای خرید خودرو لحاظ کرده اند. خریداران خودرو در بورس کالا نیز بایستی این موارد را مد نظر قرار داده و رعایت کنند:

  • سن متقاضیان بایستی حداقل ۱۸ سال تمام باشد.
  • متقاضیان بایستی گواهینامه رانندگی داشته باشند.
  • کسانی که قصد خرید خودرو از بورس را دارند، نباید پلاک فعال داشته باشند.
  • امکان خرید خودرو از طریق بورس کالا برای تمامی متقاضیان هر ۱۲ ماه یک بار با استفاده از کد ملی فراهم خواهد بود.

نحوه خرید خودرو از بورس کالا

در نخستین گام به منظور شرکت در حراج خودرو در بورس کالا، بایستی به سامانه جامع اطلاعات مشتریان یعنی sejam.ir مراجعه فرمایید و در آن جا ثبت نام کنید. در ادامه اگر اطلاعاتی که وارد کردید درست بود، کد ۱۰ رقمی سجام برای شما ارسال خواهد شد. در گام بعدی می بایست به یکی از کارگزاری‌ های معتبر مراجعه نمایید تا کارگزاری به عنوان نماینده شما در فرایند خرید خودرو در بورس کالا شرکت و ثبت سفارش عمل کند. در نظر داشته باشید که به صورت حضوری یا غیرحضوری می توانید برای ثبت نام در کارگزاری مورد نظر خود اقدام نمایید، ولی نکته مهم اینجاست که این کار مستلزم داشتن کد سجامی است. بعد از نام‌ نویسی در کارگزاری موردنظر، بایستی برای ایجاد یک حساب وکالتی در یکی از بانک‌ های معتبر اقدام نمایید. کارگزاری‌ ها به صورت معمول یک بانک خاص را به مشتری توصیه می کنند.

بعد از ایجاد حساب وکالتی، باید شماره آن حساب را در سیستم کارگزاری ثبت نمایید. البته این را هم باید در نظر داشته باشید که مطابق با قوانین انجام معاملات در بورس، متقاضی به منظور خرید خودرو یا هر کالای دیگری، بایستی برای واریز مبلغی تحت عنوان پیش‌ پرداخت در حساب وکالتی خود اقدام نماید. لذا بعد از ایجاد حساب وکالتی، می بایست مبلغ پایه خودروی موردنظر را حداقل ۱ روز پیش از ثبت سفارش به این حساب واریز نمایید. البته شایان ذکر است که این مبلغ تا زمان انجام معامله مسدود خواهد ماند و در ادامه برای تسویه به حساب بورس منتقل می شود.

حتما بخوانید : ثبت نام سجام رایگان شد


بعد از واریز مبلغ پایه به حساب وکالتی، بایستی برای ثبت سفارش اقدام نمایید. لذا با آگاهی از زمان عرضه خودرو در بورس کالا، قادرید به سامانه کارگزاری موردنظر مراجعه کنید و بعد از ورود به اکانت خود، به منظور خرید خودرو ثبت سفارش نمایید. البته نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید اینجاست که مهم‌ ترین شرط ثبت سفارش، ارائه درخواست پیش از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه روز عرضه خودرو در بورس کالا می باشد و این بدین معنی است که چنانچه تا قبل از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه روز عرضه، درخواست خود را ارائه نکنید، نمی توانید در فرایند خرید خودرو در بورس کالا و ثبت سفارش شرکت کنید.

گام پایانی نیز مشخص کردن نمایندگی می باشد، به صورتی که در صورت موفق بودن خرید، خودروی شما از طریق این نمایندگی در اختیار شما قرار خواهد گرفت. لذا بهتر است نزدیک‌ ترین نمایندگی به محل سکونت خود را انتخاب نمایید و بعد از انجام مراحل فوق، سفارش شما برای خرید خودرو ثبت خواهد شد. در ادامه پیشنهادهای متعدد بر سر قیمت مطرح شده و بهترین پیشنهاد، موفق به خرید خودرو می شود. به زبان ساده تر و به صورت خلاصه، متقاضیانی که قصد خرید خودرو از بورس کالا را دارند، حتما باستی در گام نخست در بورس کالا پذیرش شوند و پس از آن مراحل بعدی را انجام دهند؛ حال که دید کلی نسبت به این موضوع پیدا کردید، فرآیند ثبت نام را یک بار دیگر با جزئیات بیشتر و گام به گام برای شما توضیح داده ایم؛

  1. ثبت‌ نام و احراز هویت سجام : اولین گام برای خرید خودرو از بورس، ثبت نام در سجام می باشد، چرا که وارد کردن اطلاعات در سامانه سجام به منظور ثبت و بررسی اطلاعات افراد فعال در بورس الزامی است. لذا در راستای جلوگیری از تخلف و سو استفاده، در ابتدای امر می بایست در سامانه سجام ثبت نام و کد ۱۰ رقمی سجام را دریافت نمایید تا شرط اولیه خرید خودرو از بورس کالا را داشته باشید.
  2. مراجعه به سامانه آنلاین یکی از شرکت‌های کارگزاری فعال در بورس : ثبت نام در یکی از کارگزاری‌ های بورسی مجاز، مرحله دوم برای خرید خودرو از بورس کالا به حساب می آید. البته باید در نظر داشت که قبل از ثبت نام در کارگزاری می بایست در سامانه سجام ثبت نام کرده باشید. با ثبت نام در کارگزاری، یک کد بورسی می گیرید. در این صورت شما می بایست درخواست دریافت کد بورس کالا را نیز به کارگزاری خودتان بدهید. تا این کد را دریافت نمایید.
  3. وارد کردن کد ملی
  4. وارد کردن رمز دریافت شده اطلاعات مشتری از سامانه سجام
  5. در ادامه با توجه به انجام احراز هویت در مراحل ثبت‌ نام سجام، کد مشتری به وسیله بورس کالا صادر خواهد شد؛
  6. متقاضیان حتما بایستی حساب وکالتی برای خود داشته باشند : چنانچه مراحل پیش را انجام دادید، قادرید مرحله افتتاح حساب وکالتی را در دستور کار خود قرار دهید. اهمیت افتتاح حساب وکالتی اینجاست که مبلغی را به‌ عنوان پیش پرداخت واریز نمایید. البته باید در نظر داشت که در زمان خرید خودرو از بورس کالا هم به این حساب وکالتی احتیاج دارد. لذا توصیه ما این است که در یک بانک معتبر، افتتاح حساب وکالتی خود را انجام دهید. اگرچه تعداد زیادی از کارگزاری‌ ها، بانک‌ های معتبر را جهت افتتاح حساب وکالتی توصیه می کنند. بعد از تکمیل کردن مراحل افتتاح حساب وکالتی، می بایست شماره حساب آن را در پنل کارگزاری خود وارد فرمایید. بدین شکل است که شرایط خرید خودرو در بورس را پیدا خواهید کرد.
  7. واریز قیمت پایه به حساب وکالتی یک روز قبل از ثبت سفارش : خرید خودرو از بورس کالا بدین شکل است که باید مبلغی را به‌ عنوان پیش پرداخت واریز می کنید. واریز مبلغ پیش پرداخت به این علت است که تنها کسانی برای خرید خودروی بورسی تعامل داشته باشند که تصمیم آن‌ ها برای خرید واقعی است! مبلغ پیش پرداخت شما همان مبلغ پایه‌ ای در نظر گرفته می شود. نحوه ورود به پنل کاربری و واریز قیمت پایه در حساب بورسی به وسیله کارگرازی مورد نظر شما اعلام خواهد شد. مهم ترین نکته ای که برای واریز هزینه پایه خودرو می بایست در نظر داشته باشید، زمان آن است. به صورت کلی یک روز پیش از زمانی که قصد دارید برای خرید خودرو از بورس کالا اقدام نمایید، بایستی قیمت پایه را پرداخت کنید.
  8. ثبت درخواست خرید در سامانه خرید آنلاین بورس کالای مفید تا قبل از ساعت ۸:۳۰ روز عرضه : خرید ماشین از بورس کالا را با مراجعه به واسطه‌ ای مثل کارگزاری قادرید انجام دهید. در نظر داشته باشید که زمان مراجعه شما به کارگزاری همان زمانی است که از طرف مرکز بورس و اوراق بهادار اعلام می گردد. مراجعه به سامانه کارگزاری پیش از ساعت ۸:۳۰ روز عرضه یکی دیگر از مواردی که است حتما بایستی در نظر داشته باشید. برای مثال چنانچه زمان خرید خودروی بورس کالا فردا باشد، پیش از ساعت ۸:۳۰ فردا می بایست سفارش خود را ثبت نمایید. بدین شکل است که سفارش شما تایید خواهد شد و در غیر اینصورت، سفارش شما ثبت نمی شود!
  9. تعیین نمایندگی جهت دریافت خودرو در سامانه آنلاین یکی از شرکت‌های کارگزاری فعال در بورس : آخرین گام انتخاب یک نمایندگی برای تحویل گرفتن خودرو می باشد. این مرحله را پس از ثبت سفارش خودرو انجام می‌ دهید و از بین نمایندگی‌ های مورد نظر، یک نمایندگی را تعیین می کنید. چنانچه خرید شما موفق بود، خودرو به نمایندگی انتقال پیدا خواهد کرد و به منظور تحویل گرفتن آن می بایست به نمایندگی که پیش از این تعیین کرده اید، مراجعه فرمایید. در نظر داشته باشید که انتخاب نمایندگی دریافت خودرو از بورس کالا هیچ نوع محدودیتی ندارد. لذا با اطمینان خاطر برای انتخاب آن اقدام نمایید.

خودروهای قابل عرضه در بورس

هرچند بورس کالا در بخش خودرو ایجاد شد تا محصولات داخلی در اختیار مشتریان واقعی و متقاضیان اصلی قرار گیرد، ولی محدودیت‌ هایی در خودروهای عرضه شده نیز وجود دارد که به شرح زیر می باشد:

  • خودروهای دیگنیتی و فیدلیتی، محصول بهمن‌ موتور، در بورس کالا عرضه می شوند.
  • خودروهایی که امکان عرضه در این طرح را دارند، به وسیله شورای رقابت معرفی می شوند.
  • در سال ۱۴۰۱، ۲۰ هزار خودرو شاهین تولید خواهد شد که ۱۶ هزار دستگاه از آن‌ ها در بورس کالا عرضه می شود.
  • ۱۵ هزار خودرو کارا در سال ۱۴۰۱ تولید خواهد شد که ۷۵۰۰ دستگاه آن از طریق بورس کالا در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.
  • شورای رقابت می بایست در هر ۶ ماه، خودروهای قابل خرید در بورس را طبق تورم، اختلاف قیمت کارخانه و بازار، میزان خودروی تولیدشده مشخص نماید.
  • به این خاطر که تنها توافقی بین بورس کالا و شرکت‌ های خودرویی انجام شده است، عرضه‌ کننده قادر است در صورت عدم تمایل به عرضه محصولات در بورس کالا، امتناع کند.

نحوه کشف قیمت در بورس کالا

بهای خودرو در بورس کالا به وسیله مکانیزم حراج باز و با توجه به نظام عرضه و تقاضا تعیین خواهد شد. در ابتدای کار، یک قیمت پایه برای هر خودرو در نظر گرفته می شود ولی چنانچه تعداد متقاضیان از ظرفیت عرضه پایین تر باشد، خودرو با همان قیمت پایه فروخته خواهد شد، ولی در غیر این صورت، رقابت از قیمت پایه شروع می شود و مالکیت خودرو به خریداری تعلق پیدا می کند که بیش ترین قیمت را پیشنهاد داده باشد.

حتما بخوانید : فروش متری مسکن در بورس


لذا مشتری با صلاحدید خود در رقابت شرکت می کند و خودروی مدنظرش را با قیمت پیشنهادی و معقولانه از نظر خود، می خرد. این مکانیزم بسیار مطلوب و رضایت‌ بخش خواهد بود، ولی با این وجود معایبی هم در عرضه خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌ ای در بورس کالا وجود دارد که سعی کردیم در بخش بعد آن ها را مورد بررسی قرار دهیم.

عرضه خودرو در بورس کالا چه معایبی دارد؟

قطعه‌ سازان و خودروسازان در آرزوی حذف قیمت دستوری از روی محصولات خود به سر می برند و بورس کالا بهترین بستر برای این امر به حساب می آید. شعار کشف واقعی قیمت در چارچوب بورس کالا، نهایتا طمع خودروسازان و در نتیجه افزایش قیمت کارخانه‌ ای خودروها را به دنبال دارد. در صورت عدم مدیریت صحیح این بستر رقابتی، قیمت کارخانه‌ ای خودروها امکان دارد به قیمت نجومی بازار نزدیک گردد!

بر خلاف خودروساز، خریدار به سود بسیار اندکی دست پیدا کند و بورس کالا اثربخشی خود را در این خصوص ثابت کند. از طرفی بورس کالا فقط یک بستر متفاوت برای معامله خودرو می باشد و تغییر زیادی در سیاست‌ گذاری‌ های کلان به وجود نخواهد آمد. ساخت خودرو در کشور به واردات قطعات و نهایتا انجام معاملات دلاری بستگی دارد و در حقیقت بهای دلار، قیمت واقعی خودرو را تعیین خواهد کرد.

به زبان ساده تر بورس کالا شاید با حذف دلالان باعث کاهش قیمت جزئی ماشین شود، اما نهایتا این ارزش دلار است که تأثیر خود را به صورت مستقیم بر قیمت خودرو خواهد گذاشت. به عنوان یک ایراد بزرگ، چنانچه عرضه خودرو در بورس کالا به هر علتی متوقف شود، بی تردید بعد از اندک زمانی جهش چشمگیر قیمت خودرو در بازار آزاد را مشاهده خواهیم کرد. جالب است بدانید که این موضوع پیش از این در بازار سکه و طلا دیده شده است!

خرید خودرو از بورس چه تاثیری بر قیمت خودرو خواهد داشت؟

بر اساس گفته‌ های یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه، این طرح موجب خواهد شد تا قیمت خودرو شفاف و واقعی شود و همچنین حباب قیمتی هم شکسته شود. واقعی شدن قیمت خودرو نیز کم شدن دلالی را به همراه خواهد داشت. در این سیستم، عرضه و تقاضا قیمت را مشخص خواهد کرد و قیمت‌ گذاری دستوری حذف می شود. همچنین، اجرای طرح خرید خودرو در بورس کالا موجب خواهد شد تا به جز بورس کالا، همه راه‌ های عرضه خودروی صفر بسته شود.

حتما بخوانید : دریافت کد معاملاتی بورس کالا


عده ای دیگر بر این باورند که به‌ جای مدیریت قیمت، مدیریت عرضه خودرو موجب می شود تا قیمت خودرو هم به صورت طبیعی کنترل شود. برخی هم بر این باورند که این طرح یک خطای راهبردی است و کاهش اختلاف بین عرضه و تقاضای خودرو، بهترین روش برای کنترل بازار خودرو به شمار می رود. در واقع در شرایطی که بازار از کنترل خارج شده و به علت قیمت‌ گذاری غیر اصولی، صنعت خودرو در حال سقوط است، تنها آزادسازی قیمت خودرو م یتواند بازار و صنعت خودرو را نجات دهد. البته گمانه زنی ها و نظرات در این خصوص بسیار است ولی باید دید سیاست های جدید دولت و سازمان بورس در این خصوص چه طور کار خواهد کرد.

برای اعلام قیمت‌ پیشنهادی چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

متقاضیان خرید خودرو می بایست با توجه به قیمت پایه اعلام شده از طرف شرکت خودروسازی و هزینه‌ های جانبی هر خودرو که شامل مالیات و عوارض شماره‌ گذاری خودرو، ۹ درصد مالیات ارزش افزوده بر مبنای قیمت نهایی فروش، هوشمندسازی کارت خودرو، خدمات حمل‌ و نقل پستی، تولید پلاک، شماره‌ گذاری و بیمه شخص ثالث می شود، قیمت پیشنهادی خود را اعلام نمایند وگرنه امکان این که موقع فروش خودروی خریداری شده خود دچار ضرر و زیان احتمالی شوند وجود خواهد داشت.

آیا میتوان برای خرید چند خودرو بصورت همزمان اقدام کرد؟

در بورس کالا برای خرید خودرو نیز قوانینی در نظر گرفته شده است تا مثلا با دلالی مقابله شود! لذا چنانچه فردی در نوبت‌ های پیشین فروش خودرو در بورس کالا موفق به خرید خودرو شده باشد، امکان ثبت سفارش بر روی خودروهای جدید را تا ۱۲ ماه نخواهد داشت. ولی این را هم مد نظر داشته باشید که ثبت سفارش به معنای اتمام مراحل خرید خودرو نخواهد بود، بلکه شما باید صبور باشد و تا زمان اعلام نتایج صبر کنید.

فرصتی که در اختیار داریم تا مابقی قیمت نهایی خودرو را بپردازیم، چقدر است؟

سه روز کاری برای این کار زمان در اختیار دارید؛ برندگان بورس کالا فقط ۳ روز کاری زمان در اختیار دارند تا ما به التفاوت قیمت خودرو را واریز نمایند. ولی چنانچه این وجه به موقع پرداخت نشود و در صورت عدم تکمیل وجه بعد از روز سوم، به ازای هر روز تاخیر، به میزان ۰.۲۵ درصد ارزش کل معامله برای آن‌ ها به عنوان جریمه منظور خواهد شد. ولی در نظر داشته باشید که این فرصت نیز خیلی طولانی نیست و چنانچه پس از پایان روز ششم برای تکمیل وجه تاخیر داشته باشند، معامله آن ها فسخ خواهد شد. و ۵.۵ درصد ارزش کل معامله به‌ عنوان هزینه انفساخ معامله از وی کسب خواهد شد.

چنانچه نتوانیم باقیمانده قیمت خودرو را تامین کنیم، چه خواهد شد؟

می بایست خسارت بپردازید. بر اساس قوانین خرید بورس کالا، اگر افراد منتخب به هر علتی انصراف دهند یا نتوانند وجه پرداختی خود را تکمیل نمایند، بایستی تقریبا ۵ درصد از ارزش کل معامله را به عنوان هزینه فسخ بپردازند.

نکات مهم برای ثبت نام خودرو در بورس کالا

  • ثبت نام در سامانه سجام به منظور خرید خودرو بورس کالا الزامی است.
  • خرید ماشین در بورس را با توجه به زمان بندی سایت بورس کالا انجام دهید.
  • یک کارگزاری معتبر انتخاب کنید و پس از آن، برای انجام مراحل خرید خودرو از بورس کالا اقدام فرمایید.
  • بعد از پرداخت قیمت پایه‌ ای خودرو،  می بایست هزینه‌ ای را برای مالیات بر ارزش افزوده و کارمزد کارگزاری پرداخت نمایید.
  • قبل از ساعت ۸:۳۰ هر تاریخ عرض خودرو در بورس می بایست ثبت نام خود را انجام داده باشید، چرا که بعد از این زمان قادر نخواهید بود سفارشی ثبت نمایید.
  • معمولا قیمتی که برای خرید یک خودرو در نظر گرفته شده است، بهای تمام شده آن خودرو می باشد ولی شما برای خرید آن بایستی هزینه های دیگری مثل مالیات بر ارزش افزوده و کارمز کارگزاری را نیز پرداخت نمایید.
  • پس از انجام مراحل خرید خودرو در بورس، به مدت ۴۸ ساعت زمان در اختیار خواهید داشت تا ما به التفاوت قیمت خودرو را پرداخت نمایید. چنانچه هزینه را در بازه زمانی مورد نظرتان نپردازید، مشمول جریمه خواهید شد و اگر تا ۶ روز این کار را انجام ندهید، قرارداد فسخ شده و ۵ درصد حق فسخ از شما کسر خواهد شد.

نتیجه گیری و کلام پایانی

خرید خودرو در بورس کالا برای همه افرادی که شرایط مورد نیاز برای انجام معاملات در این بازار را داشته باشند، قابل انجام است. در سالیان اخیر مشکلات بسیاری در بازار خودرو وجود داشته است که در این بین می توان به مهم ترین آن یعنی قیمت های دستوری اشاره کرد که یکی از روش های برون رفت از این مشکل عرضه و فروش ماشین در بورس کالا بود که پیش تر عملی شد.

عرضه خودرو در بورس سرانجام از اردیبهشت سال ۱۴۰۱ با فروش تعدادی وانت کارا شروع شد. لذا علاقه مندان به خرید خودرو قادرند از طریق بورس کالا هم اقدام کنند. البته برای خرید خودرو از بورس کالا نیز مثل دیگر کالاها به شرایط خاصی احتیاج است که پیش تر کامل توضیح دادیم ولی از جمله مهم ترین این موارد شامل داشتن کد بورسی، ثبت نام در یک کارگزاری معتبر و افتتاح حساب وکالتی می باشد.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، در این مطلب راهنمای عرضه خودرو در بورس کالا را تقدیم حضورتان کردیم.  

همچنین اگر دوست دارید همه چیز درباره طرح مسکن ملی را یاد بگیرید، توصیه می کنم همین الان این مطلب را مطالعه فرمایید؛

درباره عرضه خودرو در بورس کالا هر سوال یا ابهامی داشتید، در بخش دیدگاه ها بنویسید تا پاسخ دهیم؛

برای دوستانتان بفرستید: