Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
سهام ارزان بخریم یا گران ؟ + روش طلایی شناسایی سهام ارزشمند

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

سهام ارزان بخریم یا گران قیمت؟ + روش طلایی شناسایی سهام ارزشمند

همواره برای سرمایه گذاران بورسی به خصوص سهامداران تازه وارد سوال بوده که سهام ارزان بخریم یا گران و چطور بتوانیم سهام های مستعد رشد و ارزشمند را شناسایی کنم و به آن ها ورود کنیم؟ در ابتدا باید گفت که هر سهام ارزانی نشان دهنده ارزنده بودن قیمت آن نیست و هر سهام گران قیمتی هم نشان بر بی ارزشی و داشتن حباب قیمتی در آن سهم نخواهد بود، بلکه از حاصل ضرب تعداد سهام شرکت در قیمت روز آن می توانید به کل ارزش سهام شرکت پی ببرید و محاسبه کنید که برای شرکتی با آن ابعاد، این قیمت با توجه به بسیاری از فاکتورهایی که در ادامه خواهیم گفت، منطقی است یا خیر. پس در نظر داشته باشید که در نگاه اول، نباید این سوال که سهام ارزان بخریم یا گران قیمت برای شما مطرح باشد، چرا که اصلا فاکتور مناسبی برای تعیین ارزشمندی سهام شرکت های مختلف با ابعاد گوناگون در صنایع مختلف نخواهد بود. به صورت کلی پاسخ جامع و به زبان ساده سوال سهام ارزان بخریم یا گران را در ادامه عنوان کرده ایم که قطعا می تواند راهنمای مناسبی برای شما عزیزان باشد.

سهام ارزان بخریم یا گران

شاید بزرگ ترین اشتباهی که عموم در بورس مرتکب آن می شوند، این است که بجای این که به ارزش ذاتی سهام توجه کنند، به قیمت لحظه ای آن توجه دارند. بیشتر سرمایه‌ گذاران بی تجربه دوست دارند که سهام ارزان خریداری کنند. البته انجام این کار عیبی ندارد به شرطی که هدف سرمایه ‌گذار مذکور از ارزان بودن سهام، ارزان بودن سهام در برابر ارزش ذاتی آن باشد، نه کم بودن قیمت سهام. یعنی سرمایه گذار هنگام تصمیم‌ گیری در مورد یک خرید سهم، قیمت را کنار بگذارد و به این توجه نماید که آیا این قیمتی که در بازار مورد معامله می‌گردد بالاتر از ارزش ذاتی سهام است یا پایین تر از آن؟

کم بودن یا بالا بودن قیمت سهم بر پایین بودن یا بالا بودن ارزش ذاتی یک سهم تاثیرگذار نیست و برعکس. به صورت معمول این گروه از سرمایه گذاران دوست دارند که در یک دامنه قیمتی از سهام که برای آن ها از نظر منطق سرمایه گذاری ‌شان توجیه پذیر است سرمایه گذاری کنند. در حقیقت متناسب با بازارهای متفاوت این گونه سرمایه‌ گذاران همیشه علاقمندند که با میزان سرمایه خود سهام با قیمت پایین اما تعداد زیاد بخرند، چرا که تجربه خاصی در زمینه سرمایه‌ گذاری ندارند و از سرمایه ‌گذاری در سهام با قیمت بالا کمی میترسند.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


در واقع این بدین معنی است که حاضر نیستند سهام با قیمت بالا خریداری کند، چرا که احتمال می‌ دهند در صورت خریدن سهام گران قیمت و با تعداد کم سرمایه آن ها بیشتر در معرض خطر قرار می‌ گیرد تا سهام ارزان، که این اشتباهی بزرگ در منطق سرمایه گذاری است چطور که ما نمونه بسیار زیادی از سهام را طی چند سال اخیر داریم اگرچه دارای قیمت پایین بودند، اما میزان بازدهی که این گونه سهام به سرمایه‌ گذاران ارائه دادند خیلی پایین ‌تر از سهام با قیمت بالا بوده است.

سرمایه ‌گذاران حرفه ‌ای، سهام ارزان را چگونه تفسیر می کنند؟

ولی سرمایه گذاران با تجربه و حرفه ای تفسیر به صورت کامل متفاوتی از ارزان بودن سهام دارند به گونه ای که ممکن است از نظر آن ها حتی سهمی که از قیمتی بالاتر از دامنه قیمت بازار برخوردار است، ارزان تر از سهام با قیمت پایین باشد! به عنوان مثال چنانچه این طور فرض کنیم که دامنه قیمتی سهام بازار حول و حوش ۵۰۰ تومان باشد سرمایه گذاران حرفه‌ای ممکن است چنین بپندارند که سهام با قیمت ۱۵۰۰ تومان در یک شرایط خاصی از بازار، ارزان تر از سهام ۳۵۰ تومانی است. این به صورت خلاصه یعنی سرمایه ‌گذاران ارزشی به دنبال سهامی هستند که نسبت P/E آن به صورت غیرعادی پایین است، یعنی سهامی که از ارزش ذاتی بالایی برخوردار است ولی به قیمتی پایین ‌تر از ارزش آن معامله می‌ شود.

این گونه سرمایه ‌گذاران بر خلاف سرمایه ‌گذاران قبلی معیار تصمیم گیری ‌خود را ارزش ذاتی سهام به حساب می آورند، نه قیمتی که در بازار معامله می شود. نسبت پی بر ای در بازار سرمایه تحت عنوان p/e شناخته می شوند و یکی از مرسوم ترین معیارهای ارزیابی ارزش سهام است. نه تنها دربازار کشور ما، بلکه در بیشتر بازارهای سرمایه دنیا سرمایه‌ گذاران به صورت معمول طبق نسبت p/e تصمیم به معامله می کنند. سرمایه‌ گذاران به نسبت p/e به عنوان یک عامل مشخص‌ کننده و تعیین ‌کننده قیمت نگاه می‌ کنند. یا به عبارتی بر این باورند p/e منعکس کننده قیمت است و این شاخص است که سرمایه‌گذاران فعال باید به آن توجه نمایند و درک درستی از آن داشته باشند. ترجمه مفهومی نسبت p/e این است که قیمت سهام را بر سود هر سهم آن سهام تقسیم می کنیم.

به عنوان مثال قیمت سهمی که ۱۰۰۰ تومان است و سود هر سهم آن ۲۵۰ تومان می باشد در نتیجه p/e آن که از تقسیم قیمت بر سود هر سهم بدست می آید ۴ می باشد. قیمت سهمی ۶۰۰ تومان است و سود هر سهم آن ۱۰۰ تومان است در نتیجه p/e آن ۶ است از نظر مفهوم ارزشی سهم ۱۰۰۰ تومانی با نسبت p/e 4 ارزان تر ازسهم ۶۰۰ تومانی با سود هر سهم ۱۰۰ تومانی است، همان طور که مشخص است، ارزان ‌بودن قیمت  دلیل بر ارزنده بودن سهم نیست. نسبت p/e هرچه کم تر باشد بهتر است. بیشتر سهام مرغوب در بازارهای جهانی از p/e بین ۱۵ تا ۳۰ برخوردار هستند و سرمایه ‌گذاران ارزشی ترجیح می‌ دهند که در سهام دارای p/e های ۱۰ یا پایین‌ تر سرمایه ‌گذاری داشته باشند، چنانچه  شما تعداد زیادی سهام دارای p/e های مختلف در اختیار داشته باشید و از روش فوق پیروی کنید عمدتا سراغ سهامی می روید که از p/e های پایینی برخوردار باشند.

بهترین سهام برای خرید در حال حاضر

یعنی چنانچه شما بتوانید سهم شرکتی که دارای قیمت ۱۰۰۰ تومان و سود هرسهم ۲۵۰ تومان است خریداری کنید، امکان دارد این طور به نظر آید که از نظر ارزش، خرید چنین سهامی از خرید سهامی که دارای قیمت ۶۰۰ تومان و سود هر سهم ۱۰۰ تومان است ارزشمند باشد، ولی موضوعی که در اینجا مطرح می شود این است که چرا عده ‌ای به خریدن سهامی با پایین ‌ترین p/e ممکن علاقمندند؟ می توان گفت مهم ترین دلیل انتخاب سهام با پایین ‌ترین p/e این است که بعضی از شرکت ‌ها واقعا از بعضی دیگر ارزشمندتر هستند. شایان ذکر است که شرکت ‌های بزرگ با رشد سود سریع به صورت معمول یک صرف بیشتری را در مقایسه با شرکت ‌هایی که دارای رشد آرامی در سود هستند ارائه می ‌دهند.

حتما بخوانید : بهترین زمان فروش سهام | نکات طلایی در تشخیص زمان مناسب فروش سهام


شرکت ‌هایی که هنوز به سودآوری کامل نرسیده ‌اند، در صنایعی واقع شده‌ اند که از چشم ‌انداز آتی مطلوبی برخوردار هستند و p/e بالایی دارند. سرمایه‌ گذاران به دلیل آینده مطلوب چنین شرکتی، حاضر هستند قیمت بالایی را برای چنین سهام مثل سهام شرکت ‌های با تکنولوژی بالا بپردازند و به دلیل تقبل ریسک بالا انتظار بازدهی بالایی از چنین سهام را دارند. حالا متوجه شدید چرا نباید به دلیل ارزان بودن یک سهام آن را بخرید؟ ارزان بودن با ارزشمند بودن تفاوت دارد. نکته ‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که شما در بازار سهام تنها نیستید، هزاران سرمایه ‌گذار دیگر در حال معامله سهام هستند.

آیا واقعا تمام سهم های ارزان با ارزش و آینده دار هستند؟

کسانی که در این بازار از تجربه بالایی برخوردار هستند، سهامی را برای خرید انتخاب می کنند که نسبت P/E آن به صورت غیرعادی پایین است، ولی وقتی که P/E سهم به شکل غیرعادی پایین است به این معناست که آن سهام دارای ارزش ذاتی بالایی هست، اما به قیمتی پایین ‌تر از ارزش آن معامله می شود و به زودی رشد خود را آغاز خواهد کرد. سرمایه گذاران با تجربه و موفق بر خلاف سرمایه‌ گذاران قبلی معیار تصمیم گیری ‌را ارزش ذاتی سهام قرار می دهند نه قیمتی که در بازار خرید و فروش می شود. در نسبت p/e قیمت سهام بر سود هر سهم آن سهام تقسیم می شود به عنوان مثال قیمت سهمی که ۱۰۰۰ تومان است و سود هر سهم آن ۲۵۰ تومان است، لذا p/e آن که از تقسیم قیمت بر سود هر سهم حاصل می شود ۴ است و توجه فرمایید نسبت p/e هرچه کم تر باشد بهتر خواهد بود.

اطلاعات مربوط به P/e رو از کجا ببینیم؟

سود هر سهم رو از طریق گزارشات سود و زیان شرکت ها در سایت codal.ir می توانید به دست آورید و با تقسیم قیمت بر سود، p/e به دست خواهد آمد. البته شایان ذکر است که خود سایت tsetmc.com هم p/e سهام را نمایش می دهد، اما امکان دارد کمی دیر اطلاعات آن بروزرسانی بشود. برای این که بدانیم سهام ارزان بخریم یا گران باید سهام های گران و ارزان بورس را بشناسیم که در ادامه لیستی از بعضی از آن ها برای شما تهیه شده است؛

سهام های ارزان بورس
  • واعتبار
  • خساپا
  • ثبهساز
  • وپارس
  • وبصادر
  • وتجارت
  • خگستر
  • خودرو
  • ثاخت
  • غسالم
  • ونوین
  • چکارن
  • صدور
  • خریخت
  • ولپارس
سهام های گران قیمت بورس
  • باما
  • وملی
  • لپارس
  • شفن
  • سپنتا
  • واحیا
  • کتوکا

خلاصه مطلب و کلام پایانی

اکثر سرمایه گداران به ویژه افرادی که اخیرا برای ورود به بازار بورس اقدام کرده اند، به این خاطر که قصد ندارند سرمایه زیادی را وارد بازار سرمایه کنند، برای خرید سهم های ارزان یا سهم های زیر هزار تومان اقدام می نمایند. برخی سرمایه گذاران با خرید سهم های ارزان با سرمایه کم صاحب چند هزار برگه سهم می شوند و با میزان سرمایه خود سهام با قیمت پایین، اما تعداد زیاد می خرند از نظر روانی برایشان بسیار لذت بخش است و به این خاطر که تجربه خاصی در زمینه سرمایه‌ گذاری ندارند و از سرمایه ‌گذاری در سهام با قیمت بالا هراس دارند، به سمت این سهم ها می روند و بعضی مواقع آن قدر تقاضا برای این سهم ها افزایش می یابد که صف های سنگینی برای سهم به وجود می آید که از نظر منطقی دلیلی برای آن وجود ندارد!

به صورت کلی این افراد سهام با قیمت بالا خریداری نمی کنند، چرا که هراس دارند با خریدن سهام گران قیمت و با تعداد کم سرمایه آن ها بیشتر در معرض خطر قرار بگیرد تا سهام ارزان، که این اشتباهی بزرگ در منطق سرمایه گذاری است، چرا که که ما مثال های بسیار زیادی از سهام را طی چند سال اخیر داریم که با این وجود که از قیمت پایینی برخوردار بودند، اما میزان بازدهی که این گونه سهام به سرمایه‌ گذاران ارایه دادند خیلی پایین ‌تر از سهام با قیمت بالا بوده است. همین طور این افراد این طور فکر می کنند که سهم هایی که زیر ۱۰۰۰ تومان هستند، مطمئنا می بایست افزایش قیمت بسیاری را در آینده تجربه کنند و خودشان را به دیگر سهم های بازار برسانند.

ولی باید در نظر داشت که این موضوع که قیمت سهم زیر ۱۰۰۰ تومان است و باید رشد خوبی را در آینده تجربه کند، به هیچ عنوان قطعی نیست و نباید تنها ملاک شما برای خرید سهم یک شرکت باشد. نکته حائز اهمیت این است که منظور این نیست که سهم های زیر ۱۰۰۰ تومان خوب نیستند و یا سهم های گران خوب هستند، بلکه سهامداران باید به دنبال سهم های ارزان باشد، ولی ارزان بودن سهام، ارزان بودن سهام در برابر ارزش ذاتی آن باشد، نه کم بودن قیمت سهام. بنابراین صرفا به این دلیل که این سهم ها ارزان هستند برای خرید اقدام نکنید و دلایل بنیادی و تکنیکالی را هم در نظر بگیرید.

در بازار سرمایه به دو صورت سهام ارزان قیمت و گران قیمت عرضه می شود که میزان سود و زیان، در هر دو مورد متفاوت است و به صورت معمول سرمایه گذاران حرفه ای سهام گران قیمت را می خرند و افراد تازه کار و مبتدی در بورس، فعالیت خود را با سرمایه گذاری و خرید و فروش سهام ارزان قیمت شروع می کنند، ولی جالب است که بدانید افراد حرفه ای که سهام گران قیمت می خرند، سود به مراتب بیش تری کسب خواهند کرد و درآمد بیشتری نسبت به دیگر افراد به دست خواهند آورد. نکته جالب اینجاست که اغلب، شرکت هایی با سهام ارزان قیمت دچار ضرر و زیان شدند ولی شرکت هایی با سهام گران قیمت، سود بیشتری کسب کردند لذا می توان نتیجه گرفت که معمولا سهام گران قیمت، سود بیشتری را به دنبال دارد ولی این موضوع به هیچ عنوان قطعی نمی باشد.

امیدوارم پاسخ سوالتان که سهام ارزان بخریم یا گران را به صورت کامل متوجه شده باشید.

به نظر شما سرمایه گذاری روی کدام صنعت و سهام ها در سال ۱۴۰۰ بیشتر سود دارد؟ (حتما تجربیاتتون رو بنویسید تا دیگران هم استفاده کنند)

برای دوستانتان بفرستید: