Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
احراز هویت غیرحضوری سامانه سجام چگونه است؟ | سایت کد بورسی

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

احراز هویت غیرحضوری سامانه سجام چگونه است؟

احراز هویت غیرحضوری سامانه سجام به چه صورتی است و باید به کجا مراجعه کنیم؟ سامانه سجام برای مقاصد خاصی راه اندازی شد که یکی از آن ها احراز هویت غیرحضوری سامانه سجام بود که در حال حاضر امکان این موضوع وجود دارد. ثبت نام در سامانه سجام به این صورت است که باید چند فرم را به صورت اینترنتی تکمیل نمایید که مربوط به اطلاعات شخصی، هویتی و بانکی است و در انتها و با تایید اطلاعات شما، یک کد ۱۰ رقمی برای شما ارسال می شود و اگر بخشی از اطلاعات غلط باشد، امکان اصلاح وجود دارد و بعد از دریافت این کد، باید برای احراز هویت غیرحضوری سامانه سجام به اپلیکیشن ها و سایت های معرفی شده مراجعه کنید تا فرآیند احراز هویت خود را به اتمام برسانید و کد بورسی دریافت کنید.

احراز هویت غیرحضوری سامانه سجام

ورود به بورس مقررات مخصوص به خود را دارد. برای این که بتوانیم در بازار بورس ایران، سرمایه ‌گذاری کنیم، پیش از هر کاری لازم است، مقدمات ورود به این بازار را فراهم کنیم. نخستین گام در فرآیند ورود به بازار بورس، دریافت کد بورسی است. شاید شما تصور کنید به این دلیل که خرید و فروش سهام در بورس بصورت آنلاین صورت می پذیرد و کارگزار دخالت مستقیمی در آن ندارد، نیازی نیز به انجام این کار نیست، اما به هر صورت کارگزار واسطه بین شما و بورس محسوب می شود و داشتن یک کد منحصر به فرد، برای حضور شما در جامعه سهامداری ضروری خواهد بود. شما با داشتن کد معاملاتی که به آن کد بورسی یا کد سهامداری نیز می گویند، حساب معاملاتی افتتاح کرده و به ‌سادگی قادرید برای خرید و فروش سهام در بورس اقدام نمایید.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


باید در نظر داشت که دریافت کد بورسی می ‌تواند به‌ صورت حضوری یا غیرحضوری انجام شود. در این مطلب آموزشی بنا داریم نحوه احراز هویت غیرحضوری سامانه سجام را به ‌صورت گام به گام شرح دهیم. هر شخص برای ورود به بازار بورس نیاز به طی کردن مراحل ثبت‌ نام و احراز هویت دارد. این ثبت ‌نام و احراز هویت شامل دو بخش متفاوت است. بخش اول عضویت در شرکت سپرده‌ گذاری مرکزی است که با نام سامانه سجام شناخته شده است.

این سامانه برای جلوگیری از پول ‌شویی و شفاف‌ سازی فعالیت‌ های مالی افراد حقیقی و حقوقی ایجاد شده است. هیچ فردی بدون عضویت در سامانه سجام امکان فعالیت در بازارهای مالی مثل بورس و فرابورس را نخواهد داشت. پس همان طور که گفتیم در ابتدا باید به دریافت کد ده رقمی سجام بپردازید و در ادامه برای احراز هویت غیر حضوری سجام اقدام کنید تا بتوانید کد بورسی خود را دریافت کنید. مشمولان سهام عدالت که قصد دریافت کد بورسی را دارند نیز باید همین مراحل را طی نمایند.

احراز هویت غیرحضوری سجام چیست؟

تا اینجا متوجه شدیم که احراز هویت سجام و کارگزاری دو مورد متفاوت از یکدیگرند، لذا چنانچه شخصی احراز هویت سجام خود را به‌صورت غیرحضوری انجام دهد، تفاوتی در روند احراز هویت کارگزاری ندارد. به این منظور لازم است ابتدا فرد در سامانه سجام ثبت ‌نام نماید. در ادامه برای انجام احراز هویت غیرحضوری سجام از یکی از اپلیکیشن ‌های معرفی شده استفاده کرده و مراحل تعیین شده در اپلیکیشن را طی کند. در انتها اگر احراز هویت وی موفقیت ‌آمیز باشد، اطلاع‌ رسانی انجام شده و پس از چند روز کد بورسی از طریق پیامک به شماره اعلام شده فرستاده می شود و پس از آن انتخاب کارگزاری و ثبت ‌نام در کارگزاری شروع می شود.

احراز هویت غیرحضوری سجام

انجام مراحل احراز هویت غیرحضوری سجام ارتباطی به کارگزاری انتخاب شده ندارد. به عبارتی مراحل طی شده تا این لحظه برای شرکت سپرده‌ گذاری مرکزی معتبر است و تنها امکان دریافت کد بورسی برای فرد فراهم خواهد شد، ولی داشتن کد بورسی برای خرید و فروش سهام کافی نیست و انتخاب یک کارگزاری نیز لازم است، لذا پس از ثبت ‌نام در کارگزاری، احراز هویت دوم که حضوری است و در دفاتر پیشخوان دولت انجام می ‌شود، شروع خواهد شد. بعد از طی کردن این مراحل، نام کاربری و رمز عبور کارگزاری مربوطه برای شخص ارسال خواهد شد.

حتما بخوانید : سجام چیست؟ ثبت نام در سایت سجام

جالب است بدانید که در سایت سجام ۹ سامانه احراز هویت غیرحضوری معرفی شده، ولی تعدادی از آنها اکنون این خدمت را ارائه نمی‌ دهند، لذا از این ۹ سامانه چهار سامانه فعالند. در حال حاضر احراز هویت غیرحضوری سجام از طریق اپلیکیشن سیگنال، کارگزاری سهم آشنا، بانک مهر ایران و کارگزاری کارآمد انجام می‌شود. در خصوص با احراز هویت غیرحضوری افتتاح حساب بورسی نیز کارگزاری‌ های فارابی، کارآمد، مهرآفرین، کالای خاورمیانه، امین سهم، تدبیرگران فردا و نماد شاهدان این اقدام را در برنامه کاری خود دارند.

نحوه دریافت کد ده رقمی سجام

۱) در ابتدا عبارت سایت سجام را در مرورگر خود سرچ کنید و وارد سامانه سجام شوید.

۲) در مرحله بعد روی گزینه‌ ثبت نام در سجام کلیک نمایید.

۳) در مرحله بعد شماره تلفن همراه خود را وارد نمایید و در ادامه پیامکی را که برای ورود به سامانه سجام برای شما فرستاده شده است را در بخش مشخص شده وارد کرده و گزینه مشتری حقیقی با تابعیت ایرانی را انتخاب و شماره‌ کد ملی خود را به همراه کد امنیتی وارد نمایید.

۴) در قسمت بعدی نوبت به تکمیل اطلاعات نماینده می رسد که در این مرحله از ثبت نام در سامانه سجام، اطلاعات وارد شده در آن اگر متعلق به شخص شما است باید گزینه “اصیل” را انتخاب نمایید و در صورتی که شما به ‌عنوان نماینده‌ قانونی شخص دیگری اقدام به ثبت نام در سامانه سجام می کنید، باید گزینه “نماینده قانونی” را انتخاب کنید و شایان ذکر است که نماینده قانونی باید پیش از این در سامانه سجام ثبت نام کرده باشد.

۵) پس از انجام مراحل بالا باید مبلغ ۱۰ هزار تومان بابت کارمزد ایجاد کد سهامداری و تخصیص اتوماتیک دارایی به شکل آنلاین پرداخت فرمایید.

۶) در مرحله بعدی باید اطلاعات هویتی خود را طبق شناسنامه و کارت ملی خود وارد نمایید.

۷) مرحله بعدی مربوط به اطلاعات ارتباطی است که باید منطبق با کد پستی درج شده در کارت ملی‌ شخص باشد.

۸) در صورتی که کد بورسی قدیمی دارید، در این مرحله وارد نمایید در غیر این صورت این مرحله را نادیده بگیرید.

۹) مرحله بعد مربوط به اطلاعات شغلی شما خواهد بود، مواردی مثل؛ عنوان شغل، تاریخ اشتغال، نام شرکت، سمتتان و نشانی و کد پستی محل کار خود را باید در سامانه درج کنید.

۱۰) در فرم بعدی باید اطلاعات مالی خود را وارد نمایید. این مرحله بسیار مهم است و باید اطلاعات صحیح و با دقت وارد شود.

۱۱) صفحه بعدی مربوط به اطلاعات حساب‌ های بانکی فعال شما عزیزان است. توجه داشته باشید که این حساب باید مختص به شخص شما باشد. همچنین توجه کنید که در صورت نیاز می توانید بعد ها از طریق سامانه سجام حساب‌ های بانکی جایگزین خود را معرفی کنید و یا چند حساب برای برداشت وجه داشته باشید.

۱۲) در نهایت در فرم تعهدات، باید درستی اطلاعات قبلی خودتان را تائید نمایید و در صورت اشتباه می توانید هر یک از موارد را ویرایش نمایید و کار تمام خواهد شد.

نکات مهم برای ثبت نام در سامانه سجام
  • احراز هویت کارگزاری‌ ها اکنون تنها به‌ صورت حضوری انجام می ‌شود.
  • احراز هویت سامانه سجام و کارگزاری ‌ها دو مورد مجزا از یکدیگر هستند.
  • برای فعالیت در بازار بورس ثبت ‌نام در سامانه سجام و حداقل یک کارگزاری اجباری است.
  • اطلاعات فردی ثبت ‌شده در کارگزاری ‌ها مانند شماره حساب و شماره تماس قابل ویرایش است.
  • هر فردی بعد از ثبت‌ نام در سامانه سجام می ‌تواند یک یا چند کارگزاری را برای فعالیت‌ های خود انتخاب نماید.
  • احراز هویت سامانه سجام می ‌تواند به ‌صورت حضوری و یا غیرحضوری توسط نرم ‌افزارهای اعلام شده به وسیله سازمان انجام گردد.
  • پیامک “کد بورسی” و “نام کاربری و رمز عبور کارگزاری”، به‌صورت مجزا دریافت می ‌شوند و برای شروع فعالیت، داشتن هر دو مورد نیاز خواهد شد.
  • امکان بستن حساب کارگزاری وجود ندارد و فرد تنها می‌ تواند کارگزار خود را تغییر دهد و به فعالیت با کارگزار قبلی نپردازد، اما حساب وی بسته نخواهد شد.
  • بعد از اینکه ثبت نام شما در بورس پایان یافت، کد پیگیری ۱۰ رقمی به شماره‌ همراهی که در سامانه ثبت کردید، ارسال خواهد شد در حفظ این کد رهگیری کوشا باشید.
  • باید پیش از اقدام به افتتاح حساب در یک کارگزاری در مورد گزینش بهترین کارگزاری تحقیق کنید تا تنها به یکی از کارگزاری‌ ها برای یک ‌بار مراجعه نمایید و نیازی به مراجعات متعدد به کارگزاری‌ های مختلف به دلیل ضعف کارگزاری‌ های پیشین نداشته باشید. بعضا افراد بدون تحقیق به انتخاب و افتتاح حساب در کارگزاری اقدام کرده اند و بعد ها از انتخاب آن کارگزاری به دلایل مختلف پیشمان شده اند، پس در ابتدا به این موضوع دقت کنید تا دچار مشکل نشوید.
  • نام کاربری و رمز عبور معاملات برخط یا آنلاین پس از اخذ کد بورسی با ایمیل و پیامک برای شما فرستاده خواهد شد و در متن پیامک نوشته شده است که از این پس اجازه خرید و فروش و فعالیت در بازار سرمایه را خواهید داشت. با این نام کاربری فرد مجاز به انجام معاملات به صورت مستقیم و آنلاین خواهد بود و نیاز به ثبت سفارش حضوری ندارد.
  • برای دریافت کد بورسی اشخاص حقیقی مدارک زیر مورد نیاز خواهد بود؛ اصل و تصویر رو و پشت کارت ملی، تکمیل فرم مشخصات مشتریان حقیقی ، تکمیل فرم درخواست کد معاملات آنلاین، اصل و تصویر شناسنامه از صفحه اول و صفحه توضیحات و شماره حساب بانکی و شماره شبای آن که باید به نام خود فرد متقاضی باشد.
  • بعد از دریافت کد بورسی باید برای دریافت کد آنلاین کارگزاری اقدام کنید و نیازی نیست کد معاملاتی خود را جایی وارد کنید. کد معاملاتی شما یک نوع شماره حساب و شناسنامه شما در بازار سرمایه است ولی نیاز به وارد کردن آن در جایی نیست و باید کد آنلاین خود را به همراه رمز عبوری که از قبل در کارگزاری خود انتخاب کرده اید را در سیستم معاملاتی کارگزاری انتخاب شده وارد کنید و وارد سیستم شوید.
  • شما با دریافت کد بورسی، می توانید اوراق بهادار موجود در بازار بورس، فرابورس، اخزا، سخاب، اوراق مشارکت، اوراق اجاره، گواهی طلا و سکه، اوراق اختیار فروش تبعی و اوراق تسهیلات مسکن را خرید و فروش نمایید.

ثبت نام در سامانه سجام

جمع بندی و کلام پایانی

نخستین گام برای فعالیت در بورس، ثبت نام در سامانه سجام و پس از آن مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت برای احراز هویت حضوری است و یا اقدام برای احراز هویت غیرحضوری سایت سجام است و در نهایت پیامکی تحت عنوان کد بورسی برای شخص فرستاده خواهد شد. پس از تکمیل فرآیند ثبت ‌نام و احراز هویت در سامانه سجام، بخش دوم شروع می شود. در این مرحله لازم است شخص برای انجام معاملات بورسی خود یک کارگزاری را انتخاب کند؛ در سایت کارگزاری ثبت‌نام و مراحل احراز هویت آن را انجام دهد.

به منظور انجام مراحل احراز هویت شخص به مراکز احراز هویت معرفی شده به وسیله کارگزاری مانند دفاتر پیشخوان دولت مراجعه می ‌کند و با معرفی کارگزاری که در آن ثبت‌نام کرده است، احراز هویت وی تکمیل می ‌شود و پس از چند روز نام کاربری و رمز عبور مخصوص به کارگزاری مربوطه، برای وی از طریق پیامک ارسال خواهد شد. در نهایت فرد می ‌تواند معاملات بورسی خود را از طریق سامانه معاملاتی کارگزاری آغاز کند.

همین طور می توانید از طریق اپلیکیشن های اعلام شده که در سامانه سجام اسم و سایت آن ها قابل رویت است، اقدام به احراز هویت غیرحضوری کنید که باید در این خصوص در نظر داشته باشید که امکان دارد، فرآیند دریافت کد بورسی و احراز هویت سجام کمی بیشتر از افرادی که به صورت حضوری برای احراز هویت سجام اقدام کرده اند، به طول بی انجامد ولی در عوض درگیری شلوغی و شیوع ویروس کرونا دیگر وجود نخواهد داشت.

امیدوارم از این مقاله آموزشی با عنوان احراز هویت غیرحضوری سامانه سجام نهایت استفاده رو برده باشید.

هر گونه سوال و یا ابهامی بود، از طریق بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها با و دیگر مخاطبان در میان بگذارید، همچنین نظرات و تجربیات خود درباره احراز هویت در سامانه سجام و همین طور بازیابی کد بورسی را با ما و دیگر مخاطبان کد بورسی در میان بگذارید.

همچنین اگر درباره ثبت نام در سایت سجام و فرآیند احراز هویت غیرحضوری سوالی داشتید، می توانید از قسمت ارسال نظرات با ما در ارتباط باشید.

برای دوستانتان بفرستید: