برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

معرفی ارز دیجیتال ملی ایران با جزئیات دقیق

ارز دیجیتال آن قدری سروصدا کرد و سوددهی خوبی به همراه داشت که کشورها هم برای این که از قافله عقب نمانند، یک به یک شروع به عرضه ارز ملی کشور خود کردند تا در مناسب سیاسی و اقتصادی آینده بتوانند از آن اسفاده نمایند. ایران هم از این قائله مستثنی نیست و برنامه هایی برای معرفی ارز دیجیتال ملی ایران در دست دارد. حال این که ارز دیجیتال ایران چیست ، چه ویژگی هایی دارد و چگونه کار می کند را در این مطلب با عنوان معرفی ارز دیجیتال ملی ایران پاسخ داده ایم و همه ابهامات در مورد ارز دیجیتال ملی را مورد بررسی قرار داده ایم. لذا اگر شما هم به دنیای ارز دیجیتال علاقه دارید و دوست دارید همه چیز راجب ارز دیجیتال ایرانی را بدانید، این مقاله با عنوان معرفی ارز دیجیتال ملی ایران همه چیزی که می خواهید را در اختیارتان قرار می دهد، پس تا انتها همراه سایت کد بورسی بمانید.

معرفی ارز دیجیتال ملی ایران

مدتی از گمانه‌ زنی‌ ها در خصوص ایجاد ارز دیجیتال ملی بر پایه ریال به وسیله مسئولان پست بانک، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت خدمات انفورماتیک می‌ گذرد، ولی هیچ کدام از آن ها در مورد جزئیات این ارز دیجیتال هیچ حرفی نزده اند و در واقع می توان گفت این موضوع همچنان هم شفافیت زیادی ندارد!

در این مطلب قصد داریم به بررسی جزئیات و ماهیت ارز دیجیتال ایرانی یا تومان کوین بپردازیم و ببینیم ویژگی و شرایط ارز دیجیتال ایرانی برای ورود به بازار به چه صورت خواهد بود. بر اساس اظهارات مدیر عامل “شرکت خدمات انفورماتیک” طراح و توسعه‌ دهنده ارز دیجیتال ملی، این ارز دیجیتال به هر میزان که بانک مرکزی تصمیم داشته باشد با پشتوانه ریال قابل صدور است و در شبکه زیرساخت بلاک‌ چین خصوصی توسعه یافته است و امکان استخراج یا ماینینگ به وسیله ماینر‌ها را دارا نخواهد بود.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


جالب است بدانید که کاربرد ارز دیجیتال ملی ایران در گام نخست به عنوان توکن و ابزار پرداخت برای تبادلات بین بانکی و در فاز دوم پرداخت‌ های خرد بین افراد جامعه می باشد. همچنین نقش بانک‌ های تجاری در این ارز دیجیتال تایید تراکنش‌ ها و نگهداری از دفاتر کل به حساب می آید. از دیگر قابلیت های این ارز دیجیتال می توان به توسعه Know Your Customer یا راهکار ثبت و تایید هویت بر بستر بلاک‌ چین اشاره داشت، به شکلی که در یک شبکه همگن در دیگر بانک‌ ها هم قابلیت استفاده را دارا باشد.

همه این توضیحات یعنی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به دنبال ایجاد ارز دیجیتالی می باشد که کاربران بایستی آن را با پرداخت ریال از موسسات مالی دولتی با ثبت تمام اطلاعات هویتی، به اندازه اطلاعات مورد نیاز به منظور افتتاح حساب بانکی و حتی بیشتر خریداری نمایند و از آن برای خرید‌های خود با این توضیح که باید خرد باشد، استفاده نمایند.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که این ارز مانند بیت‌ کوین یا سایر ارزهای دیجیتالی امکان ماینینگ و یا همان استخراج را نخواهد داشت و بر اساس بلاک‌ چین خصوصی نوشته شده است و با توجه به این که این ارز برای پرداخت در مجاری قانونی طراحی شده متحمل مالیات برای پرداخ ت‌کننده خود هم هست. کاربر در این فضا هیچ اطلاعی از دیگر تراکنش‌ های صورت گرفته ندارد و تنها حاکمیت می‌ تواند آن را رصد نماید!

در ادامه قصد داریم تا به ذکر ۴ ویژگی مهمی که هر ارز دیجیتالی باید داشته باشد بپردازیم و بیان کنیم که ارز دیجیتال ملی ایرانی کدام یک از این موارد را دارد و یا می تواند داشته باشد و وجود کدام موارد برای رمزارز ایرانی امکان پذیر نحواهد بود؛

۱) غیرمتمرکز بودن

اصلی‌ ترین خاصیت ارز‌های دیجیتال غیرمتمرکز بودن آن هاست؛ با این وجود که ارز دیجیتال ملی بر بستر بلاک‌ چین عرضه شده، ولی بلاک‌ چین استفاده شده در آن به صورت خصوصی است که مدیریت آن را متمرکز و وابسته به یک قدرت مطلق خواهد کرد و این بدین معنی خواهد بود که تایید تراکنش‌ ها، صلاحیت انجام انواع معاملات، ارائه کیف پول‌ ها و بستر‌های پرداخت می بایست تحت نظارت شبکه بنیان‌ گذار بلاک اصلی باشد که در حقیقت مخالف با ذات دنیای ارز دیجیتال مبنی بر غیر متمرکز بودن خواهد بود!!

حتما بخوانید : معرفی ارز دیجیتال فانتوم | همه چیز راجب ارز Fantom


ارز‌های دیجیتال رایج در این موضوع برعکس ارز دیجیتال ملی رفتار می‌ کنند و این بدین معنی است که آن‌ ها با نفی تمرکز تمام موضوعات تایید تراکنش، ارائه کیف پول، بستر‌های پرداخت و … را بر عهده کاربران خود گذاشته‌ اند. در واقع همین غیرمتمرکز بودن، توسعه بدون مرز را می‌ تواند برای کاربران ایجاد کند؛ بر این اساس به صورت استاندارد ارز‌های دیجیتال بایستی امکان ارزکاوی داشته باشند؛ به این صورت که هر تراکنش می بایست به وسیله کاربر سومی غیر از گیرنده و فرستنده تایید شود. این اقدام برای این شخص سوم آورده درون سیستمی هم دارد. این یعنی هر شخص می‌ تواند درآمدی از ارز‌های دیجیتال داشته باشد.

۲) قابلیت نقد شدن و انتقال آسان

یکی دیگر از قابلیت های ارز‌های دیجیتال امکان تبدیل شدن آن‌ ها به ارز‌های رایج است؛ به عنوان مثال چنانچه یک شهروند نروژی قصد داشته باشد در ایران بیت کوین را مورد استفاده قرار دهد، با این وجود که ارز‌های دیجیتال در ایران غیرقانونی است، ولی در نهایت می‌تواند با کمی پرس‌و‌جو یک شهروند ایرانی را که مخاطب محصولات بین‌ المللی است پیدا کند و بیت‌ کوین خود را به وی بفروشد، ولی  اساسا ارز دیجیتال ملی ایران آن هم بر پایه ریال چنان قابلیتی ندارد؛ در واقع ریال ایران امکان خرید و فروش در بازار‌های جهانی را نخواهد داشت چه برسد به ارز دیجیتالی که بخواهد بر پایه آن صادر شود!

۳) ارزش وابسته تراکنش‌ ها

ارز‌های دیجیتال به شکلی هستند که ارزش آن‌ ها بر اساس میزان مقبولیت و تعهد کاربران آن مشخص می شود، ولی ارز دیجیتال ملی بر اساس قدرتی هم‌ردیف ارزش ریال ارزش‌ گذاری خواهد شد! نکته ای که در این خصوص باید به آن توجه داشته باشید این است که ارزش ارز دیجیتال ملی هم با ریال جابجا می شود و این بدین معنی است که متغیر‌های ارز دیجیتال ملی به کلی با متغیر‌های ارز‌های دیجیتال رایج تفاوت دارد.

۴) غیرحاکمیتی بودن

بعضی از کارشناسان حائز اهمیت ترین رغبت مردم به ارز‌های دیجیتال را غیرحاکمیتی بودن آن می دانند. این که تراکنش‌ های مالی شما را هیچ قدرتی چک نمی‌ کند یا حتی برای گرفتن امتیازی مثل تسهیلات احتیاجی به تایید نهاد حاکمیتی بانک مرکزی نیست از جذاب‌ ترین نکات ارز‌های دیجیتال برای مردم به شمار می رود. این دموکراسی بی‌ اندازه پولی به قدری برجسته است که حتی روی آوردن به ارز‌های دیجیتال را یکی از نشانه‌ های مخالفت با قدرت مرکزی اقتصاد یک کشور می‌ دانند.

حتما بخوانید : ارز ديجيتال نم | همه چیز درباره ارز دیجیتالی NEM


ارز‌های دیجیتال با فناوری بلاک‌ چین موجب می‌ شوند هیچ فرد یا نهادی نتواند شبکه را به خواست خود اداره کرده یا تغییر دهد. در حقیقت حفاظت از شبکه بر دوش یک به یک کاربران قرار دارد. حال این طور تصور کنید ارز دیجیتال ملی ایران به شکل مستقیم به وسیله بانک مرکزی راهبری می‌ شود که در واقع این موضوع مطمئنا بدبینی‌ های مردم را به همراه خواهد داشت.

ارز دیجیتال ایرانی

طی سالیان اخیر رواج پرحجم صندوق‌ های تسهیلات محلی در ایران نشان داده است مردم دل خوشی از بانک‌ ها برای گرفتن تسهیلات ندارند و ایجاد یک بستر غیررسمی شفاف می‌ توانست حجم بالای نقدینگی را به خود جذب نماید که این موضوع به صورت حتم با ارز دیجیتال ملی رخ نخواهد داد.

مزایای ارز دیجیتال ملی ایران

نکته دیگری که باید به آن هم اشاره داشته باشیم این است که هم به مزایای استفاده از تومان کوین در اقتصاد ایران بکنیم. ایجاد ارز دیجیتال ملی نخستین گام از حرکت نظام بانکداری ایران به سمت فناوری بلاک چین است که از این منظر این موضوع می‌ تواند برای آینده بانکداری ایران آورده فراوانی داشته باشد. از مزایای دیگر تومان کوین می‌ توان به کاهش استفاده از پول کاغذی، امکان جذب سرمایه‌ گذاری و مدیریت نقدینگی جاری در اقتصاد و ایجاد بستر KYC روی بستر بلاک‌ چین اشاره نمود.

اهداف توسعه ارز دیجیتال ملی

دولت از طراحی، آزمایش و نهایتا تولید ارز دیجیتال ملی بر پایه ریال اهداف زیر را دنبال می‌ کند :

  • افزایش شفافیت
  • توسعه‌ خدمات مالی و پرداخت در نظام بانکی کشور
  • امکان‌ سنجی و ارزیابی امکانات این فناوری در ساده کردن مبادلات اقتصادی

طبق گزارش شرکت خدمات انفورماتیک، این زیرساخت می‌ تواند ارز دیجیتال ملی را به پشتوانه‌ پول ملی کشور صادر کرده و در فاز اول در اختیار بانک‌ های تجاری کشور قرار دهد تا از آن به‌ عنوان توکن و ابزار پرداخت برای تبادلات، تسویه‌ بین بانکی و توسعه‌ خدمات خود استفاده نمایند. به این ترتیب، بانک‌ ها توانایی این را خواهند داشت که با تعریف انواع قرارداد‌های هوشمند در این بستر، به توسعه و بهبود زیرساخت خدمات مالی و پرداخت خود، از جمله خدمات مبتنی بر کیف پول و پرداخت‌ های خرد بپردازند.

حتما بخوانید : معرفی ارز دیجیتال چیا | انقلابی در دنیای رمزارزها


نسخه نهایی ارز دیجیتال ملی نهایتا بعد از آزمایش‌ هایی که می بایست روی آن انجام شود، به صورت یک اکوسیستم باز، تا چند ماه آینده در اختیار بانک‌ ها، شرکت‌ های حوزه فناوری و فعالان نظام پولی و بانکی قرار می گیرد. این شرکت برای بهبود ارز دیجیتال ملی و ارتقا کیفیت آن از فعالان این حوزه دعوت کرده است تا با بررسی و آزمون این زیرساخت، روند توسعه آن را سرعت دهند.


نتیجه گیری و کلام پایانی

ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، ارتیوم و … طی سال گذشته رشد بسیار زیادی را تجربه کرد اند و همین موضوع موجب شد تا ارزهای دیجیتال در کل دنیا طرفداران مخصوص به خود را پیدا کنند. ایران هم از این قضیه مستثنی نبود. دولت‌ ها در این بین سیاست‌ های گوناگونی را اخذ کردند. مدتی پیش در کشور ما و به تصمیم بانک مرکزی استفاده از ارزهای دیجیتال رمزپایه مثل بیت کوین ممنوع اعلام شده بود ولی به کارگیری ارز دیجیتال در توسعه داخلی ممنوع نبود.

بانک مرکزی نگران خروج ارز از کشور و متضرر شدن مردم بود، به همین خاطر خرید و فروش بیت کوین را ممنوع اعلام کرده بود. در کنار این نگرانی‌ ها و ممنوعیت، اوایل اردیبهشت ماه بود که وزیر ارتباطات اعلام کرد که مدل آزمایشی ارز دیجیتال ملی آماده شده است. حالا پس از گذشت حدود ۲ ماه شرکت خدمات انفورماتیک از تولید گونه‌ های گوناگون ارز دیجیتال خبر داده است. این شرکت کاربری‌ های این ارز دیجیتال ملی که بر پایه ریال است را در مقیاس آزمایشی مورد بررسی و تحلیل قرار داده است.

همان طور که در ابتدای مقاله قولش را به شما عزیزان داده بودیم، به صورت کامل به معرفی ارز دیجیتال ملی ایران پرداختیم.

همچنین اگر به دنیای ارزهای دیجیتال علاقه مند هستید، مطلب نحوه پیش بینی قیمت ارز دیجیتال هم حتما برای شما جالب است.

در این مقاله همه چیز درباره ارز دیجیتال ایرانی را به دقت مورد بررسی قرار دادیم و سعی کردیم مزایا و اهداف ارز دیجیتال ملی را نیز برای شما عزیزان بیان کنیم، ولی اگر هر گونه سوال یا ابهامی در خصوص ارز دیجیتال ملی ایران داشتید، حتما از طریق بخش دیدگاه ها با ما در ارتباط باشید.

برای دوستانتان بفرستید: