برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

معرفی ارز دیجیتال چیا | انقلابی در دنیای رمزارزها

بازار ارزهای دیجیتال هر لحظه مهره دیگری را رو می کند که سرمایه بسیاری را به خود جذب کرده و در صدر اخبار دنیای کریپتوکارنسی قرار می گیرد و جنجال آفرین می شود، این بار هم نوبت به ارز دیجیتال چیا رسیده است که با اشکال گرفتن به بیت کوین و مصرف کردن انرژی های دنیا و با شعار استفاده از انرژی پاک پای بر سحنه گذاشته است و از همین روی ما قصد داریم به معرفی ارز دیجیتال چیا بپردازیم و مطمئن هستیم که شما عزیزان هم از این مطلب تحت عنوان معرفی ارز دیجیتال چیا استفاده خواهید کرد و تا انتها همراه ما خواهید بود.

معرفی ارز دیجیتال چیا

چنانچه اخبار روز دنیای دیجیتال را دنبال کنید، در خصوص رمزارزها و در ادامه بیت کوین حتما مواردی به گوشتان خورده است. ارزهای دیجیتالی که این روزها بازارشان حسابی داغ است و بسیاری از هموطنان نیز در آن فعالیت دارند. برخی به خاطر سرمایه گذاری روی این ارزهای دیجیتال سودهای هنگفت و یا در مقابل ضررهای اساسی دیده‌ اند.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


ولی تا چه حد درباره این ارزهای دیجیتال، کاربردشان و در نهایت تاثیرات‌ آن ها بر بازار محصولات دیجیتال آشنایی دارید؟ فکر می کنیم شنیده‌ باشید که در طی سالیان اخیر قیمت این ارزها تا حدودی بر قیمت جهانی کارت گرافیک تاثیر گذار باشد، ولی سازوکار آن چیست؟ آیا امکان دارد روند مشابه برای قیمت SSD و سایر حافظه‌ های پرسرعت نیز اتفاق افتد؟ در ادامه همراه کد بورسی باشید تا این موارد را در خصوص ارز دیجیتالی چیا مورد بررسی کامل قرار دهیم؛

ارز دیجیتال چیا چیست؟

اخیرا اخبار راجع به رمز ارز چیا حسابی داغ شده است. رمز ارز در حال توسعه‌ ایی که اخیرا وارد بازار معاملات شده است ولی ورودش پیش لرزه‌ هایی داشته است. این ارز دیجیتال ظاهرا ساختار متفاوت داشته است و استخراج آن به تراشه پردازنده‌ ها احتیاجی ندارد، به همین خاطر انرژی به مراتب کم تری مصرف خواهد کرد.

ارز دیجیتال chia برخلاف ارزها رایجی مثل بیت کوین که از روش Proof of Work برای استخراج استفاده می کند، برای استخراج تنها نیازمند فضای ذخیره سازی می باشد. ارز دیجیتال چیا از الگوریتم Proof of space بهره می گیرد. در حقیقت چیا سراغ فضای ذخیره‌ سازی سیستم‌ های ماینرها می‌ رود تا مجموعه‌ ای از اعداد رمزنگاری را که از آن‌ ها با عبارت پلات یاد می‌ شود ذخیره نماید.

در حقیقت این پلات‌ ها مثل برگه‌ های لاتاری عمل می‌ کنند. با استخراج پلات‌ ها شانس ماینر به منظور دریافت پاداش تا حدود زیادی افزایش خواهد یافت. از آن جایی که ماکسیمم سایز یک پلات به ۱۰۰ گیگابایت می‌ رسد، برای شانس بیشتر، ماینر نیازمند فضای ذخیره سازی بیشتری است. چیا می‌ تواند روی تلفن‌ های همراه، کامپیوترهای خانگی و حتی دیوایس‌ های ضعیف نیز استخراج گردد.

حتما بخوانید : معرفی ارز دیجیتال reef + همه چیز درباره ارز دیجیتال ریف


گفته شده است که چیا با هدف کاهش فشار بر بازار پردازنده‌ ها توسعه داده شده است. این ارز که به وسیله خالق بیت‌ تورنت یعنی برام کوهن توسعه داده شده است، به عنوان رمز ارز دوست دار محیط زیست معرفی می‌ شود، ولی پیش لرزه‌ های استخراج این ارز بسیاری از فعالان حوزه دیجیتال را نگران کرده است.

چرا به Chia Network ارز دیجیتال سبز گفته میشود؟

چنانچه در این موضوع دقیق شده باشید، رنگ لوگوی این ارز دیجیتال، سبز رنگ بوده و تصویر برگ یک گیاه درون لوگوی این رمز ارز وارد شده است. جالب است بدانید که نام چیا از نوعی دانه خوراکی بهره برده است. دلیل هم این است که صرفه جویی بسیار بالایی در انرژی دارد. آنچنان از پردازنده گرافیکی و CPU کار نمی کشد و در عوض شما به چندین ترابایت فضا نیاز دارید، از همین روی رنگ لوگوی این ارز دیجیتال سبز رنگ است. همچنین chia network در وب سایتش خود را طرفدار محیط زیست اعلام کرده است.

دلیل محبوبیت ارز دیجیتال چیا چیست؟

استخراج XCH برخلاف اتریوم که با کارت گرافیک استخراج می شد، برای استخراج به هارد نیازمند است. به واسطه استفاده از هارد، نیاز به انرژی آن کاهش می یابد که مزیت فوق‌ العاده به حساب می آید. حائز اهمیت ترین ویژگی آن طریقه استخراج آسان و مضر نبودن برای محیط زیست است. روش استخراج ارز دیجیتال چیا، قیمت هارد دیسک را در کل دنیا به ویژه در ایران افزایش داد.

مزایای استخراج چیا چیست؟

استخراج XCH به دلیل عدم نیاز به پردازنده، مصرف انرژی پایین دارد. این ارز بجای الگوریتم اثبات کار از اثبات فضا بهره می گیرد و فضای ذخیره سازی تنها موردی است که لازم دارد.

این فرایند چگونه کار می‌ کند؟

هر ارز رمزنگاری شده روش خاص خود را جهت تایید معاملات دارد، معمولا برای استفاده از قدرت رایانه‌ ای استخراج کنندگان، برای کمک به ارزهای رمزپایه پرداخت می‌ شوند. روند استخراج چیا، که شبکه چیا آن را “کشاورزی” نامیده اند، متکی به استفاده از فضای خالی ذخیره سازی کامپیوتر است. به گفته Coin Market Cap، فرایند “اثبات فضا و زمان” از طرف چیا به شرکت کنندگان در شبکه اجازه می‌ دهد تا نشان دهند که به صورت فیزیکی داده‌ ها را برای مدت زمانی خاص ذخیره کرده‌ اند.

حتما بخوانید : معرفی ارز دیجیتال rvn + همه چیز درباره ریون کوین


برای مثال فرایند کسب ارز چیا شبیه فرآیند استخراج ارزهای رمزپایه مثل اتریوم نمی باشد! همان طور که پیش تر هم عنوان کردیم، اتریوم از اثبات کار بهره می گیرد که برای برداشت و استخراج سکه غیرمتمرکز به مقدار زیادی انرژی رایانه نیاز دارد، اما با این حال اتریوم ۲٫۰ پیشنهادی از یک مدل اثبات سهام استفاده می‌ کند که می گویند از نظر مصرف انرژی بیشتر است.

بخشی از جذابیت ارزهای رمزپایه این است که افراد می‌ توانند بدون درگیر شدن در بانک‌های سنتی یا ارگان‌ های دولتی، پول ارسال یا دریافت نمایند. تمام معاملات با استفاده از یک پایگاه داده به نام بلاکچین به وسیله شبکه‌ های بزرگ رایانه تایید و ثبت می‌ شوند. معمولا این فرآیند به منظور تامین انرژی این رایانه‌ ها به مقدار زیادی برق نیاز دارد و همین امر موجب تولید دی اکسید کربن می‌ شود. بر اساس تحقیقات، تخمین زده‌ شده است که به اندازه‌‌ تولید دی اکسید کربن نیوزیلند دی اکسید کربن تولید می‌ شود!

برنامه‌ ارز چیا دقیقا چیست؟

جدیدترین زبان برنامه نویسی چیا در زبان برنامه نویسی Chialisp است که قدرتمند، قابل کنترل، آسان و ایمن است. استفاده از ارز رمزنگاری شده از پول نقد یا کارت اعتباری اعتبار آسان تر خواهد بود. معاملات هوشمند مرجع موجود در حال حاضر عبارتند از؛ مبادله اتمی، پرداخت کنندگان مجاز، کیف پول‌ های قابل بازیابی، کیف پول‌ های چند منظوره، کیف پول‌ های دارای نرخ محدود و سکه های رنگی.

استخراج رمز ارز چیا چگونه است؟

استخراج بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال نام آشنا به وسیله دستگاه های ماینر که برق مصرفی بسیار بالایی و همچنین هزینه نگهداری زیادی را دارند، صورت می پذیرد. ولی استخراج چیا به وسیله هارددیسک ها انجام می شود که همین موضوع موجب افزایش تقاضای خرید برای هارددیسک شده و قیمت آن ها را افزایش داده است.

حتما بخوانید : معرفی ارز دیجیتال btt | همه چیز درباره ارز بیت تورنت


کاربران قادرند در خانه فضای لازم برای استخراج چیا را از طریق هارددیسک ها تامین کنند، اما با این وجود برخی از تامین کنندگان بزرگ هارددیسک ها در جهان اعلام کرده اند که در حال تولید SSD های مخصوص برای استخراج چیا هستند که به زودی روانه بازار متقاضیان می شود.

رمزارز چیا به جای استفاده از gpu های تشنه برق از قدرت درایورها و هارد دیسک های SSD که مصرف برق به مراتب کم تری را دارند بهره می برند. هارددیسک های با ظرفیت ۴ ترابایت و ۸ ترابایت جزء پرفروش ترین هارد دیسک های ماه های اخیر بوده اند. هر چقدر سرعت انتقال داده و سرعت نوشتن و خواندن هارد دیسک بیشتر باشد، استخراج چیا بهتر پیش خواهد رفت.

SSD ها چرا انقدر گران شدند؟

به علت فضا محور بودن چیا، ماینرها نیازمند فضای ذخیره سازی هستند. حجم این فضا تعیین‌ کننده شانس ماینر در دریافت سود است، لذا تقاصای برای ابزارهای ذخیره سازی افزایش یافته است. در راس این تجهیزات ذخیره سازی SSD ها هستند. SSD به دلیل دارا بودن سرعت نوشتن بیشتر، برای استخراج چیا تقاضای بیشتری نسبت به HDD و دیگر تجهیزات ذخیره سازی دارد.

ارز دیجیتال چیا

بالا بودن سرعت SSD به معنی زمان کم تر برای تولید هر پلات و در نهایت سود بیشتر در بازه زمانی ثابت است. این افزایش تقاضای جهانی در طی روزهای اخیر، بازار ایران را دست خوش تغییر و تحولاتی اساسی کرده است. افزایش قیمت غیرمنطقی SSD ها در این بین بیش از پیش به نظر می‌ آید. این افزایش قیمت در بازارهای تامین کننده ایران مثل امارات نیز مشاهده شده است، به همین خاطر انتظار افزایش قیمت حداقل در بازه کوتاه مدت می‌ رود.

از طرف دیگر باتوجه به عمر کوتاه حافظه‌ های SSD در فرآیند ساخت پلا‌ت‌ ها، استهلاک سخت افزار و همچنین قیمت پایه پایین تقاضا برای تجهیزات ذخیره سازی برای ساخت فارم‌ های استخراج ارز دیجیتال، از این هم بیشتر می شود، لذا عدم تعادل تقاضا و عرضه، افزایش قیمت جهانی حافظه‌ ها امری بدیهی است. بنابراین بله، قیمت تجهیزات ذخیره سازی به خصوص SSD ها با افزایش مواجه شده است و بیشتر از این هم خواهد شد. ولو این که بسیاری از این تجهزات تا بدین لحظه مشمول این افزایش‌‌ ها شده‌ اند.

سخت‌ افزار و منابع لازم برای استخراج چیا کدام است؟

بر خلاق رمزارزهای مشهوری مثل بیت کوین، اتریوم و ارزهای دیگر مبنی بر الگوریتم اثبات کار که به خاطر رقابت گسترده در بین ماینرها استخراج آن‌ ها با استفاده از پردازنده‌ های معمولی غیراقتصادی و بی‌ فایده است، ماینینگ رمزارز چیا با استفاده از منابع سخت‌ افزاری موجود در رایانه های عادی هم ممکن می باشد.

حتما بخوانید : معرفی ارز دیجیتال شیبا که همه را متحیر کرده است!


با این شرایط، علاقه‌ مندان لازم است فضای ذخیره‌ سازی کافی برای تشکیل ونگهداری از پلات‌ ها را فراهم کنند. با این وجود سرعت تجهیزات ذخیره‌ سازی مانند هارد دیسک و اس.اس.دی و قدرت پردازنده نقش مهمی در مدت زمان مورد احتیاج برای ایجاد پلات‌ ها دارد. به اضافه فضای ذخیره‌ سازی بیشتر برای ایجاد تعداد پلات‌ های بیشتر و افزایش درآمد فارمرها است.

پیش از شروع فارمینگ چیا بایستی در نظر داشته باشید که تجهیزات ذخیره‌ سازی عادی برای فرآیند ایجاد پلات‌ ها و خواندن و نوشتن مداوم اطلاعات ساخته نشده‌ اند، از همین روی برخی شرکت‌ های تولید کننده‌ این تجهیزات اعلام کرده‌ اند که فارمینگ چیا گارانتی این تجهیزات را باطل خواهد کرد.

کدام هارد دیسک برای استخراج رمزارز چیا مناسب تر است؟

همان طور که پیش تر هم ذکر کردیم، به منظور استخراج رمز ارز چیا به استفاده از هارد دیسک های ظرفیت بالا احتیاج خواهیم داشت. یکی از بهترین‌ های هارد دیسک برای استخراج ارز دیجیتال چیا، هارد دیسک SEGATE EXOS STORAGE می باشد که دوتا از سری های معروف آن، سری X و سری E هستند که می توانید آن ها را تهیه و برای این کار از آن ها استفاده نمایید.

آیا ارز دیجیتال chia در بازار موفق خواهد شد؟

نمی شود درباره معرفی ارز دیجیتال چیا بحث کرد ولی نگاهی به آینده نداشت! امروزه نمی‌ توان درباره موفقیت رمزارز چیا در بازار اظهارنظر دقیقی کرد، ولی با توجه به رویکردی که پیش گرفته است و همین طور استقبال بالا قبل از شروع معاملات و حتی در حال حاضر، احتمالا می‌ تواند به یکی از بازیگران مهم بازار رمزارزها تبدیل شود. البته امکان دارد که کاربران فقط به دلیل این که بازار رمزارزها در ماه‌ های اخیر رشد بسیار خوبی را تجربه کرده است و البته شاید چندین سال پیش هیچ فردی فکر نمی‌ کرد روزی بیت کوین با قیمتی بیش از ۵۰ هزار دلار معامله شود، به هارد دیسک‌ ها و حافظه‌ های SSD برای دسترسی به چیا هجوم برده‌ اند.

حتما بخوانید : عرضه اولیه ارزهای دیجیتال چیست | اخبار عرضه اولیه توکن ها


در نهایت گذر زمان و شروع معاملات همه چیز را به بهترین شکل ثابت خواهد کرد. شاید کسانی که در حال حاضر آینده بازار سخت افزار را تهدید می‌ کنند، در سال‌ های آینده به ثروت کلانی دست یابند. البته عکس آن هم امکان پذیر است و چنین افرادی نه تنها سرمایه کنونی خود را نابود می‌ کنند و بازار را در معرض کمبود شدید قرار می‌ دهند، بلکه در آینده هم سود زیادی به جیب نمی زنند.


همان طور که در ابتدای مطلب عنوان کردیم، به صورت کامل به معرفی ارز دیجیتال چیا پرداختیم.

چنانچه به دنیای ازرهای دیجیتال علاقه دارید، مطلب بهترین کیف پول برای لایت کوین کدام است را به هیچ وجه از دست ندهید.

در این مطلب همه چیز راجب ارز دیجیتال چیا را مورد بررسی قرار دادیم و همین طور نحوه استخراج و وسایل مورد نیاز برای آن را نیز معرفی کردیم، اما چنانچه هر گونه سوال یا ابهامی در خصوص خرید ارز دیجیتال چیا و موارد دیگر داشتید، حتما از طریق بخش ارسال دیدگاه ها از ما بپرسید.

برای دوستانتان بفرستید: