برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

شرکت سهامی عام چیست

آیا می دانید شرکت سهامی عام چیست و با شرکت های سهامی خاص چه تفاوت هایی دارد؟ شرکت هایی که در بورس فعالیت دارند، سهامی عامل به حساب می آیند، چرا که بخشی از سهام شرکت از طریق بورس عرضه شده و در دست سهامداران حقیقی و حقوقی قرار دارد و بدین وسیله، دیگر شرکت خصوصی یا سهامی خاص به حساب نمی آید؛ اما در این مطلب قصد داریم به این بپردازیم که معنی شرکت سهامی عام چیست و تفاوت شرکت سهامی عام و خاص در چیست؟ اگر می خواهید صفر تا ۱۰۰ را درباره شرکت های سهامی عام یاد بگیرید، فقط کافیست این مطلب کد بورسی را تا انتها مطالعه کنید.

شرکت سهامی عام چیست

بر اساس تعریف شرکت سهامی عام در قانون تجارت به شرکتی که موسسین آن بخشی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام در بورس اوراق بهادار به مردم تامین می ‌کنند، شرکت سهامی عام گفته می شود. سازمان‌ بورس به صورت معمول آن دسته از شرکت‌ هایی را قبول می کند که از سرمایه و اعتبار بسیار بالایی برخوردار باشند. مؤسسان این گونه شرکت‌ ها بخشی از سرمایه شرکت را به وسیله فروش سهام به عموم مردم تامین می کنند. در این نوع شرکت‌ ها، صاحبان سهام قادرند سهام خود را در بورس به فروش برسانند و در حقیقت مالکیت خود را به سایرین انتقال دهند.

از طرفی تعداد شرکا در شرکت سهامی عام بیشتر از سایر انواع شرکت‌ های سهامی می باشد و این امر می‌ تواند به جمع‌ شدن سرمایه‌ های کوچک و ایجاد یک سرمایه بزرگ منتهی شود که انجام فعالیت‌ های اقتصادی سنگین را امکان پذیر می کند. در این نوع شرکت ها نقل و انتقال سهام ساده است و محدود به رضایت سایر سهامداران نیست. بنابراین شرکت سهامی عام شرکتی است که موسسین سرمایه آن را از طریق فروش سهام به مردم تامین می نمایند. یکی از موارد حائز اهمیت در ثبت شرکت سهامی عام، بر اساس قانون تجارت ایران آوردن نام سهامی عام در همه اوراق و اطلاعیه ها و آگهی های شرکت به صورت کاملا خواناست.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


میزان سرمایه اولیه نیز بسیار حائز اهمیت است و حتما این رقم باید بالاتر از ۵ ملیون ریال یا همان ۵۰۰ هزار تومان باشد که چنانچه بنابه دلایلی سرمایه شرکت کم تر از این میزان باشد، حداکثر تا ۱ سال باید افزایش شرکت داده و به اندازه مقرر سرمایه اولیه را برساند که چنانچه باز هم این کار امکان پذیر نبود، شرکت سهامی عام بایستی به نوع دیگری از شرکت های قابل قبول تبدیل شود. در ادامه این که شرکت سهامی عام چیست را دقیق تر توضیح داده ایم؛

مشخصات شرکت سهامی عام

ویژگی هایی که شرکت های سهامی عام دارند ولی شرکت های سهامی خاص فاقد آن هستند، به شرح زیر می باشد:

  1. شرکت قادر است اوراق قرضه انتشار دهد.
  2. سرمایه شرکت نباید از ۵۰۰ هزار تومان کم تر باشد.
  3. هیئت مدیره شرکت سهامی عام حداقل باید از ۵ نفر تشکیل شده باشد.
  4. در شرکت سهامی عام مبلغ اسمی هر سهم، نباید از ۱۰۰ تومان بیشتر باشد.
  5. شرکت می‌ تواند سهام خود را به منظور فروش در بورس اوراق بهادار و بانک ها عرضه کند.
  6. در شرکت سهام عام انتقال سهام نمی‌ تواند مشروط به موافقت مدیران شرکت یا مجمع عمومی صاحبان سهام باشد.
  7. در نام شرکت و پیش از اسم و یا بعد از آن بلافاصله کلمه “عام” باید اضافه شود؛ مثل شرکت سهامی عام صنعتی کیمیدارو.
  8. بازرسان شرکت سهامی عام می بایست از شرایط خاصی برخوردار باشند و انتخاب آن‌ ها از ناحیه کمیسیون مخصوص قابل انجام است.
  9. پیش از تشکیل شرکت، بخشی از سرمایه شرکت را با صدور اعلامیه پذیره نویسی به عموم واگذار می شود تا اشخاص با مراجعه به بانک‌ ها برای خرید آن اقدام کنند.

سرمایه ثبت شرکت سهامی عام

به منظور ثبت شرکت سهامی عام می بایست حداقل ۲۰ درصد از سرمایه را تعهد کرده و ۳۵ درصد از این مبلغی که تعهد شده است است را به حساب شرکت در شرف تاسیس در بانک واریز کرده و اظهارنامه ای به ضمیمه طرح اساسنامه شرکت و طرح اعلامیه پذیره نویسی سهام که تمام موسسین آن را امضا کرده اند به اداره ثبت شرکت ها داده و رسید بگیرید. سپس اداره ثبت شرکت ها پس از بررسی اظهارنامه و مدارک و ضمایم مربوطه و همچنین تطبیق مندرجان آن با قانون، اجازه انتشار العامیه پذیره نویسی را صادر خواهد کرد.

در این صورت اعلامیه پذیره نویسی به وسیله موسسین در جراید آگهی و در بانکی که تعهد سهام نزد آن به عمل آمده است، به اطلاع علاقمندان خواهد رسید که می توانند سهام را در مدتی که اعلام شده است خریداری کرده و ورقه تعهد سهام را امضا نمایند و وجه معینی که اعلام شده است را بپردازند و در انتها رسید بگیرند. این رسید دریافت در دو نسخه تنظیم می شود و از تاریخ و امضای پذیره نویس یا قائم مقام قانونی وی برخوردار است که نسخه اول در بانک بایگانی می شود و نسخه دوم با قید رسید وجه و مهر و امضای بانک، به پذیره نویس تسلیم خواهد شد.

چنانچه ورقه تعهد سهم را شخص دیگر به جای پذیره نویس امضا نماید، حتما باید سمت و نشانی و هویت کامل خود را در ورقه ذکر کند که مدارک مربوطه ضمیمه ورقه تعهد سهم می شود. در نظر داشته باشید که امضای ورقه سهم به معنای قبول اساسنامه شرکت و تصمیمات مجامع عمومی صاحبان سهم است و بعد از انقضای مهلت پذیره نویسی یا تمدید آن موسسین حداکثر در ظرف ۱ ماه باید به تعهدات پذیره نویسان رسیدگی کرده و پس از احراز تعهد صحیح، سرمایه شرکت که حداقل باید ۳۵ درصد آن پرداخت شده باشد مجمع عمومی موسس را دعوت می کنند.

حتما بخوانید : نحوه پیگیری سهام عدالت متوفی


مجمع عمومی موسس پس از رسیدگی به این موضوع و احراز پذیره نویسی تمامی سهام شرکت و پرداخت کل مبلغ، شورایی ایجاد می کند و اساسنامه شرکت را تصویب خواهد کرد. در ادامه اولین مدیران شرکت سهامی عام و بازرس یا بازرسان شرکت انتخاب می شود که مدیران و بازرسان انتخاب شده باید به شکل کتبی قبولی خود را اعلام کنند. سپس شرکت عملا تشکیل شده است و باید اساسنامه شرکت سهامی عام  که توسط مجمع عمومی تصویب شده است به همراه صورت جلسه مجمع و اعلامیه کتبی قبولی مدیران و بازرسان و صورت جلسه هیات مدیره و باقی مدارک لازم، در اختیار اداره ثبت شرکت ها قرار داده می شود.

چنانچه شرکت حداکثر تا ۶ ماه بعد از تارخ تسلیم اظهارنامه ثبت نگردد، به درخواست هر کدام از موسسین یا پذیره نویسان اداره ثبت شرکت ها گواهی نامه ای دال بر عدم ثبت شرکت صادر خواهد شد و به بانکی که تعهد سهام و تادیه وجوه در آن به عمل آمده است ارسال می شود تا موسسین و پذیره نویسان به بانک مراجعه نمایند و تعهد نام و وجوه پرداختی را مسترد دارند و هزینه های راه اندازی شرکت هم بر عهده موسسین خواهد بود.

مزایای خرید سهام شرکت سهامی عام

سهامداران شرکت سهامی عام با خرید سهام این شرکت‌ ها در کنار سود سهام، از مزایایی بهره مند می شوند که آن ها را به سرمایه‌ گذاری در این نوع شرکت‌ ها ترغیب می کند که مهم ترین این مزایا به شرح زیر می باشد:

  • برخورداری از حق رای و انتخاب هیئت مدیره : شرکت‌ های سهامی عام با برگزاری مجمع عمومی، سهامداران را جمع می کنند و در این صورت، سهامداران درباره انتخاب اعضای هیئت مدیره و همین طور نحوه تخصیص منابع و تقسیم سود حاصله و پیشنهادات هیئت مدیره حق رای خواهند داشت.
  • برخورداری از حق تقدم خرید سهام : یکی دیگر از این مزایا این است که چنانچه فردی نسبت به خرید سهام چنین شرکتی اقدام نماید و سرمایه‌ دار آن به حساب آید، در نوبت‌ های بعدی که شرکت سهامی عام پس از افزایش سرمایه و در راستای جذب سرمایه‌ گذار، اعلامیه پذیره نویسی انتشار می دهد، سرمایه‌ گذاران پیشین دارای حق تقدم خرید سهام جدید خواهند بود.
  • میزان مسئولیت سهامداران شرکت سهامی عام : مسئولیت محدود سرمایه گذاران در قبال طلبکاران یکی دیگر از مزایای این نوع از شرکت هاست. چنانچه شرکت با مشکل مالی روبرو گردد و توانایی پرداخت بدهی‌ های خود را نداشته باشد، سهامداران تنها به میزان سرمایه خود مسئول پرداخت بدهی‌ ها بوده و در قبال مابقی آن مسئولیتی ندارند.

تفاوت شرکت سهامی عام و خاص

تفاوت شرکت سهامی عام و خاص

۱٫ امکان عرضه در بازار سرمایه : مدیران شرکت‌ های سهامی عام قادرند سهام شرکت را در بورس اوراق بهادار تهران به فروش برسانند و این در حالی است که مدیران شرکت‌ های سهامی خاص امکان انجام چنین کاری را ندارند. شرکت‌ های سهامی عام با عرضه در بورس و جذب نقدینگی می توانند به سادگی در مسیر توسعه و رشد قدم بردارند. از طرف دیگر قوانین مالیات بر درآمد برای شرکت های سهامی عام و خاص ثابت است و هر دو گروه می بایست در پایان سال مالی با بررسی میزان هزینه‌ ها، برای فرستادن اظهارنامه مالیاتی اقدام نمایند.

۲٫ روش تامین سرمایه : به صورت کلی بر اساس قانون تجارت، شرکتی که قسمتی از سرمایه آن از طریق فروش سهام به مردم تامین می شود، جزو شرکت های سهامی عام است. از طرفی شرکتی که کل سرمایه مورد نیاز جهت راه اندازی آن از جانب موسسین شرکت تامین می‌ شود، شرکت سهامی خاص به حساب می آید. لذا مدیران شرکت‌ های سهامی عام به منظور تامین سرمایه قادرند جهت پذیره نویسی عمومی اقدام کنند و این در حالی است که شرکت‌ های سهامی خاص قادر نیستند همچین کاری را در دستور کار خود قرار دهند.

۳٫ تعداد سهامداران : در بررسی تفاوت شرکت سهامی عام و خاص بایستی به تفاوت تعداد سهامداران در این دو نوع شرکت نیز اشاره کرد؛ تعداد شریک‌ های سهام یک شرکت سهامی عام بایستی حداقل ۵ نفر باشد و این در حالی است که حداقل تعداد شرکا به منظور راه اندازی یک شرکت سهامی خاص، ۳ نفر می باشد. شرکا و اعضای هیئت مدیره در شرکت های سهامی عام و خاص، می بایست حداقل یک نفر را برای مدیریت مجموعه انتخاب کنند.

پس از انتخاب فرد موردنظر، بایستی حدود اختیارات و میزان اثرگذاری تصمیمات او بر قوانین جاری در شرکت مثل میزان حقوق، قوانین مربوط به مرخصی کارکنان و برنامه‌ ریزی‌ های مالی شرکت را تعیین کنند. پس  از انتخاب مدیر عامل، اعضای هیئت مدیره می بایست بر سر میزان حق‌ الزحمه و مدت تصدی او هم بایستی به توافق دست پیدا کنند.

۴٫ انتقال مالکیت : انتقال مالکیت اقدامی مرسوم در انواع شرکت‌ هاست، بدین شکل که مالکیت شرکت به فرد یا افراد دیگری واگذار می‌ شود؛ پس از چنین اقدامی سهامداران و مدیران شرکت‌ ها به صورت کامل تغییر می‌ کنند. انتقال مالکیت شرکت‌ های سهامی عام به سادگی قابل انجام است و هیچ اختلالی در تداوم فعالیت‌ های شرکت به وجود نمی آید. از طرفی انتقال مالکیت شرکت‌ های سهامی خاص تنها با موافقت مدیران و سهامداران شرکت امکان پذیر است.

حتما بخوانید : بهترین سهام برای سود مجمع کدام است؟


لذا به منظور تکمیل انتقال مالکیت شرکت سهامی خاص، بایستی مراحل واگذاری مالکیت شرکت مثل ثبت صورت جلسه تغییرات در سامانه جامع ثبت شرکت‌ ها در دستور کار قرار گیرد. سهامداران هر دو شرکت بایست آموزش سامانه مودیان را برای ارسال صورت حساب الکترونیکی و اتصال پایانه‌ های فروشگاهی، برای محاسبه و پرداخت مالیات را دیده باشند.

۵٫ امکان صدور اوراق قرضه : اوراق قرضه از انواع اوراق بهادار است که به‌ موجب آن‌ ها، ناشر تعهد می کند مبالغ معینی‌ را در فاصله‌ های زمانی مشخص، به دارنده بپردازد؛ همچنین ناشر باید در زمان سررسید، اصل مبلغ را بازپرداخت نماید. نکته حائز اهمیت اینجاست که امکان صدور این اوراق تنها برای شرکت‌ های سهامی عام وجود دارد و شرکت‌ های سهامی خاص قادر نیستند اوراق قرضه دریافت نمایند. بعضی از شرکت های سهامی عام به منظور گسترش فعالیت و افزایش میزان خرید، برای دریافت اوراق قرضه اقدام می نمایند.

نکته : این نکته را در نظر داشته باشید که در شرکت‌ های سهامی عام عبارت “سهامی عام” و در شرکت‌ های سهامی خاص عبارت “شرکت سهامی خاص” می بایست پیش از نام شرکت یا بعد از آن بدون فاصله با نام شرکت در تمامی اوراق، اطلاعیه‌ ها و آگهی‌ های شرکت به صورت خوانا و واضح ذکر گردد.

آیا شرکت سهامی عام، دولتی است؟

در پاسخ به این سوال که شرکت سهامی عام دولتی است یا خصوصی باید گفت که شرکتی دولتی به حساب می آید که ۵۱ درصد یا بیشتر از سهام آن در مالکیت دولت باشد؛ پس با در نظر گرفتن این نکته که سرمایه شرکت سهامی عام در زمان راه اندازی به وسیله عموم مردم تامین می گردد، الزاما یک شرکت سهامی عام، دولتی نیست.

آیا شرکت های بورسی سهامی عام هستند؟

بله؛ شرکت های بورسی جزو شرکت های سهامی عام به حساب می آیند، لذا می توان گفت یکی از اصلی ترین شرایطی که شرکت ها به منظور پذیرش در بورس باید دارا باشند، سهامی عام بودن آن هاست. لذا امکان سرمایه‌ گذاری در شرکت‌ های سهامی عام که در بورس وجود دارند، برای عموم وجود دارد، اما شما جهت معامله سهام این نوع از شرکت ها از طریق بازار سرمایه، باید کد بورسی دریافت کرده باشید. مطلب دریافت کد بورسی با احراز هویت‌ غیرحضوری می تواند در این خصوص به شما کمک کند.

آیا تبدیل شرکت سهامی عام به خاص امکان پذیر است؟

تنها شرکت‌ های سهامی عام امکان خرید و فروش در بورس را دارا هستند. یک دلیل عمده برای سهامی عام شدن شرکت‌ ها، تامین سرمایه با هدف ایجاد طرح‌ های توسعه از عموم مردم است که در قالب عرضه اولیه و تحت مقررات خاصی با نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار صورت می پذیرد. در این شرایط، کنترل نهایی شرکت به عهده سهامداران است که هر یک به ازای هر سهم، حق رای دارند.

حتما بخوانید : سهام رانتی چیست


لذا به منظور تبدیل یک شرکت سهامی خاص به عام، می بایست فرایندهای قانونی مطابق لایحه اصلاحی قانون تجارت انجام شود و پس از آن با کسب مجوزهای مورد نیاز از سازمان بورس با عرضه عمومی سهام خود وارد بورس شده و از مزایای آن بهره‌ مند شود.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، در این مطلب به این پرداختیم که شرکت سهامی عام چیست و با شرکت سهامی خاص چه تفاوت هایی دارد.

همچنین اگر دوست دارید معیارهای مهم برای خرید سهام در بورس ایران را به زبان ساده یاد بگیرید، همین الان این مطلب را مطالعه فرمایید؛

حال که دیگر می دانید معنی شرکت سهامی عام چیست و چه ویژگی هایی دارد، دوست دارید در بازار بورس، سهام این نوع از شرکت ها را خریداری کنید؟ (تجربه های خود را لطفا با ما و سایر مخاطبان کد بورسی به اشتراک بگذارید)

برای دوستانتان بفرستید: