Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
معیارهای مهم برای خرید سهام در بورس ایران | کد بورسی

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

معیارهای مهم برای خرید سهام در بورس ایران

سرمایه گذاری در بورس ایران برای بسیاری جذاب بود و با اقدامات دولت در اوایل سال ۹۹، جذاب تر هم شد، ولی در حال حاضر وضعیت بورس ایران به خوبی گذشته نیست و همین امر لزوم انتخاب سهام های مناسب برای ورود را برای سرمایه گذاران نشان می دهد. در حقیقت دیگر مثل قدیم نیست که هر سهامی خریدیم، سودآوری مناسبی داشته باشد و باید انتخاب سهام های خود را با توجه به معیارهای مهم برای خرید سهام در بورس انجام دهیم تا بتوانیم از گزند روند نزولی بازار به دور باشیم. معیارهای مهم برای خرید سهام در بورس ایران خیلی زیاد و سخت نیستند و می توان آن ها را حتی روی کاغذ نوشت و در زمان معامله یک به یک آن ها را چک کرد تا در آینده ای نزدیک بتوانید با در نظر داشتن این نکات، بهترین سهم، بهترین زمان خرید و بهترین قیمت را برای ورود انتخاب کنید و سود خوبی کسب نمایید. لذا اگر شما هم دوست دارید در بازار حرفه ای شوید و دست به هر سهامی می زنید، افزایش قیمت را تجربه کند، باید معیارهای مهم برای خرید سهام در بورس را یاد بگیرید.

معیارهای مهم برای خرید سهام

یکی از عواملی که در توسعه و رشد بورس نقش موثری دارد، آشنایی سرمایه گذاران و معامله گران بازار سرمایه با روش‌ های تجزیه و تحلیل سهام و افزایش توان تحلیل گیری آنهاست. بدون تردید از طریق تجزیه و تحلیل دقیق و هوشیارانه می ‌توان ریسک بورس یا مخاطره سرمایه ‌گذاران را کاهش داد و جلوی ضرر و زیان افراطی و ناشی ‌گری حاصل از برآیند سرمایه گذاری را خنثی کرد. با توجه به سیاست ‌های بورس ایران در مورد گسترش جغرافیایی و موضوعی بورس که در پی آن تالارهای متعدد منطقه ‌ای در کل کشور ایجاد شده است، مطمئنا نیاز دارد که فرهنگ عامه سرمایه گذاری در بورس تقویت شود. از مهم ترین عوامل تقویت ‌کننده که به نوبه خود می‌ تواند موجب تداوم رشد و توسعه بورس شود و سر منشا گفتمان بهتری در مدیریت نقدینگی جامعه و مبحث فاینانس شرکت ‌ها باشد، بی شک گسترش آموزش ‌های لازم برای انجام معاملات سودمند و در وهله بعدی آموزش‌ های لازم در مورد مهارت تحلیل گری و تجزیه و تحلیل بورس است.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


چرا که هر اندازه که درک سرمایه گذاران و معامله گران در این خصوص افزایش پیدا کند، از رکودهای لحظه‌ ای، رشد قیمت‌ ها به صورت حبابی و واکنش ‌های نابهنگام در معاملات جلوگیری عمل آورده و نه تنها شفافیت و روشنگری در معاملات را تقویت می ‌کند بلکه بازار را به سمت کارا بودن خواهد کشاند. بدیهی است که این موضوع با افزایش انگیزش سهامداران، رقم معاملات در بورس را نیز بیشتر کرده و از نظر حجم معاملاتی فاصله بورس ایران را با کشورهای هم ‌ردیف خود کاهش می دهد. در خصوص تحلیل قیمت سهام و سرمایه گذاری در دارایی ‌های مالی در ادبیات مالی سه دیدگاه کلی وجود دارد که شامل روش بنیادی روش تکنیکال و روش تئوری مدرن پرتفولیو است. در ادامه قصد داریم چندین مورد از معیارهای مهم برای خرید سهام در بورس ایران را مورد بررسی قرار دهیم، پس همچنان با کد بورسی همراه بمانید.

۱) قابليت نقدشوندگي سهم

قابلیت نقدشوندگی سهام از مواردی است که در انتخاب بهترین سهام برای خرید در بورس باید به صورت دقیق بررسی شود. به بیان ساده یعنی هر زمان که دارنده سهم بخواهد سهامش را به فروش برساند به راحتی بتواند، این کار را انجام دهد. هر چقدر تعداد خرید و فروش روزانه یک سهم بیشتر باشد، به مراتب قابلیت نقدشوندگی آن سهم هم افزایش پیدا خواهد کرد. به عنوان مثال نقدشوندگی سهام هایی مثل فولاد، فملی، خودرو، شستا و … در اکثر مواقع از سهم های کوچک تر به مراتب بالاتر است.

۲) شناوری سهم (تعداد سهام در دست عموم)

امکان نقدشوندگی يک ورقه سهام، تا حدودی به تعداد سهام در دست عموم وابسته است. در واقع هر چقدر تعداد سهامي كه در دست مردم قرار دارد بيش تر باشد، حجم و سرعت گردش معاملات افزايش پیدا کرده و بازار، قيمت منصفانه تری برای آن خواهد یافت و برعكس هر چقدر تعداد سهام در دست مردم كم تر باشد، ركود بيش تری بر معاملات سهام حاكم می باشد و در صورت معامله، قيمت ها شكل يک طرفه صعودی يا نزولی پیدا خواهد کرد. تجربه شركت هايی كه تعداد سهام رايج آن ها كم بوده این موضوع را اثبات می کند.

۳) سودآوری شرکت

شايد بتوان اصلی ترين عامل برتری یک سهم نسبت به سهام های دیگر را ميزان سودآوری آن به حساب آورد. با توجه به اين كه تعداد سهام منتشره از طرف شركت ها با هم متفاوت است، ميزان سودآوری یک سهم را با سود هر سهم يا  EPS مورد ارزیابی قرار می دهند.

۴) تركيب سهامداران

از دیگر معيارهای يک ورقه سهم، تركيب سهامداران آن است. در حقیقت تركيب سهامداران كه تركيب هيات مديره آن را مشخص می کند، می تواند به نفع سهامداران خرید يا کلان باشد. جالب است بدانید در شركت هايی كه اعضای هيات مديره آن، منتخب سهامداران عمده هستند، این امکان وجود دارد که تصميماتی گرفته شود كه بيشتر در راستای اهداف سهامدار کلان باشد و در مواردی به نفع سهامدار خرد نباشد. همچین تصميماتی در بازارهای كارا اثر خود را به خوبی در قيمت سهام نشان خواهد داد و البته به صورت معمول تاثير بسیار زیادی بر قيمت سهام نخواهد گذاشت، ولی در بازارهای غير كارا كه تا حدودي تحت تاثير جو بازار هستند، می تواند جهت تغييرات قيمت را يک طرفه کند.

۵) تعداد سهام منتشره شركت / مجموع سود خالص = سود هر سهم

سود هر سهم، مبلغ سود به ازای ارزش اسمی سهم را نشان می دهد. با توجه به اين كه ارزش اسمی سهام تمامی شركت های پذيرفته شده در بورس تهران ۱۰۰ تومانی است و امکان دارد قيمت بازار انواع سهام متفاوت باشد، برای مقايسه شركت ها با يكديگر رقم سود نسبت به قيمت بازار تحت عنوان نسبت P/E مورد ارزیابی قرار می گیرد. در واقع می توان گفت که اين نسبت بازده جاری سهام را نشان می دهد و در شرايط برابر دیگر عوامل، هر چقدر اين نسبت بالاتر باشد، سهام از موقعيت بیشتری برخوردار خواهد بود.

حتما بخوانید : آموزش سیو سود در بورس – راهنمای نحوه تشخیص بهترین زمان فروش سهم


این را در نظر داشته باشید که هر چقدر ميزان سود هر سهم در قیاس با قيمت بازار سهام بيش تر باشد، به دلیل تقاضايی كه برای آن در بازار به وجود می آید، احتمال افزايش آتی قيمت بیشتر است. همچنین توجه کنید كه سهامداران در خريد سهام قادرند از نسبت قيمت بر درآمد تحت عنوان نسبت P/E نيز کمک بگیرند، كه اين نسبت طبق  مرتبه بيان خواهد شد و هر چقدر رقم آن كم تر باشد، بازدهي آن سهم به مراتب بالاتر خواهد بود.

۶) ثبات در سودآوری سهم

استناد به سود هر سهم در ۱ سال، لزوما مبنای درستی برای ارزيابی سهام به حساب نمی آید، به خاطر این كه امکان دارد سود سال بعد بسيار كم تر از آن باشد. معيار مهم ديگري كه به هنگام تحقيق در بازده جاري سهام بايد مورد نظر قرار داد، ثبات نسبی سودآوری هر سهم است. شایان ذکر است که هر چقدر ميزان انحراف سودآوری سال های گذشته و يا سودهای احتمالی آينده، نسبت به ميانگين سود، يا سود مورد انتظار بيشتر باشد، ريسک سهم بالاتر و ارزش آن كم تر خواهد بود و برعكس هر چقدر روند سودآوری سال های گذشته و آینده ثبات بيشتری داشته باشد، ریسک كم تر و ارزش سهم بالاتر خواهد بود. با توجه به اين كه سرمايه گذاران در ارزيابي سهام تقريبا از ضريب قيمت يكسانی در صنايع گوناگون استفاده می كنند در بین انواع اوراق بهاداری كه با یک ضريب قيمت بر درآمد يكسان ارزيابی شده اند، سهمی كه سودهای باثبات تری دارند، به این دلیل كه ریسک كم تری دارد، مطلوب تر است.

۷) نسبت سود تقسيمی هر سهم

نسبت سود تقسيمط هر سهم، از تقسيم سود نقدی هر سهم به سود هر سهم حاصل می شود. تفاوت سود نقدی هر سهم و سود هر سهم، مواردی از جمله ماليات، اندوخته قانونی، دیگر اندوخته ها و سود/زيان انباشته را در بر می گيرد. هرچند در نظريه، تفاوت زيادی بين شركتی كه سود نسبتا بالايی تصويب می كند و شركتی كه سود اندکی از درآمد خود را تقسيم می کند  وجود ندارد، در عمل به علت جو حاكم بر بازار به ويژه از طرف افرادی كه به درآمد سهام اتكاي زيادی دارند، عرضه سهام شركت هايی كه سود سهام كمی تعيين می كنند، زياد شده و موجبات كاهش قيمت آن سهم را در بازار ایجاد می کند.

حتما بخوانید : سود تقسیمی سهام (DPS) چیست و در چه صورتی به ما تعلق می گیرد؟


به همین خاطر در شرايط تساوی دیگر عوامل، شركت هايی كه نسبت سود تقسيمی بالاتري دارند به نسبت دیگر شركت ها از موقعيت بهتری برخوردار هستند. باید در نظر داشته باشید كه نبايد اين نسبت در كوتاه مدت مورد توجه قرار گيرد. به عبارتی ارقام يک سال را نمی توان مبنای صحيحی برای قضاوت نسبت به عملكرد هميشگی شركت قرار داد. امکان دارد سياست شركت در سالی اقتضا كند كه نسبت سود تقسيمی بالايی وضع شود، ولی در دیگر سال ها، اين نسبت رقم پايينی باشد. برای قضاوت صحيح در مورد سياست تقسيم سود شركت، بایستی روند تقسيم سود چند سال گذشته شركت را مورد بررسی قرار داد و به استناد آن ها شیوه تقسيم سود احتمالی سال های آتی را برآورد كرد.

۸) مهلت و تاريخ پرداخت سود سهام

بر اساس ماده ۲۴۰ قانون تجارت، در صورتی كه مجمع عمومی عادي سودي را تصويب كند، شركت می بایست ظرف مدت ۸ ماه از تاريخ تصويب، آن را به سهامداران بپردازد. وجود اين ماده قانونی، یک مهلت پرداخت ۸ ماهه برای شركت ها ایجاد می کند، در مقام مقايسه هر چه سود نقدی هر سهم سريع تر پرداخت شود، برای سهامداران مفيدتر خواهد بود، به این دلیل كه اولا مشمول تورم و كاهش ارزش پول نمی شود و همچنین سهامدار قادر است وجوه خود را مجددا سرمايه گذاري كرده و از بابت آن بازده کسب کند، لذا در بین شركت هايی كه سود سهام نقدي اعلام می كنند، آن شركتی بهتر خواهد بود كه سود سهام خود را سريع تر از سایر شرکت ها پرداخت می کند.

۹) ارزش ويژه هر سهم

ارزش ويژه هر سهم از نسبت حقوق صاحبان سهام به تعداد سهام منتشره، حاصل می شود و در مقايسه با ارزش اسمی هر سهم مورد ارزیابی قرار می گیرد. هر چقدر ارزش ويژه هر سهم از قيمت اسمی سهام بيش تر باشد سهام آن شركت از موقعيت و استحكام بیشتری برخوردار است.

۱۰) بافت مالی شركت

بافت تامين مالی كه  بدهی ها و حقوق صاحبان سهام را در بر می گیرد، تاثير بسیاری در عملكرد و سودآوری یک شركت دارد. در واقع هر چقدر بدهی بيش تر باشد، به دلیل خاصيت اهرمی بدهی، سودآوری نيز افزایش خواهد یافت، اما خطر ناتوانی شركت در ايفای تعهداتش نيز افزایش خواهد یافت، لذا ریسک شركت نيز افزایش خواهد یافت و برعکس.

نکات هوشمندانه برای خرید سهام سودآور

۱۱) انتشار مستمر اطلاعات و اخبار نسبی

منتشر کردن اخبار مداوم و واقعی از شرکت نیز یکی دیگر از معیارهای مهم برای خرید سهام به حساب می آید. تحت شرایطی كه شركت ها در ارائه اطلاعات شفاف مالی و يا هر گونه اخبار در زمينه وضعيت شركت به سهامداران نهايت تلاش را داشته باشند، سهامداران با داشتن اطلاعات كافی قادر هستند برای خريد و فروش سهام مورد نظر اقدام نمایند.

۱۲) ميزان استهلاک ماشين آلات و عمر شركت

هر چقدر شركت ها از ماشين آلات جديد با تكنولوژی پيشرفته تر استفاده كنند، در امر توليد موفق تر هستند و شركت هايی كه عمر ماشين آلات آن ها تمام شده، يا آن كه استهلاک بالايی دارند، امکان دارد در طول سال به علت خرابی دستگاه ها وقفه زمانی در توليد داشته باشند و نتوانند به تعهدات خود عمل كنند. در نتيجه اين مورد در سودآوری شركت تاثير به سزایی خواهد داشت.

۱۳) اقتصاد كلان و عوامل سياسی یا اجتماعی

رويدادهای اجتماعی و سياسی و پيش بينی تاثير احتمال هر یک از آن ها بر اقتصاد كشور و همین طور عوامل اقتصاد كلان يا كل سيستم اقتصادي كشور می تواند در تصميم گيری سهامدار در معامله سهام شركت ها نقش بسیاری داشته باشد. البته باید توجه داشت که دامنه اين عوامل بسيار متنوع است. عواملی مثل نرخ تورم، بيكاري، اشتغال، سبد هزينه خانوار، توزيع درآمد و … بعضی از عوامل مهم اقتصادي به حساب می آیند كه بر وضعيت بازار سهام اثرگذار خواهند بود.

حتما بخوانید : نحوه شناسایی سهام مستعد رشد در بورس


همچنين عوامل سياسي/اجتماعي مثل بروز تنش ها، رخدادهای مهم سياسی و … نيز به نوبه خود بر اوضاع عمومی بازار سهام  می ‌تواند اثرات مثبت يا منفی داشته باشد. این را در نظر داشته باشید که دو عامل نوع صنعت و اقتصاد كلان جزو عوامل بيرونی هستند كه معمولا شركت ها و خود بورس بر آن ها كنترلی ندارند و سایر عوامل ياد شده از عوامل درونی شركت ها محسوب می شوند.

۱۴) نوع شركت و صنعت مربوطه

در هر برهه از زمان، با توجه به شرايط اقتصادی كشور و خط مشی اعمال شده به وسیله دست اندركاران اقتصادی، می توان شاهد تاثير گذاري بر روی صنايع گوناگون بود. فعاليت اقتصادی شركت های توليدی و صنعتی با توجه به تقاضای بازار برای كالای توليد شده می تواند در سوددهی آن نقش به سزایی داشته باشد، برای مثال شركتی كه عرضه كننده انحصاری كالای خاصی به یک بازار باشد، می تواند بر قيمت آن اعمال قدرت بيشتری کند و در نهایت سود بالاي شركت مزبور تضمين شده است يا دولت می تواند برای حمايت از صنايع داخلي بر روی كالاهای مشابه خارجي تعرفه و حقوق گمركی نسبتا زياد وضع كند و يا در مواردی ممنوعيت ورود اعلام کند، در همچین وضعیتی تقاضا برای محصولات داخلي حفظ خواهد شد و يا افزايش پیدا می کند و نهايتا پيش بينی های فروش شركت و سودآوری آن تحقق خواهد یافت.


نتیجه گیری و کلام پایانی

در انتها و پس از این که تصميم گرفتيد سهام شركتی را بخرید يا آنرا به فروش برسانید، نكته بعدی آن است كه زمان اين كار را تعیین نمایید. به عنوان مثال چنانچه تصميم گرفتيد تعدادی سهام بخرید در حالی كه قيمت در اوج خود است، اين كار معقول نخواهد بود، چرا که با کمی نوسان، قيمت سهام کاهش پیدا خواهد کرد و مشخص نيست دقیقا چه زمانی رشد خود را شروع خواهد کرد.

همچنين در مورد فروش سهام وقتی قيمت ها پايين است، برای فروش اقدام نكنيد به خاطر این که متضرر خواهید شد، لذا بر اساس اصول، اقدام به انتخاب سهام كنيد. تنوع و سبد سهام داشته باشيد و مهم تر از آن به زمان مناسب برای خريد و فروش توجه کنید. اغلب زمانی که قيمت سهام شركت پايين است، زمان مناسبی برای خرید سهم خواهد بود. در مورد کاهش قيمت سهام نيز توجه به خرج دهید، چرا که امکان دارد باز هم پايين تر بيايد. همچنين وقتی قيمت سهام شركت بالاست، توجه نمایید چرا که امکان دارد قيمت سهام شركت بازهم افزایش داشته باشد.

در انتها امیدوارم که معیارهای مهم برای خرید سهام در بورس را یاد گرفته باشید.

به نظر شما سرمایه گذاری روی کدام سهم در سال جدید مناسب خواهد بود؟ (حتما نظراتتون رو بنویسید تا دیگران هم استفاده کنند)

برای دوستانتان بفرستید: