برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

بهترین سهام برای سود مجمع کدام است؟

آیا می دانید بهترین سهام برای سود مجمع کدام است؟ اگر بخواهیم در فصل برگزاری مجامع، سهام های سودده را خریداری کنیم و بعد از تقسیم سود، مجدد آن ها را به فروش برسانیم و تنها در این بین از سود مجامع شرکت های سودآور بهره مند شویم، باید بدانیم که چه سهم و یا سهام هایی می تواند گزینه خوبی برای ما به حساب آید؛ لذا اگر می خواهید بهترین سهام برای سود مجمع را بشناسید، توصیه دارم این مقاله کد بورسی را تا انتها مطالعه کنید، چرا که ضمن بررسی نکات مهم برای دریافت سود مجمع و انتخاب شرکت های سودده برای شرکت در مجمع سالیانه، در مورد انتخاب بهترین سهام برای سود مجمع نکات و مواردی را بیان کرده ایم که مطمئنا برایتان جذاب است، پس تا انتها همراه ما بمانید؛

بهترین سهام برای سود مجمع

همیشه یکی از سوالات سهامداران این بوده است که با سهام مورد نظرشان به مجمع بروند یا قبل از برگزاری مجمع، برای فروش آن اقدام نمایند؛ اگر در بازار بورس فعالیت کرده باشید، مطمئنا می دانید که فصل برگزاری مجامع شرکت ها که معمولا از اردیبهشت ماه آغاز شده و معمولا تا مرداد ماه ادامه پیدا می کند، زمان مناسبی برای شکار سهم هایی است که سود بسیار خوبی را در مجامع خود تقسیم می کنند و احتمال دارد در روز بازگشایی نیز با مثبت خوبی باز شوند. همان طور که احتمالا می دانید، سهام هایی که برای برگزاری مجمع عادی سالیانه جهت تقسیم سود نقدی شرکت بسته می شوند، در روز بازگشایی، بدون محدوده دامنه نوسان بازگشایی می شوند و بعضا دیده شده است که سهم های زیادی با مثبت های بالا مثل ۵۰ یا حتی ۱۰۰ درصد بازگشایی شده اند و یا حتی با منفی ۳۰ بازگشایی شده اند و سهامدارانی که در مجمع شرکت کرده اند را متضرر کردند.

بنابراین با توجه به متنوع بودن فعالیت شرکت ها و میزان سودی که می سازند، میزان سودی که بین سهامداران خود تقسیم می کنند، زمان واریز سود از طریق شرکت، نحوه واریز سود سهامداران شرکت (اگر سجامی باشد بهتر است)، حال و روز بازار سرمایه در آن روزی که سهم مورد نظر بازگشایی می شود، افق سرمایه گذاری بیشتر سرمایه گذاران نسبت به آینده بورس به خصوص در کوتاه مدت و بلندمدت و … بسیار حائز اهمیت است که بهترین سهام برای سود مجمع را بشناسید و بتوانید بهترین سهم یا سهام ها را برای فصل مجامع شرکت ها انتخاب و خریداری کنید تا بدین وسیله، با این که بعضا شاید یک سال سهامداری سهام های خریداری شده را نکرده باشید، از سود سالیانه که این سهم ها ساخته اند، بهره مند شوید، پس تا انتها متوجه شدید که انتخاب بهترین سهام برای سود مجمع بسیار حائز اهمیت است ولی در ادامه، در مورد نحوه این انتخاب و نکات مورد نظر آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


فصل مجامع، همان طور که پیش تر اشاره هایی داشتیم، بیشتر در ماه های خرداد و تیر است و بیشتر مجامع در همین زمان برگزار می شوند؛ البته شرکت هایی هم هستند که کمی زودتر و یا اندکی دیرتر مجامع خود را برگزار می کنند ولی به صورت کلی، بیشتر آن ها خرداد و تیر را برای این کار انتخاب می کنند، چرا که انتهای سال مالی بیشتر شرکت ها، اسفند ماه است و شرکت ها نهایت ۴ ماه زمان دارند تا برای برگزاری مجمع عمومی سالیانه و تقسیم سود خود اقدام کنند. شما اگر بخواهید بهترین سهام ها برای خرید در این زمان را تشخیص دهید، نیاز دارید تا اطلاعات لازم را نهایتا تا انتهای فروردین کسب کنید تا بتوانید با توجه به شرکت مورد نظر خود، زمان کافی برای خرید سهام شرکت قبل از تشکیل مجمع عمومی سالیانه را داشته باشید؛ پس ما سعی داریم شما را تا قبل از اردیبهشت هر سال، برای یک فصل سودآور بورسی آماده کنیم که قطعا می تواند برای سرمایه گذاران بورسی جذاب باشد.

البته که اطلاع از زمان واریز سود سهام شرکت، درصد پرداختی آن، دید سرمایه گذاران نسبت به شرکت و آینده آن و … می تواند در این زمینه بسیار حائز اهمیت باشد، ولی اگر بعضی از این موارد را هم ندانیم، بعضا می توانیم بهترین سهام برای دریافت سود مجمع را تشخیص دهیم. برای مثال اگر از سابقه پرداخت سود و درصد پرداختی سود شرکت مورد نظر در سال و یا سال های گذشته اطلاع داشته باشیم، به راحتی می توانیم رویکرد احتمالی شرکت برای سال جاری را نیز حدس بزنیم و جالب اینجاست که این اطلاعات، تماما برای سرمایه گذاران بورس در سایت tsetmc در دسترس همه سهامداران و علاقه مندان است و به سادگی می توانید این اطلاعات را به دست آورده و تحلیل کنید. خبر خوب اینجاست که معمولا شرکت ها اگر طرح توسعه ای و یا اتفاق خاصی در پیش نداشته باشند، معمولا رویکرد یکسانی برای پرداخت سود و زمان و نحوه پرداخت در سال های مختلف دارند و بدین وسیله شما می توانید از اطلاعات گذشته شرکت ها، به نفع خودتان استفاده کنید.

چه نکاتی را باید در انتخاب بهترین سهم برای شرکت در مجمع رعایت کنیم؟

  • باید گذشته سهم را از طریق سایت رسمی بورس بررسی کنیم و ببنیم چند درصد از سود تحقق یافته شرکت در یک سالی مالی بین سهامداران آن شرکت در آن سال مالی تقسیم شده است و روند پرداخت و زمان انجام آن کی بوده است؛ به عنوان مثال اگر شرکت درصد بالای ۹۰ درصد از سود تحقق یافته شده (eps) را در بازه زمانی کوتاه (مثلا زیر ۱ ماه و یا نهایتا ۴۵ روز) از طریق سامانه سجام به سهامداران خود پرداخت کرده باشد، این گزینه را می توان برای سرمایه گذاری در فصل برگزاری مجامع، مناسب ورود دانست؛ البته موارد دیگری هم هست که در ادامه باید آن ها را بررسی کنیم. (به سود تحقق یافته اصطلاحا EPS و به سودی که بین سهامداران تقسیم می شود اصطلاحات DPS گفته می شود)
  • خوش نامی شرکت در پرداخت سود سالیانه سهام به سهامداران بسیار حائز اهمیت است؛ برای مثال چنانچه شرکتی در پرداخت های گذاشته، عملکرد خوبی را از خود نشان داده باشد و در زمان بازگشایی سهم نیز با مثبت مناسبی باز شده باشد، گزینه مناسب تری برای سرمایه گذاری است نسبت به سهمی که خیلی در بازار خوش نام نیست و همواره داستان های زیادی در مورد زیان ده بودن آن و یا دستکاری های دولت و یا گروهی خاص در آن به گوش می خورد. البته بعضی مواقع این دستکاری ها سهوا می تواند به سود سهامدار خرد باشد ولی به صورت معمول این گونه نیست و باید این مورد را همواره در نظر داشته باشید.
  • نسبت p به e مناسب برای سهم هایی که جهت خرید آن ها در فصل برگزاری مجامع اقدام می کنید، می تواند تاثیر زیادی در نحوه بازگشایی سهم در روز بازگشایی داشته باشد. برای مثال اگر نسبت قیمت سهم (price) به سود تحقق یافته (eps) کم باشد، این موضوع ارزش سرمایه گذاری در این سهم را نشان می دهد و نشان می دهد که یک سرمایه گذار، برای خرید یک برگ از آن سهم، چه میزان سودی را انتظار دارد دریافت کند، پس p/e زیر ۱ و یا پایین تر از گروه، نشان می دهد که سهم می تواند در زمان بازگشایی، مثبت خوبی را تجربه کند، البته این یک فاکتور کلی است و بسیار دیده شده است که سهم های اینچنینی منفی باز شده اند و یا در بازار به سرعت به تعادل رسیده اند ولی به صورت کلی این معیار را هم باید بررسی کرد.
  • رویکرد کلی سرمایه گذاران نسبت به سهم مورد نظر و صنعتی که در آن قرار دارد در روزها و ماه های آتی نیز باید همواره توسط سرمایه گذاران بررسی شود. به عنوان مثال شما سهم پارس را با توجه به مواردی که پیش تر گفتیم، مورد بررسی قرار می دهید و متوجه می شوید که برای ورود و خرید قبل از برگزاری مجمع سالیانه مناسب است ولی رویکرد کلی این سهم و صنعت آن خیلی مساعد نیست و به عنوان مثال قرار است قیمت دلار کاهش پیدا کند و یا صادرات کم شود و ریال ارزشمند شود؛ پس رویکرد کلی نسبت به این صنعت از نظر سودآوری خیلی خوب نیست، بنابراین این گزینه، علارغم این که سایر قابلیت ها را دارا بود، نمی توانست سرمایه گذاری خوبی به حساب آید.
  • دید سرمایه گذاران به بازار سرمایه در روزها و ماه های آتی نیز بسیار حائز اهمیت است. زمانی که جو بازار بد باشد، بهترین و سودده ترین شرکت نیز در زمان بازگشایی، تحت تاثیر این جو بد و منفی های بازار قرار خواهد گرفت و ممکن است سودی که واقعا حق شما بود و باید آن را دریافت می کردید، محقق نشود؛ پس اگر می خواهید در فصل مجامع سهام های ارزشمند را خریداری کنید، به دید کلی سهامداران نسبت به بورس دقت کنید، چرا که بدترین سهم ها در روزهای خوب بازار مورد استقبال قرار می گیرند و بهترین و ارزشمندترین سهم ها در روزهای بد بازار با صف فروش مواجه خواهند شد.
  • تعداد زیادی از سرمایه‌ گذاران تاکید اندکی بر سود گزارش ‌شده دارند و این در حالی است ‌که بیشترین توجه آن ها به جریان نقدی آزاد است. جریان نقدی آزاد، مقداری از نقدینگی است که پس از تمامی مخارج تولیدشده به وسیله کسب و کار، کسب شود. سهمی که با قیمت پایین به علت درآمد گزارش‌‌ شده‌ پایین‌ تر عرضه می‌ شود، می‌ تواند گزینه خوبی در راستای جریان نقدی باشد. بدین ترتیب، قادرید دریابید که چطور دو شرکت با نقدینگی یکسان، با یکدیگر فرق می کنند.
  • در کنار مواردی که گفتیم، نقدشوندگی سهم نیز بسیار حائز اهمیت است و این اهمیت دارد که شما بتوانید سهم مورد نظر خود را، چه قبل از برگزاری مجمع و چه بعد از برگزاری آن، در هر زمانی که نیاز داشتید، به راحتی به فروش برسانید و خریداران و فروشندگان سهم آنقدری باشند که نقدشوندگی سهم را تضمین کنند.

نکات مهم درباره خرید سهم در فصل مجامع

بهترین سهام برای خرید

۱٫ در تمامی انواع مجامع، تنها آن دسته از سهامدارانی که در زمان مجمع، سهامدار شرکت بوده اند و سهام شرکت را در پرتفوی خود داشته اند، به‌ نسبت مقدار سهامی که دارند، در تصمیم گیری ها حق رای داشته و از سود شرکت منتفع خواهند شد. لذا کسانی که قبل از بسته‌ شدن نماد برای مجمع، سهام خود را به فروش برسانند، این سود شامل حال آن ها نخواهد شد.

۲٫ با توجه به این که شرکت‌ های بورسی معمولا سودساز هستند، در مجامع شرکت‌ های بورسی شاهد این هستیم که سود شناسایی شده و بر اساس قانون و تصمیم سهامداران قسمتی از آن سهامداران توزیع می شود، از همین روی و با توجه به این که سود تقسیمی از قیمت تابلو بعد از مجامع کسر خواهد شد، قیمت‌ های شرکت‌ های بورسی بعد از مجامع کاهش پیدا می کند و بنابراین نسبت P/ E آن ها برای سرمایه گذاری جذاب تر خواهد شد.

حتما بخوانید : بهترین روش چیدن سبد سهام در بورس


برای مثال اگر سهمی قبل از برگزاری مجمع عادی سالیانه ۱۰۰۰ تومان باشد و ۱۵۰ تومان سود تحت عنوان DPS (سود تقسیمی شرکت به ازای هر سهم) بین سهامداران خود تقسیم کند، قیمت پایه سهم در روز بازگشایی، ۸۵۰ تومان خواهد بود و سهم بدون محدوده دامنه نوسان، با قیمت پایه ۸۵۰ تومان بازگشایی خواهد شد و سود تقسیمی از قیمت سهم در زمان بسته شدن قبل از مجمع کسر خواهد شد.

۳٫ جو مثبت بازار و خریداران زیادی که به چشم شرکت در مجمع سهام های ارزشمند را خریداری می کنند، موجب می شوند تا قیمت سهم قبل از برگزاری مجمع افزایش پیدا کند و به اصطلاح افزایش قیمت ناشی از برگزاری مجمع، پیش خور می شود ولی این که قبل از مجامع ذخیره سود انجام شده است یا شرکت آن‌ قدر ارزندگی دارد که حتی بعد از مجمع و دریافت سود بتوان با آن سهامداری کرد، به صورت کلی به ارزندگی آن نماد و افق دید سرمایه‌ گذار که کوتاه‌ مدت است یا بلندمدت، وابسته است.

۴٫ مجمع عمومی عادی سالانه، یکی از مجامع مرسوم در بازار بورس است که شرکت‌ های بورسی وظیفه دارند، هر سال نهایتا ۴ ماه پس از پایان سال مالی‌‌‌ خود، آن را برگزار نمایند. با توجه به این که سال مالی اکثر شرکت‌ های بورسی منتهی به ۲۹ اسفند ماه می باشد، در خردادماه و تیرماه شاهد ترافیک برگزاری مجامع هستیم. اگرچه در دیگر ایام سال هم بعضی از مجامع شرکت‌ هایی که سال مالی متفاوتی دارند یا زودتر اقدام کرده‌‌‌ اند، برگزار می‌ شود.

۵٫ جالب است بدانید که در مجامع سالانه، صورت‌ های مالی شرکت بررسی و نهایتا تصویب می شود و اصلی ترین قسمت آن از نگاه سهامداران، بالاخص حقیقی‌‌‌ ها و افراد، کوتاه‌ بودن زمان سود تقسیمی است. البته باید در نظر داشت که بر اساس قانون، حداقل ۱۰‌ درصد از سود شناسایی‌ شده باید میان سهامداران به‌ نسبت ‌درصد سهامشان تقسیم شود و شرکت ها به صورت کلی ۸ ماه زمان در اختیار دارند تا این سود را به طرق مختلف، به دست سهامداران برسانند ولی معمولا شرکت های معتبر و ارزشمند، خیلی زودتر از ۸ ماه این سود را بین سهامداران خود توزیع می کنند، چرا که فرضا اگر قرار باشد، سود تقسیمی بین سهامداران را بعد از ۲ ماه یا بیشتر پرداخت کنند، دیگر ماندن در آن سهم به خصوص برای کوتاه مدت و شرکت در مجمع این شرکت ها توجیح اقتصادی نخواهد داشت، چرا که سود تقسیمی از قیمت روز سهم در روز بازگشایی کسر خواهد شد و در واقع پول شما را می گیرند و چند ماه دیگر همان را به شما می دهند که دیگر ارزشی نخواهد داشت و باید حواستان به این شرکت ها باشد!

شناسایی صنایع جذاب برای فصل مجامع

به صورت کلی، جذابیت مجامع سالانه به سودی است که در آن شناسایی و بین سهامداران توزیع می شود. لذا معمولا شرکت‌ هایی که وضعیت سوددهی مناسبی در سال مالی مورد نظر از خود نشان داده باشند، در این زمان مورد توجه کل بازار قرار خواهند گرفت. تجربیات سالیان اخیر نشان می دهد که شرکت‌ های معدنی، فولادی، پتروشیمی و پالایشی بیشترین سودها را بین شرکت‌ های بورسی توزیع می‌ کنند و به‌ عنوان شرکت‌ های دلاری هم در بازار شهرت دارند. همچنین، شرکت‌ های دلاری بورسی، سرمایه‌ گذاری‌‌‌ هایشان هم معمولا با سود بسیار خوبی همراه است. درصد توزیع سود نیز مورد دیگری است که باید در نظر داشته باشید و جالب است بدانید که از نگاه سهامداران، کوتاه‌ مدت‌ بودن تقسیم سود بیشتر جذابیت دارد و یکی از معیارهای حضور در مجامع شرکت های سودآور به حساب می آید.

حتما بخوانید : چطور سود مجمع را دریافت کنیم؟


ولی سرمایه‌ گذاران حرفه‌‌‌ ای‌‌‌ تر بیشتر ترجیح می دهند که شرکت مورد نظرشان، قسمت کم تری از سود را تقسیم نماید و بیشتر آن را در راستای افزایش سرمایه و اجرای طرح‌‌‌ های توسعه‌‌‌ ای خود صرف نماید. نگاه جامع به صنایع بزرگ نشان می‌ دهد که آن ها در معرض دو تهدید بزرگ قرار دارند؛ تامین آب، برق، گاز و … خود در بلندمدت و استهلاک بالای ماشین‌‌‌ آلات که به صورت میانگین و استاندارد عمر مفید تجهیزات معمولا بیشتر از ۲۰ سال نیست؛ اگرچه با اورهال و سایر روش ها، صنایع قدیمی کماکان فعالیت می کنند. البته نکته مهم اینجاست که این موضوع نیازمند صرف هزینه روبه رشد برای تعمیرات و نگهداری ماشین‌‌‌ آلات می باشد و از طرفی راندمان تولید آن ها رفته رفته کاهش پیدا خواهد کرد. بنابراین به صورت کلی تامین یوتیلیتی (آب، برق، گاز و …) و همچنین اجرای طرح‌‌‌ های توسعه‌‌‌ ای یا تعمیرات، به تزریق نقدینگی نیاز دارد که بهتر است قسمتی از آن از محل سود شناسایی‌ شده شرکت منظور شود.

تجربه نشان داده است که شرکت‌ هایی که با درایت و دوراندیشی سهامدارانشان سود کمتری را توزیع می کنند و مابقی را صرف امور ضروری فوق می کنند (نه به نحوی سود سهامداران غیب شود!!)، در بلندمدت روند باثبات و رو به رشد بهتری هم خواهند داشت و معیارهای مورد نظر سهامداری را بیشتر شامل می‌‌‌ شوند. اگرچه این امکان وجود دارد که در تمام موارد فوق استثنائاتی نیز وجود داشته باشد. در گروه‌ های مختلف بازار، معمولا شرکت‌ های سنگ‌ آهنی، سرمایه‌ گذاری‌ ها و پتروشیمی‌ ها بیشترین‌ درصد توزیع سود را دارند و شرکت‌ های پالایشی و شرکت‌ های فلزات اساسی در جایگاه‌ های بعدی قرار می گیرند، اگرچه بعضی اوقات، نمادها متفاوت از وضعیت کلی گروهشان تصمیم‌ گیری می‌ کنند، ولی کلیت بازار و صنایع بدین شکل است.

پربازده‌ ترین صنایع از نگاه بزرگان بورس

در یک نظرسنجی از مدیران بورس خواسته شد تا پربازده‌ ترین صنایع بورسی را معرفی کنند که نظر آن ها برای زمان فعلی بر این اساس بود:

  1. صنایع فرآورده‌ های نفتی
  2. محصولات شیمیایی
  3. فلزات
  4. بانک
  5. صنایع غذایی

نحوه واریز سود مجامع توسط شرکت ها

همان طور که در ابتدا هم گفتیم، نحوه واریز سود توسط شرکت ها نیز بسیار حائز اهمیت است؛ اما نکته جالب توجه اینجاست که شرکت های بورس از سال گذشته موظف شدند که سود تقسیمی شرکت خود را از طریق سامانه سجام به حساب اعلامی سهامداران به سامانه سجام واریز کنند و بدین وسیله، کمی بیشتر از گذشته حق و حقوق سهامداران ایرانی در نظر گرفته شده است.

حتما بخوانید : با سهم به مجمع برویم یا نه | با کدام سهام به مجمع برویم؟


در روش های قدیمی تر، سهامداران می بایست با مراجعه به بانک اعلامی در اعلامیه تقسیم سود و مجامع شرکت ها مراجعه می کردند و سود خود را با کارت ملی و کد سهامداری خود دریافت می کردند و یا مستقیم از طریق امور سهام شرکت مورد نظر خود برای این کار اقدام می کردند که این موضوع موجب شده بود تا شرکت ها، سود سهام سهامدارانی را که به هر دلیلی برای این کار اقدامات لازم را انجام نمی دادند و یا بعضا سهامداران خردی بودند که مقدار سود آن ها آنقدر کم بود که زمانی برای دریافت آن اختصاص نمی دادند، در حساب شرکت های بورسی باقی بماند و سود مضاعفی بدین وسیله برای آن ها به ارمغان آید ولی در حال حاضر این امکان وجود ندارد و در زمان مقرری، سود همه سهامداران به صورت مستقیم به حساب بانکی آن ها واریز خواهد شد و اهمیتی ندارد که این سود ۱۰۰۰ تومان باشد یا چند ده میلیون تومان.


نتیجه گیری و کلام پایانی

به صورت کلی آن دسته از سهامدارانی که برای خرید نمادهای ارزنده بازار از نظر بنیادی اقدام کرده و در بلندمدت سهامداری کرد هاند، از لحاظ ارزش پرتفوی و کسب سود در وضعیت بهتری نسبت به عموم سهامداران قرار دارند. همچنین در این استراتژی، سودهای دریافتی در همان شرکت‌ های ارزشمند سرمایه‌ گذاری خواهد شد که در طول سال های متمادی با اثر مرکب می‌‌‌ تواند میزان موفقیت فرد را افزایش دهد.

از طرفی بعضی از سهامداران با استفاده از دانش تکنیکال در آستانه فصل مجامع، برای نوسان‌ گیری و ورود و خروج‌‌‌ های به‌ موقع به سهم های سودآر اقدام می کنند که این استراتژی هم در صورت داشتن تبحر کافی، می‌‌‌ تواند افزایش ارزش پرتفوی سهامدار را به همراه داشته باشد. نهایتا باید به این نکته اشاره داشت که تصمیم‌ گیری برای حضور یا عدم‌ حضور در مجامع بورسی، به صورت کامل به استراتژی شما و وضعیت نماد خریداری‌ شده بستگی دارد و این موضوعی است که به صورت تجربی برای افراد مختلف، متفاوت است.

اگرچه قدیمی‌‌‌ های موفق بازار که نگاه بلندمدتی به سرمایه گذاری های ود دارند، ترجیح می‌ دهند در مجامع شرکت‌ های توانمند حضور پیدا کنند و اقدام به کسب سود و همچنین دانش در خصوص آخرین وضعیت شرکت از زبان مدیران ارشد نمایند که می تواند بسیار ارزشمند باشد و همچنین می تواند به شناخت بهترین سهام برای سود مجمع نیز کمک کند.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، صفر تا صد انتخاب بهترین سهام برای سود مجمع را مورد بررسی قرار دادیم.  

همچنین اگر دوست دارید در مورد مجمع شرکت های بورسی بیشتر یاد بگیرید، توصیه می کنم همین الان این مطلب را مطالعه کنید؛

حال که دیگر می توانید بهترین سهام برای سود مجمع را تشخیص دهید، فکر می کنید برای اردیبهشت ماه آتی آمادگی لازم را دارید تا از این استراتژی استفاده کنید یا خیر؟ (لطفا نظرات ارزشمند خودتان را از طریق بخش ارسال دیدگاه ها با ما و سایر مخاطبان به اشتراک بگذارید)

برای دوستانتان بفرستید: