برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

مجمع شرکت های بورسی | همه چیز درباره مجمع و مجامع شرکت های بورسی

مجمع شرکت های بورسی هر ساله و در زمان مشخصی به دلایل مشخصی تشکیل می شود و در ارتباط با موارد مشخصی بحث شده و تصمیماتی گرفته می شود. میزان تقسیم سود سالانه سهم نمونه از تصمیماتی است که در مجمع شرکت های بورسی گرفته می شود. در خصوص با مجامع سالانه شرکت های بورسی همیشه ابهامات زیادی برای سهامداران وجود دارد و این ابهامات به ویژه برای سهامداران تازه وارد خیلی بیشتر است و به همین دلیل در این مطلب آموزشی قصد داریم تا بررسی کنیم مجمع شرکت های بورسی چیست و زمان برگزاری مجامع شرکت های بورسی به چه صورت است و همچنین دستورالعمل برگزاری مجامع شرکتهای بورسی چیست و به صورت کلی همه چیز درباره مجمع و مجامع شرکت های بورسی را عنوان کنیم، پس به هیچ وجه این مطلب راهنمای رایگان رو از دست ندید.


مجمع شرکت های بورسی

همان طور که پیش تر هم اشاره شد همیشه مجامع شرکت‌ های بورسی برای سرمایه گذاران مبتدی بورس ابهاماتی را به همراه داشته است. سهام‌ داران تازه کار باید برای کسب اطلاعات درباره مجامع شرکت‌ ها منابع مختلف را مورد بررسی قرار دهند تا شاید بتوانند اطلاعات مناسبی را در این زمینه کسب کنند.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


وقتی که فصل مجامع شرکت‌ ها فرا می ‌رسد، سهام‌ داران تازه وارد بورسی که تجربه شرکت در مجامع را ندارند، با ابهامات بسیاری مانند؛ وضعیت نماد در هنگام مجمع، وضعیت قیمت سهم پیش و پس از مجمع، اتفاقاتی که در مجامع رخ می دهد و … روبرو می ‌شوند. حتی تفاوت مجمع عمومی عادی و فوق العاده نیز برای بسیاری از عزیزان جای سوال دارد. در این مطلب از سری مطالب آموزشی سایت کد بورسی قصد داریم به سراغ مجمع عمومی عادی سالیانه و مجمع عمومی فوق العاده و همین طور مجمع عمومی موسس شرکت‌ ها برویم و سعی می ‌کنیم تا اطلاعات موجود را تا حد ممکن به زبان ساده و کاربردی برای شما عزیزان بیان کنیم.

مجامع شرکتهای بورسی چیست ؟

چنانچه قصد داشته باشیم یک تعریف مختصر و ساده از مجمع ارائه کنیم، باید گفت که به هر گونه گردهمایی سهام‌ داران و مدیران یک شرکت سهامی که برای تعیین وضعیت شرکت و تصمیم گیری در خصوص فعالیت ‌های آن شکل می ‌گیرد، مجمع می گویند. شرکت در این مجمع‌ ها برای سهام ‌داران و شرکت، منافعی را در بر خواهد داشت. در ادامه این مطلب به سراغ اتفاقاتی خواهیم رفت که در صورت تشکیل مجمع‌ ها برای وضعیت معاملاتی سهم، قیمت سهم و سود سهم رخ می دهد، ولی پیش از آن بد نیست که آشنایی مختصری با انواع مجامع شرکت‌ ها داشته باشیم؛

شرکت‌ها چند نوع مجمع دارند؟

  1. مجمع عمومی عادی سالیانه : مجمع عمومی عادی سالیانه با هدف رسیدگی به صورت ‌های مالی شرکت در بورس، رسیدگی به گزارش مدیران و بازرسان شرکت و همچنین تصویب میزان سود نقدی تقسیمی بین سهام ‌داران تشکیل می‌ شود. این مجمع با حضور حداقل بیش از نیمی از سهام‌ داران شرکت رسمیت خواهد یافت و تنها یک بار در سال برگزار خواهد شد. بر اساس قانون تجارت ایران شرکت‌ های سهامی موظفند که مجمع عمومی عادی سالیانه خود را حداکثر ۴ ماه پس از پایان سال مالی‌ خود برگزار کنند، لذا از آنجایی که سال مالی بیشتر شرکت ‌های بورسی پایان اسفند هر سال است، اغلب مجامع شرکت‌ ها نیز در خرداد و تیر ماه برگزار می شوند. انتخاب هیات مدیره، انتخاب بازرسان شرکت، تصویب ترازنامه، تقسیم سود و زیان، تصویب یا رد پیشنهاداتی که از طرف هیات مدیره و یا بازرسان و سهامداران شرکت ارائه می شود و تعیین خط مشی شرکت و تصویب و یا اقدام به هر عملی که به صلاح شرکت باشد، همه و همه از مواردی است که در مجامع عمومی شرکت های بورسی مورد بررسی و تصمیم گیری قرار می گیرد.
  2. مجمع عمومی فوق العاده : شیوه برگزاری مجمع عمومی فوق العاده هم حدودا به مجمع عمومی عادی شباهت دارد، با این تفاوت که در آن موضوع ‌هایی مثل تغییر اساسنامه شرکت، کاهش و افزایش شرکت یا حتی انحلال شرکت مورد تصمیم گیری قرار می ‌گیرد. این نکته را هم باید گفت که به ‌غیر از مجمع عمومی فوق ‌العاده، مجمع عمومی عادی به‌ صورت فوق‌ العاده نیز برگزار می ‌شود که در آن انتخاب اعضای هیئت مدیره و … در دستور کار قرار می گیرد. شایان ذکر است که در مجمع عمومی فوق‌ العاده دارندگان بیش از نصف سهامی که حق رأی دارند، باید حاضر باشند و تصمیمات مجمع همیشه با اکثریت دوسوم آراء حاضر در جلسه رسمی معتبر خواهد بود.
  3. مجمع عمومی موسس : در مجمع عمومی موسس پس از پذیره نویسی سهام شرکت و تصویب اساسنامه شرکت به انتخاب اولین بازرساان و مدیران شرکت می پردازد. بعد از تفویض وظایف به اعضا، مدیران و بازرسان باید کتبا قبول مسئولیت کنند و پس از امضا رسما به عنوان عضو قانونی شرکت در پست مدیریت یا بازرس محسوب می شوند. بعد از این مرحله، رسما شرکت تشکیل شده و اعضا می توانند هر یک در چارچوب وظایف و مسئولیت های خود گام بردارند. انتخاب اولین مدیران و بازرسان، تعیین روزنامه کثیرالانتشار، تصویب گزارش موسسین و تصویب اساس نامه شرکت از مواردی است که در این مجمع مورد بررسی و تصمیم گیری قرار می گیرد.

نحوه اطلاع از مجامع شرکت های بورسی

عمدتا۱۰ روز پیش از برگزاری مجمع، صورت ‌های مالی سالانه حسابرسی شده شرکت به همراه کلیه یادداشت‌ های پیوست آن و همچنین گزارش فعالیت هیئت مدیره شرکت و اطلاعیه مجامع شرکت های بورسی تحت عنوان آگهی دعوت به مجمع به وسیله سایت کدال در اختیار سهام ‌داران قرار می ‌گیرد تا با خاطری آسوده در مورد شرکت کردن یا غیبت در این جلسه، تصمیم گیری های لازم را داشته باشند.

مجامع شرکت های بورسی

علاوه بر این، جدول زمان ‌بندی پرداخت سود نقدی پیشنهادی به وسیله هیئت مدیره نیز قبل از برگزاری مجمع در سامانه کدال اطلاع رسانی می‌شود. ضمنا شرکت‌ها موظف هستند که زمان، تاریخ، محل تشکیل و دستورجلسه مجامع عمومی خود را حداقل ۱۰ روز قبل از برگزاری مجمع افشا نمایند که این اطلاعات نیز در سایت کدال، روزنامه رسمی شرکت و همین طور سایت اینترنتی شرکت اطلاع رسانی خواهد شد. هر فردی که در تاریخ برگزاری مجمع شرکت سهامدار باشد، می ‌تواند در مجمع شرکت کرده و از سود و زیان برگزاری مجمع منتفع شود.

نکات مهم مجمع شرکت های بورسی

  • سهامدارانی که در زمان برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مربوط به تقسیم سود، صاحب ‌سهم بوده ‌اند، مشمول دریافت سود نقدی سالانه سهم خواهند بود.
  • به منظور تشکیل جلسات، حضور بیش از نصف اعضاء و به منظور تصمیم‌ گیری،‌ اتفاق اکثریت آراء‌ حاضرین لازم است، مگر این که اساسنامه اکثریت بیشتری را مقرر دارد.
  • تصمیماتی که در مجامع شرکت‌ های بورسی اتخاذ می شود مانند؛ تقسیم سود نقدی یا افزایش سرمایه، مشمول تمام افرادی که در این تاریخ سهام ‌دار شرکت هستند خواهد شد.
  • از آنجایی که سال مالی بسیاری از شرکتها در اسفند تمام می شود، عمدتا شرکت ها در خرداد و تیر مجمع عمومی سالانه خود را برگزار می کنند، پس فصل مجامع شرکت های بورسی در اواخر بهار و اوایل تابستان است.
  • نماد معاملاتی شرکتی که قرار است مجمع خود را برگزار کند، می بایست در روز مجمع و روز کاری پیش از مجمع بسته باشد، لذا چنانچه نمی خواهید تا در جلسه مجمع شرکت کنید باید سهام خود را قبل از آن بفروشید.
  • ۲ روز بعد از برگزاری مجمع شرکت، نماد معاملاتی آن شرکت بازگشایی می شود تصمیماتی که در مجمع اتخاذ می شود مشمول افرادی است که در تاریخ برگزاری مجمع، سهام‌ دار شرکت بوده‌اند، لذا اگر شما بعد از بازگشایی نماد، سهام خود را به فروش برسانید، همچنان مشمول تصمیماتی هستید که در مجمع گرفته شده است. به عبارتی دیگر تصور کنید که شرکت در مجمع خود ۱۰۰ تومان سود نقدی تقسیم می‌ کند و شما نیز روز بعد از بازگشایی نماد، سهام خود را به فرد دیگری به فروش می رسانید. این ۱۰۰ تومان سود در هر زمانی که پرداخت شود متعلق به شما خواهد بود نه به فردی که سهام را روز بعد از مجمع از شما خریداری کرده است.
  • شرکت های سهامی باید پیش از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه خود گزارشات حسابرسی شده خود را منتشر کنند؛ یعنی شرکتی نمی تواند بدون انتشار صورت های مالی سالانه حسابرسی شده خود مجمع را برگزار نماید.
  • چنانچه در مجامع شرکت ‌های بورسی، سود نقدی تصویب شود، اغلب در روز بازگشایی نماد، این سود از قیمت پیش از مجمع سهم کسر می‌شود و قیمت تئوریک سهم در هنگام بازگشایی برابر خواهد بود با قیمت روز پیش از مجمع منهای سود تقسیمی تصویب شده در مجمع. امکان دارد این قیمت به دلیل عرضه و تقاضا در زمان بازگشایی متفاوت با فرمولی که گفته شده باشد.
  • بر اساس قانونی تجارت، شرکت‌ ها تا ۸ ماه بعد از تاریخ برگزاری مجمع فرصت دارند که سود نقدی را بین سهامداران توزیع کنند. بعضی شرکت‌ ها خیلی زود سود نقدی را بین سهام‌ داران تقسیم می ‌کنند و بعضی دیگر تا آخرین مهلتی که دارند این سود را نمی پردازند، لذا باید توجه داشته باشید که پیش از برگزاری مجمع آگهی زمان بندی پرداخت سود را مطالعه کنید تا بهتر بتوانید در مورد شرکت یا عدم شرکت در مجمع تصمیم گیری نمایید.
  • چنانچه سود نقدی تقسیمی شرکت در مجامع شرکت‌ های بورسی شامل شما شود و در تاریخ معین شده آن را از شرکت دریافت نکنید، شما همچنان این سود را از شرکت طلبکار هستید، حتی اگر چند سال بعد هم به شرکت مراجعه کنید، می ‌توانید آن سود را دریافت نمایید.
  • سیاست تقسیم سود نقدی برای سهامداران عمده و یا سرمایه‌­ گذارانی که تعداد سهام زیادی دارند کارایی دارد و مناسب سرمایه ‌­گذار خرد که می خواهد در سال سهام چندین شرکت ها خرید و فروش کند، نیست و سرمایه ­‌گذار خرد بهتر است پیش از مجمع نسبت به فروش سهم اقدام نماید و درگیر توقف نماد برای برگزاری مجامع و دریافت سود نقدی و … نباشد.
  • سود نقدی تقسیم شده، قسمتی از قیمت سهم قبل از بسته شدن است که به سرمایه­‌ گذار حاضر در مجمع پرداخت شده و این مبلغ از قیمت سهم کسر می­شود و قیمت کسب شده تحت عنوان قیمت تئوریک به عنوان مبنای قیمت بازگشایی سهم محسوب می شود.

در چه شرایطی در مجامع شرکت های بورسی شرکت کنیم؟

جهت حضور در مجامع شرکت­های بورسی دو حالت وجود دارد. وقتی که روند بازار سرمایه صعودی است و انتظار صعود بیشتر هم در آینده وجود دارد یا به بیان دیگر، نقدینگی وارد بورس شده است، بهتر است در مجامع بورسی شرکت کنیم، زیرا به دلیل خوش­بینی سرمایه ­گذاران و ورود نقدینگی جدید در روند صعودی بازار، انتظار بازگشایی خوبی را بعد از مجامع داریم.

برای مثال در سال ۹۱ و ۹۲ به دلیل افزایش ۳ برابری نرخ ارز و مطرح شدن بحث­های مربوط به ارزش جایگزینی بازار و از طرفی ورود سنگین نقدینگی به بازار سرمایه، هیجان بالایی در بازار برای خرید سهام وجود داشت، به­ شکلی که هر سهمی بعد از برگزاری مجامع با درصدهای بالا بازگشایی می­ شد، ولی در هنگام روند نزولی و رکودی بازار بهتر است که در مجامع شرکت نکنیم، به خاطر این که به احتمال زیاد انتظار بازگشایی مناسبی برای سهام شرکت­ ها بعد از برگزاری مجمع وجود ندارد و فشار عرضه­ ها در بازار قوی­تر از تقاضاست و همین عامل باعث کاهش قیمت سهام در هنگام بازگشایی می­ شود. به خاطر این که همواره پس از مجمع عادی سالانه شرکت ها  نمادها بدون محدودیت نوسان قیمتی به تابلو معاملات باز می گردند و امکان بازگشایی بدون محدودیت نوسان قیمتی وجود خواهد داشت.

نحوه تصمیم گیری در خصوص شرکت یا عدم شرکت در مجمع (مثال عملی)

در این مثال بررسی می کنیم که قیمت سهم در زمان بازگشایی بعد از برگزاری مجامع به چه شکلی است. برای مثال شما ۱۰۰۰ سهم از شرکتی را دارید که سود خالص هر سهم ۱۰۰ تومان و این شرکت هم قرار است ۸۰ درصد از سود خالص را به عنوان سود نقدی در مجمع تقسیم کند. از طرفی قیمت این سهم قبل از بسته شدن برای مجمع عمومی عادی سالیانه ۶۰۰ تومان است. مجمع برگزار شده و سود نقدی ۸۰ تومانی هم توسط سه امداران شرکت تصویب می­ شود. (۶۰۰ = قیمت سهم قبل از مجمع ، ۸۰ = سود نقدی تصویب شده در مجمع ، ۵۲۰ = قیمت تئوریک سهم بعد از مجمع)

از نظر تئوریک قیمت سهم پیش از بازگشایی، ۵۲۰ تومان است، اما در روز بازگشایی عرضه و تقاضا تعیین­ کننده قیمت سهم است که امکان دارد با توجه به خبرهای منتشر شده در مجمع و یا سرمایه گذاران فعال در سهم و یا روند حرکتی بازار، شاهد نوسان چند درصدی در سهم باشیم.

حتما برایتان جالب است : نحوه دریافت سود مجمع – مجمع عمومی عادی سالیانه چیست ؟

چنانچه قیمت بازگشایی سهم پس از برگزاری مجمع برابر با قیمت تئوریک یعنی ۵۲۰ تومان باشد، یعنی سرمایه ­گذاران حاضر در مجمع، متحمل سود و زیانی نشده­ اند اما چنانچه قیمت سهم بعد از برگزاری مجمع و با وجود تقسیم سود نقدی ۸۰ تومانی، به ۶۵۰ تومان افزایش یابد در این صورت افراد حاضر در مجمع، علاوه بر دریافت سود نقدی، شاهد افزایش قیمت سهم نیز بوده ­اند و از رفتن به مجمع سود خوبی نصیبشان شده است چرا که قیمت تئوریک سهم ۵۲۰ تومان بوده و سهم در روز بازگشایی ۱۳۳۰ تومان بالاتر از قیمت تئوریک بازگشایی شده است.

از طرف دیگر نیز سرمایه­ گذار حاضر در مجمع قرار است ۸۰ تومان به ازای سود نقدی دریافت کند، بنابراین سرمایه ­گذار با شرکت در مجمع ۲۱۰ تومان سود کسب کرده است. امکان دارد بعضی اوقات قیمت سهم در هنگام بازگشایی از قیمت تئوریک هم کم ­تر باشد که در این صورت سرمایه ­‌گذار متحمل ضرر خواهد شد. برای مثال اگر در مثال بالا قیمت سهم بعد از برگزاری مجمع در محدوده ۴۸۰ تومان بازگشایی شود سرمایه ­‌گذار متحمل زیان ۴۰ تومانی به ازای هر سهم می ­شود.

نحوه دریافت سود مجامع شرکتهای بورسی

۱) روش اول؛ واریز سود مجمع به حساب بانکی سهامدار

در روش اول که واریز به حساب بانکی سهامدار است، سهامدار باید مشخصات حساب بانکی خود را برای شرکت بفرستد. این موضوع را در خاطر داشته باشید که بعضی از شرکت ها تنها به حساب خاصی پرداخت انجام می دهند که در این موقعیت اگر سهامدار در آن بانک حساب نداشته باشد باید یک حساب در آن بانک افتتاح کند و مشخصات آن را برای شرکت ارسال کنید.

۲) روش دوم؛ مراجعه سهامدار به یک بانک خاص و ارائه کارت ملی و کد معاملاتی به منظور دریافت سود مجمع

روش بعدی دریافت سود مجامع مراجعه به بانک می باشد. در این روش که مراجعه سهامدار به یک بانک خاص و ارائه کارت ملی و کد معاملاتی است، شرکت مورد نظر با یک بانک قرارداد می بندد تا سود سهامدارانش توسط آن بانک پرداخت شود. برای دریافت سود سهام در این روش کافیست با کارت ملی و کد معاملاتی خود به یکی از شعب بانک مورد نظر که توسط شرکت به سهامداران معرفی می شود، مراجعه فرمایید.

۳) روش سوم؛ واریز سود مجمع از طریق سامانه سجام

با توجه به این که سامانه سجام یک سامانه یکپارچه برای تمامی سهامداران و سرمایه گذاران بورسی محسوب می شود، اخیرا امکان دریافت سود سهام شرکت ها بدون مراجعه حضوری ایجاد شده است، به این صورت که سود سالانه شرکت ها از طریق سجام پرداخت شود و پرداخت سود سالانه شگویا از طریق سجام برای اولین بار انجام شد. در این روش سود تقسیمی شرکت به شماره کارت یا شماره حساب معرفی شده در سامانه سجام واریز می شود و نیاز به مراجعه به بانک برای دریافت آن از بین می رود. البته همه شرکت ها ملزم به اجرای پرداخت سود مجامع از طریق سجام نیستند.


نتیجه گیری و کلام پایانی

در یک تعریف ساده میتوان گفت به هر گونه گردهمایی سهامداران و مدیران یک شرکت سهامی برای تعیین وضعیت شرکت و تصمیم گیری درباره شرکت و فعالیت های آن، مجمع می گویند. به صورت کلی مجامع شرکت ها به ۳ دسته تقسیم می شوند؛ مجمع عمومی عادی ، مجمع عمومی فوق العاده و مجمع عمومی موسس.

به صورت کلی دعوت به هر نوع مجمعی اعم از سالیانه یا عادی یا فوق العاده بر عهده هیئت مدیره شرکت است که به وسیله درج آگهی در روزنامه رسمی و کثیر الانتشار صورت می پذیرد. در آگهی مذکور تاریخ ساعت و مکان برگزاری مجمع و همچنین نوع آن مورد اشاره قرار می گیرد و نشر آن نباید کمتر از ۱۰ روز و بیشتر از ۴۰ روز قبل از تاریخ مجمع باشد.

در انتها امیدوارم از این مطلب آموزشی که در خصوص مجمع شرکت های بورسی بود، نهایت استفاده رو برده باشید.

الان دیگر متوجه شده اید که مجمع شرکت های بورسی چیست و تصمیمات مجامع شرکتهای بورسی از چه قرار است، اما اگر هر گونه سوال و یا ابهامی در خصوص دستورالعمل برگزاری مجامع شرکتهای بورسی و اخبار مجامع شرکت های بورسی داشتید، از طریق بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها، با ما و کارشناسان سایت کد بورسی در ارتباط باشید و با نظراتتون ما رو برای بهتر کردن مقالات آموزشیمون یاری کنید.

همچنین چنانچه در زمینه دریافت بیشترین سود مجامع شرکتهای بورسی تجربه ای داشتید، حتما در بخش دیدگاه ها بنویسید تا همه بتوانند استفاده کنند.

برای دوستانتان بفرستید: