برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

سهام رانتی چیست

آیا می دانید سهام رانتی چیست و چطور می توانید سهم های رانتی بورس ایران را شناسایی و از آن ها سود خوبی به دست آورید؟ این طور می گویند که اگر در بورس رانت داشته باشید، درآمد ۵۰ الی ۱۰۰ درصدی در طول یک ماه امکان پذیر است! اگر اخبار رانتی یک شرکت به شما برسد، چیکار خواهید کرد؟ کل سرمایه خود را به سهم آن شرکت تبدیل می کنید؟ در این مطلب به این می پردازیم که سهام رانتی چیست و چطور می توان سهام های رانتی بورس را شناسایی کرد؛ پس از این فرصت به دست آمده استفاده کنید و در مورد سهم های رانتی بازار اطلاعات خوبی کسب کنید.

سهام رانتی چیست

یکی از داغ ترین کلیدواژه‌ هایی که در ارتباط با بورس و سرمایه گذاری در بورس مطرح است، سهام رانتی است؛ ولی چطور باید سهم رانتی را در بازار پیدا کنیم؟ اصلا سهم رانتی چه مختصاتی دارد و منظور از سهام رانتی چیست؟ آیا میتوان به کمک ابزارها و فیلترها سهام رانتی را شناسایی کرد؟ با کد بورسی همراه شوید تا پاسخ تمامی این سوالات را یک به یک بررسی کنیم؛


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


به صورت کلی افراد، به این دلیل که نتوانسته‌ اند به شکل طبیعی در بازار موفقیت هایی را به دست آورند و یا نمی خواهند زمان و هزینه آموزش اصولی معامله گری در بورس که زمان بر هم می باشد را تقبل کنند، به دنبال روش های میان‌ بر و راحتی می گردند که بتوانند از این بازار مکاره سود بسیار خوبی در مدت زمان کوتاه به دست آورند. رفتن به دنبال سهم رانتی مثل متوسل شدن به دعا نویس برای گره گشایی از کارهاست!

رانت به زبان ساده چیست؟

کلمه‌ “رانت” در زبان فارسی از واژه‌ی فرانسوی Rente که هم‌ معنی واژه Rent در انگلیسی به معنی اجاره است، اقتباس شده است. ولی در ادبیات علم اقتصاد، واژه رانت معادل Economic Rent است. رانت انواع گوناگونی دارد مثل رانت اقتصادی، رانت اطلاعاتی، رانت سیاسی و … که یک نقطه مشترک میان همه آن ها به چشم می خورد که همان مفهوم رانت است. هر گونه امتیاز یا نفعی که بدون تلاش حاصل شود، رانت به حساب خواهد آمد.

متاسفانه بحث رانت و رانت‌ خواری اگرچه در ظاهر در اجتماع سرزنش می شود، ولی تک تک افراد جامعه وقتی که خودشان به رانت دست پیدا می کنند، با کمال میل و رضایت آن را قبول می کنند و شکایتی از این سیستم ناکارآمد نخواهند کرد! فرض کنید یک زمین بی آب و علف در نزدیکی شهر شما وجود دارد که به دلیل عدم دسترسی مناسب و نبود جاده آسفالت خریدار خوبی برای آن وجود ندارد. یک روز یکی از دوستان به شما خبر می دهد که قرار است از کنار این زمین یک جاده آسفاته به شهر مجاور کشیده شود، از همین روی قیمت این زمین در مدت زمان کوتاهی چندین برابر می شود.

حتما بخوانید : نحوه شناسایی سهام مستعد رشد در بورس


شما هم سریعا برای خرید این زمین‌ ها با کم ترین قیمت اقدام می کنید و در عرض چند ماه میلیاردرها تومان به دست می آورید. آن خبر دوست شما در حقیقت یک رانت اطلاعاتی به حساب می آمد. احتمالا شما هم کلی او را دعا کردید و البته خدا را هم بابت این رانت اطلاعاتی شاکر بودید! از این شکل رانت‌ های اطلاعاتی در بازار بورس و سهام بسیار دیده می شود. در بورس هر اطلاعات موثر در روند قیمت یک سهم که نزد عموم نشر پیدا نکرده است و تنها نزد افراد خاص و محدودی قرار دارد رانت اطلاعاتی است.

از آن جمله می‌ توان به اطلاعاتی درباره قرارداد‌های جدید، اطلاعات مالی مهم مثل تغییر در فروش و یا هزینه‌ ها، همچنین اطلاع از دستورالعمل‌ های جدید مثل میزان تعرفه برای واردات و صادارت یک محصول یا کالا یا تعرفه‌ های جدید از نرخ گذاری که هنوز منتشر نشده و یا اطلاع از مقررات جدیدی که قرار است تصویب شود و هنوز به اطلاع عموم نرسیده یا مواردی مثل خبر افزایش سرمایه‌ ها، همگی مواردی می باشند که به رانت اطلاعاتی منتهی خواهند شد.

طبیعتا وجود رانت اطلاعاتی تا حدی طبیعی است و نمی‌ توان درز اطلاعات را به صفر رساند، به این خاطر که همیشه افرادی هستند که پیش از دیگران به این اطلاعات دست پیدا می کنند و این اجتناب ناپذیر است. لذا همیشه فروش اطلاعات نیز وجود دارد، ولی این درز اطلاعات نباید به اندازه ای زیاد باشد که از حالت طبیعی خارج شود و دست آویزی باشد برای رانت خواران و افراد سود جو به صورتی که دیگر بازار از حالت کارا بودن خارج شود. رانت داستان غم انگیزی است که واقعا مثل آفتی در اقتصاد و از جمله بازار بورس سبب عدم اعتماد افراد به بازار و همچنین بی عدالتی و عدم وجود یک بازار کارا می شود.

سهم های رانتی چیست؟

منظور از سهم رانتی سهمی است که یک خبر بسیار مهم در آن شرکت وجود دارد که می تواند موجب تغییرات مهم در قیمت سهام آن شود. این خبر هر چیزی می تواند باشد و دایره‌ موضوعیت آن بسیار گسترده است، ولی در حقیقت خبری است تاثیر گذار بر قیمت سهام که هنوز در اختیار عموم قرار نگرفته است. بعد از اندکی فعالیت در بورس با اصطلاحاتی مثل رانت در بورس و یا سهام رانتی یا موارد مشابه مواجه خواهید شد.

احتمالا خود شما معنای این اصطلاحات را بلد هستید و یا می توانید معنای آن ها را حدس بزنید، ولی اگر بخواهیم به صورت خلاصه به شما بگوییم، رانت موقعیت خاصی است که برای همه وجود ندارد و مختص افراد خاصی است. رانت در بورس در حقیقت به اطلاعاتی اشاره دارد که پیش از این که در اختیار عموم قرار بگیرد، امکان کسب درآمد را برای آن افراد فراهم می کند. به بیان دیگر زمانی که شما پیش از همه بدانید که سهام یک شرکت به هر دلیلی (مانند سود و زیان عملیاتی و …)، ارزان یا گران می شود، رانت اطلاعاتی داشته اید.

رانت در بازار بورس دست چه کسانی است؟

برای مثال این طور فرض کنید شرکتی می خواهد یک کسب و کار یا خط تولید مهمی را راه‌ اندازی کند که برای شروع آن لازم است تا قرارداد مهمی را امضا کند؛ در حقیقت صاحبان این شرکت از درآمد چشمگیر این کار، اطلاع دارند. لذا تا وقتی که قرارداد نهایی و کامل نشود، سخنی از جزئیات به میان نخواهد آمد و هیچ‌ کس از جریان آن خبردار نمی شود. ولی این طور فرض کنید که پیش از این که جزئیات این قرارداد یا تغییر و تحول مهم در شرکت برای عموم آشکار شود، افرادی غیر از صاحبان شرکت، به هر طریقی به اطلاعات مذکور دست یافته و از آن در راستای منافع خود استفاده کنند؛ در این صورت این افرادی رانت اطلاعاتی خواهند داشت.

حتما بخوانید : بهترین سهام برای سود مجمع


یکی از روش های تشخیص درز اطلاعات، مقایسه‌ وضعیت معاملاتی نمادها در روزهای پیش از اعلام خبر است. این یک روش علمی در شناسایی عدم تقارن اطلاعات در بازار است که تنها مختص بازار سرمایه هم نیست؛ در واقع هرجا که معاملاتی ایجاد شود و دو طرف معامله اطلاعات یکسانی راجع به کالا و یا سهام و خدمات مورد معامله نداشته باشند، شاهد عدم تقارن اطلاعات خواهیم بود. برای مثال در قراردادهای بیمه یا فروش املاک، شاهد این موارد می باشیم. مهم ترین کانال‌ های درز اطلاعات در بازار بورس، به شرح زیر می باشند:

  • هیئت مدیره‌ شرکت‌ ها : دسته از از افراد که از اطلاعات نهان با خبر هستند، هیئت مدیره‌ شرکت‌ ها هستند. بعضی اوقات خرید سنگین مدیران یک شرکت، باعث ایجاد اختلال و اشکال خاصی در نمودار قیمت سهام آن شرکت خواهد شد که می‌ تواند نشانه‌ ای از سهام رانتی باشد، ولی نکته حائز اهمیت اینجاست که هرگز نمی توان از روی نمودار از وجود رانت در یک سهم به شکل ۱۰۰ درصدی اطمینان پیدا کرد.
  • حسابرسان، کارکنان شرکت و وکلای شرکت : این افراد هم به سطوحی از اطلاعات تاثیرگذار شرکت دسترسی دارند که می‌ تواند در معامله‌ سهام بسیار حائز امهیت و تاثیرگذار باشد.
  • زیرمجموعه های دولت، نهادهای قیمت‌ گذاری و افراد حقیقی مسئول در این نهادها : برای مثال مرجع قیمت‌ گذاری در صنعت پالایش، افرادی که در نرخ گذاری سیمان، فولاد و خودرو دخیل هستند، شامل این گروه از افراد می شوند و می توانند از رانت اطلاعاتی خود که ناگذیر به دست آورده اند، در راستای کسب سود شخصی برای خود استفاده کنند.

با وجود این کانال‌ ها، انواع رانت‌ های اطلاعاتی، پیش از اعلام به بازار به افراد خاص می‌ رسد و این افراد وارد بازار می‌ شوند و در نقش خریدار (هنگام خبر مثبت) و یا فروشنده (هنگام خبر منفی) ظاهر خواهند شد. بدین شکل تقریبا در همین زمان، عدم تقارن اطلاعات در معامله ایجاد می شود و تنها یک طرف معامله، با اطلاعات نهانی که طرف مقابل ندارد، از معامله سود به دست خواهد آورد.

چرا افراد به دنبال سهم‌ های رانتی هستند؟

جواب واضح است، به این دلیل که نتوانسته‌ اند به شکل طبیعی در بازار به موفقیت برسند و به دنبال روش های میان بر برای کسب سود کوتاه مدت و بدون ریسک هستند. حال نکته جالب توجه اینجاست که رانت تنها برای همسایه بد است! همه‌ ما از رانت و رانت‌ خوارها متنفر هستیم اما خودمان با آن مشکلی نداریم! رانت و اخبار رانتی وجود دارد اما قابل شناسایی نیست. وقت خود را برای پیدا کردن سهام رانتی هدر ندهید. به جای آن تلاش کنید آموزش درست ببینید و با افراد واقعا با تجربه مشورت کنید، تا آن ها به شما مسیر درست را نشان دهند.

نقش تجربه کردن اتفاقات مهم بازار بورس در طول زمان با سرمایه اندک را هم دست کم نگیرید و سعی کنید خودتان هم در کنار مشورت با کارشناسان بازار سرمایه، در معاملات شرکت کنید و با رصد دقیق بازار، اتفاقات و نوسانات قیمت سهم مورد نظر و بازار را مورد بررسی قرار دهید تا تجربه معامله گری در شما تقویت شود؛ بدین وسیله دیگر تحت تاثیر اخبار، شایعه ها و مواردی از این دست قرار نخواهید گرفت و طبق استراتژی معاملاتی خود پیش خواهید رفت.

نحوه شناسایی سهم های رانتی

در بسیاری از آموزش ها در سطح اینترنت مفهوم “ورود پول هوشمند” را به معنی شناسایی سهم رانتی دانسته‌ اند و بدین شکل نکاتی را در این زمینه بیان کرده‌ اند که اگرچه شنیدن و دانستن این نکات خالی از لطف نیست، ولی در عمل به ما کمک زیادی در این خصوص نخواهد کرد. پول هوشمند یک اصطلاح است که اگر مفهوم آن به درستی درک شود می تواند مفید باشد.

دنبال کردن پول هوشمند، در حقیقت دنبال کردن پول های بزرگ و معامله‌ گران سازمانی است که البته کار چندان راحتی هم نیست، ولی این موضوع به سهم رانتی ارتباطی ندارد و نباید به اشتباه این دو را یکسان در نظر بگیریم (اگر دوست دارید بدانید پول هوشمند در بورس به چه معناست این مطلب بهترین راهنما برای شماست).

شناسایی سهم های رانتی

سوال اینجاست که آیا سهم رانتی نشانه‌ ای دارد؟ باید گفت اصلا سهم رانتی نشانه‌ ای روی تابلو ندارد که شما بتوانید با ابزاری مثل تابلوخوانی یا فیلترهای بورسی یا نمودار کندلی آن را به صورت مستقیم شناسایی نمایید. نکته مهم این است که رانت پیش از ورود پول هوشمند است. مثل این است که بگوییم پیش از این که پول هوشمند وارد بازار شود، ما آن را تشخیص دهیم؛

بنابراین دنبال سهام رانتی در بازار نباشید و لطفا فریب کانال‌ هایی که ادعای می کنند سهم‌ های رانتی را معرفی می کنند، نخورید. رانت و سهم رانتی وجود دارد ولی کسی که اخبار رانتی دارد چرا باید آن را به دیگران بگوید! مطمئن باشید خبری که به واسطه‌ افراد گوناگون تحت عنوان خبر رانتی به شما می‌ رسد، تنها یک خبر سوخته دست چندم می باشد، در حالی که رانت تا وقتی که افشا نشده است، رانت است!

شناسایی سهام رانتی به وسیله تابلوخوانی

در این روزها که پول در بازار کم است، می بایست سراغ سهم هایی برویم که بازیگر های قدر در آن فعالند و خلاصه یک رانتی دارند. با توجه به عملکرد افراد موفق و سرمایه گذاران می توانیم دریابیم که آنها با استفاده از روان شناسی بازار، تابلو خوانی، تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی، چک کردن گزارشات انتشار یافته در سایت کدال، عملکردی سریعتر از سایر افراد را انجام می دهند.

به منظوور شناسایی سهام رانتی در ابتدای امر می بایست وارد سایت tsetmc.com شوید و در بخش بالا سمت چپ، یک گزینه سبز رنگ به نام نمایش فهرست دارد. چنانچه بر روی این گزینه کلیک کنید، چند مربع و مستطیل آبی رنگ به شما نمایش داده خواهد شد. سپس بر روی تغییر سهامداران عمده کلیک نمایید تا یک جدول برای شما نمایش داده شود که چند نکته در دل آن وجود دارد؛

حتما بخوانید : آموزش تابلوخوانی در بورس


نخست این که این فلش ها اگر سبز باشند، بدین معنی است که حقیقی ها یا حقوقی های بزرگ، یا به اصطلاح بازیگران، این سهام را خریداری کرده اند و چنانچه هم قرمز باشد، بدین معنی است که به فروش رسانده اند. نکته بعدی این است که اگر این چهارتا فلش یعنی ستون اول در روزهای گوناگون، هر چقدر بیشتر به سمت بالا باشد، بدین معنی است که احتمال این که یک خبر رانتی در آن سهم باشد، بیشتر است و نکته سوم این است که سهم هایی که احتمالا رانت در آن است، بدین صورت است که سهم های غیر هم گروه همدیگر را خریداری می کنند.

اینکه یک هم گروه مثلا خودرویی، خودرویی را خریداری کند، زیاد حائز اهمیت نیست و هدف این ها احتمالا گرفتن جایگاه های مدیریتی یا حمایت از آن سهم های خودرویی است که دارند، نه صرفا افزایش قیمت آن سهم یا بخواهند رانتی در آن انجام دهند. ولی چنانچه سهام بانکی بیاید یک سهم خودرویی یا هر سهم دیگری را خریداری کند که عملا سهام های خریداری شده غیر هم گروه باشند، احتمالا یک خبر هایی از آن سهم دارند که این کار را انجام می دهند و این نکته نسبت به دو نکته بالاتر از اهمیت بیشتری برخوردار است.

نکته حائز اهمیت دیگر این که می بایست بخش سهامدارنش که سهامدارن عمده این سهم را نمایان می کند را بررسی کنیم. مهمتر از آن این است که این سهم را شخص حقیقی که یک شخص معمولی است، خریداری کند. احتمالا این شخص پولدار است و پولش یک پول هوشمند است. با وجود چنین شرایطی آیا ما باید این سهم را خریداری کنیم؟ بازهم جواب خیر است و باید تکنیکال سهم را مورد بررسی قرار دهیم.

لذا سهام مورد نظر را جستجو می کنیم و بر روی نمودار پیشرفته کلیک می کنیم؛ نخستین کاری که ما انجام می دهیم، این است که باید حتما حد ضررمان را در آن سهم تعیین کنیم و بدین منظور، کف معتبر قبلی همان سهم را به عنوان حد ضرر در نظر خواهیم گرفت. یعنی این که چنانچه سهمتان به آن قیمت رسید و پایین تر از آن رفت، شما باید حتما برای فروش آن اقدام کنید؛ حتی اگر آن سهم طلا باشد! یا حتی اگر مدیر آن سهم باشید. خب بر فرض این که حد ضرر تعیین شده را نشکسته، در این شرایط تا کجا باید سهم را نگه داریم؟ شما می توانید سهم مورد نظرتان را تا سقف معتبر قبلی نگه داری کنید. با وجود چنین شرایطی احتمال رانت در سهم مورد نظر وجود دارد و شما قادرید مطابق با نکاتی که پیش تر بیان کردیم، آن سهم را خریداری کرده و بدین وسیله سود خوبی کسب کنید؛ البته مجددا تکرار می کنیم که نمی توان ۱۰۰ درصد رانتی بودن یک سهم را شنایایی کرد و تنها قصد داریم احتمالات بیشتر را بسنجیم.

فیلتر سهم های رانتی

همان طور که گفتیم، اصطلاح رانتی یعنی افرادی که صاحب نفوذ و پول و قدرت هستند تصمیم به رشد و گرفتن سود از یک یا چند سهم خاص می کنند و در چنین شرایطی حتی امکان دارد بازیگر سهم یا حقوقی نیز در جریان امور نباشد و اطلاعی از این قضایا نداشته باشد. لذا به منظور شناسایی این گونه سهم ها هیچ قاعده ریاضی وجود ندارد که بتوانیم طبق آن فیلتر بورسی بنویسیم، ولی از روی یکسری نشانه ها می توانید دریابید که برنامه روند سهم چگونه است.

سهام های رانتی به صورت معمول سهام های کوچک هستند که شناوری کم تری دارند و تعداد سهم آن ها کم است و این امکان در آن ها وجود دارد که با نقدینگی به سمت و سوی خاص هدایت شود. لذا چنانچه بتوانید سهم های کوچک و مستعد رشد را تشخیص دهید، این امر می تواند به شما در یافتن سهم های رانتی هم کمک شایانی نماید. این فیلتر برای شناسایی سهام شرکت های کوچک تحت شرایطی خاص برای سرمایه گذاری بلند مدت بیش از ۳ سال مناسب است. لطفا از فیلتر سهام های رانتی با احتیاط و در کنار دیگر تحلیل ها استفاده نمایید؛

((pf)>=1.02*(py)) && ((pc)>=(py)) && (100*(((pmax)-(pmin))/(pc))>2) && (bvol)<1000000 && (pcp)>0.5

آموزش استفاده از فیلتر سهام های کوچک و رانتی به زبان ساده:

  1. به منظور استفاده از فیلتر در سایت tsetmc باید وارد سایت بازار بورس اوراق بهادار به آدرس tsetmc.com شوید و در ادامه در بالای صفحه روی منوی دیده‌ بان بازار کلیک کنید.
  2. در گام بعدی روی گزینه فیلترها در منوی بالای دیده‌ بان کلیک نمایید.
  3. سپس پنجره جدیدی به شما نمایش داده خواهد شد که باید بر روی فیلتر جدید کلیک نمایید.
  4. در گام بعدی قادرید فیلتر مورد نظر خود را در بخش شرط وارد فرمایید.
  5. پس از وارد کردن فیلتر، باید بر روی اعتبار ستجی کلیک کنید تا از درستی فیلتر اطمینان یابید. در انتها و بعد از اطمینان از صحت کد، بر روی ثبت کلیک کنید تا فیلتر اعمال گردد و سهام های مورد نظر فیلتر مورد نظر خود را مشاهده کنید.

آیا رانت در بورس خوب است یا بد؟

جواب دادن به این سوال چندان ساده نیست، به این خاطر که این موضوع برای افراد دارای رانت، خوب و برای افراد بدون رانت، بد است. از گذشته تا به امروز، کسانی که رانت اطلاعاتی داشته‌ اند، در تمامی بورس‌ های دنیا وجود داشته و دارند. در واقع ایجاد رانت، در جهت منافع خواص و ضرر عموم مردم یا سهامداران است.

حتما بخوانید : خروج پول هوشمند در بورس


استفاده از رانت، یک کار غیراخلاقی می باشد، به این خاطر که تنها برای قشر خاصی وجود دارد، باعث نارضایتی افراد بسیاری است و امکان دارد که باعث زیان اشخاص دیگر شود. همچنین، چنانچه رانت در بورس شرکت‌ ها باعث ایجاد زیان و ضایع شدن حقوق سهامداران شود، مطمئنا امری غیرقانونی است ولی این که چطور قانون می تواند جلوی این موارد را بگیرد، در بخش بعدی راجع به آن صحبت کرده ایم؛

چطور میتوان جلوی رانت و رانتخواری را گرفت؟

در تعداد زیادی از سازمان‌ ها و حوزه‌ های قضایی، قوانین سختگیرانه ای برای ممنوعیت معاملاتی که توسط اعضای صاحب منصب صورت می گیرند و اطلاعات نهانی دارند، تصویب شده است. در این قسمت، بعضی از فعالیت‌ های نظارتی انجام شده برای جلوگیری از رانت بازی در بورس را آورده ایم:

  • شناسایی طرفین معاملات مشکوک
  • جمع‌ آوری اطلاعات تراکنش‌ های مشکوک
  • شناسایی و بررسی فعالیت‌ های افرادی که به اطلاعات نهانی دسترسی داشته و دارند.
  • بررسی فعالیت‌ های سرمایه‌ گذارانی که در گذشته به عنوان افراد دارای رانت شناسایی ‌شده‌ اند.
  • بررسی فعالیت‌ های اشخاصی که با افراد دارای اطلاعات نهانی یا با طرفین معاملات مشکوک، رابطه نزدیکی دارند.

البته باید در نظر داشت که از بین بردن کامل رانت، امری غیرممکن است، ولی با استفاده از این راهکارها، می توانید رانت را در بازار مالی مورد نظر کاهش دهید. نکات مهم معامله گری در بورس را حتما همین الان مطالعه فرمایید.


نتیجه گیری و کلام پایانی

به صورت کلی رانت در بورس به معنای داشتن اطلاعات نهان و استفاده از این اطلاعات در راستای منافع شخصی است. در چنین شرایطی، انجام معامله و کسب سود، کاری غیراخلاقی و حتی غیرقانونی به حساب می آید. رانت و اخبار رانتی وجود دارد، اما قابل شناسایی نیست، پس وقت خود را برای پیدا کردن سهام رانتی هدر ندهید و به جای آن سعی کنید آموزش درست ببینید و با افراد واقعا با تجربه مشورت کنید تا آن ها به شما مسیر درست را نشان دهند.

بازار بورس اهمیت خاصی در اقتصادها دارد و بدون استفاده از ظرفیت های آن، احتمال رسیدن به اهداف سیاست های پولی، مالی و تولیدی امکان پذیر نخواهد بود، ولی باید در نظر داشت که از بین رفتن کامل رانت بازی در اقتصاد هیچگاه امکان پذیر نیست؛ حتی در پیشرفته ترین و قانونمندترین کشورها نیز نمی توان این کار را انجام داد! پس نتیجه می شود که از بین بردن رانت در بورس غیر ممکن است، ولی می شود با افزایش شفافیت اطلاعات، این فعالیت ها را کاهش داد.

در اکثر سازمان ها و حوزه های قضایی، قوانینی برای ممنوعیت معاملاتی که به وسیله اعضای صاحب منصب در دستور کار قرار می گیرد و اطلاعات نهانی دارند، تصویب شده است. همچنین بعضی از مشاوران سرمایه گذاری، وکلا و حسابداران جزو دسته ی دارای اطلاعات نهان هستند که البته به موجب انجام وظایف حرفه ای یا تجاری، اطلاعات نهانی را در اختیار می گیرند؛ اما این که این افراد کار خود را به درستی انجام می دهند یا خیر، موضوع دیگری است!!

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، به این پرداختیم که سهام رانتی چیست و چطور می توان آن را شناسایی کرد.

همچنین اگر دوست دارید آینده دارترین سهام بورس را در شرایط حال حاضر بورس بشناسید، همین الان روی لینک مورد نظر کلیک فرمایید؛

حال که دیگر می دانید سهام رانتی چیست و چطور می توان آن را شناسایی کرد، بازهم به دنبال این موارد هستید یا می خواهید تحلیل تکنیکال یا بنیادی را یاد بگیرید؟!

برای دوستانتان بفرستید: