برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

سهام بخریم یا صندوق سرمایه گذاری

بسیاری این سوال را می پرسند که سهام بخریم یا صندوق سرمایه گذاری گزینه مناسب تری است؟ پاسخ این سوال به سن، شخصیت سرمایه گذاری، میزان ریسک پذیری، سطح آگاهی از بازار بورس، مقدار سرمایه و … بر می گردد و نمی توان گفت که سرمایه گذاری در سهام شرکت ها برای همه بهترین گزینه است یا صندوق های سرمایه گذاری می تواند قطعا گزینه مناسب تری باشد؛ به همین خاطر در این مطلب تصمیم داریم تا شرایط و موارد مهم در مورد سهام و صندوق های سرمایه گذاری را مطرح کنیم و عوامل مهم برای تصمیم گیری هم در اختیارتان قرار دهیم تا در انتها این خودتان باشید که پاسخ سوال سهام بخریم یا صندوق سرمایه گذاری را به خودتان بدهید، پس اگر می خواهید جواب سوالتان را بگیرید، تا انتها همراه کد بورسی بمانید؛

سهام بخریم یا صندوق سرمایه گذاری

موضوع خرید و فروش سهام که مشخص است و مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد؛ از طرفی صندوق های سرمایه گذاری نیز انواع مختلفی دارند تا طیف وسیعی از سرمایه گذاران با شرایط مختلف را پوشش دهند و نیاز آن ها را برآورده کنند. بنابراین در این بین شما باید بر اساس دانش و آگاهی خود از بازار تصمیم گیری کنید؛ برای مثال اگر هیچ چیز در مورد بازار بورس و خرید و فروش سهام یا مبانی تحلیل تکنیکال و بنیادی نمی دانید، ولی از طرفی می خواهید از پتانسیل بازار بورس جهت سودآوری استفاده کنید، برای شما گزینه مناسب تر، صندوق های سرمایه گذاری است، چرا که این صندوق ها توسط افراد حرفه ای اداره می شود و این صندوق ها می تواند ریسک شکست شما را کاهش داده و شانس موفقیت و کسب سود شما را بیشتر کنند.


جهت ثبت نام سریع خودرو در بورس کالا، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛ 

ثبت نام خودروسریع و رایگان


ولی اگر به دنبال این هستید که بازار سرمایه ایران و خرید و فروش سهام در آن را یاد بگیرید، بهتر است با ۸۰ درصد از سرمایه خود در صندوق های مختلف بورسی که در ادامه به شما معرفی می کنیم، سرمایه گذاری کنید تا ریسک سرمایه گذاری شما به دلیل عدم آگاهی تان بالاتر نرود و در کنار آن، می توانید ۲۰ درصد باقی مانده را تقسیم بر ۳ یا ۵ کنید (با توجه به میزان سرمایه تان) و روی چند سهم مختلف که ارزش بالایی دارند، سرمایه گذاری کنید تا بدین وسیله هم سازوکار بازار سهام را یاد بگیرید و هم به دلیل سرمایه فعال و نیاز به تصمیم گیری های به موقع برای کسب سود و از دست ندادن سرمایه، درگیری بیشتری با بازار و سهام های مختلف داشته باشید و در این شرایط است که یادگیری برای شما حاصل می شود.

البته به صورت کلی باید در نظر داشته باشید که سرمایه گذاری در بورس و یا صندوق های سرمایه گذاری، هر یک مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند و این شما هستید که با توجه به شرایطی که دارید باید بهترین گزینه را انتخاب کنید. البته می توانید از صندوق های سرمایه گذاری در کنار سرمایه گذاری مستقیم در بازار بورس استفاده کنید و الزاما نیاز نیست که بین این دو، یکی را برای خود انتخاب کنید؛ در بخش بعدی سعی داریم در مورد مواردی که در تصمیم گیری و شخصیت شناسی سرمایه گذاری تاثیرگذار است صحبت کنیم و در ادامه نیز در مورد سرمایه گذاری مستقیم در بورس در مقابل خرید واحدهای صندوق های سرمایه گذاری گوناگون با شما صحبت خواهیم کرد؛

معیارهای مهم برای تصمیم گیری

  • ریسک سرمایه گذاری : سرمایه‌ گذاری در سهام به صورت مستقیم یک روش ریسکی می باشد، ولی ریسک سرمایه‌ گذاری با کمک صندوق‌ های سرمایه گذاری مختلف به مراتب پایین تر است؛ البته صندوق های سهامی و یا مختلف نیز ریسک به مراتب بیشتری از صندوق های درآمد ثابت خواهند داشت ولی به صورت کلی ریسک سرمایه گذاری مستقیم بالاتر است و به همان اندازه نیز می تواند سود بیشتری برایتان به همراه داشته باشد. به صورت کلی میزان ضرر در صندوق‌ ها نسبت به خرید مستقیم سهام کم تر است.
  • اهمیت دانش در ترید : بی شک سرمایه‌ گذاری در بورس به دانش بالایی احتیاج دارد؛ لذا شما برای موفقیت در این حوزه باید آگاهی زیادی داشته باشید و زمان زیادی صرف کنید. به منظور خرید مستقیم سهام بایستی دست کم شیوه‌ های تحلیلی مانند تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی، ترکیب بندی دارایی سبد، مدیریت سرمایه و تعیین حد سود و زیان، مدیریت ریسک و … را بلد باشید، در حالی که سرمایه‌ گذاری در صندوق‌ های سهامی به این مهارت ها احتیاجی ندارد ولی در مقابل این شما نیستید که برای سرمایه تان تصمیم گیری می کنید و همین امر نیز می تواند نقطه خاکستری برای سپردن دارایی به صندوق های سرمایه گذاری به حساب آید. البته باید گفت که در این صندوق‌ ها، دارایی شما تحت مدیریت افراد باتجربه و حرفه‌ ای است، ولی اگر دانش کافی داشته باشید، سرمایه گذاری مستقیم می تواند گزینه به مراتب مناسب تری باشد.
  • نقدشوندگی : ماندن در صف فروش از جمله مواردی است که مطمئنا تمامی سرمایه‌ گذاران در بورس با آن مواجه شده اند که در این خصوص باید گفت که واحدهای صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری به صورت معمول نقدشوندگی بالاتری دارند ولی سهام هایی که ارزش بازار بالایی دارند و حجم معاملات آن ها نیز بالاست هم از نقدشوندگی بسیار خوبی برخوردارند و شما برای خرید و فروش سهام آن ها با مشکل مواجه نخواهید شد. البته باید در نظر داشت که بعضی از صندوق‌ ها شامل ضامن نقدشوندگی هستند که در این صورت هیچ گونه نگرانی در مورد روزهای منفی بازار نیز وجود ندارد و مشکل نقدشوندگی به صورت کامل برای شما برطرف خواهد شد و بدین وسیله هر زمان که بخواهید، می توانید دارایی های خود را در این صندوق ها نقد کرده و برداشت کنید. نحوه سرمایه گذاری در صندوق های بورسی را در این پست توضیح داده ایم؛
  • شفافیت : برخلاف تصور بیشتر افراد، صندوق‌ های سهامی کاملا تحت قوانین و ضوابط سازمان بورس مدیریت می‌ شوند و یک سیستم نظارتی، همواره در حال بررسی آن هاست. در برخی از سایت‌ ها اطلاعات مربوط به این صندوق‌ ها کامل منتشر می‌ شوند. البته وب سایت کدال بهترین مرجع برای اطلاع رسانی های بازار سرمایه است و شما اطلاعات روز سهام ها را نیز می توانید از این مرجع معتبر پیگیری کنید، پس در مورد شفافیت نمی توان تفاوتی بین صندوق ها و سهام های عادی قائل شد.
  • زمان کافی : شما برای سرمایه گذاری در بازار بورس به شکل مستقیم، جدا از این که به دانش و آگاهی از بازار سرمایه و تحلیل بازار نیاز دارید، نیاز دارید تا از دانش خود برای پیدا کردن بهترین سهم و بهترین نقطه ورود و خروج به آن استفاده کنید که این امر مستلزم اختصاص زمان است؛ حال امکان دارد که سرمایه گذاری در بازار بورس شغل شما نباشد و فعالیت های زمان بر دیگری نیز در طول روز داشته باشید که به شما زمان کافی برای تحلیل و بررسی های لازم را ندهد! شاید در این شرایط، سرمایه گذاری مستقیم در بازار بورس نتواند برای شما بازدهی مناسبی داشته باشد و از طرفی تا حدی وقت شما را هم تلف کند، پس صندوق سرمایه گذاری در این شرایط می تواند گزینه مناسب تری محسوب شود.
  • شخصیت سرمایه گذاری : شما جزو آن دسته از افرادی هستید که دوست دارید از جزئیات هر کار سر در بیاورد و یا تنها نتیجه مثبت نهایی برایتان کافی است؟ باید مشخص کنید که دوست دارید با بازار بورس درگیر شوید و از دل این درگیری ها و زمان گذاشتن ها، سهام مناسب را برای خود پیدا کنید و با توجه به دانش تحلیل تکنیکال نیز بهترین قیمت برای خرید را مشخص کنید و سرمایه گذاری کنید یا خیلی حوصله بازار بورس و یا به صورت کلی جزئیات را ندارید و نمی خواهید که درگیر این گونه مسائل باشید و حتی نمی خواهید فکر خود را درگیر این موارد کنید! اگر از مواجه مستقیم با بازار بورس و سهام های مختلف و بررسی چند باره نمودارهای قیمتی سهام شرکت های مختلف در طول روز لذت می برید، با استفاده از سرمایه گذاری مستقیم در بورس سود بیشتری کسب خواهید کرد، لذت خواهید برد و چیزهای زیادی یاد خواهید گرفت ولی اگر به هر دلیل حوصله این موارد را ندارید، سرمایه گذاری غیر مستقیم (صندوق های سرمایه گذاری) می تواند گزینه مناسب تری برای شما باشد. (سرمایه گذاری در صندوق های سهامی)
  • مقدار سرمایه : این گزینه به سایر گزینه ها نیز ارتباط دارد؛ اگر سرمایه شما کم است، سرمایه گذاری مستقیم بهترین گزینه برای شماست، چرا که در بدترین حالت ممکن، اگر فرضا ۵۰ درصد هم ضرر کنید، بازهم پول زیادی را از دست نمی دهید و در مقابل اگر زرنگ باشید، در بین این ضررها، کلی تجربه به دست می آورد که می تواند زمینه ساز موفقیت های آتی شما در بازار سرمایه باشد؛ ولی اگر سرمایه شما زیاد است، دو حالت پیش روی شماست؛ چنانچه سرمایه تان زیاد است و تجربه و دانش کافی سرمایه گذاری در بورس را دارید، می توانید مستقیم سرمایه گذاری کنید یا در پرتفوی خود برای مدیریت ریسک، از صندوق های سرمایه گذاری استفاده کنید ولی اگر سرمایه تان زیاد است ولی هیچ آگاهی و تجربه ای از سرمایه گذاری در بازار بورس ندارید، به هیچ عنوان نباید مستقیم خرید و فروش سهام کنید، چرا که در این صورت سرمایه تان را به باد می دهید! در این شرایط صندوق های سرمایه گذاری و یا حتی شرکت های سبدگردان می توانند بهترین گزینه برای شما باشند.

حال که با توجه به این توضیحات، دریافته اید که سرمایه گذاری به صورت مستقیم یا از طریق صندوق های سرمایه گذاری برای شما مناسب تر است، در بخش بعدی در مورد هر کدام از این نوع سرمایه گذاری ها صحبت کرده ایم؛

۱٫ سرمایه گذاری مستقیم در بازار بورس

سرمایه گذاری در بورس به صورت مستقیم یعنی خودتان شخصا سهام خرید و فروش کنید و این کار احتیاج به دانش بالا از بازار و تحلیل تکنیکال و بنیادی دارد، وگرنه نتیجه خیلی خوبی برایتان به همراه نخواهد داشت و شما از بازار زده شده و کنار می روید! اما اگر دانش و اطلاعات کافی برای معامله سهام در بازار بورس را دارید، شخصا شروع به سرمایه گذاری کنید و افق زمانی سرمایه گذاری خود را در گام اول تعیین کنید؛ چرا که اگر هدفتان از سرمایه گذاری، بلندمدت باشد، باید سهام هایی را خریداری کنید که از ارزش ذاتی بالایی برخوردارند، سودآوری بالایی دارند و در حال حاضر زیر قیمت ذاتی خود معامله می شوند و در آینده می توانند به ارزش واقعی خود برسند و سود خوبی را بدین وسیله به دست آورید.

حتما بخوانید : اصول اولیه سرمایه گذاری در بورس


اما اگر دیدتان به سرمایه گذاری کوتاه مدت یا میان مدت است، بیشتر باید از تحلیل تکنیکال و قوانین آن برای ورود و خروج به یک سهم استفاده کنید، چرا که بعضا سهم های بلندمدتی زمان زیادی را می طلبند که باید سهامدار آن ها باشید و صبر کنید تا به ارزش ذاتی خود برسند ولی سهام های کوتاه مدتی، فرضا تنها به دلیل قرارگیری در یک الگوی صعودی و افزایش حجم خرید، می توانند افزایش قیمت را تجربه کنند و به نوعی شما در کف قیمتی خرید را انجام دهید و در سقف قیمتی که ممکن است ۱۰ درصد با کف قیمتی تفاوت قیمت داشته باشد، برای فروش اقدام می کنید و به سراغ موقعیتی دیگر در سهمی دیگر می روید.

در سرمایه گذاری به صورت مستقیم باید بدانید هدفتان از خرید چیست، چقدر قرار است صبر کنید و دوست دارید به چه میزان سودی دست پیدا کنید؛ سودهای بسیار بالا معمولا بلندمدت حاصل می شوند ولی سودهای اندک ولی تعداد بالا، از طریق نوسان گیری حاصل می شوند ولی به صورت کلی اگر دانش تکنیکال و تجربه بالایی از ترید در بازار ندارید، توصیه ما به شما سرمایه گذاری میان مدت و حتی بلندمدت در بورس و حتی سایر بازارهای مالی است.

سهام بهتر است یا صندوق سرمایه گذاری

چرا که نیاز به بررسی های روزانه ندارد، نگرانی و استرس جو بازار شما را اذیت نمی کند و باعث نمی شود تصمیمات اشتباه و احساسی بگیرید و سود خوبی را در صورت انتخاب سهم یا سهام های مناسب برای شما به همراه خواهد داشت اما این که چه استراتژی معاملاتی برای سرمایه گذاری مستقیم دارید، به خودتان بستگی دارد و باید در این زمینه خودتان، میزان مهارت و هدفتان را خیلی خوب بشناسید.

۲٫ خرید واحدهای صندوق های سرمایه گذاری مخلتف

صندوق های سرمایه گذاری انواع مختلفی دارند و همان طور که گفتیم، هر کدام از صندوق های سرمایه گذاری، ریسک خاصی را به سرمایه گذار تحمیل می کنند؛ برای مثال ریسک صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت، صفر است و سود تضمینی و مشخصی را در یک تاریخ مشخص به شما پرداخت می کند ولی از طرف دیگر، ریسک و سود صندوق سرمایه گذاری سهامی مشخص نیست و با توجه به این که دارایی های صندوق در سهام سرمایه گذاری می شود، ممکن است در یک ماه سود ۵۰ درصدی به دست آورید و در یک ماه نیز ۲۰ درصد ضرر کنید و این کاملا به روند بازار بورس و مهارت سبدگردان صندوق بستگی دارد که بتواند چه میزان سودی را در بازه های زمانی مختلف به ارمغان آورد و تا چه اندازه دارایی های صندوق را در زمان نزول بازار مدیریت کند.

حتما بخوانید : انواع صندوق های سرمایه گذاری در بورس


از طرف دیگر صندوق های سرمایه گذاری مختلط هستند که بخشی از پرتفوی خود را به بازار سهام و بخش دیگری را به اوراق درآمد ثابت اختصاص می دهند که بدین وسیله، ریسک سرمایه گذاری را تا حدودی کاهش می دهند ولی در زمان صعود بازار بورس نیز، سود شما به مراتب کاهش پیدا خواهد کرد، چرا که بخش کم تری از دارایی های صندوق در بازار سهام سرمایه گذاری شده است. صندوق های طلا نیز هستند که شما می توانید در صورت صلاحدید خود و روند مناسب برای طلا، وارد آن شوید و بدون دردسرهایی که می تواند طلا ایجاد کند، از این دارایی با ارزش سود بگیرید و واحدهای طلا را در قالب سهام در بورس خرید و فروش نمایید. در این بخش تصمیم داریم توضیح کوتاهی در مورد هر یک از صندوق های سرمایه گذاری به شما بدهیم تا دید شما نسبت به انواع صندوق های سرمایه گذاری در بورس بازتر شود؛

صندوق سرمایه‌ گذاری با درآمد ثابت : صندوق های درآمد ثابت جزو کم ریسک ترین صندوق های سرمایه گذاری هستند که ترکیب اصلی دارایی‌ آن ها اوراق مشارکت و اوراق بدهی می باشد. همچنین بخشی از این ترکیب را سپرده‌ های بانکی، گواهی سپرده بانکی و اوراق بهادار با درآمد ثابت تشکیل می‌ دهند که همین امر این صندوق ها را برای افراد ریسک گریز، مناسب می کند. صندوق های اعتماد، افران، سپر، همای، یارا، کمند و … از این دسته از صندوق ها به حساب می آیند که قابلیت معامله در بازار بورس را دارا می باشند. بهترین صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت ایران را اینجا بشناسید.

صندوق سرمایه‌ گذاری مختلط : صندوق‌ های مختلط، ریسک و بازدهی متوسطی دارند که ما بین صندوق‌ های سهامی و درآمد ثابت عمل می کنند. ترکیب دارایی‌ این صندوق ها گزینه‌ های گسترده‌ ای دارد و به عنوان یک بستر مناسب برای سرمایه‌ گذرای آسوده توسط سرمایه‌ گذاران گزینش می‌ شوند. صندوق های آسام، زیتون، ضمان، صنوین و … نیز از صندوق های سرمایه گذاری مختلطی هستند که در بازار بورس می توانید آن ها را معامله کنید.

صندوق سرمایه‌ گذاری سهامی : صندوق‌ های سهامی با ترکیب دارایی اصلی سهام‌ شان شناخته می‌ شوند و ریسک بیشتری نسبت به صندوق‌ های درآمد ثابت دارند ولی در مقابل، بازدهی مناسبی در قبال ریسک قابل پذیرش به سرمایه‌ گذاران ارائه می‌ دهند. برای مثال صندوق آگاس، پتروآگاه، دارایکم، انار، درسا، ارزش، هم وزن و … نیز از صندوق های سرمایه گذاری سهامی هستند که می توانید در بورس برای خرید و فروش آن ها اقدام کنید و در واقع صندوق های ETF به حساب می آیند.

صندوق سرمایه گذاری در طلا : صندوق های طلا دارایی های خود را در طلا سرمایه گذاری می کنند و شما واحدهای این صندوق ها را می توانید در بازار بورس خرید و فروش کنید و دیگر نیازی نیست نگران تقلبی بودن طلا، درست نبودن وزن آن و یا نگهداری امن آن باشید. برای مثال صندوق های طلا، عیار، زر، گوهر، زرفام، مثقال، کهربا و … از مهم ترین صندوق های سرمایه گذاری با پشتوانه طلا در بورس هستند که می توانید آن ها را از ساعت ۱۲ تا ۳ روزهای کاری مورد معامله قرار دهید. بهترین صندوق های طلا در بورس را اینجا معرفی کرده ایم؛

صندوق‌ سرمایه گذاری زمین و ساختمان : از آنجایی که حوزه مسکن همیشه یکی از جذاب‌ ترین گزینه‌ های سرمایه‌ گذاری به حساب می آید، ولی با توجه به قیمت‌ های موجود، سرمایه‌ گذاری در این بازار نیازمند مبالغ بالایی است. این صندوق ها، صندوق‌ هایی هستند که سرمایه‌ های کوچک افراد را برای انجام پروژه‌ های ساختمانی و ساخت‌ و ساز جذب می‌ کنند. بدین وسیله افراد با سرمایه‌ های خرد نیز می‌ توانند در پروژه‌ های بزرگ و درآمدزا سهیم شوند. برای مثال نمادهای صغرب، ارزش مسکن، نگین و … از اصلی ترین نمادهای این حوزه در بازار بورس به حساب می آیند.

صندوق سرمایه گذاری جسورانه : این صندوق‌ ها برای حمایت از ایده‌ ها و کسب‌ و کارهای نوآورانه راه اندازی شده اند و افراد می‌ توانند با سرمایه‌ گذاری در آن‌ ها، به رویای تعدادی کارآفرین جامه عمل بپوشانند. گوگل، آمازون و حتی دیجی کالا و اسنپ از نمونه پروژه‌ های موفقی به حساب می آیند که با این نوع سرمایه‌گذاری‌ ها رشد کرده‌ اند. البته که تعداد پروژه‌ هایی که با شکست روبرو شدند، قطعا به مراتب بیشتر است ولی نمونه‌ های موفق به اندازه ای سودآور هستند که زیان سایرین را جبران می کنند. برای مثال نمادهای رویش و سپهر در این حوزه فعالیت می کنند

صندوق های اهرمی : صندوق های اهرمی نوعی دیگر از صندوق های سرمایه گذاری هستند که بیشترین ریسک و سود را برای سرمایه گذار به همراه دارند؛ سازوکار این صندوق ها بدین شکل است که از دو سری واحدهای سرمایه گذاری ثابت و ممتاز برخوردارند که واحدهای ثابت مثل صندوق های درآمد ثابت عمل می کنند و سود واحدهای ممتاز در زمان صعود بازار سهام را تامین می کنند و واحدهای ممتاز نیز با صعود بازار، بازدهی بیشتر از شاخص به همراه دارند و با نزول بازار نیز بازدهی آن ها به مراتب ضعیف تر از شاخص خواهد بود و بیشتر نزول را تجربه می کنند.

حتما بخوانید : صندوق سرمایه گذاری اهرمی چیست؟


بنابراین این واحدها برای بازارهای صعودی و افراد ریسک پذیر بهترین گزینه ممکن به حساب می آیند. برای مثال صندوق های اهرم، توان و شتاب از صندوق های اهرمی بازار بورس هستند که امکان معامله دارند.

نکته : برای سرمایه گذاری در انواع صندوق های سرمایه گذاری، به nav یا همان ارزش واقعی هر واحد صندوق نسبت به دارایی هایش توجه فرمایید تا پولی که می دهید، مطابق با ارزش آن صندوق باشد، چرا که معمولا قیمت روز صندوق ها، به سمت nav یا همان ارزش واقعی هر واحد صندوق میل می کند و اگر صندوقی ۱۰۰۰ تومان ارزش دارد و ۹۷۰ تومان در حال معامله است، می تواند گزینه خوبی برای سرمایه گذاری باشد ولی در حالت عکس اگر قیمت روز واحدهای صندوق ۱۰۰۰ تومان باشد ولی nav آن ۹۷۰ تومان باشد، حداقل در کوتاه مدت نمی تواند بهترین گزینه برای معامله باشد.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، در این مطلب به این سوال که سهام بخریم یا صندوق سرمایه گذاری پاسخ جامعی دادیم.

همچنین اگر دوست دارید بدانید صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر شاخص چیست و چطور کار می کند، این مطلب بهترین راهنمای شماست؛

به نظر شما، سهام بهتر است یا صندوق سرمایه گذاری ؛ حتما نظرتان را در بخش دیدگاه ها بنویسید.

برای دوستانتان بفرستید: