Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر شاخص چیست {به زبان ساده}

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر شاخص چیست

اگر در بورس فعالیت کرده باشید، مطمئنا با صندوق های سرمایه گذاری آشنایی دارید؛ در این بین یکی از انواع این صندوق ها، صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر شاخص می باشد که پیش از اقدام به سرمایه گذاری در آن ها، باید دقیقا بدانید صندوق های سرمایه گذاری شاخصی چیست و چه ویژگی هایی دارد تا با دید درستی برای خرید واحدهای این نوع از صندوق ها اقدام نمایید. به همین خاطر در این مطلب به این پرداخته ایم که صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر شاخص چیست و به همین وسیله شما می توانید به سادگی همه چیز را درباره صندوق سرمایه گذاری شاخصی را یاد بگیرید، پس با کد بورسی تا انتها همراه بمانید؛

صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر شاخص

جالب است بدانید که صندوق های سرمایه گذاری مبتنی بر شاخص با هدف انطباق پرتفوی سرمایه‌ گذاری با شاخص بازار سهام ایجاد شده اند. یک صندوق سرمایه‌ گذاری شاخصی لزوما منابع خود را مطابق با الگوی تعیین‌ شده برای یکی از شاخص‌ های موجود در بازار، سرمایه گذاری می نماید. در نظر داشته باشید که شاخص مذکور می تواند شاخص‌ کل یا شاخص های دیگر بازار بورس ایران باشد. در این صندوق‌ ها فقط وقتی که معامله سهام ضرورت پیدا می کند که وجهی به خاطر ورود سرمایه‌ گذار جدید اضافه یا به دلیل خروج یک سرمایه‌ گذار کم گردد.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


مزیت اصلی صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری شاخصی را می توان هزینه‌ های نسبتا پایین آن‌ ها و همین طور حذف ریسک مدیریت صندوق‌ به حساب آورد. صندوق های سرمایه گذاری شاخصی به دنبال کسب سودی برابر با یکی از شاخص های بورسی هستند و هدف آن ها پیروی از یک شاخص مبنا است. مدیران این صندوق‌ ها سعی می کنند تا سبدی از اوراق بهادار با ترکیب و اوزان متناسب با یک شاخص مبنا را ایجاد کنند تا بر این اساس عملکردی مشابه با عملکرد آن شاخص داشته باشند.

در این نوع از صندوق‌ ها نقش مدیریت، یک نقش غیرفعال می باشد و تنها در راستای انطباق ترکیب وزن اوراق موجود در سبد با شاخص مبنا تلاش‌ هایی انجام می شود.‌ بزرگترین مزیت صندوق‌ های سرمایه گذاری مبتنی بر شاخص کاهش هزینه‌ های سبدگردانی و مدیریت صندوق است. به این خاطر که این نوع صندوق‌ ها نهایتا می بایست شبیه به شاخص کل بورس باشند، در هزینه‌ ها حداکثر صرفه‌ جویی را انجام می‌ دهند تا از متوسط شاخص کل کم ترین میزان انحراف را داشته باشند. همچنین در این صندوق‌ ها مدیریت نقشی غیرفعال دارد و ریسک مدیریت صندوق حذف خواهد شد، چرا که هدف مدیران دستیابی به سود نیست و آن‌ ها در تلاش اند تا وزن اوراق موجود به شاخص مبنا نزدیک باشد.

تفاوت صندوق شاخصی با سهامی چیست؟

ترکیب دارایی‌ های هر صندوق سرمایه‌ گذاری، استراتژی آن صندوق را نشان می دهد که از این جهت صندوق‌ های شاخصی بسیار شبیه به صندوق‌ های سهامی هستند. فرقی که صندوق های سهامی با صندوق های شاخصی دارند، در انتخاب سهام شرکت ها می باشد و این بدین معنی است که صندوق های شاخصی، معمولا سعی دارند سهام شرکت های بزرگ را خریداری نمایند.

این در حالی است که صندوق های سهامی، هر نوع سهامی را که به سوددهی بیشتر نزدیک باشند را در نظر می گیرند و میزان تاثیر آن سهام یا نماد بر روی شاخص را در نظر نمی گیرند. صندوق های سرمایه گذاری مبتنی بر شاخص، ۸۰ درصد فعالیت خود را بر روی خرید سهم یا سهام شاخص بازار تخصیص می دهند و مابقی فعالیت خود را بر خرید اوراق قرضه، سپرده هایی با درآمد ثابت و … سرمایه گذاری می نمایند.

انواع صندوق سرمایه‌ گذاری شاخصی کدامند؟

صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری مبتنی بر شاخص را می‌ شود طبق شاخصی که مبنا قرار گرفته است، دسته‌ بندی نمود. به عنوان مثال امکان دارد صندوقی مطابق با شاخص کل طراحی شود و صندوق دیگری مطابق با شاخص ۳۰ شرکت بزرگ بورس. دارایی صندوق‌ های شاخصی بر اساس دارایی‌ هایی انتخاب می‌ شود که شاخص موردنظر را تشکیل می دهند. به عنوان مثال چنانچه صندوقی بخواهد مطابق با شاخص کل بورس ایجاد شود، بایستی سراغ همان سهام های شاخص کل بورس برود.

حتما بخوانید : بهترین صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت


وزن هر سهم در میان دارایی‌ های صندوق هم طبق وزن آن سهم در شاخص کل تعیین خواهد شد و این بدین معنی است که چنانچه تغییرات قیمت سهمی تاثیر زیادی بر تغییرات شاخص کل داشته باشد، وزن آن در سبد دارایی‌ های صندوق می بایست بیشتر باشد. صندوق‌ های شاخصی مدت هاست که در بازارهای سهام فعالیت می کنند.

به عنوان مثال در بازار سهام نیویورک، صندوق‌ هایی بر مبنای شاخص داوجونز و نزدک فعالیت می نمایند. در ایران هم چند وقتی می شود که صندوق‌ هایی از این نوع تشکیل شده است که تعدادی از آن‌ ها طبق شاخص کل و برخی از آن ها نیز بر مبنای شاخص‌ های دیگری مثل شاخص ۳۰ شرکت بزرگ ایجاد شده اند که پیش تر هم اشاره ای به این موضوع داشتیم.

ویژگی های صندوق سرمایه گذاری شاخصی

۱) در این صندوق‌ ها مدیریت نقشی غیرفعال دارد و ریسک مدیریت صندوق حذف می گردد، چرا که هدف مدیران دستیابی به سود نیست و آن‌ ها بیشتر در تلاش هستند تا وزن اوراق موجود به شاخص‌ مبنا نزدیک باشد.

۲) شاخص های سرمایه گذاری بسیاری وجود دارند که عملکرد آن ها با حداقا نوسان، که مدن ها کلید سرمایه گذاری موفق بود، است. چنانچه شاخص شما بتواند نرخ نوسانش را پایین نگه دارد، آن گاه شما بهترین فرصت برای افزایش سود در مدت طولانی در قیاس با چیدن سبد سرمایه گذاری و انباشتن آن با چندین دارای تک، دارید.

۳) یک مدیر فعال با تخصص در سرمایه گذاری و شناخت کافی از بازار می تواند نه تنها از سبد سرمایه گذاری شما محافظت نماید، بلکه بازدهی فراتر از بازار را نیز برای سرمایه گذاران به دنبال داشته باشد. ولی در حقیقت تنها تعداد معدودی از مدیران هستند که توانسته اند به صورت پیوسته و در طول سال ها این کار را انجام دهند.

۴) صندوق های سرمایه گذاری مبتنی بر شاخص، گونه ‌ای از طرح ‌های سرمایه ‌گذاری جمعی به حساب می آیند که در آن ها، سبد سرمایه ‌گذاری به نوعی آینه تمام نمای شاخص بازار بورس است. مزایای این صندوق ها به صورت معمول کم هزینه بودن، کم ریسک بودن به علت تنوع سبد سهام و مزایای مالیاتی آن هاست.

در این صندوق‌ ها معامله سهام تنها وقتی ضرورت پیدا خواهد کرد که وجهی به ‌واسطه ورود سرمایه ‌گذار جدید اضافه یا به علت خروج یک سرمایه‌ گذار کم شود. مزیت اصلی صندوق‌ های سرمایه ‌گذاری مبتنی بر شاخص، کاهش ریسک و هزینه هاست. در بلندمدت صندوق های سرمایه گذاری مبتنی بر شاخص به نسبت دیگر صندوق های سرمایه گذاری مشترک عملکرد مناسب تری را به همراه داشته باشد.

۵) این ریسک وجود دارد که با کاهش قیمت این اوراق دارایی‌ های صندوق کاهش یابد و طبیعتا سرمایه افرادی که در این صندوق‌ ها سرمایه‌گذاری کرده اند هم کاهش پیدا خواهد کرد. البته شاید این موضوع از نظر بسیاری از سرمایه گذاران، موضوع خاصی نباشد، چرا که بیشتر سرمایه‌ گذاری صندوق های شاخصی بر روی اوراق بهادار بازار بورس است و این بازار وابسته به عوامل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی می باشد.

حتما بخوانید : تفاوت صندوق سرمایه گذاری با بانک


همچنین این امکان وجود دارد که واحدهای سرمایه‌ گذاری در این صندوق‌ ها به علت نوسانات عرضه و تقاضا موجود در بازار تغییر نماید و این بدین معنی است که با قیمت پایین‌ تر و یا بالاتر از قیمت اصلی واحدها قرار گیرد. انعطاف این صندوق‌ ها در شرایط گوناگون بازار بسیار کم تر از دیگر صندوق‌ های سهامی است که این امر می تواند در نوسانات بازار به ضرر سهامداران این صندوق‌ ها باشد. بنابراین بهتر است پیش از انتخاب صندوق شاخصی مورد نظر، بازده آن‌ ها را با یک دیگر مقایسه نمایید تا بتوانید بهترین گزینه را برای خود انتخاب نمایید که بیشترین سود را در طول زمان برای شما به همراه داشته باشد.

صندوق سرمایه گذاری شاخصی برای چه افرادی مناسب است؟

جالب است بدانید که ریسک سرمایه‌ گذاری در صندوق‌ های مبتنی بر شاخص از ریسک سرمایه‌ گذاری در صندوق‌ های سهامی کم تر است و نسبت به دیگر انواع صندوق‌ ها میزان مشارکت بیشتری در خرید سهام دارد، از همین روی این نوع صندوق‌ ها بیشتر مورد توجه افرادی قرار می‌ گیرد که به سرمایه‌گذاری مطمئن در بازار بورس تمایل دارند. سرمایه‌ گذاری در صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری بیشتر مورد توجه افرادی است که علاقه‌ مند به سرمایه گذاری در بازارهای سرمایه هستند، ولی وقت کافی به منظور بررسی دائمی بازار را نداشته و یا تجربه کافی برای ورود مستقل به بازار را نخواهند داشت. صندوق‌ های سرمایه گذاری به این علت که به وسیله افراد متخصص و با تجربه در این زمینه اداره می‌ شوند، برای سرمایه گذاری کم ریسک تر و مطمئن تر افراد، مناسب تر می باشند.

از طرف دیگر نخستین گام برای پاسخ به این سوال این است که خود را سنجش ریسک کنیم تا دریابیم که جزو چه دسته افرادی در سرمایه گذاری هستیم؛ آیا ریسک پذیر هستیم و یا ریسک گریز؟ و در گام بعدی است کهب اید علاقمندی خود را در نظر بگیریم. افرادی هم هستند که علاقه ورود به بازارهای دارایی متنوع و شناخته شده‌ ای مثل خرید سهام همین شرکت‌ های شاخص‌ ساز را دارند، ولی نه دانش کافی دارند و نه وقت برای تحلیل و بررسی. به این گروه از افراد توصیه می شود که با انتخاب صندوق شاخصی و استفاده از اعضای متخصص و ارکان صندوق مجربی که مثل هر صندوق سرمایه گذاری دیگر در این صندوق هم حضور دارند، مسیر را برای خود هموار نمایند و بدون دغدغه داشتن وقت و دانش کافی، به سادگی فرآیند سرمایه گذاری خود را آغاز نمایند.

صندوق سرمایه گذاری شاخصی

بررسی مزیت های صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر شاخص می تواند بهانه خوبی برای شروع سرمایه گذاری در این نوع صندوق ها باشد. در مورد صندوق‌ های شاخصی باید در نظر داشتهب اشید که این صندوق ها همواره در تلاشند تا بازدهی خود را به یکی از شاخص‌ های بورس گره بزنند. بعضی این کار را با شاخص کل انجام می‌ دهند و بعضی دیگر خود را به شاخص هم وزن متصل می‌ کنند، ولی در این بین باید تفاوت شاخص هم وزن و شاخص کل را بدانید. در این راستا باید گفت که شاخص کل به شرکت‌ های بزرگ وابسته است و نوسان شرکت‌ های بزرگ تاثیر بسیاری بر روی آن ها خواهد گذاشت.

حتما بخوانید : ترکیب دارایی صندوق سرمایه گذاری چیست؟


ولی در مقابل و در شاخص هم وزن، شاخص به تمامی شرکت‌ های بورسی وزن یکسانی می دهد، از همین روی صندوق‌ های شاخصی مبتنی بر شاخص کل بیشتر به شرکت‌ های شاخص‌ ساز برای سرمایه گذاری علاقه دارند، ولی صندوق‌ های مبتنی بر شاخص هم وزن احتیاجی نیست تا صرفا روی شاخص‌ سازها تمرکز نمایند، به این خاطر که تمامی شرکت ها از وزن یکسانی برخوردار هستند. شاخص هم وزن به علت این که وزن یکسانی به کل شرکت‌ ها می‌ دهد، وضعیت بورس را بهتر از شاخص کل نشان می‌ دهد و شاخص بهتری برای سنجش آن محسوب می شود.

نحوه سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر شاخص

برخی از صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری به صورت ETF در فعالیت اند و این بدین معنی است که به صورت سهام در بازار بورس عرضه خواهند شد. شما قادرید با مراجعه به سایت کارگزاری مورد نظر خود، برای دریافت کد بورسی و سرمایه گذاری در این صندوق‌ ها اقدام کنید. برخی دیگر از صندوق‌ های شاخصی نیز به حالت عادی در اختیار کاربران قرار می گیرند. به منظور سرمایه گذاری در این صندوق‌ ها باید از طریق دفتر نمایندگی آن‌ ها و یا وبسایت رسمی‌ آن ها برای گشایش حساب اقدام کنید.

نکات مهم درباره صندوق سرمایه گذاری شاخصی

  • مزایای این صندوق ها به صورت معمول کم هزینه بودن، کم ریسک بودن به علت تنوع سبد سهام و مزایای مالیاتی آن هاست.
  • در بلندمدت صندوق های سرمایه گذاری مبتنی بر شاخص به نسبت دیگر صندوق های سرمایه گذاری مشترک عملکرد به مراتب بهتری از خود نشان داده اند.
  • صندوق های سرمایه گذاری شاخصی در واقع گونه ‌ای از طرح ‌های سرمایه ‌گذاری جمعی به شمار می روند که در آن ها، پرتفوی سرمایه ‌گذاری به نوعی آینه تمام نمای شاخص بازار بورس محسوب می شود.
  • در این صندوق‌ ها معامله سهام تنها زمانی ضرورت پیدا خواهد کرد که وجهی به ‌واسطه ورود سرمایه ‌گذار جدید اضافه یا به دلیل خروج یک سرمایه‌ گذار کسر شود.

نتیجه گیری و کلام پایانی

همان طور که گفتیم، دارایی‌ های این صندوق‌ ها به شکلی اختصاص داده می‌ شوند که بازدهی برابر شاخصی خاص را برای تمامی سرمایه گذاران به همراه داشته باشد. به عنوان مثال چنانچه قصد داشته باشید همگام با شاخص کل بورس پیش بروید و به آن نزدیک باشید، صندوق مورد نظر سهام شرکت‌ هایی که بیشترین اثر را بر شاخص کل دارند، خریداری و نگهداری می کند. البته این را هم باید در نظر داشته باشید که این صندوق‌ ها تنها مختص شاخص‌ های بورسی نیست و شما عزیزان قادرید مطابق شاخص صنایع، طلا یا سایر بازارهای سرمایه‌ گذاری نیز سودهای بسیار خوبی را کسب کنید.

هدف اصلی صندوق‌ های مبتنی بر شاخص این است که مطابق با یک شاخص مبنا در حرکت باشند و نهایتا یک پرتفوی بورسی متناسب با شاخص در بازار تشکیل دهند. نکته شایان ذکر دیگر این که صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر شاخص نسبت به صندوق‌ های سهامی ریسک کم تری به همراه دارند و به همین دلیل گزینه مناسبی برای یک سرمایه‌ گذاری مطمئن تر به حساب می آیند که افراد ریسک گریز می توانند سود بیشتری را در عین حال که ریسک کم تری را متقبل می شوند، به دست آورند.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، همه چیز درباره صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر شاخص را در این مطلب به زبان ساده آموزش دادیم.  

همچنین اگر دوست دارید بدانید صندوق سرمایه گذاری مختلط چیست و چطور کار می کند، توصیه می کنم حتما این مطلب را با دقت بخوانید.

حال که می دانید صندوق سرمایه گذاری شاخصی چیست، فکر می کنید برای سرمایه گذاری مناسب است؟

برای دوستانتان بفرستید: