برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

بهترین صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت ایران در حال حاضر

بهترین صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت ایران در حال حاضر رو میشناسی؟ صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت چیست؟ صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت در واقع آن دسته از صندوق های سرمایه گذاری هستند که سود تضمینی دارند و افراد حقیقی و حقوقی می توانند برای خرید آن ها اقدام کنند و جالب است بدانید که سیاست سوددهی صندوق ‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت معمولا پرداخت سود بصورت ۱ ماهه یا ۳ ماهه است و میتوان گفت که ریسک سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری با درامد ثابت بسیار پایین و سود آن تضمین شده است. لذا شناخت بهترین صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت که سود بیشتری را در زمان کمتری به سرمایه گذار بدهد، قطعا می تواند در روند سودآوری شما موثر باشد. بنابراین اگر دوست دارید که بهترین صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت در حال حاضر را بشناسید و بدانید که صندوق های سرمایه گذاری چند درصد سود میدهند این مطلب بهترین راهنمای رایگان شماست.

بهترین صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت

این که صندوق سرمایه گذاری چیست را در مطالب قبلی بررسی کردیم و در این مطلب بیشتر قصد داریم صندوق سرمایه گذاری با سود ماهانه و دوره ای درآمد ثابت را مورد بررسی قرار دهیم. این نوع صندوق ‌ها معمولا ۹۰ درصد از دارایی ‌های خود را در اوراق مشارکت، سپرده بانکی، گواهی سپرده بانکی و دیگر اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه گذاری می‌ کنند. باقیمانده دارایی ‌های صندوق نیز به اختیار مدیر صندوق تا سقف ۱۰ درصد در بورس و صرف خرید سهام می‌ شود. یک صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت مناسب برای افرادی است که ریسک پذیری پایینی دارند، به خاطر این که بیشتر سرمایه آن در دارایی ‌های با درآمد ثابت سرمایه گذاری شده است. همچنین اغلب صندوق ‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت یک حداقل سود تضمین شده دارند.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


این صندوق‌ ها در دوره‌ های از پیش معین شده که به عنوان مثال ماهیانه یا ۳ ماه یکبار است، به سرمایه‌ گذاران خود سود می پردازد. امکان نقد شوندگی آنها نیز بالاست. یعنی شما به راحتی می ‌توانید واحد‌های صندوق خود را به پول نقد تبدیل کنید. همچنین بیشتر این صندوق ‌ها یک رکن به نام ضامن نقد شوندگی دارند. رکن صندوق عمدتا یک نهاد مالی معتبر است و ضامن نقدشوندگی صندوق به حساب می آید. این ضامن موجب آسودگی خاطر بیشتری برای سرمایه گذاران می ‌شود. در نهایت اینکه این صندوق ‌ها معمولا بازدهی بیشتری نسبت به بانک دارند، بنابراین برای افراد کم ریسک که پول خود را در بانک نگهداری می ‌کنند، گزینه جذابی برای سرمایه گذاری با ریسک پایین به حساب می آید.

صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت چیست؟

بسیاری از افراد به علت های گوناگونی مانند کمبود وقت، نداشتن اطلاعات کافی در مورد فرصت ‌های سرمایه گذاری موجود و مواردی از این دست، به تنها گزینه‌ ای که برای پس ‌انداز پول خود فکر می ‌کنند، بانک است، لذا فرصت کسب بازده ‌های بیشتر را از دست می ‌دهند. یکی از ابزارهایی که این فرصت را در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌ دهد، صندوق ‌های سرمایه گذاری می باشد. این صندوق ‌ها برای افرادی که می خواهند به صورت غیر مستقیم در بورس سرمایه گذاری نمایند یا این که زمان و اطلاعات کافی برای سرمایه گذاری مستقیم را ندارند مناسب است. با این کار، سرمایه گذار امکان دستیابی به بازدهی‌ بالاتر از سود بانکی را کسب خواهد کرد. یک صندوق سرمایه گذاری، مجموعه ‌ای از سهام، اوراق مشارکت و دیگر اوراق بهادار است. می ‌توانید آن را به صورت شرکتی در نظر بگیرید که افراد گوناگون، پول‌ های خود را روی هم می‌ گذارند و در سبدی از اوراق بهادار سرمایه گذاری می ‌نمایند.

انواع صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت 

  1. صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت با تضمین سود
  2. صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت با پیش بینی سود

صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت به نسبت سرمایه ای که جذب می کنند اوراق بهاداری به نام واحد سرمایه گذاری منتشر کرده و به نام سرمایه گذاران صادر می کنند. به بیانی دیگر واحد های سرمایه گذاری مثل سهام آن صندوق است که بیانگر میزان دارایی هر سرمایه گذار در آن صندوق می باشد. قیمت هر واحد سرمایه گذاری معمولا در زمان آغاز به کار یک صندوق ۱۰۰٫۰۰۰ تومان در نظر گرفته می شود.

دوره های پرداخت سود در صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت می تواند ۱، ۳، ۶ و ۱۲ ماهه باشد که با توجه به این موضوع، بهترین زمان ابطال صندوق سرمایه گذاری برای هر کدام از صندوق های مختلف، متفاوت است، برای مثال چنانچه دوره پرداخت سود یک صندوق ۳ ماهه باشد، در طول این مدت قیمت هر واحد سرمایه گذاری آن صندوق طبق عملکرد مدیر صندوق تغییر می کند و به فرض به ۱۰۵٫۰۰۰ تومان افزایش پیدا می کند. در سررسید ۳ ماه مبلغ ۵۰۰۰ تومان سود این دوره به عنوان سود نقدی به سرمایه گذار پرداخت شده و قیمت هر واحد سرمایه گذاری مجددا ۱۰۰٫۰۰۰ تومان خواهد شد و این چرخه تا زمانی که آن صندوق در حال فعالیت می باشد ادامه دارد.

روش های کسب سود در صندوق سرمایه گذاری با سود ماهانه

پرداخت سود دوره ای : حائز اهمیت ترین مزیت صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت رویه پرداخت سود دوره ای در آنهاست. ساز و کار این صندوق ها به شکلی است که طبق مندرجات موجود در اساس نامه و امیدنامه سود حاصله از سرمایه گذاری ها به صورت ماهیانه، ۳ ماهه، ۶ ماهه و یا یک ساله به سرمایه گذاران پرداخت می شود. در بعضی از صندوق های با درآمد ثابت در طول سال سود علی الحساب پرداخت می شود و سود نهایی سالانه در انتهای یک سال مالی به سرمایه گذاران پرداخته می شود.


حتما بخوانید : نحوه شناسایی سهام ارزشمند در بورس


رشد ارزش واحدهای سرمایه گذاری : در صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت، سرمایه گذاران با توجه به توان مالی خود تعدادی از واحدهای سرمایه گذاری صندوق مورد نظر را به قیمت روز خریداری می کنند. تعداد واحدهای سرمایه گذاری خریداری شده  به شرط عدم خرید واحدهای جدید یا فروش تعدادی از واحدهای سرمایه گذاری به وسیله سرمایه گذار ثابت می باشد و ارزش یا قیمت آن واحدهای سرمایه گذاری است که افزایش یا کاهش می یابد و به سود یا زیان سرمایه گذاران منتهی می شود. چنانچه سرمایه گذاری قبل از موعد پرداخت سود دوره ای صندوق تصمیم به فروش واحدهای سرمایه گذاری خود داشته باشد به قیمت روز می تواند تمام یا تعدادی از واحدهای سرمایه گذاری را به فروش رساند. قیمت روز طبق عملکرد مدیر صندوق می تواند بالاتر یا پایین تر از قیمت خرید باشد.

سود صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری با درآمد ثابت چقدر است؟ 

این سوال جزو سوالات پرتکرار افرادی است که قصد سرمایه ‌گذاری در این صندوق ‌ها را دارند. برای این سوال نمی ‌توان یک پاسخ مشخص و ثابت در نظر گرفت، دلی آن نیز به عملکرد متفاوت صندوق ‌ها و در نهایت بازدهی متفاوت سود صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری با درآمد ثابت است، با این وجود می‌ توان چندین عامل تاثیرگذار در میزان موفقیت این صندوق ‌ها را ذکر کرد، از جمله :

وضعیت بازار سرمایه : این صندوق ‌ها قسمت کمی از دارایی‌ های خود را در بازار بورس سرمایه ‌گذاری می ‌کنند، لذا روند و شرایط این بازار نیز می‌ تواند بر عملکرد آنها موثر باشد.

نحوه و عملکرد مدیریت : مقایسه صندوق‌ های سرمایه ‌گذاری درآمد ثابت یا دیگر صندوق ‌ها با یکدیگر، نشان می ‌دهد که نحوه مدیریت آنها تاثیر بسیاری در میزان سوددهی ‌آن ها دارد. بسیاری از این صندوق‌ ها وابسته به کارگزاری ‌های بورسی؛ شرکت ‌های سرمایه‌گذاری یا افراد تاثیرگذار در اکوسیستم بازار هستند.

سابقه و خوشنامی صندوق : صندوق‌ های درآمد ثابت بورسی از دهه ۸۰ در بازار سرمایه حضور دارند. بعضی از آن ها دارای سابقه بلندتر و خوشنام ‌تر هستند، لذا طبیعی است که سرمایه بیشتری به سمت خود جذب کرده و بازدهی بهتری داشته باشند.

قوانین و بخشنامه‌ ها : مقررات و بخشنامه ‌های صادره از جانب سازمان بورس یا دیگر نهادهای دولتی نیز می ‌تواند بر عملکرد این صندوق ‌ها موثر باشد، برای مثال بعضی مواقع سازمان بورس میزان سرمایه ‌گذاری صندوق‌ های درآمد ثابت در بازار بورس را کاهش یا افزایش می‌ دهد و همین موضوع بر سودآوری آنها تاثیر خواهد گذاشت.


حتما بخوانید : نحوه شناسایی سهام ارزشمند در بورس


نکته مهم : با این حال در حال حاظر باید بدانید بازدهی صندوق‌ ها یک عدد یکسان و ثابت نیست، لذا شما باید به دنبال بهترین صندوق سرمایه‌ گذاری با درآمد ثابت باشید. در این راستا نیاز است که شما به عنوان سرمایه‌گذار، در درجه اول حتما مدیران، دست‌ اندرکاران صندوق، میزان سابقه و خوشنامی آن ها را از پیش بشناسید. در ادامه با استفاده از داده‌ ها و اطلاعات مربوطه، دست به مقایسه بزنید. به صورت کلی مقایسه صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری درآمد ثابت نشان می ‌دهد که سود سالیانه این صندوق ‌های از عددی بین ۸۰ درصد تا ۲۰ درصد در نوسان است. با این وجود بیشتر آن ها بازدهی بین ۳۰ تا ۴۰ درصد دارند.

حداقل سرمایه گذاری در صندوق های درآمد ثابت چقدر است؟

برای شروع بایستی با مفهوم واحد سرمایه‌ گذاری و یا یونیت که کوچک ترین جز سرمایه ‌گذاری در یک صندوق سرمایه ‌گذاری با درآمد ثابت است، آشنا شویم. هر واحد سرمایه ‌گذاری قابل خرید و فروش است و قابیت های مشابهی با سهام در شرکت ‌ها دارد. یعنی امکان دارد ارزش هر واحد سرمایه ‌گذاری در بازه‌ های گوناگون تغییر کند. به منظور استفاده از مزایای صندوق سرمایه‌ گذاری با درآمد ثابت باید حداقل یک واحد سرمایه ‌گذاری تهیه کرد. عمدتا قیمت هر واحد سرمایه ‌گذاری در صندوق‌ های با درآمد ثابت غیر قابل معامله در بورس حدود ۱۰۰ هزار تومان است.

ویژگی های بهترین صندوق های سرمایه گذاری

این که در کدام صندوق سرمایه گذاری کنیم با توجه به شرایط سرمایه گذاری و سوددهی هر صندوق و روحیات و انتظارات هر فرد از صندوق متفاوت است ولی به صورت کلی می توان گفت؛

  • نوع صندوق انتخابی با روحیات و میزان ریسک پذیری شما مطابقت داشته باشد.
  • برای اطمینان بیشتر می ‌توانیم صندوقی را انتخاب کنیم که دارای ضامن نقدشوندگی باشد.
  • اگر بدنبال دریافت سود ماهیانه هستیم، سعی کنیم صندوقی را انتخاب کنیم که پرداخت سود دوره‌ ای داشته باشد.
  • نوع صندوق و مقدار سرمایه گذاری، با توجه به بازه سرمایه گذاری شما کوتاه مدت یا بلند مدت و شرایط اقتصادی جامعه انتخاب شود.
  • برای انتخاب بهترین صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت در بورس ، صندوق ‌های مختلف را با یکدیگر و با بانک و شاخص بورس مقایسه کنیم.

پرسودترین صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت

نکات مهم درباره صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت

  • تمامی افراد بالای ۱۸ سال می ‌توانند برای سرمایه ‌گذاری در صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری با درآمد ثابت صندوق اقدام نمایند و برای این کار می ‌توان به دفاتر صندوق سرمایه‌ گذاری مراجعه و واحد سرمایه‌ گذاری تهیه کرد. همچنین برخی از صندوق‌ های با درآمد ثابت امکان خرید و فروش واحدها بصورت آنلاین را برای افراد فراهم کرده‌ اند که از طریق سایت صندوق می ‌شود واحد سرمایه ‌گذاری خرید. پیشنهاد میشود برای اطلاع دقیق از شرایط سرمایه گذاری صندوق، نحوه محاسبه سود صندوق های سرمایه گذاری و … به سایت صندوق مراجعه کنید.
  • سرمایه‌ گذاری در صندوق ‌های سرمایه ‌گذاری هم مثل صندوق ‌های بانکی، معاف از مالیات است.
  • امنیت صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری با درآمد ثابت در بازار بی ‌ثبات امروزه اهمیت خاصی دارد که فرصت مناسبی را برای سرمایه ‌گذاران کم ‌ریسک مهیا کرده است.
  • به منظور سرمایه گذاری در این نوع صندوق ‌ها نیز به صورت مراجعه حضوری و درخواست صدور واحد صورت می پذیرد یا می‌ توان واحدهای آن را به صورت آنلاین در بورس خرید و فروش کرد.
  • در پاسخ به این سوال که مزایای صندوق های سرمایه گذاری چیست می توان گفت؛ ریسک کم، حفظ ارزش سرمایه در مقابل تورم و پرداخت سودی ثابت که معمولا بیشتر از سود پرداختی توسط بانک ‌ها است از مهم ترین مزایای سرمایه گذاری در بهترین صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت است.
  • به این منظور که این اوراق جذابیت لازم را نزد سرمایه گذاران داشته باشند معمولا نرخ سودی بالاتر از سپرده‌ های بانکی دارند و عموما دارای سودی ۳ الی ۴ درصد بالاتر از سپرده‌ های بانکی و از طرفی تضمین شده هستند و این موضوع موجب می شود تا بسیاری از سرمایه گذاران به این اوراق جذب شوند.
  • مزیت صندوق ‌های درآمد ثابت برای فعالین بورسی این است که در صورت خرید واحد های سرمایه گذاری صندوق قابل معامله در بورس، می توانید واحدهای این نوع صندوق‌ ها در بورس درست مانند یک سهم خرید و فروش کنید.
  • صندوق‌ های سرمایه ‌گذاری با درآمد ثابت از نظر نقد شوندگی و از نظر بازدهی از سرمایه گذاری بانکی بالاتر است و می ‌توانیم در هر زمان که شرایط بهتر شد، با ابطال واحدها اقدام به سرمایه ‌گذاری در دیگر بازارها کنیم.
  • سرمایه گذاران می توانند به منظور اطلاع از نحوه عملکرد صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت و انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت کارنامه صندوق در سال‌ های پیش و میزان بازدهی آن را مورد بررسی قرار دهند.
  • حداقل و حداکثر سپرده در این صندوق ‌ها با هم متفاوت است و مبلغی در نظر گرفته می ‌شود که هر صندوق تا آن حد می ‌تواند سرمایه جذب کند، ولی عمدتا حداقل سرمایه گذاری، خرید یک واحد به ارزش ۱۰۰ هزار تومان است.

پرسودترین صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت

چنانچه قصد دارید بهترین صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت را پیدا کنید، از بهترین صندوق های درآمد ثابت می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. صندوق مشترک اندیشه فردا باسابقه ‌ای ۷ ساله و بتای ۰٫۰۳ توانسته بیش از ۳۳۰ درصد بازدهی داشته باشد.
  2. صندوق مشترک صنعت و معدن با بیش از ۱۱ سال سابقه و بتای ۰٫۰۵ چیزی حدود ۳۸۵ درصد سودآوری داشته است.
  3. صندوق حکمت آشنا ایرانیان با داشتن ۱۰ سال سابقه و بتای ۰٫۰۱ چیزی بیش از ۳۴۰ درصد بازدهی از خود نشان داده است.

نتیجه گیری و کلام آخر

صندوق ‌های سرمایه ‌گذاری با درآمد ثابت نوعی سرمایه‌ گذاری کم ریسک به حساب می اید که سودی بیشتر از سپرده‌ های بانکی دارد. افراد برای استفاده از مزایا این صندوق‌ ها می ‌توانند با مطالعه سابقه آن ‌ها در گذشته صندوق مورد نظر خود را انتخاب نمایند. آیا شما فرد ریسک پذیری نیستید؟ چنانچه این‌ گونه است سرمایه ‌گذاری در صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت یکی از بهترین گزینه‌ ها برای شما می‌ باشد، ولی چنانچه شما فردی هستید که همیشه به دنبال ریسک و تجربه ‌های جدید میباشید، بهتر است با صندوق‌ های سرمایه گذاری سهامی آشنا بشوید.

یکی از حائز اهمیت ترین مزایای صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت این است که نقد شوندگی آن ها بالاست و نکته قابل توجه این که اکثر این صندوق ها یک رکن به نام ضامن نقد شوندگی دارند که معمولا این نهاد یک نهاد مالی معتبر می باشد که این ضمانت موجود موجب می شود تا سرمایه گذاران با آرامش بیش تری سرمایه گذاری نمایند.

امیدوارم فهمیده باشید صندوق سرمایه گذاری چیست و بهترین صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت را چطور باید شناسایی و در آن سرمایه گذاری کرد.

تا به حال شده به مقایسه صندوق های سرمایه گذاری بپردازید تا بدانید کجا با سرمایه خود می توانید بیش ترین سود را در کمترین زمان ببرید؟ (حتما تجربیاتتون رو بنویسید تا دیگران هم استفاده کنند)

برای دوستانتان بفرستید: