Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
صندوق سرمایه گذاری مختلط چیست + راهنمای رایگان سرمایه گذاری

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

صندوق سرمایه گذاری مختلط چیست + آموزش سرمایه گذاری گام به گام

آیا می دانید صندوق سرمایه گذاری مختلط چیست و چطور می توان برای سرمایه گذاری در آن اقدام کرد؟ صندوق سرمایه گذاری مختلط در واقع یکی از انواع صندوق های سرمایه گذاری است که فعالیت عمده آن در بازار بورس است و مقادیر اندکی هم در بانک و اوراق مشارکت و سپرده های بانکی فعالیت می کند. این که صندوق سرمایه گذاری مختلط چیست و چطور یک شخص می تواند برای سرمایه گذاری در این صندوق ها اقدام کند را قصد داریم در این مطلب آموزشی به زبان ساده مورد بررسی قرار دهیم و همچنین عنوان کنیم که مزایا و معایب سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری مختلط چیست و آیا برای ما با توجه به میزان ریسک پذیری و سودی که از سرمایه گذاری انتظار داریم، مناسب است یا بهتر است در صندوق های دیگر و یا حتی بازارهای مالی دیگر فعالیت داشته باشیم، پس اگر شما هم دوست دارید بدانید صندوق سرمایه گذاری مختلط چیست و چطور کار می کند، این مطلب به شما کمک شایانی خواهد کرد.

صندوق سرمایه گذاری مختلط چیست ؟

صندوق‌‌ های مختلط، نوعی صندوق سرمایه‌ گذاری مشترک به حساب می آیند که نسبت تقریبا مساوی از دارایی را در سهام و اوراق با درآمد ثابت سرمایه گذاری می ‌کنند. ریسک این صندوق‌ ها نیز نسبت به صندوق ‌های سهامی کم تر می باشد و در عین حال معمولا بازده بالاتری از سپرده‌ های بانکی و صندوق ‌های با درآمد ثابت برای سرمایه گذاران خود به ارمغان می آورند. در حقیقت می ‌توان صندوق‌ های مختلط را حد میانی صندوق ‌های سهامی و صندوق ‌های با درآمد ثابت به ‌لحاظ ریسک و بازده احتمالی مورد انتظار به حساب آورد.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


جالب است بدانید که صندوق های مختلط معمولا بین حداقل ۴۰ و حداکثر ۶۰ درصد منابع خود را اوراق با درآمد ثابت و سپرده های بانکی نگه داری می ‌کنند و اجازه دارند الباقی وجوه را تا سقف ۶۰ درصد در ترکیبی از سهام و حق تقدم سهام سرمایه گذاری کنند. به صورت کلی می توان گفت که سرمایه ‌گذاری در صندوق‌ های مختلط برای افرادی که به دنبال کسب بازدهی بالاتر از سود بانکی و البته حصول اطمینان نسبی از عدم زیان در سرمایه گذاری خود هستند، بهترین گزینه ممکن به حساب می آید. این صندوق‌ ها برای سرمایه ‌گذاران حقیقی و حقوقی مناسب ‌تر است که می خواهند حداقل ۱ سال در بازار سرمایه سرمایه‌ گذاری نمایند.

یکی از حائز اهمیت ترین امکانات صندوق سرمایه گذاری مختلط این است که دو اصل خوب و مفید از صندوق های سهامی و درآمد ثابت را در بر دارد و مناسب افرادی که سود معقول و ریسک کم میخواهند است. این را نیز باید در نظر داشت که در زمان رکود اقتصادی، سرمایه ‌گذاران در این صندوق ‌ها به علت ترکیب همزمان اوراق درآمد ثابت و سهامی، زیان کمتری نسبت به صندوق ‌های سهامی و در صورت رونق اقتصادی و رشد بازار بورس، سود بالاتری نسبت به صندوق های با درآمد ثابت را برای سرمایه گذاران خود به همراه خواهند داشت.

نحوه سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری مختلط

به منظور سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری مختلط هر فرد بالای ۱۸ سال قادر است اقدامات لازم را انجام دهد و برای این کار تنها کافی است که به سایت های معتبر صندوق ‌های سرمایه ‌گذاری و یا با مراجعه حضوری به دفاتر صندوق ‌های سرمایه‌ گذاری مختلط ، برای خرید یا همان صدور واحد های سرمایه ‌گذاری اقدام نمایید.

لازم به ذکر است که منظور از واحد یا یونیت های سرمایه گذاری کوچک ترین جزء صندوق های سرمایه گذاری می باشد که در این قسمت سرمایه گذاران به دو دسته عادی و ممتاز تقسیم بندی می شوند و میزان سود دهی و یا ضرر باهم برابر است و تنها تفاوت سرمایه ‌گذاران عادی و ممتاز در این است با سرمایه‌ گذاری به میزان مشخصی در واحدهای ممتاز امکان حق رای برای سرمایه ‌گذار ایجاد می ‌شود و این در حالی است که سرمایه‌ گذاران عادی تنها امکان فروش یا همان ابطال واحد سرمایه‌ گذاری خود را خواهند داشت. به جهت ورود به بازار سرمایه‌ گذاری در صندوق ‌های مختلط، کافی است یک واحد سرمایه ‌گذاری خریداری کنیم که با توجه به شرایط بازار می ‌تواند با دامنه کوچکی نوسان داشته باشد.

حتما بخوانید : صندوق سرمایه گذاری چیست | بهترین صندوق سرمایه گذاری در سهام


چنانچه قصد سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری مختلط را دارید، بهتر است که در بازه زمانی بلندمدت کارنامه این صندوق ها را مورد بررسی قرار دهید تا به صورت قطعی روند و بازدهی آن ها را در گذشته بررسی کنید. این را هم در ذهن داشته باشید که دامنه نوسان صندوق سرمایه گذاری مختلط ۱۰ درصد است و این بدین معنی می باشد که هر واحد از صندوق های سرمایه گذاری مختلط در طول روز می تواند به میزان ۱۰ درصد افزایش و یا ۱۰ درصد کاهش را تجربه نماید.

شما عزیزان برای مشاهده لیست صندوق های سرمایه گذاری مختلط می توانید به سایت tsetmc.com مراجعه نمایید و در بخش صندوق ها لیست صندوق های سرمایه گذاری مختلط را مشاهده کنید و با توجه به میزان بازدهی که این صندوق ها داشته اند، بهترین و پربازده ترین صندوق سرمایه گذاری مختلط برای سرمایه گذاری را انتخاب نمایید.

مزایای صندوق ‌های سرمایه ‌گذاری مختلط چیست ؟

  1. مدیریت تخصصی : این صندوق ‌ها از طرف یک تیم بسیار حرفه ‌ای و تخصصی مدیریت می ‌شود و همین موضوع به کاهش ریسک سرمایه ‌گذران خواهد انجامید.
  2. سوددهی بیشتر در دوران رونق : چنانچه اقتصاد کشور در دوره رونق باشد، بازدهی و سود صندوق ‌های سرمایه‌ گذاری مختلط می ‌توانند به مدد رونق بازار سهام، افزایش بسیار خوبی را تجربه کند.
  3. امکان کسب بازدهی بیشتر و ریسک کمتر : به این دلیل که قسمت قابل توجهی از دارایی صندوق ‌های سرمایه‌ گذاری مختلط به سهام شرکت‌ های بورسی تعلق دارد، این ظرفیت برای آن ها وجود دارد که بازدهی مناسبی را از بورس کسب نمایند. از طرفی بخشی از سرمایه این صندوق‌ ها به سرمایه ‌گذاری در سپرده بانکی و سایر اوراق با درآمد ثابت تخصیص پیدا می کند که می ‌تواند ریسک این صندوق ‌ها را تعدیل نماید.
  4. زیان کمتر در دوران رکورد : چنانچه اقتصاد کشور وارد دوره رکود شود، بازدهی و سود صندوق ‌های سرمایه‌گذاری مختلط به نسبت صندوق ‌های سهامی کم تر در معرض خطر قرار خواهد گرفت، به صورتی که در این حالت نیز باز هم بازدهی بیشتری از صندوق ‌های درآمد ثابت دارند. در دوره رکود؛ بازار سهام نیز با افت شاخص همراه می ‌شود و صندوق‌ های مختلط نیز از این نظر متحمل زیان می ‌شوند، از همین روی بخشی از سرمایه ‌گذاری صندوق ‌ها که در اوراق با درآمد ثابت سرمایه ‌گذاری می‌ شود دچار زیان نخواهد شد.
  5. نقدشوندگی بالا : شاید مهم ترین مزیت این باشد که صندوق های سرمایه ‌گذاری مختلط از قدرت نقدشوندگی بالایی برخوردار می باشند. از آنجایی که بسیاری از صندوق ‌های سرمایه‌ گذاری ضامن نقدشوندگی دارند، شما می ‌توانید هر زمان که نیاز بود اقدام به فروش و نقد کردن سرمایه خود کنید. همچنین در نظر داشته باشید که سایت فناوری مدیریت بورس تهران امکان مقایسه صندوق ‌های سرمایه ‌گذاری مختلط را برای شما فراهم کرده است. برای شناسایی صندوق سرمایه‌ گذاری مختلط مناسب نیاز به بررسی کارنامه این صندوق‌ ها در بازه زمانی بلند مدت است. بررسی کوتاه مدت کارنامه صندوق ‌ها با توجه به نوسان بازار نمی ‌تواند دید دقیقی از وضعیت آن صندوق در اختیار ما قرار دهد.

ریسک صندوق سرمایه گذاری مختلط

ریسک این صندوق‌ ها نیز به نسبت صندوق ‌های سهامی کم تر است. همچنین این صندوق ‌ها مزایای اوراق سهام و درآمد ثابت را در عین حال دارا می باشند و این بدین معنی است که پتانسیل کسب بازده بالاتر به ‌وسیله سهام و نوسانات قیمتی کمتر توسط اوراق با درآمد ثابت را فراهم می آورند.

این را هم باید در نظر داشت که در صورت افت بازار، سرمایه ‌گذاران در صندوق ‌های مذکور به علت ترکیب اوراق با درآمد ثابت و سهام، زیان احتمالی کم تری از صندوق‌ های سهامی متحمل خواهند شد و در صورت رشد بازار سهام، بازده احتمالی بالاتر از صندوق های درآمد ثابت برای سرمایه گذاران را به دست می آورند.

صندوق سرمایه گذاری مختلط برای چه افرادی مناسب است؟

صندوق سرمایه گذاری مختلط برای کسانی که از لحاظ مالی و سرمایه گذاری میانه رو هستند و به دنبال سود خوب ولی ریسک پایین هستند، بهترین گزینه ممکن به حساب می آید. از آنجایی که این صندوق سرمایه گذاری حد میانی بین ریسک و بازدهی دارد، بنابراین بیشتر برای افرادی مناسب است که میانه رو محسوب می شوند. افرادی که نه به دنبال کسب سود بالا در کوتاه مدت هستند و نه افرادی که ترجیح ترجیح می دهند مراقب اصل سرمایه خود باشند و ریسکی را متحمل سرمایه خود نکنند.

بهترین صندوق سرمایه گذاری مختلط

باید این طور بیان کرد که افراد میانه رو که در صندوق سرمایه گذاری مختلط سرمایه گذاری می نمایند، به صورت همزمان هم از امکانات و مزایای صندوق با درآمد ثابت بهره مند می شوند و هم از ویزگی ها و مزایای صندوق سهامی. برای این که بتوانید یک صندوق مختلط مناسب رو شناسایی و انتخاب نمایید، لازم است که کارنامه دوره این صندوق ها را در یک بازه زمانی بلند مدت مورد ارزیابی قرار دهید.

حتما در نظر داشته باشید که چنانچه کارنامه صندوق سرمایه گذاری مختلط را در یک دوره زمانی کوتاه بررسی کنید، قادر نخواهید بود یه نتیجه مناسب دست یابید، به خاطر این که نوسان بازار امکان دارد موجب شود تا شما به درستی نتوانید تصمیم گیری نمایید. در این راستا تنها کافی است به سراغ گزارش های تحلیلی مناسب ترین صندوق های سرمایه گذاری مختلط بروید و بعد از انجام بررسی های لازم، صندوق مورد نظر خود رو انتخاب و شروع به سرمایه گذاری نمایید.

کدام صندوق سرمایه گذاری مختلط مناسب تر است؟

مطابق با آخرین آمار تا به امروز بیش از ۲۵ صندوق سرمایه گذاری مختلط فعال در ایران وجود دارد و ارزش خالص دارایی ‌های آن ‌ها ۱۲۰۱ میلیارد تومان است که به صورت میانگین بازدهی سالانه حدود ۶۸ درصدی داشته اند. همچنین حدود ۱۲ هزار و ۹۱۴ نفر از افراد حقیقی و حقوقی در این صندوق ‌ها سرمایه‌ گذاری کرده‌ اند.

به منظور شناسایی صندوق سرمایه ‌گذاری مختلط مناسب به بررسی کارنامه این صندوق ‌ها در بازه زمانی بلند مدت نیاز خواهد بود. همان طور که پیش تر هم بیان کردیم، بررسی کوتاه مدت کارنامه صندوق‌ ها با توجه به نوسان بازار نمی ‌تواند دید دقیقی از وضعیت آن صندوق به ما ارائه بدهد. به عنوان مثال در یک ماه وضعیت شاخص بورس ریزشی بوده است و امکان دارد صندوقی در آن ماه بازده کمی داشته باشد و این در حالی است که بازده سالیانه آن مثبت بوده است و یا بالعکس.

حتما بخوانید : بهترین صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت ایران در حال حاضر


بنابراین برای بررسی صندوق ‌های سرمایه‌گذاری به توجه پیشینه فعالیت صندوق مورد نظر احتیاج خواهد بود. این صندوق ‌ها با دید میان‌ مدت معمولا بازده بالاتری از سپرده‌ های بانکی و صندوق ‌های با درآمد ثابت به دست خواهند آورد، ولی به صورت کلی رویکرد محافظه‌ کارانه خود را حفظ می کنند و حدود نیمی از دارایی را در اوراق با ریسک پایین و اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌ گذاری می ‌نمایند. در حقیقت می ‌توان صندوق ‌های مختلط را حد میانی صندوق‌ های سهامی و صندوق ‌های با درآمد ثابت از نظر ریسک و بازده احتمالی مورد انتظار دانست.


نتیجه گیری و کلام آخر

یکی از بهترین گزینه ها برای سرمایه گذارانی که دانش مالی کافی برای سرمایه گذاری در بازار مالی را ندارند انتخاب صندوق های سرمایه گذاری است. این صندوق ها انواع مختلفی دارند که طبق شاخص های مختلف گروه بندی می شوند، گزینه مناسب برای افراد با ریسک پذیری متوسط صندوق سرمایه گذاری مختلط هستند، به خاطر این که این صندوق سرمایه گذاری ترکیبی از صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت و صندوق سرمایه گذاری در سهام است و ۶۰ درصد از سرمایه صندوق برای خرید سهام و ۴۰ درصد از سرمایه و دارایی صندوق مختلط صرف خرید اوراق بهادار می شود.

همچنین این صندوق ‌ها پتانسیل بازدهی بیشتری نسبت به صندوق ‌های درآمد ثابت خواهند داشت، ولی سود تضمین ‌شده در این صندوق وجود ندارد و این در حالی است که احتمال سوددهی بیشتر نسبت به صندوق درآمد ثابت وجود خواهد داشت. هر چقدر مقدار سرمایه ‌گذاری در بازار سهام بیشتر باشد، انتظار سودآوری افزایش خواهد یافت و به دلیل طبیعت نوسانی بازار سهام میزان ریسک‌ افزایش پیدا می کند.

صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری مختلط به نسبت سایر صندوق های سرمایه ‌گذاری ترکیب دارایی بهینه ‌تری دارد. این صندوق ‌ها به علت سرمایه گذاری قسمتی از سرمایه در بازار سهام پتانسیل کسب بازده بالا و بدلیل سرمایه گذاری در اوراق با درآمد ثابت نوسانات قیمتی کمی دارند. در حقیقت دو مزیت کلیدی صندوق با درآمد ثابت و سهامی را با هم ایجاد می ‌نمایند.

در انتهای مقاله امیدوارم متوجه شده باشید که صندوق سرمایه گذاری مختلط چیست و چطور فعالیت می کند.

هر گونه سوال یا ابهامی در خصوص صندوق های سرمایه گذاری داشتید حتما از ما بپرسید؟ (حتما تجربیاتتون رو بنویسید تا دیگران هم استفاده کنند)

برای دوستانتان بفرستید: