Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
افت قیمت سهام بعد از مجمع {ناگفته های مجمع} | کد بورسی

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

افت قیمت سهام بعد از مجمع چگونه است؟

افت قیمت سهام بعد از مجمع همواره سوالات و ابهامات بسیار زیادی را برای سهامداران شرکت به همراه دارد؛ در واقع آن ها نمی دانند که علت کاهش قیمت سهم بعد از مجمع چیست و آیا باید کاری انجام دهند تا پول کسر شده را دریافت کنند؟ اگر سهم را بفروشند، بازهم این مابه التفاوت به ما تعلق خواهد گرفت؟ کاهش قیمت سهم بعد از مجمع در بورس ایران امری طبیعی است و شرکت ها پس از این که سود نقدی تقسیم می کنند، سود نقدی به ازای هر سهم را از قیمت روز سهم کسر می کنند و سپس نماد شرکت بدون دامنه نوسان بازگشایی خواهد شد؛ اگر شماهم مثل بسیاری از سرمایه گذاران دیگر بورسی، سوال یا ابهاماتی در مورد افت قیمت سهام بعد از مجمع دارید، این مطلب به شما کمک خواهد کرد.

افت قیمت سهام بعد از مجمع

در ابتدای امر باید اشاره کنیم که مجمع عمومی سالانه گردهمایی سالانه سهامداران ذینفع یک شرکت می باشد که در آن مدیران شرکت یک گزارش سالانه حاوی اطلاعاتی درباره عملکرد و استراتژی شرکت را در اختیار سهامداران قرار می دهند. سهامداران دارای حق رای درباره مسائل جاری مثل انتصاب در هیئت مدیره شرکت، غرامت اجرایی، پرداخت سود سهام و انتخاب حسابرسان رای می دهند. سهامدارانی که شخصاً در جلسه شرکت نمی‌ کنند، به صورت معمول این توانایی را دارند که با وکالت رای دهند که می‌ تواند به شکل آنلاین یا از طریق پست در دستور کار قرار گیرد.

امکان دارد سهامداران فعال از یک مجمع عمومی به عنوان فرصتی جهت بیان نگرانی های خود بهره بگیرند، به این خاطر که در یک مجمع عمومی، سهامداران قادرند از مدیران شرکت سوال کنند. مجمع عمومی همچنین زمانی است که سهامداران می توانند در خصوص با مسائل شرکت به غیر از انتخاب هیئت مدیره رأی دهند. برای مثال چنانچه مدیریت در فکر ادغام یا تملک است، پیشنهاد می تواند به سهامداران ارائه شود و آن ها می توانند درباره ادامه یا عدم ادامه شرکت رأی دهند.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


از آن جایی که آشنایی با مفهوم مجمع عادی سالیانه در مورد زمان و میزان خرید و فروش سهام بسیار مهم است؛ در این قسمت به بررسی نکاتی از قبیل باز شدن سهم بعد از مجمع، قیمت سهم بعد از تقسیم سود نقدی و … خواهیم پرداخت. پس اگر دوست دارید دلیل کاهش قیمت سهم بعد از مجمع را به زبان ساده یاد بگیرید، تا انتها با کد بورسی همراه بمانید.

سرمایه‌ داران مبتدی که با امید و آرزوهای زیاد برای ورود به بازار بورس اقدام کرده اند، هر چه که پیش می‌ روند با واژگان و اصطلاحات بیشتری مواجه می ‌شوند و این امکان وجود دارد که اندکی برایشان ترسناک باشد، ولی با آموزش قدم‌ به‌ قدم راهی جز دانستن ندارید. در ابتدا تلاش داریم مجمع و منظور از مجمع در بورس را برای شما شرح دهیم و در ادامه بیشتر در مورد افت قیمت سهام بعد از مجمع بیشتر توضیح خواهیم داد.

مجمع در بازار بورس به چه معناست؟

مجمع شرکت‌ ها در حقیقت گردهمایی می باشد که بین سهامداران و مدیران یک شرکت برای توصیف وضع موجود و برنامه ‌ریزی فعالیت‌ های آینده شرکت برگزار می شود. در بورس نام دو نوع مجمع را شنیده اید که شامل مجمع عمومی عادی سالیانه و مجمع عمومی فوق ‌العاده می شود. مجمع عمومی سالیانه سالی یک ‌بار و به صورت معمول چهار ماه پس از سال مالی شرکت تشکیل می ‌شود. جالب است بدانید که اکثر شرکت‌ های بازار بورس ایران سال مالی ‌شان ماه اسفند است، لذا بیشتر آن ها خرداد یا تیر مجمع خود را برگزار می کنند.

در این مجمع موضوعاتی مثل رسیدگی به صورتحساب‌ های مالی، گزارش مدیران، تقسیم سود نقدی و … تصمیماتی اتخاذ می شود. لذا می توان گفت با باز شدن سهم بعد از مجمع یعنی در اواخر تیرماه و اوایل مردادماه به این دلیل که قیمت سهم بعد از تقسیم سود نقدی در مجمع بیشتر می شود، بهترین زمان برای فروش سهام است. چرا که با توجه به قیمت پایه سهام خریداری شده، سود خوبی برای سهامدار به همراه خواهد داشت. مجمع عمومی فوق ‌العاده معمولا شبیه به مجمع سالیانه است با این تفاوت که موضوعات مورد بحث در آن ها متفاوت می باشد.

حتما بخوانید : بهترین سهام برای سود مجمع کدام است؟


مثل تصمیم برای کاهش یا افزایش شرکت، انحلال شرکت، تغییر اساسنامه و … بررسی می شود. در این خصوص سهامدار می بایست با دقت بیشتری برای خرید یا فروش سهام موردنظر اقدام نماید، چرا که در طئول روند مجمع عمومی فوق العاده، این امکان وجود دارد که ارزش سهام تا حد زیادی با افزایش یا کاهش مواجه شود. چنانچه ارزش سهام افزایش پیدا کند، سهامدار سود به دست خواهد آورد، ولی از طرف دیگر با کاهش ارزش سهام قطعا سهامدار ضرر خواهید کرد. از همه مهم‌ تر این که بعضی مواقع شرکت منحل می شود و مشکلات بسیاری را برای سهامداران ایجاد می کند.

بازگشایی سهم بعد از مجمع و قیمت آن

بازگشایی پس از مجمع عمومی عادی سالیانه ۲ روز بعد از اتمام مجمع انجام می شود. کاهش قیمت سهم پس از مجمع از جمله نکاتی به حساب می آید که برای سهامداران سؤال است. روزی که سهم بازگشایی می‌ شود قیمت سود نقدی از قیمت سهم پیش از مجمع کسر خواهد شد و سهام باقیمت جدید بازگشایی خواهد شد. در حقیقت می‌ توان گفت قیمت سهم پس از تقسیم سود نقدی کاهش پیدا می کند، لذا سهامدارانی که حجم زیادی از سهم مورد را خریده اند، پیش از بسته شدن مجمع می بایست در مورد سهام مذکور تصمیم گیری کنند در این مورد چنانچه هدف سهامدار از خرید سهام، سرمایه گذاری در بلندمدت است، احتیاجی به فروش سهام نخواهد بود، چرا که در بلند مدت ضرر ایجاد شده، جبران می شود.

ولی برعکس، چنانچه سهامدار با قصد افزایش سرمایه این سهام را خریده اند، می بایست پیش از آغاز مجمع تمامی سهام خود را بفروشند. در این صورت از ضرر جلوگیری کرده و به هدف خود در این زمینه دست پیدا می کنند. به عنوان مثال قبل از مجمع قیمت پایانی سهم ۳۰۰ تومان بوده، مقدار سود نقدی تقسیمی ۳۰ تومان در نظر گرفته ‌شده است؛ بنابراین در زمان بازگشایی، سهام با قیمت ۲۷۰ تومان بازگشایی خواهد شد. چنانچه شما بخواهید سهام خود را بعد از بازگشایی بفروشید، مبلغ سود سرمایه‌ ای شما بلوکه می‌ شود و در تاریخ و زمان‌ بندی که شرکت تعیین کرده که حداکثر تا ۸ ماه پس از برگزاری مجمع است، به شما تعلق می گیرد. باید گفت که این چنین اطلاعاتی برای خرید سهام پیش از مجمع بسیار حائز اهمیت است.

دلیل افت قیمت سهام بعد از مجمع چیست؟

بخشی از رشد قیمت سهام شرکت ها به صورت مستقیم به دلیل سود سازی آن شرکت هاست، بنابراین زمانی که آن سود از شرکت در حال خارج شدن است، قیمت سهم باید به نسبت سودی که از شرکت خارج می گردد تعدیل پیدا کند. با این وجود سهامدار شرکت از نظر ارزش دارایی ها پیش و پس از مجمع، دارای سرمایه ایی برابر خواهد بود. به عنوان مثال این طور فرض کنید شما ۱۰ هزار سهم از شرکت الف را در قیمت ۲۰۰ تومان خریده اید و امروزه قیمت هر برگ سهم برابر با ۲۵۰ تومان است، لذا ارزش دارایی شما برابر است با ۲.۵۰۰.۰۰۰ است و ۲۵ درصد سود به دست خواهید آورد.

سهم با قیمت ۲۵۰ تومان برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بسته می شود. در مجمع مصوب می شود که در ازای هر سهم ۵۰ تومان تقسیم شود، لذا در روز بازگشایی قیمت تئوریک سهم برابر با ۲۰۰ تومان است. ارزش دارایی شما هرچند از ۲.۵۰۰.۰۰۰ تومان به ۲.۰۰۰.۰۰۰ تومان کاهش پیدا کرده است، ولی مبلغ ۵۰۰.۰۰۰=۵۰×۱۰.۰۰۰ هم به عنوان سود نقدی به شما پرداخت می شود؛ بنابراین بازهم مجموع ارزش دارایی شما برابر است با ۲.۵۰۰.۰۰۰ تومان خواهد بود؛

حتما بخوانید : با سهم به مجمع برویم یا نه


در نظر داشته باشید که در روز بازگشایی سهم پس از مجمع تقسیم سود، دامنه نوسان روز بازگشایی برخلاف روزهای عادی که به صورت معمول ۵± درصد است، بدون محدودیت می باشد و این بدین معنی است که چنانچه سهم شما در بازاری خوب و رو به بالا باز شود، این امکان وجود دارد که نه تنها با قیمت تئوریک بازگشایی نشود، بلکه به دلیل تقاضای بالای بازار، با قیمتی بیشتر از روز بسته شدن بازگشایی شود که این بدین معنی است که سود مجمع عملا برای شما تماما سود خالص بوده است و برعکس چنانچه سهم شما در روزی بازگشایی شود که برای مثال روند کلی بازار نزولی است، امکان دارد سهم شما با درصدهای بالایی منفی بازگشایی شود. بنابراین روند بازار در روز بازگشایی برای سهم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

زمان بازگشایی بعد از مجمع فوق العاده

بعد از برگزاری مجمع بازگشایی نماد ۲ روز پس از برگزاری مجمع انجام می شود و سهامدارانی که پس از مجمع سهام خود را به فروش برسانند، همچنان شامل تصمیماتی که در مجمع گرفته شده خواهند بود. چنانچه به هر علتی سود تصویب شده در مجامع شرکت های بورسی به حساب سهامداران شرکت واریز نشود، نباید نگران شوید، چرا که می توانید حتی بعد از سالها بعد از برگزاری مجمع به شرکت مورد نظر مراجعه و طلب خود را دریافت نمایید.

بازگشایی پس از مجمع افزایش سرمایه یا تقسیم سود نقدی با دامنه نوسان است. البته قیمت بازگشایی می بایست به وسیله ناظر بازار مورد تایید قرار گیرد، وگرنه این پروسه مجددا تکرار خواهد شد و چنانچه تعیین نشود سهم با محدودیت دامنه نوسان باز می شود. زمان بازگشایی بعد از مجمع فوق العاده، یعنی وقتی که یک اتفاق خاص در شرکت اتفاق می افتد یا این که افزایش سرمایه مورد بررسی باشد، به تصمیمات اخذ شده در مجمع بستگی خواهد داشت و درصد افزایش سرمایه ای دارد که شرکت دارد.

تقسیم سود نقدی سهام در بازار بورس

به صورت معمول در مجمع عمومی تشکیل شده تصمیماتی در مورد نحوه سود دهی و میزان آن اتخاذ خواهد شد. البته میزان سود با توجه به نماد و میزان افزایش سرمایه فرق می کند، لذا به این خاطر که قیمت سهم پس از تقسیم سود نقدی در مجمع کاهش پیدا می کند، شما قادرید به صورت دلخواه چند روز تا چند ماه از فروش سهام مزبور خودداری نمایید. پس از آن در صورت افزایش قیمت سهام در بورس قادرید نماد را به شکل کلی یا جزئی بفروشید.

علت کاهش قیمت سهم بعد از مجمع

البته باید این را در نظر داشته باشید که پیش و پس از تشکیل مجمع عمومی، به صورت معمول یک صف خرید و فروش طولانی در بورس ایجاد می شود. در این صورت نباید انتظار داشت درخواست خرید یا فروش شما فوری انجام گردد. به بیان دیگر چنانچه قصد دارید در بورس همواره سود به دست آورید و کمتر ضرر کنید، صبور باشید و به شکل لحظه‌ ای نوسانات بازار و مطالب ارائه شاید در سایت کدال را مورد بررسی قرار دهید. همان طور که احتمالا می دانید، سرمایه گذاری در بورس به شکل لحظه‌ ای در دستور کار قرار می گیرد.

امکان دارد با خرید یک نماد اشتباه در ابتدا سود به دست آورید، ولی بعد از گذشت مدت زمانی مشاهده می کنید که نه تنها سودی به دست نیاوردید، بلکه ضرر زیادی را هم متحمل شده اید. در واقع سودی که مجمع برای سهامدار لحاظ می کند یا به صورت مستقیم به‌ حساب سهامدار واریز خواهد شد که رفته رفته شرکت ها به سمت این نوع از واریز سود حرکت می کنند و یا در کدال و قسمت اطلاع‌ رسانی زمان‌ بندی تقسیم سود، به سهامدار اعلام خواهد شد که در چه تاریخی به شرکت یا بانک معرفی ‌شده از طرف شرکت مراجعه کنید و سود سهام خود را بگیرید. لذا حتما قبل از تاریخ مجمع آگهی زمان‌ بندی پرداخت سود را مطالعه نمایید، چرا که بعضی شرکت ‌ها سود را در زمان نزدیکی تقسیم کرده و بعضی تا می‌ توانند این تاریخ را عقب می اندازند.

حتما بخوانید : چطور سود مجمع را دریافت کنیم؟


تصمیماتی که در مجمع اتخاذ می شوند، از جمله سود نقدی و … مشمول افرادی است که در تاریخ مجمع سهامدار بوده ‌اند حتی چنانچه پس از مجمع سهام خود را به فروش برسانید، باز شامل سود و الباقی تصمیمات می شوید؛ لذا تفاوتی نمی کند که شما ۲ روز قبل از تشکیل مجمع سهام را خریده باشید یا از ۲ سال پیش سهامدار این شرکت بوده باشید.

در هر صورت زمانی که در زمان تشکیل مجمع سهام را در پرتفوی خود داشته باشید، سود نقدی به شما تعلق می گیرد. در حال حاضر مسئولین بورس در تلاشند تا سود نقدی هر شرکت در تاریخ مقرر به صورت مستقیم به‌ حساب سهامدار واریز شود و دیگر به مراجعه حضوری به شرکت یا بانک احتیاجی نباشد. البته این موضوع یکی از درخواست ‌های سهامداران است که همچنان در دست بررسی است و روند رسیدگی به آن توسط سازمان بورس و شرکت ها بسیار کند می باشد.

قیمت سهام بعد از مجمع يا تقسيم سود نقدى چه تاثيرى بر قيمت سهم دارد؟

پیش از این که در مورد تاثير تقسيم سود نقدى بر قيمت سهام صحبت کنیم، باید با مفهوم سود سهام يا سود نقدی بیشتر آشنا شویم و ببينيم چه شركت‌ هايى بيشترين سود سهام شركت را در اختیار سهامداران خود قرار می دهند. شركت‌ هاى بورسی وظیفه دارند تا آخر سال مالی یک مجمع ساليانه برگزار نمایند و گزارشی از عملكرد خود انتشار دهند.

نماد بورسى ان سهم يكى ۲ روز پیش از تشكيل جلسه مجمع، متوقف خواهد شد و تا زمان بازگشایی، امكان معامله سهام مورد نظر وجود نخواهد داشت. اين گزارشات از طريق سامانه كدال درباره تقسيم سود مورد بررسی قرار خواهد گرفت و البته ممکن است كه اصلا هیچ سودی وجود نداشته باشد و شركت ضررده باشد. با فرض وجود سود دو نوع تصميم شركت‌ ها می ‌توانند اخذ نمایند:

  •  تقسيم سود زيادتر به منظور جلب رضايت مشترى
  • ذخيره درصد بيشتری از سود به منظور توسعه شركت

رويكردى كه در آخر مشخص خواهد شد تا اندازه زیادی به وضعيت، شرايط و سابقه شركت بستگی دارد. ممکن است كه عملكرد مالی شركت در یک سال مالی موفق بوده باشد اما نهایتا تصميم گیری کند كه سودی را بين سهامداران شركت خود تقسيم بندی نکند و ان مبلغ را به منظور توسعه فعاليت‌ های شركت مورد استفاده قرار دهد. به طبع قیمت سهام پس از مجمع امکان دارد در صورت چنين شرايطی تغيير نكند و حتی امکان دارد كه سهام پس از مجمع منفی بازگشايی گردد. دو نوع كلی از شركت‌ ها در بازار سرمایه فعال اند كه شامل شركت‌ های رشدی و شركت‌ های ارزشی می شود.

حتما بخوانید : سود تقسیمی سهام (DPS) چیست


شركت‌ هاى رو به رشد شركت‌ هايی هستند كه درآمد آن‌ ها نسبت به گذشته در حال افزايش است و انتظار مي‌رود تا روند رو به رشد خود را نيز ادامه دهند. اما در مقابل اين شركت‌ها، شركت‌هاي ارزشي قرار دارند كه وضعيت و موقعيت خود را در بازار تثبيت كرده‌اند و از سودآوري مناسبى نيز برخودار هستند. اغلب شركت‌هاي رشدي درصد بيشتري از سود را دارا هستند و مي‌توانند نقدينگي لازم را براي طرح‌ها و پروژه‌هاي جديد تامين كنند. برعكس اين شركت‌ها، شركت‌هاي ارزشي وضعيت تثبيت شده با سوددهي خوبي دارند. ان‌ها مي‌خواهند كه با تقسيم سود بيشتر بين سهامدارانشان، آن‌ها را راضي نگهدارند.

تاثیر سود نقدی بر قیمت سهام پس از مجمع

چنانچه تصمیم گیری در مجمع منوط به اين باشد كه نماد شركت مورد نظر بدون محدوديت ۵ درصدی دامنه نوسان بازگشایی شود، اما قبل از آن مبلغ سود از قيمت هر سهم کسر شود، می بایست آخرين قيمت سهام را در دو روز پیش از مجمع سهام در نظر گرفت. در حقیقت آخرين قيمت سهام در ۲ روز پیش تعيين كننده خواهد بود. در گام بعدی قيمت را ميزان عرضه و تقاضا مشخص می کند كه البته محدوديت نوسان هم دارد. هر چقدر ميزان فروش بيشتر باشد، قيمت سهم کاهش پیدا خواهد کرد و هرچه صف خريد بيشتر باشد، قيمت افزايش پیدا خواهد کرد.


خلاصه مطلب و کلام پایانیپ

جزئیات مربوط به افت قیمت سهام بعد از مجمع را با هم بررسی کردیم؛ یاد گرفتیم که هر شرکتی که در بورس فعالیت می کند، می بایست بعد از پایان سال مالی، گزارش عملکرد خود را ارائه دهد و درباره تقسیم سود تصمیم گیری نماید. شرکت‌ ها با توجه به وضعیت خود در مورد تقسیم یا عدم تقسیم کردن و همچنین مقدار سود نقدی تقسیمی تصمیم گیری خواهند کرد. روز بعد از اتمام مجمع، نماد بازگشایی خواهد شد و با کم کردن میزان سود از قیمت سهام، معامله شروع می شود. در این صورت، عرضه و تقاضا و وضعیت کلی بازار، قیمت‌ ها را مشخص می کند و محدودیت نوسان وجود نخواهد داشت.

به بیان ساده تر، چنانچه تصمیم مجمع مبنی بر تقسیم سود نقدی باشد، نماد شرکت موردنظر بدون محدودیت ۵ درصدی دامنه نوسان بازگشایی خواهد شد، ولی پیش از آن، مبلغ سود از قیمت هر سهم کسر خواهد شد. در حقیقت آخرین قیمت سهام را در روز پیش از مجمع در نظر می‌ گیرند و سود را از آن کسر می کنند. به عنوان مثال چنانچه قیمت هر سهم روز پیش از مجمع ۲۰۰ تومان بوده و در مجمع ۲۰ تومان سود به ازای هر سهم تصویب شود، قیمت سهام در روز بازگشایی ۱۸۰ تومان خواهد بود. در گام بعدی، قیمت را میزان عرضه و تقاضا تعیین می کند و محدودیت نوسان هم نیز دست و پاگیر نخواهد شد. در حقیقت هر چقدر تمایل به فروش بیشتر باشد، قیمت کاهش خواهد یافت و هر چه خریداران بیشتری وجود داشته باشند، قیمت افزایش پیدا خواهد کرد.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، در این مطلب صفر تا ۱۰۰ افت قیمت سهام بعد از مجمع را مورد بررسی قرار دادیم.  

همچنین اگر دوست دارید آینده دارترین سهام بورس را هم بشناسید، توصیه می کنم همین الان این مقاله را مطالعه کنید؛

حال که دیگر می دانید افت قیمت سهام بعد از مجمع چیست و چرا انجام می شود، فکر می کنید شرکت در مجمع کار منطقی به حساب می آید یا خیر؟

برای دوستانتان بفرستید: