Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
با سهم به مجمع برویم یا نه | با کدام سهام به مجمع برویم؟

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

با سهم به مجمع برویم یا نه | با کدام سهام به مجمع برویم؟

با توجه به نزدیک شدن به فصل مجامع شرکت های بورسی بیشترین سوالی که از ما پرسیده می شود این است که با سهم به مجمع برویم یا نه و اگر به مجمع برویم با کدام سهام به مجمع برویم که سود خوبی در مدت کم کسب کنیم؟ در این مقاله راهنما بررسی می کنیم که آیا با سهم به مجمع برویم یا نه ولی نکته ای که واضح است این است که جو کلی بازار و نگاه سرمایه گذاران خرد به آینده بازار، تقاضای سهم در روز بازگشایی، سود تقسیمی شرکت در مجمع، رویکرد شرکت برای بازگشایی سهم و … از مهم ترین عوامل تعیین کننده برای بازگشایی سهام مورد نظر به حساب می آید. پس اگر شما هم سهام هایی دارید و نمی دانید که با سهم به مجمع برویم یا نه ، این مطلب دقیقا برای شما نوشته شده است و قطعا می توانید پس از مطالعه آن، تصمیم گیری مناسبی نسبت به مجامع شرکت هایی که سهام آن ها را در اختیار دارید انجام دهید.

آیا با سهم به مجمع برویم یا نه ؟

چنانچه بخواهیم تعریف مختصری از مجمع داشته باشیم باید بگوییم در حقیقت مجمع گردهمایی سهامداران و مدیران شرکت‌ های سهامی است که با هدف تعیین وضعیت شرکت و اخذ تصمیم در مورد فعالیت‌ های شرکت برگزار می شود، ولی شرکت در مجامع شرکت ها چه مزایای برای سهامداران دارد و با توجه به مزایای شرکت در مجمع آیا در مجمع شرکت کنیم یا نه؟ با کد بورسی همراه باشید تا بدانید چه زمانی شرکت در مجمع به نفع شما است و بهتر است در مجمع شرکت کنید و چه زمانی نباید در مجمع شرکت نمایید. سرمایه ‌گذاران و سهامداران خرد به دو روش می توانند در بورس برای کسب سود اقدام کنند؛ روش اول سودی است که از طریق خرید و فروش سهام به دست می آید که به سود سرمایه‌ ای شهرت دارد و روش دوم دریافت سود نقدی پس از برگزاری مجامع به حساب می آید که قصد داریم بیشتر راجب آن صحبت کنیم.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


در زمان برگزاری مجامع می بایست به نکاتی مانند؛ وضعیت نماد در هنگام مجامع، قیمت سهم پیش و پس از مجمع و دیگر اتفاقاتی که در مجمع رخ می دهد توجه داشته باشیم. مجمع گردهمایی است که سهامداران و مدیران شرکت‌ های سهامی تشکیل می دهند و در خصوص وضعیت شرکت و فعالیت ‌ها و اهداف شرکت تصمیم ‌گیری می شود و نکته قابل بحث اینجاست که شرکت در مجمع ‌ها هم برای سهامداران و هم برای شرکت‌ ها منافع و مزایایی به همراه خواهد داشت و در صورت تشکیل مجمع‌ ها، تغییراتی در وضعیت معاملات سهم، قیمت سهم و سود سهم اعمال می گردد. همیشه سهامداران به دنبال پاسخ سوالاتی مثل این که سهام چه شرکت ‌هایی را قبل از مجمع بخریم هستندا و برای اطلاع از این موضوع، این مطلب می تواند به شما عزیزان کمک شایانی نماید.

چه زمانی در مجمع شرکت کنیم؟ 

وقتی  که بازار در وضعیت صعودی قرار دارد و بر اساس پیش بینی ها انتظار صعود بیشتر نیز وجود دارد، نگهداری سهم تا زمان برگزاری مجمع و به اصطلاح شرکت در مجامع به نفع شما خواهد بود، چرا که این طور انتظار می رود نقدینگی بیشتری به سهم وارد شود و انتظار بازگشایی خوبی را بعد از مجمع داریم. حال سوال دیگر اینجاست که چه زمانی در مجامع شرکت نکنیم؟ وقتی  که روند بازار بورس نزولی است و شاهد رکود در بازار هستیم بهتر است سهم خود را تا زمان مجمع نگه داری نکنید و به اصطلاح در مجمع شرکت نکنید، به این خاطر که در این مواقع عرضه سهم بیشتر از تقاضا می باشد و به صورت معمول پس از مجمع شاهد افت قیمت سهم هستیم.

نکته دیگری که وجود دارد این است که مجامع بشتر به نفع سهامداران عمده و افرادی است که سهام زیادی از شرکت را خریداری کرده اند و سهامداران خرد که قصد ندارند درگیر توقف نماد به علت برگزاری مجمع شوند، بهتر است پیش از مجمع سهم خود را به فروش برسانند. به منظور شرکت در مجمع شرکت دو حالت را متصور هستیم که شرکت بزرگ و با ارزش بازار بالا و یا کوچک با ارزش بازار پایین باشد و در هر کدام موارد مهم را مطرح کردیم؛

حالت اول : بیاییم این طور فرض کنیم که شرکت بزرگ است؛ همانطور که میدانیم پس از مجمع عمومی سالانه DPS یا همان سود تقسیمی از قیمت سهم کسر می شود، یعنی چنانچه قیمت سهم پیش از مجمع ۱۰۰ تومان باشد و ۱۰ تومان DPS تصویب کند، قیمت تئوریک سهم در روز بازگشایی ۹۰ ریال خواهد بود، حالا این طور فرض کنید شرکت می خواهد ۶ ماه دیگر DPS را بپردازد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ در ابتدا سهم به علت سنگین بودن در بازگشایی اولیه بدون دامنه نوسان با مثبت بالایی بازکشایی نمی شود، پس این امتیاز را از دست خواهید داد و در ادامه به این دلیل که شرکت ۶ ماه دیگر دی پی اس را به شما می پردازد عملا ۱۰ درصد سرمایه شما بلوکه می شود و شما گرفتار خواب سرمایه با نرخ بهره حداقل ۲۰ درصد خواهید شد و این به معنی ضرر کردن شما خواهد بود، ولی چنانچه DPS را خیلی زود و دقیقا بعد از برگزاری مجمع بپردازد، می توان گفت که حد اقل ضرر نخواهید کرد.

خلاصه : بهتر است با شرکت های بزرگی که DPS را دیر می پردازند به مجمع نروید.

حالت دوم : حال بیاییم و این طور فرض کنیم که شرکت کوچک است، چنانچه با این شرکت ها به مجمع برویم، امتیاز اول شرکت در مجمع، یعنی استفاده از نوسان قیمتی سهم بعد از بازگشایی بدون دامنه نوسان شامل حال ما خواهد شد، یعنی به این خاطر که شرکت کوچک است، احتمال بازگشایی با درصد بالا وجود دارد حالا مثبت یا منفی بودن خود این بازگشایی هم تا حد زیادی به جو بازار در روز بازگشایی وابسته خواهد بود.

چنانچه جو مثبت باشد با یک مثبت خوب اگر هم جو منفی باشد به احتمال کمتری با منفی بازگشایی می شود. مورد بعد در این بخش نسبت دی پی اس و زمان پرداخت آن است گه باز هم مثل حالت اول نسبت DPS یه قیمت سهم یک نسبت قابل توجهی باشد در این صورت هر چه سود تقسیمی شرکت زودتر پرداخت شود بهتر خواهد بود و هر قدر هم DPS دیرتر پرداخت شود، ما را گرفتار هزینه خواب سرمایه می کند، ولی چنانچه نسبت سود تقسیمی به قیمت سهم قابل توجه نباشدف خیلی حائز اهمیت نیست که چه زمانی برای پرداخت آن اقدام شود.

خلاصه : چنانچه ریسک پذیر ید، با در نظر گرفتن موارد مطرح شده با شرکتهای کوچک در مجمع شرکت کنید، احتمال موفقیت و گرفتن یک نوسان خوب در این شرایط بالاست.

انواع مجمع در بورس کدام است؟

مجمع عمومی عادی سالیانه در مجمع عمومی عادی به صورت‌ های مالی شرکت‌، گزارش مدیران و بازرسان رسیدگی می شود و برای میزان سود نقدی تقسیمی بین سهامداران تصمیماتی اخذ می شود. قابل ذکر است که این مجمع با شرکت بیش از ۵۰ درصد سهامداران رسمیت پیدا کرده  و در سال تنها یک بار برگزار می شود. شرکت‌ های سهامی موظفند تا حداکثر چهار ماه بعد از پایان سال مالی شرکت، مجمع عمومی عادی سالیانه خود را برگزار نمایند. (تحلیل صورت های مالی در بورس را می توانید در این مطلب به صورت رایگان یاد بگیرید).

با کدام سهام به مجمع برویم

باید توجه داشته باشید که چون پایان سال مالی شرکت‌ های فعال در بازار بورس اسفند ماه است، لذا مجامع نیز در خرداد و تیرماه برگزار خواهد شد و در این زمان هاست که باید منتظر برگزاری مجمع عادی سالیانه سهام هایی که دارید باشید. مجمع عمومی فوق ‌العاده کلیت و نحوه برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده نیز شبیه به مجمع عمومی عادی است با این تفاوت که در مجمع فوق ‌العاده موضوعاتی مانند تغییر اساسنامه شرکت، کاهش و افزایش شرکت و حتی انحلال شرکت مورد بررسی قرار می گیرد.

نحوه اطلاع از تاریخ مجمع‌ سالیانه شرکتها

صورت‌ های مالی سالانه حسابرسی شده شرکت و گزارش‌ فعالیت هیئت مدیره شرکت و آگهی دعوت به مجمع ۱۰ روز پیش ار برگزاری مجمع، از طریق سایت کدال در اختیار و دسترسی سهامداران قرار خواهد گرفت تا با توجه به استراتژی و تحلیل خود در مورد شرکت در مجمع تصمیم گیری های لازم صورت گیرد. شایان ذکر است که جدول زمانبندی پرداخت سود نقدی پیشنهادی به وسیله هیئت مدیره نیز در سایت کدال پیش از برگزاری مجمع بارگزاری می شود، همچنین زمان، تاریخ، محل تشکیل و دستورجلسه مجامع عمومی، حداقل ۱۰ روز قبل از برگزاری در سایت کدال قرار می گیرد، حال هر سهامداری بخواهد می تواند در مجمع شرکت نماید.

حتما بخوانید : انواع مجامع شرکت های بورسی کدام است + ویژگی ها توضیحات هر مورد


شرکت ‌ها در طول سال مالی خود به علت فعالیت و تولید و فروش محصولات خود سود یا زیان شناسایی می کنند، حال چنانچه سودی شناسایی شود، کل یا قسمتی از سود بین سهامداران تقسیم بندی خواهد شد. به صورت کلی شرکت‌ ها به دو گروه رشدی و ارزشی در بازار بورس تقسیم می شوند که شرکت ‌های رشدی اغلب سودهای سالیانه خود را تقسیم نخواهند کرد و در پروژه‌ های جدید سرمایه ‌گذاری می کنند، لذا خرید سهام چنین شرکت ‌هایی که سود آن تقسیمی ندارد جذابیتی برای سرمایه‌ گذاری ندارد، حال شرکت‌ های ارزشی که سودآوری مناسب و همچنین تقسیم سود نقدی بالایی در مجامع دارند برای شرکت در مجامع و سرمایه‌ گذاری مناسب هستند.

سهامداران بلندمدتی در مجمع شرکت کنند؟

با سهم به مجمع برویم یا نه جزو سوالات پرتکرار بین سهامداران است و در جواب به این سوال باید این طور گفت که شرکت در مجامع بورسی به استراتژی سرمایه‌گذار وابتسه است، چرا که سهامدارانی که نوسانگیر و به دنبال معاملات کوتاه مدت هستند در مجامع شرکت نمی کنند، ولی سرمایه ‌گذارانی که بلندمدت سرمایه ‌گذاری می کنند و سهام خریداری می کنند، اکثرا در مجامع حضور پیدا کرده و سود نقدی دریافت می کنند، ولی به صورت کلی برای شرکت در مجامع باید به نکات زیر توجه داشته باشید :

ماهیت فعالیت شرکت : برخی از شرکت‌ ها محصولات خاصی دارند که با فروش آن ها درآمد نقدی به دست می آید، لذا در اولویت اول قرار خواهند گرفت.

نسبت p/e پایین بعد از تقسیم سود نقدی : هر اندازه p/e سهم پس از تقسیم سود در مجمع مناسب ‌تر باشد می تواند گپ قیمت ایجاد شده ناشی از تقسیم سود را کاهش دهد.

سود خالص هر سهم : روند سودآوری شرکت‌ ها در سال های اخیر از جمله مواردی است که باید مد نظر قرار گیرد، شرکت ‌هایی که چشم ‌انداز سودآوری مطمئن‌ت ری دارند بعد از تقسیم سود گزینه بسیار خوبی برای خرید و حتی نگهداری به حساب می آیند.

نسبت سود نقدی به سود هر سهم : هر اندازه نسبت سود نقدی تقسیمی در مجمع به سود به دست آمده در آن سال مالی بیشتر باشد، سهم جذابیت بیشتری برای خرید دارد و گفته می شود شرکت سود تقسیمی خوبی دارد.

مدت زمان واریز سود بعد از برگزاری مجمع : شرکت‌ ها باید حداکثر تا ۸ ماه بعد از برگزاری مجمع سود تقسیمی را بین سهامداران توزیع کنند حال هر چقدر زمان واریز سود کم تر باشد، سهم جذابیت بالاتری برای شرکت در مجمع خواهد داشت. برای شرکت در مجمع باید روند کلی بازار و شرایط آن در نظر گرفته شود، به این خاطر که اگر بازار در زمان برگزاری مجمع صعودی باشد، انتظار می رود که قیمت سهام شرکت نیز هنگام بازگشایی نماد افزایش پیدا کند.

سابقه پرداخت سود : سابقه پرداخت سود هم به عملکرد شرکت طبق جدول زمانبندی سود بر می گردد و همین طور به میزان پرداخت سود از سودآوری خالص. شرکت ‌هایی که جریان نقدینگی بالایی دارند در پرداخت سود در زمان اعلامی مشکلی نخواهند داشت.

حتما بخوانید : نحوه دریافت سود مجمع – مجمع عمومی عادی سالیانه چیست ؟


سود انباشته شرکت در چه وضعیتی قرار دارد : بعضی مواقع شرکت ها تحت شرایطی نسبت DPS/EPS بالاتر از ۱۰۰ درصد را ثبت می کنند که دلیل این اتفاق تقسیم سود از محل سود انباشته است.

مد نظر قرار دادن وضعیت سهامداران عمده و اعمال فشار آنها در مجمع : شرکت‌ هایی که سهامداران عمده آن نیازمند وجه نقد هستند، احتمال تقسیم سود بالایی دارند. سهامدارانی که با بدهی بالایی به زیرمجموعه ‌های خود ایجاد شده اند، در سال ‌های سودآوری زیرمججموعه‌ های خود سعی می کنند به منظور تامین وجه نقد موردنیاز سود بالایی تقسیم نمایند.

نکات مهم در مورد مجمع های شرکت بورسی

  • دو روز کاری پیش از برگزاری مجمع شرکت، نماد معاملاتی مذبور در بورس متوقف شده و دیگر قابل معامله نیست.
  • تصمیماتی از جمله تقسیم سود نقدی یا افزایش سرمایه که گرفته می شود، مشمول تمام سهامداران شرکت در این تاریخ می شود.
  • چنانچه در مجمع سود نقدی تصویب شود در روز بازگشایی نماد، این سود از قیمت قبل از مجمع سهم کم می شود و قیمت در روز بازگشایی با قیمت روز قبل از مجمع منهای سود تقسیمی تصویب شده در مجمع برابر می باشد. همچنین امکان دارد این قیمت بر اثر میزان تقاضا و عرضه در زمان بازگشایی متفاوت باشد.
  • دو روز بعد از برگزاری مجمع نماد شرکت بازگشایی می شود و تصمیمات گرفته شده در مجمع مشمول افرادی که در تاریخ برگزاری مجمع سهامدار بوده اند می شود، توجه کنید حتی چنانچه پس از تاریخ برگزاری مجمع و بازگشایی نماد شرکت، سهم خود را به فروش برسانید، همچنان مشمول تصمیمات و سود و ضرر احتمالی سهم در آن سال مالی خواهید بود.
  • چنانچه سود تقسیمی در تاریخ مشخص شده بین سهامداران توزیع نشود، سهامداران همچنان طلبکار به حساب می آیند و حتی تا چند سال بعد هم می توانند به شرکت مورد نظر مراجعه کرده و سود را دریافت نمایید.

نتیجه گیری و کلام پایانی

در راستای تصمیم این که با سهم به مجمع برویم یا نه بهتر است دو حالت روند صعودی بازار سرمایه و حجم ورود نقدینگی در نظر گرفته شود، به خاطر این که در چنین حالتی انتظار بازگشایی خوبی برای سهم پس از مجمع می توان داشت و بهتر است در مجمع شرکت داشته باشیم.

به صورت خلاصه می توان گفت که چنانچه فرد ریسک پذیری هستید، با در نظر گرفتن موارد مطرح شده با شرکت های کوچک در مجمع شرکت نمایید، چرا که احتمال موفقیت و گرفتن یک نوسان خوب در این شرایط بالاست.

همین طور در نظر داشته باشید که بهتر است با شرکت های بزرگی که dps یا همان سود تقسیمی به سهامداران را دیر پرداخت می کنند، به مجمع نروید.

در انتهای مقاله امیدوارم جواب سوالتان که با سهم به مجمع برویم یا نه را به صورت کامل گرفته باشید.

حال اگر دوست دارید همه چیز درباره مجمع و مجامع شرکت های بورسی را بدانید حتما مطلب مربوط را مطالعه کنید.

اگر هم هر سوالی راجب مجامع بورسی و اقداماتی که باید قبل، حین یا بعد از برگزاری مجمع انجام دهید داشتید، حتما از ما بپرسید؟ (حتما تجربیاتتون رو بنویسید تا دیگران هم استفاده کنند)

برای دوستانتان بفرستید: