Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
چطور سود مجمع را دریافت کنیم؟ | کد بورسی

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

چطور سود مجمع را دریافت کنیم؟

زمانی که فصل تشکیل مجامع بورسی می رسد که معمولا اوایل خرداد ماه تا اواخر تیر هر سال است، بسیاری از سهامداران این سوال را می پرسند که چطور سود مجمع را دریافت کنیم و کمی سردرگم می شوند تا روش های پرداخت سود مجمع در بورس را یاد بگیرند. اما ما در این مطلب قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که چطور سود مجمع را دریافت کنیم و انواع روش های پرداخت سود مجمع شرکت های بورسی را به شما عزیزان توضیح دهیم تا در فصل مجامع به این سوال که چطور سود مجمع را دریافت کنیم برنخورید و به سادگی سود خود را از شرکت های بورس دریافت نمایید.

چطور سود مجمع را دریافت کنیم؟

میزان تقسیم سود مجامع بورسی، زمان و نحوه دریافت آن از جمله مسائلی است که سرمایه گذاران همواره آن را مد نظر دارند و سوال هایی درباره این موضوعات به ویژه برای تازه واردان مطرح می شود، ولی در صورتی که سود مجمع سالیانه به ما تعلق گرفت، چگونه سود مجمع را دریافت کنیم؟ در این مطلب قصد داریم به این سوال مهم جواب دهیم.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار هر سال بعد از برگزاری مجمع سالانه به سهامداران خود سود نقدی سالیانه که به آن سود مجمع یا dps هم می گویند می پردازند. در ابتدا به این خواهیم پرداخت که سود مجمع چیست و در ادامه روش های مختلف تقسیم سود شرکت های بورسی را مورد بررسی قرار خواهیم داد و در انتها هم نحوه اطلاع از زمان پرداخت سود را بیان کرده ایم.

سود مجمع چیست؟

این طور فرض کنید شرکتی در طول سال مالی گذشته و از طریق فعالیت‌ های اقتصادی‌ خود به مقدار مشخصی سود خالص رسیده باشد. ممکن است که این سود صرف سرمایه‌ گذاری مجدد در راستای توسعه فعالیت‌ های شرکت شود یا این که تمام یا قسمتی از این سود بین سهامداران شرکت تقسیم شود. البته در نظر داشته باشید که تصمیم‌ گیری در خصوص شیوه تقسیم سود خالصی که شرکت در طول یک سال مالی ساخته است، در مجمع عادی سالانه شرکت صورت می پذیرد. به بیانی دیگر یکی از وظایف مجمع سالانه شرکت‌ ها مشخص کردن سود خالص شرکت طی سال مالی گذشته است.

حتما بخوانید : نحوه دریافت سود مجمع – مجمع عمومی عادی سالیانه چیست؟


حال چنانچه در مجمع عمومی تصمیمی اتخاذ شود که قسمتی از این سود بین سهامداران تقسیم شود، به این مبلغ سود نقدی یا سود مجمع می گویند. به عنوان مثال این طور فرض کنید شرکت الف در طول سال مالی گذشته توانسته است به ازای هر سهم هزار تومان سود خالص کند. در مجمع سالانه شرکت، مدیران شرکت پیشنهاد می‌ دهند که نیمی از این سود صرف سرمایه‌ گذاری مجدد و نیم دیگر آن بین سهامداران توزیع شود. بیشتر سهامداران هم با این پیشنهاد موافق هستند و بدین ترتیب در مجمع سالانه به ازای هر سهم ۵۰۰ تومان سود تقسیمی تصویب می‌ شود.

نکته مهم : در نظر داشته باشید به سودی که شرکت در یک سال مالی به ازای هر سهم می‌ سازد EPS و به سودی که با تصویب مجمع سالانه بین سهامداران تقسیم می‌ شود، DPS می گویند. در مثال بالا EPS شرکت الف ۱۰۰۰ تومان و DPS آن ۵۰۰ تومان است.

سود مجمع به چه کسانی تعلق میگیرد؟

سود مجمع به افرادی می رسد که اصطلاحا در مجمع سالانه شرکت کرده باشند و این بدین معنی است که اگر شخصی در زمانی که سهم برای برگزاری مجمع سالیانه بسته می شود، سهامدار سهم باشد و آن سهم را در پرتفوی خود داشته باشد، به اندازه تعداد سهامی که دارد، سود به دست خواهد آورد. لذا می توان این طور گفت که اگر بخواهید سود مجمع شرکت به شما تعلق بگیرد، در تاریخ برگزاری مجمع عادی سالانه باید سهامدار شرکت باشید. فرقی هم نمی کند سهام شرکت را یک هفته پیش از برگزاری مجمع بخرید یا از ۱۰ سال پیش سهامدار شرکت بوده باشید.

انواع روش های تقسیم سود شرکتها

روش دریافت سود سهام یا سود مجامع در شرکت‌ های پذیرفته شده در بورس متفاوت از یکدیگر است، ولی به صورت کلی دریافت سود مجامع به ۳ روش قابل انجام است که به شرح زیر می باشند:

۱) روش اول؛ واریز سود مجمع به حساب بانکی سهامدار

در این روش که واریز به حساب بانکی سهامدار است، سهامدار بایستی مشخصات حساب بانکی خود را برای شرکت بفرستد. توجه کنید که بعضی از شرکت ها تنها به حساب خاصی پرداخت انجام می دهند که در این شرایط چنانچه سهامدار در آن بانک حساب نداشته باشد، می بایست یک حساب در آن بانک ایجاد کند و مشخصات آن را برای شرکت ارسال کند.

۲) روش دوم؛ مراجعه سهامدار به یک بانک خاص و ارائه کارت ملی و کد معاملاتی به منظور دریافت سود مجمع

مراجعه به بانک روش دوم دریافت سود مجامع می باشد. در این روش که مراجعه سهامدار به یک بانک خاص و ارائه کارت ملی و کد معاملاتی است، شرکت با یک بانک قرارداد می بندد تا سود سهامدارانش به وسیله آن بانک پرداخت شود. به منظور دریافت سود سهام در این روش تنها کافی است با کارت ملی و کد معاملاتی خود به یکی از شعب بانک مورد نظر که به وسیله شرکت به سهامداران معرفی می شود، مراجعه کنند.

۳) روش سوم؛ واریز سود مجمع از طریق سامانه سجام

با توجه به این موضوع که سامانه سجام یک سامانه یکپارچه برای همه سهامداران و سرمایه گذاران بورسی است، چند وقتی است که امکان دریافت سود سهام شرکت ها بدون مراجعه حضوری فراهم آمده است. این روش به این شکل است که سود سالانه شرکت ها از طریق سجام پرداخت می گردد و پرداخت سود سالانه سهام شگویا برای اولین بار از طریق سجام انجام شد و سهامداران بسیار از این روش رضایت داشتند.

در این روش سود تقسیمی شرکت به شماره کارت یا شماره حساب معرفی شده در سامانه سجام واریز خواهد شد و =به مراجعه به بانک برای دریافت آن نیازی نخواهد بود. البته در نظر داشته باشید که تمامی شرکت ها ملزم به اجرای پرداخت سود مجامع از طریق سجام نیستند ولی شرکت هایی که از این روش برای پرداخت سود سالانه سهام خود استفاده می کنند، رضایت بیشتری را از جانب سهامداران تجربه می کنند.

نحوه دریافت سود مجمع

نحوه اطلاع از زمان پرداخت سود مجمع

به این مظور که متوجه شویم یک شرکت به چه روشی قصد دارید برای پرداخت سود مجمع اقدام کند، بایستی اطلاعیه مربوط به پرداخت سود تقسیمی را در سامانه کدال مطالعه کنیم. به صورت کلی شرکت‌ ها موظف هستند اخبار مهم و اطلاعات مالی‌ خود را در سامانه کدال بارگذاری نمایند تا همه قابلیت دسترسی به این اطلاعات را دارا باشند.

بنابراین چنانچه سهامدار شرکت خاصی هستیم، بهتر است اخبار و اطلاعیه‌ های این شرکت در سامانه کدال را زیر نظر بگیریم تا قادر باشیم در زمان مناسب برای خرید و فروش های خود اقدام کنیم و همچنین سود سهام های مختلف خود را از روش های گوناگون آن، در اسرع وقت دریافت کنیم.

حتما بخوانید : با سهم به مجمع برویم یا نه | با کدام سهام به مجمع برویم؟


به منظور آگاهی از نحوه دریافت سود مجمع، ابتدا وارد سایت codal.ir شوید و در بخش جستوجوی اطلاعیه، نام شرکت یا نماد بورسی آن را جست‌ و جو نمایید. در ادامه روی نام شرکت کلیک فرمایید تا همه اطلاعیه‌ های این شرکت لیست شود. از آنجا که تعداد اطلاعیه‌ های شرکت در کدال امکان دارد زیاد باشد، در بخش نوع اطلاعیه گزینه زمانبندی پرداخت سود را انتخاب و روی دکمه آبی‌ رنگ جستجو کلیک کنید؛

بدین ترتیب در سمت چپ صفحه، لیستی از اطلاعیه‌ های مربوط به پرداخت سود نمایش داده خواهد شد. روی آخرین اطلاعیه کلیک نمایید تا کادر ضمائم اطلاعیه باز شود. در قسمت بعدی امکان دارد با یک یا چند فایل روبرو شوید که به صورت معمول عنوان مشخصی دارند و همان اطلاعیه شرکت در خصوص زمانبندی و شیوه پرداخت سود تقسیمی مجمع با فرمت pdf هستند. در حال حاضر باید روی علامت دانلودی که روبروی فایل مورد نظرتان است، کلیک نمایید تا این فایل برای شما دانلود شود. حال باید این فایل را باز کنید اطلاعیه شرکت را به دقت مطالعه کنید و ببینید شرکت چه روشی را برای پرداخت سود سالیانه به سهامداران در نظر گرفته است.

اگر سود مجمع را نگیریم چه می‌ شود؟

چنانچه به هر دلیلی در مهلت مقرر برای دریافت سود نقدی سهام‌ خود اقدامی نکردید، این مبلغ به حساب طلبکاری‌ شما از شرکت خواهد رفت. به منظور دریافت این مبلغ قادرید با امور سهام شرکت تماس بگیرید تا از شیوه دریافت سودتان اطلاع یابید. چنانچه حتی این کار را هم نکنید، همچنان از شرکت طلبکار هستید و بعدا چنانچه در افزایش سرمایه بعدی شرکت از محل آورده نقدی شرکت کنید، می‌ توانید از محل همین طلبکاری حق تقدم‌ هایتان را به سهم تبدیل نمایید.


خلاصه مطلب و کلام پایانی

از طریق سامانه سجام : واریز سود مجمع از طریق سامانه سجام چند وقتی است که در بورس اجرایی شده است و قرار است به‌ مرور به تعداد شرکت‌ هایی که سود سالانه‌ خود را از این طریق واریز می کنند اضافه شود. می توان گفت که سامانه سجام یک سامانه یکپارچه برای همه سهامداران است و امروزه همه فعالان بورسی بایستی در این سامانه عضو باشند. در این روش، سود سهام به حسابی که سهامدار در سامانه سجام ثبت کرده است واریز خواهد شد و سهامدار نیازی نیست که هیچ کار خاصی انجام دهد و در زمان مقرر سود سهام خود را در حسابی که از پیش تعیین کرده است، دریافت خواهد کرد.

واریز سود مجمع به شماره حسابی که سهامدار به شرکت معرفی می‌ کند : شرکت از سهامداران درخواست می کند که مشخصات فردی و شماره حساب خودشان را برای شرکت بفرستند تا شرکت سود تقسیمی را به صورت مستقیم به حساب سهامداران واریز نماید. نکته مهمی که در این خصوص باید در نظر داشته باشید این است که برخی از شرکت‌ ها از سهامداران‌ خود درخواست می کنند شماره حساب یک بانک مشخص را برای واریز سود معرفی کنند و چنانچه سهامدار در این بانک حساب نداشته باشد، لازم است که در این بانک مشخص حساب باز نماید.

مراجعه حضوری سهامدار به بانک و دریافت سود تقسیمی از شعبه بانک : یعنی مراجعه حضوری سهامدار به شعبه بانک، شرکت بانک خاصی را برای دریافت سود تقسیمی معرفی می‌ کند و سهامداران قادرند با مراجعه به شعبه‌ های این بانک در کل کشور سود سهام‌ خود را دریافت نمایند. مدارک لازم به منظور دریافت سود مجمع در این روش هم کارت ملی و کد بورسی سهامدار می باشد.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، در این مطلب به این سوال پاسخ دادیم که چطور سود مجمع را دریافت کنیم و روش های مختلف پرداخت شرکتها به سهامداران را بررسی کردیم. 

اگر دوست دارید در مورد سود نقدی سهام بیشتر بدانید، می توانید مطلب سود نقدی سهام در بورس را در این خصوص مطالعه کنید.

برای دوستانتان بفرستید: