Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
پایین ترین p/e در بورس الان دقیقا کدام است؟ | کد بورسی

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

پایین ترین p/e در بورس الان کدام است؟

پایین ترین p/e در بورس در حال حاضر برای کدام سهم هاست؟ اگر به دنبال خرید سهم های ارزنده بازار بورس هستید، باید سهمی خریداری کنید که پایین ترین p/e در بورس را داشته باشد. سهام هایی که نسبت p به e برای آن ها پایین است، یعنی ارزندگی به مراتب بیشتری دارد و برای خرید سهامداران و حتی سرمایه گذاری بلندمدت می تواند گزینه سودده تر و مناسب تری به حساب آید. حال اگر شما قصد دارید سهام هایی که پایین ترین p/e در بورس را دارا هستند بشناسید، این مطلب برای شما نوشته شده است و سهام های ارزنده برای خرید را در حال حاضر به شما معرفی می کند.

پایین ترین p/e در بورس

به منظور خرید یک سهم می بایست معیارهای بسیاری را مد نظر قرار دهیم که یکی از حائز اهمیت ترین آن ها، نسبت p/e به حساب می آید، ولی بسیاری از سرمایه گذاران این سوال را دارند که نسبت p/e چیست یا این که چطور می توانیم سهم هایی که نسبت p/e آن ها پایین و مناسب خرید هستند را شناسایی کنیم.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


البته در این مطلب در کنار مواردی که گفتیم، به موضوعاتی مانند این که p/e پایین سهم نشانه چیست و p/e مناسب برای خرید کدام است نیز اشاره هایی داشته ایم تا بتوانید از این مطلب برای انتخاب و شناسایی سهام های ارزنده بازار بورس استفاده کنید. در پایان نیز چندین سهم که p/e پایینی دارند و در حال حاضر برای خرید و سرمایه گذاری گزینه های مناسبی هستند را نیز معرفی کرده ایم که قطعا برایتان جذاب است، پس تا انتها همراه کد بورسی بمانید و این مطلب تحلیلی را به هیچ عنوان از دست ندهید.

نسبت P/E چیست؟

در ابتدا می توان گفت که نسبت p/e یکی از ساده ترین و همچنین کاربردی ترین شاخص ها به منظور نشان دادن عملکرد بازار بورس در مقایسه با بازارهای منطقه و یا عملکرد یک شرکت در مقایسه با سایر شرکت ها در بازار می باشد. نسبت قیمت به درآمد که در ارزش گذاری با P/E از آن استفاده می شود، از تقسیم آخرین قیمت بر سود شرکت قابل محاسبه است و سرمایه گذاران با توجه به این نسبت ارزیابی هایی را در مورد ارزش ذاتی سهم کسب می کنند.

نسبت P/E در واقع نشان دهنده این است که قیمت سهم شرکت در حال حاضر چند برابر سود سالیانه آن شرکت است یا بیانی ساده تر، چنانچه سود ۱ سال اخیر شرکت عددی باشد و این عدد برای دوره آینده نیز مجددا تکرار شود و این سود در مجمع تقسیم شود چند سال طول می کشد تا این رقم به قیمت فعلی سهام شرکت برسد.

حتما بخوانید : p/e منفی در بورس | مفهوم p/e منفی شرکت در بورس چیست؟

برای مثال چنانچه p/e شرکتی عدد ۲۰ را نشان دهد، بدین معنی است که سرمایه گذار حاضر است به ازای ۱ ریال سود شرکت ۲۰ ریال بپردازد. حال چنانچه این نسبت برابر ۴۰ باشد بیانگر این خواهد بود که سرمایه گذار حاضر است به ازای هر ۱ ریال سود شرکت ۴۰ ریال بپردازد. در ادامه با نسبت p/e های پایین، متوسط و بالا و معانی آن ها بیشتر آشنا خواهیم شد و در انتها نیز ۱۱ شرکت که در حال حاضر ارزنده ترین سهام های بازار بورس به حساب می آیند و p/e بسیار پایینی دارند را نیز معرفی کرده ایم که مطمئنا جذاب ترین بخش مقاله برای شما خواهد بود.

P/E مناسب برای خرید سهم

بهترین نسبت P/E برای خرید سهم، P/E زیر ۱۰ می باشد، لذا هر چه قدر این نسبت در سهام های گروه های مختلف پایین‌ تر باشد، آن سهم یا گروه می تواند گزینه مناسبی تری برای سرمایه گذاری و خرید باشد. چنانچه سهامی P/E زیر ۵ داشته باشد، گزینه عالی برای سرمایه گذاری است و این سهام، سهامی بنیادی به شمار می رود که ارزندگی بالایی دارد. در ادامه نسبت P/E را در سه حالت پایین، متعادل و بالا مورد بررسی قرار داده ایم تا بعد از مطالعه این مطلب دیگر بدانید که P/E در شرایط و عددهای مختلف، دقیقا نشان دهنده چیست،

نسبت P/E پایین : شرکت‌ هایی با نسبت P/E پایین، معمولا سهام ارزش‌ مندی به حساب می آیند و این بدین معنی است که کمتر از ارزش ذاتی خود در حال خرید و فروش اند. این قیمت پایین، موجب خواهد شد که سرمایه‌ گذاران برای خرید آن رغبت بیشتری داشته باشند.

نسبت P/E متعادل : هنگامی که شرکتی با P/E متعادل را انتخاب می کنیم، انتظار رشد و پیشرفت شرکت در آینده را معقول می دانیم و احتمالا به سود مورد نظر خود نیز دست پیدا خواهیم کرد. از طرف دیگر می توانیم احتمال بیشتری بدهیم که حتی زمانی که کل بازار ریزشی و منفی است، سهام ما کاهش قیمت و ریزش کم تری را تجربه کنید، لذا می توان این طور نتیجه گرفت که ریسک خرید و سرمایه گذاری در سهام هایی که P/E متعادل دارند، از سهام هایی که P/E بالا دارند بسیار کم تر و نسبت به سهام هایی که P/E پایینی دارند، به مراتب بالاتر است.

نسبت P/E بالا : به صورت معمول شرکت‌ هایی با نسبت P/E بالا، شرکت‌ های در حال رشد به شمار می روند. در واقع می توان این طور گفت که این نسبت بالا نشان دهنده این است که شرکت در آینده رشد و عملکرد مثبتی خواهد داشت و سرمایه‌ گذاران نیز از این شرکت انتظار افزایش درآمد در آینده را دارند و حاضرند برای آن پول خوبی بپردازند، از همین روی بهتر است بعد از محاسبه P/E، در خصوص برنامه‌ های آینده شرکت و احتمال رشد و پیشرفت آن نیز بررسی هایی داشته باشیم تا تصمیم گیری ما به بهترین شکل انجام شود.

حتما بخوانید : بهترین روش تحلیل بورس چیست؟

حال این سوال پیش می آید که اصلا مشکل نسبت P/E بالا چیست؟ در پاسخ می توان گفت که نسبت P/E بالا، تنها یک عیب بزرگ دارد؛ مشکل این نوع شرکت‌ ها این است که سهام در حال رشد، معمولا ماهیتی نوسانی دارد و این اتفاق، فشار زیادی به شرکت ها وارد می آورد، چرا که می بایست دلیل ارزش‌ گذاری بالای خود را توجیه کنند، از همین روی سرمایه‌ گذاری در سهام با رشد بیشتر، یک سرمایه‌ گذاری ریسکی به حساب می آید، چرا که سهام این شرکت‌ ها، معمولا بیشتر از ارزش ذاتی خرید و فروش می شوند.

فیلتر سهام با کمترین P/E در بورس

در بازار سرمایه بیش از ۷۰۰ شرکت بورسی و فرابورسی پذیرفته شده اند که همین موضوع یافتن سهم مورد نظر را برای سرمایه گذاران و سهامداران بسیار سخت می کند، به همین خاطر به کمک فیلترهای بورسی کار شما در این مسیر بسیار ساده خواهد شد. به عنوان مثال چنانچه بخواهید از بین این تعداد نماد بورسی آن دسته از سهام هایی را پیدا کنید که P/E آن کمتر از یک عدد مشخصی باشد، می‌ توانید از فیلتر زیر استفاده نمایید و برای این کار تنها کافی است وارد سایت سازمان بورس شوید و در قسمت فیلتر، این عبارت زیر را کپی نمایید تا سهام هایی که مد نظر شماست، به صورت لیستی برای شما به نمایش دربیایند. به همین سادگی!

(pe)>1 && (pe)<3.5

P/E پایین یک سهم نشانه چیست؟

بر اساس آن چیزی که تا به اینجای کار عنوان کردیم، مطمئنا متوجه شده اید که هرچقدر P/E کوچک‌ تر باشد، سهم ارزندگی به مراتب بالاتری دارد. به عنوان P/E سه از P/E چهار بهتر است. در P/E برابر با ۳، چنانچه شما ۳۰۰ هزار تومان سرمایه‌ گذاری کنید، در ۱۰۰ تومان سود شریک خواهید شد، ولی در P/E چهار برای شریک شدن در ۱۰۰ تومان سود باید ۴۰۰  هزار تومان سرمایه‌ گذاری داشته باشید و این نکته مهم و طلایی است که بسیاری از سرمایه گذاران و سهامداران به آن توجه خاصی نمی کنند!

حتما بخوانید : بهترین سهام برای طولانی مدت چیست؟


همچنین در نظر داشته باشید که برای P/E های بسیار کوچک، باید کمی بیشتر دقیق شویدف چرا که امکان دارد P/E کم تنها نشانه سود زیاد نباشد، بلکه بیانگر تقاضای بسیار پایین برای سهم نیز باشد، به این خاطر که چنانچه سایر سهامداران نیز به این سهم علاقه نشان دهند، به دلیل تقاضای زیاد، قیمت افزایش پیدا خواهد کرد و P/E به صورت خودکار افزایش خواهد داشت، بنابراین در نظر داشته باشید که P/E کم تنها نشانه سود زیاد و ارزندگی سهم نیست، بلکه می‌ تواند نشانه تقاضای پایین برای آن سهم در آن زمان نیز باشد.

ارزنده ترین سهام های بازار در حال حاضر کدامند؟

پایین ترین p/e بورس

۱) وبصادر : سهام بانک صادرات ایران در حال حاضر با توجه به نسبت P/E که دارد، برای خرید می تواند گزینه مناسبی به حساب آید. پی به ای سهام بانک صادارات در حال حاضر ۳٫۳۷ و به نسبت P/E هم گروهی های خود در صنعت بانکی نیز جایگاه مناسبی دارد و به صورت کلی از لحاظ نسبت P/E سهم ارزنده ای برای خرید محسوب می شود. این سهم همچنین حجم معاملات بسیار بالایی دارد و از این جهت می توان گفت که نقدشوندگی آن بسیار بالاست و شما هر زمان که خواستید، می توانید از این سهم خارج شوید و دارایی خود در این شرکت را به فروش برسانید.

۲) وسکاب : سهم س.ص بازنشتگی کارکنان بانکها با نسبت P/E معادل با ۲٫۳۵ می تواند سهم ارزنده ای برای خرید و حتی سرمایه گذاری بلندمدت به حساب آید. جالب است بدانید که P/E گروهی که این شرکت در آن قرار دارد، در حال حاضر ۹٫۹۶ می باشد و این می تواند نشان دهنده این باشد که در بین هم گروهی های این سهم، وسکاب برای خرید گزینه مناسبی به شمار می رود و می تواند ارزندگی بیشتری داشته باشد.

۳) فسپا : گروه صنعتی سپاهان نیز با نسبت P/E معادل ۵٫۶۷ می تواند بین سهام های ارزنده ای که در حال حاضر وجود دارند، قرار داشته باشد. این شرکت سابقه بسیار خوبی در بورس ایران دارد و به صورت کلی و به نسبت P/E گروه که در حال حاضر ۹٫۹۶ است، ارزندگی خاصی دارد و می توانیم این سهم را هم در کنار سهم های دیگری که تحت نظر داریم، مورد بررسی قرار دهیم و بر اساس استراتژی که داریم، برای ورود به آن اقدام کنیم.

۴) وآوا : سهام شرکت سرمایه گذاری آوا نوین در حال حاضر P/E بسیار مناسبی دارد. P/E این شرکت الان عدد ۳٫۳۶ را نشان می دهد و با توجه به P/E گروه شرکت های سرمایه گذاری که در حال حاضر عدد ۹٫۹۶ را نشان می دهد، می توانیم روی این سهم به عنوان یک سهم ارزنده حساب باز کنیم و آن را از لحاظ تکنیکالی و بنیادی مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم و اگر حس کردیم می تواند سهم مناسبی باشد، برای ورود به آن اقدام نماییم.

۵) وبوعلی : سهام شرکت سرمایه گذاری بوعلی در حال حاضر یکی از کم ترین P/E های بورس را با عدد ۲٫۷۶ در اختیار دارد. این عدد نشان می دهد که این سهم در حال حاضر بسیار ارزنده است و می تواند گزینه کم ریسکی برای سرمایه گذاری فعالان و سرمایه گذاران بورسی باشد. این سهم با توجه به حجم مبنایی که دارد، همواره بیش این عدد را پر می کند و از این لحاظ برای فروش این سهم در روزهای مختلف بورس، نیازی به نگران بودن نخواهید داشت و نقدشوندگی این سهم تا حدود زیادی مناسب است.

۶) حپارسا : شرکت توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان در گروهی از بورس قرار دارد که P/E آن عدد ۲۶٫۲۷ را نشان می دهد. به صورت کلی این سهم می تواند گزینه خوبی برای ورود باشد، چرا که P/E آن از نصف P/E هم گروهی های خود نیز کمتر است. البته این نکته را باید در نظر داشته باشید که حجم معاملات این سهم خیلی بالا نیست ولی به صورت معمول سرمایه گذاران و سهامداران برای فروش این سهم با مشکلاتی زیادی روبرو نیستند.

۷) وپویا : شرکت سرمایه گذاری پویا با P/E معادل ۲٫۶۴ برای خرید گزینه بدی نیست. این سهم که خیلی از عرضه اولیه آن در بازار بورس نمی گذرد، حجم معاملات بسیار خوبی دارد و می توان گفت که نقدشوندگی آن بسیار بالاست، بنابراین برای فروش این سهم در زمان های گوناگون، مشکلی پیش روی شما قرار نخواهد داشت و نکته مثبت دیگر این که در طول روزهای مثبت بازار بورس، با توجه به این که این سهم حجم مبنای خود را کامل پر می کند، می توانید شاهد افزایش ارزش دارایی های خود در این شرکت باشید.

۸) ومدیر نسبت P/E این شرکت در حال حاضر عدد ۲٫۳۲ را نشان می دهد که به نسبت P/E گروه عدد بسیار خوبی است. این سهم معمولا در طول روزهای کاری بازار بورس به سختی قادر است حجم مبنای خود را پر کند ولی نمی توان گفت که در زمان فروش سهم این شرکت مشکلی پیش روی شما قرار خواهد داشت و با توجه به میانگین P/E گروهی که این سهم در آن قرار دارد، این سهم می تواند گزینه مناسب تری برای خرید و سرمایه گذاری بلندمدت شما به حساب آید.

۹) بنو : شرکت بیمه تجارت نو همواره حجم مبنای خود را تکمیل می کند و با توجه به نسبت P/E حال حاضر این سهم، می توان گفت که می توانیم روی این سهم، به عنوان یک سهم ارزنده برای میان مدت و حتی بلندمدت حساب باز کنیم.

۱۰) وصنا : سهام شرکت گروه صنعتی بهشهر ایران با P/E معادل ۲٫۷۸ گزینه مناسبی برای سرمایه گذاران بورسی به حساب می آید. به صورت کلی تا اینجای کار، شرکت هایی که در گروه سرمایه گذاری قرار گرفته اند، معمولا P/E های مناسبی دارند و برای سرمایه گذاری از نظر P/E از شرایط خوبی برخوردار هستند.

۱۱) وسهرمز : شرکت س استان هرمزگان با P/E معادل ۳٫۱۹ به نسبت P/E گروهش که عدد ۵٫۳۱ را نشان می دهد، می تواند برای سرمایه گذاری شما مناسب باشد. این سهم معمولا در طول روزهای کاری بازار بورس، حجم معاملاتی ۳ برابر حجم مبنای خود دارد و از این جهت می توان گفت که نقدشوندگی این سهم بالاست و در صورتی که از لحاظ تکنیکالی و فاندامنتالی نیز شرایط خوبی داشته باشد، می تواند گزینه خوبی برای خرید و سرمایه گذاری های طولانی مدت نیز به حساب آید.


نتیجه گیری و کلام پایانی

به صورت کلی می توانیم این طور نتیجه گیری داشته باشید که در بازار بورس، نسبت P/E پایین بهتر است، چرا که سهم از لحاظ بنیادی در جایگاه خوبی قرار دارد و کمتر از ارزش ذاتی خود در حال معامله است و به نوعی ریسک سرمایه گذاری در این نوع سهم ها به مراتب از سهام های دیگر پایین تر است.

همچنین باید در نظر داشت که نباید از این نسبت، انتظارات نامعقولی داشته باشیم! بلکه باید از ترکیب آن با دیگر نسبت‌ های مالی، استفاده صحیحی از P/E داشته باشیم. بهتر است وقتی که قصد داریم سهام یک شرکت را مورد بررسی قرار دهیم، ابتدا صورت‌ های مالی شرکت را تحلیل کنیم و در ادامه در راستای افزایش اطمینان، از مبانی تحلیل تکنیکال و تابلو خوانی در بورس نیز بهره لازم را ببریم.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، در این مطلب به بیان این که پایین ترین p/e در بورس در حال حاضر برای کدام سهام های بازار بورس است، پرداختیم. 

اگر دوست دارید بدانید بهترین سهام برای خرید در بورس کدام است؟ این مطلب شما را در این خصوص راهنمایی می کند.

برای دوستانتان بفرستید: