Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
بهترین سهام برای طولانی مدت در بورس چیست؟ | کد بورسی

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

بهترین سهام برای طولانی مدت چیست؟

آیا انقدر به بازار بورس و مفاهیم بورسی مسلط هستید که بتوانید بهترین سهام برای طولانی مدت را تشخیص دهید و با دید بلندمدت در بورس ایران سرمایه گذاری کنید؟ اگر به هر دلیلی نمی توانید به صورت دقیق بهترین سهام برای طولانی مدت را از بین ده ها سهام مختلف در بورس تشخیص دهید، این مطلب به شما راهنمای شناسایی سهام های بنیادی و بلندمدتی را ارائه می دهد تا بتوانید از بین سهام های بسیاری از صنایع مختلف بورسی، بهترین سهام برای طولانی مدت در بورس را انتخاب کنید و روی آن سرمایه گذاری انجام دهید.

جالب است بدانید که سود سرمایه گذاری بلندمدت در بورس به قدری زیاد است که آن را بدون شک نمی توانید در بازارهای مالی دیگر تجربه کنید، البته بازار ارزهای دیجیتال هم می تواند به همین اندازه و یا حتی بیشتر در بازه زمانی بلندمدت سودده باشد.

بهترین سهام برای طولانی مدت

سهام بلند مدت چی بخرم ؟ به صورت کلی سرمایه‌ گذاری بلند مدت بدین معنی است که شما باید در ازای سود احتمالی بیشتر، ریسکی را متحمل شوید و مدت بیشتری برای دستیابی به سود صبر کنید. همچنین بایستی سرمایه کافی، برای استفاده بخشی از آن در سرمایه گذاری بلند مدت خود، داشته باشد. در این راستا می توان گفت که سرمایه گذاری در بورس به سه طریق کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت صورت می پذیرد. اگر بخواهیم یک کلیتی در مورد خرید سهام و نگهداری آن به صورت بلندمدت به شما بگوییم، باید گفت که سرمایه گذاری بلند مدت در بورس به این معنی است که کشور ما تورمی است یعنی قیمت ها همیشه در حال افزایش هستند.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


حال برخی مواقع این افزایش قیمت سریع و بعضی وقتا کند است ولی به صورت کلی این فرضیه در خصوص بورس هم صدق می کند و به صورت معمول به این شکل است که قیمت های الان سهم نسبت به دو سال پیش آن بالاتر است. البته این را هم باید در نظر داشت که برخی اوقات موارد استثنا هم پیدا می شود که از این قانون پیروی نکند.

لذا سرمایه گذاری بلندمدت به این معنی است که شما یک یا چند سهم مناسب را انتخاب می کنید و در ادامه فرصت بین ۱ تا ۳ ساله قیمت سهم رشد کرده و شما به سود میرسید. بعضی اوقات نیز امکان دارد در یک بازه ۳ ساله قیمت سهم حتی تا ده برابر نیز افزایش پیدا کند و سود بسیار شیرینی که بیشتر آن حاصل صبر و بردباری شماست، برای شما به ارمغان می آید.

نحوه تشخیص سهام مناسب برای بلندمدت با تحلیل بنیادی

به این منظور که بتوانید با استفاده از تحلیل فاندامنتال یا همان بنیادی بهترین سهم برای خرید بلند مدت را شناسایی کنید، می بایست فاکتورهای زیادی را در نظر بگیرید و شرکت را از لحاظ سوددهی، آینده سهام، وضعیت نقدینگی، مقدار نقدشوندگی، سیاست تقسیم سود، بدهی‌ های شرکت، P/E هر سهم، درصد سهام شناور آزاد و ترکیب سهامداران ارزیابی فرمایید. در این نوع تحلیل برای شناسایی بهترین سهم برای خرید بلند مدت باید مواردی که در ادامه عنوان می شود را در نظر داشته باشید؛

تجزیه و تحلیل صنعت مورد نظر : به این منظور که بتوانید یک سهم سودآور و مناسب را جهت سرمایه گذاری بلندمدت انتخاب کنید، باید در ابتدا اوضاع اقتصادی کشور را ارزیابی کنید و با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور و بر اساس اخبار و مواردی از این قبیل، برای بررسی وضعیت صنایع گوناگون موجود در بورس اقدام کنید و صنعتی را برگزینید که حمایت های گوناگونی از طرف دولت در مدت سهامداری شما بر آن سهم اعمال شود که روند رو به رشدی در آینده انتظار سهم و سهامداران آن را بکشد.

در زمان انتخاب بهترین صنعت بورسی نیز باید این ۶ مورد را در نظر داشته باشید :

  1. رو به رشد بودن و روند افزایشی برای محصولات یا خدمات صنعت مورد نظر.
  2. محدود بودن دخالت ارگان‌ های تصمیم‌ گیرنده دولتی در تعیین قیمت محصولات.
  3. به این دلیل هر چقدر تعداد کالاهای جانشین کمتر باشد، موقعیت بازاری آن صنعت، بهتر است، بنابراین نبود یا محدودیت کالاهای جانشین برای محصولات آن صنعت به عنوان یک نکته مثبت در نظر گرفته می شود.
  4. قابلیت های ممتازی نسبت به سایر صنابع داشته باشد؛ این ویژگی ممتاز می‌ تواند اسم و رسم تجاری مناسب، نیروی کار متخصص، فناوری پیشرفته تولید، سهم بازار و یا مواردی این چنینی باشد.
  5. صنعت مورد نظر باید به صورتی باشد که رقبای جدید به سادگی وارد آن صنعت نشوند و بازار صنعت تحت تاثیر نوسانات ناشی از ورود آن ها قرار نگیرد.
  6. اگر برای محصولات صنعت مورد نظر، موارد مشابه خارجی وجود نداشته باشد، آن صنعت می تواند آینده مناسب تری را داشته باشد.

تجزیه و تحلیل شرکت : بعد از این که صنعت مورد نظر خود را انتخاب کردید، می بایست از بین سهم های موجود در آن صنعت بهترین سهم و بنیادی ترین سهم را انتخاب نمایید. تحلیلگران در انتخاب شرکت باید به مواردی مثل موقعیت رقابتی شرکت شامل سهم بازار شرکت از صنعت، میزان فروش و نرخ رشد آن، کیفیت محصولات یا خدمات و … توجه بسیاری داشته باشند.

حتما بخوانید : سرمایه گذاری بلندمدت در بورس چگونه است؟


همچنین به منظور تشخیص بهترین سهم برای خرید طولانی مدت بایستی موقعیت مالی شرکت را نیز در نظر داشته باشید. در حقیقت تحلیلگران باید به بررسی عواملی مثل؛ نسبت‌ های بدهی، سودآوری، نقدینگی، کارایی و سپس مقایسه آن با گذشته شرکت و رقبای موجود در صنعت بپردازند. آموزش کامل تحلیل بنیادی در بازار سرمایه را می توانید همین الان اینجا به زبان ساده و کاملا رایگان یاد بگیرید.

نحوه تشخیص سهام مناسب برای بلندمدت با تحلیل تکنیکال

بعد از این که سهم مورد نظرتان را با توجه به آنچه پیش تر گفتیم، انتخاب کردید، حالا باید با استفاده از تحلیل تکنیکال روند آن سهم را تشخیص دهید؛ چنانچه سهم در روند صعودی قرار داشت با استفاده از اندیکاتورها و حمایت مقاومت ها نقاط مناسب برای ورود را شناسایی کنید و سهم را در آن ناحیه بخرید و با دید بلند مدت از آن نگهداری نمایید. نحوه تشخیص روند صعودی را در ادامه بررسی کرده ایم؛

تشخیص روند صعودی سهم : خط روند صعودی‌‌‌ از اتصال نقاط مینیمم حاصل می شود. در رسم خطوط روند صعودی سهم نمودار بالای خط قرار می گیرد و هر کف بالاتر از کف قبلی قرار خواهد گرفت. وقتی که سهم در روند صعودی قرار داشته باشد، در بازه های زمانی گوناگون سودهای مختلفی را برای شما به ارمغان می آورد و با توجه به این موضوع که دید شما بلندمدتی است، مطمئنا در بلند مدت سود بسیاری از این طریق کسب خواهید کرد.

بهترین سهام بلند مدت در بورس

بعد از این که روند سهم را شناسایی کردید، نوبت به بررسی نقاط مناسب برای ورود به سهم خواهد رسید. در این خصوص باید در نظر داشته باشید با توجه به این که دید سرمایه گذاری شما بلند مدت است، دیگر نباید تحت تاثیر نوسانات کوتاه مدت سهم قرار بگیرید و سهام خود را برای فروش بگذارید.

به منظور تشخیص نقاط مناسب ورود به سهم نیز قادرید از اندیکاتورها و یا روش ها دیگر کمک بگیرید که این موضوع به استراتژی شما در معامله سهام بستگی خواهد داشت. اگر دوست دارید تحلیل جامع تکنیکال را به صورت رایگان و به زبان ساده یاد بگیرید، این مطلب تحت عنوان صفر تا صد تحلیل تکنیکال به صورت رایگان شما عزیزان را راهنمایی می کند و میتوانید از آن برای یادگیری رایگان تحلیل تکنیکال استفاده کنید.

ویژگی های بهترین سهام بلند مدت در بورس

خریداری سهام مناسب : سرمایه گذاری بلند مدت در بازار بورس وقتی معنی پیدا خواهد کرد که در زمان خرید سهام، همه جوانب را سنجیده باشید و به موقع به سهم ورود کنید، بدین معنی که باید برای سرمایه گذاری بلند مدت در بازار سرمایه، در ابتدای امر به خوبی مطالعه کنید و سهم های ارزشمند را از سایر سهم های بازار تشخیص دهید. مطمئنا یک سرمایه گذار موفق که به سرمایه گذاری بلند مدت در بورس و کسب سود ایمن تمایل دارد، باید طبق تحلیل های درستی پیش رود و به موقع برای خرید و در واقع ورود به یک سهم اقدام نماید.

حتما بخوانید : مناسب ترین سهام برای خرید در بورس کدام است؟


پس از آن همچنان به رصد و دنبال کردن وضعیت بازار نیاز دارید و باید برای مدت زیادی در انتظار رشد چشمگیر قیمت آن سهم بمانید. به این صورت سهامدار احتمالا می تواند در دریافت سود نقدی تقسیمی شرکت بورسی نیز سهم داشته باشد. سهامداری که با مطالعه و بررسی کافی سهمی را خریده است، از نوسانات منفی کوتاه مدت آن، نمی ترسد و با تصمیم های عجولانه و هیجان زده، برای انجام معاملات خود اقدام نمی کند. بلکه او به خوبی مسیر حرکت این سهام، اصلاح قیمت ها و … را پیش بینی کرده و برای زمان سودآوری منتظر، صبر می کند.

در نظر گرفتن وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور : یکی از حائز اهمیت ترین اصول سرمایه گذاری در بورس پیش بینی حدودی وضعیت سیاسی کشور در آینده است. به عنوان مثال در سال ۹۲ بسیاری قادر بودند پیش بینی کنند که برجام و توافق انجام می شود و به احتمال زیاد بعد از آن قیمت ارز کاهش پیدا می کند، بنابراین بهتر است در این زمان ها، در سهام ریالی مثل گروه بانکی و خودرویی سرمایه گذاری نمایید.

خریداری سهمی با بنیادی قوی : در سرمایه گذاری های طولانی مدت، می بایست ارزش ذاتی سهم های گوناگون را ارزیابی کنید و در ادامه برای خرید اقدام کنید. وقتی که سهامدار به این صورت نسبت به خرید یک سهم اقدام کند، افت قیمت سهام و ضررهای کوتاه مدت، برای او توجیه پیدا خواهد کرد و صبوری لازم به منظور بازگشت قیمت سهام را دارد.

خریداری سهم شرکت های سودآور در بورس : مطالعه سوابق شرکت های بورسی، نوسانات اخیر و سودهای پیش بینی شده و … جزو مواردی به حساب می آیند که یک سهامدار برای خرید سهام و سرمایه گذاری بلند مدت باید مد نظر خود قرار دهد. البته نباید از ذکر این نکته گذشت که این فرمول همواره صدق نمی کند و شامل برخی استثنائات نیز می شود. برخی اوقات نیاز است که سهامدار از تعصب خود نسبت به یک سهام یا تصمیم از پیش اتخاذ شده، نرمش به خرج داده و سهامی را بفروشد.

تشخیص بهترین سهام برای بلند مدت

به صورت کلی به این منظور که بهترین سهام را برای سرمایه گذاری بلند مدت شناسایی کنیم، بهتر است سبد سهامی مناسبی تشکیل دهیم. در انتخاب بهترین سهام برای سرمایه گذاری بلند مدت، نکات زیر بسیار حائز اهمیت خواهند بود :

  • شرکت صادرات داشته باشد.
  • شرکت دارای p/e مناسبی باشد.
  • شرکت حتما طرح توسعه داشته باشد.
  • شرکت بازار خوبی در کشور داشته باشد.
  • نوسانات بورس روی قیمت سهم تاثیرگذار نباشد.
  • مواد اولیه شرکت کمتر متکی به قیمت ارز یا واردات باشد.

حال با توجه به گفته های بالا سهام های زیر را شاید بتوان بهترین نوع سرمایه گذاری بلند مدت در بازار بورس ایران به حساب آورد که می توانند در طولانی مدت با توجه به بنیادی که دارند، ارزش سرمایه گذاری شما را تا حدود زیادی حفظ کنند :

  • صبا (سرمایه گذاری مطمئن با تقسیم سود بالا)
  • بهپاک (شرکت مادر در زمینه تهیه روغن خوراکی در ایران)
  • شاراک (پتروشیمی دارای حاشیه سود بالا در فروش محصولات)
  • شستا (به صورت کلی ۱۰ درصد بورس ایران زیرمجموعه این شرکت می باشند)
  • فولاد (تعداد زیادی از شرکت های مادر ایران مانند خودروسازی مواد اولیه خود را از این شرکت می خرند)
  • فملی ، وغدیر ، شبندر ، کگل ، پارس ، تاپیکو ، رمپنا ، حکشتی ، فارس ، شپنا ، وبصادر ، پارسان ، شتران، اخابر و … از دیگر سهام های بنیادی بازار بورس ایران به حساب می آیند که در بلندمدت می توانند سود مناسب و ریسک پایینی برای سرمایه گذاری شما به همراه داشته باشند.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، نحوه شناسایی بهترین سهام برای طولانی مدت را به زبان ساده به شما عزیزان آموزش دادیم. 

اگر دوست دارید بدانید کدام روش تحلیل در بورس کاربردی تر است، می توانید مطلب کدام روش تحلیل سهام مهم تر است؟ تکنیکال یا بنیادی؟ را کاملا رایگان مطالعه کنید.

برای دوستانتان بفرستید: