برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

p/e منفی در بورس | مفهوم p/e منفی شرکت در بورس چیست؟

نسبت p/e در بورس همیشه یکی از مواردی بوده که تمامی سهامداران و تحلیل گران به آن توجه ویژه ای داشته و دارند. p/e شرکت که نسبت قیمت سهم به سودی است که به ازای هر سهم ساخته شده است، یک نسبت مهم است که باید در کنار موارد دیگر تحلیلی و بنیادی، به این مورد هم توجه داشته باشید. اما بعضا شاهد p/e منفی در بورس بوده ایم و این در ظاهر یعنی قیمت هر سهم شرکت تقسیم بر سود ساخته شده به ازای هر سهم در سال مالی کوچک تر از صفر است و شرکت زیان ده بوده است ولی از p/e منفی در بورس چه مواردی را میتوان برداشت کرد؟ در این مطلب قصد داریم عنوان کنیم که p/e منفی در بورس به چه معناست و به چه صورت باید از این نسبت در انجام معاملات خود بهره ببریم، پس با سایت کد بورسی همراه باشید.

p/e منفی در بورس به چه معناست؟

p/e منفی شرکت ها بورسی حالتی است که با منفی شدن سود هر سهم قابل مشاهده است و بعضی اوقات سرمایه گذاران به دنبال سهام شرکت هایی هستند که از این قابلیت برخوردار باشند و علی رغم انتظار هم بازدهی خوبی کسب می کنند. در این مطلب راهنما می خواهیم بررسی کنیم که چرا امکان دارد سرمایه گذاران سهام شرکت های با p/e منفی را بخرند و سرمایه گذاری روی آن ها انجام دهند.

همان طور که می دانید تحلیل بنیادی سهام شرکت ها یکی از ابزارهایی که سرمایه گذاران برای بررسی قیمت سهام شرکت ها آن را مورد استفاده قرار می دهند. تحلیل بنیادی در حقیقت تاثیر متغیرهای مالی مثل تغییرات فروش، بهای تمام شده و … بر صورت های مالی شرکت هاست. سرمایه گذاران با استفاده از تحلیل بنیادی سود هر سهم را ارزیابی کرده و در ادامه برای ارزش گذاری یکی از روش هایی که انتخاب می کنند، ارزش گذاری سهم با استفاده از نسبت p/e است.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


بعضی اوقات در کلاس های آموزشی تحلیل بنیادی این سوال ایجاد می شود که مفهوم P/E منفی شرکت ها چیست و چرا بعضی اوقات سرمایه گذاران از سهام این شرکت ها استقبال می کنند؟ در جواب باید گفت وقتی که سودآوری شرکتی منفی باشد، مخرج کسر منفی شده و همین امر موجب خواهد شد تا نسبت P/E منفی شود. این طور فرض کنید قیمت سهام شرکتی ۱۲۰ تومان باشد و شرکت هم دارای زیان ۱۲ تومانی باشد در این صورت شرکت مورد نظر دارای p/e=-10 خواهد بود.

به عنوان نمونه واقعی تصویر زیر صورت مالبی تلفیقی شرکت خاور را نشان می دهد که در گزارش ۶ ماهه دارای زیان ۱۲۷۱ ریالی است که چنانچه طبق سود شرکت بر اساس TTM محاسبه کنیم زیان یک ساله گذشته شرکت حدود ۲۵۷ تومان می باشد حال قیمت سهم در بازه زمانی ارسال گزارش ۷۲ تومان بوده است و زمانی که این دو عدد را بر هم تقسیم کنیم p/e=- 0.27 می شود که معنی درستی ندارد و نمی توان معیاری درست برای ارزش گذاری سهم آن را مد نظر قرار داد.

نسبت p/e در بورس 

آیا سهام شرکتهای دارای P/E منفی را بخریم؟

حال یک سوال میان سرمایه گذاران ایجاد می شود و این است که آیا شرکت هایی که دارای p/e منفی هستند را خریداری کنیم یا خیر. به همین جهت باید دلیل استقبال سرمایه گذاران از این شرکت ها را بررسی کنیم که چرا سرمایه گذاران حاضر هستند سهام شرکت هایی را خریداری کنند که دارای p/e منفی می باشد و ایا توجیهی برای این کار وجود دارد یا خیر. در زیر به برخی از این عوامل اشاره خواهیم داشت :

تحلیل تکنیکال و p/e منفی شرکت ها : در مورد خرید سهام شرکت هایی که دارای p/e منفی می باشند، امکان دارد سرمایه گذاران در بازار بورس تنها با استفاده از تحلیل تکنیکال به خرید سهام شرکت اقدام کرده و تحلیل بنیادی شرکت برایشان مهم نباشد و صرفا به علت موقعیت خوب تکنیکال، سهام این شرکت را خریداری کرده اند.

تحلیل بنیادی و p/e منفی شرکت ها : بعضی اوقات سرمایه گذاران برای خرید سهام شرکتی اقدام کنند که در حال حاضر زیانده می باشد و به اصطلاح سهم دارای p/e منفی می باشد، ولی چشم انداز سودآوری آن و اتفاقاتی که در شرکت می افتد باعث می شود که سرمایه گذاران اقدام به خرید آن نمایند. حال امکان دارد سرمایه گذاران در شرایط فعلی سهمی را خریداری کنند که زیانده است، اما بر اساس تحلیل این شرکت قرار است در آینده سودآوری بالایی داشته و از زیان خارج شود. این میتواند دلیلی بر خرید شرکت های دارای p/e منفی به لحاظ بنیادی باشد.

افزایش سرمایه و p/e منفی شرکت ها : درباره p/e منفی شرکت ها و خرید آن به وسیله سرمایه گذاران یک حالت دیگر نیز وجود دارد و آن بحث افزایش سرمایه شرکت هاست. بعضی اوقات دیده می شود که سهام شرکتی از نظر سودآوری زیانده است، اما ناگهان با اعلام خبر افزایش سرمایه مورد استقبال بازار قرار می گیرد و برای ان صف خرید تشکیل می شود و با توجه به مقدار افزایش سرمایه و از طرفی تغییرات قیمت سهم پیش و پس از افزایش سرمایه، قیمت سهام شرکت افزایش وی یابد.

حتما بخوانید : نسبت P/B در بورس {نسبت قیمت به ارزش دفتری} چیست؟

لذا با توجه به حالت های گفته شده، سهمی که حتی زیانده است هم می تواند مورد استقبال بازار قرار گیرد و نباید به دنبال دلیل منطقی برای رشدی قیمت سهم بود و باید دانست که قیمت ها طبق عرضه و تقاضا و رفتار سرمایه گذاران در بازار ایجاد می شود، از همین روی امکان دارد تکنیک های تابلو خوانی در بورس و آموزش آن برخی سهام را که حتی شرایط مناسبی به لحاظ عملیاتی ندارند در فیلترها برای خرید قرار دهند.

نکات مهم در مورد نسبت P/E در بورس

  • هر نسبت P/E بالایی بد نیست و هر نسبت P/E پایینی هم خوب نیست.
  • نسبت P/E یکی از ابزار های مهم در تحلیل بنیادی است اما کافی نیست.
  • شرکتی با P/E پایین تر از گروه و اوضاع سودآوری مناسب بهترین نوع سرمایه گذاری است.
  • شرکتی با P/E بالاتر از گروه و روند سودآوری نامناسب خطرناک ترین نوع سرمایه گذاری است.
  • نسبت P/E منفی نداریم و تحلیلی برای نسبت قیمت بر درآمد شرکت های زیانده نمی ­‌توان بیان کرد.

P/E چند باشد تا برای خرید و فروش سهام اقدام کنیم؟

نسبت P/E هر سهم در حقیقن انتظار سرمایه‌ گذار از چشم انداز آینده آن شرکت، برای رشد و توسعه است. علاوه بر این P/E می‌تواند بیانگر سطح ریسک شرکت نیز باشد. اغلب نسبت P/E بیانگر نظر سرمایه ‌گذاران درباره آن شرکت است و معمولا این عدد برای شرکت ‌هایی که رو به رشد هستند، مقدار بالاتری دارد.

p/e منفی در بورس چیست

در حقیقت هر چه نسبت P/E بالاتر باشد، میزان خوش بینی بازار به آن شرکت بالاتر است. در این حالت باور پایه بر این است که شرکت توانایی رشد سود یا افزایش قیمت سهام را دارد. با همین استدلال شرکت ‌هایی که بازار دید مثبتی نسبت به آن‌ها ندارد، اغلب از نسبت P/E پایین ‌تری برخوردار هستند؛ به خاطر این که بازار نسبت به رشد و سودآوری یا افزایش قیمت سهام آن‌ها خوش بین نیست.

برای خرید سهم تنها بررسی نسبت P/E کافی است؟

یکی از اشتباهات مرسومی که سرمایه ‌گذاران غیرحرفه ‌ای مرتکب می ‌شوند خرید سهام صرفا به دلیل P/E بالا یا پایین آن است. توجه داشته باشید که ارزش ‌یابی سهام تنها با تکیه بر شاخص ‌های ساده ‌ای مانند P/E ساده ‌انگارانه و نادرست است. با وجودی‌ که P/E بالا امکان دارد به معنی این باشد که قیمت سهام بیشتر از ارزش آن است، هیچ تضمینی وجود ندارد که بعدا به سرعت پایین بیاید.

حتما بخوانید : نسبت ریسک به ریوارد – منظور از نسبت ریسک به سود چیست؟

از طرفی توجه داشته باشید که حتی چنانچه قیمت یک سهم زیر ارزش خود باشد امکان دارد ماه‌ ها یا حتی سال ‌ها طول بکشد تا بازار ارزش آن را اصلاح کنید. تجزیه و تحلیل سهام امری بسیار پیچیده ‌تر از دانستن چند نسبت ساده است. این را در نظر داشته باشید که نسبت P/E هر چند قطعه ‌ای از پازل ارزش ‌گذاری سهام است، ولی تمام آن نیست.

نتیجه گیری و کلام پایانی

به صورت خلاصه p/e منفی شرکت ها بورسی حالتی است که با منفی شدن سود هر سهم قابل محاسبه است.

بعضی اوقات سرمایه گذاران به سراغ سهام شرکت هایی می روند که p/e منفی دارند و علی رغم انتظار هم بازدهی خوبی به دست می آورند.

با توجه به این که سود هر سهم مقدار درآمد هر سهم را مشخص می ‌کند، معیاری برای سودآوری شرکت محسوب می شود.

در شرکت‌ هایی که سودآور نیستند و EPS منفی دارند، وضعیتی چالش ‌برانگیز برای محاسبه P/E به وجود می ‌آید و نظرات گوناگونی برای محاسبه P/E در این موارد وجود دارد.

بعضی افراد معتقدند که باید P/E را منفی حساب کرد و بعضی دیگر اعتقاد دارند باید P/E صفر به سهم داده شود و این در حالی است که بسیاری از افراد دیگر، این طور محاسبه می ‌کنند که P/E اصلا برای این سهم وجود ندارد.

اما به صورت کلی در نظر داشته باشید که پایین بودن مقدار P/E می تواند علل و تفاسیر مختلفی داشته باشد.

در پایان امیدوارم از این مقاله که به پاسخ دادن به سوال p/e منفی در بورس به چه معناست پرداخت، نهایت استفاده را برده باشید.

هر سوال یا ابهامی در مورد p/e شرکت ها در بورس داشتید، حتما در بخش دیدگاه ها بنویسید تا پاسخ بدم.

برای دوستانتان بفرستید: