برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

پربازده‌ترین و کم بازده‌ترین صنایع بورس؛ بهترین سهم ها و صنایع جامانده از بازار

پربازده‌ترین و کم بازده‌ترین صنایع بورس بعد از رشد های چشم گیر در بازار کدامند؟جامانده‌ های ۱ ساله، ۳ ساله و ۵ ساله در رشد اخیر کدام صنایع و شرکت‌ ها میباشند؟ بعد از رشد های عجیب و غریب در بازار سهام از اوایل سال ۹۷ تا به امروز بسیاری از تحلیلگران بازار بورس بر این باورند که آهنگ حرکتی صنایع و سهام گوناگون در این ۲ سال و حتی پیش از آن مشابه نبوده است. پربازده‌ترین و کم بازده‌ترین صنایع بورس کدام اند؟ طبق همین استدلال، اصطلاح “جامانده” در تحلیل بسیاری از تحلیلگران به گوش میخورد که به‌ عنوان مثال سهام x جامانده بازار است. نکته حائز اهمیتی که حین استفاده از این اصطلاح باید توجه داشته باشید این است که:

با بررسی چه بازه زمانی سهم یا صنعت اشاره شده جامانده‌ بازار هستند؟

در این راستا و به منظور درک بهتر این امر، با مثالی بحث را ادامه خواهیم داد؛ شاید اصطلاح سهام و صنایع دلاری یا سهام و صنایع ریالی به گوشتون خورده باشد. در چرخه تورمی کشور ایران، وقتی که نرخ ارز با رشد شدید روبرو می گردد اثر آن بر بورس و صنایع آن با توالی می باشد. این توالی بدین معنی است که ابتدا صنایع دلار محور افزایش قیمت را تجربه خواهند کرد و در ادامه صنایع ریال محور. به عنوان مثال امکان دارد رشد صنایع دلار محور ۲ سال طول بکشد و سپس وارد فاز استراحت شوند و در هنگام استراحت دلار محورها، ریال‌ محورها به مدت ۲ سال رشد خود را از سر بگیرند.

اکنون چنانچه بعد از پایان سال چهارم نمودار قیمتی ۲ ساله سهام دلار محورها را ارزیابی نماییم، احتمالا متوجه خواهیم شد که آن ها از بازار عقب مانده‌ اند؛ ولی واقعیت امر چیز دیگریست و چنانچه بازه ۴ ساله را مدنظر قرار دهیم، متوجه خواهیم شد که چه دلار محورها و چه ریال محورها حدودا به یک اندازه قیمت خود را با ارزش جدید ریال در کشور تنظیم کرده و رشد بسیار خوبی رو هم داشته اند و در واقع نمی‌ توان سهام های دلار محور را جامانده بازار دانست.

شیوه تشخیص سهام و صنایع جامانده از بازار

اگرچه امکان دارد عدم رشد قیمتی بعضی سهام و صنایع به علت بحرانی شدن وضعیت بنیادی آن صنعت در کشور باشد و قرار نیست همه سهام و صنایع به یک مقدار رشد را در بازار سرمایه تجربه کنند ولی درک معنا و مفهوم کلمه “جامانده بازار” بسیار حائز اهمیت خواهد بود. در این راستا و برای یافتن صنایع و سهام جامانده منطقی‌ ترین کار ممکن این خواهد بود که بازه بررسی خود را از ابتدای دوران رشد نرخ ارز در کشور در نظر داشته باشیم؛ نرخ ارز حائز اهمیت ترین عامل در شکل‌ گیری تورم، رشد سودآوری شرکت‌ های بورسی و کاهش ارزش پول ملی در زمانی است که رشد اقتصادی چندان خاصی نداریم، از همین روی به منظور یافتن نقطه شروع حرکت اخیر قیمت دلار باید به تاریخچه قیمتی دلار رجوع کنیم.

در نظر داشته باشید که کف قیمت دلار را می‌ توان محدوده ۳۷۰۰ تومان و تاریخ ۲۰۱۷/۰۳/۱۳ در نظر گرفت که بعد از آن رشد دلار به صورت شارپ آغاز شد؛ پس به منظور بررسی سهام های جامانده‌ بازار، بررسی بازده صنایع و سهام گوناگون در ۳ سال اخیر قادر است دید و تحلیل مناسبی را برای ما به همراه داشته باشد. به منظور درک بهتر تاثیر انتخاب صحیح بازه زمانی مد نظر پربازده‌ترین و کم بازده‌ترین صنایع بورس را در بازه‌ های زمانی ۱، ۳ و ۵ ساله مورد بررسی تیم کد بورسی قرار داده ایم. به این نکته توجه داشته باشید که بررسی‌ های انجام شده روی سهام بازار پایه و شرکت‌ های تازه عرضه اولیه انجام نشده است و ملاک میزان بازدهی نیز قیمت‌ های تعدیل‌ شده ناشی از افزایش سرمایه و سود نقدی مجامع می باشد.

پربازده‌ترین و کم بازده‌ترین صنایع بورس در سالی که گذشت (۹۸)

بهترین سهام برای سال 99

نکته : ۵ صنعت درج شده در صدر فهرست کم بازده‌ترین‌ ها، بسیار کم‌ تر از شاخص کل و هم وزن در یک سال اخیر بازدهی را تجربه کرده اند.

نکته : ۵ صنعت پربازده همه بیش از شاخص هم وزن و حتی نزدیک ۲ برابر آن بازدهی داشته‌اند که در این میان صنعت کاشی و سرامیک در صدر قرار دارد.

بهترین سهام برای خرید

نکته : حضور ۳ سهم صنعت بانکداری در لیست کم‌بازده‌ترین‌ ها یکی از نکات و موارد مهم در جدول فوق به حساب می آید. در ضمن بازدهی اعجاب آور ۲۴۰۰ درصدی ختور در ۱ سال گذشته واقعا قابل تامل است!

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

پربازده‌ترین و کم بازده‌ترین صنایع بورس در ۳ سال گذشته

نکته : ولی به همان صورتی که قبل تر از این هم خدمت شما عزیزان گفته شد، معیار مناسب به منظور یافتن صنایع و سهام عقب مانده از رشد بازار را باید بازدهی ۳ سال اخیر قرار داد. جدول زیر صنایع جامانده بازار از رشد اخیر بورس را نشان می دهد.

پربازده‌ترین و کم بازده‌ترین صنایع بورس

نکته : ۵ صنعت عنوان شده (اطلاعات و ارتباطات، بانکداری، منسوجات، رایانه، لیزینگ) در جدول نسبت به سایر صنایع بازار رشد پایین تری را به خود دیده اند.

نکته : این در وضعیتی است که در ۳ سال اخیر شاخص کل بیش از ۶۰۰ درصد و شاخص هم‌ وزن بیش از ۱۰۰۰ درصد رشد را به خود دیده اند، ولی این ۵ صنعت کم تر از نصف رشد شاخص کل حرکت صعودی داشته اند که خود میتواند نکته جالبی به شمار آید!

نکته : در سمت دیگر صنایع (کاغذی، قندوشکر، کاشی و سرامیک) صدرنشین صنایع پربازده بازار در ۳ سال اخیر بودند که همگی بسیار فراتر از بازدهی شاخص کل و هم‌ وزن عمل کرده‌ اند و با رشد های نجومی، سود خوبی رو نصیب سهامداران خود کرده اند.

پربازده‌ترین و کم بازده‌ترین صنایع بورس

نکته : حضور ۳ سهم بانکی و ۳ سهم از گروه رایانه در این لیست توجه را به سمت خود جلب می‌کند. تمامی ۱۰ سهم کم بازده این لیست در ۳ سال اخیر کمتر از ۲۰۰ درصد بازدهی نصیب سهامدارانشان کرده‌اند که این میزان کمتر از یک پنجم بازدهی شاخص هم وزن و یک سوم بازدهی شاخص کل است.

نکته : در نظر داشته باشید که در لیست پربازده‌ترین‌ ها نیز به ۵۵ برابر شدن سهم غسالم در ۳ سال مواجه می شویم که بسیار تعحب‌ آور است! جالب است که دهمین سهم از این لیست هم در ۳ سال اخیر ۲۷ برابر شده است!

پربازده‌ترین و کم بازده‌ترین صنایع بورس در ۵ سال گذشته

میتوان گفت که علاوه بر بررسی میزان بازده ۱ ساله و ۳ ساله بررسی میزان بازده ۵ سال اخیر صنایع و سهام گوناگون نیز خالی از لطف نخواهد بود و در آن نکات بسیار جالبی وجود خواهد داشت.

سهامداری چیست؟

نکته : بانکداری، منسوجات و لیزینگ ۳ صنعتی به حساب می آیند که در لیست کم بازده‌ترین‌ های ۵ ساله نیز حضور دارند و می‌ توان این صنایع را به عنوان جامانده‌ های بازار محسوب کرد. حضور ۲ صنعت انبوه سازی و خودرو سازی نیز در این لیست قابل توجه می باشد.

نکته : همین طور حضور صنعت قند و شکر و محصولات کاغذی در لیست پربازده‌ترین‌ های ۵ ساله نیز بیانگر رشد خیره‌ کننده و حیرت برانگیز این صنایع دارد که نشان از ریسک بالای سهام این صنایع در شرایط کنونی دارد.

پربازده‌ترین و کم بازده‌ترین صنایع بورس

نکته : ولی در ارزیابی بازده ۵ ساله گذشته سهام گوناگون حضور ۳ سهم سیمانی، ۲ سهم ساختمانی و ۲ سهم بانکداری، دارای نکاتی پیرامون رشد کم تر صنایع ریال محور در ۵ سال اخیر می دهد که خود نکته بسیار مهمی است.

نکته : همین طور حضور شرکت‌ های بازار دوم بورس در لیست ۱۰ سهم پربازده بازار در ۵ سال اخیر بیانگر استقبال بیشتر بازار از سهام این بازار خواهد بود.

نتیجه گیری

در انتهای این مقاله و در پایان بررسی بازده سهام و صنایع مختلف در ۱، ۳ و ۵ سال اخیر که دارای موارد حائز اهمیت و نکاتی جالب بود، قصد داریم به چند نکته در این خصوص اشاره داشته باشیم :

  1. رشد بهتر سهام پذیرفته شده در بازار دوم بورس در قیاس با دیگر سهام ها قابل توجه است
  2. عدم حضور هیچ یک از صنایع دلار محور در لیست کم بازده‌ترین‌ های بازار و عدم جاماندگی این صنایع از بازار نیز قابل توجه است
  3. رشد حدود ۲ برابری شاخص هم وزن در قیاس با شاخص کل در هر ۳ بازه زمانی قابل بررسی نیز نکته ایست که باید مد نظر تمامی سهامداران قرار گیرد
  4. حضور جالب صنعت سیمان در لیست پربازده‌ های ۱ سال اخیر و کم بازده‌ های ۳ و ۵ سال اخیر نیز از نکات جالب این جداول بود
  5. حضور صنایع ریال محور بانکداری، سیمان، لیزینگ و انبوه‌ سازی و خودروسازی در لیست کم بازده‌ترین‌ های بازار بیانگر جاماندگی این صنایع از بازار خواهد بود

دریافت کد بورسی و ورود به بورس

شایان ذکر می باشد که بررسی های انجام شده و جداول ارائه شده در خصوص میزان بازدهی صنایع و سهام گوناگون، تنها به منظور ارزیابی و بررسی جاماندگی صنایع و سهام گوناگون است و نباید به تنهایی به عنوان ملاکی جهت خرید یا فروش سهام قرار گیرد. امیدوارم که از این مقاله نهایت استفاده رو برده باشید. هر گونه سوال و یا موردی بود در بخش نظرات با من و دیگر مخاطبان سایت کد بورسی در میون بگزارید.


هر سوالی در رابطه با بورس دارید از ما بپرسید:

برای دوستانتان بفرستید: