برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

وب ۳ چیست | همه چیز درباره وب تری

آیا میدانید وب ۳ چیست و چه آینده ای دارد؟ در واقع وب ۳ همان اینترنت نسل سوم است که انقلابی در دنیا بپا کرده است و یکی از اهداف آن، ایجاد اینترنت غیرمتمرکز در سطح جهانی است. به این خاطر که امکان دارد وب نسل سوم برای افراد زیادی مفهومی جدید و ناشناخته به حساب آید، تصمیم گرفتیم تا در این مطلب به این بپردازیم که وب ۳ چیست و چطور می تواند کل دنیا را متحول نماید. بنابراین اگر دوست دارید بدانید وب ۳ چیست و به صورت کلی همه چیز درباره اینترنت نسل سوم را یاد بگیرید، این مطلب برای شما نوشته شده است.

وب ۳ چیست ؟

اینترنت نسل سوم یا همان وب ۳ انقلابی در جهان بپا کرده است که مهم ترین هدف آن ایجاد اینترنت غیرمتمرکز محسوب می شود، ولی مزایای وب ۳ چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟ یکی از تکنولوژی‌ هایی که تاثیر بسزایی در تعاملات انسان داشته است، بدون شک اینترنت می باشد. با ورود اینترنت دنیای اطلاعات و ارتباطات شاهد تحولات بزرگی بود. همان طور که می دانید، یکی از روش های برقراری ارتباط در بستر اینترنت، صفحات وب است.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


در نسل اول وب، مفهومی به نام تعامل وجود نداشت، ولی نسل دوم با معرفی بعضی از شبکه‌ های اجتماعی مثل فیسبوک، تحولات بسیار بزرگی در تعامل با مخاطب رقم زد. دقیقا وقتی که کاربران در این فکر بودند که همه چیز به اوج خود رسیده است، نسل سوم وب شروع به تابیدن کرد و وعده اینترنت غیرمتمرکز، چیزی نبود که مخاطبان بتوانند از کنار آن ساده عبور کنند.

از آنجایی که امکان دارد وب نسل سوم برای بسیاری از افراد مفهومی جدید و ناشناخته باشد، در این مقاله قصد توضیح و ذکر مزیت های اصلی آن را داریم تا یک دید کلی و بسیار خوبی نسبت ترند این روزهای دنیا و ایران پیدا کنید. البته پیش از این که به وب ۳ و توضیحات مخصوص به آن بپردازیم، ابتدا بهتر است نگاهی به وب ۱ و وب ۲ بی اندازیم تا ماهیت وب ۳ را بیشتر و بهتر درک کنیم؛

وب ۱ چه بود؟

تصور اینترنت بدون گوگل، فیسبوک یا استوری‌ های اینستاگرام برای نسل حاضر کمی سخت است ولی عصر کلاسیک اینترنت به همین صورت آغاز شد و از اواسط دهه‌ ۹۰ تا اوایل ۲۰۰۰ ادامه پیدا کرد. در آن زمان افراد اینترنت را با نام اصلی‌ آن که شبکه‌ جهانی وب یا نت می‌ شناختند. کاربرها قادر نبودند تصاویر خود را اشتراک گذاری کنند یا به عنوان مثال، بلاگی در مورد آموزش های مختلف طراحی کنند. آن زمان ها معمولا محتوا به وسیله کسب و کارها، روزنامه‌ ها و سازمان‌ ها تولید و در اختیار مخاطبان قرار می گرفت.

حتما بخوانید : توکن های حوزه nft | معرفی آینده دارترین توکن NFT


عصر وب ۱ دقیقا وقتی بود که مردم به جای گوگل از AltaVista، Netscape یا Asked Jeeves برای جستجوی تصاویر گربه‌ های بامزه بهره می بردند. بیشتر وب‌ سایت‌ ها تنها خواندنی بودند و کاربرها این توانایی را نداشتند که محتوایی بارگذاری کنند یا اضهار نظر کنند و نکته جالب تر این که مفهوم استریم ویدئو هم وجود نداشت، لذا افراد برای گفتگوی آنلاین از چت‌ روم‌ های AOL استفاده می کردند. جالب است بدانید که دانلود یک آهنگ ۱ روز تمام به طول می انجامید و برای اتصال به اینترنت دایل‌ آپ، لازم بود اتصال تلفن قطع شود! شاید این مواردی که گفتیم در حال حاضر بسیار عجیب باشد، ولی مطمئنا وضعیت حاضر هم برای سالیان آینده خنده دار خواهد بود و این دقیقا به معنی پیشرفت روز به روز تکنولوژی است!

وب ۲ چیست؟

در ادامه و اوایل دهه‌ ۲۰۰۰ اینترنت در نقطه‌ ای تاریخی قرار گرفت و می توانست مسیری یک‌ طرفه را طی کند و مثل کتابخانه‌ ای خسته کنند باشد و یا به اختراعی حماسی تبدیل شود که تمام افراد از کل دنیا را به یکدیگر وصل کند که خوشبختانه اینترنت مسیر دومی را در پیش گرفت و بعد تر با ظهور شبکه‌ های اجتماعی، مردم توانایی این را پیدا کردند که تجربه‌‌ ای فراگیر در نت داشته باشند.

به لطف وب ۲ بود که افراد توانستند تصاویر خود را بارگذاری نمایند یا محتوای ویدئویی را در یوتیوب استریم کنند. با پایان اولین دهه‌ از هزاره‌ سوم، اتصال‌ های دایل‌ آپ تقریبا فراموش شد. اشتراک‌ گذاری به ترندی جهانی بدل شد و بازی‌ های آنلاین امکان تعامل چند بازیکن را در اختیار کاربران خود قرار دادند. در همین راستا فیسبوک به ارتباط بیشتر افراد کمک شایانی کرد و اینستاگرام امکان بارگذاری تصاویر از تلفن هوشمند را فراهم نمود. ولی در بخش بعدی به وب ۳ خواهیم رسید و بررسی می کنیم که وب ۳ چیست و ویژگی های حائز اهمیت آن کدامند.

وب ۳ چه خواهد بود؟

نگاهی به تاریخچه اینترنت نشان می دهد که اینترنت، در حال حرکت به سمت هوشمندتر شدن است، هرچند در ابتدا داده‌ ها به شکل ایستا در اختیار کاربران قرار می گرفت، ولی بعد از گذشت مدت کوتاهی، کاربران توانایی این را پیدا کردند که با آن داده‌ ها به شکل پویا تعامل کنند. امروزه کل این داده‌ ها به وسیله الگوریتم‌ ها در راستای بهبود تجربه کاربر و آشنایی بیشتر با وب مورد استفاده قرار می گیرند.

حتما بخوانید : بهترین توکن های دیفای برای خرید در سال ۲۰۲۲


هرچند وب نسل سوم یا Web 3، همچنان در حال تکامل است، ولی می‌ تواند در فناوری‌ های همتا به همتا مثل بلاک چین، نرم افزارهای متن باز، واقعیت مجازی و حتی اینترنت اشیا، کاربردهای بسیار زیادی داشته باشد. هرچند هیچ‌ فردی دقیق نمی داند که نسل سوم وب دقیقا به چه صورت خواهد بود، ولی نکته شایان ذکر اینجاست که Web 3 آمده است تا فضای اینترنت را به یک پایگاه داده بزرگ تبدیل کند. از نسل وب ۳ که به وب هوشمند یا مفهومی هم شهرت پیدا کرده است، انتظار می‌ رود که بتواند منظور کاربران را به درستی درک کند و آن‌ ها را در کمترین زمان ممکن، به چیزی که نیاز دارند برساند.

ویژگی های بارز وب ۳ چیست؟

در حال حاضر هنوز زود است که در مورد مزایا و معایب وب تری صحبت کنیم ولی می توانیم ویژگی هایی که دارد را بیان کنیم؛ لذا مهم ترین ویژگی های اینترنت نسل ۳ به شرح زیر می باشد :

  • عدم نیاز به نهاد مرکزی کنترل کننده : با حذف نهادهای کنترل کننده، کنترل اطلاعات کاربران و یا سانسور آن‌ ها دیگر امکان پذیر نخواهد بود.
  • حفظ مالکیت اطلاعات کاربران : با توجه به این که اطلاعات کاربران از امنیت رمزنگاری برخوردار است، امکان استفاده از آن‌ ها به وسیله بازاریابان و تبلیغات کنندگان وجود نخواهد داشت. در حقیقت کنترل تمام و کمال اطلاعات در اختیار خود کاربران است و مطابق با صلاحدید خود قادرند آن‌ ها را اشتراک گذاری کنند.
  • اجرای برنامه‌ ها بر روی تمام دستگاه‌ ها : امروزه تعداد زیادی از برنامه‌ ها امکان اجرا روی تمام سیستم عامل‎‌ها را ندارند و این در حالی است که نسل سوم وب، این امکان را در اختیار برنامه ها قرار خواهند داد تا بدون توجه به نوع دستگاه و هیچ‌ گونه هزینه اضافه‌ ای، روی سخت افزارهای گوناگون اجرا شوند.
  • کاهش هک و سرقت اطلاعات کاربران : به این خاطر که اطلاعات به طور غیر متمرکز هستند و در یکجا نگهداری نمی‌ شوند، هکرها برای هک و سرقت اطلاعات، می بایست فعالیت کل شبکه را مختل کنند که این موضوع عملا قابل انجام نمی باشد.
  • رفع نیاز کاربران در سریع‌ ترین زمان ممکن : با اتصال بیشتر محصولات به اینترنت، مجموعه بزرگی از داده‌ ها جمع خواهد شد که این داده‌ ها در راستای تجزیه و تحلیل در اختیار الگوریتم‌ ها قرار خواهند گرفت تا اطلاعات دقیق‌ تری به منظور رفع نیاز کاربران فراهم نمایند.

نقش رمزارزها در وب ۳

توکن‌ های غیرمثلی، رمزارزها، دیگر پلتفرم‌ ها و موارد مربوط به بلاکچین برای اکوسیستم وب ۳ بسیار حائز اهمیت است. برای مثال ردیت امروزه با تلاش برای ابداع راهی برای استفاده از رمزارزها در وب ۳ است، به شکلی که کاربران به صورت معمول مالک قسمت هایی از جوامعی هستند که در آن حضور دارند. ردیت در تلاش است تا کاربران توکن‌ هایی را مورد استفاده قرار دهند که مالکیت آن‌ ها نوعی امتیاز در جامعه ردیت محسوب می شود و کاربران قادرند از طریق اشتراک‌ گذاری مطالب و پست‌ های خاص، در ساب‌ ردیت آن‌ ها را به دست آورند.

وب 3 یعنی چه

در ادامه کاربر طبق تعداد رای موافق یا مخالفی که آن پست از دیگر کاربران می گیرد، امتیاز به دست خواهد آورد. نهایتا کاربر از این امتیازها می‌ تواند در راستای حق رأی‌ دهی در پلتفرم بهره گیرد که به کاربر اجازه مشارکت در تصمیم گیری‌ هایی که بر جامعه تأثیر می گذارد، می‌ دهد. البته باید در نظر داشت که این تنها یک نمونه کوچک از کارایی‌ های بسیار زیاد وب ۳ در دنیای رمزارزها بود که عنوان کردیم. همچنین سازمان‌ های دیگری هم در فضای وب ۳ هستند که به عنوان سازمان خودگردان غیرمتمرکز یا دائو شناخته شده اند که از توکن‌ ها برای عادلانه‌ تر کردن مالکیت و قدرت تصمیم گیری بهره می گیرند.

حتما بخوانید : آینده دارترین سهام بورس در حال حاضر کدامند؟


توکن‌ های غیرمثلی که به صورت معمول توکن‌ های رمزارز نادر و بی‌ نظیر هستند، یکی از پایه‌ های اساسی نسل سوم اینترنت به حساب می آیند. این توکن‌ ها به این دلیل که منحصر به فرد اند، به صورت معمول به عنوان مجوز و گواهی مالکیت برای اشیاء مجازی مثل آثار هنری، ویدیوها، عکس‌ ها و … مورد استفاده قرار می گیرند. NFT ها برخلاف رمزارزهایی مثل بیت کوین و اتریوم قابلیت معاوضه را ندارند و نمی‌ توان مثل سایر ارزهای دیجیتال آن‌ ها را مورد معامله قرار داد. با توجه به‌ سرعت پیشرفت وب ۳ و کارایی‌ های منحصر به فرد توکن‌ های غیرقابل معاوضه در آینده‌ ای نزدیک، کاربران قادر خواهند بود هر چیزی که بخواهند، از تم بازی گرفته تا مدارک پزشکی را در فضای وب ۳ ارسال و دریافت نمایند.

برترین پروژه‌ های دیجیتالی در وب ۳

رمزارزهای وب ۳ معمولا جزو پرطرفدارترین پروژه‌ های دنیای کریپتوکارنسی به حساب می آیند. با معرفی وب ۳ هر روز پروژه‌ های جدیدتری از نسل جدید اینترنت استفاده می‌ کنند و به کمک قابلیت های منحصر به فرد آن پروژه‌ های خود را ارتقا می‌ دهند. در ادامه ۷ مورد از بهترین پروژه‌ های رمزارز در وب ۳ را معرفی کرده ایم :

۱) پولکادات : این ارز دیجیتال در سال ۲۰۱۶ و به وسیله جمعی از سازندگان برجسته در فضای بلاکچین از جمله بنیان‌ گذار اتریوم، گوین وود راه اندازی شد. پولکادات در واقع یکی از پروژه‌ های شاخص در نسل سوم اینترنت به حساب می آید که به وسیله یک بنیاد سوئیسی برای تسهیل یک وب غیرمتمرکز کاملا کاربردی و کاربرپسند طراحی و ارائه شده است. این پلتفرم قصد دارد تا با ارائه راهکارها و امکانات جدید به اکوسیستم بلاکچین کمک نماید و در موضوعاتی مثل تعامل در فضای مجازی، مقیاس‌ پذیری تراکنش‌ ها، نوآوری و ایجاد فضایی ایمن تحول ایجاد کند.

۲) فایل کوین : فایل کوین یک شبکه ذخیره‌ سازی داده مبتنی بر رمزارزهاست که در آن ماینرها در ازای فراهم کردن فضای ذخیره‌ سازی اطلاعات در هارد کامپیوتر خود، توکن فایل را به عنوان پاداش دریافت می‌ کنند و با این وجود کاربران هم به منظور ذخیره‌ سازی اطلاعات و داده‌ های خود از توکن‌ های فایل بهره می گیرند.

۳) کوزاما : کوزاما یک بستر آزمایشی بلاکچین به حساب می آید که با هدف ارائه یک پلتفرم سازگار و مقیاس‌ پذیر برای توسعه‌ دهندگان طراحی شده است. کوزاما معمولا به عنوان یک پلتفرم آزمایشی برای پولکادات عمل می کند که توسعه‌ دهندگان پیش از پیاده‌ سازی تغییرات و قابلیت های جدید در بستر پولکادات، آن‌ ها را در بلاکچین کوزاما مورد آزمایش قرار می دهند.

۴) گولم : این پروژه سعی دارد تا سیستم محاسباتی ابری را به شکل غیرمتمرکز، توسعه دهد. خدمت اصلی که گولم ارائه می دهد، در حقیقت قدرت محاسباتی است. در مقابل افراد برای استفاده از این قدرت محاسباتی، باید مبلغی را بپردازند. هر شخصی که سیستم محاسباتی قوی برای کامپیوتر خود دارد، قادر است در ازای اشتراک گذاری این توان محاسباتی، مبلغی را به صورت رمزارز دریافت نماید.

۵) بیت تورنت : بیت تورنت یک پلتفرم ویژه برای اشتراک‌ گذاری فایل‌ های غیرمتمرکز به شمار می رود که قبل از توسعه مفهوم وب ۳ راه اندازی شده است. بیت تورنت با گذشت زمان به یکی از کاربردی ترین برنامه‌ های غیرمتمرکز تبدیل شد و در ادامه نیز به وسیله پلتفرم ترون خریداری شد و نهایتا این موضوع، عرضه توکن بیت تورنت را به همراه داشت را منتشر کرد.

حتما بخوانید : معرفی ارز دیجیتال btt | همه چیز درباره ارز بیت تورنت


۶) اوشن پروتکل : اوشن یک پروتکل تبادل داده غیرمتمرکز و مبتنی بر تکنولوژی بلاکچین می باشد که به شکلی طراحی شده است که این امکان را برای هر فردی فراهم کند تا بازار داده غیرمتمرکز خود را طراحی کنند. این بازارهای داده، به افراد و سازمان‌ ها کمک می‌ کنند تا داده‌ ها و اطلاعات خود را اشتراک گذاری کنند، مبادله نمایند و از آن‌ ها در راستای ایجاد محصولات، خدمات و تجربه کاربری بهتر بهره گیرند. اوشن تحت عنوان یک توکن ابزاری عمل می‌ کند که برای خرید، مبادله و فروش داده‌ ها و همین طور مدیریت بودجه جامعه روی پلتفرم مورد استفاده قرار می گیرد.

۷) اینترنت کامپیوتر : از لحاظ کاربرد و عملکرد این پروژه را می توانیم تحت عنوان یکی از نزدیک ترین پلتفرم ها به Web 3.0 در نظر بگیریم. رمز ارز ICP که از دل این پروژه بیرون آمده است، یک شروع طوفانی را در بازار ارزهای دیجیتالی تجربه کرد اما در مدت زمانی کوتاه، افت قیمتی بسیار شدیدی را تجربه کرد. این پروژه که به وسیله بنیاد دفینیتی راه اندازی شده است، بین کاربران حوزه بلاکچین از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است.

از مهمترین پروژه هایی که در بستر اینترنت کامپیوتر راه اندازی شده اند، می توانیم به لینکدآپ و کن کن اشاره کنیم که در واقع نسخه ای غیر متمرکز از اپلیکیشن های لینکدین و تیک تاک به حساب می آیند. همچنین اگر دوست دارید بدانید ارز دیجیتال icp چیست و چه آینده ای دارد توصیه می کنیم این مطلب را مطالعه کنید.


نتیجه گیری و کلام پایانی

روند رو به پیشرفت اینترنت تا به امروز مسیر بسیار طولانی را طی کرده است و مطمئنا در آینده هم این روند صعودی قدرتمند ادامه پیدا خواهد کرد، ولی با وجود حجم وسیعی از اطلاعات که هر لحظه هم بیشتر می شود، وب نسل سوم یا همان Web 3، تجربه‌ ای با کیفیتی به مراتب بالاتر در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت، لذا کاربران با در دست گرفتن کنترل اینترنت به جای شرکت‌ ها، اختیار بیشتری بر روی اطلاعات خود دارند و این دقیقا کاری است که وب تری قصد انجام آن را دارد.

همان طور که در ابتدای مطلب قول داده بودیم، در این مطلب در مورد این که وب ۳ چیست و ویژگی های آن کدام است صحبت کردیم.

همچنین اگر دوست دارید با اصطلاحات بازار ارزهای دیجیتال بیشتر آشنا شوید، این مطلب شما را راهنمایی می کند.

برای دوستانتان بفرستید: