Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
اصطلاحات بازار ارزهای دیجیتال که همه باید بدانند

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

اصطلاحات بازار ارزهای دیجیتال

اگر قصد سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال را دارید و یا در این بازار فعالیت می کنید ولی تازه کار به حساب می آیید، باید اصطلاحات بازار ارزهای دیجیتال را در گام نخست یاد بگیرید. از آنجایی که بازار رمزارزها بازاری جدید محسوب می شود، امکان دارد اصطلاحات بازار ارزهای دیجیتال برای بعضی نامفهوم باشد؛ مثلا در بازار کریپتو اصطلاح “توکن” را مطمئنا شنیده اید ولی می دانید توکن چیست و چه فرقی با کوین دارد؟ به همین خاطر ما یک لیست ۳۵ تایی از اصطلاحات بازار ارزهای دیجیتال تهیه کرده ایم تا اصطلاحات کاربردی در ارز دیجیتال را به سادگی یاد بگیرید و یک پله به حرفه ای تر شدن در این بازار نزدیک تر شوید.

اصطلاحات بازار ارزهای دیجیتال

به منظور فعالیت در هر زمینه ای، به آشنایی با اصطلاحات و واژه های تخصصی آن حوزه نیاز خواهید داشت و به همین دلیل هم است که یادگیری اصطلاحات کریپتوکارنسی نیاز است. البته که این نیاز برای بازارهای مالی نوپا و جدیدی مثل بازار رمزارزها که نیازمند دانش و اطلاعات فنی زیادی است، بیشتر نیز می باشد. باید در نظر داشته باشید که ورود به این بازارها بدون داشتن دانش کافی، شبیه قدم زدن در تاریکی است و همیشه ریسک های بزرگ و خطرات جبران ناپذیر را به دنبال دارد.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


بازار کریپتوکارنسی با توجه به اتفاقات و اخباری که هر روزه در مورد آن منتشر می شود، توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است. بنابراین مطالعه این مطلب، در مورد اصطلاحات رایج در ارزهای دیجیتال لازم و ضروریست و به همه علاقه مندانی که مایل به حضور در این بازار جدید و جذاب هستند توصیه می شود. دراین مقاله اصطلاحات کاربردی در ارز دیجیتال به سادگی بیان شده تا با هر سطحی از دانش بتوانید اطلاعات خود را بروز رسانی کنید.

۱) بلاک چین – Blockchain

یکی از اصطلاحات کاربردی ارز دیجیتال بلاک چین می باشد. بلاک چین در واقع دفترکلی است که می‌ تواند گزارشاتی مانند گزارشات پرداخت یا هر نوع گزارش دیگری را در خود به شکل غیرمتمرکز ثبت و نگهداری نماید.

۲) هودل – HODL

یکی دیگر از اصطلاحات رایج کریپتوکارنسی هودل است که کمی عجیب هم به نظر می آید! هودل یک میم اینترنتی و اصطلاح عامیانه است که در جامعه بیت کوین و رمزارزها برای تاکید بر نگهداری و عدم فروش آن ها،‌ مورد استفاده قرار می گیرد که از اشتباه تایپی یکی از کاربران این حوزه در سال ۲۰۱۳ برداشته شده است.

۳) فومو – FOMO 

فومو در واقع مخفف Fear of missing out است که به معنای ترس از دست دادن می باشد. از این اصطلاح در دنیای کریپتو، زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که فردی نگران از دست رفتن سود سرمایه گذاری یا تصمیمش باشد.

۴) نهنگ – WHALE

این واژه بین قماربازان بسیار کاربرد داشته است. نهنگ ها معامله گران ثروتمندی هستند که روی آینده یک رمزارز خوش‌ بین و مبالغ سنگینی روی آن ها سرمایه گذاری می نمایند. اگر دوست دارید بدانید نهنگ بازار ارز دیجیتال به چه کسی گفته میشود این مطلب را بخوانید.

۵) سقف قیمتی ثبت شده – ATH

عبارت سقف تاریخی یک رمزارز مخفف All time high به معنای بالاترین قیمت تاریخی است. این اصطلاح وقتی مورد استفاده قرار می گیرد که قیمت یک ارز،‌ سهام یا چیزهایی شبیه این، رکورد جدیدی را از خود به ثبت رسانده باشد. اینکه ath در ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد را اینجا کامل توضیح داده ایم.

۶) استخراج – mining

به فرایندی که در آن سخت افزار کامپیوتر به منظور تایید تراکنش ها یک سری محاسبات ریاضی انجام می دهد و در ازای فعالیت خود پاداش دریافت می کند، استخراج گفته می شود. کاربرانی را که کامپیوترهای خود را برای این محسبات به شبکه می دهند نیز ماینر گفته می شود.

۷) کیف پول – Wallet

شما پس از خرید یک ارز دیجیتال، نیاز به یک کیف پول نرم افزاری و یا سخت افزاری دارید تا رمزارزهای خود را در آن ذخیره و نگهداری نمایید. البته انواع و برندهای مختلفی برای کیف پول ها ایجاد شده است و در این مطلب می توانید با انواع کیف پول ارز دیجیتال آشنا شوید.

۸) کلمات بازیابی – Recovery phrase

یکی دیگر از اصطلاحات رایج در ارز دیجیتال همین کلمات بازیابی است که مطمئنا بسیار شنیده اید. کلمات تصادی ۱۲، ۱۸ یا ۲۴ کلمه ای است که در زمان گرفتن بک آپ در اختیار شما قرار می گیرد. با این کلمات می توانید در کیف پول دیگری، کیف پول خود را بازیابی نمایید و دارایی های دیجیتالی خود را بازیابی نمایید، بنابراین باید این کلمات را در جای امنی نگهداری کنید تا در زمانی که نیاز به آن داشتید، بتوانید از آن ها استفاده کنید.

۹) کیف پول سخت افزاری – Hardware Wallet

یک دستگاه سخت افزاری شبیه به فلش های مموری است که امنیت آن بسیار بالاست، چراکه به صورت آفلاین کلیدهای خصوصی را ذخیره می کند و در معرض اینترنت و هک قرار نخواهد گرفت. از بهترین کیف پول های سخت افزاری می توان به کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس، لجر نانو ایکس، ترزور وان، ترزور تی و کیپ کی اشاره کرد. اگرچه که همه چیز در مورد کیف پول سخت افزاری ارز دیجیتال را اینجا به زبان ساده تر می توانید یاد بگیرید.

۱۰) کیف پول نرم افزاری – Software wallet

کیف پول گرم، به نوعی از کیف پول می گویند که همواره به اینترنت اتصال دارد و می‌ تواند یک برنامه تحت وب یا یک برنامه موبایل باشد. در نظر داشته باشید که استفاده از کیف­ پول‌ های گرم بسیار ساده و رایگان است، ولی در قیاس با دیگر انواع کیف پول ­‌ها، امنیت پایین تری خواهند داشت، چرا که این امکان وجود دارد که هکرها ب­توانند از طریق اینترنت به این نوع کیف پول­‌ ها دسترسی یابند و دارایی های دیجیتالی شما را به سرقت ببرند. البته اگر دارایی های دیجیتالی شما کم باشد و یا نخواهید که بلندمدت از آن ها نگهداری کنید، کیف پول های نرم افزاری بهترین گزینه برای شما به حساب می آیند.

۱۱) کارمزدهای تراکنش – Transaction Fees

یکی دیگر از اصطلاحات بازار کریپتو ، کارمزد تراکنش است که به هزینه ای که کاربران به منظور تایید تراکنش می پردازند، گفته می شود. حداقل این هزینه در زمان های گوناگون و به نسبت شلوغی شبکه متفاوت می باشد. در حقیقت هر چقدر کارمزد بیشتر باشد، تراکنش ما سریع تر تایید خواهد شد.

۱۲) پامپ و دامپ – Pump & Dump

وقتی که گروهی از سرمایه‌ گذاران تصمیم گیری کنند قیمت ارزهای دیجیتال را به صورت مصنوعی بالا یا پایین کنند، شاهد پامپ (افزایش ناگهانی و شدید قیمت) و یا دامپ (کاهش ناگهانی و شدید قیمت) خواهیم بود. بعضی از سرمایه‌ گذاران وقتی که قیمت یک ارز دیجیتال کم است، برای خرید اقدام می کنند و در ادامه و با تبلیغات و پخش اخبار دورغ، موجبات افزایش قیمت را فراهم می کنند و به دیگران اعلام می‌ کنند که الان بهترین زمان برای خرید می باشد. لذا تقاضا برای آن ارز دیجیتال افزایش پیدا خواهد کرد و سرمایه‌ گذاران سودجو رمزارزهای خود در بیشترین قیمت در بازار عرضه می کنند و قیمت کمی بعد ریزش خواهد کرد. لذا در این استراتژی، بی تجربه ها هستند که بخشی از سرمایه خود را از دست خواهند داد. البته اینکه پامپ و دامپ چیست و تشخیص پامپ و دامپ چگونه است را اینجا مفصل تر توضیح داده ایم.

۱۳) عرضه اولیه سکه – ICO 

عرضه اولیه ارزهای دیجیتال یکی دیگر از اصطلاحات بازار کریپتوکارنسی به حساب می آید. در واقع در دنیای رمزارزها، جذب سرمایه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و مردم هم به صورت معمول علاقه بسیاری به سرمایه گذاری در پروژه های جدید و پرپتانسیل ازخودشان نشان داده اند. جذب سرمایه گذار در پروژه های غیرمتمرکز با استفاده از ICO صورت می پذیرد که در آن پروژه برای جذب سرمایه توکن های خود را برای فروش اولیه ارائه می کند و مردم با استفاده از رمزارزهای مانند اتریوم و بیت کوین، به نوعی در این پروژه ها سرمایه گذاری و از توسعه دهندگان حمایت می نمایند.

۱۴) وایت پیپر – Whitepaper

وایت پیپر یا گزارش عملکرد، گزارشی است که در آن توسعه دهندگان جزئیات طرح یا پروژه خود را درج می کنند و همین طور به اهداف خود اشاره می کنند. در سال ۲۰۰۸، ساتوشی ناکاموتو هم وایت پیپری از بیت کوین منتشر نمود.

۱۵) آلت کوین – Altcoin 

به تمامی ارزهای دیجیتال که بعد از بیت کوین به وجود آمده اند، آلت کوین گفته می شود. همچنین اگر دوست دارید بدانید سرمایه گذاری در آلت کوین ها بهتر است یا بیت کوین توصیه می کنیم این مقاله را حتما بخوانید.

۱۶) توکن – Token

توکن ­‌ها ارزهای دیجیتالی اند که دارای بلاکچین اختصاصی نیستند و بر روی بستر دیگر ارزهای دیجیتال فعالیت می کنند؛ مانند تتر.

۱۷) کوین – Coin

کوین‌ها رمزارزهایی به حساب می آیند که مستقل عمل می کنند و دارای بلاک‌ چین اختصاصی خود هستند؛ مانند بیت کوین، کاردانو، اتریوم، سولانا و …

۱۸) استیبل کوین – StableCoin

در بازار ارزهای دیجیتال، کوین‌ هایی وجود دارد که ارزش آن ها با یک دارایی ثابت مثل دلار برابر است. به این گونه کوین‌ ها، استیبل کوین می گویند. به عنوان مثال قیمت استیبل کوینی مانند تتر، ۱ دلار است. جالب است بدانید که استیبل کوین‌ ها با هدف کاهش نوسانات بازار به وجود آمده اند و بر خلاف سایر ارزهای دیجیتال که قیمت آن ها نوسان است، می‌ توانند از سرمایه معامله‌ گران محافظت نمایند.

۱۹) حمله ۵۱ درصدی – Attack %  ۵۱

یکی دیگر از اصطلاحات بازار رمزارزها که شاید به اندازه بقیه اصطلاحات رایج نباشد، حمله ۵۱ درصدی است. در واقع چنانچه بیشتر از نیمی از شبکه بلاکچین به وسیله فرد یا گروهی از افراد کنترل شود، امکان ایجاد اختلال در شبکه وجود دارد. اثرات منفی مثل متوقف کردن استخراج، خرج کردن مضاعف یا تغییر تراکنش‌ ­ها.

۲۰) ارزش بازار – Market Cap

ارزش بازار یا همان مارکت کپ از ضرب قیمت کنونی رمزارز در تعداد کل ارزهای در گردش حاصل می شود. ارزهای دیجیتال مطابق با ارزش بازار رتبه دهی می شوند. ارزش بازار رمزارز مورد نظر خودتان را می‌ توانید در سایت coinmarketcap بررسی نمایید.

اصطلاحات ارز دیجیتال به زبان ساده

۲۱) صرافی – Exchange

صرافی بستری دیجیتال می باشد که از طریق آن می‌ توان برای معامله ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم، تتر و سایر رمزارزها اقدام کرد و این ارزها را با یکدیگر و بین افراد مورد معامله قرار داد. صرافی‌ ها می ­‌توانند در ارائه انواع ارزهای دیجیتال، کارمزد و سایر خدمات، متفاوت باشند. چنانچه دوست دارید بهترین صرافی خارجی برای ایرانیان را بشناسید، این مطلب شما را به زبان ساده راهنمایی می کند.

۲۲) احراز هویت – KYC

احراز هویت مشتری برای توصیف قوانینی مورد استفاده قرار می گیرد که بر اساس آن ها، فروشنده می بایست اطلاعات کاملی از هویت خریدار داشته باشد. این اطلاعات به منظور تایید و احراز هویت کاربران بهره گرفته می شود و در تراکنش­‌ های با حجم زیاد الزامی می باشد. معمولا صرافی های خارجی به دلیل وجود احراز هویت، به کاربران ایرانی خدمات نمی دهند ولی اگر قصد دارید صرافی رمز ارز بدون تحریم را بشناسید، این مطلب را به هیچ عنوان از دست ندهید.

۲۳) آربیتراژ- Arbitrage

یکی دیگر از اصطلاحات بازار رمز ارز که احتمالا شنیده اید، آربیتراژ می باشد. در واقع در بازار رمزارزها به سودی که از تفاوت قیمت بین دو یا چند بازار گوناگون حاصل می شود، آربیتراژ گفته می شود. این سود وقتی ایجاد خواهد شد که یک دارایی مثل رمزارز، در بازارهای گوناگون قیمت متفاوتی داشته باشد. به عنوان مثال این امکان وجود دارد که بیت کوین در یک صرافی به قیمت ۶۰ هزار دلار مورد معامله قرار گیرد و در صرافی دیگری و در همان لحظه، با قیمت ۵۹ هزار و ۷۰۰ دلار خرید و فروش شود. لذا در این مواقع تریدرها قادرند از یک صرافی بیت کوین را ارزا‌ن‌ تر خریداری کنند و همان بیت کوین را به قیمت بالاتر در سایر صرافی ها بفروشند که به این سودی که در این بین به دست می آورند، اصطلاحا آربیتراژ گفته می شود.

۲۴) شِت کوین – Shitcoin

شت کوین ها و یا همان میم کوین رمزارزهایی هستند که نه از خودشان بلاک چین مجزا دارند، نه هدف خاصی را دنبال می کنند، نه ثبات قیمتی در آن ها دیده می شود، نه وایت پیپر مشخص و تیم توسعه دهنده ای دارند و نه چیز دیگری! در واقع این رمزارزها معمولا با یک شوخی اینترنتی ایجاد می شوند و هیچ گونه مشکلی را در دنیای بلاک چین حل نمی کنند و سرمایه گذاری بلندمدت روی آن ها، مثل خوابیدن روی انبار باروت در هوای گرم است! به عنوان مثال شیبا یا سیف مون شت کوین به حساب می آیند. اینکه شت کوین چیست را اینجا بیشتر توضیح داده ایم.

۲۵) دیفای – DeFi

یکی دیگر از اصطلاحات بازار ارزهای دیجیتال که همه باید بلد باشیم، دیفای می باشد؛ دیفای در واقع مخفف عبارت Decentralized Finance به معنای امور مالی غیرمتمرکز می باشد و به مجموعه برنامه هایی که بتوانند امور مالی حائز اهمیتی مثل معاملات مالی و دریافت وام را بدون واسطه و غیرمتمرکز انجام دهند، DeFi گفته می شود.

۲۶) ‏واچ لیست – Watchlist

از دیگر اصطلاحات ترید ارز دیجیتال که حتما به گوشتان خورده است، واچ لیست می باشد. یکی از قابلیت های وبسایت ها که با استفاده از آن، کاربران می‌ توانند فهرستی از رمزارزهای مورد علاقه خود که قصد رصد آن ها را دارند، همین ارائه واچ لیست می باشد. به بیانی دیگر واچ لیست، مجموعه صفحات منتخب کاربر برای نظارت بر تغییرات دارایی هایی خاص می باشد.

۲۷) استاندارد ERC-20

این استانداردی است که هر سکه دیجیتال اتریوم از آن پیروی می‌ کند. این استاندارد نحوه رفتار هر سکه دیجیتال یا توکن را تعریف می‌ کند در نتیجه آن تراکنش‌ ها قابل پیش‌ بینی خواهند بود. جالب است بدانید که دیگر رمزارزها هم به تقلید از اتریوم، این استاندارد را مورد استفاده قرار داده اند.

۲۸) صرافی غیر متمرکز – DEX

به صرافی‌ هایی که در آن‌ تراکنش ها به صورت همتا به همتا صورت می گیرد، صرافی غیرمتمرکز گفته می شود؛ غیر متمرکز یعنی ارزهای دیجیتال به صورت مستقیم و بدون واسطه میان کاربران خرید و فروش شود. برخلاف صرافی‌ های متمرکز، در DEX ها کلید خصوصی و ارز دیجیتال در کل فرایند معامله، در اختیار کاربر است و حساب کاربری و موجودی نزد صرافی وجود ندارد. نکته شایان ذکر دیگر این که صرافی‌ های غیرمتمرکز احتیاجی به احراز هویت ندارند. مشهورترین صرافی های غیر متمرکز در دنیا، یونی سواپ و پنکیک سواپ است. اگر دوست دارید دقیق تر بدانید که تفاوت صرافی متمرکز و غیر متمرکز چیست این مطلب به شما کمک خواهد کرد.

۲۹) توکن غیر قابل تعویض – NFT

توکن غیر‌ قابل‌ معاوضه در واقع توکنی است که گواهی می‌ دهد دارایی دیجیتال خاصی مثل نقاشی، موسیقی، ویدئو و … یکتا و منحصر به فرد می باشد.

۳۰) فیوچرز – Futures

یکی دیگر از اصطلاحات ارز دیجیتال بازار معاملات آتی یا همان فیوچرز می باشد که در آن همه بازارهای مالی وجود دارد و فروشنده تضمین می کند که در آینده کالایی را به خریدار بدهد که اکنون قیمت آن را دریافت کرده است. بعضی صرافی‌ های دیجیتالی در بخش معاملات فیوچرز امکان معامله با اهرم‌ هایی با ضرایب بسیار بالا را در اختیار کاربران قرار می دهند. تفاوت فیوچرز و مارجین به زبان ساده را همین الان در این مطلب یاد بگیرید.

۳۱) استاپ لاس – Stop Loss

ثبت سفارش فروش در صورتی که قیمت از مقدار تعیین‌ شده کم تر شود، حد ضرر یا همان استاپ لاس نام دارد. به عنوان مثال این طور فرض کنید بیت کوین با قیمت ۶۰ هزار دلار می خرید و حد ضرر خود را در قیمت ۵۳ هزار دلار تنظیم می‌ کنید؛ در واقع این بدین معنی است که اگر قیمت بیت کوین تا ۵۳ هزار دلار سقوط کرد، دارایی های خود را بفروشید تا از کاهش قیمت بیشتر بیت کوین، آسیب بیشتری متوجه سرمایه شما نشود.

۳۲) دامیننس – Dominance

میزان سلطه‌ یک ارز دیجیتال خاص بر مجموع بازار کریپتوکارنسی را دامیننس آن ارز می نامند. اصلی ترین معیارهای دامیننس در بازار ارزهای دیجیتال عبارت‌ اند از دامیننس بیت کوین، دامیننس اتریوم و دامیننس آلت‌ کوین‌ ها، دامیننس آلت‌ کوین‌ های غیر مشهور. به عنوان مثال اگر دامیننس بیت کوین ۴۰ درصد باشد، یعنی اینکه ارزش کل بازار بیت کوین، ۴۰ درصد از کل بازار کریپتوکارنسی است. اینکه دامیننس بیت کوین چیست و آیا قابل استناد است را اینجا توضیح دادیم.

۳۳) ریگ ماینینگ – Mining Rig

ریگ استخراج در حقیقت رایانه‌ ای متشکل از قطعات سخت افزاری به حساب می آید که برای ماینینگ ارزهای دیجیتالی به غیر از بیت کوین مونتاژ می‌ شوند و نسبت به سایر رایانه ها، از قدرت پردازش به مراتب بالاتری برخوردارند. اگر دوست دارید در مورد ریگ ماینینگ اتریوم و راهنمای راه اندازی کامل ریگ ماینینگ اتریوم اطلاعات رایگان و جامعی را دریافت کنید، این مطلب بهترین فرصت برای یادگیری شماست.

۳۴) استیکینگ – staking

یکی دیگر از اصطلاحات رمزارزها استیک کردن است که در واقع روشی است که کاربران با قفل کردن بخشی از دارایی خود در کیف پول دیجیتالی خود، قادرند در کنار مشارکت با شبکه، به کسب سود نیز بپردازند. به زبان ساده تر استیکینگ مشابه سپرده‌ گذاری پول در یک بانک می باشد. همه چیز راجب این که استیک ارز دیجیتال چیست و چقدر سود دارد را اینجا یاد بگیرید.

۳۵) هاوینگ – Halving

هاوینگ اصطلاحی مختص بیت کوین می باشد و این پدیده که هر ۴ سال یک‌ بار اتفاق می افتد، نصف شدن پاداش ماینرها برای استخراج هر بلاک در شبکه بیت کوین را به همراه دارد.


همان طور که در ابتدای مطلب قول داده بودیم، در این مطلب سعی کردیم ۳۵ تا از مهم ترین اصطلاحات بازار ارزهای دیجیتال را به شما توضیح دهیم.

همچنین اگر دوست دارید بدانید بهترین سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۱ با سود بالا کدام است، توصیه می کنیم این مقاله را بخوانید.

ما سعی کردیم اصطلاحات ارز دیجیتال به زبان ساده به شما معرفی کنیم ولی اگر در مورد مفاهیم ارز دیجیتال سوال یا ابهامی دارید، در بخش دیدگاه ها از ما بپرسید؟

برای دوستانتان بفرستید: