Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
نکات مهم در خرید طلای آب شده {باید بلد باشید}

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

نکات مهم در خرید طلای آب شده

اگر بخواهید برای خرید طلای آب شده اقدام کنید و نکات مهم در خرید طلای آب شده را نمی دانید، اصلا بهتر است طلای آبشده نخرید!! چرا که خرید آب شده نیازمند دانستن نکات مهمی است تا طلای مرغوبی با قیمت مناسب بخرید و پول بیشتری برای دریافت طلای کمتر پرداخت نکنید! حال که نکات مهم در خرید طلای آب شده بسیار حائز اهمیت است و باید حتما پیش از خرید طلای آب شده آن ها را بلد باشید، اینجا تمامی این نکات مهم در خرید طلای آب شده را آورده ایم تا شما دقیقا یاد بگیرید که به دنبال چه چیزی، با چه شرایط و قیمتی باشید تا سود بیشتری ببرید و سود کمتری به طلافروشان پرداخت کنید؛

نکات مهم در خرید طلای آب شده

در مطلب پیش سعی کردیم همه چیز درباره طلای آب شده را به شما عزیزان توضیح دهیم و اگر این مطلب آموزشی را نخوانده اید، حتما پیش از مطالعه این مقاله، آنرا مطالعه کنید تا دیدتان نسبت به طلای آب شده بازتر شود و این نکات مهم در مورد خرید طلای آب شده را بیشتر و عمیق تر درک کنید. امروزه صحبت از معاملات طلای آب‌ شده در بازار، اخبار و سایت‌ های خبری بسیار است و اصطلاح طلای آب‌ شده بسیار به گوش می رسد و بعضا شنیده می شود که سودی که از طریق آن می توان به دست آورد، به مراتب از طلای دست دوم و حتی سکه هم بالاتر است!

همچنین امکان دارد بسیاری را دیده باشید که به هم توصیه می کنند که نقدینگی در اختیار دارید، برای خرید طلای آب شده اقدام کنید، ولی در حقیقت طلای آب شده قرار چطور به ما سود بیشتری بود که ما به عنوان مردم عادی تا به حال از آن بی خبر بودیم و یا اطلاعات کمی داشتیم! در این مطلب علاوه بر این که نکات مهم خرید طلای آب شده را بیان می کنیم، سعی داریم در مورد طلای آب شده دید شما عزیزان را بازتر کنیم.

حتما بخوانید : بهترین روش نوسان گیری طلا برای ایرانیان


در ابتدای امر باید گفت که درست است طلای آبشده، اجرت و کارمزد ندارد و مالیات نیز به آن تعلق نمی گیرد و روی کاغذ می تواند سود به مراتب بیشتری برایتان به همراه داشته باشد، ولی چنانچه بدون این که از نکات مهم در خرید طلای آب شده اطلاع داشته باشید، برای خرید آن اقدام نمایید، این امکان وجود داد که چنان ضرری متوجه شما و سرمایه تان بشود که اگر سکه می خردید نیز این ضرر متوجه شما نمی شد. لذا در این مقاله کد بورسی سعی داریم تا پرده از راز طلای آبشده برداریم و تمامی نکات مهم در مورد خرید طلای آب شده که باید بلد باشید را به شما آموزش دهیم.

اما ابتدا باید بدانید که طلای اب شده از ذوب کردن طلای متفرقه حاصل می شود. طلای متفرقه نیز همان طلای دست دوم و طلای شکسته‌ ای است که روزی آن‌ ها را به طلافروشی‌ ها به فروش رسانده ایم. طلافروش و بازاری برای این که طلای متفرقه و طلای بلااسفتاده را به چرخه تولید بازگرداند، آن را برای ذوب شدن برای کارگاه ارسال می کند. در کارگاه، طلای دست دوم و شکسته شده را در کوره‌ های ویژه ریخته‌ گری طلا و جواهرات ذوب می‌ کنند و دقیقا به همین دلیل است که به آن طلای ابشده گفته می شود، چرا که واقعا آب شده است!

نکات اولیه و اصطلاحات آبشده ای

  • عیار : اضافه کردن آلیاژ فلزات به طلا موجب شده است تا طلا فرمی سخت تر پیدا کند که این امر خود موجب می شود تا شکل دهی طلا ساده تر شود، ولی افزودن این ماده می تواند کاهش ارزش طلا را به نسبت وزن آن به دنبال داشته باشد. معیار مهمی که در این رابطه تعیین می شود، عیار است که از نسبت وزن طلای خالص به گرم و وزن کل طلا قابل محاسبه است. در ایران معمولا طلاها عیار ۱۸ دارند و روی آن ها عدد ۷۵۰ نشان دهنده همین موضوع است.
  • ری گیری : به منظور تعیین عیار طلا، بایستی ری گیری انجام گردد. لذا برای این کار به صورت معمول تکه ای از طلا یا طلا آبشده را برش می زنند که بسیار کوچک است و با انجام آزمایشاتی، عیار یا خلوص آن را تعیین خواهند کرد.
  • انگ زنی : به انجام عملیات ری گیری و ثبت شماره رسید و قبض ری گیری بر روی طلای آبشده، انگ زنی می گویند.
  • مظنه : مظنه به مفهوم قیمت یک مثقال طلا می باشد. لذا چنانچه به عنوان مثال قیمت مظنه x باشد، یعنی این که قیمت یک مثقال طلای ۱۷ عیار x تومان است.
  • عیار شرطی : عیار شرطی به مفهوم عیاری است که ادعا می شود و تا وقتی که آزمایش ری گیری صورت نپذیرد، به عیار آن طلا، عیار شرطی گفته می شود که مبنا قرار می گیرد ولی قابل استناد نمی باشد.

نکات تکمیلی برای خرید طلای آب شده

  1. عیار طلای آبشده در ایران به صورت معمول ۱۸ یا ۷۵۰ است ولی امکان دارد این رقم کمتر یا بیشتر باشد. در آب شدن طلا امکان دارد از طلا هایی با عیار ۱۴ یا حتی ۲۴ نیز استفاده شود که در صورت یکسان کردن عیار آن از فلزات نقره و مس برای کاهش عیار و یا سکه های ۲۲ عیار برای افزایش آن کمک گرفته می شود.
  2. انگی که ری گیری ها بر روی طلای آبشده درج می کنند، یک عدد ۶ رقمی است که می توان استعلام آن را با تماس به مرکز ری گیری یا تلفن گویای اتحادیه به شماره ۸۸۹۳۱۸۳۳ دریافت نمود و از اصل بودن و دقیق بودن همه چیز اطمینان حاصل کرد.
  3. در نوشتن وزن و عیار طلای آبشده، به صورت معمول به این صورت عمل می کنند که دو عدد نوشته شده و بین آن ها خطی کشیده می شود. لذا در این حالت عدد بالا وزن طلا و عدد پایین عیار آن طلا را نشان می دهد.

نکات مهم خرید طلای آب شده

نکات مهم خرید طلای آب شده

همان طور که گفتیم، شما قبل از اقدام برای خرید طلای آب شده نکات مهم خرید طلای آب شده را بلد باشید تا مشکلی برایتان پیش نیاید و خرید مناسب و مقرون به صرفه ای را تجربه کنید، به همین منظور در این بخش از این مطلب تصمیم گرفتیم ۷ مورد از مهم ترین نکات مهم در خرید طلای آب شده در ایران را معرفی کرده و توضیح دهیم؛

۱٫ خرید طلای بدون انگ ممنوع : روی طلاهای آب شده انگ می زنند. لذا باید در نظر داشته باشید که معامله طلای آب شده بدون انگ اصلا منطقی نخواهد بود، چرا که افراد سودجو با فریب‌ های خود، طلاهای بدون انگ را به سادگی به افراد می فروشند و این طور است که اخبار کلاهبرداری به گوش ما نیز رسیده است و قصد جلوگیری از سواستفاده های اینچنینی را از طریق اطلاع رسانی جمعی و آگاهی رسانی در ابعاد کشور داریم.

۲٫ خرید از مکان معتبر : طلای آب شده را می بایست از مراکز معتبر و از طلافروشانی که تحت نظر اتحادیه هستند، بخرید، چرا که که فهمیدن عیار طلای آب شده کار ساده ای به حساب نمی آید و آن دسته از طلافروشانی که تحت نظر اتحادیه هستند، مطمئن ترین مراکز برای خرید و فروش طلا در ایران محسوب می شوند.

۳٫ بررسی عیار در خرید : امکان دارد طلای آب شده ناخالصی‌ هایی داشته باشد، به همین دلیل ناخالصی‌ ها موجب کاهش عیار طلا خواهند شد، از همین روی پیش از خرید طلای آب شده بایستی عیار آن مجددا مورد ارزیابی قرار گیرد.

حتما بخوانید : اونس جهانی طلا چیست


در واقع این کار به دو روش قابل انجام است؛ در روش اول، یک فرد ماهر را انتخاب کنید تا طلای آب شده را دوباره انگ بزند تا از عیار آن، اطمینان یابید و یا در روش دوم می توانید از کد ری‌گیری استفاده فرمایید؛ کد ری‌ گیری در واقع می بایست روی طلای آب شده زده شود و نکته جالب این که از طریق این کد می‌ توان دریافت که طلای آب شده تقلبی است یا اصل.

۴٫ وزن طلا : طلاهای آب شده را در وزن‌ های گوناگونی می توانید خریداری کنید، اما ولی طلای آب شده زیر ۱۰ گرم خیلی برای خرید و فروش جذاب نیست. به صورت معمول طلاهای آب شده وزن‌ های کم و سبکی دارند، تا قدرت خرید و شرایط نگهداری برای مشتری وجود داشته باشد، از همین روی طلای آب شده با وزن‌ های بیشتر را قیچی می‌ کنند تا آن ها را به وزن های کوچک تری درآورند و قیچی کردن طلا می تواند نکته خوبی تلقی شود و جای نگرانی برای شما وجود نخواهد داشت.

۵٫ مشخصات قالب طلا : یکی دیگر از نکته های مهم در خرید طلای آب شده این است که بایستی به مشخصاتی که روی قالب طلای آب شده نوشته شده، توجه داشته باشید. قالب طلای هر کارگاهی مخصوص خودش است و اطلاعات مخصوص آن کارگاه بر روی قالب طلا درج می گردد. وقتی که طلای ذوب شده را در این قالب‌ ها می ریزند، نام کارگاه روی طلای ذوب شده حک خواهد شد و همین موضوع موجب اعتماد بیشتر ما را به دنبال خواهد داشت. جالب است بدانید که به قالب‌ های طلا، ریژه نیز گفته می شود، پس اگر این اصطلاح را شنیدید، بدانید منظور همان قالب های طلاست.

۶٫ قیمت طلا : کمترین قیمت طلای آب شده تا به امروز در هر سال، بیشتر از کمترین قیمت سال پیش بوده است و این موضوع نشان می دهد که حجم معاملات آب شده همواره در حال افزایش است و قیمت نیز متعاقبا افزایش پیدا کرده است. قیمت طلا به صورت معمول در اواخر پاییز تا اوایل زمستان افزایش پیدا می کند و در فصل‌ های بهار و تابستان، طلای آب شده قیمت ثابتی را تجربه می کند، از همین روی زمان مناسب بیشتر معاملات طلا به ویژه طلای آب شده، در زمان اسفند و عید است. این روند قیمتی تقریا تا اواخر مرداد به همین صورت است، بنابراین تا قبل از پایان مرداد اگر خریدی دارید، بهتر است با رعایت جوانب احتیاط آن را انجام دهید.

۷٫ رنگ طلا : رنگ طلای آب شده که می خرید، معمولا زرد نیست و در برخی نقاط، رنگ طلا به شکل سیاه، سبز و یا مسی است. این رنگ‌ ها به دلیل فلزهای استفاده شده در طلا به وجود می آیند و این بدین معنی است که همراه طلای خالص، مقداری ناخالصی نیز ذوب شده که موجب کاهش عیار آن طلا شده است. بنابراین طلایتان به اندازه عیار آب شده قیمت دارد و باید توجه داشته باشید که به اندازه عیار، پول بپردازید. رنگ‌ ها در قیمت طلای آب شده موثر نیستند و قیمت طلا بر حسب عیار آن به دست می آید.

حتما بخوانید : روش های سرمایه گذاری در طلا با سود بالا


نکته مهم : آخرین نکته‌ ای که در مورد طلای ابشده باید مد نظر قرار دهید این است که این طلا برخلاف سکه، شمش و مصنوعات طلا هیچ مارک، مهر و نوشته یا فاکتوری ندارد! لذا تنها روش مطمئن برای خرید آن انتخاب یک فرد (طلافروش) قابل‌ اعتماد است. بنابراین شاید بهتر است وقتی معامله طلای آب‌ شده و همین طور طلای دست دوم از طرف اتحادیه صنف طلا و جواهر ممنوع اعلام شده است، پیش از خرید تمام تحقیقات و بررسی های لازم را انجام دهید، چرا که بعد از این که خدایی ناکرده کلاهبرداری از شما صورت گرفت، به دلیل غیر قانونی بودن خرید طلای آب شده، امکان پیگیری و زنده کردن پولتان را نخواهید داشت.


خلاصه مطلب و کلام پایانی

همانطور که رئیس اتحادیه طلا فروشان هم گفت، طلای آب‎شده را باید از محل معتبر و طلافروشان زیر نظر اتحادیه بخرید، به این خاطر که اطمینان از عیار طلای آب شده کار خیلی ساده ای نیست، بنابراین یک مغازه‌ معتبر طلا فروشی که تحت نظر اتحادیه است، محل خوبی برای معامله طلای آبشده به حساب می آید. مورد بعدی این که امکان دارد طلای اب شده خالص نباشد و عیار آن بسیار پایین باشد. لذا به منظور بررسی عیار طلای آب شده ۲ روش وجود دارد؛ یکی این که به وسیله فردی ماهر و حرفه‌ ای طلای آب شده قیچی بخورد یا این که طلای اب شده را از همان ابتدا ذوب کنند و دوباره انگ بزنند تا از عیار آن اطمینان حاصل کنید.

مورد حائز اهمیت بعدی این که باید طلای خریداری شده توسط شما، کد ری گیری داشته باشد و این عدد ۶ رقمی باید روی آن درج شده باشد؛ همان طور که در مقاله هم توضیح دادیم، ریگیری آزمایشگاهی است که در آنجا عیار طلای آب‎شده را تعیین می نمایند و کدی روی آن قطعه درج می شودکه با داشتن این کد می‌ توان از تقلبی نبودن طلای آبشده اطمینان حاصل کرد و مورد بعدی این که بایستی به مشخصاتی که روی قالب طلای اب شده درج شده دقت فرمایید، در واقع قالب های طلای آب‎شده مخصوص هر کارگاهی است که طلا آنجا ذوب می‌ شود؛ این قالب‌ ها که به ریژه نیز معروف هستند، مشخصات آن کارگاه ذوب کننده را روی آن حک می‌ کنند طلای مذاب را زمانی که در این قالب‌ ها می‌ ریزند، نام کارگاه روی طلای اب شده قرار خواهد گرفت که خود اعتباری برای طلای آب شده به حساب می آید.

در آخر باید گفت با این که عواملی مثل ارزش طلا و تفاوت در پرداخت مالیات، هزینه اجرت و کارمزد این نوع طلاها در قیاس با سایر انواع طلا، عامل مهمی برای جذاب تر شدن آن برای سرمایه گذاران می باشد، ولی عدم توجه به نکات مهم در مورد خرید طلای آب شده موجب خواهد شد تا اخبار کلاهبرداری در این زمینه را چند وقت یک بار بشنویم! لذا بسیار اهمیت دارد که در خرید طلا های آبشده از مراجع معتبر اقدام نمایید، چرا که تعیین عیار طلای آبشده کاری تخصصی است و لازم است در مراکز خاصی برای انجام آن اقدام شود و از طرف دیگر وجود اجناس تقلبی هم باعث خواهد شد تا مشتریان بیش از پیش به نکات مهم خرید طلای آب شده توجه نمایند.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، سعی کردیم نکات مهم در خرید طلای آب شده را به زبان ساده به شما توضیح دهیم. 

اگر دوست دارید در مورد سرمایه گذاری در بازار سکه هم نکات بسیار خوبی را یاد بگیرید، این مطلب را به شما توصیه می کنیم.

برای دوستانتان بفرستید: