برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

اونس جهانی طلا چیست | همه چیز راجب اونس طلا

همیشه در اخبار و سایت های مختلف شنیده ایم که قیمت اونس جهانی طلا در حال افزایش است و یا کاهش قیمت جهانی اونس طلا را شاهد هستیم! اما واقعا میدانیم که اونس جهانی طلا چیست و چطور محاسبه می شود و اصلا قیمت اونس طلا چه چیزی را نشان می دهد؟ اینکه اونس جهانی طلا چیست را اینجا بررسی کرده ایم ولی به صورت کلی باید در نظر داشته باشید که اونس جهانی طلا معیاری برای عرضه و تقاضای طلا در کل دنیا در معیار جهانی است و افزایش آن می تواند در زمان ثبات دلار در ایران، موجب افزایش قیمت طلا و سکه شود و کاهش آن نیز اثرات منفی روی قیمت طلا و سکه خواهد داشت. اگر شما قصد دارید دقیق تر متوجه شوید که اونس جهانی طلا چیست و چطور محاسبه می شود و قیمت آن به چه کار ما می آید، این مطلب شما را راهنمایی می کند.

اونس جهانی طلا چیست ؟

مطمئنا تا به حال کلمه اونس یا اُنس طلا یا همان ounce را شنیده اید، به خصوص در بسیاری از سایت‌ ها و اخبار که قیمت طلا و سکه را پوشش می دهند، قیمت اُنس طلا هم باید به چشمتان خورده باشد و یا از افزاش و کاهش قیمت اونس در اخبار و روزنامه ها شنیده باشید. قیمت انس طلا به دلار محاسبه می شود (مثلا ۲۰۰۰ دلار)، ولی آیا می دانید منظور از انس طلا دقیقا چیست؟ جالب است شما هم با برخی از اصطلاحات طلا فروشان و بازاریان آشنا شوید، به ویژه وقتی که قصد خرید مصنوعات طلا یا سکه را دارید.

حتما بخوانید : همه چیز درباره طلای آب شده + کارمزد کم و سود بالا


با ما همراه باشید تا ببینیم انس طلا چیست و در ادامه به سوالات و ابهاماتی که در این خصوص وجود دارد به صورت کامل پاسخ دهیم ولی در همین ابتدا باید گفت که اصطلاح یک انس طلا به‌ معنی قیمت دلاری یک تکه طلا (ساچمه مانند یا هر شکل دیگر) با وزن یک انس و با خلوص ۹۹.۹۹ درصد یا همان ۲۴ عیار  است و جالب است بدانید که اگر قیمت دلار در ایران از ثبات کافی برخوردار باشد، افزایش یا کاهش قیمت اونس جهانی طلا تاثیر مستقیم بر قیمت طلا و سکه می گذارد و می تواند قیمت طلا و سکه در ایران را نیز دستخوش تغییر کند ولی اگر قیمت دلار ثبات نداشته باشد و در روند کاهشی یا افزایشی قرار داشته باشد، اثرات نوسان قیمت اونس طلا و بر قیمت طلا و سکه در ایران بسیار کم خواهد بود!

تفاوت اونس طلا و مثقال طلا

در آمریکا و کشورهایی اروپایی به منظور اندازه گیری وزن طلا از انس استفاده می‌کنند که در ایران به نام اونس جهانی نیز معروف است و این در حالی است که در کشور ما بیشتر از مثقال استفاده می‌ کنند. مثقال نیز یکی از واحدهای اندازه گیری وزن طلا است، در حقیقت هر مثقال قیمت طلای ۱۷ عیار است.

هر مثقال برابر ۴٫۶۰۸۳ گرم است. این واحد اندازه گیری بیشتر برای خریداران کاربرد دارد و این در حالی است که انس بین طلا فروشان و سرمایه داران بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، به این خاطر که برای آگاهی از نوسان قیمت طلا باید آن را بر اساس انس جهانی بیان کرد. حال اگر بخواهیم تغییرات قیمت و اختلاف آن را مقایسه نماییم، باید از واحد یکسانی استفاده کنیم، از همین روی باید مثقال را به انس تبدیل کنیم.

آیا طلا خالص در واقعیت وجود دارد؟

طلا خالص ۲۴ عیار است و بسیار نرم می باشد و به سادگی جای انگشت شما روی آن می ماند، از همین روی نرمی طلا، در واقعیت طلا با عیار ۲۴ و خلوص ۹۹.۹ درصد وجود ندارد و چنانچه وجود هم داشته باشد به صورت پلمپ یا وکیوم است و بیشتر برای هدیه دادن کاربرد دارد. از طرفی انس طلا بیشتر یک قرارداد بین معامله گران طلا است و قیمت طلا را تعیین می‌ کند. به عنوان مثال وقتی در اخبار می‌ نویسند که قیمت طلای جهانی افزایش پیدا کرد، این معنا را می دهد که قیمت یک انس طلا نسبت به قبل افزایش قیمت را تجربه کرده است.

حتما بخوانید : بهترین زمان خرید طلا در ایران + نکات طلایی و کلیدی خرید طلا


حال امکان دارد سوالی در ذهن شما ایجاد شود که عیار طلایی که در مغازه طلافروشی خرید و فروش می‌ شود، چند است و حباب در انس جهانی را چگونه می توان تشخیص داد؟ در کشورهای گوناگون عیار طلایی که استفاده می‌ کنند بسیار متفاوت است، عیار کشورهای عربِ اطراف خلیج فارس به صورت معمول ۲۱، هند ۱۰ و اروپایی و آمریکایی حدود ۱۴ و در ایران ۱۸ است. قیمت طلا با عیارهای گوناگون با یک تناسب قابل ارزیابی است.

انس جهانی و محاسبه حباب مثبت و منفی طلا

قیمت یک مثقال طلای جهانی از روی انس جهانی محاسبه می شود، ولی نکته حائز اهمیتی که وجود دارد این است که در بازار طلای ایران و کسانی که در این بازار کار می‌ کنند، با قیمت تثبیت شده در کشور، معاملات خودشان را انجام می‌ دهند. این قیمت به شرایط سیاسی و اقتصادی کشور و همچنین عرضه و تقاضا وابسته است و کم تر به انس جهانی بستگی دارد، ولی بی تاثیر هم نخواهد بود.

بنابراین دو قیمت متفاوت برای مثقال طلا در بازار طلای ایران هست که یکی از آن با فرمول‌ های گفته شده محاسبه می‌ شود که همان مثقال طلای جهانی است و دیگری قیمت مثقال طلایی است که با توجه به شرایط اقتصادی و تورم‌ ها تعیین می‌ شود.

اونس طلای جهانی

حال چنانچه قیمت مثقالی که طلا فروشان، در تابلوی قیمت خود قرار می‌ دهند، از قیمت مثقال جهانی که همان آبشده جهانی است ارزان تر بود، در اصطلاح گفته می شود که قیمت طلا حباب منفی دارد و این بدین معنی خواهد بود که قیمت طلا در ایران ارزانتر از جاهای دیگر جهان است و این امکان وجود دارد که قیمت طلا در ایران گران شود تا با قیمت مثقال جهانی برابری کند، از همین روی افراد بیشتری در این شرایط برای سرمایه‌گذاری، طلا خریداری می کنند.

حتما بخوانید : دلایل افزایش قیمت طلا و سکه در ایران چیست؟


ولی چنانچه قیمت مثقال طلایی طلافروشان با آن معاملات خود را انجام می‌ دادند از قیمت مثقال جهانی بیشتر بود، گفته می شود که طلا حباب مثبت دارد که این بدین معنی است که امکان دارد قیمت طلا ارزان شود تا با قیمت مثقال جهانی برابر شود. به صورت کلی حباب منفی در مثقال طلا خیلی به ندرت در ایران رخ می دهد ولی حباب مثبت بیشتر است. نکته حائر اهمیت دیگر این است که هر اندازه این حباب مثبت کم تر و به صفر نزدیک شود، می‌ توان با خیال آسوده‌ تری طلا خریداری کرد.

طلای ایران با انس طلای جهانی چه ارتباطی دارد؟

انس یک واحد وزنی برای طلا است که در جهان متداول است مثل مثقال که آن هم یک واحد وزن است و در ایران از آن استفاده می کنند. انس طلا حدودا ۳۱ گرم است. وقتی درباره طلای جهانی صحبت می شود، احتمالا بارها و بارها این را شنیده اید که می گویند انس طلا به قیمت فلان رسید. هر انس طلا مساوی با حدودا ۳۱ گرم طلا با خلوص بسیار بالا یعنی ۹۹٫۹ یا همان عیار ۲۴ است.

طلا در ایران و تقریبا تمامی کشور های دیگر در جهان به یک نسبت رشد و نوسان می کند که این امر موجب می شود تا تحرکات طلا در جهان تعیین کننده قیمت طلا در ایران نیز باشد. کارشناسان بازار با فرمول هایی قیمت طلای ایران را از طریق طلای جهانی محاسبه می کنند که در آن انس به مثقال تبدیل شده و تفاوت عیار آن مشخص می شود، به این خاطر که در انس طلا عیار ۲۴ مد نظر است و عیار رایج در ایران ۱۸ است.

حتما بخوانید : نکات مهم برای خرید طلا – راهنمایی کامل نکات کلیدی برای خرید طلا در ایران


حال نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که بعضی اوقات امکان دارد طلای ایران قیمتی بیشتر یا کمتر از انس جهانی داشته باشد که کارشناسان دلیل آن را حباب طلا می پندارند،  یعنی اگر قیمت طلای ایران از قیمت طلای جهانی بیشتر باشد مابقی آن حباب است و پایین می آید و چنانچه کم تر باشد رشد کرده و به آن خواهد رسید. با محاسبه این موضوع و اطلاع از قیمت جهانی طلا شما می توانید سرمایه گذاری نسبتا امن و مطمئن تری را بر روی طلا انجام داده و به سود های به مراتب بالاتری دست یابید.


نتیجه گیری و کلام آخر

امیدواریم با مطالعه این مطلب آموزشی، به درستی از قیمت انس جهانی، قیمت یک مثقال طلا جهانی و روند معاملاتی و نوسان قیمتی آن دید پیدا کنید. محاسبه آن هم ساده است؛ به این صورت که اونس طلای جهانی را بر عدد ۹.۵۷۳۷ تقسیم و در قیمت دلار ضرب کنید. با داشتن قیمت مثقال طلای جهانی، به سادگی قادر خواهید بود مقدار حباب منفی و مثبت آن را محاسبه نمایید و برای سرمایه خود، تصمیم درستی اتخاذ کنید.

همانطور که در ابتدای مقاله قول داده بودیم، به سوال اونس جهانی طلا چیست به صورت کامل پاسخ دادیم.

همچنین اگر به سرمایه گذاری در طلا و سکه علاقه دارید، مطلب سرمایه گذاری در بازار سکه | روشهای سرمایه گذاری در طلا و سکه را به هیچ وجه از دست ندهید.

از نظر شما آینده اونس جهانی طلا در سال ۲۰۲۱ به چه صورت رقم خواهد خورد؟

برای دوستانتان بفرستید: