Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
بهترین زمان خرید طلا در ایران + نکات طلایی و کلیدی خرید طلا

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

بهترین زمان خرید طلا در ایران + نکات طلایی و کلیدی خرید طلا

با افزایش قیمت بی سابقه طلا در سال های گذشته، بسیاری از افراد به دنبال سرمایه گذاری در طلا و سکه هستند و به همین منظور می خواهند بهترین زمان خرید طلا در ایران را بشناسند تا بتوانند بیشترین سود را از این بازار مطمئن ببرند. البته این افراد همچنین دوست دارند بهترین زمان خرید طلا در هفته و بهترین زمان خرید طلا در روز را نیز یاد بگیرند تا در بهترین زمان ممکن برای خرید طلا و سکه اقدام کنند. بهترین زمان خرید طلا قطعا به عواملی مانند قیمت دلار در ایران و همین طور قیمت انس طلای جهانی وابسته است و تنش های سیاسی و اقتصادی در سراسر دنیا نیز در تعیین قیمت طلا بسیار موثر است. لذا اگر میخواهید نحوه شناسایی بهترین زمان خرید طلا را یاد بگیرید، این مطلب راهنما به صورت رایگان به شما عزیزان مشاوره می دهد.

بهترین زمان خرید طلا

همانطور که می دانید طلا در پرتفوی بسیاری از سرمایه‌ گذاران جای دارد، به خاطر این که افراد این فلز گرانبها را به عنوان یک دارایی باثبات در صورت وقوع فاجعه یا بحران یاد می کنند، اما به این حال بسیاری از معامله‌ گران نیز به خرید و فروش کوتاه ‌مدت طلا و سهام وابسته به آن در بازارهای گوناگون می ‌پردازند تا از نوسانات آن سود کسب کنند. معامله‌ گری طلا نسبت به سرمایه ‌گذاری بلندمدت، سخت تر است، چرا که طلا و بطور کلی دارایی ‌ها در کوتاه‌ مدت نوسانات قیمتی شدیدتری را تجربه می کنند.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


بعضی اوقات نوسانات طلا کاهش پیدا می کند، اما بعضی وقت ها هم دریایی طوفانی را در بازار طلا و سکه شاهد هستیم. تحلیلگرانی که به تحلیل طلا و سهام مرتبط با طلا مثل شرکت ‌های استخراج و معدنی می ‌پردازند، بایستی با بررسی دیگر دارایی ‌های مرتبط، به دنبال اعتبارسنجی تحلیل خود باشند. در ادامه می خواهیم به همین امر اشاره کنیم که چگونه بررسی دارایی ‌هایی مرتبط با طلا، می‌ تواند در تحلیل بازار طلا و یافتن بهترین زمان خرید طلا به شما کمک نماید و چطور می توانید بهترین زمان خرید طلا در سال ۲۰۲۱ را تشخیص دهید.

چرا طلا بخریم؟

به صورت معمول دلیل خرید طلا این است که ارزش آن در بلندمدت حفظ می شود. در مقایسه با نوساناتی که ارزها متحمل می شوند، طلا ارزش خود را ثابت نگه می دارد، از همین روی نقش اساسی طلا را در پرتفوی سرمایه گذاری افراد مختلف نمی توان در نظر نگرفت. نوسانات قیمتی در طلا بعضی اوقات ناشی از افزایش ارز است، ولی طلا کمتر قربانی چنین اتفاقاتی می شود. خطراتی که در قسمت های دیگر مانند خشک سالی، کالاهای روزمره در معرض آن هستند اما چنین خطراتی تاثیر چندانی به این بخش ندارد و همواره ارزش طلا در طول سالیان حفظ شده و از بین نرفته و نخواهد رفت.

نحوه تشخیص بهترین زمان معامله طلا

انتخاب زمان مناسب برای سرمایه گذاری در طلا کار خیلی ساده ای نمی باشد و نمی توان به صورت قطعی در مورد آن چیزی عنوان کرد. بهترین زمان خرید و فروش طلا در ایران را با استفاده از موارد زیر می توان بهتر و دقیق تر شناسایی کرد :

عرضه و تقاضا : عرضه و تقاضا یک پایه اقتصادی مطلق است. با نگاه کردن به بازار قابل شهود است وقتی که عرضه طلا بالاتر از تقاضا باشد، روند قیمتی نزولی بوده و بالعکس. چنانچه زمانی که تقاضا افزایشی است، می توانید با انتظار تقاضای بیشتر سرمایه گذاری نمایید.

توجه به روندهای قیمتی : نوسانات در طول سالیان سال در قالب نمودار با آپدیت روزانه در دسترس است. افراد متخصص این حرفه با استفاده از خطوط های حمایتی و مقاومتی آینده سهم را پیش بینی می نمایند. در ایران ما کار زیادی به نمودارها و چارت ‌های قیمتی نداریم و اصولا به روش سنتی خرید و فروش طلا انجام میدیم، ولی جالب است بدانید که در دنیا طلا یک نمودار و چارت قیمتی دارد که در بازار‌های مالی و سرمایه گذاری، مانند بورس فارکس، مورد معامله قرار می گیرد و از نسبت ‌های ارزی هم برخوردار است و جالب ‌تر این که حتی در ایران هم قیمت طلا بر روی یک نمودار و چارت تکنیکال، قیمت گذاری می شود و الگو و روند رشد یا نزول خود را به ثمر میرساند، بنابراین شفافیت در قیمت و وجود یک چارت تحلیلی برای طلا، موجب شده است تا بازار خرید و فروش طلا، در همه جای دنیا داغ شود و طلا به عنوان یک سرمایه گذاری امن در دنیا به حساب آید.

روانشناسی بازار طلا : هر خبری که در دنیا منتشر می شود، میتواند از نظر روانی روی نرخ طلا و دیگر نمادهای بازار سرمایه تاثیر بگذارد. به عنوان مثال چنانچه خبری انتشار یابد مبنی بر این که آمریکا یک معدن طلا کشف کرده، قیمت طلا یه تاثیر به خود خواهد گرفت و اگر خبر بیاد که کرونا در تمامی دنیا انتشار یافته است، قیمت طلا یه تاثیر دیگر خواهد گرفت. یا مثلا زمانی که در ایران طلا در یک روز رشد ۱۰ هزار تومانی روی هر گرم رو تجربه می کند، به یکباره همه احساس خواهند کرد که قیمت میره بالا و این موجب خواهد شد تا همه هجوم بیاورند برای خرید طلا و یه سری هم دست به فروش طلا بزنند و این جو روانی موجب می شود که قیمت طلا با افزایش روبرو شود. بنابراین تحلیل روانی بازار طلا هم می تواند تا حد زیادی گزینه‌ خرید و فروش طلا را روبروی ما قرار دهد ولی در یک جمع ‌بندی کلی میتوان گفت که هیچ موقع نمی توان بدون تحلیل، نظر قطعی در مورد فروش طلا ارائه کرد، ولی چنانچه ما تحلیل بلد باشیم، آن وقت است که میدانیم چه زمانی باید برای فروش طلا اقدام کنیم و چه زمانی باید خرید طلا را در دستور کار داشته باشیم.

حتما بخوانید : دلایل افزایش قیمت طلا و سکه در ایران چیست؟


اقتصاد داخلی و جهانی : اقتصاد در کل می تواند تاثیر چشمگیری بر روی قیمت طلا داشته باشد. به ویژه وقتی که یک حباب مالی ایجاد می شود. مشاغل دوست دارند برخی از اوراق بهادار خود را به طلا سرمایه گذاری کنند. ثبات طلا در بلندمدت آن را به یکی از مطمئن ترین کالاهای تاریخ بشریت تبدیل کرده است. مختصری از تاثیرات اقتصاد جهانی و داخلی را در ادامه آورده ایم :

  1. اقتصاد جهانی؛ وقتی که قیمت طلای جهانی با کاهش یا افزایش روبرو می شود، در زمان کوتاهی بر روی قیمت طلا در کشورهای دیگر نیز تاثیر می گذارد. قطعا می توان از چنین تاثیری برای اقدام به معامله طلا استفاده نمود.
  2. اقتصاد داخلی؛ اثرات بانک مرکزی و صندوق بین المللی پول را نیز در تعیین قیمت طلا نمی توان در نظر نگرفت. بانک مرکزی همواره می خواهد تورم را مهار کرده و قیمت ارز و طلا را ثابت نگهدارد تا کشور دچار بحران های اقتصادی نشود و همواره در تلاش است که سرمایه های مردم نه تنها از بین نرود بلکه به مرور زمان همراه با شرایط اقتصادی ارزش خود را حفظ نماید.

عوامل موثر بر نوسان قیمت طلا در ایران و جهان

همواره به دلیل فشار عرضه و تقاضا قیمت طلا هم تعیین می شود. استخراج طلا بر روی قیمت طلا چندان موثر نیست دلیل آن هم این است. چنانچه استخراج انجام شود اما طلا تولید نشده و راهی بازار نشود، عرضه به همان اندازه قبلی ثابت خواهد ماند. اما تقاضا روز به روز در حال افزایش است. همواره طلا به عنوان گزینه ای مناسب و مطمئن برای سرمایه گذاری در بورس ایران و جهان است. طلا در بورس نیز به صورت آتی معامله می شود و اگر دوست دارید همه چیز را درباره خرید و فروش سکه و طلا در بازار بورس بدانید، این مطلب آموزشی شما را به صورت رایگان راهنمایی خواهد کرد.

بهترین زمان خرید طلا در سال ۲۰۲۱

چنانچه بخواهیم دو فاکتور مهم تعیین زمان خرید طلا را نام ببریم، باید گفت که قیمت طلا طبق دو فاکتور عرضه و عوامل اقتصاد کلان مشخص خواهد شد. قیمت طلا با عرضه آن رابطه معکوسی دارد و در مورد عوامل اقتصاد کلان نیز ارزش دلار آمریکا رابطه معکوسی با طلا دارد، اما تورم و طلا با یکدیگر هم سو بوده و رابطه مستقیمی دارند. اقتصاد کلان شامل شاخص های بین المللی اقتصاد، تورم، نرخ بهره بانکی، بهای انرژی است.

همچنین باید در نظر داشت که تا هنگامیکه تورم بیشتر شود، قیمت طلا هم افزایش خواهد یافت. از طرف دیگر نرخ تورم و قیمت طلا بسیار با هم مرتبط و همسو هستند و در واقع این دو با هم رابطه کاملا مستقمی دارند. این بدین معنی است که با افزایش هر کدام دیگری نیز سر به فلک می کشد. به عنوان مثال به این خاطر که در کشور ما نرخ تورم افزایش یافته است، قیمت طلا نیز افزایش پیدا می کند. یعنی تا وقتی که در کشور ما تورم بالا باشد، قیمت طلا نیز روند افزایشی بلندمدت خود را طی خواهد کرد.

بهترین زمان خرید طلا در روز

این که چه ساعتی از روز را برای خرید طلا انتخاب کنیم در بازه‌ های زمانی گوناگون، متغیر است و این متغیر بودن تحت تاثیر عوامل دیگری می باشد که به سادگی بر روند صعودی و یا نزولی قیمت ‌ها تاثیرگذار هستند، از همین روی باید این موضوع را مد نظر قرار داد که در کنار آگاهی از قیمت طلا، آگاهی روزانه از موارد دیگری مثل قیمت ارز و اونس جهانی نیز حائز اهمیت است. از همین روی توصیه می کنیم هر روز پیش از اقدام برای خرید طلا، از ابتدا از قیمت این دو مورد اطلاع یابید و در صورتی که قیمت‌ های اعلام شده نسبت به روز‌های پیش دچار افزایش‌ های ناگهانی نشده باشند، برای خرید طلا اقدام کنید. امروزه بیشتر پاساژ‌ها و مغازه‌ های طلافروشی فعالیت خود را از ساعت ۱۰ صبح شروع می کنند و نهایت تا ۱۲ ظهر پاسخگوی مشتریان هستند و عصر‌ها هم از ۴ بعدازظهر به کار می پردازند و تا ۹ شب آماده برای خرید و فروش هستند.

طبیعی است که خرید طلا در ساعت ‌های پیش از ۱۰ صبح چندان کار عاقلانه ‌ای نباشد و فروشندگان هم برای این ساعت آمادگی فروش حتی به قیمت ‌های عالی را نیز ترجیح نمی دهند، چرا که در اکثر مواقع  در ساعات ابتدایی روز می ‌بینیم که کرکره بیشتر مغازه ‌های طلافروشی پایین است، به این دلیل که قیمت طلا بر روی تابلو‌های داخل مغازه ‌ها این صنف بازار در ابتدای صبح هنوز اعلام نشده است. تا همین جای کار به شما توصیه اکید می کنیم که ابتدای صبح قبل از این که وارد اقدام برای خرید طلا شوید و با این منظور روانه بازار شوید، ابتدا قیمت طلای جهانی و ارز روز را به واسطه سایت‌ ها و خبرگزاری ‌های مطمئن و موثق مشخص کنید و از روند صعودی و نزولی آن‌ ها رد ابتدای روز اطلای یابید.

حتما بخوانید : حباب سکه و طلا به چه معناست و نحوه محاسبه آن چگونه است؟


همچنین در نظر داشته باشید که با این وجود که اکثر مواقع قیمت طلا در ساعات اولین روز در سایت ‌ها و خبرگزاری ‌های مختلف قابل رویت است، ولی طلافروشان از اعلام قیمت روز طلا در همان ساعات اولیه روز امتناع می کنند و در نهایت قیمت نهایی طلا در بازار را دیر‌تر از ساعت اعلام شده در سایت ‌ها تعیین می ‌کنند و در اکثر اقوات این اقدام زودتر از ساعت ۱۱ انجام نمی شود، بنابراین به این خاطر ساعت شروع معاملات و خرید و فروش را می‌ توان از ۱۱ صبح در نظر گرفت. لذا چنانچه قصد خرید طلا را دارید از فکر انجام خرید در آغاز صبح منصرف شده و خرید خود را به ساعت ‌های پایانی روز و ساعات اولیه شب‌ها بیندازید. به نظر می‌رسد، ساعت ۴ عصر تا ۸ یا ۹ شب بهترین زمان برای خرید طلاست ولی عمدتا به این صورت است و نمیتوان به صورت قطعی برای آن نظریه ای ارائه کرد.

بیشتر مواقع گفته می شود که خرید و فروش طلا از اواخر روز تا اواسط شب به نسبت به صرفه ‌تر است و مردم در این ساعت تمایل بیشتری برای خرید طلا دارند، به خاطر این که روند ثبات در قیمت ‌ها در این بازه زمانی بیشتر می باشد. نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید، مربوط به میزان ثبات بازار است. به عنوان خریدار تلاش کنید اول از همه تایمی که برای خرید انتخاب می ‌کنید مربوط به زمانی باشد که بازار از ثبات کافی برخوردار باشد و نوسانات شدیدی نداشته باشد. مثلا ساعات میانی روز را برای خرید ترجیح دهید هرچند اکثر مواقع قیمت طلا در این تایم زمانی تحت تاثیر روند حاکم بر تقاضای بازار قرار می ‌گیرد و با افزایش تقاضا افزایش و همزمان با کاهش آن مقرون به صرفه ‌تر خواهد شد.

به صورت کلی می ‌توان گفت که تجربیات بازار نشان می ‌دهد قیمت طلا در اکثر مواقع در ساعات آغازین و پایانی روز با هم تفاوت دارد. با این وجود اکثر فعالان بازار طلا معتقدند که قیمت‌ های تعیین شده در ساعات اولیه روز چندان موثق نبوده و مبنای خاصی نداشته و نمی ‌تواند خیلی قابل اعتماد باشد. نباید فراموش کرد، با توجه به این که بیشتر افراد و فروشندگان در بازار کنونی انگیزه خرید و یا حتی فروش طلا‌های خود را تا میزان زیادی از دست داده‌ اند، اکثر مواقع می ‌توان شاهد این امر بود که تعداد مراجعان و مشتریان برای خرید در صبح‌ها بسیار کمتر از تعداد آن‌ها در عصر و اوایل ساعات شب هستند.


نتیجه گیری و کلام پایانی

افرادی که سرمایه گذاری می کنند، بیشتر به دنبال حفظ ارزش سرمایه و همچنین کسب سود هستند، بنابراین چنانچه قصد دارید واقعا سودی کسب کرده باشید و سرمایه شما بدون تغییرات منفی حتی افزایش یابد، به جای سرمایه گذاری در بازارهایی که به هیچ عنوان بازار آن ها ثبات ندارد، در بازارهایی سرمایه گذاری کنید که ارزش سرمایه شما نه تنها کم نمی شود، بلکه امکان دارد افزایش پیدا کند. به نظر می رسد که بازار طلا می تواند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری پر سود شما باشد.

بنابراین میتوان گفت که اگر طلا امروز در حال افزایش قیمت است، اتفاقی کاملا طبیعی است و در این بین چنانچه کسی تحلیل بنیادی بلد نباشد، مثل افرادی خواهد شد که در ماه پیش دست به فروش طلا زدند و امروز مجددا با قیمت‌ های گران ‌تر قصد خرید طلا و سکه دارند. در واقع می توان گفت که این رفتار هیجانی به این خاطر است که تحلیل بنیادین بلد نیستند. به خاطر این که یک بررسی ساده میتوانست این دید رو به ما بدهد که وقتی ما دو تا موج گرونی در اسفند ۹۸ و اردیبهشت ۹۹ تجربه کردیم، طبیعتا یک نزول ارزش پول ملی خواهیم داشت و این برابر با رشد قیمت طلا و دلار در ایران خواهد بود.

اوضاع جهان، عامل تاثیر گذار بعدی در رشد یا کاهش قیمت طلا در بازار است. چنانچه به نمودار جهانی طلا نگاه کنید، مشاهده خواهید کرد که به محض پخش خبر ویروس کرونا در دنیا، طلا روند نزولی گرفت و از آن قیمت های فضایی تر، به قیمت فضایی پیشین خود رسید. دلیل آن چیست؟ به این دلیل که قرنطینه جریان نقدینگی رو از بازارهای مالی میگرفت و این موجب می شود که ارزش شاخص ‌های اقتصادی نزول کنند. طبیعتا طلا هم تحت تاثیر این قضیه بوده و خواهد بود. چنانچه کسی هوش معامله طلا نداشته باشد، تو همچین شرایطی دست به فروش طلا میزنید. اما چنانچه کسی از هوش معامله طلا برخوردار باشد، در همچین شرایطی که کف قیمت طلا بود، برای خرید طلا اقدام نمایید.

در انتهای مطلب امیدوارم متوجه شده باشید بهترین زمان خرید طلا و سکه چه زمانی است و چطور میتوانید مناسب ترین زمان خرید طلا در ایران را تشخیص دهید.

از نظر شما زمان مناسب برای خرید طلا در ایران چه زمانی است؟ (حتما تجربیاتتون رو بنویسید تا دیگران هم استفاده کنند)

برای دوستانتان بفرستید: