Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
نکات مهم برای خرید طلا - راهنمایی کامل نکات کلیدی خرید طلا در ایران | کد بورسی

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

نکات مهم برای خرید طلا – راهنمایی کامل نکات کلیدی برای خرید طلا در ایران

بسیاری از افرادی که به دنبال حفظ ارزش پول خود هستند، در جست و جوی خرید دارایی هایی مانند طلا می باشند تا بتوانند اثر تورمی رو در پرتفوی سرمایه ای خود کاهش دهند. همیشه هم دیده ایم که قیمت طلا روند صعودی بلند مدتی داشته و می توان به عنوان یک دارایی با قدرت نقد شوندگی بسیار بالا و ارزشمندی بسیار مناسب از آن یاد کرد که هیچگاه قدیمی نمی شود و هم زمان که ارزش ریالی دارد، بانوان می توانند از آن استفاده هم بکنند و این یعنی یک تیر و دو نشان. حال سوال اینجاست که نکات مهم برای خرید طلا از چه قرار است و برای خرید طلا و سکه چه نکاتی را باید در نظر داشته باشیم؟ نکات مهم برای خرید طلا چه کمکی در زمان خرید این دارایی ارزشمند به ما می کند؟ آیا سرمایه گذاری طلا در بورس هم امکان پذیر است؟ خرید و فروش سکه و طلا در بازار بورس با چه شرایط و قوانینی امکان پذیر است؟ در ادامه با سایت کد بورسی همراه باشید تا مهم ترین و همچنین ریزترین نکات مهم برای خرید طلا رو به شما عزیزان به صورت رایگان آموزش دهیم.

نکات مهم برای خرید طلا

در ابتدا بهتر است بدانید که هر خانواده‌ ای در راستای پس ‌انداز سرمایه‌ های اندک خود که بیشتر از کنار گذاشتن قسمتی از حقوق ماهیانه ‌خود حاصل می شود، از روش‌ های گوناگونی برای سرمایه گذاری استفاده می کند. گروهی که اهل ریسک اند به سرمایه گذاری در بورس ، خرید و فروش سکه و ارز و حتی سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال و مسکن می پردازند و گروهی دیگر هم که به دنبال حاشیه امن‌ تری برای پس ‌اندازهای خرد خود می گردند، به بازکردن یک حساب پس ‌انداز با سود روز شمار تمایل بیش تری نشان می دهند که به هیچ عنوان این مورد با توجه به میزان تورم واقعی کشور، توجیه اقتصادی ندارد.

حالا با این وضع برای سرمایه گذاری کم ریسک و پر سود که از آن اطمینان داشته باشیم و کلاه برداری و سختی های زیادی هم نداشته باشد، می توانیم سرمایه گذاری با خرید طلا را پیشنهاد کنیم. برای خرید طلا و سکه باید اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید، تا بهترین و مطمئن ترین انتخاب را تجربه کرده و سود خوبی از معامله خود کسب کنید. معمولا ما از کودکی با طلا و خرید طلا و به صورت کلی اطلاعات کلی در زمینه طلا و سکه آشنایی داریم، چون همیشه بزرگ تر های خود را در این مسیر دیده ایم و اطلاعات جزئی در این خصوص داریم، ولی برای این که خودمان شروع به خرید و سرمایه گذاری هایی هرچند اندک در این زمینه بکنیم، نیاز است تا نکات مهم برای خرید طلا رو بلد باشید. ما در این مطلب آموزشی رایگان به راهنمایی کامل نکات کلیدی برای خرید طلا در ایران می پردازیم و میتوانید به راحتی از آن استفاده کنید.

در ابتدا به فرمول های محاسبه طلا اشاره ای داشته باشیم :

  • فروش طلا = قیمت روز هر گرم طلا + اجرت ساخت + سود فروشنده (۷ الی ۸ درصد)
  • فروش جواهرات = قیمت روز هر گرم طلا + اجرت شامل (ارزش سنگ های استفاده شده – اجرت ساخت پایه جواهر – مخراجی و دیگر هزینه ها) + سود فروشنده (۱۵ تا ۲۰ درصد)

قیمت کل = درصد مالیات(۹ درصد) + درصد سود فروش( معمولا ۷ درصد) + (وزن کل × (اجرت هر گرم+ قیمت هر گرم))

۲۰ نکته مهم برای خرید طلا در ایران

۱) یک سوالی که خیلی وقت ها مشتریان از طلافروش ها می پرسند این است که عیار طلایی که میخریم چقدر باشد؟ درباره طلا و عیارش چیزی که وجود دارد و شاید شما از آن اطلاع نداشته باشید این است که پایین ترین عیار طلا، یک عیار است و بالاترین آن ۲۴ عیار، ولی چنانچه قرار باشد بگوییم بهترین نوع عیار برای خرید ایرانی ها چیست؟ جواب طلای ۱۸ عیار است.

۲) اگر در یک طلا فروشی از فروشنده شنیدید که قیمت یک انگشتر به این دلیل که طلای خارجی در آن به کار رفته است و اجرت بیشتری دارد، بالاتر است پیشنهاد می ‌کنیم تا حد امکان از خرید این طلا خودداری فرمایید. در نظر داشته باشید که طلای یزد از طلای ساخت ایتالیا هم بهتر است و حتی برای صادرات به کشور های به نام هم استفاده می شود.

۳) آسان ترین روش برای این که دست دوم بودن طلا را تشخیص بدهید، یک نگاه به ظاهر آن، به خصوص به قفل و بندی است که در آن استفاده شده است. در طلای دست دوم، این بخش ها در مقایسه با قسمت های دیگر کمتر براق اند و به دلیل استفاده هایی که از طلا شده، خش هایی هم در این قسمت ها به چشم می خورد، ولی به صورت کلی تشخیص طلای دست دوم با نو اندکی سخت و نیازمند تجربه بسیار است.

۴) به هیچ عنوان از چانه زدن خسته نشوید و اطمینان داشته باشید با کسر این مبلغ نیز، طلا فروش سود بسیار خوبی کسب خواهند کرد. در ضمن تخفیف را از مبلغ کل پایین ‌تری شروع کنید تا نهایتا فروشنده به ۲ تا ۳ درصد تخفیف رضایت دهد.

۵) خرید طلا یک کار مهمه و حساس است. وقتی شما روز شلوغی را برای این کار انتخاب می‌ کنید، شانس کم تری برای انتخاب گزینه‌ های جدید و مناسب تر پیش روی خود دارید. البته این نکته را هم مد نظر داشته باشید که در این ایام بازار طلای داخلی کشور تحت تاثیر مناسبت ‌های مانند روز مادر و … قرار گرفته و این امکان وجود دارد که به دلیل حجم بالای تقاضا برای خرید، طلا با رشد قیمت مواجه شود.

۶) از سال ۹۱ اتحادیه طلا و جواهر فاكتورهایی را به کلیه واحدهای تولیدی و فروش طلا و جواهرات ارسال کرده است كه در آن تمامی اطلاعات مربوط به یک قطعه طلا نوشته شده است. در این فاكتور ها باید كد واحد فروش و آدرس فروشگاه مورد نظر به صورت خوانا نوشته شده باشد و فروشنده تمامی اطلاعات مانند؛ گرم طلا، مزد ساخت و محاسبات دیگر را به تفکیک در جایگاه مخصوصی كه در این فاكتور در نظر گرفته شده، درج نماید. ضمن آنکه تاجایی که امکان دارد از طلافروش آشنا و با سابقه طلای خود را خریداری نمایید.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد معامله برای شروع سرمایه گذاری بر روی طلا و سکه در بورس، آموزش های رایگان و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


۷) چنانچه شما هم جزو آن دسته از خانواده‌ هایی هستید که برای پس انداز به طلا فروشی رفته اید و قصد خرید طلا را دارید، به این موضوع توجه داشته باشید که قادرید در گام نخست طلای بدون اجرت (دست دوم) خریداری نمایی و در حقیقت با این کار شما هزینه ای برای سود مغازه دار را نمی پردازید و با پولتان می ‌توانید مقدار گرم بیشتری طلا خریداری کنید.

۸) چنانچه هدفتان از خرید طلا بهره بردن از کاربرد زینتی آن نیست و به قصد سرمایه گذاری به طلا فروشی رفته اید، سکه خریداری کنید. سکه هیچ اجرت ساختی ندارد و در زمان فروش با کم ترین ضرر به فروش خواهد رفت.

۹) به صورت نانوشته، اکثر عروسی ها در فصل تابستان برگزار می شوند؛ در نتیجه ممکن است فکر کنید که این فصل بدترین زمان برای خرید حلقه نامزدی است، ولی با توجه به این که با برگزاری عروسی ها در تابستان، اکثر نامزدی ها در مواقع دیگر سال انجام می شود، بهتر است در تابستان اقدام به خرید حلقه کنید. در واقع به خاطر این که فروش در تابستان کمتر است، اکثر جواهر فروشان با مشتریان خود بهتر راه می آیند و انعطاف پذیر تر عمل می کنند. برعکس، در حوالی عید سال نو تقاضا برای حلقه های نامزدی زیاد می شود و قیمت آن ها افزایش خواهد یافت.

۱۰) نكاتی كه در مورد اجرت ساخت باید بدانید این است که كمترین مزد ساخت مربوط به النگوها می باشد و سپس زنجیرها و بعد خرده ‌ریزهایی شبیه آویزهای کوچک و از این قبیل. اتحادیه طلا و جواهر هر سال برای تمامی مصنوعات نرخ می ‌دهد. به عنوان مثال زنجیرهای ۵ تا ۱۰ گرمی ۳۲۰۰ تومان و خرده ریزها برای هر گرم ۲۸۵۰ تومان. به این صورت فروشنده باید این مبلغ را به قیمت طلای خام در بازار بیفزاید و سپس اجازه دارد ۷ درصد سود برای مغازه اش حساب كند كه این میزان به مبلغ افزوده خواهد شد.

نکات مهم برای خرید طلا

۱۱) برای خرید به هیچ عنوان عجله نداشته باشید و از چند گالری دیدن کنید تا مدل مدنظر خود را بیابید. برای خرید جواهرات مغازه های طلا فروشی دم دست ترین گزینه هستند، ولی در حال حاضر خرید آنلاین طلا و جواهر انتخاب و خرید طلا و جواهرات را راحت کرده است.

۱۲) بازار طلا یکی از بازارهایی به حساب می آید که نوسان قیمتی بالایی در آن حکم فرماست و چنانچه به عنوان سرمایه گذار، تفکر اقتصادی نداشته باشید، متضرر خواهید شد. طلافروش ها با توجه به تجربه کاری و شگردهای خاص، سرمایه خود را با میزان ثابتی طلا در سال نگه می دارند، بنابراین سعی کنید سنجیده عمل کنید تا متحمل ضرر نشوید.

۱۳) درست است که سنگ و نگین های زینتی بر زیبابی قطعه طلا تاثیر بسیاری خواهد داشت، ولی قیمت محصول را تا حد زیادی افزایش می دهد و این نکته بدیهی است که در زمان فروش قیمت بسیار پایین تری در انتظار شماست. بعلاوه مشکل زمانی پیش خواهد آمد که به دلیل شناخت کم، سنگ و نگین تقلبی بخرید.

۱۴) ماه ‌هایی مثل محرم و صفر که مراسم‌ های ازدواج برگزار نمی‌ شوند، تقاضا برای خرید طلا کم است و همین امر بر قیمت طلا تاثیر خواهد گذاشت، لذا اگر امکانش را دارید، خرید خود را به این دوران موکول کنید.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

۱۵) در نظر داشته باشید که عیارهای رایج برای طلا عیارهای ۹۹۹، ۷۵۰، ۷۰۵ ‌یا ۲۴، ۱۸ و ۱۷ عیار هستند. عیار ۷۵۰‌ یعنی ۷۵ درصد طلا داریم (۱۸ قسمت از ۲۴ قسمت). ۲۵ درصد باقی مانده را فلزاتی مثل؛ مس،‌ نقره،‌ پلاتین و رودیوم تشکیل می ‌دهند. این اعداد معمولا روی طلایی که خریداری می کنید، حک شده است تا شما متوجه عیار و یا همان درجه خالصی طلا باشید.

۱۶) ارزش فاکتور طلا را وقتی خواهید فهمید که بخواهید طلای خود را به فروش برسانید. در همچین شرایطی هر عدد و نشانه ‌ای که روی فاکتور درج شده است، حائز اهمیت خواهد بود و به کار شما خواهد آمد. در کنار این موضوع، فاکتور نوعی سند مالکیت شما بر روی ‌یک قطعه طلا به حساب می آید. همچنین برای اثبات سرقتی نبودن ‌یا جعلی و تقلبی نبودن‌ یک قطعه طلا،‌ فاکتور نقش بسیار مهمی را ایفا خواهد کرد، لذا چنانچه قصد دارید در آینده با مشکلی در این خصوص روبرو نشوید، ‌فاکتور طلا را از همین ابتدا جدی بگیرید و در حفظ و نگهداری آن دقت کنید.

۱۷) چنانچه از آن دسته افرادی هستید که طرفدار سنگ های قیمتی اند و البته قصد ندارند هزینه گزافی بابت خریدشان پرداخت کنند، به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم، جواهری خریداری کنید که در آن، از سنگ فیروزه نیشابور استفاده شده باشد. فیروزه با وجود این که در ایران قیمت معقولی دارد، یکی از شناخته شده ترین و البته قیمتی ترین سنگ های تزئینی در جهان به حساب می آید.

۱۸) به هیج وجه فریب چیزی به اسم طلای ۲۴ عیار را نخورید. تنها طلایی که ۲۴ عیار خالص است، شمش طلا می باشد و به این دلیل که شمش فلز نرمی است، نمی شود به تنهایی از آن زیورآلات ساخت. سازندگان طلا به این منظور که آن را به زیورآلات تبدیل کنند، مس و نقره به آن اضافه می کنند تا با پایین آمدن عیار، قابلیت ساخت و شکل دهی پیدا کند.

۱۹) با خودتان ماشین حساب به طلا فروشی ببرید. یکی از شگرد‌های طلا فروشان این است که هیچ گاه قیمت واحد هر گرم طلا را در فاکتور درج نمی کنند و تنها به نوشتن وزن کل، عیار و قیمت کل بسنده می ‌کنند. این موضوع موجب خواهد شد تا شما در همان لحظه متوجه نشوید بالاخره آیا قیمت را همان گونه که به شما گفته بودند، محاسبه کرده اند یا خیر، ولی چنانچه شما ماشین حساب همراه داشته باشید، به سادگی با تقسیم قیمت کل به وزن کل می ‌توانید این را بفهمید و در صورت مغایرت به فروشنده اطلاع دهید. تلاش کنید وزن را خودتان از روی ترازو بخوانید، به خاطر این که این موضوع بار های بار دیده شده است که در موقع خرید طلا، وزن آن را روند به پایین و برای فروش طلا وزن آن را روند به بالا می ‌کنند.

۲۰) در صورت اشکال در محاسبات فروشنده سعی در رفع مشکل پیش آمده با خود او کنید و اگر موفق با بر طرف کردن مشکل نشدید، به اتحادیه این سنف مراجعه کنید تا موارد تخلف را پیگیری کنند.

نتیجه گیری

در انتها باید گفت که مهم نیست که با چه هدفی به سمت خرید طلا و جواهرات می روید، در هر صورت خرید طلا و جواهر یک تجربه لذت بخش برای شما خواهد بود. باید گفت طلا یک فلز گران بها به شمار می رود که با گذشت زمان ارزش خود را حفظ می کند، ولی خرید آن بسیار هزینه بر است و یک سرمایه گذاری در طول زندگی شخص محسوب می شود. در این راستا باید از آگاهی مناسبی از نکات مهم برای خرید طلا برخوردار باشیم تا خرید موفق و خوبی را تجربه کنیم.

در نظر داشته باشید که همه تلاش ما در این نوشته جلب کردن توجه شما به نکات رایج و ساده‌ ای بود که بی ‌دقتی به هر کدام شما را به دردسر می اندازد. در این مطلب آموزشی به ذکر ۲۰ نکته آموزشی برای خرید طلا به شکل های گوناگون پرداختیم و امیدواریم که از این نکات نهای استفاده رو ببرید. هر گونه سوال و یا ابهامی هم داشتید، از بخش ارسال نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

برای دوستانتان بفرستید: